Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kolmosen ja Y:n penkit ovat ihan kelvolliset, ja on ne toki tyylikkäämmän näköiset kuin esimerkiksi ID4:n perusjakkarat. Mukaviksi niitä en kuitenkaan sanoisi varsinkaan kesähelteillä tai pitkillä taipaleilla.
 
Kyllä nuo valkoiset penkit näyttää paremmilta, mutta ei kyllä oma kantti kestä sellaisia hommata kahden pienen mukulan kanssa.
 
Ai ei-vegaaniset nesteetkin? :p

Toistaiseksi näyttää ihan kestävältä matskulta tuo sisusta.


Kysyit varmaan kieli poskella mutta putsasin teslan ovesta konerasvat pois kerosiinin kanssa, hyvin lähti rasvat eikä valkoinen ”nahka” ollut moksiskaan. Tästä jo pari vuotta niin olisi näkynyt jo jos olisi ottanut damagea
 
Sellainen update omasta Y LR tilauksesta että VIN koodi pamahti tänään tuohon appiin.. Mielenkiintoista asiassa oli se että tää onkin sitten tehty Berliinin tehtaalla (saksalainen laatuauto:)) vaikka ymmärsin alkujaan että Saksassa tehtäis vaan alkuun noita performance malleja. Ei kyl haittaa yhtään. Rahoitustarjous vielä vaiheessa, samoin rengashommat..Toimitusaika 10-24.2 Homma alkoi muuttua kiinnostavaksi
 
Olipas taistelua löytää koeajoa varten Model Y huomiselle. Teslalta ei ikinä tullut yhteydenottoa koeajon varaukseen (ilmeisesti pukkaa kiirettä tai jotain), monella isommalla liikkeellä jolla auto löytyy liikkeestä todettiin että autossa ei ole talvirenkaita joten ei voi koeajaa :facepalm:
 
Olipas taistelua löytää koeajoa varten Model Y huomiselle. Teslalta ei ikinä tullut yhteydenottoa koeajon varaukseen (ilmeisesti pukkaa kiirettä tai jotain), monella isommalla liikkeellä jolla auto löytyy liikkeestä todettiin että autossa ei ole talvirenkaita joten ei voi koeajaa :facepalm:
Sama huomio. Täällä olisi 5kpl Model Y LR, mutta kaikki tuontiautoja, eikä kitkoja/talvirenkaita ole mukaan. Ilmeisesti sitten aikovat myydä autot joskus keväällä vasta. Kaikki toki kalliimpia kuin uusi.
 
Sama huomio. Täällä olisi 5kpl Model Y LR, mutta kaikki tuontiautoja, eikä kitkoja/talvirenkaita ole mukaan. Ilmeisesti sitten aikovat myydä autot joskus keväällä vasta. Kaikki toki kalliimpia kuin uusi.
Muutaman myyjän kanssa tuossa tänään juttelin kun kyselin näitä koeajoja, niin myyvät mielummin tietysti 3000e:lla vanne+renkaat siihen auton kylkeen kuin että jaksavat alkaa renkaita vaihtamaan. Yksi myyjä tarjosi jotain "kiinalaisia" talvirenkaita ilman vanteita, olisi saanut vähän halvemmalla.
 
Muutaman myyjän kanssa tuossa tänään juttelin kun kyselin näitä koeajoja, niin myyvät mielummin tietysti 3000e:lla vanne+renkaat siihen auton kylkeen kuin että jaksavat alkaa renkaita vaihtamaan. Yksi myyjä tarjosi jotain "kiinalaisia" talvirenkaita ilman vanteita, olisi saanut vähän halvemmalla.
Omalla kapealla otannallani sanoa, että aika usein sinne luikahtaa ne kokoluokan halvimmat renkaat tai ylivuotiset. Parasta on jos halvin ja ylivuotinen, sehän on liikkeelle lähes ilmainen kauppa. Saattaisin itse tingata talvipyörien hinnan verran pois jos mahdollista ja ostaisin varmuudella uutta ja vähän parempaa. Että en kyllä edes uskaltaisi tätänykyä luottaa autokauppojenkaan "rehellisyyteen", vaan kannattaa olla silmä tarkkana.
Yksi automyyjä kyllä totesi, ettei kehtaa myydä autojaan ihan surkeimmilla renkailla, joten on ostanut keskiluokan rengasta kerta toisensa jälkeen.

Tässä tuli vuoden sisään myös huomattua miten teslakauppa on vetänyt. Syksyllä ja talven kynnyksellä tuli yks kaks aivan älyttömän paljon tesloja työstettäväksi, lähinnä M3, renkaanvaihtoon ja 99% sama juttu kaikissa. Itse hankitut kiinankitkat tai muuten vain antiikkiset renkaat, pyöräytetään samoille vanteille. Loppuunajetut kesärenkaat kyytiin odottamaan kevättä. Eräs asiakas jopa kehtasi väittää dot 2014 goodrideja alkuperäisrenkaiksi ja kuinka hyvin ne on kestäny ajoa.
 
Omalla kapealla otannallani sanoa, että aika usein sinne luikahtaa ne kokoluokan halvimmat renkaat tai ylivuotiset. Parasta on jos halvin ja ylivuotinen, sehän on liikkeelle lähes ilmainen kauppa. Saattaisin itse tingata talvipyörien hinnan verran pois jos mahdollista ja ostaisin varmuudella uutta ja vähän parempaa. Että en kyllä edes uskaltaisi tätänykyä luottaa autokauppojenkaan "rehellisyyteen", vaan kannattaa olla silmä tarkkana.
Yksi automyyjä kyllä totesi, ettei kehtaa myydä autojaan ihan surkeimmilla renkailla, joten on ostanut keskiluokan rengasta kerta toisensa jälkeen.

Tässä tuli vuoden sisään myös huomattua miten teslakauppa on vetänyt. Syksyllä ja talven kynnyksellä tuli yks kaks aivan älyttömän paljon tesloja työstettäväksi, lähinnä M3, renkaanvaihtoon ja 99% sama juttu kaikissa. Itse hankitut kiinankitkat tai muuten vain antiikkiset renkaat, pyöräytetään samoille vanteille. Loppuunajetut kesärenkaat kyytiin odottamaan kevättä. Eräs asiakas jopa kehtasi väittää dot 2014 goodrideja alkuperäisrenkaiksi ja kuinka hyvin ne on kestäny ajoa.
Hankalaksi tietysti tekee kun itse tarjouksessa ei ole mitään mainintaa mitkä renkaat siellä sitten sillä 3000e:lla oikeasti myydään. Yritin tätäkin eräältä puhelimessa kysellä mutta kertoi vaan "Vianorilta tulee meidän renkaat yhteistyössä". Noh tuskin Vianorilta ihan mitään sekundaa uusiksi renkaiksi laitetaan kuitenkaan, mutta kaippa sen tiedon voisi tarjoukseen kirjata.
 
Omalla kapealla otannallani sanoa, että aika usein sinne luikahtaa ne kokoluokan halvimmat renkaat tai ylivuotiset. Parasta on jos halvin ja ylivuotinen, sehän on liikkeelle lähes ilmainen kauppa. Saattaisin itse tingata talvipyörien hinnan verran pois jos mahdollista ja ostaisin varmuudella uutta ja vähän parempaa. Että en kyllä edes uskaltaisi tätänykyä luottaa autokauppojenkaan "rehellisyyteen", vaan kannattaa olla silmä tarkkana.
Yksi automyyjä kyllä totesi, ettei kehtaa myydä autojaan ihan surkeimmilla renkailla, joten on ostanut keskiluokan rengasta kerta toisensa jälkeen.

Tässä tuli vuoden sisään myös huomattua miten teslakauppa on vetänyt. Syksyllä ja talven kynnyksellä tuli yks kaks aivan älyttömän paljon tesloja työstettäväksi, lähinnä M3, renkaanvaihtoon ja 99% sama juttu kaikissa. Itse hankitut kiinankitkat tai muuten vain antiikkiset renkaat, pyöräytetään samoille vanteille. Loppuunajetut kesärenkaat kyytiin odottamaan kevättä. Eräs asiakas jopa kehtasi väittää dot 2014 goodrideja alkuperäisrenkaiksi ja kuinka hyvin ne on kestäny ajoa.

Kieltämättä mielenkiintoinen ilmiö tämän merkin osalta autojerryssä. Tarjouspyyntöjä talvirenkaista ja "hinta ratkaisee".
 
Hankalaksi tietysti tekee kun itse tarjouksessa ei ole mitään mainintaa mitkä renkaat siellä sitten sillä 3000e:lla oikeasti myydään. Yritin tätäkin eräältä puhelimessa kysellä mutta kertoi vaan "Vianorilta tulee meidän renkaat yhteistyössä". Noh tuskin Vianorilta ihan mitään sekundaa uusiksi renkaiksi laitetaan kuitenkaan, mutta kaippa sen tiedon voisi tarjoukseen kirjata.
Nokiaa käyttävät talvirenkaissa.
 
Joo niin taitavat noita Hakkapeliittoja, ainakin sivujen mukaan.

Moni tuntuu tarjoavan Goodyearin kitkoja auton yhteydessä.

K-auton itse tuomassa uudessa model y:ssä oli kahdet renkaat, mutta tietysti vaan yhdet vanteet. Ja ne talvirenkaatkin oli tietysti halvimmat Trianglen kitkat. Eipä uuteen autoon tarjottu ko. merkkiä.
 
K-auton itse tuomassa uudessa model y:ssä oli kahdet renkaat, mutta tietysti vaan yhdet vanteet. Ja ne talvirenkaatkin oli tietysti halvimmat Trianglen kitkat. Eipä uuteen autoon tarjottu ko. merkkiä.
Ilman toisia vanteita yosiaan tuntuu nämä vaihtoautot olevan ihan järjestään. Ja mitään tietoa ei oo.

Taitaa olla vaan niin että nöissä saksan yms tuonneissa on hankittu jotku halpisnakit vaan toisiksi että myynti olisi helpompaa.
 
Nokian R5 on hyvä rengas ja Continental olisi toinen kehuttu.

R5 olisi noin 180€ kalliimpi.
Onkohan ne R5:ssa saaneet leikattua pois sen helvetillisen melun, jota edeltäjät tuotti vähän kuluneemmalla tienpinnalla? Edeltäjät oli myös hemmetin lötköt ajettavat Contiin nähden. Sähköautoon varsinkaan en nokilaista uskaltaisi ottaa, jos on pienikin riski, että niissä on edelleen resonanssi-feature tallella.
 
Onkohan ne R5:ssa saaneet leikattua pois sen helvetillisen melun, jota edeltäjät tuotti vähän kuluneemmalla tienpinnalla? Edeltäjät oli myös hemmetin lötköt ajettavat Contiin nähden. Sähköautoon varsinkaan en nokilaista uskaltaisi ottaa, jos on pienikin riski, että niissä on edelleen resonanssi-feature tallella.
Kuulemma paremmat mutta en mene vannomaan. R3 oli ihan hirveet ja vollottivat kauhean kovaa. Toki moni kehui mutta unohtivat mainita huonot puolet.
 
Mersusta Bemarin jne kaikki ollu jo pitkään muovipenkeillä.

Aitoa nahkaa taida saada ku bentleyssä enää.

Kaikkiin mersun ja bemarin malleihin saa aidon nahkasisustan, halvimpiin malleihin ei vaan saa parasta nappa/merinoa vaan pitää ottaa C/300-sarja tai isompi että ruksittavana on parhaat missä sillä parhaalla nahalla tuleekin sitten myös kojelaudat sun muut.

Muovipenkit saa halutessaan myös kaikkiin ilman lisähintaa.
 
Onkohan ne R5:ssa saaneet leikattua pois sen helvetillisen melun, jota edeltäjät tuotti vähän kuluneemmalla tienpinnalla? Edeltäjät oli myös hemmetin lötköt ajettavat Contiin nähden. Sähköautoon varsinkaan en nokilaista uskaltaisi ottaa, jos on pienikin riski, että niissä on edelleen resonanssi-feature tallella.
Tosi monissa koeajo autoissa juuri nuo Nokian R5. Esim Peugeot e-208 oli erittäin hiljainen niillä. Mutta yleisestikin kitkat on kesärenkaita hiljaisempia.

Kuulemma Continental on tosiaan tukevampi. Omassa R3 jotka toimii (235/40R19). Mutta en näe oikein järkeä maksaa Nokian extraa (180€), kun ominaisuudet (saattaa olla) on huonommat.
 
Tosi monissa koeajo autoissa juuri nuo Nokian R5. Esim Peugeot e-208 oli erittäin hiljainen niillä. Mutta yleisestikin kitkat on kesärenkaita hiljaisempia.

Kuulemma Continental on tosiaan tukevampi. Omassa R3 jotka toimii (235/40R19). Mutta en näe oikein järkeä maksaa Nokian extraa (180€), kun ominaisuudet (saattaa olla) on huonommat.
Nokiahan on kyllä hiljainen sopivalla asfaltilla. Melkein voi olla jopa contia hiljaisempi. Nurkkapyörittelyssä koeajolla ei välttämättä tule ajaneeksi sellaiselle alueelle, jossa rengas alkaa ”soimaan”. Toki sitten jos sattuu ajamaan sen koeajon sopivasti väärällä alustalla, niin autostakin saa väärän kuvan, koska hyvälläkin äänieristyksellä on vaikeaa peittää se meteli. Jos noksusta pitää maksaa contiin nähden lisähintaa, niin se raha menee kyllä täysin hukkaan.
 
2022.44.30 ohjelmistopäivitys asentuu nyt Model 3:een. Asennus kestää noin 25 minuuttia ja asennuksen olisi saanut ajastettua johonkin tiettyyn aikaan.

Autoa ei varmaan pysty edes siirtämään asennuksen aikana? Ainakin sellainen teksi luki ruudulla. Varmistusta vain asiaan. Auto on 8/2020 ja luultavasti kaikki päivitykset kestäisi tuon saman ajan? Amd Ryzenillä varmaan päivittäisi nopeammin?
 
Auton päivitys ottaa tyypillisesti noin puoli tuntia, joten kannattaa se tehdä sopivana aikana kun tietää ettei ole käyttöä. Päivityksenhän voi käynnistää etänä myös kännykällä.
 
Laitoin model Y tilaukseen nastarenkaat mukaan. Onko ne samaa kokoa kuin kesärenkaat mitä laittavat? Eli 255/45-19? Tuntuu jotenkin leveältä, kun ensim Cupra Born laskureissa rengaskoon kasvattaminen vähentää kovasti rangea.
 
Laitoin model Y tilaukseen nastarenkaat mukaan. Onko ne samaa kokoa kuin kesärenkaat mitä laittavat? Eli 255/45-19? Tuntuu jotenkin leveältä, kun ensim Cupra Born laskureissa rengaskoon kasvattaminen vähentää kovasti rangea.
On 255/45-19. Mukavasti auto kiipeää nelivedolla liukkaan mäen ylös. Tältä näyttää talvirenkaat, kuppimutterinpäällissarjalla ilman kapseleita. Mulla kesärenkaissa induction vanteet, niin ei tule kapseleita lainkaan mukaan.
 

Liitteet

  • 20230122_112522.jpg
    20230122_112522.jpg
    542,7 KB · Luettu: 112
Viimeksi muokattu:
Sellainen update omasta Y LR tilauksesta että VIN koodi pamahti tänään tuohon appiin.. Mielenkiintoista asiassa oli se että tää onkin sitten tehty Berliinin tehtaalla (saksalainen laatuauto:)) vaikka ymmärsin alkujaan että Saksassa tehtäis vaan alkuun noita performance malleja. Ei kyl haittaa yhtään. Rahoitustarjous vielä vaiheessa, samoin rengashommat..Toimitusaika 10-24.2 Homma alkoi muuttua kiinnostavaksi
Otitko väriksi quicksilverin vai kirsikan?
 
ranskassa pienempi alv ja 5000e valtiontuki, uusi model 3 maksaa 39900e

täällä pyydetään enemmän 4v ikäisistä 100tkm ajetuista :D
 
Viikko sitten meni -22 3 performance suoralla kaupalla yksityiselle. Reilun 3kk omistajuuden aikana tuli mitta täyteen kuskin penkin kanssa. Istuimessa käytetään nykyään niin helvetin kovaa vaahtomuovia, että se ei anna yhtään periksi esim. sivutukien kohdalta. Jos perse on tulitikkuaskia leveämpi niin penkki painaa pakaran sivuihin ja sivu reisiin jo 100M ajon jälkeen.

Ajoin eilen -20 kolmosella ja ai, että siinä oli hyvän tuntuinen penkki. Vaahtomuovi oli varmasti puolet pehmeämpää ja ei painanut mihinkään. Näin oli omassa vanhassa -20 3 perffissä myös. On kyllä ollut aivan järjen riemuvoitto tehdä penkistä "sporttisempi", vaihtamalla siihen helvetin kovat täytteet. Sen vuoksi tuo muutos joskus 2021 tehtiin, että saatiin "parempi" sivutuki.

Nyt on Saksasta tulossa 6kk ikäinen musta Y performance, jolla ajellaan siihen asti, kun kirsikan punaista YP:tä tulee Teslalle noudettavaksi. Tällä hetkellä näyttää kesä-heinäkuuta.

Onneksi on tullut seurattua Teslojen hintoja viikottain niin ei tullut pahasti turpaan tuon muutama kk sitten ostetun kolmosen kanssa. Tiesin kyllä ostaessa, että se on 5K ylihintainen, mutta silloin ei halvemmalla saanut. Sitä ennen ajossa oli YP ja 3P, joista tuli molemmista voittoa myydessä, joten lopputulos näiden kolmen auton arvon aleneman suhteen on aika tasan +/-0.
 
Viimeksi muokattu:
Nonniin, näin se nyt meni että alustavasti on kaupat sovittu -22 loppuvuoden (heinä/elokuussa rekisteröity) Model Y:stä. Nyt pitää vielä hoitaa vanhan Skodan myynti yms lippulaput alta pois ja uusi biili pitäisi olla viikon tai parin päästä alla.
 
Tulipas sitten tänään tilattua Model Y RWD. Mitäs päivityksiä tuohon on matkan varrella tullut, eli kuinka paljon se on parempi (tai huonompi?) kuin vaikkapa viime tai sitä edellisen vuoden y:t. Onkos ainakin rengasmelua ja tuulen suhinoita saatu pienennettyä näissä uusissa?
 
Tulipas sitten tänään tilattua Model Y RWD. Mitäs päivityksiä tuohon on matkan varrella tullut, eli kuinka paljon se on parempi (tai huonompi?) kuin vaikkapa viime tai sitä edellisen vuoden y:t. Onkos ainakin rengasmelua ja tuulen suhinoita saatu pienennettyä näissä uusissa?
Uusissa ilmeisesti (ja viime vuoden lopun malleissa) hieman pehmeämpi alusta, hattuhylly takakonttiin vakiona, ultraäänisensorit poistuneet tän vuoden vehkeistä. Jotain äänieristystäkin kait hieman parannettu. Vetokoukku vakiona uusissa, muihin jälkiasennettava. Ryzen piiri tuli 2022

Siinä kait ne suurimmat erot. Varmasti unohdin jotain.
 
Uusissa ilmeisesti (ja viime vuoden lopun malleissa) hieman pehmeämpi alusta, hattuhylly takakonttiin vakiona, ultraäänisensorit poistuneet tän vuoden vehkeistä. Jotain äänieristystäkin kait hieman parannettu. Vetokoukku vakiona uusissa, muihin jälkiasennettava. Ryzen piiri tuli 2022

Siinä kait ne suurimmat erot. Varmasti unohdin jotain.
Jos nämä pitää paikkansa, niin lähes kaikkihan ovat todella hyviä päivityksiä! Varsinkin alusta ja hattuhylly. Ja tietysti vetokoukku ainakin jälleen myyntiä ajatellen. Itse tarvitsen vain harvakseltaan.
 
Jos nämä pitää paikkansa, niin lähes kaikkihan ovat todella hyviä päivityksiä! Varsinkin alusta ja hattuhylly. Ja tietysti vetokoukku ainakin jälleen myyntiä ajatellen. Itse tarvitsen vain harvakseltaan.
Kaikki viimeaikaiset päivitykset on hyviä, paitsi se parkkitutkien poisto. Se onkin sitten kohtuu iso miinus, mutta minkäs teet.
 
Onko näiden uusien rwd y mallien kokoonpano kiinassa vai saksassa? Ja onko näiden välillä mitään laatueroja ollut? Joskus raportoitu, että kiinassa laatu vähän parempaa, mutta onkohan se totta?
 
Onko näiden uusien rwd y mallien kokoonpano kiinassa vai saksassa? Ja onko näiden välillä mitään laatueroja ollut? Joskus raportoitu, että kiinassa laatu vähän parempaa, mutta onkohan se totta?
Kiinasta tulee 3 ja Y RWD mallit. Ovat siis LFP akulla.

Oma käsitys, että Kiinan ja Saksan laatu olisi aika sama? Ja vain Saksasta tulee ne kaksi uutta väriä, jotka on hienoja, mutta myös aika kalliita.
 
Jos nämä pitää paikkansa, niin lähes kaikkihan ovat todella hyviä päivityksiä! Varsinkin alusta ja hattuhylly. Ja tietysti vetokoukku ainakin jälleen myyntiä ajatellen. Itse tarvitsen vain harvakseltaan.
Hattuhylly oli kyllä minusta aika ihme rävellys ja tekee kontista ahtaan ja on iso ja hankala. Itse varmaan vien tuon suoraan varastoon kun auton saan.

Parkkitutkien puute kyllä huono homma kun ei mitään tietoa miten vision "parkkitutkat" toimii jos toimii ja koska tulee.
 
On 255/45-19. Mukavasti auto kiipeää nelivedolla liukkaan mäen ylös. Tältä näyttää talvirenkaat, kuppimutterinpäällissarjalla ilman kapseleita. Mulla kesärenkaissa induction vanteet, niin ei tule kapseleita lainkaan mukaan.
OK. Eli talvirenkaat tulee gemini vanteilla, samoilla mitkä vakio 19” vanteet model Y:ssä? Oma MYLR on tilattu perusvanteilla plus tuo talvirengassarja. Tuleekohan talvikiekoissa noi keskikupit vai tunteeko ne nuo pölärit niihin paikoilleen ja keskikupit puuttuu?
 
OK. Eli talvirenkaat tulee gemini vanteilla, samoilla mitkä vakio 19” vanteet model Y:ssä? Oma MYLR on tilattu perusvanteilla plus tuo talvirengassarja. Tuleekohan talvikiekoissa noi keskikupit vai tunteeko ne nuo pölärit niihin paikoilleen ja keskikupit puuttuu?
Sanoisin että tulee ilman kuppeja, mutta sulla on kesärenkaissa samat kupit, joten ne suottaa olla sitten talvirenkaissa, kuten myös kapselit. Tämä puhdas mutu.
 
Kiinasta tulee 3 ja Y RWD mallit. Ovat siis LFP akulla.
Onko tämä akkutyyppi huonompi/parempi/yhtä hyvä kuin joku muu? Sori, mutta akkutekniikka on itselläni tosi huonosti hallussa vaikka muuten tykkäänkin sähköautoihin perehtyä.
 
Onko tämä akkutyyppi huonompi/parempi/yhtä hyvä kuin joku muu? Sori, mutta akkutekniikka on itselläni tosi huonosti hallussa vaikka muuten tykkäänkin sähköautoihin perehtyä.
LFP akun saa ladata aina 100% asti. Siinä maks 170kW pikalataus. Ja 160tkm takuu tai 8 vuotta.

LR ja P malleissa maks 250KW pikalataus ja 192tkm takuu tai 8 vuotta. Niissä 80% lataus olisi suositeltavaa, mutta tarpeen mukaan saa ladata täyteenkin.

LFP vaatii enemmän akun esilämmitystä, kun ajetaan pikalaturille, että pikalataus olisi nopea.
 
Onko tämä akkutyyppi huonompi/parempi/yhtä hyvä kuin joku muu? Sori, mutta akkutekniikka on itselläni tosi huonosti hallussa vaikka muuten tykkäänkin sähköautoihin perehtyä.
Akkukemia on erilainen. Riippuu hieman käyttötarpeesta onko huonompi vai parempi. LFP kestää enemmän lataussyklejä, sen voi ladata huoletta täyteen päivittäin, on halvempi valmistaa (ja vaihtaa akku takuun ulkopuolella) ja on paloturvallisempi. Heikkona puolena vaatii talvella enemmän lämmitystä jos haluaa maksimi pikalataustehoa talvella ja akku painaa enemmän per kWh.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 240
Viestejä
4 501 520
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom