Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ja mitä turhaan vaihtamaan kun uusista on karsittu vaikka mitä. Tesla oli edelläkävijä mutta ei kyllä ole enää vakuuttanut.
Ehkä parempi pysyä uudehkossa käytetyssä, jolla on ajettu mahdollisimman vähän. Halvempi ostohinta, saa nopeammin. Jos siis nykyisellä on ajettu jo paljon, mutta muuten on tykännyt autosta.

Toki jos pitää nykyistä, niin varmaan aina halvemilla kuluilla pääsee. Sitten täytyy miettiä ehkä uudelleen, kun 8 vuoden takuu on päättymäisillään tai takuun kilometrit alkaa täyttymään.
 
Tesla laskenut lisää hintoja jenkeissä. Jos ottaa minkä vain mallin vastaan tämän vuoden aikana, saa $7500 alennuksen ja 10k mailia ilmaisia supercharger latauksia. Eli kokonaisuudessaan joku 8500-9000 dollarin arvoinen alennus, näyttäisi löytyvän halua ja kykyä laskea hintoja toimitusmäärien kasvattamiseksi.

Vuoden alusta tulee tilalle sitten se tax credit samalla 7.5k arvolla, mutta sehän on huonompi diili kun rahat saa vasta veronpalautuksissa aikanaan takaisin.
Koskakohan Suomessa hinnat alenee? Y:n hinta korkoineen 80 k e luokkaa niin alkaa olemaan turhan tyyris perus perheautoksi.
 
Tuskin alenee, me ei olla ihan volyymimarkkinaa muutenkaan.
 

Kyllähän se Model 3 on vaan toiminut itselläkin. Vakkarin itsenäinen nopeuden säätö rajoitusten mukaan on ehkä se yksittäinen suurin ärsyke, kun se aika ajoin tapahtuu.
 
Mulla ei muuta nopeutta koskaan. Onko sulla se "nykyinen nopeus" asetus päällä?

Se asetus on päällä joo, että kun vakkarin aktivoi, nappaa se arvoksi sen hetkisen nopeuden. UI on englanninkielinen itsellä, mutta "current speed" on juu valittuna. Vaihtoehto kai olisi, että se ottaa suoraan luulemansa nopeusrajoituksen tai vaihtoehtoisesti jos säätää offsetia, niin nopeusrajoitus +5 esim. Mutta tämäkö sinulla estää vakkaria säätämästä nopeutta itsekseen?
 
Koskakohan Suomessa hinnat alenee? Y:n hinta korkoineen 80 k e luokkaa niin alkaa olemaan turhan tyyris perus perheautoksi.
Euroopassa alenee jos/kun toimitusjono on joskus tyhjä. Aiemmin ei mitään järkeä alentaa, muutenhan vanhat kalliimmalla tilatut joutuisi toimittamaan halvemmalla tai porukka peruisi.


Tuskin alenee, me ei olla ihan volyymimarkkinaa muutenkaan.

Tämä on myös ihan mahdollista, eli mahdolliset alet tulisi ensiksi vaikka saksaan.
 
Täällä on monesti mietitty autopilotin toimintaa ja tässä on mielenkiintoinen ajo, jossa selviää hyvin missä mennään tuona päivänä tuolla ja noissa olosuhteissa. Katkeamaton video.

Kuljettaja joutuu ottamaan ohjat muutaman kerran tilanteiden ollessa vaativampia. Kuitenkin suurimman osan ajasta auto ajelee varsin hyvin itsekseen, tosin melkoisen rauhallisesti ja toisinaan muita tielläliikkujia hermostuttaen? Toisinaan myös kuljettajan sykkeitä nostaen.

Lopussa kysytään, että mitä olet itse mieltä. Joo itselle tuo kyllä kävisi ja olisin valmis jo noilla esiin tulleilla reunaehdoilla ajamaan hyvällä säällä isoimmat siirtymät autopilotilla hyväksyen sen, että välillä ohjat täytyy ottaa.

 
Täällä on monesti mietitty autopilotin toimintaa ja tässä on mielenkiintoinen ajo, jossa selviää hyvin missä mennään tuona päivänä tuolla ja noissa olosuhteissa. Katkeamaton video.

Kuljettaja joutuu ottamaan ohjat muutaman kerran tilanteiden ollessa vaativampia. Kuitenkin suurimman osan ajasta auto ajelee varsin hyvin itsekseen, tosin melkoisen rauhallisesti ja toisinaan muita tielläliikkujia hermostuttaen? Toisinaan myös kuljettajan sykkeitä nostaen.

Lopussa kysytään, että mitä olet itse mieltä. Joo itselle tuo kyllä kävisi ja olisin valmis jo noilla esiin tulleilla reunaehdoilla ajamaan hyvällä säällä isoimmat siirtymät autopilotilla hyväksyen sen, että välillä ohjat täytyy ottaa.


Marques itse taas tuumasi, että autopilotilla oli stressavampaa ajaa kuin jos itse olisi ajanut ilman avustimia. Osin varmaan tottumiskysymys, mutta osin varmasti se, että pitää kumminkin olla kokoajan valppaana mitä auto keksii tehdä, ei varsinaisesti rentouta. Sinänsä tuo osaa jo suurimman osan tavallisista tilanteista hallita ja ohjat pitää useimmiten ottaa siksi, että hävettää, ei siksi että se auto tekisi varsinaisesti mitään väärin. Vähän vielä itsevarmuutta (=nopeutta) itseajamiseen, niin eiköhän tuosta hyvä saada.
 
Se asetus on päällä joo, että kun vakkarin aktivoi, nappaa se arvoksi sen hetkisen nopeuden. UI on englanninkielinen itsellä, mutta "current speed" on juu valittuna. Vaihtoehto kai olisi, että se ottaa suoraan luulemansa nopeusrajoituksen tai vaihtoehtoisesti jos säätää offsetia, niin nopeusrajoitus +5 esim. Mutta tämäkö sinulla estää vakkaria säätämästä nopeutta itsekseen?
Näin siis itellä ja ei koskaan muuta itekseen nopeutta ylös tai alas vakionopeuden säätimen ollessa päällä.

vakkari - Copy.jpg
 
Näin siis itellä ja ei koskaan muuta itekseen nopeutta ylös tai alas vakionopeuden säätimen ollessa päällä.

vakkari - Copy.jpg
Toimii vain tietyillä teillä. Yleensä jos on useampi kaista samaan suuntaan niin ei toimi. Normaaleilla yksikaistaisilla pitäisi toimia.
 
Vilkaisin tuota Brownleen videota ja ihan kohtalaisestihan se toimi sinänsä. Mutta tuohonhan on tulossa ihan tällä tai ensi viikolla iso teknologinen muutos kun FSD V11 tulee ulos, ja siinähän on ihan eri pino moottoritieajamiseen kuin tuossa hänen testaamassaan versiossa, jossa on siis vanha legacy autopilot pino. Siinä mielessä odotan mielenkiinnolla lähiviikkojen testivideoita.
 
Vilkaisin tuota Brownleen videota ja ihan kohtalaisestihan se toimi sinänsä. Mutta tuohonhan on tulossa ihan tällä tai ensi viikolla iso teknologinen muutos kun FSD V11 tulee ulos, ja siinähän on ihan eri pino moottoritieajamiseen kuin tuossa hänen testaamassaan versiossa, jossa on siis vanha legacy autopilot pino. Siinä mielessä odotan mielenkiinnolla lähiviikkojen testivideoita.
Juu täähän rupeaa kuulostamaan vähän Starcitizen langalta. Koko ajan on uutta heti kohta kulman takana tulossa. Eihän siinä, voimia odotteluun.
 
Odottamisesta puhuville huomioitavaksi, että ei kannata odotella mitään. Keskittykää tähän hetkeen, odotellessa hukkaa muuten sen.

En omalta kohdalta odota Teslan autopilottia tai muutoin juuri muutakaan. On kuitenkin hauska seurata projektin etenemistä, koska olen muutenkin kiinnostunut tekniikasta. Ja eteenpäin tuo projekti taitaa mennä ja välillä taaksekin. Aika näyttää miten tuo seuraava versio toimii. Videoita odotellessa.

Ja en omista Teslaa.
 
7500€ on/olisi tosiaan suuri summa täydestä "autopilotista". Ei ole oikein mitään järkeä ostaa sitä. Johonkin autoihin se on voitu ostaa, mutta siinä on tainnut rahat mennä ainakin enimmäkseen hukkaan.
 
Jep, itse en ottaisi paranneltua autopilottia saati "täysin itse ajavaa" versiota. Perusversio pitää auton viivojen välissä, mikä riittäisi kyllä.
 
Kyllä tuossa monelta on mennyt rahat kankkulan kaivoon ja Euroopassa tuskin vielä pitkään aikaan voi ajella autopilotilla muutenkaan.
 
FSD "autopilotin" (7500€) kohdalla Teslan sivuilla lukeekin nyt että ei ehkä toimi ym?

"Jotkin toiminnot edellyttävät suuntavilkkujen käyttöä, ja niiden toimintasäde on rajoitettu. Jotta nämä toiminnot voisi tulevaisuudessa ottaa käyttöön ja niitä voisi käyttää ilman valvontaa, niiden on oltava usean miljardin testikilometrin perusteella paljon ihmiskuljettajia luotettavampia. Niillä on myös oltava viranomaisen hyväksyntä, jonka saaminen voi kestää joillain lainkäyttöalueilla kauemmin kuin toisilla."

Jep, itse en ottaisi paranneltua autopilottia saati "täysin itse ajavaa" versiota. Perusversio pitää auton viivojen välissä, mikä riittäisi kyllä.
Tesla on tosiaan siitä hyvä, että uudehkossa perusmallissa on oikeastaan kaikki varusteet, jota tarvitsee. Koska ei niitä lisävarusteita juuri ole. Paitsi ehkä vetokoukku, väri ja vanteet. Noistakin varmaan ainut fiksu varuste voisi olla koukku.
 
Tesla on tosiaan siitä hyvä, että uudehkossa perusmallissa on oikeastaan kaikki varusteet, jota tarvitsee. Koska ei niitä lisävarusteita juuri ole. Paitsi ehkä vetokoukku, väri ja vanteet. Noistakin varmaan ainut fiksu varuste voisi olla koukku.

Y:ssä on koukku vakiona sekä väri eli valkoinen. Talvirenkaat olisi ainoa pakollinen lisävaruste, toki niitä ei ole pakko Teslalta ottaa.
 
Y:ssä on koukku vakiona sekä väri eli valkoinen. Talvirenkaat olisi ainoa pakollinen lisävaruste, toki niitä ei ole pakko Teslalta ottaa.
Jep. Toinen Multi-Coat väri olisi punainen ja +2000€. Nuo 19" renkaat vaikutti melko kalliilta, 3000€. Siis tuohon Y malliin. 3 malliin kun 18" renkaat on 2000€.
 
Mulla ei muuta nopeutta koskaan. Onko sulla se "nykyinen nopeus" asetus päällä?

Vaihtuu se aina silloin tällöin vaikka on noin asetukset. Perinteinen on Kehä II ja ajat siitä Suurpellon sillan alta (Länsiväylä->Turunväylä suuntaan), jos on rajoitus säädetty 90km/h, niin se heittää kesken tien 80km/h rajoituksen ja rajusti jarrua. Tottuneempi kuski tosin osaa ottaa vakkarin aina pois tuossa kohdassa, koska se on tehnyt noin jo vuosia.

On niitä muitakin, mutta tuota nyt sattuu itse sahaamaan joka viikko niin ei voi unohtaa. Samoin muistaakseni Mikkelin uudella ohitustiellä tekee samaa, välillä viskoo eri nopeusrajoituksen kuin mitä on itse säätänyt ja taas jarrutellaan. Se on ikävä kun takapuskurissa ainakin Kehä II:lla on hyvin usein joku jonka mielestä siinä saa ajaa kahtasataa.
 
Vaihtuu se aina silloin tällöin vaikka on noin asetukset. Perinteinen on Kehä II ja ajat siitä Suurpellon sillan alta (Länsiväylä->Turunväylä suuntaan), jos on rajoitus säädetty 90km/h, niin se heittää kesken tien 80km/h rajoituksen ja rajusti jarrua. Tottuneempi kuski tosin osaa ottaa vakkarin aina pois tuossa kohdassa, koska se on tehnyt noin jo vuosia.
Oon tosta kyllä mielestäni useastikin ajellut enkä muista että olisi tullut mitään jarrutteluita. Voi tietysti olla ettei ole ollut vakkari päällä tms. Pitääkin ihan "ajatuksella" laittaa vakkari päälle koko matkaksi ensi kerralla jos tuossa on hyvä paikka kokeilla tuleeko ongelmia.
 
Toimii vain tietyillä teillä. Yleensä jos on useampi kaista samaan suuntaan niin ei toimi. Normaaleilla yksikaistaisilla pitäisi toimia.
Ai siinä on tuollainen. Olen itse käyttänyt nyt tuota lähinnä kehillä ja ihmetellyt, kun ei tuo tosiaan ikinä osaa nopeutta vaihtaa. Pitänee kokeilla yksikaistaisilla seuraavaksi.
 
Vaihtuu se aina silloin tällöin vaikka on noin asetukset. Perinteinen on Kehä II ja ajat siitä Suurpellon sillan alta (Länsiväylä->Turunväylä suuntaan), jos on rajoitus säädetty 90km/h, niin se heittää kesken tien 80km/h rajoituksen ja rajusti jarrua. Tottuneempi kuski tosin osaa ottaa vakkarin aina pois tuossa kohdassa, koska se on tehnyt noin jo vuosia.

On niitä muitakin, mutta tuota nyt sattuu itse sahaamaan joka viikko niin ei voi unohtaa. Samoin muistaakseni Mikkelin uudella ohitustiellä tekee samaa, välillä viskoo eri nopeusrajoituksen kuin mitä on itse säätänyt ja taas jarrutellaan. Se on ikävä kun takapuskurissa ainakin Kehä II:lla on hyvin usein joku jonka mielestä siinä saa ajaa kahtasataa.
Kehä ykkösellä tekee muuten saman Turvesuontien sillan alla itäänpäin ajaessa kuin tuossa kehä kakkosella. Vakkarin tippuu 70 km/h.
 
Ai siinä on tuollainen. Olen itse käyttänyt nyt tuota lähinnä kehillä ja ihmetellyt, kun ei tuo tosiaan ikinä osaa nopeutta vaihtaa. Pitänee kokeilla yksikaistaisilla seuraavaksi.
Kehällä ei toimi. Pitää joko täppää, laittaa itse tai pidät hetken vipua alhaalla niin aktivoi siten nopeuden.
 
Kehällä ei toimi. Pitää joko täppää, laittaa itse tai pidät hetken vipua alhaalla niin aktivoi siten nopeuden.
Joo tuota olenkin käyttänyt. Eniten tuossa on ärsyttänyt epäloogisuus, kun joskus tuo on muuttunut itsestään. Varmaan tuolloin olen ajanut sopivalla tiellä, mutta kun ei ole ollut mitään käsitystä miksi tuo joskus toimii ja yleensä ei. Käsittämätöntä tuo toiminnan vaihtelu on joka tapauksessa, mutta jos ymmärtää toimintalogiikan niin ei sentään ärsytä niin paljon.
 
Marques itse taas tuumasi, että autopilotilla oli stressavampaa ajaa kuin jos itse olisi ajanut ilman avustimia. Osin varmaan tottumiskysymys, mutta osin varmasti se, että pitää kumminkin olla kokoajan valppaana mitä auto keksii tehdä, ei varsinaisesti rentouta. Sinänsä tuo osaa jo suurimman osan tavallisista tilanteista hallita ja ohjat pitää useimmiten ottaa siksi, että hävettää, ei siksi että se auto tekisi varsinaisesti mitään väärin. Vähän vielä itsevarmuutta (=nopeutta) itseajamiseen, niin eiköhän tuosta hyvä saada.
Tässähän se koko autopilotilla ajamisen toinen puoli taitaa olla. Jos auto tekisi jotain todella typerää ja aiheuttaisi useaa ihmistä koskevan onnettomuuden, miltä tuntuisi miettiä tilannetta jälkeenpäin? "Siinä katsoinkin että nyt taitaa tulla suuressa nopeudessa kolari, mutta ajattelin että autopilotti varmaan kuitenkin on hyvin suunniteltu ja kai se sitten vaan toimii, joten en ota ohjia käsiin." Miltä tuota tuntuisi miettiä, jos onnettomuudessa kuolisi joku?

Varmasti tulee olemaan toimiva paketti. Uskon että autopilotti tulee olemaan paljon turvallisempi ja taloudellisempi tapa siirtää ihmisiä paikasta toiseen, kuin jos ihmiset ajaisivat itse autoa. Jonain päivänä ja haluan uskoa että myös Suomessa.

Oma positio tässä on, että nautin autoilun tuntumasta. En käytä adaptiivistä vakionopeudensäädintä vaikka sellainen autossa onkin. En pidä siitä tunteesta, että auto käyttäytyy ohjelmoinnin mukaan huonosti, esimerkiksi kaistalta väistyvän auton suhteen. Liikenteessä on myös paljon mielenkiintoisempaa ja hauskempaa itse päättää auton positiosta suhteessa muihin.
 
Tässähän se koko autopilotilla ajamisen toinen puoli taitaa olla. Jos auto tekisi jotain todella typerää ja aiheuttaisi useaa ihmistä koskevan onnettomuuden, miltä tuntuisi miettiä tilannetta jälkeenpäin? "Siinä katsoinkin että nyt taitaa tulla suuressa nopeudessa kolari, mutta ajattelin että autopilotti varmaan kuitenkin on hyvin suunniteltu ja kai se sitten vaan toimii, joten en ota ohjia käsiin." Miltä tuota tuntuisi miettiä, jos onnettomuudessa kuolisi joku?

Varmasti tulee olemaan toimiva paketti. Uskon että autopilotti tulee olemaan paljon turvallisempi ja taloudellisempi tapa siirtää ihmisiä paikasta toiseen, kuin jos ihmiset ajaisivat itse autoa. Jonain päivänä ja haluan uskoa että myös Suomessa.

Oma positio tässä on, että nautin autoilun tuntumasta. En käytä adaptiivistä vakionopeudensäädintä vaikka sellainen autossa onkin. En pidä siitä tunteesta, että auto käyttäytyy ohjelmoinnin mukaan huonosti, esimerkiksi kaistalta väistyvän auton suhteen. Liikenteessä on myös paljon mielenkiintoisempaa ja hauskempaa itse päättää auton positiosta suhteessa muihin.
Niin. Aina sanotaan ettei pitäisi ajaa urissa?
 
Tässä videolla on ajelua FSD betalla.



Oma auto on Model S ilman minkään sortin autopilotia mutta onhan kehitystä mielenkiintoista seurata. Todennäköisesti seuraavassa autossani autopilot, jossain muodossa, on. Videolla tapahtuneessa autopilotin ajosuoritteesta voi olla toki montaa mieltä mutta mielestäni se oli pääosin yllättävän hyvä. Eniten vakuutti se kuinka auto onnistui visualisoimaan ympäristöä paikoittain ihmistä paremmin. Onhan siinä sensorit 360, kun taas ihmisellä putkinäkö ja hämärä/pimeä rajoittaa. Eikös tuon sensoridatan ja onnistuneen visualisoinnin jälkeen jää jäljelle vielä koodi, jonka pohjalta auto tekee päätökset. Tämä osuus on tietysti se hankalin osuus.
 
Kyllä on taas. Olisihan se autopilotti kiva mutta ei ihan onnistu miltään valmistajalta.

Sinua vakuutti että auto onnistui paikoittain havannoimaan ympäristöä oikein. No kiva, itse en välttämättä omaa henkeäni jättäisi arvailun varaan. Enkä nyt dissaa Teslaa, tuossa ei ole onnistunut kukaan/mikään.

Volvot ja Mersut ajelee ihan yhtä komeasti isoja teitä kuin Tesla itsekseen. Vieläkin ihmettelen mikä tää FSD on muuta kuin huijaus.

edit. Sitä odottelen ihan kaikilta merkeiltä miten itse-ajo onnistuu kun lunta tulee vaakatasossa eikä näe koko tietä. Itse jouduin juuri tuossa viime viikolla tuijottelemaan auraustolppia ja hidastamaan vauhtia täällä itäisessä Suomessa. Tuntui että koko tie kadonnut ja rekkoja tulee vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sinua vakuutti että auto onnistui paikoittain havannoimaan ympäristöä oikein. No kiva, itse en välttämättä omaa henkeäni jättäisi arvailun varaan. Enkä nyt dissaa Teslaa, tuossa ei ole onnistunut kukaan/mikään.

Kyllä se havainnoi ihan oikein. Autot näkyi mitä liikenteessä oli, kts. visualisointi mittaristossa, ja mielestäni paikoitellen paremmin kuin kuljettaja pystyisi. Niissä auton tekemissä johtopäätöksissä, tän havainnoinnin pohjalta, on paljon parantamisen varaa kyllä.
 
Jos jotain kiinnostaa Teslan audiolähteiden äänenlaatu (ainakin bitraten kannalta), niin alla olevassa on juttua niistä. Siitä ei tuossa jutussa tietoa, että onko eroa käytettäessä wifi-hotspottia tai suoraan premium connectivityn LTE-yhteyttä. Lyhyesti tulokset: Applella pienin bitrate, Spotifyllä vähän isompi ja Tidalilla selvästi suurin.

 
Näköjään usassa kun tulee tesloille 7500$ hankintatuki niin tesla tuplaa tuon laskemalla hintaa saman verran.

Saisi tulla sama 15000 tiputus käytetyille, niin saattaisivat liikkua autoliikkeen pihasta.
 
Näköjään usassa kun tulee tesloille 7500$ hankintatuki niin tesla tuplaa tuon laskemalla hintaa saman verran.

Saisi tulla sama 15000 tiputus käytetyille, niin saattaisivat liikkua autoliikkeen pihasta.
Taitaa mennä niin että hankintatuki tulee vuodenvaihteessa ja sitä odotellessa kauppa on hyytynyt. Tesla kompensoi sitä antamalla tuon 7500 alennusta tämän vuoden aikana ostettuihin autoihin. En siis usko että alennus jatkuu vuodenvaihteen jälkeen
 
Taitaa mennä niin että hankintatuki tulee vuodenvaihteessa ja sitä odotellessa kauppa on hyytynyt. Tesla kompensoi sitä antamalla tuon 7500 alennusta tämän vuoden aikana ostettuihin autoihin. En siis usko että alennus jatkuu vuodenvaihteen jälkeen
Tesla ei varmastikaan laske listahintaa kuin äärimmäisen pakon edessä. Todennäköisesti siellä odotellaan ainakin kuukausi/pari ja katsotaan miten myynti vetää hankintatuen kanssa. Uskoisin monen parempituloisen jenkin taas tarttuvan täkyyn. Iso verovähennys kelpaa.
 
Tesla ei varmastikaan laske listahintaa kuin äärimmäisen pakon edessä. Todennäköisesti siellä odotellaan ainakin kuukausi/pari ja katsotaan miten myynti vetää hankintatuen kanssa. Uskoisin monen parempituloisen jenkin taas tarttuvan täkyyn. Iso verovähennys kelpaa.
Teslan nettisivuilla lukee että koskee 21-31.12.2022 tilattuja autoja.
 
Tesla ei varmastikaan laske listahintaa kuin äärimmäisen pakon edessä. Todennäköisesti siellä odotellaan ainakin kuukausi/pari ja katsotaan miten myynti vetää hankintatuen kanssa. Uskoisin monen parempituloisen jenkin taas tarttuvan täkyyn. Iso verovähennys kelpaa.
Toki tuota "parempituloisten" houkuttelua rajoittaa se, että kyseisessä $7500 tax creditissä on 150k/v tuloraja.
 
Toki tuota "parempituloisten" houkuttelua rajoittaa se, että kyseisessä $7500 tax creditissä on 150k/v tuloraja.

Joo, sillä pääsee Californiassa monessa paikassa köyhyysrajan alle. Eli luulisi "parempituloisten" hankkineen sen nyt tarjousten kautta, koska ensi vuodesta ei oo mitään hyötyä heille.
 
Pienellä kulkee lämpöpumpullinen kolmonen kun akku on lämmin. Akaalta kehä kolmoselle tänään 16.0kWh/100km keskikulutuksella 10 asteen pakkasessa ja noin satasen todellisella keskivauhdilla.
 
Model 3 P vakuutuksen hintoja vähän vertailin. Jossain yhtiöissä löytyy hinnat suoraan netistä ja osaan täytyy soitella/viestitellä, että saisi sieltäkin hinnan.

50% bonusta vain itsellä, koska auto ei ole ollut kovin kauaa omissa nimissä. Moottoripyörässä olisi täydet bonukset, mutta se ei tietysti merkkaa mitään.

Täyskaskolla (80%) IF maksaisi 1072€ vuosi ja siinä olisi isoin 500€ omavastuu silloin. Ei mitenkään kauhean kalliilta vaikuta, kun melko tehokas nelivetoinen auto kumminkin (vm2020) ja huomioi bonukset.

Missähän yhtiöissä porukalla on vakuutuksia? Osa yhtiöistä vaatii ilmeisesti myös esim kotivakuutuksen ottamista samasta yhtiöstä. Muistaakseni täällä kotivakuutus on OP:llä.


Edit:
Laskin vielä IF täysillä bonuksilla täyskasko 613€ vuosi. Ei mikään kovin paha hinta minusta. Saa nähdä löytyykö mistään halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Pienellä kulkee lämpöpumpullinen kolmonen kun akku on lämmin. Akaalta kehä kolmoselle tänään 16.0kWh/100km keskikulutuksella 10 asteen pakkasessa ja noin satasen todellisella keskivauhdilla.
Niin näyttää! Onko takaveto, neliveto vai Performance malli? Takaveto ilmeisesti menee pienimmällä kulutuksella (yksi moottori ja kevyempi/pienempi akku).

Edit:
Lueskelin että Tesla on poistanut tutkan käytöstä ja AP toimii siis pelkillä kameroilla nykyisin. Ja uusissa se koko tutka on poistettu tai ei ole alunperinkään siis autoon laitettu.

Eli jotkut päivitykset on tuoneet vähän takapakkia.


Toinen mikä on ilmeisesti huononnus myös, että automaatti-ilmastointi syö akkua nykyisin liikaa, eli automaatti kannattaisi laittaa pois ja säätää lämmitys manuaalisesti.
 
Niin näyttää! Onko takaveto, neliveto vai Performance malli? Takaveto ilmeisesti menee pienimmällä kulutuksella (yksi moottori ja kevyempi/pienempi akku).
2022 vuosimallin LFP takaveto. Kaikkien ajojen keskikulutus on nyt ollut 14.7kWh/100km, 6kk ja 20200km ajettu. Lyhytaikaisen trippimittarin nollasin kun laitoin alle nastarenkaat ja siitä asti ollut pääosin pakkasella ja välillä ihan hyvääkin pakkasta. Talvirengasajan ajonaikainen keskikulutus on ollut 18.7kWh/100km (reilu 3500km).
 
Model 3 P vakuutuksen hintoja vähän vertailin. Jossain yhtiöissä löytyy hinnat suoraan netistä ja osaan täytyy soitella/viestitellä, että saisi sieltäkin hinnan.

50% bonusta vain itsellä, koska auto ei ole ollut kovin kauaa omissa nimissä. Moottoripyörässä olisi täydet bonukset, mutta se ei tietysti merkkaa mitään.

Täyskaskolla (80%) IF maksaisi 1072€ vuosi ja siinä olisi isoin 500€ omavastuu silloin. Ei mitenkään kauhean kalliilta vaikuta, kun melko tehokas nelivetoinen auto kumminkin (vm2020) ja huomioi bonukset.

Missähän yhtiöissä porukalla on vakuutuksia? Osa yhtiöistä vaatii ilmeisesti myös esim kotivakuutuksen ottamista samasta yhtiöstä. Muistaakseni täällä kotivakuutus on OP:llä.


Edit:
Laskin vielä IF täysillä bonuksilla täyskasko 613€ vuosi. Ei mikään kovin paha hinta minusta. Saa nähdä löytyykö mistään halvemmalla.

Ei toi Ifin hinta älyttömältä kuulosta, mutta kannattaa ehdottomasti vakuutusyhtiöistä pyytää jotain "spessutarjousta". Etenkin noihin tehokkaimpiin malleihin ne automaattisesti tarjottavat on monesti ylihintaisia. Ite sain lopulta OP.sta halvimman.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 462
Viestejä
4 508 321
Jäsenet
74 404
Uusin jäsen
japejoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom