Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei se Suomen (tai Euroopan) painuminen lamaan tarkoita, että kaikilla menis siltikään huonosti eikä Teslojakaan kuitenkaan myydä kuin limppuja Halpa-Hallista. Kaikki menee edelleen vielä mitä linjoilta tulee, tarpeen vaatiessa voidaan laskea hintaa ja kakkosen suunnittelu on ilmeisesti käynnissä jolla on todella tarkoitus iskeä ID3 & muut edullisiin "kaiken kansan" sähköautoilun muutokseen.
 
Pit
Berliinin tehtaalta tulee autoa ulos aika hyvällä tahdilla. Toisissa uutisissa uusi gigatehdas saatetaan julkistaa tän viikon aikana. Ilmeisesti menossa tehdas meksikoon.

Piti ihan laskea, että monenko minuutin välein autoja putkahtaa linjalta ja sehän on reipas kolme minuuttia :lol: Eli aikamoista tahtia tulee!
 
Plus Berliini ei ole vielä täydessä laulussa, se kiihdyttää tavoiteltuun tuotantovauhtiin muistaakseni kesään mennessä. Saisivat alkaa tekemään X:ää täällä, mutta eipä ne sitä konsultointia minulta kysy. :joy:
 
Elonhan on puhunut, että pitkällä aikavälillä teslan etu on juurikin tehtaissa. Kai teslalla on varaa laskea hintoja, jos inflaatio/komponenttipula luovuttaa ja toisaalta uudet valmistustavat(ja tehtaiden optimointi) tuovat valmistuskuluja alaspäin. Amerikanpuolella hinnat laskevat kiitos bidenin ilmastopaketin.
 
Berliinin tehtaalta tulee autoa ulos aika hyvällä tahdilla. Toisissa uutisissa uusi gigatehdas saatetaan julkistaa tän viikon aikana. Ilmeisesti menossa tehdas meksikoon.



Giga Texasista tuli samanlainen twiitti muutama päivä sitten, onkohan tehtailla kova kilpailu valmistutahdista?

 
Kaikki menee edelleen vielä mitä linjoilta tulee
Kiinassa ei taida näin olla.



Toisaalta luin, että Tesla pohtisi saisiko tuolta laivattua autoja ilman akkua Meksikoon, jossa niihin sitten laitettaisiin akku ja sitä kautta ehkä saataisiin jenkkien tukien piiriin.
 
Kiinassa on ihan oikeaa kilpailua Teslalle paikallisten toimesta. Soon pian varmaan Kiinalaisia autotehtaita itäblokin maissa niin että Saksaa hirvittää. Saksa saa kyllä viritettyä tuontitulleja Kiinalaisille autoille mutta ei se tehtaille oikein mahda mitään.
 
Jos Teslat ei mene Kiinassa kaupaksi, niin eiköhän ne keksi rahdata niitä jonnekkin missä kysyntää riittää? Euroopassa kysyntä laahaa kaikilla merkeillä energiakriisin takia.
No mihin viet? Toimitusajat on lyhentyneet merkittävästi kaikkialla missä tesla myy. Toimitusajan lyhentyminen tarkoittaa tilauskannan pienentymistä. Euroopassa on vielä jonkin aikaa vanhoja tilauksia, mutta lopputalvesta/keväällä voi tulla mielenkiintoiset ajat jos jonot poistuu kokonaan. Tuotannon ja/tai hinnan laskua tulossa, ellei kysyntä ihmeellisesti piristy lähikuukausina.
 
Ainakin Suomessa porukka on varpaillaan kun ultraäänisensorit puuttuu ja eikä ole softaa paikkaamaan tätä.
 
Tesla tuntuisi paikkaavan hiipuvaa kysyntää aloittamalla toimitukset uusissa maissa. Thaimaa lisättiin muutama viikko sitten ja nyt lisätään Turkki.
 
No mihin viet? Toimitusajat on lyhentyneet merkittävästi kaikkialla missä tesla myy. Toimitusajan lyhentyminen tarkoittaa tilauskannan pienentymistä. Euroopassa on vielä jonkin aikaa vanhoja tilauksia, mutta lopputalvesta/keväällä voi tulla mielenkiintoiset ajat jos jonot poistuu kokonaan. Tuotannon ja/tai hinnan laskua tulossa, ellei kysyntä ihmeellisesti piristy lähikuukausina.

No, ensinnäkään Tesla ei ole myynyt autoja joka maassa, mm. aivan juuri he aloittivat myymään autoja Thaimaassa:


Toisekseen, miksi tämä spekuloitu globaali "kysynnän heikkeneminen" nähdään jotenkin Teslan ongelmana? Jos globaali kysyntä sakkaa, niin se vaikuttaa muihin sähköautovalmistajiin Teslaa enemmän, ja itseasiassa mahdollistaa Teslan markkinaosuuden nousun. Muut kun tekevät autoja tappiolla, ja Teslalla on voitollisuudestaan johtuen paremmat mahdollisuudet hintajoustoihin.
 
Toisekseen, miksi tämä spekuloitu globaali "kysynnän heikkeneminen" nähdään jotenkin Teslan ongelmana? Jos globaali kysyntä sakkaa, niin se vaikuttaa muihin sähköautovalmistajiin Teslaa enemmän, ja itseasiassa mahdollistaa Teslan markkinaosuuden nousun. Muut kun tekevät autoja tappiolla, ja Teslalla on voitollisuudestaan johtuen paremmat mahdollisuudet hintajoustoihin.

Ja nämä totuudet perustuvat mihin? Siihen romahtaneeseen markkinaosuuteen useimmilla markkinoilla (mm. Kiina, Eurooppa), ongelmat saada ihmisiä ostamaan autoja Kiinassa? Vai heikentynyt kysyntä jopa jenkeissä, jossa toivotaan että ensi vuonna tulevat valtion avustukset auttavat myynnin takaisin kasvuun?

Mistä päättelit muiden tekevän niin kovasti tappiolla autoja?
 
Tämä tappioasia kiinnostaa kyllä todella uskottavista, vaikka käyttökatteesta voikin päätellä jo jotain ja se Teslalla näyttääkin hyvältä. Autokohtainen myyntikate olisi erittäin mielenkiintoista tietää, joskin tästä on todella huonosti todellista tietoa, kun wanhojen toimijoiden taloustietoja sotkevat massiviset investointikustannukset sähkösiirtymässä.

Autokohtainen kate merkkien tasolla ei sinällään ole niin hyvä mittari, kun Tesla ei toimita lainkaan volyymimalleja, esim. alle 20k€ tai edes 30k€ autoja. Kate sähköautojen sisällä taas on kohtuullisen hyvä mittari, mielellään vielä niin, että oltaisiin myyntikatteen tasolla eikä esim. osaston käyttökatteen tasolla. Tai tietenkin molempi vielä parempi.
 
Tuo Electric Viking on 'hieman' fanikanava, joten en linkittele, mutta siellä oli kieltämättä hyvä video aiheesta: Mikä on se kysynnän heikkeneminen jos Tesla paukuttaa myyntiä 5X enemmän kuin seuraavaksi tullut? Kiinalaiset valmistajat hönkii niskaan? MY myy kymmenkertaisesti samalla tarkasteluvälillä.

Tehtaassa on meneillään päivitykset, jotka saattavat enteillä m2 valmistuksen aloittamista.

En tie mitään, seuraan mielenkiinnolla. Jokatapauksessa Tesla on joka markkinalla ylivoimainen myynneissä vrt muut. :joy:
 
Autokohtainen kate merkkien tasolla ei sinällään ole niin hyvä mittari, kun Tesla ei toimita lainkaan volyymimalleja, esim. alle 20k€ tai edes 30k€ autoja.
No, mikä lasketaan volyymimalliksi. Viime vuonna Toyota Corolla oli maailman myydyin auto 1.1Milj kappaleella. Model Y:tä myydään tänä vuonna ilmeisesti noin 750000, kolmosta viime vuonna 508000. Toyota Yarista myytiin viime vuonna 590000 ja koko Skodan mallistoa 878000.

Kai noita Teslan Model Y:tä ja Model 3:sta ihan volyymimalleiksi voi sanoa.
 
Jokatapauksessa Tesla on joka markkinalla ylivoimainen myynneissä vrt muut. :joy:
VW group myy enemmän sähköautoja Euroopassa kuin Tesla ja BYD myy enemmän sähköautoja Kiinassa kuin Tesla.

Tesla on ylivoimainen vain USA:ssa - ja sielläkin ylivoima voi alkaa murentua kun muiden valmistajien sähköautokapasiteetti nousee nopeammin kuin Teslan.
 
Jätän nyt nämä vain tähän. Tosiasia on kuitenkin että kilpailu kovenee, toki 20% on edelleen erittäin kova luku. Ja tavista ei kiinnosta mikä prossu pellin alla on vaan miltä se auto näyttää. + hinta ja toimintamatka tässä järjestyksessä. Nörttien määrä on rajallinen.

Teslan markkinaosuus murenee USA:ssa – Vuonna 2025 se on enää 20 prosenttia, analytiikkayhtiö ennustaa

Teslalla ja Ladalla jotain yhteistä: iäkkäimmät autovalikoimat – Maailman vanhimman virassa on veteraanimaasturi neuvostoajoilta
 
Ja tavista ei kiinnosta mikä prossu pellin alla on vaan miltä se auto näyttää. + hinta ja toimintamatka tässä järjestyksessä. Nörttien määrä on rajallinen.
En usko, että hinta ja toimintamatka ovat oikeasti merkittävimmät tekijät kovin suurelle osalle ostajista.

Jos hinta olisi niin ratkaiseva tekijä, kaikki polttomoottoriautot olisivat Dacioita - koska eivät ole, voitaneen päätellä että hinta ei ole tärkein ratkaiseva tekijä kuin pienelle osalle ostajista.
 
Auto ostetaan ensisijaisesti tunteella. Jos hinnan lisäksi ajokin luotettavuudella olisi ostajalle suuri merkitys, niin tuskin Volkswagen AG:n valmistamia autoja myytäisiin juuri ollenkaan.
Jotenkin se tunne että haluaisi ajella teslalla on laskenut kummasti viimeaikoina, nopeammin kuin myyntihinnat.
 
Huomautus - väärä alue ja ketju politiikasta keskusteluun
Elonin viimeaikaiset toimet ovat tällaiselle kansalaisvapauksien ja demokratian puolustajalle parasta mannaa mitä on viime vuosina tapahtunut. Hän on paljastanut ansiokkaasti vallan, sen vahtikoirien sekä somejättien välistä korruptiota.



Tämän tärkeän työn ansiosta ainakin itselleni on selvää että seuraava autoni tulee olemaan Tesla Model Y.
 
Auto ostetaan ensisijaisesti tunteella. Jos hinnan lisäksi ajokin luotettavuudella olisi ostajalle suuri merkitys, niin tuskin Volkswagen AG:n valmistamia autoja myytäisiin juuri ollenkaan.
Ostetaan varmasti tunteella. Yhden autokauppiaan kanssa oli tästä aikoinaan keskustelua jossa oltiin asiasta samaa mieltä. Realiteetti sitten on että 20k+ ja 30k+ hintaluokissa pitää olla myös myytävää.
40k+ auto jo sitten millään mittarilla ei ole edullinen.
 
Ostetaan varmasti tunteella. Yhden autokauppiaan kanssa oli tästä aikoinaan keskustelua jossa oltiin asiasta samaa mieltä. Realiteetti sitten on että 20k+ ja 30k+ hintaluokissa pitää olla myös myytävää.
40k+ auto jo sitten millään mittarilla ei ole edullinen.

Mutta tuotannon laajentaminen halvempiin malleihin kannattaa toki optimoida hyvin.

Jos tuotantokapasiteettia on vaikkapa 1.5 miljoonaa autoa, kannattaa mieluummin valmistaa koko kapasiteetilla 60000€ autoja jos ne vain menevät kaupaksi kuin valmistaa osalla kapasiteetista 30000€ autoja.
 
Elonin viimeaikaiset toimet ovat tällaiselle kansalaisvapauksien ja demokratian puolustajalle parasta mannaa mitä on viime vuosina tapahtunut. Hän on paljastanut ansiokkaasti vallan, sen vahtikoirien sekä somejättien välistä korruptiota.



Tämän tärkeän työn ansiosta ainakin itselleni on selvää että seuraava autoni tulee olemaan Tesla Model Y.

Samalla itse polkee työntekijöiden oikeuksia ja sananvapautta.
 
Elonin viimeaikaiset toimet ovat tällaiselle kansalaisvapauksien ja demokratian puolustajalle parasta mannaa mitä on viime vuosina tapahtunut. Hän on paljastanut ansiokkaasti vallan, sen vahtikoirien sekä somejättien välistä korruptiota.

Kuinka pihalla ihminen on? Voitko viedä tämän perseilyn jo toiseen threadiin, vaikka Räbään.
 
Onko tietoa, miten Tesla Model X on selviytynyt mahdollisista hirvikolareista? Tuo pitkälle, lähes lasikattomainen tuulilasi on hirvikolarissa ilmeisen huono ratkaisu, koska mitään poikittaispalkkia ei ole estämässä ruhon tunkeutumista ohjaamoon asti...
 
Auto ostetaan ensisijaisesti tunteella. Jos hinnan lisäksi ajokin luotettavuudella olisi ostajalle suuri merkitys, niin tuskin Volkswagen AG:n valmistamia autoja myytäisiin juuri ollenkaan.
Onko Vagit sitten niin epäluotettavia. Vai viittaatko jälleen kerran 15 vuoden takaisin ongelmiin vaihdelaatikossa?
 
Teslan tapauksessa on sekoitettu luotettavuus ja viimeistelyn laadun ongelmat, joilla ei sinänsä ole tekemistä keskenään. Jos auton maalaustyössä on sanomista tai takaluukun sovitus pielessä se ei estä ajamista samaan tapaan, kuin DSG-vaihteiston räjähtäminen tai moottorin pettäminen selkeiden suunnitteluvirheiden vuoksi.

Tai jos lämmitys lakkaa vain toimimasta ja sen saaminen kuntoon kestää muutaman kuukauden, niin ..? Ei, kyllä Teslalla on ihan oikeitakin ongelmia ollut laadussa. Tai P85:n akut aiemmin. Tai lentävät katot. Tai muuta hauskaa.
 
Itse olen salaa fanittanut Teslaa jo pitkään, vaikka ID.3:lla ajelenkin. Model Y Dual Motor hankinnan estää lähinnä hinta, tai rahoitus ja se että pitäisi hukata nykyinen auto itse. Kolme kertaa olen käynyt 3:sta ja Y:ta koeajamassa, viimeistelyssä ei ole tullut vastaan mitään sellaista mikä estäisi hankinnan. ID:ssä tietoviihdejärjestelmä ja mobiiliappi ovat hyvin rajoittuneita, 3.0 päivätystä autoon on odoteltu koko vuosi eikä se vieläkään ole näköpiirissä.

Ajamassani Model Y Performancessa on Ryzenin suoritin ja se kyllä näkyi. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin ajettavuus talven pahimmassa lumimyrskyssä, takana 275 leveät kitkat ja suorastaan pelottavan eleettömästi tuo eteni. Tämä talvi on taas osoittanut nelivedon tarpeen, ei ole tahtonut päästä kotipihaan edes hyvällä talvikelillä saati nyt. Ainoa murhe Tesloissa on dynaamisten ajovalojen eli Matrix-ledien puute, tämä korjautunee softapäivityksellä ennen pitkää.
 
Itse olen salaa fanittanut Teslaa jo pitkään, vaikka ID.3:lla ajelenkin. Model Y Dual Motor hankinnan estää lähinnä hinta, tai rahoitus ja se että pitäisi hukata nykyinen auto itse. Kolme kertaa olen käynyt 3:sta ja Y:ta koeajamassa, viimeistelyssä ei ole tullut vastaan mitään sellaista mikä estäisi hankinnan. ID:ssä tietoviihdejärjestelmä ja mobiiliappi ovat hyvin rajoittuneita, 3.0 päivätystä autoon on odoteltu koko vuosi eikä se vieläkään ole näköpiirissä.

Ajamassani Model Y Performancessa on Ryzenin suoritin ja se kyllä näkyi. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin ajettavuus talven pahimmassa lumimyrskyssä, takana 275 leveät kitkat ja suorastaan pelottavan eleettömästi tuo eteni. Tämä talvi on taas osoittanut nelivedon tarpeen, ei ole tahtonut päästä kotipihaan edes hyvällä talvikelillä saati nyt. Ainoa murhe Tesloissa on dynaamisten ajovalojen eli Matrix-ledien puute, tämä korjautunee softapäivityksellä ennen pitkää.
Sen verran paskaa tuosta Teslasta kuullut että meni suoraan "ei kiitos" listalle kun uutta mietittiin. Plus Musk :facepalm:

Nyt tuloillaan Volvo C40 Twin Motor.
 
Sen verran paskaa tuosta Teslasta kuullut että meni suoraan "ei kiitos" listalle kun uutta mietittiin. Plus Musk :facepalm:

Nyt tuloillaan Volvo C40 Twin Motor.

Kun nyt makuasioista kiistellään, niin itse en ole koskaan tuota C40:sta ymmärtänyt. Ei siinä ole oikein mitään hyvää sähköautoksi: kallis, kuluttaa paljon ja huono range. Mutta onneksi kukin saa hankkia sellaisen auton kuin tykkää. ;)
 
Kyllä ongelmiakin on esiintynyt, missäpä niitä ei olisi?

Jokaisella, mutta kun otit esimerkkinä VAGin ja ettei kukaan niillä ajaisi. No ei silloin siis kukaan Teslallakaan. Ei mun RR ollut myöskään ongelmaton, eikä mun Audit (eikä mun Tesla). Mitsubishini on aikoinaan ollut ainoa josta en muista ongelmia, mutta toisaalta se oli 20 vuotta sitten. Toisaalta perheessä ollut Pajero aiemmin oli aika pommi. Mene ja tiedä, nyt en ottaisi Mitsua enää sen takia millaisia kuskeja Outlanderilla on. En halua siihen joukkoon, tosin Teslan omistajana en toisina päivinä tiedä luuleeko joku että tykkään Elonista. Ehkä täyssähköinen Evoque voisi olla kiva, mutta se varmaan vaatii sitten seuraavan sukupolven että tulee oikeasti sähkölle suunniteltu pohja, on muuten vähän pieni sisältä. Jos LR pysyy niin kauan pystyssä.

Jos nyt auton valitseminen perustuisi vain siihen ongelmattomuuteen, niin kyllähän se pitäisi Toyota varmaan seuraavaksi valita, koska kuulemma sen huolto toimii (tm). Mutta taidan jättää väliin. Audia mietin, mutta Q4 e-tronissa oli näköjään saatavilla vasta 36/2023 alkavaa vuosituotantoa edes tilattavaksi. Hyi. Liikaa kysyntää selvästi. On se vaikeeta.

Teslan valintaa puoltaa niiden "ylituotanto" suhteessa kysyntään, kun vertaa muihin merkkeihin tällä hetkellä. Vastaavasti, onhan se jo tylsä auto siinä mielessä ettei se enää ole erikoinen kun joka naapurilla on sellainen (varsinkin jos valkoiseen tyytyisi). Varmasti vaikuttaa osalle ostajista sekin, koska ei ole enää persoonallinen vaihtoehto.

Merkki saa erittäin paljon huomiota nimenomaan negatiivisessa mielessä, sillä he eivät mainosta käytännössä ollenkaan, joten houkutus julkaista negatiivisia artikkeleita merkeistä, jotka käyttävät massiivisia määriä rahaa kyseisissä medioissa mainostamiseen on luonnollisesti täysin eri.

Teslan "mainostamattomuus" on kyllä kohtuullisen urbaanilegenda jo tässä vaiheessa. Kyllä Tesla markkinoi ja paljon, vaikka se tapa olisi eri kuin ostaa Facebook mainoksia (nythän se on vain 44 miljardin Twitter mainos). Muistatko avaruuteen ammutun Teslan? Ei se mennyt silleen hiljaisesti ohi medialta, hieman taisi joku yhtiö mainita asiasta lehdistölle - saattoipa jopa pyytää paikan päälle.

Se on hieman kuin ne kuuluisat "ei Teslalla ole myyjiä". On vain niitä "teknikkoja/henkilöitä", jotka yrittävät myydä autoja. Markkinointia voi harrastaa monella tavalla, mutta kyllä se kaikki on markkinointia. Myös nämä "referral" ohjelmat ovat täysin ja pelkästään markkinointia ja niitä Teslalla on ollut ennenkin, ja kohta tulossa taas. Tai muut bonukset, joista jostain syystä yhtäkkiä jokainen Tesla fan sivusto kuulee ja niistä pidetään Kiinassa meteliä jotta saadaan autoja myytyä. Kyllä se on aivan samanlaista markkinointia kuin perinteisillä valmistajillakin.
 
Jätän nyt nämä vain tähän. Tosiasia on kuitenkin että kilpailu kovenee, toki 20% on edelleen erittäin kova luku. Ja tavista ei kiinnosta mikä prossu pellin alla on vaan miltä se auto näyttää. + hinta ja toimintamatka tässä järjestyksessä. Nörttien määrä on rajallinen.

Teslan markkinaosuus murenee USA:ssa – Vuonna 2025 se on enää 20 prosenttia, analytiikkayhtiö ennustaa

Teslalla ja Ladalla jotain yhteistä: iäkkäimmät autovalikoimat – Maailman vanhimman virassa on veteraanimaasturi neuvostoajoilta

Markkinaosuutta kiinnostavampi asia teslan kohdalla on myynnin kappalemäärä. Kasvaako myynti, tasaantuuko myynti tasolle X vai laskeeko myynti?

------------

Tesla saanee painettua hintoja alaspäin, kun megacast, 4680 akusto ja ylipäänsä uudet tehtaat tekevät autojen valmistamisesta nopeampaa ja halvempaa. Alaspäin menevät hinnat auttavat myynnin kanssa. Huhuttu halpismalli jossain vaiheessa boostannee myyntiä. Se miten semi ja CT myyvät jää nähtäväksi. Paikalliset tehtaat auttavat myös, kun ei tarvi kalliilla rahdata autoja kiinasta eurooppaan.

Model3:sta on tulossa facelift mikä oletettavasti on entistä mallia halvempi valmistaa muiden muutosten ohella: Exclusive: Tesla readies revamped Model 3 with project 'Highland' -sources
 
C40 Android Automotive pitäisi olla testien perusteella huomattavasti sulavampi kuin Teslan vastaava? Eli siinä mielessä en ymmärrä edes tätä Teslan "ohjelmisto-osaamista".
 
C40 Android Automotive pitäisi olla testien perusteella huomattavasti sulavampi kuin Teslan vastaava?
Milläköhän tavalla se on huomattavasti sulavampi? En yhtäkkiä keksi miten voisi olla oleellisesti sulavampi ja nopeampi kuin Ryzenilla varustetussa Teslassa.

Android Automotive kyllä sinänsä on hyvä. Volvossa vaan näyttö on aika pikkuinen.
 
Pitäisi olla on aika kaukana siitä, että on olemassa vuosikymmenen vanhoja Tessuja, joissa on edelleen ajantasaiset päivitykset sisässä 2023. :smoke:
Mikä tahansa auto missä on carplay / android-auto tuki tarjoaa mukavasti päivittyvän infotainmentin. Hyvä appsituki + hyvät kartat jne. ovat normaali juttu.
 
Milläköhän tavalla se on huomattavasti sulavampi? En yhtäkkiä keksi miten voisi olla oleellisesti sulavampi ja nopeampi kuin Ryzenilla varustetussa Teslassa.

Android Automotive kyllä sinänsä on hyvä. Volvossa vaan näyttö on aika pikkuinen.
Mutta toisaalta Volvossa on jonnii verran nappeja viiksissä, ratissa ja muutama näytön alla. Eli tarvitseeko sitä isoa näyttöä. Ehkä joku tarvitsee jos istuu laturilla tunnin kaksi. Henkilökohtaisesti en varmaan saisi siitä mitään irti.

edit. Taisi olla Polestarin arvostelut mitä katsoin tuubista tuossa vuosi sitten niin tykkäsivät kovasti tuosta AAmotivesta.
Vastauksena tuohon sulavuuteen.
 
Harkinnassa joku mahdollisesti alle 15tkm ajettu Tesla. Kannattaakohan tuollaisen jo hankkia Suomesta, vai onkohan ideaa hakea auto esim Saksasta?


Mobile.de:

Itse siis vielä vähän pihalla, eli täytyy itsekin perehtyä valikoimaan. Päivitetty malli varmaan, jos se on jollain lailla parempi. Esim ilp olisi uudemmassa versiossa. Toki Model Y valikoiman voisi katsoa myös.
 
Avaatko vielä miten Teslan ampuminen avaruuteen tai referral ohjelmat näkyy esim. Iltalehden,Tuulilasin, Tekniikan Maailman tai Helsingin Sanomien taseessa? Sen jonka leipää syöt sen lauluja laulat sananlasku pätee tähänkin.

Mitä ihmeen tekemistä Iltalehdellä on sen kanssa markkinoiko Tesla? Seuraavaksiko mennään siihen, että valtavat billboardit Forumin seinässä ei oo mainoksia, koska alusvaatemainokset eivät ole Tekniikan Maailmassa?
 
Teslalla on myös semmoinen ongelma että nuo kaikki näyttää samalta.

Eli jos nyt ostaisin M3 niin kukaan ei edes huomaisi että se on uusi. Ja turhamainen kun olen niin olisi kiva että muutkin näkee että miulla on uusi auto.
 
Erottaahan vanhan ja uuden mallin kromisista osista. Tai sitten ostamalla uuden punaisen tai hopeisen Y:n. Tai mallin ilman puskureissa olevia ultraäänitutkia :)
 
No, ensinnäkään Tesla ei ole myynyt autoja joka maassa, mm. aivan juuri he aloittivat myymään autoja Thaimaassa:


Toisekseen, miksi tämä spekuloitu globaali "kysynnän heikkeneminen" nähdään jotenkin Teslan ongelmana? Jos globaali kysyntä sakkaa, niin se vaikuttaa muihin sähköautovalmistajiin Teslaa enemmän, ja itseasiassa mahdollistaa Teslan markkinaosuuden nousun. Muut kun tekevät autoja tappiolla, ja Teslalla on voitollisuudestaan johtuen paremmat mahdollisuudet hintajoustoihin.
Esimerkiksi kiinassa BYD myyntimäärät eivät ole laskeneet, Teslan on. Kiinalla on taas väliä eurooppaan, sillä sieltä kuskataan autot tänne. Mitä vähemmän kysyntää kiinassa, sitä enemmän tarjontaa euroopassa, olettaen että Tesla saa laivoja hommattua. Ja joo, Tesla on alkanut levittäytymään uusille markkinoille mikä varmasti onkin nyt järkevää, mutta ei ne ole mitään verrattuna kiinaan. Mutta samaa mieltä siitä että Teslalla on kyllä marginaalit kunnossa ja hintaa on varaa laskea ja silti tehdä voittoa. Tätä mä vähän odottelenkin, ellei kysyntä ala elpymään.
 
Teslalla on myös semmoinen ongelma että nuo kaikki näyttää samalta.

Eli jos nyt ostaisin M3 niin kukaan ei edes huomaisi että se on uusi. Ja turhamainen kun olen niin olisi kiva että muutkin näkee että miulla on uusi auto.
Toisaalta sitten taas kun se 3v vanha tesla näyttää samalta kun uusi niin ei tule itsellekkään niin tarvetta hankkia uutta.
 
Tesla laskenut lisää hintoja jenkeissä. Jos ottaa minkä vain mallin vastaan tämän vuoden aikana, saa $7500 alennuksen ja 10k mailia ilmaisia supercharger latauksia. Eli kokonaisuudessaan joku 8500-9000 dollarin arvoinen alennus, näyttäisi löytyvän halua ja kykyä laskea hintoja toimitusmäärien kasvattamiseksi.

Vuoden alusta tulee tilalle sitten se tax credit samalla 7.5k arvolla, mutta sehän on huonompi diili kun rahat saa vasta veronpalautuksissa aikanaan takaisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 508 688
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom