Kyllä ongelmiakin on esiintynyt, missäpä niitä ei olisi?
Jokaisella, mutta kun otit esimerkkinä VAGin ja ettei kukaan niillä ajaisi. No ei silloin siis kukaan Teslallakaan. Ei mun RR ollut myöskään ongelmaton, eikä mun Audit (eikä mun Tesla). Mitsubishini on aikoinaan ollut ainoa josta en muista ongelmia, mutta toisaalta se oli 20 vuotta sitten. Toisaalta perheessä ollut Pajero aiemmin oli aika pommi. Mene ja tiedä, nyt en ottaisi Mitsua enää sen takia millaisia kuskeja Outlanderilla on. En halua siihen joukkoon, tosin Teslan omistajana en toisina päivinä tiedä luuleeko joku että tykkään Elonista. Ehkä täyssähköinen Evoque voisi olla kiva, mutta se varmaan vaatii sitten seuraavan sukupolven että tulee oikeasti sähkölle suunniteltu pohja, on muuten vähän pieni sisältä. Jos LR pysyy niin kauan pystyssä.
Jos nyt auton valitseminen perustuisi vain siihen ongelmattomuuteen, niin kyllähän se pitäisi Toyota varmaan seuraavaksi valita, koska kuulemma sen huolto toimii (tm). Mutta taidan jättää väliin. Audia mietin, mutta Q4 e-tronissa oli näköjään saatavilla vasta 36/2023 alkavaa vuosituotantoa edes tilattavaksi. Hyi. Liikaa kysyntää selvästi. On se vaikeeta.
Teslan valintaa puoltaa niiden "ylituotanto" suhteessa kysyntään, kun vertaa muihin merkkeihin tällä hetkellä. Vastaavasti, onhan se jo tylsä auto siinä mielessä ettei se enää ole erikoinen kun joka naapurilla on sellainen (varsinkin jos valkoiseen tyytyisi). Varmasti vaikuttaa osalle ostajista sekin, koska ei ole enää persoonallinen vaihtoehto.
Merkki saa erittäin paljon huomiota nimenomaan negatiivisessa mielessä, sillä he eivät mainosta käytännössä ollenkaan, joten houkutus julkaista negatiivisia artikkeleita merkeistä, jotka käyttävät massiivisia määriä rahaa kyseisissä medioissa mainostamiseen on luonnollisesti täysin eri.
Teslan "mainostamattomuus" on kyllä kohtuullisen urbaanilegenda jo tässä vaiheessa. Kyllä Tesla markkinoi ja paljon, vaikka se tapa olisi eri kuin ostaa Facebook mainoksia (nythän se on vain 44 miljardin Twitter mainos). Muistatko avaruuteen ammutun Teslan? Ei se mennyt silleen hiljaisesti ohi medialta, hieman taisi joku yhtiö mainita asiasta lehdistölle - saattoipa jopa pyytää paikan päälle.
Se on hieman kuin ne kuuluisat "ei Teslalla ole myyjiä". On vain niitä "teknikkoja/henkilöitä", jotka yrittävät myydä autoja. Markkinointia voi harrastaa monella tavalla, mutta kyllä se kaikki on markkinointia. Myös nämä "referral" ohjelmat ovat täysin ja pelkästään markkinointia ja niitä Teslalla on ollut ennenkin, ja kohta tulossa taas. Tai muut bonukset, joista jostain syystä yhtäkkiä jokainen Tesla fan sivusto kuulee ja niistä pidetään Kiinassa meteliä jotta saadaan autoja myytyä. Kyllä se on aivan samanlaista markkinointia kuin perinteisillä valmistajillakin.