Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Olisi mielenkiintoista tietää että miten Y LR versio pärjäisi mutta voitaineen olettaa että siinä holilla 2WD:n ja X:n kanssa oltaisiin.
Wltp:t
Y LR 565km
X (Standard) 576km
X Plaid 543km (testissä mukana)

Voisi olla jopa hieman X Plaidia parempi, eli olisi voinut tulla testissä toiseksi tuo Y Long Range.

Ja kun Testin pienin kulutus oli ilmeisesti Y 2WD:ssä, niin ei tuo Y LR:n neliveto ja varmaan vähän korkeampi paino (noin 20kWh isompi akku) kovin paljon lisäisi kulutustakaan 2WD:hen verrattuna.
 
Ja kun Testin pienin kulutus oli ilmeisesti Y 2WD:ssä, niin ei tuo Y LR:n neliveto ja varmaan vähän korkeampi paino (noin 20kWh isompi akku) kovin paljon lisäisi kulutustakaan 2WD:hen verrattuna.

Taitaa se aika paljon lisätä. WLTP:stä laskettuna n. 15% ero kulutuksessa LFP-mallin eduksi (samoilla vanteilla).
 
Kyllähän neliveto aina nostaa kulutusta, mutta riippuen vähän toteutuksesta ei välttämättä hirveästi. Esim. tuossa talvitestissä EV6 GT pääsi aika pieneen poikkeamaan ilmoitetusta ja ko. automallissa etumoottori katkaistaan haluttaessa käytännössä kokonaan (eco moodissa) jolloin mennään puhtaasti takavetoisena. Muissa tiloissa sitten käytetään aktiivisemmin tai kytketään päälle tarvittaessa.

Kuvittelisin että tuollaisessa tilanteessa ajomoodilla ja -tavalla on aika paljonkin merkitystä kulutukseen. Jos neljä vetävää pyörää on koko ajan niin kyllähän kulutus nousee ihan tuntuvasti.
 
Kyllähän neliveto aina nostaa kulutusta, mutta riippuen vähän toteutuksesta ei välttämättä hirveästi. Esim. tuossa talvitestissä EV6 GT pääsi aika pieneen poikkeamaan ilmoitetusta ja ko. automallissa etumoottori katkaistaan haluttaessa käytännössä kokonaan (eco moodissa) jolloin mennään puhtaasti takavetoisena. Muissa tiloissa sitten käytetään aktiivisemmin tai kytketään päälle tarvittaessa.

Kuvittelisin että tuollaisessa tilanteessa ajomoodilla ja -tavalla on aika paljonkin merkitystä kulutukseen. Jos neljä vetävää pyörää on koko ajan niin kyllähän kulutus nousee ihan tuntuvasti.
Toyotahan veti sen nelivetoisen sähköautonsa pois tuosta testistä. Koska Toyotan mukaan nelivetoiseen tulisi juuri noita kulutus optimointeja lisää. Luultavasti siis pelkäsivät, että olisi tullut liian rumaa jälkeä testissä. Etuvetohan siinä kyllä oli mukana testattavana.
 
Juu, todennäköisesti turpaan olisi tullut rumasti. Kulutusta saisivat varmaan vähennettyä jos saisivat tuollaisen kytkemisen käytettäväksi Toyotassakin, mutta tuskin tapahtuu softapäivityksellä.

Tuntuu Toyotalla olevan tekemistä noissa säädöissä ja kehittämisessä että homma toimii, mutta toisaalta hyvä että näitä testejä tehdään. Uskon sen Toyotankin kehittyvän merkittävästi nyt kun ovat saaneet oman mallinsa käyttöön ja palautetta on varmasti tullut.
 
Ja edellisen csv-tiedoston pohjalta pyöräytetty autot järjestykseen toimintamatkan ja kulutuksen mukaan, että on helpompi plärätä tuloksia.

norja.jpg
 
En nyt tiedä, että missä olosuhteissa tuo testi tehtiin, mutta kovin pieneltä näyttävät kyllä monien autojen kulutus verrattaen siihen, mitä ne noissa suomalaisissa youtube koeajovideoissa on vaikka olleet. Eikös esimerkiksi mersun ja skodankin kulutus vaikuta aika pieniltä.

Mutta oli miten oli, niin tämä vaan vahvistaa sitä, että tuli tehtyä oikea päätös kun tilasin takaveto tesla y:n.
 
En nyt tiedä, että missä olosuhteissa tuo testi tehtiin, mutta kovin pieneltä näyttävät kyllä monien autojen kulutus verrattaen siihen, mitä ne noissa suomalaisissa youtube koeajovideoissa on vaikka olleet. Eikös esimerkiksi mersun ja skodankin kulutus vaikuta aika pieniltä.

Mutta oli miten oli, niin tämä vaan vahvistaa sitä, että tuli tehtyä oikea päätös kun tilasin takaveto tesla y:n.
Olihan siellä loppupuolella jo lähemmäs -20 astetta pakkasta (kaikki autot eivät edes päässeet tänne asti)
 
Tesla aikoo nostaa Shanghain tehtaalla tuotannon 20.000 autoon viikossa kovan kysynnän vuoksi:

Eihän tuo nyt kuitenkaan varsinainen "nosto" ole, kun pelkästään palautetaan tuotanto siihen mitä se syyskuussa oli. Kova kysyntäkin on enemmän sitä, etttä hinnanalennus palautti Teslan kilpailukyvyn Kiinan sisäisellä markkinalla. Enää ei vuoda markkinaosuus.
 
On tuo ässän tulos kyllä kova ja toimintamatkapoikkeama ihan omaa luokkaansa joka on todella hyvä juttu, kun pääsee talvellakin lähimmäksi luvattua rangea.
 
On tuo ässän tulos kyllä kova ja toimintamatkapoikkeama ihan omaa luokkaansa joka on todella hyvä juttu, kun pääsee talvellakin lähimmäksi luvattua rangea.

Tämähän on suoraan verrannollista lämmityslaitteen käyttämään tehoon. (osittain, tottakai muutkin asiat vaikuttaa)

Saahan sen poikkeaman hyvinkin pieneksi jos alimitoittaa lämmityslaitteen vastuksen ja/tai lämpöpumpun(josta ei lisätehoa hirveästi irtoa isoilla pakkasilla)

Ei sillä etteikö Teslan suoritus olisi odotetun hyvä, onhan heillä voimalinjan optimointi selvästi alan kärkeä.

Jos oikein ymmärsin TM:n tulevaa talvitestiä, niin olikohan Bemarissa jopa 9kW ptc-vastus tarjoamassa tarvittaessa kabiiniin lämpöä. Eli jos lämppäri huutaa täydellä teholla niin poikkeama on selvästi isompi kuin autossa jossa on vaikkapa vain 5kW vastus.
 
Tuossa tulee taas tavallaan ilmi se tuotekehitys. (tai kehittymättömyys) PTC vastus, joka löytyy vanhoissa S/X ja taitaa olla alkupään kolmosissakin on hyvä hommassaan, mutta energiaa tuhlaava; siksi lämpöpumppu ja octovalve, että se hukkaan menevä energia voidaan hyödyntää.

Tuus @Tege kertomaan, olikos näissä uusissa mY jotain ~15kW laskennallinen lämmitysteho kahden moottorin avustuksella? :hmm:
 
Tämähän on suoraan verrannollista lämmityslaitteen käyttämään tehoon. (osittain, tottakai muutkin asiat vaikuttaa)

Saahan sen poikkeaman hyvinkin pieneksi jos alimitoittaa lämmityslaitteen vastuksen ja/tai lämpöpumpun(josta ei lisätehoa hirveästi irtoa isoilla pakkasilla)

Ei sillä etteikö Teslan suoritus olisi odotetun hyvä, onhan heillä voimalinjan optimointi selvästi alan kärkeä.

Jos oikein ymmärsin TM:n tulevaa talvitestiä, niin olikohan Bemarissa jopa 9kW ptc-vastus tarjoamassa tarvittaessa kabiiniin lämpöä. Eli jos lämppäri huutaa täydellä teholla niin poikkeama on selvästi isompi kuin autossa jossa on vaikkapa vain 5kW vastus.

Tällaisesta en ole kuullutkaan, että ässässä tai muissakaan Tesloissa olisi jotenkin alimitoitettu sisätilan lämmitys? Y:ssä toki on ollut ongelmia lämpöpumpun kanssa, mutta ei kait sekään liity siihen, että tehot eivät riittäisi?

Muutama viikko sitten vietettiin viikko Vuokatissa ja lähtöpäivänä siellä oli -23 pakkasta. Ässä oli mökin pihassa parkissa ilman esilämmityksiä ja n. vartin päästä lähdöstä oli kabiini täysin lämminnyt eikä pyyntiä voinut nostaa yli 19 asteen tai olisi tullut liian kuuma.

Lämmityksen lisäksi, oman sähköautokokemukseni mukaan, kulutukseen vaikuttaa huiman paljon moni muukin asia.
 
En muista kenenkään moittineen S/X lämmitystehoa koskaan, missään, mutta lämmön jakoa ohjaamon sisällä joskus.

Eikä ossid mielestäni sitä tarkoittanutkaan vaan erilaista näkökulmaa.
 
En muista kenenkään moittineen S/X lämmitystehoa koskaan, missään, mutta lämmön jakoa ohjaamon sisällä joskus.

Eikä ossid mielestäni sitä tarkoittanutkaan vaan erilaista näkökulmaa.

Juu tuon kyllä allekirjoitan, että automatiikka ei osaa varsinkaan talviaikaan säätää lämmön jakoa parhaalla mahdollisella tavalla ja välillä joutuu manuaalisesti säätämään.

Alimitoitetuksi sitä (vastus/lämpöpumppu) en kuitenkaan väittaisi kuten ossid mainitsi.
 
Wltp:t
Y LR 565km
X (Standard) 576km
X Plaid 543km (testissä mukana)

Voisi olla jopa hieman X Plaidia parempi, eli olisi voinut tulla testissä toiseksi tuo Y Long Range.

Ja kun Testin pienin kulutus oli ilmeisesti Y 2WD:ssä, niin ei tuo Y LR:n neliveto ja varmaan vähän korkeampi paino (noin 20kWh isompi akku) kovin paljon lisäisi kulutustakaan 2WD:hen verrattuna.
Viime vuoden tuloksia katsellen, suunnilleen noin olisi pitänyt käydä, kuten arvelit.
 
Tuossa tulee taas tavallaan ilmi se tuotekehitys. (tai kehittymättömyys) PTC vastus, joka löytyy vanhoissa S/X ja taitaa olla alkupään kolmosissakin on hyvä hommassaan, mutta energiaa tuhlaava; siksi lämpöpumppu ja octovalve, että se hukkaan menevä energia voidaan hyödyntää.

Tuus @Tege kertomaan, olikos näissä uusissa mY jotain ~15kW laskennallinen lämmitysteho kahden moottorin avustuksella? :hmm:
Jotenkin muistelisin että se oli 3-4kwh per moottori. En tosin nyt tarkalleen muista mutta pitää tarkistaa.

Ainakin itselläni mitä huomaa kun alkaa 0 tai pakkaset niin lämpö heiluu kabiinissa. TMC samaa valiteltu Plaideista. Octo säästää kustannuksissa mutta ei se vastusta korvaa.
 
Kukaan asentanut Tesla Android Projectia? Tällä pitäisi saada about natiivitasoinen käyttäjäkokemus Android Autosta ja Carplaysta Teslan selainta hyödyntäen.

Ostin alkuviikosta käytetyn Raspberry Pi 4B:n torista + loput osat Amazonilta. Postin kulusta riippuen ajattelin laittaa tuon toimimaan viikonloppuna tai maanantaina.
  • Raspberry Pi 4B 4GB
  • GeeekPi puoliavoin Rasberry Pi -kotelo heatsinkilla ja tuulettimella
  • 128 GB muistikortti
  • 2023 Carlinkit CPC200-CCPA Adapter, for Aftermarket Android Car System Radios, Supports Wireless Android Car and CarPlay
N. 150€ tuli maksamaan koko setti. Jännä nähdä, miten natiivitasoinen käyttäjäkokemus tässä on tarjolla. Osat saanee kaupaksi eteenpäin melko pienellä tappiolla, jos tämä osoittautuu katastrofalikseksi virheeksi.
 
Kukaan asentanut Tesla Android Projectia? Tällä pitäisi saada about natiivitasoinen käyttäjäkokemus Android Autosta ja Carplaysta Teslan selainta hyödyntäen.

Ostin alkuviikosta käytetyn Raspberry Pi 4B:n torista + loput osat Amazonilta. Postin kulusta riippuen ajattelin laittaa tuon toimimaan viikonloppuna tai maanantaina.
  • Raspberry Pi 4B 4GB
  • GeeekPi puoliavoin Rasberry Pi -kotelo heatsinkilla ja tuulettimella
  • 128 GB muistikortti
  • 2023 Carlinkit CPC200-CCPA Adapter, for Aftermarket Android Car System Radios, Supports Wireless Android Car and CarPlay
N. 150€ tuli maksamaan koko setti. Jännä nähdä, miten natiivitasoinen käyttäjäkokemus tässä on tarjolla. Osat saanee kaupaksi eteenpäin melko pienellä tappiolla, jos tämä osoittautuu katastrofalikseksi virheeksi.
Onhan tuota tullut katseltua mutta ei ole vielä tullut laitettua eteenpäin.
Kovasti kyllä haluaisi tuon Carplayn.
 
Kukaan asentanut Tesla Android Projectia? Tällä pitäisi saada about natiivitasoinen käyttäjäkokemus Android Autosta ja Carplaysta Teslan selainta hyödyntäen.

Ostin alkuviikosta käytetyn Raspberry Pi 4B:n torista + loput osat Amazonilta. Postin kulusta riippuen ajattelin laittaa tuon toimimaan viikonloppuna tai maanantaina.
  • Raspberry Pi 4B 4GB
  • GeeekPi puoliavoin Rasberry Pi -kotelo heatsinkilla ja tuulettimella
  • 128 GB muistikortti
  • 2023 Carlinkit CPC200-CCPA Adapter, for Aftermarket Android Car System Radios, Supports Wireless Android Car and CarPlay
N. 150€ tuli maksamaan koko setti. Jännä nähdä, miten natiivitasoinen käyttäjäkokemus tässä on tarjolla. Osat saanee kaupaksi eteenpäin melko pienellä tappiolla, jos tämä osoittautuu katastrofalikseksi virheeksi.
Katsoin tuolta sivuilta sen videon. Yllättävän hyvin näytti toimivan, joskin ehkä vähän pidempi viive ja alhaisempi ruudunpäivitysnopeus kuin natiivissa toteutuksessa.

Miten lie äänenlaadun kanssa, jos haluaa musiikkia oikeasti kuunnella tuon kautta? Omassa autossa on aftermarket CarPlay ja sen äänet menee AUXin kautta. Ei sillä musaa kuuntele, vaikka teknisesti äänet tuleekin. Laatu ei vaan pääse edes Bluetoothin tasolle.

Toinen mikä mietityttää, että miten helppokäyttöinen tuo on? Selaimen joutuu ainakin aina avaamaan käsin, mutta meneekö kaikki muu automaattisesti? Eli RasPi on aina sähköissä ettei sitä tarvi räpeltää?
 
Tuus @Tege kertomaan, olikos näissä uusissa mY jotain ~15kW laskennallinen lämmitysteho kahden moottorin avustuksella? :hmm:
No ei todellakaan tuota mitään 15kW, paitsi hyvin hetkellisesti maksimikiihdytyksen aikana.
Jotenkin muistelisin että se oli 3-4kwh per moottori. En tosin nyt tarkalleen muista mutta pitää tarkistaa.

Ainakin itselläni mitä huomaa kun alkaa 0 tai pakkaset niin lämpö heiluu kabiinissa. TMC samaa valiteltu Plaideista. Octo säästää kustannuksissa mutta ei se vastusta korvaa.
Moottorit tuottavat lämpöä maksimissaan hävikin verran, eli jos se moottori ottaa sähköä 17kW teholla akusta ajettaessa 100kmh vauhtia, niin tuosta ehkä 2kW menee lämmöksi ja loput liike-energiaksi. Lämpöpumppu ei voi ottaa tuota 2kW enempää octovalven kautta tai sen kierron lämpötila laskee.

Jos kabiinin lämpimänä pitäminen vaatii 5kW, niin sitten loput on otettava jostain muualta. Joko pyörittämällä lämpöpumppua ja pumppaamalla ulkoilmasta tai lämmittämällä isommalla teholla sitä sisäistä kiertoa josta lämpöpumppu octovalven kautta ottaa lämpöä kabiiniin.
 
No ei todellakaan tuota mitään 15kW, paitsi hyvin hetkellisesti maksimikiihdytyksen aikana.

Moottorit tuottavat lämpöä maksimissaan hävikin verran, eli jos se moottori ottaa sähköä 17kW teholla akusta ajettaessa 100kmh vauhtia, niin tuosta ehkä 2kW menee lämmöksi ja loput liike-energiaksi. Lämpöpumppu ei voi ottaa tuota 2kW enempää octovalven kautta tai sen kierron lämpötila laskee.

Jos kabiinin lämpimänä pitäminen vaatii 5kW, niin sitten loput on otettava jostain muualta. Joko pyörittämällä lämpöpumppua ja pumppaamalla ulkoilmasta tai lämmittämällä isommalla teholla sitä sisäistä kiertoa josta lämpöpumppu octovalven kautta ottaa lämpöä kabiiniin.
Ymmärsin, että tässä haettiin sitä kun auto seisoo ja lyödään lämmitys päälle?
 
Olisi kiva nähdä miten Mersu menee vs Teslan uusin FSD Beta.
Ei taida Mersulla olla kaduilla toimivaa ajoavustinta?

Out of spec reviews -kanavalla taisi olla ainoa jossain määrin vertaileva testi näille ajoavustimille. Siinä ensin annetaan pisteistä ajoavustimien ominaisuuksista ja sitten testataan ajoavustimilla samaa moottoritiepätkää ja otetaan pisteitä pois erityyppisistä virheistä.

Täällä kyseisen testin tulos-excel tähän mennessä testatuista autoista:

 
Ymmärsin, että tässä haettiin sitä kun auto seisoo ja lyödään lämmitys päälle?
Jos moottorit tuottavat 3.5 tai 7kW lämpöä akkukiertoon, niin ei sieltä voi lämpöpumpulla ottaa enempää ulos tai aletaan jäähdyttää akkuja.

Käytännössä voisi yhtä hyvin lämmittää kabiinia PTC-lämmittimellä jos lämpöä ei pumpata lämpöpumpulla ulkoilmasta.
 
Böö:n video Model S akun korjaamisesta, osa 1. Usein rikkinäisissä ilmeisesti ongelmana vesi akun sisällä ja tuo kosteus voisi olla yleensä akun etuosassa.




Videolla sanottiin myös, että Model 3:ssa on neljä isoa moduulia. Ei osannut vielä sanoa tässä vaiheessa, että onko Model 3 akun korjaus mahdollista tai järkevää. Koska täytyisi vaihtaa 1/4 osa akusta?
 
Jos moottorit tuottavat 3.5 tai 7kW lämpöä akkukiertoon, niin ei sieltä voi lämpöpumpulla ottaa enempää ulos tai aletaan jäähdyttää akkuja.

Käytännössä voisi yhtä hyvin lämmittää kabiinia PTC-lämmittimellä jos lämpöä ei pumpata lämpöpumpulla ulkoilmasta.
Jos sellainen vielä olisi mutta ei ole.
Muilla on vielä ollut vaikka on lämpöpumppu.
 
Toinen mikä mietityttää, että miten helppokäyttöinen tuo on? Selaimen joutuu ainakin aina avaamaan käsin, mutta meneekö kaikki muu automaattisesti? Eli RasPi on aina sähköissä ettei sitä tarvi räpeltää?

Selaimessa tosiaan pitää avata sivu, jonka voi toki bookmarkata, ja selain myös käsittääkseni aina avaa viimeisimmän sivun uudelleen käynnistyessään. Laitan pienen raportin tänne, kun systeemi pyörii.
 
Onko teslassa nopeuskamera varoitusta? Tai onko sellaista saatavilla jos ei ole? Puhelimessa tietysti voisi olla joku softa joka piippaa kun on kamera lähellä?
 
On tuo ässän tulos kyllä kova ja toimintamatkapoikkeama ihan omaa luokkaansa joka on todella hyvä juttu, kun pääsee talvellakin lähimmäksi luvattua rangea.

Eikös se Maxus ollut lähimpänä. Kiinalaisilta rehellistä markkinointia!
 
Helppoa kun ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei tartte kuunnella mitään piippauksia.

Mites teslassa toimii toi liikennemerkkien tunnistus vaikka sanotaan 2019 model 3:ssa? ja onko näissä eroa.. vähän ristiriitaista tietoa netissä. Jossain vanhassa mobileyen aikaisissa kaikki toimii, mutta sen jälkeen vähän sumeampi aikakausi...
 
Mites teslassa toimii toi liikennemerkkien tunnistus vaikka sanotaan 2019 model 3:ssa? ja onko näissä eroa.. vähän ristiriitaista tietoa netissä. Jossain vanhassa mobileyen aikaisissa kaikki toimii, mutta sen jälkeen vähän sumeampi aikakausi...
Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.
Taisi olla niin, että briteissä hyödyntänyt jonkun aikaa ja nyt uusimmassa firmiksessä 2023.02 hyödyntää myös saksassa ja espanjassa.
 
Siitä on vielä pitkä matka Pohjoiseen.
On joo. Jos jotain positiivista, niin suomeen palkattu sitä autopilotti-testaajaa, niin ehkä myös tällaiset jutut edistyy paremmin myös tänne pohjolaan sen avulla. Mutta ei pidätellä hengitystä tässäkään tapauksessa.
 
Minkälaisia kokemuksia porukalla Model 3 RWD mallista (LFP akku) Suomen talviolosuhteissa? Onko kyseisen mallin hankkineet olleet pääosin tyytyväisiä vai onko jäänyt kaduttamaan ettei tullut panostettu LR:ään?

Etenkin tähän liittyen kiinnostaa:
  • Minkälaista rangea voi Suomen talvikeleissä odottaa moottoritienopeuksilla / maantiellä?
  • Kuinka paljon kylmä keli vaikuttaa latausnopeuteen?
  • Latausnopeuteen liittyen jaksaako auto esilämmittää akkua tarpeeksi kelillä kuin kelillä, vai hidastuuko matkanteko oleellisesti kun mennään alle X asteen?
 
Minkälaisia kokemuksia porukalla Model 3 RWD mallista (LFP akku) Suomen talviolosuhteissa?
Olen heinäkuusta alkaen ajellut 2022 vuoden LFP:llä, kilometrejä on tullut reilu 23000km. Ainakin itselle tuo on ollut juuri se oikea malli, eikä harmita etten maksanut silloin selvästi yli 10te lisää nelivedosta. Nykyään tuo hintaero on pienempi.

Eteläsuomen talvessa itsellä range on pyörinyt siellä 320-350km tienoilla työmatka-ajossa, yli 10 asteen pakkasilla oli jossain 300km tienoilla. Sen kylmempää täällä nyt ei ole ollutkaan. Reilun puolen vuoden ajamisen jälkeen ajonaikainen keskikulutus oli 15kWh/100km. Pelkän talvikauden kulutus (marraskuun alusta) nyt viimeksi katsottuna oli 18,3kWh/100km, kesällä keskikulutus oli 13kWh/100km.

Kotilatauksessa LFP-akulla ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut mitään merkitystä. Latautuu ihan normaalisti kun kotilatausta käyttää, en ole huomannut kesälatauksessa ja talvilatauksessa mitään eroa kotona. Lataustehona itsellä 1x16A.

Pikalatauksessa lämmitys kannattaa aloittaa ajoissa ja pitkään reissuun lähtiessä kannattaa käyttää ajastettua esilämmitystä kun lähtee laturista. Jos ei lämmitä riittävästi, niin ensimmäinen lataus voi mennä vähän laiskasti esim. 60kW teholla. Toinen lataushan on sitten jo nopea kun akku on lämmin sen ekan latauksen jäljiltä. Mutta jos on lämmitellyt riittävästi, niin latausteho on hyvä.

Jos omistaa kotilaturin ja talvella ei tarvitse jatkuvasti pikalatausta, niin LFP on hyvä valinta. Jos taas ajelee talvella paljon pikalatureiden varassa, niin silloin ei ole paras vaihtoehto vaan kannattaa katsoa esim. LR-mallia.
 
Kartta on ilmeisesti Google maps ja ei siinä tosiaan ole.
Miulla oli eilen vuorokauden verran Xc40 recharge ajossa kun oma oli vuosihuollossa ja pestävänä. Siinä oli tuo Android Automotive ja luonnollisesti googelin navi. Se kyllä nopeuskamerat näytti, zoomasi oikein karttaa lähemmäksi kun oli noin 500m päässä ja korosti sen.

Edit. Eli jos Tesla käyttää Googlen karttoja ni kyllä luulisi kameroiden sijainnit näkyvän?
 
Kaikella kunnioituksella mutta tämä oli typerä viesti, jos Bemarilla ruksit paremmat jarrut lisävarusteista niin silloin ne on erilaiset verrattuna vakioihin eikä vaan maalattu erivärisiksi.

Tässä haiskahtaa nyt aika voimakas "oman merkin" puolustus asiassa jota ei pitäisi kenenkään puolustella.
No ehkä tämän asian voi katsoa toisestakin näkökulmasta. Jos ruksitat vuonna 2006 bemarilta sport-packagen, voi se sisältää paremmat takajarrut, mutta 2019 tuo samalla nimellä kulkeva paketti ei välttämättä sisällä parempia takajarruja.
 
No ehkä tämän asian voi katsoa toisestakin näkökulmasta. Jos ruksitat vuonna 2006 bemarilta sport-packagen, voi se sisältää paremmat takajarrut, mutta 2019 tuo samalla nimellä kulkeva paketti ei välttämättä sisällä parempia takajarruja.

Mutta tämä on kerrottu siinä dokumentissa mistä ruksit varusteita, ei tarvitse arvailla.

Kukaan ei rastita 2019 sport packagea lisävarustelistalta sen takia että vuonna 2006 saman nimisessä paketissa oli paremmat takajarrut.
 
Miulla oli eilen vuorokauden verran Xc40 recharge ajossa kun oma oli vuosihuollossa ja pestävänä. Siinä oli tuo Android Automotive ja luonnollisesti googelin navi. Se kyllä nopeuskamerat näytti, zoomasi oikein karttaa lähemmäksi kun oli noin 500m päässä ja korosti sen.

Edit. Eli jos Tesla käyttää Googlen karttoja ni kyllä luulisi kameroiden sijainnit näkyvän?
Käyttää kyllä mutta esim. navigointi on Teslan omaa käsialaa jne. Eli ei suoraan Googlen ominaisuudet.
 
Olen heinäkuusta alkaen ajellut 2022 vuoden LFP:llä, kilometrejä on tullut reilu 23000km. Ainakin itselle tuo on ollut juuri se oikea malli, eikä harmita etten maksanut silloin selvästi yli 10te lisää nelivedosta. Nykyään tuo hintaero on pienempi.

Eteläsuomen talvessa itsellä range on pyörinyt siellä 320-350km tienoilla työmatka-ajossa, yli 10 asteen pakkasilla oli jossain 300km tienoilla. Sen kylmempää täällä nyt ei ole ollutkaan. Reilun puolen vuoden ajamisen jälkeen ajonaikainen keskikulutus oli 15kWh/100km. Pelkän talvikauden kulutus (marraskuun alusta) nyt viimeksi katsottuna oli 18,3kWh/100km, kesällä keskikulutus oli 13kWh/100km.

Kotilatauksessa LFP-akulla ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut mitään merkitystä. Latautuu ihan normaalisti kun kotilatausta käyttää, en ole huomannut kesälatauksessa ja talvilatauksessa mitään eroa kotona. Lataustehona itsellä 1x16A.

Pikalatauksessa lämmitys kannattaa aloittaa ajoissa ja pitkään reissuun lähtiessä kannattaa käyttää ajastettua esilämmitystä kun lähtee laturista. Jos ei lämmitä riittävästi, niin ensimmäinen lataus voi mennä vähän laiskasti esim. 60kW teholla. Toinen lataushan on sitten jo nopea kun akku on lämmin sen ekan latauksen jäljiltä. Mutta jos on lämmitellyt riittävästi, niin latausteho on hyvä.

Jos omistaa kotilaturin ja talvella ei tarvitse jatkuvasti pikalatausta, niin LFP on hyvä valinta. Jos taas ajelee talvella paljon pikalatureiden varassa, niin silloin ei ole paras vaihtoehto vaan kannattaa katsoa esim. LR-mallia.
Kiitoksia hyvin kattavasta vastauksesta :)

Ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Jatkokysymyksenä vielä, että onko tullut vastaan tilannetta jossa auto jää yöksi kylmään ~50-60% varauksella? Tuosta kun lähtee aamulla ajamaan, niin ehtiikö akku ennen seuraavaa latausta lämmetä tarpeeksi ettäs saa järkevät latausnopeudet vai onko vielä niin kylmä että ollaan ~20kW tasolla?
 
Ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Jatkokysymyksenä vielä, että onko tullut vastaan tilannetta jossa auto jää yöksi kylmään ~50-60% varauksella? Tuosta kun lähtee aamulla ajamaan, niin ehtiikö akku ennen seuraavaa latausta lämmetä tarpeeksi ettäs saa järkevät latausnopeudet vai onko vielä niin kylmä että ollaan ~20kW tasolla?
Jouluna kävi näin kun olin reissussa. Auto 10 asteen pakkasessa ilman latausta yön yli ja siitä lähtö kotiin siten että sopivalle latauspisteelle oli 40min matka. Eli ei ehtinyt lämpiämään tarpeeksi ja latausteho jäi tuohon 60kW. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut järkevää käyttää ajastettua esilämmitystä, jotta akku olisi lämmennyt jo ennen lähtöä paremmin. Olisi varmasti saanut paremmat tehot. Mutta ei tuolla 60kW latauksellakaan tarvinnut olla laturilla kuin 20min että sai riittävät lataukset kotiin pääsemiseksi.

Kulutus kovallakin pakkasella on ihan naurettavan pieni kun kotia kohti ajaa pikalatauksessa lämmenneen akun kanssa. Kun Teslassa lämpöpumppu osaa hyödyntää akun lämmön sisätilan lämmittämiseen.
 
Ja edellisen csv-tiedoston pohjalta pyöräytetty autot järjestykseen toimintamatkan ja kulutuksen mukaan, että on helpompi plärätä tuloksia.
JAC e-JS4 testikulutus on vasemmassa ja oikeassa taulukossa eri?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 485 391
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom