Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Luin facebookin tesla y ryhmää ja aika moni raportoi innoissaan jostain viime heinäkuussa tilatuista tesloista, mihin on myt viime päivinä saanut VIN numeron. Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä? Eikö kaikki jotka ei ennen hinnanalennuksia autoaan kerennyt saada ole peruneet tilauksen ja tehnyt uuden heti perään?
 
Luin facebookin tesla y ryhmää ja aika moni raportoi innoissaan jostain viime heinäkuussa tilatuista tesloista, mihin on myt viime päivinä saanut VIN numeron. Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä? Eikö kaikki jotka ei ennen hinnanalennuksia autoaan kerennyt saada ole peruneet tilauksen ja tehnyt uuden heti perään?

Hinnanalennus tuli vanhoihin tilauksiin parin päivän viiveellä automaattisesti. Itse tilasin elokuun lopulla ja sama tilaus edelleen voimassa, hinta vain päivittyi uuteen
 
Hinnanalennus tuli vanhoihin tilauksiin parin päivän viiveellä automaattisesti. Itse tilasin elokuun lopulla ja sama tilaus edelleen voimassa, hinta vain päivittyi uuteen
Selvä. Aika jännä, että porukka joutuu odottelemaan autoja yli puoli vuotta, mutta mulla tänään tilatulle näyttää helmi-maaliskuu ja perjantai myyjä sanoi, että tyrkyllä olisi hetikin tulossa nippu autoja mille ei ole vielä ostajaa.
 
Selvä. Aika jännä, että porukka joutuu odottelemaan autoja yli puoli vuotta, mutta mulla tänään tilatulle näyttää helmi-maaliskuu ja perjantai myyjä sanoi, että tyrkyllä olisi hetikin tulossa nippu autoja mille ei ole vielä ostajaa.
Kieltämättä tuo on aika mielenkiintoinen yhtälö, mutta tuossa kaiketi vaikuttaa mm. väri, omaan valitsin mignight silver metallic mikä ilmeisesti syynä kun kestää. Nyt on sentää arvio että maaliskuun aikana olisi tulossa, VIN ei vielä.
 
Tulipas sitten tänään tilattua Model Y RWD. Mitäs päivityksiä tuohon on matkan varrella tullut, eli kuinka paljon se on parempi (tai huonompi?) kuin vaikkapa viime tai sitä edellisen vuoden y:t. Onkos ainakin rengasmelua ja tuulen suhinoita saatu pienennettyä näissä uusissa?
Yritin koota pienen määrän teknksiä tietoja RWD ja AWD malleista. Tuo 7000€ hintaero on minusta aika sopiva. Mutta ainakin itse pitäisi miettiä, että kalliimmassa on melkein 20kWh isompi akku. Ja samalla kaksi moottoria, eli pitäisi olla hyvinkin pirteä. Itse ainakin tykkään nelivedon (3 Performance) pidosta kitkarenkailla talvella. Kesällä en ole vielä päässyt ajamaan, mutta luulisin takavedonkin riittävän aika hyvin juuri kesällä.

-RWD
-455km
-Akku 60kWh?
-220kW, 440Nm

-Long Range +7000€
-565km
-Akku 78.1kWh?
-378kW?, 493Nm?
-Mahdollisuus ostaa pieni tehopäivitys jälkikäteen (+1800€)

Tehopäivitys toisi iloiset 10.5% lisää tehoa ilmeisesti :) Minusta hieno päivitys, koska kulutus ei kasva, kuten esim polttiksissa yleensä, kun tehoa kasvatetaan.

"2020 Long Range Model Y with AB: 424 kW / 564 hp (+ 40 kW / 54 hp, 10.5% hp over stock), torque not specified. (Source: unknown)"

"2020 Performance Model Y: 456 kW / 606 hp and 497 ft. lbs (Motortrend)"

Sekin tuli yhtenä mieleen, että millainen akun huollettavuus on RWD ja LR malleissa? Eli olisiko RWD akku esim helpompi korjata?

Jos hintaa ei tarvitsisi yhtään miettiä, niin LR olisi tietysti valinta. Vaikka myös RWD menettelee, tai on oikeastaan aika riittävä. Toisaalta oma 3 Perffi on tosi helppo ajaa, että ei siitä ylimääräisestä tehosta ole haittaakaan ollut.
 
Pitkällä aikavälillä LFP voisi olla hyvä ratkaisu, mutta jos erotus on vain 7000 euroa saattaisin itsekin päätyä LR-malliin eli nelivetoiseen. Nelivedon tarve riippuu tietenkin monista tekijöistä, mutta itse joudun ajamaan suolaamattomilla ja mutkaisilla teillä, ja talvikeleillä pidän käytännössä jatkuvasti nelivetoa päällä. Oliko niin, että Teslassa nelivedon voi pakottaa päälle ainoastaan Performance-mallissa, vai onnistuuko se perusversiossa?
 
Toi nelivedon tarve riippuu kuskin ajotavoista ja siitä missä ajelee. Esim. itse ajelen uudellamaalla ja melkein pelkästään hyvillä teillä ja omaan suht rauhallisen ja ennakoivan ajotavan.

Ajelen takavetoisella kolmosella ja arviolta 99.9% ajoista chill-moodilla, koska pidän enemmän sen pehmeämmästä kaasupolkimen kalibraatiosta. Jo chill-moodilla takavetoisen tehot riittävät kaikkeen normaaliin ajamiseen, ihan ohituksia myöten (reserviin jää vielä normimoodi). Myöskään pidon kanssa ei ole ollut itsellä mitään ongelmaa talvella.

Omilla ajotavoilla menisi nelivedot tehot ihan hukkaan ja lisärangeakaan en normiajossa tarvitse kun tuolla LFP-kolmosella pääsee eteläsuomen normitalvessa yli 300km kertalatauksella.

Mutta tämä siis vain se oma ajoprofiili. Jollain muulla varmastikin enemmän tarvetta lisätehoille tai nelivedolle.

Lisäbonuksena tuo LFP-akku tulee olemaan se halvin akku vaihtaa akkutakuun ulkopuolella ja todennäköisesti kestävä muutenkin.
 
Pitkällä aikavälillä LFP voisi olla hyvä ratkaisu, mutta jos erotus on vain 7000 euroa saattaisin itsekin päätyä LR-malliin eli nelivetoiseen. Nelivedon tarve riippuu tietenkin monista tekijöistä, mutta itse joudun ajamaan suolaamattomilla ja mutkaisilla teillä, ja talvikeleillä pidän käytännössä jatkuvasti nelivetoa päällä. Oliko niin, että Teslassa nelivedon voi pakottaa päälle ainoastaan Performance-mallissa, vai onnistuuko se perusversiossa?
Jos oikein muistan, niin olisi normaalisti takaveto ja etuveto kytkeytyisi päälle tarvittaessa.

Performancessa saa tosiaan Track Moden päälle, mutta vakionopeudensäädin ei toimi silloin (joka varmaan ihan hyvä asia). Siinä saa siis esim ajonvakautusta säädettyä tai otettua kokonaankin pois päältä. Myös etu/takavetoisuutta saa säädettyä. Sekä regen:iä. Leikkimiseen tai ehkä radalle tuo Track Mode on hyvä. Eli hyvin harvoin on tullut laitettua TM päälle. Ainakin liukkaalla, jos Regen on esim täysillä, niin meno on vaarallisenkin tuntuista, kun Regen on niin tehokas. Varmaan jarruttaa siis takarenkaillakin aika voimakkaasti. Eli meno Track Mode päällä saattaa olla aika hidasta, että pysyisi edes tiellä :)

Googlella joku vanha juttu, mutta ei siinä ollut oikein mitään mielenkiintoista:

"Nelivetoinen sähköauto kiihtyy liukkaalla tienpinnallakin todella vaivattomasti ja mutkissa luistonesto antaa miellyttävästi tilaa kuljettajan käskytykselle."
 
Mites muuten olette Teslassa löytäneet laturit? Osaako navi näyttää muut kuin Teslan superchargerit vai pitääkö kännyllä alkaa erikseen vielä etsimään ?
 
Mites muuten olette Teslassa löytäneet laturit? Osaako navi näyttää muut kuin Teslan superchargerit vai pitääkö kännyllä alkaa erikseen vielä etsimään ?
Osaa se näyttää muitakin, mutta niin randomilla ettei siihen kannata kyllä luottaa. Latauskartta tai sitten ihan palvelun tarjoajien sovelluksista katsellut.
 
Teslassa ei ilmeisesti pysty asettaa latausta (ja näin ollen esilämmitystä) paikkaan, mistä se ei löydä laturia? Eli leikitään, että olen pysähtymässä paikassa X ja siellä on pikalaturi, mutta teslan navi väittää ettei olisi. Tässä tilanteessa siis ”pakottaa” teslalle, että pidän tuossa paikassa X lataustauon, lämmitä akkua kiitos.
 
Teslassa ei ilmeisesti pysty asettaa latausta (ja näin ollen esilämmitystä) paikkaan, mistä se ei löydä laturia? Eli leikitään, että olen pysähtymässä paikassa X ja siellä on pikalaturi, mutta teslan navi väittää ettei olisi. Tässä tilanteessa siis ”pakottaa” teslalle, että pidän tuossa paikassa X lataustauon, lämmitä akkua kiitos.

Ei. Ongelmaa voi kiertää asettamalla naviin kohteeksi jonkun teholaturin, joka sieltä löytyy tai sitten hankkimalla S3xy buttons lisäpalikan, jolla esilämmityksen saa pääle.
 
Selvä. Aika jännä, että porukka joutuu odottelemaan autoja yli puoli vuotta, mutta mulla tänään tilatulle näyttää helmi-maaliskuu ja perjantai myyjä sanoi, että tyrkyllä olisi hetikin tulossa nippu autoja mille ei ole vielä ostajaa.
Ei ole jännä. Ylituotantoa.
 
Teslassa ei ilmeisesti pysty asettaa latausta (ja näin ollen esilämmitystä) paikkaan, mistä se ei löydä laturia? Eli leikitään, että olen pysähtymässä paikassa X ja siellä on pikalaturi, mutta teslan navi väittää ettei olisi. Tässä tilanteessa siis ”pakottaa” teslalle, että pidän tuossa paikassa X lataustauon, lämmitä akkua kiitos.
Teslan puhelinsovellus taitaa näyttää nyt vain Teslan omat laturit. Mutta autosta tosiaan löytyy hyvin latureita. Jos siis ei ole juuri haluttua laturia, niin jostain ihan lähettyviltä löytyy, että saa akun lämmityksen päälle ja voikin kurvata viereiselle laturille.

Autosta saa valittua 1, 2 tai 3 salamaa, josta saa valittua sitten ison tai pienen laturin.

IMG_20230129_101627.jpg
 
Ei ole jännä. Ylituotantoa.
Teslalla oli ylituotantoa, mutta juuri nyt ei enää ole, vaan auton saa aika nopeastikin. Ihan hieno juttu, kun samalla sai myös halvemman hinnan. LR mallin punaisen toimitus venyy kesä-heinäkuulle. Mutta ehkä toimituksia tuolla värillä ei olisi vielä aloitettukaan? Mieluummin kyllä ottaisin LR:n perus valkoisena, kun nuo uudet värit olisi 3000€ ja 3200€.
 
Teslalla oli ylituotantoa, mutta juuri nyt ei enää ole, vaan auton saa aika nopeastikin. Ihan hieno juttu, kun samalla sai myös halvemman hinnan. LR mallin punaisen toimitus venyy kesä-heinäkuulle. Mutta ehkä toimituksia tuolla värillä ei olisi vielä aloitettukaan? Mieluummin kyllä ottaisin LR:n perus valkoisena, kun nuo uudet värit olisi 3000€ ja 3200€.
Helpostikin se ylituotanto katoaa kun myydään halvemmalla. Kohta alkaa se show että ajat ei pidä mitenkään paikkaansa.
 
Nyt on taas mietinnän paikka, että jos oma Y tulisi vaikka maaliskuussa, niin pitäisikö luovutus yrittää sopia niin, että saisi ajella auton suoraan kesärenkailla pois. Eli luovutus venyisi sitten ehkä huhtikuun alkupuolelle. Sitten olisi koko kesä ja syksy aikaa miettiä talvirengaskuvioita. Toki toinen vaihtoehto on sitten ostaa pelkät talvirenkaat ja heti kun auto tulee, ajaa vieressä olevaan rengasliikkeeseen ja pyytää, että vaihtaa samoille vanteille. Ehkä vähän ensimmäisen maailman ongelmia, mutta kaikesta sitä silti ongelman saa.
 
Teslassa ei ilmeisesti pysty asettaa latausta (ja näin ollen esilämmitystä) paikkaan, mistä se ei löydä laturia?
Riittää tosiaan, että navigoi jonnekin laturille mikä nyt vähän sieltäpäin löytyy.

Kesään mennessä varmastikin noita muita pikalatureita alkaa löytymään Teslan navigaattorista paremmin, koska joulukuussa Tesla alkoi keräämään dataa autojen pikalatauspaikoista ja alkaa lisäämään asemia karttaan automaattisesti sen mukaan missä väki on pikalataillut.

 
Nyt on taas mietinnän paikka, että jos oma Y tulisi vaikka maaliskuussa, niin pitäisikö luovutus yrittää sopia niin, että saisi ajella auton suoraan kesärenkailla pois. Eli luovutus venyisi sitten ehkä huhtikuun alkupuolelle. Sitten olisi koko kesä ja syksy aikaa miettiä talvirengaskuvioita. Toki toinen vaihtoehto on sitten ostaa pelkät talvirenkaat ja heti kun auto tulee, ajaa vieressä olevaan rengasliikkeeseen ja pyytää, että vaihtaa samoille vanteille. Ehkä vähän ensimmäisen maailman ongelmia, mutta kaikesta sitä silti ongelman saa.
Luovutus tulee ottaa vuosineljänneksen sisällä. Jos haluat siirtää sen toiselle se kyllä onnistuu. Auton saat heti jos se on yhä vapaa. Muuten odotat uutta erää.
 
Vieläkös muuten Tesla toimittaa kiinasta autoja kerran kvartaalissa. Eikös sen pitänyt loppua ja autojen tulla sieltäkin tasaisempana virtana?
 
Nyt on taas mietinnän paikka, että jos oma Y tulisi vaikka maaliskuussa, niin pitäisikö luovutus yrittää sopia niin, että saisi ajella auton suoraan kesärenkailla pois. Eli luovutus venyisi sitten ehkä huhtikuun alkupuolelle. Sitten olisi koko kesä ja syksy aikaa miettiä talvirengaskuvioita. Toki toinen vaihtoehto on sitten ostaa pelkät talvirenkaat ja heti kun auto tulee, ajaa vieressä olevaan rengasliikkeeseen ja pyytää, että vaihtaa samoille vanteille. Ehkä vähän ensimmäisen maailman ongelmia, mutta kaikesta sitä silti ongelman saa.
Tesla tosiaan haluaa että auto myydään sulle viimeistään 31.3 (Q1 viimeinen päivä). Tällä pidetään osakkeiden omistajat tyytyväisempinä, kun Q1 tuloksesta saadaan vähän parempi.

Ehkä tuolloin pystyisi jo ajamaan auton pois kesärenkaillakin.

Toki jos auto tulee jo paljon aikaisemmin, niin varmaan fiksumpaa ostaa kitkat viereisestä rengasliikkseestä ja asennuttaa alle. Tai vaihtoehtona Q2, mutta auton tulo saattaa taas venyä? Auto on kumminkin 2023 malli, eli sen puoleen ei pitäisi olla väliä milloin haluaa auton ottaa vastaan. Esim itse en haluaisi ostaa autoa joulukuussa, kun auto on vähän "vanha" ja nyt lisäksi Tesla keksi nuo hinnanalennukset 13.1.

Model S ja X toimitukset on näköjään Q2 sisällä uusiin tilauksiin.
 
Itse otin Y:n Continental CVC7 kitkat (19") ja näin ekan talven jälkeen luultavasti valitsisin nastat, vaikka edellisissä autoissa kitkat olikin. Y:n kohtuu epämääräinen ohjaustunto ( voi myös sanoa olematon ) aiheuttaa että pidon rajaa ei huomaa ennen kuin se on ylitetty ja varsinkin sivuttaispito tuntuu kohtuu heikolta, muija tuosta varsinkin valittaa.
 
Vähän eri keskustelu, mutta kyllä mä nastat ostan kuitenkin. Muutenhan voisi ajella kesärenkailla vaikka nyt auton pihalle sieltä. Ei isoa eroa kuitenkaan.
Jep. Nastarenkaitakin näyttää olevan saatavilla tuohon rengaskokoon. Noin 1180€ hintaiset tuolla esimerkin liikkeessä.

Varmaan mahdollisimmat hiljaiset nastarenkaat olisi hyvät.

Jännästi Teslalla ei ole myydä S ja X malleihin ollenkaan nastoja. Ei varmaan Nokian valikoimissa sitten ole.
 
Itse otin Y:n Continental CVC7 kitkat (19") ja näin ekan talven jälkeen luultavasti valitsisin nastat, vaikka edellisissä autoissa kitkat olikin. Y:n kohtuu epämääräinen ohjaustunto ( voi myös sanoa olematon ) aiheuttaa että pidon rajaa ei huomaa ennen kuin se on ylitetty ja varsinkin sivuttaispito tuntuu kohtuu heikolta, muija tuosta varsinkin valittaa.
Sama se on 3:ssa kitkoilla. Vaikka kuinka hitaasti lähtee esim. ympyrästä niin aina hiukan heittää sivulle. Eipä varmaan nuo uudet nastat joissa vaimennusmateriaali juuri ääntä pidä enää.
 
Ite otin takavetoisen kolmosen nastoilla (Hakkapeliitta 10 EV) vaikka netissä sanotaan että sähköauto pitää ottaa kitkoilla.

Kyllä hän niistä rapinaa kuului reilummin ekat pari tuhatta kilsaa, mutta pikkuhiljaa nastojen rapina vaimeni. Ääntä toki silti lähtee varmastikin enemmän kuin kitkoista, mutta ei niin paljoa että itseä olisi haitannut.

Vastapainoksi renkaissa on johdonmukainen pito kaikissa olosuhteissa eikä perä ole lähteny odottamattomasti irti kaasulla eikä regenillä.
 
Helpostikin se ylituotanto katoaa kun myydään halvemmalla. Kohta alkaa se show että ajat ei pidä mitenkään paikkaansa.
Tämä vähän hermostuttaa itseäkin. Maanantaina tilattu MYLR ja kovasti vakuuttivat että toimitus maaliskuun loppuun. Tai huhtikuun alkuun jos luovutuksessa olisi ruuhkaa, ilmeisesti paljon autoja tulossa silloin?
Tätä ennen oli Cupra Born 77 impulse tilauksessa, mutta peruin kun vain venyi eikä mitään tietoa toimitusajoista. Tilausvaiheessa luvattu 6-8 kk, mutta maanantaina peruttaessa, oli kulunut jo yli 9kk. Yhdessä vaiheessa vilahti suunniteltu tuotantoviikko 22/2023 mutta sitten sekin katosi.
nyt vähän jännittää käykö tämän Yn kanssa samalla tavalla…
Edit: ja hinnantiputuksen jälkeen oli no brainer vaihtaa tähän. Melkein sama hinta mutta neliveto, range, sisätilat jne. Ihan eri segmentin auto..
 
Ite otin takavetoisen kolmosen nastoilla (Hakkapeliitta 10 EV) vaikka netissä sanotaan että sähköauto pitää ottaa kitkoilla.

Mielenkiintoista. Mitä on annettu perusteeksi, että juuri sähköauto pitää olla kitkoilla? Auton hiljaisuus ja sitä kautta suurempi painoarvo rengasmelulle?
 
Mielenkiintoista. Mitä on annettu perusteeksi, että juuri sähköauto pitää olla kitkoilla? Auton hiljaisuus ja sitä kautta suurempi painoarvo rengasmelulle?
Sepä se. Sähköautossa kun rengasäänet on suurin melunlähde, niin sillä perusteella halutaan myös mahdollisimman hiljaiset renkaat.
 
Tämä vähän hermostuttaa itseäkin. Maanantaina tilattu MYLR ja kovasti vakuuttivat että toimitus maaliskuun loppuun. Tai huhtikuun alkuun jos luovutuksessa olisi ruuhkaa, ilmeisesti paljon autoja tulossa silloin?
Tätä ennen oli Cupra Born 77 impulse tilauksessa, mutta peruin kun vain venyi eikä mitään tietoa toimitusajoista. Tilausvaiheessa luvattu 6-8 kk, mutta maanantaina peruttaessa, oli kulunut jo yli 9kk. Yhdessä vaiheessa vilahti suunniteltu tuotantoviikko 22/2023 mutta sitten sekin katosi.
nyt vähän jännittää käykö tämän Yn kanssa samalla tavalla…
Edit: ja hinnantiputuksen jälkeen oli no brainer vaihtaa tähän. Melkein sama hinta mutta neliveto, range, sisätilat jne. Ihan eri segmentin auto..
Itselle kanssa vakuuteltiin että kun vuosi sitten tilasin auton, että saisi heinäkuussa. Ei tullut ja ehkä olisi tullut jouluna mutta vaihdoin väriä kun ei ”pikana” saanutkaan.
Sepä se. Sähköautossa kun rengasäänet on suurin melunlähde, niin sillä perusteella halutaan myös mahdollisimman hiljaiset renkaat.
Nojaa. En tiedä ovatko ne kitkat sen hiljaisempia. Kolmonen auto missä ei ne renkaat juuri aiheuta melua vaan kaikki muu.
 
Mielenkiintoista. Mitä on annettu perusteeksi, että juuri sähköauto pitää olla kitkoilla? Auton hiljaisuus ja sitä kautta suurempi painoarvo rengasmelulle?
Jos katsot facebookin sähköautoryhmiä ja joku kysyy kitkat vai nastat niin 99,99% kommenteista on ehdottomia tyyliin ”kitkat aina ja ikuisesti nastoilla ei tee mitään edes lapissa”. En itse edes uskaltaisi kysyä ryhmissä mitään nastarenkaisiin liittyviä kysymyksiä koska tiedän etten varmasti saisi asiallisia vastauksia vaan ainoastaan paheksuntaa huonosta rengasvalinnasta.
 
Jos katsot facebookin sähköautoryhmiä ja joku kysyy kitkat vai nastat niin 99,99% kommenteista on ehdottomia tyyliin ”kitkat aina ja ikuisesti nastoilla ei tee mitään edes lapissa”. En itse edes uskaltaisi kysyä ryhmissä mitään nastarenkaisiin liittyviä kysymyksiä koska tiedän etten varmasti saisi asiallisia vastauksia vaan ainoastaan paheksuntaa huonosta rengasvalinnasta.
Minä en tilausvaiheessa miettinyt mitään muita kuin nastoja. Jos kuljetan autossa jotain itseäni arvokkaampaa, talvirenkaissa on nastat. Toki mielipideasioita. Nykynastat on todella hiljaisia.
 
Minä en tilausvaiheessa miettinyt mitään muita kuin nastoja. Jos kuljetan autossa jotain itseäni arvokkaampaa, talvirenkaissa on nastat. Toki mielipideasioita. Nykynastat on todella hiljaisia.
En minäkään mieti. Nastat tulee minullekin. Mutta nykyään tuntuu, että jos sen sanoo ääneen niin sinut leimataan suurinpiirtein rikolliseksi joka elää jossain menneisyydessä ja pilaa kaikki tiet.
 
En minäkään mieti. Nastat tulee minullekin. Mutta nykyään tuntuu, että jos sen sanoo ääneen niin sinut leimataan suurinpiirtein rikolliseksi joka elää jossain menneisyydessä ja pilaa kaikki tiet.
Joo. Vähän oftopikkia mutta johtunee siitä että, on ajettu viimeiset 15v kitkoilla ja totuttu niihin, eikä ole kokemusta nykyaikaisista nastoista.
Sitten oikeaa asiaakin. Miten tarpeellista on hommata toiset matot ja esim roiskeläpät MYLR?
 
Jos katsot facebookin sähköautoryhmiä ja joku kysyy kitkat vai nastat niin 99,99% kommenteista on ehdottomia tyyliin ”kitkat aina ja ikuisesti nastoilla ei tee mitään edes lapissa”. En itse edes uskaltaisi kysyä ryhmissä mitään nastarenkaisiin liittyviä kysymyksiä koska tiedän etten varmasti saisi asiallisia vastauksia vaan ainoastaan paheksuntaa huonosta rengasvalinnasta.
Täällä oli laitettu myös bmw i4 M50 autoon nastarenkaat. Rengasmerkin olen kyllä jo unohtanut. Perustelivat nastat sillä, että tehokas auto, niin nastat on pitävämmät/turvalliset. M50 on kyllä muutenkin hiljainen auto ja renkaat muistin katsoa vasta koeajon jälkeen.

Ajattelisi että nastarenkaiden käyttöikä olisi pidempi, jos vaikka ajaa aika vähän? Mutta tiedä sitten miten on. Onhan kitkat kieltämättä erittäin hiljaiset, hiljaisemmat kuin kesärenkaat, joissa on kovempi kumiseos.

Nelivetoisessa kyllä vetopito on ihan hyvä Nokian R3 kitkoillakin.

Jarrutuksissa ja ns vajaavetoisessa voisi olla tosiaan nastat paremmat. Renkaiden hinnan puolesta ei ole oikein merkitystä kummat ostaa.

En minäkään mieti. Nastat tulee minullekin. Mutta nykyään tuntuu, että jos sen sanoo ääneen niin sinut leimataan suurinpiirtein rikolliseksi joka elää jossain menneisyydessä ja pilaa kaikki tiet.
Onhan nastat kunnon jäätiköllä paljon paremmat. Ei ole kieltäminen. Juuri tuollaisella luistinradalla sitä pitoa eniten kaivataankin.

Mutta renkaat on helppo vaihtaa, jos haluaakin jotkut tietyt erilaiset. Saatavuus näytti olevan molemmissa renkaissa hyvä.


Itse yllättynyt, että kitkoillakin Tesla lähtee paikaltaan yllättävän hyvin. Eikä sudita renkaitakaan turhaan. Asetuksista kun saa valittua halutut oikeanlaiset renkaat alle.

Joo. Vähän oftopikkia mutta johtunee siitä että, on ajettu viimeiset 15v kitkoilla ja totuttu niihin, eikä ole kokemusta nykyaikaisista nastoista.
Sitten oikeaa asiaakin. Miten tarpeellista on hommata toiset matot ja esim roiskeläpät MYLR?
Itse ostin M3P kangasmattojen tilalle Vempeleestä omasta mielestä paremmat matot. Myös roiskeläpät ja tunkin palikan ostin samalla. Yksi roiskeläppä oli aiemmin tippunut, niin läpät hommasin. Täytyy vaan joskus laittaa kiinni.

MYLR taitaa tulla eteen roiskeläpät vakiona ja takana jotain suojakalvoa maalin päällä. MY on muoviset pyöränkaaret, jotka myös suojaa ilmeisesti hyvin.
 
Tesla tosiaan haluaa että auto myydään sulle viimeistään 31.3 (Q1 viimeinen päivä). Tällä pidetään osakkeiden omistajat tyytyväisempinä, kun Q1 tuloksesta saadaan vähän parempi.

Ehkä tuolloin pystyisi jo ajamaan auton pois kesärenkaillakin.

Toki jos auto tulee jo paljon aikaisemmin, niin varmaan fiksumpaa ostaa kitkat viereisestä rengasliikkseestä ja asennuttaa alle. Tai vaihtoehtona Q2, mutta auton tulo saattaa taas venyä? Auto on kumminkin 2023 malli, eli sen puoleen ei pitäisi olla väliä milloin haluaa auton ottaa vastaan. Esim itse en haluaisi ostaa autoa joulukuussa, kun auto on vähän "vanha" ja nyt lisäksi Tesla keksi nuo hinnanalennukset 13.1.

Model S ja X toimitukset on näköjään Q2 sisällä uusiin tilauksiin.
Melkein arvailisin että tuon päivämäärän jälkeen nostavat hintoja pikkuisen, jotain 500€ - 1500€ välillä. Saa ne ostajat ostamaan jotka vielä odottelee lisää tiputuksia hintaan.
 
Uusi Model 3 tulossa loppuvuodesta 2023, varmaan myyvät nyt niin paljon näitä vanhoja kun ennättävät tehä vaikkakin pienemmällä katteella.
 
Itse ostin M3P kangasmattojen tilalle Vempeleestä omasta mielestä paremmat matot. Myös roiskeläpät ja tunkin palikan ostin samalla. Yksi roiskeläppä oli aiemmin tippunut, niin läpät hommasin. Täytyy vaan joskus laittaa kiinni.
Kummat matot otit Vempeleestä? Itsekin vähän karsastan näitä Teslan vakiona tulevia kangasmattoja, niin katselin että Vempeleestä näyttäisi suht hyvään hintaan saavan paria erillaista mattosarjaa.

Monet sanoo että näitä kangasmattoja on ihan yhtä helppo pitää siistinä, mutta kyllähän se kangas varmaan puhki kuluu esim kaasupolkimen kohdilta jossa jalka/kenkä kuitenkin hyvin pitkälti lepäilee.
 
Kummat matot otit Vempeleestä? Itsekin vähän karsastan näitä Teslan vakiona tulevia kangasmattoja, niin katselin että Vempeleestä näyttäisi suht hyvään hintaan saavan paria erillaista mattosarjaa.

Monet sanoo että näitä kangasmattoja on ihan yhtä helppo pitää siistinä, mutta kyllähän se kangas varmaan puhki kuluu esim kaasupolkimen kohdilta jossa jalka/kenkä kuitenkin hyvin pitkälti lepäilee.
Nuo Model 3 matot, mutta ne on loppu.

Model Y löytyisi vastaavat, tai tstv:n linkkaamat matot. En tiedä sitten kummat olisi paremmat. Ihan tyylikkäät on nuo halvemmatkin.

Jotenkin ne kankaiset saisi putsata vähän väliä? Nuo tavalliset matot menisi pidempään siistinä.
 
Itse olen tykännyt kangasmatoista (ei vielä tesla ole tullut, mutta toisessa autossa). Toimii mielestäni ihan hyvin talvellakin. Äkkiä noi saa putsattua tarvittaessa. Toki kuluvat kuskin paikalla, mutta ostaa sitten uudet. Kumimatot varmaan ikuiset, mutta jos nyt 5v välein ostaa matot niin aika pieni kuluerä autoilussa. Model Y:ssä ajattelin kanssa mennä kangasmatoilla. Onhan tuossa vakiona nuo mukana?
 
Itse ehdottomasti suosin kangasmattoja. Kun noi auton mukana tulleet kangasmatot kuluu, niin pitää tilata jostain uudet. Onko muuten kellään sattumoisin tiedossa saako jostain erityisen laadukkaita kangasmattoja, eli laadukkaampia kuin nuo Teslan alkuperäiset?
 
onko muilla mennyt tämäntyyppinen kosteus takuuseen / umpiot vaihdettu?
tein tiketin, ei vielä tietoa miten käy. toki tuo varmaan kuivuu itsestään kun säät lämpenee

1674993931806.png
 
Kummat matot otit Vempeleestä? Itsekin vähän karsastan näitä Teslan vakiona tulevia kangasmattoja, niin katselin että Vempeleestä näyttäisi suht hyvään hintaan saavan paria erillaista mattosarjaa.

Monet sanoo että näitä kangasmattoja on ihan yhtä helppo pitää siistinä, mutta kyllähän se kangas varmaan puhki kuluu esim kaasupolkimen kohdilta jossa jalka/kenkä kuitenkin hyvin pitkälti lepäilee.
Tesla shopista saa myös kumimatot logolla, 230eur
 
Itse ehdottomasti suosin kangasmattoja. Kun noi auton mukana tulleet kangasmatot kuluu, niin pitää tilata jostain uudet. Onko muuten kellään sattumoisin tiedossa saako jostain erityisen laadukkaita kangasmattoja, eli laadukkaampia kuin nuo Teslan alkuperäiset?
Tuolla Teslan omassa kaupassa näyttää olevan kahta erilaista kangasmattoa. Kestävä kangasmatto ja sitten normi kangasmatto. Oletan että toi halvempi on samat mitkä tulee kärryn mukana ja toiset sitten paremmat? Onko näistä kenelläkään kokemuksia? Ja onkohan tuo kestävä kangasmatto kunnon kumipohjalla ettei laske vesiä läpi?

Konttiin näissä ei ilmeisesti tule vakiona mitään mattoa? Siis MYLR. Työni puolesta kuljettelen laatikoita ja tarvikkeita siellä päivittäin, joten joku matto olisi hyvä hankkia. Maton pitäisi olla jämäkkä ettei se ”rullaannu” jos työnnät vaikka 30kg pakettia kontissa pidemmälle. Mietin että olisikohan tuo Teslan oma kestävä kontin matto sellainen? Jotkut noista muovisista kontin kaukalomatoista on niin ohutta että mun käytössä ne on kurtussa hetimiten. Onko suositella hyvää mattoa konttiin?
 
Tuolla Teslan omassa kaupassa näyttää olevan kahta erilaista kangasmattoa. Kestävä kangasmatto ja sitten normi kangasmatto. Oletan että toi halvempi on samat mitkä tulee kärryn mukana ja toiset sitten paremmat?
Katos joo. En ollutkaan huomannut noita kestävämpiä mattoja. Noi halvemmat tuli oman auton mukana. Pitääkin seuraavaksi kokeilla noita hintavampia.
 
onko muilla mennyt tämäntyyppinen kosteus takuuseen / umpiot vaihdettu?
tein tiketin, ei vielä tietoa miten käy. toki tuo varmaan kuivuu itsestään kun säät lämpenee

1674993931806.png
Hyvällä tuurilla menee, mutta näyttää kosteudelta ei valumia.
 
onko muilla mennyt tämäntyyppinen kosteus takuuseen / umpiot vaihdettu?
tein tiketin, ei vielä tietoa miten käy. toki tuo varmaan kuivuu itsestään kun säät lämpenee

1674993931806.png
Tiketti hyväksyttiin mulla. Mutta en pääse hetkeen sinne huoltoon, niin saa nähdä mitä ne silloin meinaa? Luulisi että umpion vaihdetaan, kun kerran huolto on hyväksytty. Taakse on toinen takavalo vaihdettu joskus aiemmin. Muuta ei ole tarvinnut huoltaa.

Sun lamppu näyttää vähän eriltä, että en osaa sanoa mitä huolto tuumaa? Itse ihmettelin alkuun lyhyiden valojen huonoa tehoa ja sitten aloin tutkimaan noita lamppuja vähän tarkemmin.

IMG_20230107_113156.jpg
IMG_20230107_113150.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom