Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Meneekö jossain yhtiössä kaskosta korvatusta lasivahingosta bonukset? Tämähän kuulostaa harvinaisen erikoiselta, sillä bonusjärjestelmän ajatuksena on rokottaa jos on syypää korvaustapahtumaan. Joku toisesta autosta lentävä kivi on aika vaikea katsoa itse aiheutetuksi samaan tapaan kuin parkkihallissa pylvääseen peruuttaminen.
Enpä osaa sen tarkemmin sanoa, tuossa vaan oli että ne bonukset ei tosiaan tipu kuten tuossa aikaisemmin joku sanoi että jos ei mene lasiturvasta (tämän katon osalta) niin menisi bonukset.
 
Meneekö jossain yhtiössä kaskosta korvatusta lasivahingosta bonukset? Tämähän kuulostaa harvinaisen erikoiselta, sillä bonusjärjestelmän ajatuksena on rokottaa jos on syypää korvaustapahtumaan. Joku toisesta autosta lentävä kivi on aika vaikea katsoa itse aiheutetuksi samaan tapaan kuin parkkihallissa pylvääseen peruuttaminen.
Siis meneehän bonukset kaikista kaskoista, jos ei ole erillistä lasiturvaa, jonka ideana on juuri tuo ettei sitä lasia korvata kaskon puolelta. Lisäksi osassa kaskoista bonukset eivät mene vielä ensimmäisestä vahingosta. Lasikaton osalta taas osassa vakuutuksista se korvataan lasiturvasta ja osassa kaskosta jolloin korvauksella on bonusvaikutus.
 
IF:n kaveri siis laittoi näin kun kysyin vielä tuosta Y:n panoraamakatosta:

" Auton lasikatto korvataan kaskovakuutuksesta. Korvaus ei tiputa bonuksia. "
 
Vakuutuksessa vaikuttaa kaikkein eniten postinumero (tietysti bonareiden jälkeen). Maaseudulla asuville lienee noin 700€/vuosi ja 00xx0 postinumerolla 1300 € Teslan liikennevakuutus ja täyskasko yhteensä. Ikäkin vaikuttaa varmaan jotain.
 
IF:n kaveri siis laittoi näin kun kysyin vielä tuosta Y:n panoraamakatosta:

" Auton lasikatto korvataan kaskovakuutuksesta. Korvaus ei tiputa bonuksia. "
Eli toisin sanoen. Lasiturvaa ei tarvita lasikaton korvaamiseen ja bonukset ei tipu. Tämä tiedoksi esim. nimimerkille @burmanm.

edit. Toki vain yhden vakuutusyhtiön linja, mutta eipä nämä toisistaan yleensä paljoa eroa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli toisin sanoen. Lasiturvaa ei tarvita lasikaton korvaamiseen ja bonukset ei tipu. Tämä tiedoksi esim. nimimerkille @burmanm.

edit. Toki vain yhden vakuutusyhtiön linja, mutta eipä nämä toisistaan yleensä paljoa eroa.
Tuo on iffin linjaus. Muilla ei ole näin välttämättä. Mutta montako kertaa ne korvaa kaskosta?
 
Eikö kasko-bonukset saa takaisin vaihtamalla yhtiötä? Eli ajat tolppaan, korjaat kaskoon ja bonukset tippuvat -> vaihdat yhtiötä ja taas täysillä mennään.
 
Liikennevakuutus siirtyy joo, mutta meillä oli pitkään firman halli tolppaviidakko ja useampi niihin täräytti. Ne kenellä kasko-bonukset tippuivat tekivät tätä vaihtoa ja taas oli täydet. Siinä kaskon hinta vaan pompsahtaa mukavasti, jos siitä alkaa prossat pudota. Tästä on jokunen vuosi, mutta luultavasti sama toimii edelleen.
 
Nyt olisi taas iso kasa LR Y:tä saatavissa nopealla toimituksella. Suurin osa tosin Ghent:ssä varastossa mutta löytyy mm metallinpunaista muutama kappale. Onko nämä jotain vanhempaa erää kun monesta näyttää puuttuvan maininta vetokoukusta.
Nyt enää yksi sininen LR ja myös ilman vetokoukkua.

RWD malleja sitten löytyy pikkasen enemmän.
 
Nyt kun tuon sanoit, niin tosiaan enpä ole varma miten kaskovakuutukset menevät sillä sekoitin tämän liikennevakuutuksen bonuksiin, jotka siirtyvät yhtiöstä toiseen. Kaskovakutuuksissa ei tosiaan taida tälläistä systeemiä olla, joten täydet saanee vaihtamalla yhtiötä? Joku viisaampi korjatkoon.
Liikennevakuutuksen tilanteen ne pystyy tarkastamaan ja tällä voi olla vaikutusta tarjottavaan kaskoon. Mutta mitään kasko-bonuksien rekisteriä en kyllä tiedä olevan. Kilpailuetuhan se niille on tarjota isoja %-lukuja, laittavat sitten vaan sen ei-alennetun hinnan kovemmaksi kolariherkälle kuskille...
 
Löytyykö jostain listausta mitkä kaikki asetukset tallentuvat Teslassa käyttäjäprofiileihin? Vai tallentuuko sinne ihan kaikki?

Ilmeisesti kuskin penkin ristiseläntuen säätö ei tallennu toisin kuin muut penkin säädöt.
 
Löytyykö jostain listausta mitkä kaikki asetukset tallentuvat Teslassa käyttäjäprofiileihin? Vai tallentuuko sinne ihan kaikki?

Ilmeisesti kuskin penkin ristiseläntuen säätö ei tallennu toisin kuin muut penkin säädöt.
Varmaan ratin korkeus ja etäisyys on tallentuisi myös?
 
Löytyykö jostain listausta mitkä kaikki asetukset tallentuvat Teslassa käyttäjäprofiileihin? Vai tallentuuko sinne ihan kaikki?
Ei tuosta taida ihan kovin tarkkaa listausta olla. Tässä jonkinlainen karkea listaus mitä tallentuu:
  • Penkin, peilien ja ratin säädöt
  • Autopilotin ja ajamisen asetukset
  • Valojen asetukset
  • Ilmastointilaitteen säädöt
  • Navigoidut osoitteet ja suosikit, media ja datan jakamisen asetukset.
  • Näytön asetukset (kirkkaus ja teema?)
 
Ei tuosta taida ihan kovin tarkkaa listausta olla. Tässä jonkinlainen karkea listaus mitä tallentuu:
  • Penkin, peilien ja ratin säädöt
  • Autopilotin ja ajamisen asetukset
  • Valojen asetukset
  • Ilmastointilaitteen säädöt
  • Navigoidut osoitteet ja suosikit, media ja datan jakamisen asetukset.
  • Näytön asetukset (kirkkaus ja teema?)
Lisätään ainakin sentry asetukset listaan.
 
79084F59-BCBF-45A5-8B5B-872665465C72.jpeg
Vahva suositus laitattaa kuvan mukaiset suojakalvot edelleen model 3:siin. Hiukan harmittaa kun en laittanut välittömästi kun auton sain, nyt jo 3kk auton saannista on jo tullut kuvassa kalvotettuun kohtaan kiveniskuja vaikka en hiekkateillä ajakkaan (pkseudulla). Muutenkin ihan käsittämättömiin kohtiin mm. Etuoviin alas tullut kiven iskuja?
 
Model Y:ssä on tuossa valmiina (ruma) kalvo. Varmaan tulisi vedetty PPF etuosa + ovet, mutta suurin osa ei tietenkään halua näihin investoida.
 
Model Y:ssä on tuossa valmiina (ruma) kalvo. Varmaan tulisi vedetty PPF etuosa + ovet, mutta suurin osa ei tietenkään halua näihin investoida.
Hyvä uutinen. Ei mielestäni kovin ruma kun en sitä edes teslan liikkeessä tai koeajolla huomannut, enkä huomaa nytkään kun googlen kuvahausta katselen kuvia Y:stä.
 
Hyvä uutinen. Ei mielestäni kovin ruma kun en sitä edes teslan liikkeessä tai koeajolla huomannut, enkä huomaa nytkään kun googlen kuvahausta katselen kuvia Y:stä.
Joo toki ei ole tavalliselle autoilijalle ruma kuka ei harrasta detailing hommia ja käyttää esim. automaattipesuja jne. Itseä siinä häiritsee kun kalvon reunat ovat selkeästi keskellä oven pintaa eikä reunoissa.
 
Muutenkin ihan käsittämättömiin kohtiin mm. Etuoviin alas tullut kiven iskuja?
Joo toki ei ole tavalliselle autoilijalle ruma kuka ei harrasta detailing hommia ja käyttää esim. automaattipesuja jne. Itseä siinä häiritsee kun kalvon reunat ovat selkeästi keskellä oven pintaa eikä reunoissa.
Mitä jutellut ja lueskellut, niin Model 3:n tärkein juttu on asentaa ns. kiinakuraläpät eteen ja taakse (esim. Vempele). Vakioläpät ovat huonot. Tämän lisäksi kannattaa panostaa helmojen ja ovien alareunojen PPF-kalvoihin, jos haluaa välttää mainittuja kiveniskuja.

Itse asennutin em. läpät ja PPF:t heti auton ostettuani ja vaikka harrastankin detailing hommia ja pesen autoni käsin, niin nuo autooni laitetut PPF:t ei kyllä hyppää silmille kuin vasta hyvin läheltä tarkasteltuna. Helmakotelon PPF onkin kyllä fiksummin laitettu kuin tuo Teslan oma.
 
Mitä jutellut ja lueskellut, niin Model 3:n tärkein juttu on asentaa ns. kiinakuraläpät eteen ja taakse (esim. Vempele). Vakioläpät ovat huonot. Tämän lisäksi kannattaa panostaa helmojen ja ovien alareunojen PPF-kalvoihin, jos haluaa välttää mainittuja kiveniskuja.

Itse asennutin em. läpät ja PPF:t heti auton ostettuani ja vaikka harrastankin detailing hommia ja pesen autoni käsin, niin nuo autooni laitetut PPF:t ei kyllä hyppää silmille kuin vasta hyvin läheltä tarkasteltuna. Helmakotelon PPF onkin kyllä fiksummin laitettu kuin tuo Teslan oma.
Alkuperäiset pienet roiskeläpät edessä on riittävät, jos laittaa kylkiin alhaalta-oven pokkaukseen asti PPF ja takapuskurin takakulmat myös.
 
@Markkanen Model Y:ssä varmaankin sama ongelma?
2022-2023 Y:hyn ei tarvitse viritellä mitään kalvoja tai roiskeläppiä. Alahelmat ja lokasuojan reunat on maalaamatonta muovia ja eturoiskeläpät riittävän isot lärpäkkeet. Takaoven ja lokasuojan välinen alue on valmiiksi kalvotettu. Vanhemmissa alkupään autoissa kannattaa tarkastaa onko niissä pienemmät roiskeläpät kuin nykyään tai puuttuuko ne kokonaan, jos on tuonti auto.
 
2022-2023 Y:hyn ei tarvitse viritellä mitään kalvoja tai roiskeläppiä. Alahelmat ja lokasuojan reunat on maalaamatonta muovia ja eturoiskeläpät riittävän isot lärpäkkeet. Takaoven ja lokasuojan välinen alue on valmiiksi kalvotettu. Vanhemmissa alkupään autoissa kannattaa tarkastaa onko niissä pienemmät roiskeläpät kuin nykyään tai puuttuuko ne kokonaan, jos on tuonti auto.
Vähän aiheesta ohi, mutta tarviikos näissä uusissa kolmosessa ja yyssä enää myöskään rasvailla kahvoja ja oven tiivisteitä, mikäli haluaa optimaalisen toiminnan talvella? Vai pärjääkö ilmankin.
 
Alkuperäiset pienet roiskeläpät edessä on riittävät, jos laittaa kylkiin alhaalta-oven pokkaukseen asti PPF ja takapuskurin takakulmat myös.
En noita kyllä itse riittäviksi kutsuisi, vaikka varmaan paremmat kuin ei mitään. Alla verrattuna vakio ja sen jälkeen nämä "kiinaläpät".

 
Vähän aiheesta ohi, mutta tarviikos näissä uusissa kolmosessa ja yyssä enää myöskään rasvailla kahvoja ja oven tiivisteitä, mikäli haluaa optimaalisen toiminnan talvella? Vai pärjääkö ilmankin.

Kyllä ainakin netissä olevassa käyttöohjeessa oli nimenomaan mainuttu WD-40 suihkutus. Itse kyllä jos Teslan ostan niin uhmaan tätä ja suihkutan CRC 5-56:ta sinne, kun se on monikäyttöisempää.
 
Melkoista puuhaa. Muistelisin nähneeni jotain videoita muilta valmistajilta tuotantolinjalta niin niissähän usein jollain pulttikoneella ajetaan pultit/mutterit momenttiin mikä dokumentoi/valokuvaa asennusvaiheet samalla. Onko Teslalla homma sen varassa et mitä Miguel sattuu muistamaan työhön opastukselta?

 
Ovien lukkojen yms. öljyäminen aseöljyllä ja noiden tiivisteiden hoitaminenhan on ihan perinteistä suomalaista valmistautumista talveen autonhoidollisesti. Itse tosiaan en moista ole juuri koskaan laiskana miehenä tehnyt...
 
Melkoista puuhaa. Muistelisin nähneeni jotain videoita muilta valmistajilta tuotantolinjalta niin niissähän usein jollain pulttikoneella ajetaan pultit/mutterit momenttiin mikä dokumentoi/valokuvaa asennusvaiheet samalla. Onko Teslalla homma sen varassa et mitä Miguel sattuu muistamaan työhön opastukselta?

Älyvääntimiä noissa kriittisessä paikoissa kai yleensä käytetään. Mittaa kierrokset, momentikäyrän yms. ja ilmoittaa jos kiinnitys ei mennyt kuin suunniteltu.
 
Vähän aiheesta ohi, mutta tarviikos näissä uusissa kolmosessa ja yyssä enää myöskään rasvailla kahvoja ja oven tiivisteitä, mikäli haluaa optimaalisen toiminnan talvella? Vai pärjääkö ilmankin.
Tiivisteille en ole tehnyt itse mitään. Mitä nyt lumia voinut pyyhkiä joskus kuskin ovesta. Enkä myöskään kahvoille ole tehnyt mitään. Kahvat kyllä saattaa sopivalla säällä jäätyä, mutta hyvin on siltikin kaikki ovet auenneet. Kolmosessa ja Yyssä on ilmeisesti samanlaiset kahvat.

Onhan noita huolto-ohjeita olemassa, mutta ei ole vielä tarvinnut. Ehkä lasikaton päältä olisi hyvä poistaa lumet lumiharjalla, niin se lumi ei pääsisi jäätymään katolle. En ole sitäkään kyllä muistanut tehdä ja katolla onkin hieman jäätä. Kotona on kyllä autokatos.
 
Näin ne otsikot taas revitään kun YHDESTÄ autosta on väitetysti ohjauspyörä irronnut. :hmm:
Teslan automaation määrä kokoonpanossa on edellä muita valmistajia. Juuri tästä komponentista on paha sanoa, mutta tulee mieleen myös se mahdollisuus että rattia olisi käytetty irti syystä tai toisesta (esim. huomattu nahkaverhoilussa valmistusvirhe) ja jätetty kiristämättä tämän jälkeen.
Onhan tuo nyt iso ongelma, jos kokoonpanon QC on sen verran hallelujaa tasoa, että samanlainen tapahtuma pääsee lyhyen ajan sisällä tapahtumaan uusiksi. Lainaamassasi uutisessa oli linkki siihen edelliseen tapaukseen. Prosessissa on selkeästi vika, joka jättää mahdollisuuden kriittisen osan kokoonpanon asennuksen epäonnistumiseen. Se, että muillakin jää ratti käteen ei ole varsinaisesti lieventävä asianhaara. Testa ei taida edes tehdä recallia asiasta?
 
Testi alkaa olemaan loppumaisillaan


MS näytti vetävän pisimmän korren kohtuu isollakin erolla.
Pikku Teslan (3) ennätyskin meni rikki.

"Klo 19.05: Tesla Model S saavutti uuden ennätyksen talvitestissä: yksikään auto ei ole aiemmin päässyt näin pitkälle. Tesla taittoi matkaa kaikkiaan 530 kilometriä. Model S peittosi edellisen ennätyksen, Model 3:n yhdeksällä kilometrillä."

https://moottori.fi/wp-content/uploads/2023/02/Tesla-Model-S.jpeg
 
Yllättävän tasaista kuitenkin. Olisin kuvitellut, että Teslat olisi vienyt kevyesti.
Mersu ja BMW ei olleet kauhean hyviä.

Näyttikin olevan kolme Teslaa. Eli X Plaid taisi päästä toiseksi pisimmälle.

Y RWD, pienemmällä akulla oli se kolmas Tesla. Long range olisi ollut 565 wltp:llä.
Tesla Model Y 2WD455 wltp
 
Mersu ja BMW ei olleet kauhean hyviä.
BMW i4 takavetoisena on kyllä hyvä kulutukseltaan ja matkan tekoon. Muutenhan noi kärkipään autot ovat siellä lähinnä sen takia kun on iso akku, ei sen takia että kulutusta olisi jotenkin optimoitu talvikelissä (Model S ja i4 poikkeuksia kärkipäässä).
 
BMW i4 takavetoisena on kyllä hyvä kulutukseltaan ja matkan tekoon. Muutenhan noi kärkipään autot ovat siellä lähinnä sen takia kun on iso akku, ei sen takia että kulutusta olisi jotenkin optimoitu talvikelissä (Model S ja i4 poikkeuksia kärkipäässä).
I4 on kyllä aika hyvä tosiaan. Auto on matala, kuten Model S tai Model 3.

Silti möhkö Tesla (X Plaid) päihitti tuon i4:n, joka oli vähän yllättävää.
 
Viimeksi muokattu:
Miten niin. Sehän pääsi pitkälle suhteessa akun kokoon. Yhtä pitkälle kun 20kWh isommalla akulla varustettu Enyaq. Koko testin pienin kulutus.

Eli kyllä Teslalla tehty jotain oikein, varsinkin kun ikkunapinta-alaa on enemmän varmasti enempi kuin umpikattoisessa eunukissa..

Toki saattaa olla että teslassa lämpöpumppu hirttänyt ja ajettu lasit huurussa maaliin... /s
 
Eli kyllä Teslalla tehty jotain oikein, varsinkin kun ikkunapinta-alaa on enemmän varmasti enempi kuin umpikattoisessa eunukissa..

Toki saattaa olla että teslassa lämpöpumppu hirttänyt ja ajettu lasit huurussa maaliin... /s
Nopeaa laskettuna kulutus n. 16kwh/100km. Sehän on pirun hyvin tuon kokoiselle autolle.
 
Nopeaa laskettuna kulutus n. 16kwh/100km. Sehän on pirun hyvin tuon kokoiselle autolle.

Näköjään noikin löytyy taulukosta jos tajuaa vaan skrollata oikealle ... Itse en tajunnut kuin vahingossa.

Harmi ettei akkukokoja oltu jaksettu listata. Ja vaikka sisälämpöä edestä ja takaa.
 
Huomenna (TO) videota täältä päin Suomenniemeä;

 
Miten niin. Sehän pääsi pitkälle suhteessa akun kokoon. Yhtä pitkälle kun 20kWh isommalla akulla varustettu Enyaq. Koko testin pienin kulutus.
Aivan totta! Eli testin paras auto.

−25,93% toimintamatkan poikkeama, eli jää aavistuksen kahdesta super isolla akulla olevasta muusta Teslasta.

Luin siis taulukkoa väärin kun tuo 16,9 testikulutus jäi huomaamatta ja vertaamatta.
 
Aivan totta! Eli testin paras auto.

−25,93% toimintamatkan poikkeama, eli jää aavistuksen kahdesta super isolla akulla olevasta muusta Teslasta.

Luin siis taulukkoa väärin kun tuo 16,9 testikulutus jäi huomaamatta ja vertaamatta.

Olisi mielenkiintoista tietää että miten Y LR versio pärjäisi mutta voitaineen olettaa että siinä holilla 2WD:n ja X:n kanssa oltaisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 842
Viestejä
4 485 443
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom