Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En tiedä miksi Model 3 matot on hiukan kalliimmat.Siinä on löydetty hyvä metrihinta kuramatolle.
Pointti varmaan olikin, että K-raudasta saa "samaa" tavaraa 14€/metri, mistä leikkaa nopeasti sopivat matot jos tuollaiset aikaisemman viestisi matot haluaa.En tiedä miksi Model 3 matot on hiukan kalliimmat. Ne alkuperäiset kangasmatot ei mitkään kovin hyvät minusta ole.
Kurakelin matto, Model 3 (221€).
Model Y (230€).
Meni tosiaan sekaisin, kun on kurasään matot ja kahdet kangasmatot, joista nuo kalliimmat on roskaaPointti varmaan olikin, että K-raudasta saa "samaa" tavaraa 14€/metri, mistä leikkaa nopeasti sopivat matot jos tuollaiset aikaisemman viestisi matot haluaa.
Eipä ne uusina hirveästi halvemmaksi tule. Tietysti jos löytää jostain torista tms vähän käytetyt tms niin voinee hinta tipahtaa.Mielipiteitä talvirenkaiksi teslan orkkikset nokian nastoilla hintaan 3000€, vaiko tarvikevanteet ja hommata itse ne nokian nastat? Pyörittelin vähän erilaisia kokoonpanoja ja kyllä ne renkaat + tarvikevanne setitkin tulee maksamaan 2300-2500€, eli erotus aika pieni. Luulin ennen tarkempaa katsomista, että tulisi puolet halvemmaksi, mutta osoittautuikin, että tuon kokoiset nastarenkaat maksaa ihan perkeleesti.
Itse tuli ostettu teslan kaupasta mattoa sisälle ja taakse. Sisämatot ihan ok, paitsi että yllättävän lyhyet etureunasta, niin kuskin kuin hanttarin paikalla. Takakontin mattoa en suosittele kenellekään. Ei pysy paikallaan, menee helposti takaluukun lukitus-salvan päälle, jolloin luukku ei mene lukkoon. Muista matoista ei ole kokemuksia, niin en osaa sanoa mutta älä ainakaan tätä kuraa osta.Tuolla Teslan omassa kaupassa näyttää olevan kahta erilaista kangasmattoa. Kestävä kangasmatto ja sitten normi kangasmatto. Oletan että toi halvempi on samat mitkä tulee kärryn mukana ja toiset sitten paremmat? Onko näistä kenelläkään kokemuksia? Ja onkohan tuo kestävä kangasmatto kunnon kumipohjalla ettei laske vesiä läpi?
Konttiin näissä ei ilmeisesti tule vakiona mitään mattoa? Siis MYLR. Työni puolesta kuljettelen laatikoita ja tarvikkeita siellä päivittäin, joten joku matto olisi hyvä hankkia. Maton pitäisi olla jämäkkä ettei se ”rullaannu” jos työnnät vaikka 30kg pakettia kontissa pidemmälle. Mietin että olisikohan tuo Teslan oma kestävä kontin matto sellainen? Jotkut noista muovisista kontin kaukalomatoista on niin ohutta että mun käytössä ne on kurtussa hetimiten. Onko suositella hyvää mattoa konttiin?
Mitä nyt itse katselin niitä talvivanteita Teslan kautta, niin ei ne kyllä ainakaan mitään originaaleja kuvassa olleet (en ole kysynyt tarkemmin) vaan ihan sellaiset perus ”dezentit” eli siinä mielessä aivan sama. 19” talvirenkaat/vanteet/tpms maksaa nykyään sellaisen alkaen 2500€ hyvillä kitkoilla (nastoista ei tietoa, kun ei sellaisia kiinnosta ottaa)Mielipiteitä talvirenkaiksi teslan orkkikset nokian nastoilla hintaan 3000€, vaiko tarvikevanteet ja hommata itse ne nokian nastat? Pyörittelin vähän erilaisia kokoonpanoja ja kyllä ne renkaat + tarvikevanne setitkin tulee maksamaan 2300-2500€, eli erotus aika pieni. Luulin ennen tarkempaa katsomista, että tulisi puolet halvemmaksi, mutta osoittautuikin, että tuon kokoiset nastarenkaat maksaa ihan perkeleesti.
Nokian nastat 18" koossa ei taida tulla sen halvemmiksi? Eikä taida löytyä 18 tuumaista 255 leveydellä.Mielipiteitä talvirenkaiksi teslan orkkikset nokian nastoilla hintaan 3000€, vaiko tarvikevanteet ja hommata itse ne nokian nastat? Pyörittelin vähän erilaisia kokoonpanoja ja kyllä ne renkaat + tarvikevanne setitkin tulee maksamaan 2300-2500€, eli erotus aika pieni. Luulin ennen tarkempaa katsomista, että tulisi puolet halvemmaksi, mutta osoittautuikin, että tuon kokoiset nastarenkaat maksaa ihan perkeleesti.
Teslalta ainakin pitäisi saada ne alkuperäiset 19" Tesla vanteet. Mutta pölykapseleita ei tule mukana, vaan ne pölärit täytyisi sitten ottaa niistä kesärenkaista.Mitä nyt itse katselin niitä talvivanteita Teslan kautta, niin ei ne kyllä ainakaan mitään originaaleja kuvassa olleet (en ole kysynyt tarkemmin) vaan ihan sellaiset perus ”dezentit” eli siinä mielessä aivan sama. 19” talvirenkaat/vanteet/tpms maksaa nykyään sellaisen alkaen 2500€ hyvillä kitkoilla (nastoista ei tietoa, kun ei sellaisia kiinnosta ottaa)
Eikös ne vakiot ole, mutta niistä puuttuu vaan ne pölykapselit, mitkä ovat vakiovanteiden päällä. Itselleni tuli ihan uutena, että aluvanteissakin on pölärit.Mitä nyt itse katselin niitä talvivanteita Teslan kautta, niin ei ne kyllä ainakaan mitään originaaleja kuvassa olleet (en ole kysynyt tarkemmin) vaan ihan sellaiset perus ”dezentit” eli siinä mielessä aivan sama. 19” talvirenkaat/vanteet/tpms maksaa nykyään sellaisen alkaen 2500€ hyvillä kitkoilla (nastoista ei tietoa, kun ei sellaisia kiinnosta ottaa)
Saattaa olla, että tuotanto alkaa jo aiemminkin. Kuvien perusteella keula ja perä saattaisivat saada pienen päivityksen. Mitään ihmeempää sieltä on tuskin tulossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. En ihmettelisi sitäkään, jos tutkat tulisivat takaisin ja toimintasäde paranisi sadalla kilsalla.Uusi Model 3 tulossa loppuvuodesta 2023, varmaan myyvät nyt niin paljon näitä vanhoja kun ennättävät tehä vaikkakin pienemmällä katteella.
Onko näiden pölykapselien idea siis saada vain mahdollisimman pieni ilmanvastus? Onko niiden irrotus kuten peltivanteidenkin pölareissä? En olisi uskonut että joutuu vielä pölykapseleiden kanssa tusaamaan.Teslalta ainakin pitäisi saada ne alkuperäiset 19" Tesla vanteet. Mutta pölykapseleita ei tule mukana, vaan ne pölärit täytyisi sitten ottaa niistä kesärenkaista.
No tuo kyllä selittää… ilman pölykapseleita tosiaan aika tarvikkeen oloiset. Aina oppii jotainEikös ne vakiot ole, mutta niistä puuttuu vaan ne pölykapselit, mitkä ovat vakiovanteiden päällä. Itselleni tuli ihan uutena, että aluvanteissakin on pölärit.
Joo ilmeisesti muutama prosentti enemmän rangea tulee niiden kanssa. Model 3 irtoaa käsin, muistelen että samalla tavalla kun peltivanteissakinOnko näiden pölykapselien idea siis saada vain mahdollisimman pieni ilmanvastus? Onko niiden irrotus kuten peltivanteidenkin pölareissä? En olisi uskonut että joutuu vielä pölykapseleiden kanssa tusaamaan.
Ilmanvastuksen takia tosiaan pölärit.Onko näiden pölykapselien idea siis saada vain mahdollisimman pieni ilmanvastus? Onko niiden irrotus kuten peltivanteidenkin pölareissä? En olisi uskonut että joutuu vielä pölykapseleiden kanssa tusaamaan.
Huhhuh, kevyt hinnannousu. Tilasin marraskuun lopussa saman.Ilmanvastuksen takia tosiaan pölärit.
Jos ostaa toiset samanlaiset vanteet ja ei halua käyttää pöläreitä, niin voi ostaa tuon 95€ maksavan sarjan (kertaa kaksi), eli nuo keskikupit.
Mun mielestä noi pölykapselit on ihan tyylikkäät jopa.Ilmanvastuksen takia tosiaan pölärit.
Jos ostaa toiset samanlaiset vanteet ja ei halua käyttää pöläreitä, niin voi ostaa tuon 95€ maksavan sarjan (kertaa kaksi), eli nuo keskikupit.
Onkohan nuo laadultaan mitä? Tonni 19" vannesetistä kuulostaa niin epäilyttävän halvalta.Kannattaisiko talvivanteet olla 18" vai 19"? 18" varmaan mukavampi? Mutta näyttääkö ne kovin pieniltä?
Tosin ajattelin jos ostaisi vempeleen zax turbinet 19" ja vaihtaisin niihin kesärenkaat ja sitten niihin teslan mukana tuleviin vanteisiin talvirenkaat.
Uusi 3:nen keskittyy varmaankin lähinnä tuomaan Y:n valmistukseen kehitettyjä kustannuksia alentavia valmistustapoja autoon, joten en usko mihinkään massiiviseen päivitykseen. Joku ulkonäkö-facelifti sieltä varmaan tulee samalla, jotta 2020-luvun corollaan saadaan vähän uutta ilmettä ja ekat kolmos-ostajat saadaan päivittämään.Uusi Model 3 tulossa loppuvuodesta 2023, varmaan myyvät nyt niin paljon näitä vanhoja kun ennättävät tehä vaikkakin pienemmällä katteella.
Teslan oma 19" vanne on 9.5" leveä. ET45.Kannattaisiko talvivanteet olla 18" vai 19"? 18" varmaan mukavampi? Mutta näyttääkö ne kovin pieniltä?
Tosin ajattelin jos ostaisi vempeleen zax turbinet 19" ja vaihtaisin niihin kesärenkaat ja sitten niihin teslan mukana tuleviin vanteisiin talvirenkaat.
Teslan omat on kyllä aivan hyvä vaihtoehto minusta. Sekin että sieltä löytyy suoraan ne Nokian Hakkapeliitta 10 EV nastat. Tai R5 kitkat.Eli tultiinko me nyt siihen tulokseen, että tilata teslalta ne vanteet vai oliko jollain joku parempi ehdotus 19” vanteille? Onhan se tietty vähän tylsää et on kahdet samanlaiset.
Vempeleestä 15€, mutta värejä oli enää musta-punainen jäljellä.Huhhuh, kevyt hinnannousu. Tilasin marraskuun lopussa saman.
Moni tuntuisi somessa olevan sitä mieltä että tulee kokonaan uusi auto. Mutta tosiaan itse olen myös samaa mieltä että tavoitteena on saada nimenomaan näitä Giga Pressin hyötyjä käyttöön ynnä muuta säätöä, mutta auto pysyy käyttäjälle näkyviltä osiltaan pääosin samanlaisena. Eli vaiheittaisia muutoksia kuten Teslalta on totuttu näkemään eikä kerralla uutta.Uusi 3:nen keskittyy varmaankin lähinnä tuomaan Y:n valmistukseen kehitettyjä kustannuksia alentavia valmistustapoja autoon, joten en usko mihinkään massiiviseen päivitykseen. Joku ulkonäkö-facelifti sieltä varmaan tulee samalla, jotta 2020-luvun corollaan saadaan vähän uutta ilmettä ja ekat kolmos-ostajat saadaan päivittämään.
Onko tuolla vanteen 1" leveys erolla suuri vaikutus johonkin? En siis ole koskaan ostanut yhtään vannetta enkä kiinnittänyt niihin muutenkaan mitään huomiota, niin täysin uusi asia minulle. Eli meneekö nuo Teslan Y esiasennusrenkaat sitten hyvin tuohon Zax Turbin 19" 8,5" ET35 vanteelle vai onko rengas jotenkin liian leveä tms. kun kerran vanne on 25,4 mm kapeampi? Näyttääkö esim. typerältä kun rengas tulee 12,7 mm/puoli ulommas kun tuossa Teslan vanteessa?Teslan oma 19" vanne on 9.5" leveä. ET45.
Model Y Owner's Manual | Tesla
Tämä osio sisältää auton vanteiden ja renkaiden tekniset tiedot.www.tesla.com
Eli nuo 8.5" leveät saisi olla ET35, että rengas ei jäisi liian syvälle. Juuri noita ei ole nyt varastossa. Omaan silmään ehkä vakio vanteita/pöläreitä paremmat muodoltaan ja musta väri ehkä tyylikkäämpi (oli kai muitakin värejä). Ja tuleehan noita jossain vaiheessa varastoon, jos nuo laittaisi kesävanteiksi.
Tesla Model Y/3 - Zax Turbin X Satin Black 19x8.5 ET35
Zax Turbin X -vanteet ovat laadukkaat Teslaan sopivat vanteet. Vanteet ovat kevyemmät kuin Teslan alkuperäiset. Yhteensopivat Teslan keskiökuppien kanssa. Hinta on yhdelle vanteelle. Anturit vanteiden kaveriksi? 433 MHz TPMS (->2020) -paineanturit BLE TPMS (2021->) -bluetooth-anturitwww.vempele.fi
Teslan omat on kyllä aivan hyvä vaihtoehto minusta. Sekin että sieltä löytyy suoraan ne Nokian Hakkapeliitta 10 EV nastat. Tai R5 kitkat.
Onko tuolla vanteen 1" leveys erolla suuri vaikutus johonkin? En siis ole koskaan ostanut yhtään vannetta enkä kiinnittänyt niihin muutenkaan mitään huomiota, niin täysin uusi asia minulle. Eli meneekö nuo Teslan Y esiasennusrenkaat sitten hyvin tuohon Zax Turbin 19" 8,5" ET35 vanteelle vai onko rengas jotenkin liian leveä tms. kun kerran vanne on 25,4 mm kapeampi? Näyttääkö esim. typerältä kun rengas tulee 12,7 mm/puoli ulommas kun tuossa Teslan vanteessa?
Vai pitäisikö olla sitten joku 245 tai 235 leveä rengas noissa eikä tuo 255? Eli onko siis mitään järkeä laittaa Teslan esiasennus kesärenkaita noille Zax Turbin vanteille?
8.5" vanteelle menee tosiaan maksimissaan 255 rengas. Suhteessa leveämpi rengas varmaan suojaa vannetta paremmin kanttareilta. Ja ET35 sitten että rengas ei jäisi liian sisään.Onko tuolla vanteen 1" leveys erolla suuri vaikutus johonkin? En siis ole koskaan ostanut yhtään vannetta enkä kiinnittänyt niihin muutenkaan mitään huomiota, niin täysin uusi asia minulle. Eli meneekö nuo Teslan Y esiasennusrenkaat sitten hyvin tuohon Zax Turbin 19" 8,5" ET35 vanteelle vai onko rengas jotenkin liian leveä tms. kun kerran vanne on 25,4 mm kapeampi? Näyttääkö esim. typerältä kun rengas tulee 12,7 mm/puoli ulommas kun tuossa Teslan vanteessa?
Vai pitäisikö olla sitten joku 245 tai 235 leveä rengas noissa eikä tuo 255? Eli onko siis mitään järkeä laittaa Teslan esiasennus kesärenkaita noille Zax Turbin vanteille?
Samaa pohdin itsekkin, tosin jos päädyn laittamaan kitkat noille mukana tuleville vanteille niin ajan nyt kuitenkin zax turbin vanteilla ne alkuperäiset kesärenkaat loppuu, mutta sitten jatkossa voisi ostaa kapeammatkin? Mutta onko mitään järkeä? Parempi ajaa kapeilla vai leveämmillä? Ja minkä levyiset kitkat kannattaa laittaa noille alkuperäisvanteille? Leveys tosiaan suojaisi vanteita kun kumit vähän pullottaa ja ottaisivat ekana kiinni kanttareihin.Mitenkäs sitten näkyy ajo-ominaisuuksissa jos laittaisikin vähän kapeampaa rengasta esim 235. Luulisi, että olisi vaan parempi, mutta toimiiko se ainakaan y:ssä kun on iso auto.
Nuohan ovat kanssa hienoit nuo Monaco vanteet ja halvemmat kuin Zax vanteet. On tämä vanne homma aika monimutkainen asia. Tämän vuoksi toivoisin, että auto tulee kesällä niin olisi sitten aikaa etsiä parhaat vanteet/renkaat halvimmalla.Mites tämmönen setti, missä olis Monaco gp6 vanteet ja hakkapeliitta 10 EV renkaat. Hintaa paketille olisi 2272€ huomioiden renkaiden 5% talvialennuksen ja tarvittaessa voisi sitten vaihtaa kesärenkaatkin noille monacoille jos siltä tuntuisi.
Toki edelleen vähän mietityttää, että miten tuo 8,5 vanne toimii tuon 255 renkaan kanssa. Tai jos toimii, niin näyttääkö tyhmältä?
onko muilla mennyt tämäntyyppinen kosteus takuuseen / umpiot vaihdettu?
tein tiketin, ei vielä tietoa miten käy. toki tuo varmaan kuivuu itsestään kun säät lämpenee
Onko näin? Luulin, että nokia on jokaisella osa-alueella vähintäänkin hyvällä tasolla. Onko siinä sitten ihan selvä ero vaikkapa continentalin ja nokian melutasossa.Vaimennusvaahto löytyy muistakin, jos se renkaaseen on speksattu. Nokia on vaan näköjään "EV" brändännyt ko. homman. Kokonaisuudessaan saat paremman renkaat contilta/misukalta, jos otat ne nokialaisen sijaan. Nokialainen tarjoaa absoluuttista jääpitoa, mutta muutenhan nuo ovat keskinkertaisia nakkeja, varsinkin jos melua ja ajotuntumaa pitää tärkeinä kriteereinä.
Kannattanee jatkaa kyselyä rengasketjussa, mutta nokialaisen runko on löllö ja nastat todennäköisesti vollottavat tietyssä nopeudessa hyvin rasittavasti (H10 en ole ajanut). Ei nokilaisella pahasti voi mennä pieleen, mutta ei niistä taatusti ylimääräistä kannata maksaa ja kuvitella saavansa sitä kautta paremmat nakit. Loppuviimein kyse on painotuksista millä pinnalla ajaa, harvemmin Suomessa tarvitaan niin ääriolosuhteisiin tuunattua rengasta kuin hakkapeliitat ovat.Onko näin? Luulin, että nokia on jokaisella osa-alueella vähintäänkin hyvällä tasolla. Onko siinä sitten ihan selvä ero vaikkapa continentalin ja nokian melutasossa.
Itse en ainakaan noita 8.5" vanteita kelpuuttaisi/ostaisi ET46 lukemalla. Voi jäädä renkaat turhan sisälle, koska tuo vanne on 1" kapeampi.Mites tämmönen setti, missä olis Monaco gp6 vanteet ja hakkapeliitta 10 EV renkaat. Hintaa paketille olisi 2272€ huomioiden renkaiden 5% talvialennuksen ja tarvittaessa voisi sitten vaihtaa kesärenkaatkin noille monacoille jos siltä tuntuisi.
edit. Unohdin ne bluetooth anturit ja rengastyöt, eli kustannukset menee jo varmaan 2500-2600€ tienoille. Ei olla kaukana teslan orkkiksista.
Toki edelleen vähän mietityttää, että miten tuo 8,5 vanne toimii tuon 255 renkaan kanssa. Tai jos toimii, niin näyttääkö tyhmältä?
Kun porukka on tilannut Teslan shopista lisävarusteita, niin mimmoinen toimitusaika niillä on ollut?
Tiedän että seuraava mielipide voi nostattaa pienen paskamyrskyn, mutta koska pohdin samaa asiaa viikko kaksi sitten, tässä mennään…Itse en ainakaan noita 8.5" vanteita kelpuuttaisi/ostaisi ET46 lukemalla. Voi jäädä renkaat turhan sisälle, koska tuo vanne on 1" kapeampi.
Se 3000€ paketti olisi ainakin turvallinen valinta nastoilla tai kitkoilla. Eikä tulisi myöskään takuun kannalta mitään ongelmaa. Eli ET ja vanteen leveys olisi varmasti oikea.
Itse en ainakaan ole ostamassa huonoja vanteita tai renkaita. Mitään tietoa vain ei ole itselläni mikä vaikuttaa ja miten ja mitkä sopii niin siksi kysyn. En myöskään tiedä ovatko teslan orkkikset maailman parhaat vanteet vai olisiko parempiakin olemassa? Tai saisiko saman tasoiset jostain muualta halvemmalla.Tiedän että seuraava mielipide voi nostattaa pienen paskamyrskyn, mutta koska pohdin samaa asiaa viikko kaksi sitten, tässä mennään…
Esim tässä tapauksessa Tesla on suunnitellut MYLR 23 alustan esim 19x9.5 et45 vanteille ja 255/45R19 kumeille. On toinenkin koko mutta se on isompi ja leveämpi. Tuossa esimerkki koossa renkaan etu ja ulkolaita on tietyssä kohdassa ja liikkuvat suunnitellun geometria mukaan. Jos renkaan sijainti suhteessa tukivarsiin muuttuu, muuttuu geometria myös. Ja silloin vipuvarsi muuttuu ja samalla muuttuu jousituksen jäykkyys. Samaa tekee myös renkaan korkeuden muuttaminen. Tähän kaavaan kun lisätään että eturenkaat kääntyvät ja camper & caster niin soppa on valmis. Ei se mikään hengenvaarallinen ole jos muutokset on suht pieniä.
Tätä meillä on tehty iät ja ajat. Tehtaan rengaskoko pienennetään kun kumit kalliita ja huonolaatuinen (halpa) leveä matala kumi vetelee urissa. Ei suuri ongelma Corollassa tai octaviassa reilun sadan hepan kanssa. Eikä ongelma jos ajetaan körökörö kirkkoon. Jos vetelee niin syytetään rengasmerkkiä vaikka vanteet/rengaskoko ei kuulu siihen autoon ollenkaan.
Ja hei, on ihan OK laittaa 185 kumi litraiseen octaviaan
Mutta nämä Teslat. 3-5 sekuntia sataseen. Miksi ostaa tämmöistä autoa jos ei halua sen olevan täydessä potentiaalissa?
Ostatteko uuden emon ja prossan, mutta muistit vähän halvemmat kun niilläkin wintoosa käynnistyy?
Ei ole trolliksi tarkoitettu, enkä halua vinoilla kenellekkään.