Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kattelin joulun aikana ja mielestäni silloin oli vielä enemmän noita alle 40k Model 3:ia.

Saksasta lähtee 33K tasosta mitä nopeasti katselin ja ottaen huomioon hakemisen helppous niin hintatasojen pitäisi lähestyä Saksan tasoja Suomessakin.

Sivuhuomiona todettakoon että nettiautossa vajaa 600 model 3:sta kun mobile.de:ssä reilu 1300 eli Suomessa suhteellisesti aika paljon enemmän
 
Onpas noita paljon alle 40 k. Joitakin kuukausia sitten halvin taisi olla vielä 49 k e.
17kpl alle 40k€. On siinä jo valinnanvaraa ja jonkinlaista tinkivaraa autoissa.

Itse en ole aiemmin seurannut hintoja, kun ne oli myös niin korkealla, että ei houkutellut yhtään.

Halvin Performance 47000€. Jos on kunnossa, niin suhteessa tuo P olisi SR+ mallia halvempi. Tuossa P mallissa on myös 3800€ maksava parannettu autopilot. Kallis mutta turha varuste.
 
17kpl alle 40k€. On siinä jo valinnanvaraa ja jonkinlaista tinkivaraa autoissa.

Itse en ole aiemmin seurannut hintoja, kun ne oli myös niin korkealla, että ei houkutellut yhtään.

Halvin Performance 47000€. Jos on kunnossa, niin suhteessa tuo P olisi SR+ mallia halvempi. Tuossa P mallissa on myös 3800€ maksava parannettu autopilot. Kallis mutta turha varuste.

Eikö suosiolla kannata tähdätä LR:ään? Saa halvemmalla, Saksasta näköjään 35k lähtee eikä käsittääkseni suurta eroa huomaa tehoissa yms.
 
Kyllä se sijoittajien piirissä jo tiedetään että kauppa ei käy, ei se mikään salaisuus ole. Tuotantotauosta muuten, juuri eilen illalla olikin tullut tietoa että onkin pidempi kuin 8pv
Se on nyt Kiinassa isompia ongelmia kuin pelkka Teslan kaupaksi meneminen.
 
Se on nyt Kiinassa isompia ongelmia kuin pelkka Teslan kaupaksi meneminen.


Ja jotta kaikkien ei tarvitse katsoa edellisen postauksen pätkää, niin covid ja suuret määrät valmiita autoja voivat olla osasyynä, että Shanghain tehdas on kiinni joulun aikoina useampia päiviä. Myös muita teollisuuden aloja covid on samalla alueella pakottanut pistämään linjoja kiinni.
 
Eikö suosiolla kannata tähdätä LR:ään? Saa halvemmalla, Saksasta näköjään 35k lähtee eikä käsittääkseni suurta eroa huomaa tehoissa yms.
On P minusta kiukkuisempi. Vaikka sen oon ajanutkin talvella ja kitkarenkailla.

Kun tuli koeajettua ajat sitten bmw i4 M50, niin P olisi tehoissa aika tasoissa. P mallissa 513hv ja 660Nm.

Aiemmin mietin, että LR olisi parempi, koska 18" vanteet. Mutta onhan toisaalta 19" tai 20" vanteilla tukevampi ajettavuus. Mökkitiellä LR:n korkeampi alusta taas olisi parempi, että ei ottaisi pohjasta/akusta kiinni.

Mutta mutta. Huomiselle sovittu kaupat siitä tehokkaimmasta Model 3:sta! En vaan löytänyt oikein kiinnostavaa LR mallia, koska se LR olisi pitänyt olla siis myös halvempi. Noilla on kumminkin hintaeroa uutena 4000€. Ja käyttökulut P mallissa on melkein samaa luokkaa kuin LR mallissakin. Jos taas olisi tehokkaampi bensa-auto, niin jo polttoainekulutkin olisi paljon isommat tehokkaammassa.
 
Mutta mutta. Huomiselle sovittu kaupat siitä tehokkaimmasta Model 3:sta!

Onnittelut uudesta autosta! Koeajon perusteella Performance on todellinen mutkateiden virtuoosi ja nelivedosta on hyötyä etenkin talvella. M3 on parempi ajaa mitä edellinen neliveto-Cupra, varsinkin liukkaalla kelillä.
 
Aiemmin mietin, että LR olisi parempi, koska 18" vanteet. Mutta onhan toisaalta 19" tai 20" vanteilla tukevampi ajettavuus. Mökkitiellä LR:n korkeampi alusta taas olisi parempi, että ei ottaisi pohjasta/akusta kiinni.

Tuossa yksi syy miksi menisin LR:n kanssa, ero P:n "kiukkuisuudessa" lienee varsin rajallinen ja se ihanuus haalenee tod.näk. ajan myötä, sen sijaan korkeampi maavara ja mukavampi/hiljaisempi kulku pysyy koko ajan. Teslat kun ei ole mitään hiljaisuuden perikuvia niin henkkoht en lähtisi enään efektiä voimistamaan isompien/ohuempien renkaiden kanssa.
 
Hinnoitteluvirhe :) Meni siis hyvin äkkiä kaupaksi tuo 35500€ Long Range, jossa vetokoukku.

Joo, 29999€ olisi tosiaan houkutteleva hinta. Varmaan vuoden joutuu vielä odottelemaan sellaista? Jos siis hinnat jatkaa laskua samaan malliin kuin nyt. Nyt kun halvin Model 3 SR+ maksaa 39000€.

Tuossa on vielä se että jos laitat nyt teslan myyntiin ja et hinnoittele sitä houkuttelevammin kuin muita, niin se ei liiku ja kohta hinta onkin taas alempi -> pitää hieman alihinnoitella -> muiden pitää reagoida tiputukseen... Positiivinen kierre kun myyjät ennakoivat ja kilpailevat alennuksilla ja voittajat ovat ne jotka saavat auton nopeasti myytyä tarpeeksi hintaa tiputtamalla ennen muita.
 
Tuossa yksi syy miksi menisin LR:n kanssa, ero P:n "kiukkuisuudessa" lienee varsin rajallinen ja se ihanuus haalenee tod.näk. ajan myötä, sen sijaan korkeampi maavara ja mukavampi/hiljaisempi kulku pysyy koko ajan. Teslat kun ei ole mitään hiljaisuuden perikuvia niin henkkoht en lähtisi enään efektiä voimistamaan isompien/ohuempien renkaiden kanssa.
Eikös uudet perffit ja LR ole samalla maavaralla? vaihtui jossain 2021 aikana? Muistetaan myös Buust LR (itsellä) ja se ei kyllä perffille juuri häviä - paitsi ehkä viivalta johonki 40kmh asti.
Enivei Ostaisin kyllä perffin jos en koukkua tarvitsisi. :p Lähinnä etuina näkisin trackmoden tuoman jatkuvan nelivedon ja hankiominaisuudet luistonestopoistettuna.

Pakko vielä mainostaa miten hyviä nää sähkikset on veneramppiautoina. Savuava kytkin on muisto vaan menneiltä ajoilta. :cool:
 
Enivei Ostaisin kyllä perffin jos en koukkua tarvitsisi. :p Lähinnä etuina näkisin trackmoden tuoman jatkuvan nelivedon ja hankiominaisuudet luistonestopoistettuna.

Siis pitääkö tämä lukea siten että LR:ssä ei saa luistoestoa pois mitenkään? Onko track mode ainoa keino saada em. ominaisuudet?
 
Perffiinkin saa 18” vanteita ja kumia ympärille. Näyttää tosin hölmöltä.
Jep, niin saa. Tuossa josta kaupat on lyöty lukkoon, niin on 19" Nokian R3 talvipyörät. Onneksi kitkat, että rengasäänet pysyisi maltillisempina.

Onnittelut uudesta autosta! Koeajon perusteella Performance on todellinen mutkateiden virtuoosi ja nelivedosta on hyötyä etenkin talvella. M3 on parempi ajaa mitä edellinen neliveto-Cupra, varsinkin liukkaalla kelillä.
Itsellä on ollut vain kaksi nelivetoa. Audi A6 Quattro ja Volvo XC70. Volvo oli alustaltaan aika mukava. Audin neliveto taas oikein hauska.

Teslassa on tietysti kaikki ajoavut. Tuntuu että on turvallinen ajaa ja nelivedon ansiosta ei jää sutimaan paikalleen. Track Mode on kokeilematta, mutta uskoisin että olisi yhtä hauska kuin Quattro ilman ajoapuja.
 
Tuossa on vielä se että jos laitat nyt teslan myyntiin ja et hinnoittele sitä houkuttelevammin kuin muita, niin se ei liiku ja kohta hinta onkin taas alempi -> pitää hieman alihinnoitella -> muiden pitää reagoida tiputukseen... Positiivinen kierre kun myyjät ennakoivat ja kilpailevat alennuksilla ja voittajat ovat ne jotka saavat auton nopeasti myytyä tarpeeksi hintaa tiputtamalla ennen muita.
Itse en tosiaan katsonut kuin paikallisia sähköauto ilmoituksia nettiautosta. Sinne tuli uudelleen myyntiin Model 3 SR+ ja päätin viestitellä ja käydä katsomassa autoa. Tuo saksasta tuotu auto, jossa kahdet renkaat, mutta yhdet vanteet:

En ainakaan tuossa Teslassa mitään vikaa löytänyt. Mutta koska mielestäni tiedän jotenkin nykyisen hintatason, niin ei tullut kauppoja. Viestittelin sitten sen jälkeen muutamalle muullekin, josko tinkisivät hinnasta.


Vanha auto myyty, niin huomenna tulee tuo: Model 3 Performance, 2020, 61tkm.

Koska en ole Tesloja seurannut, niin en tiedä kauanko auto on ollut myynnissä. Mutta totta, hintaa oli viilailtu alemmaksi. Googlen haulla näkee yleensä edellisen hinnan, jos hinta on juuri äskettäin vasta muutettu.

Tuossa siis Performancen ilmoituksesta:

*Katsottu:
2993 kertaa
Puhelut:
14 kpl"

Eli aika monta kertaa on katsottu, eikä auto ole mennyt kaupaksi? Myyjälle vaan ilmeisesti tuli jo uusi auto, niin täytyi saada pihaa tyhjättyä = hinta sopivaksi.
 
Siis pitääkö tämä lukea siten että LR:ssä ei saa luistoestoa pois mitenkään? Onko track mode ainoa keino saada em. ominaisuudet?
Performancessa on tosiaan ainoana Track Mode.

Paitsi että tuossa ihan uudessa Model S Plaid autossa on Track Mode myös:


Edit:
Taas kaksi uutta Model X Plaid:ia laitettu myyntiin. Aiemmin laitettu yksi Model S Plaid myyntiin. Ilmeisesti tuossa X Plaid autossa ei ole Track Modea.
 
Viimeksi muokattu:
Performancessa on tosiaan ainoana Track Mode.

Paitsi että tuossa ihan uudessa Model S Plaid autossa on Track Mode myös:


Edit:
Taas kaksi uutta Model X Plaid:ia laitettu myyntiin. Aiemmin laitettu yksi Model S Plaid myyntiin. Ilmeisesti tuossa X Plaid autossa ei ole Track Modea.
Model Y Perffi sai nyt jouluna myös Track Moden.
 
Model Y Perffi sai nyt jouluna myös Track Moden.
Sehän on kiva ohjelmistopäivitys Y:n omistajille :) Selasin Teslan Model Y sivustoa ja myös uusi Y Performance sisältää vetokoukun vakiona. Toki auton 74 400€ hinta vähän tökkii.
 
Tänään iltapäivällä kaupat Model 3 Perfistä, jos kaikki menee suunnitellusti! Mahtuukohan muuten kaikki kesärenkaat autoon kyytiin? Luulisi että mahtuu. Matkaa kotiin tulisi Google Mapsin mukaan 297km (noin 3h 40min). Reitti Kuopiosta Seinäjoelle. Ainakin yritetään niin, että lähtiessä akku olisi mahdollisimman täynnä. En ole ennen lataillut autoa, niin täytyy opetella sitten. Voi olla että jonkun lyhyen latauspysähdyksen täytyy tehdä. Ilmastointi ilmeisesti kannattaa pitää manuaalilla, kun veisi vähemmän sähköä.

Se Tesla sovellus on tarkoitus liittää mulle heti tänään. Kaikki vinkit matkalle otetaan vastaan! :)

Tuolla olikin loppupuolella jotain latausohjetta:

Junalippu ostettu. Ennen klo 16.00 perillä ja junailu kestää ensin 5 tuntia. Tulisi siis hyvät koeajot jo heti ekalle päivälle, kun pitkä matka ajella tänään :) Joskus tuossa viime viikolla kävin autoa tutkiskelemassa ja pienellä koeajolla.
 
Tänään iltapäivällä kaupat Model 3 Perfistä, jos kaikki menee suunnitellusti! Mahtuukohan muuten kaikki kesärenkaat autoon kyytiin? Luulisi että mahtuu. Matkaa kotiin tulisi Google Mapsin mukaan 297km (noin 3h 40min). Reitti Kuopiosta Seinäjoelle. Ainakin yritetään niin, että lähtiessä akku olisi mahdollisimman täynnä. En ole ennen lataillut autoa, niin täytyy opetella sitten. Voi olla että jonkun lyhyen latauspysähdyksen täytyy tehdä. Ilmastointi ilmeisesti kannattaa pitää manuaalilla, kun veisi vähemmän sähköä.

Se Tesla sovellus on tarkoitus liittää mulle heti tänään. Kaikki vinkit matkalle otetaan vastaan! :)

Takapenkin kun kaataa niin mahtuu renkaat kyytiin, pelkkään konttiin ei mahdu.

Esim Plugshare kannattaa asentaa, näyttää latauspaikat kartalla. Kuopiossa Matkuksessa on useampi latauspaikka jos tarvitsee lähtiessä latailla, Teslan oma, Recharge, mäkkäri.
 
En ole ennen lataillut autoa, niin täytyy opetella sitten. Voi olla että jonkun lyhyen latauspysähdyksen täytyy tehdä. Ilmastointi ilmeisesti kannattaa pitää manuaalilla, kun veisi vähemmän sähköä.

Osa käyttää plugsharea, itse latauskartta.fi:tä, mutta kyllähän etukäteen kannattaa katsoa parit mahdolliset paikat. Niin ja kun nyt ei ilmeisesti tageja ole vielä valmiiksi hankittuna, niin rekisteröidy niihin potentiaalisiiin softiin (kuten ABC Lataus/K-Lataus/etc) ja syöttele niitä tarvittavia tietoja, niin ei tarvitse sitten itse latauspaikalla ruveta säätää luottokorttinumeroiden kanssa.

Takapenkit nurin menee tosiaan renkaat. Minä pitäisin kyllä ilmastoinnin automaatilla, tuurilla se tunnin sisällä rauhottuu ja puhaltaa normaalisti (2022 ja autossa ei toimi automaatti-ilmastointi..). Muuten kiinnität liikaa huomiota siihen keskiruutuun kun pitäisi ajaa autoa. Ai niin, laita se pyyhkimien pikanappula ja ikkunalle puhallus (tuplasti painamalla tulee "MAX") siihen alapalkkiin, niin saat tarvittaessa jäätävän vedenkin pois.
 
Tee tesla-tunnus, pysähdy jyväskylässä superilla ja opettele muut latailut sitten myöhemmin.
 
Tee tesla-tunnus, pysähdy jyväskylässä superilla ja opettele muut latailut sitten myöhemmin.

Ensin pitää saada auto siirrettyä Teslalla omille tunnuksille. Toisilla on tuon Face ryhmän perusteella kestänyt, toisilla mennyt nopeasti. Eli on siinäkin oma sählinkinsä.
 
Ensin pitää saada auto siirrettyä Teslalla omille tunnuksille. Toisilla on tuon Face ryhmän perusteella kestänyt, toisilla mennyt nopeasti. Eli on siinäkin oma sählinkinsä.

Muistelisin lukeneeni myös että Teslan saa ladattua Superchargerilla riippumatta siitä onko auto liitetty johonkin Tesla-tiliin vai ei. Laskutus tapahtuu sitten jossain vaiheessa kun auto on taas liitetty Tesla-tiliin (tai jos on liitettynä myyjän tiliin niin laskutus saattaa mennä sieltä). Itse lataustapahtumahan aloitetaan joka tapauksessa vaan tökkäämällä latausliitin autoon, sovellusta ei siihen tarvita.
 
Ensin pitää saada auto siirrettyä Teslalla omille tunnuksille. Toisilla on tuon Face ryhmän perusteella kestänyt, toisilla mennyt nopeasti. Eli on siinäkin oma sählinkinsä.
Jyväskylässä voi ladata tesla appsilla myös 3rd-party lataajana, toimisikohan se backuppina.
 
Tänään iltapäivällä kaupat Model 3 Perfistä, jos kaikki menee suunnitellusti! Mahtuukohan muuten kaikki kesärenkaat autoon kyytiin? Luulisi että mahtuu. Matkaa kotiin tulisi Google Mapsin mukaan 297km (noin 3h 40min). Reitti Kuopiosta Seinäjoelle. Ainakin yritetään niin, että lähtiessä akku olisi mahdollisimman täynnä. En ole ennen lataillut autoa, niin täytyy opetella sitten. Voi olla että jonkun lyhyen latauspysähdyksen täytyy tehdä. Ilmastointi ilmeisesti kannattaa pitää manuaalilla, kun veisi vähemmän sähköä.

Se Tesla sovellus on tarkoitus liittää mulle heti tänään. Kaikki vinkit matkalle otetaan vastaan! :)

Automaatti mode ilmastoinnissa on toiminut ongelmitta mulla, ei järkeä leikkiä millään manuaalilla. Latauksia varten asenna valmiiksi abc lataus, K-lataus, Virta (helen tunnus) ja recharge. Elli-sovellus ei vissiin ole enää kovinkaan kilpailukykyinen kun nostivat hintoja. Jos lataat minuuttihintaisella niin mene laturiin vain tyhjällä alle 10% akulla ja ajon jälkeen. Muuten on hintavaa. Kylmällä akulla aina kwh hinnoiteltuun kuten abc tai K.

Muistelisin lukeneeni myös että Teslan saa ladattua Superchargerilla riippumatta siitä onko auto liitetty johonkin Tesla-tiliin vai ei. Laskutus tapahtuu sitten jossain vaiheessa kun auto on taas liitetty Tesla-tiliin (tai jos on liitettynä myyjän tiliin niin laskutus saattaa mennä sieltä). Itse lataustapahtumahan aloitetaan joka tapauksessa vaan tökkäämällä latausliitin autoon, sovellusta ei siihen tarvita.
Näin toimii, ei tarvi olla vielä tilissä.
 
Jos lataat minuuttihintaisella niin mene laturiin vain tyhjällä alle 10% akulla ja ajon jälkeen. Muuten on hintavaa. Kylmällä akulla aina kwh hinnoiteltuun kuten abc tai K.
Tuli tuossa hiljattain todettua, ettei tämäkään ole ihan näin mustavalkoista. Kuvailemallasi tavalla saa toki parhaat hinnat (lataamalla vaikka 5...35% väliä kuumaan akkuun), mutta Tesla Model 3 lataa kyllä sen verran iloisesti hieman epäoptimaalisissakin tilanteissa, että esim. 120 kW latausteho ylittyy. Latailin hiljattain kuumaan akkuun Rechargen pömpeleillä 3LR:ää, ja alle 150 kW tiputtiin vähän 40 % jälkeen. Alle 100 kW tippui 60 % kohdalla. Lämmin akku @ 30% niin kyllä sinne kohtuuhinnalla ne 100 km ajot minuuttihintaisellakin saa, usein halvemmalla kuin kWh pohjaisella.

Toinen testi -10...-15 lämpötiloissa: 20 minuutin ajon jälkeen kylmänä ABC:n laturille. Teho noin 15-25 kW akku puolillaan, eli kylmä akku blokkasi lataustehon täysin. Tämän jälkeen 1,5 tuntia ajoa ilman esilämmitystä Rechargen pöntölle. Laturilla akkua jäljellä 0% ja näytössä lumihiutaleen kuva. En tiedä mikä todellinen lämpötila, mutta tuskin kovin lämmin hiutaleesta päätellen. Huipputeho 150 kW (laturi ei anna enempää), mutta vain erittäin hetkellisesti. 100kW teho ylittyi kumminkin 50% tasolle asti.
 
Abc-lataus ja k-lataus nyt toimii, kun asentelin. K-lataukseen mulla löytyy tagi, mutta muita ei sitten ole. Netin latausnopeus junassa vaan hieman heikko. Virta sovelluksen asensin myös.

Ensimmäiset sähköongelmatkin iski :D Ei tosin Model 3:een. Vaan Seinäjoki - Tampere junalla nyt sähköratavaurio. Eli 5 tunnin matka Kuopioon onkin varmaan 7 tuntia tai kauemmin.


Tesla sovelluksen olen kanssa asentanut, mutta täytyy myyjän kanssa sitten säätää ne käyttäjät jotenkin oikein.
 
Muistelisin lukeneeni myös että Teslan saa ladattua Superchargerilla riippumatta siitä onko auto liitetty johonkin Tesla-tiliin vai ei. Laskutus tapahtuu sitten jossain vaiheessa kun auto on taas liitetty Tesla-tiliin (tai jos on liitettynä myyjän tiliin niin laskutus saattaa mennä sieltä). Itse lataustapahtumahan aloitetaan joka tapauksessa vaan tökkäämällä latausliitin autoon, sovellusta ei siihen tarvita.

Jos tämä ei ole muuttunut viimeiseen pariin viikkoon, niin mielestäni se on yksi kerta joka toimii jos laskutusta ei ole laitettu kuntoon (eli toimivaa luottokorttia). Muussa tapauksessa pömpeli ei suostu enää lataamaan. Näin ainakin mitä muut sanovat (tm). Joka tapauksessa tuollaiseen tilanteeseen ei kannata luottaa. Helpoin ja kallein SC toki muuten on.
 
Paljon meteliä olemattomasta seisokista kiinan tehtaalla. Teslan vastine huhuihin alla. Putiikki on kiinni kuten laki määrää kiinalaisen uuden vuoden ajan ja siihen päälle 1pv extra lomaa joka antaa työntekijöille mahdollisuuden matkustaa kotikonnuille joustavammin

“The rumored information about Tesla’s holiday is not accurate. In fact, most of the employees at the Shanghai Gigafactory will be on holiday from January 20-28, which will be one day longer than the statutory holiday before and after, allowing everyone to flexibly arrange their homecoming time.

“Some employees have spent the holidays in place for the past two years and have not been home for the New Year for several years. Also, during this period, some workshops still need to continue to operate at high speed, and we have made preparations for the relevant arrangements,” the Tesla China representative noted (translated via DeepL translator).

 
Jaahas, dnb lähestyi varoitusviestillä että joutuvat nostamaan korkoa, mutta vahvistetaan vasta myöhemmin…ei mitään numeroita tai prosentteja et paljonko nousis, taitaa jää MY siis hankkimatta, seurataan nyt hieman kuitenkin vielä.
 
Pakkoko teidän on sen DNB:n kanssa rehata, kuten syksyllä olen jo lankaan kirjoittanut siellä on myös Santtu saatavana ja se ei ole korkojaan heiluttamassa olemassa olevissa sopimuksissaan.
 
Pakkoko teidän on sen DNB:n kanssa rehata, kuten syksyllä olen jo lankaan kirjoittanut siellä on myös Santtu saatavana ja se ei ole korkojaan heiluttamassa olemassa olevissa sopimuksissaan.
Tesla suositteli DNBta kesällä koska Santtu oli kalliimpi. DNB myös ilmoitti että muutos koskee vain 1.7. jälkeen tehtyjä diilejä ja kunnioittavat nykyisiä lunastukseen asti. Tesla tosin ilmoitti että ensi kesään asti.
 
Pakkoko teidän on sen DNB:n kanssa rehata, kuten syksyllä olen jo lankaan kirjoittanut siellä on myös Santtu saatavana ja se ei ole korkojaan heiluttamassa olemassa olevissa sopimuksissaan.
Kait tässä pitäisi kysyä että onko tarjous olemassaoleva sopimus? Toisekseen, nyt jos tilaa niin korko on sen 4% vähintään eli epäilen että samaa se on nyt kaikilla. Mutta näkeehän sen teslan pörssikurssistakin et nyt on jotain muutoksia menekissä.
 
Epäilenpä, että muutoksia menekissä ei juurikaan näy, koska T on niitä harvoja, jotka pystyvät volyymeihin sähköautoissa. Sota ja koronapandemia vaikuttavat yhä – Volkswagen tiedotti uusista tuotantokatkoksista Yhdistettynä yhä edelleen myöhästyvään isompaan pohjalevyyn, ohjelmistopuolen rämpimiseen ja tuotteiden keskeneräisyyteen, enpä usko Teslaa ihan heti piikkipaikalta kaadettavan. Nissanista odottelen uutisia, miten tuotanto rullaa, koska uusia Ariyaan perustuvia malleja... Nyt pitäis takoa.

Ford ja GM uskoo Teslan tuotantovisioihin, (gigacast ja "omassa talossa") mutta nuo isot muutokset eivät tapahdu ihan äkkiä. Pitäisi saada tavaraa ostajille tai tulee pettymyksiä/peruutuksia kuten Lucid ja samalla tehdä ees varovainen voitto per myyty EV eikä pelkkää persnettoa.

Vuosikymmenen loppuun mennessä selkenee kuinka maailma makaa ajoneuvotuotannossa. :hmm:
 
Kait tässä pitäisi kysyä että onko tarjous olemassaoleva sopimus? Toisekseen, nyt jos tilaa niin korko on sen 4% vähintään eli epäilen että samaa se on nyt kaikilla. Mutta näkeehän sen teslan pörssikurssistakin et nyt on jotain muutoksia menekissä.

Koko maailmantalous on menossa kohti lamaa, inflaatio jyllää ja korot nousevat. Tässä tilanteessa tesla ei ole ainoa yritys, jolla on haastavat ajat edessä. Ne yritykset voittavat, jotka pystyvät vaikeina aikoina edelleen investoimaan.

Musk on myynyt miljardeilla teslan osakkeita. Muskin myynnit ovat laskeneet teslan kurssia sen päälle mitä makroekonominen tilanne on kurittanut kaikkia firmoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tekeekö joku muu persnettoa EV:n myynnillä kuin Lucid?
Onko kukaan muu ilmoittanut tekevänsä voittoa kuin Tesla? Nopeasti koitin katsoa mitä Volkkari sanoo, niin en oikein muuta löytänyt kuin että VW arvioi että 2-3v päästä voittomarginaali on sama kuin konsernin polttomoottoriautoilla. Mutta en löytänyt tietoa onko voitollinen vai ei. Ilmeisesti tappiollinen?
 
Onko kukaan muu ilmoittanut tekevänsä voittoa kuin Tesla? Nopeasti koitin katsoa mitä Volkkari sanoo, niin en oikein muuta löytänyt kuin että VW arvioi että 2-3v päästä voittomarginaali on sama kuin konsernin polttomoottoriautoilla. Mutta en löytänyt tietoa onko voitollinen vai ei. Ilmeisesti tappiollinen?

Ilmeisesti Tesla ja BYD ovat voitollisia sähköautojen osalta, Tesla reilusti ja BYD aavistuksen verran?

Kaikki muutkin povaavat voitollisuutta lähitulevaisuudessa, toki.
 
Mielenkiintoisia aikoja kyllä auton hankinnan kannalta. Tuli maaliskuussa tilattua M3 SR ja kun autolla ei varsinaisesti ollut kiire, ei pitkä toimitusaika haitannut. Tuolloin sai vielä ostettua alle hankintatukirajan. Nyt käytettyjen hintojen laskiessa nopeasti on tullut mietittyä pitäisikö hieman passata tilannetta ja katsoa mihin asti käytettyjen hinnat tippuvat. Toisaalta tuon nykyisen saisi huomattavasti halvemmalla mitä nyt uutta tilatessa ja merkittävästi paremmalla korolla mitä nyt ylipäätään autoille tarjotaan. Lisäksi auton vaihto alkaa olla nyt ajankohtainen, joten ratkaisuita täytyy pikkuhiljaa tehdä.
 
Teslan voittoja/voittomarginaalia tutkiessa on hyvä muistaa, että 2022 vuonna giga berlin ja giga texas eivät vielä juurikaan tuottaneet autoja ulos, mutta rahaa meni maksimit tehtaiden pystyttämiseen. Ensi vuonna texas ja berliini tuottavat hyvää määrää autoa ulos ja ylösajo muuttuu optimoinniksi. Toki 2023 vuonna tasetta rasittaa CT linjastojen pystyttäminen. Lienee myös 4680 akusto on jollain tapaa rasittanut teslaa taloudellisesti, kun sen kehittämiseen ja linjastojen ylösajoon menee rahaa ja tuotantomäärä akuilla sangen pieni. 2023 vuonna tulosta auttanee myös se, että ei tarvi enää raahata kiinasta autoja eurooppaan. Giga berlin pöhisee?

Toki huhuttu uusi tehdas meksikoon ja huhuttu teslan kiinnostus lähteä kaivostoimintaan mukaan voi alkaa imemään rahaa. Tesla lienee investoi rahaa tulevaisuuteen eikä ala sitä palauttamaan sijoittajille.

CT investointia linjastolle. Taitaa kuitenkin mennä 2024 vuodelle ennen kuin CT linjastojen investoinnista alkaa rahaa tulemaan kunnolla takaisin. 2023 CT tuotantomäärä lienee hyvin pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan muu ilmoittanut tekevänsä voittoa kuin Tesla? Nopeasti koitin katsoa mitä Volkkari sanoo, niin en oikein muuta löytänyt kuin että VW arvioi että 2-3v päästä voittomarginaali on sama kuin konsernin polttomoottoriautoilla. Mutta en löytänyt tietoa onko voitollinen vai ei. Ilmeisesti tappiollinen?

Aika moni autovalmistaja tekee voittoa. En muista että per malli olisi koskaan mainittu tuottaako se vai ei (sehän on kilpailuvaltti, joten siitä ei puhuta). Voittomarginaali voi olla pienempi tai suurempi, mutta se ei tarkoita tappiollista toimintaa. 1% katekin on rahaa, jos myy tarpeeksi autoja.

Toisekseen, tässä tuntuu nyt menevän sekaisin myyntikate per auto ja muuten taloudellinen tilanne, jotka ovat hyvin eri tilanne. Lucidilla esim. on negatiivinen myyntikate, jolloin lisää myymällä ei voi tehdä voittoa. Muilla kuvittelisi olevan kyllä myyntikate positiivisena että jatkavat jonkun mallin tuotantoa, kiinteät kustannukset kun pienenevät kuitenkin per auto jos saa myytyä enemmän. Porschen myyntikate on kasvanut, vaikka Taycan on yksi eniten myydyistä malleista - eli ei Taycanin myyntikate hirveän huono voi olla.
 
179Wh/km tuli matkan kulutukseksi. 90km/h ajellen. Melko maltillinen siis. Koska akkua oli lähtiessä 85%, niin ei tarvinnut ladata välillä.

IMG_20221229_004306.jpg


Ei oikein moitittavaa Performancessa, hyvin toimi. Tuo siis 8/2020 ja ehkä lyhyet valot saisi olla vähän tehokkaammat? Pitkät valot oli minusta ihan riittävät.


Myyjä poisti auton omalta tililtään ja lisäsi mun tilin samalla, niin Teslan sovelluskin toimi heti. En kyllä varmaan olisi itse osannut tehdä kaikkia säätöjä, mutta ei ne kovin vaikeilta näyttäneet kumminkaan. Tänään sitten taas vähän lisää ajelua :)
 
Mielenkiintoisia aikoja kyllä auton hankinnan kannalta. Tuli maaliskuussa tilattua M3 SR ja kun autolla ei varsinaisesti ollut kiire, ei pitkä toimitusaika haitannut. Tuolloin sai vielä ostettua alle hankintatukirajan. Nyt käytettyjen hintojen laskiessa nopeasti on tullut mietittyä pitäisikö hieman passata tilannetta ja katsoa mihin asti käytettyjen hinnat tippuvat. Toisaalta tuon nykyisen saisi huomattavasti halvemmalla mitä nyt uutta tilatessa ja merkittävästi paremmalla korolla mitä nyt ylipäätään autoille tarjotaan. Lisäksi auton vaihto alkaa olla nyt ajankohtainen, joten ratkaisuita täytyy pikkuhiljaa tehdä.
Jos vaan Model 3 (SR+) on mieluinen, niin kannattaa harkita sen ostamista. Halvempi hinta ja pienemmät korkomenot.

Jotain juttuja on poistettu. Eli parkkitutkia ei uudessa ilmeisesti ole. Toisaalta käytettynä saisi LR ja Performance malleja vähän halvemmalla kuin uusia. Uusi SR+ taas takuunkin kannalta hyvä.

Itse olen ajanut Perfillä vain 300km, mutta ei kaduta ostos :) Vielä varmaan kivempi, kun saa purettua kesärenkaat pois auton kyydistä. Perfin hinta laskenut 61tkm aikana 29k€, eli tuskin nyt enää mitään äly pudotusta tapahtuu hinnassa? Normaali hinnanlasku sitten.
 
179Wh/km tuli matkan kulutukseksi. 90km/h ajellen. Melko maltillinen siis. Koska akkua oli lähtiessä 85%, niin ei tarvinnut ladata välillä.

IMG_20221229_004306.jpg


Ei oikein moitittavaa Performancessa, hyvin toimi. Tuo siis 8/2020 ja ehkä lyhyet valot saisi olla vähän tehokkaammat? Pitkät valot oli minusta ihan riittävät.


Myyjä poisti auton omalta tililtään ja lisäsi mun tilin samalla, niin Teslan sovelluskin toimi heti. En kyllä varmaan olisi itse osannut tehdä kaikkia säätöjä, mutta ei ne kovin vaikeilta näyttäneet kumminkaan. Tänään sitten taas vähän lisää ajelua :)
Onko sun auto siis kuvassa, mikä toi teippauksen tarina on? :D
 
179Wh/km tuli matkan kulutukseksi. 90km/h ajellen. Melko maltillinen siis. Koska akkua oli lähtiessä 85%, niin ei tarvinnut ladata välillä.

IMG_20221229_004306.jpg

Mä jo mietin kun noin kaukaa Kuopioon lähdet teslaa hakemaan että oliko tämä kohteena :thumbsup:
Tämä ainakin erottuu joukosta ja taisi hintakin olla ihan ok.
 
Jos itse olisin ostamassa perffiä, saattaisin harkita tämän vuoden mallia, jolla on ajettu mahdollisimman vähän, jotta takuu olisi voimassa mahdollisimman pitkään. Edullisimmat alle 10 tkm ajetut pyörivät jo 58 000 euron tuntumassa. Vielä syyskuussa halvimmat olisivat lähteneet noin 65 000 euron hinnalla. Huom! Uuden saisi jo tammi-maaliskuussa 2023, joskin hinta nousee jo 70 tonniin.
 
Onko sun auto siis kuvassa, mikä toi teippauksen tarina on? :D
Saksan poika teippauttanut auton uutena (pohjalla valkoinen). Suomeen Kuopioon auto on tuotu 9/2021. Auto "tilattu" suomeen juuri tuon teippauksen takia. Ikkunatummennukset on teetetty uudelleen (laadukkaammin).

Ovissa on jotkut Tesla logo valot. Sisäpuolelta myyjä on teippauttanut ne "puulistat" tyylikkäämmän värisiksi. Taisi olla hiilikuitu kuosi.

Facebookin puolelta tuosta autosta löytyi muutamia kuvia. Valkoinen Plaid oli toimitettu jo uudelle omistajalle, niin tämä hitaampi versio sai sitten siirtyä pois :)


Tuossa siis se myyjän uusi auto :D Ihan kivasti on tullut jo katsojiakin.


Mä jo mietin kun noin kaukaa Kuopioon lähdet teslaa hakemaan että oliko tämä kohteena :thumbsup:
Tämä ainakin erottuu joukosta ja taisi hintakin olla ihan ok.
Myyjä laski aavistuksen hintaa. Niin ja satuin olemaan oikeaan aikaan liikkeellä, kun ei noita (Tesloja) ole tullut pahemmin seurattua.
 
Nuo custom ovivalot ovat aiheuttaneet ongelmia että ikkunat ei joko sulkeudu tai avaudu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 438
Viestejä
4 507 669
Jäsenet
74 397
Uusin jäsen
Jtin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom