Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko Model 3:sten ajovalojen kanssa ollut enemmänkin ongelmia? Tänään tuli (taas) vastaan yksi, jonka oikeanpuolinen valo näytti siltä kuin siinä olisi ollut pitkät päällä. Keskellä kirkasta päivää.
Valojen suuntaukset osalla pielessä. Saisi säädettyä valikoista kohdilleen jos olisi kuskilla viitseliäisyyttä.
 
Hyvin toimi vision adaptiivinen vakkari tuossa päivän tuiskussa kun motaria tuli. Kehä 3:lla keli meni tosin jo niin huonoksi, että luontaisesti otin vakkarin pois päältä niin ei tullut siinä kaikkein pahimmassa kelissä kokeiltua.
 
Tyhmän vakkarin ongelma on se että kun se on käytössä voi silti luulla että auto jarruttaa edessä olijaan mutta eipä jarruta. Kun tottunut ACC.

Joo, no ehkä sit ilmoitus taululle et auto ei jarruta tai asetuksista parkissa valittavaksi.

Mut näillä mennään mitä on :)
 
Tyhmän vakkarin ongelma on se että kun se on käytössä voi silti luulla että auto jarruttaa edessä olijaan mutta eipä jarruta. Kun tottunut ACC.

Eroaisiko tuo nyt sitten siitä kun regen ei ole käytössä? Symboleita tauluun ja meno jatkuu. Tai voisihan se olla, ettei mene päälle jos ei viiksestä vedä kolmea kertaa, niin ettei vahingossa mene.

Mutta, koska Tesla on Tesla, niin unelmani siitä että saisi ei-adaptiivisen myös käyttöön on muuttunut siihen rukoilemiseen että saisin pyyhkimet pois päältä. Miten pienestä Teslan omistaja voisikaan olla iloinen..
 
Joo, no ehkä sit ilmoitus taululle et auto ei jarruta tai asetuksista parkissa valittavaksi.

Mut näillä mennään mitä on :)
Eroaisiko tuo nyt sitten siitä kun regen ei ole käytössä? Symboleita tauluun ja meno jatkuu. Tai voisihan se olla, ettei mene päälle jos ei viiksestä vedä kolmea kertaa, niin ettei vahingossa mene.

Mutta, koska Tesla on Tesla, niin unelmani siitä että saisi ei-adaptiivisen myös käyttöön on muuttunut siihen rukoilemiseen että saisin pyyhkimet pois päältä. Miten pienestä Teslan omistaja voisikaan olla iloinen..
Itse näen että ihminen vain unohtaa asian että mikäs vakkari siellä onkaan käytössä. Sen takia se on joko tai.

Enemmän odotan että saisivat tuon purkkasoftan jotenkin parsittua edes käytettäväksi. Nyt joulupäivityksessä paljon turhaa tulossa.
 
Tänään ajelin aamuhämärässä Model Y perässä kaupunkialueella niin jäi mietityttämään pitkien valojen toiminta. Valoja vilkutteli melkoiseen tahtiin niin oliko kuski muuten vaan pihalla vai automaatti asialla?
 
Joulupäivitys tullut jakoon

Pieniä muutoksia ja parannuksia.
Steam beta tuli S/X. Näyttäisi että vaatii tietyn koneen jotta tämä toimii. Ilmeisesti alkupään autot tätä ei saakaan.

MYP sai Track moden ja kauan puhuttu BT tuki ohjaimille tuli myös.
 

Tuosta tullaan varmaan käymään oikeutta enemmänkin.
Heh, korporaatiomaailman versio 'Kännissä ja läpällä' -puollustuksesta.
Aika lailla samaa tasoa kuin Alex Jonesin 'No ei Alexin höpinöitä kenenkään pidä täydestä ottaa'
 

Tuosta tullaan varmaan käymään oikeutta enemmänkin.
En ymmärrä, miten ainakaan eurooppalaisen kuluttajalainsäädännön kontekstissa Teslan toiminta voisi olla laillista. Tuotteesta, jota ei ole olemassa tai ei koskaan toimiteta, ei vain voi pyytää rahaa, eikä etenkään vihjata vuosikausia, että toiminto on ihan juuri ensi vuonna käytössä.
 
Nyt oli USAssa juuri keissi kun käyttäjä jolla oli HW2.5 autossa osti FSD tilauksen. Tesla koitti pyytää 1200$ jotta asentavat HW3:n. Vetosivat oikeudessa siihen, että vuodesta 2016 asti autoissa on jo tähän riittävä rauta. Tesla joutui sitten loppujen lopuksi asentamaan ilmaiseksi HW3 raudan autoon.

 
Nyt oli USAssa juuri keissi kun käyttäjä jolla oli HW2.5 autossa osti FSD tilauksen. Tesla koitti pyytää 1200$ jotta asentavat HW3:n. Vetosivat oikeudessa siihen, että vuodesta 2016 asti autoissa on jo tähän riittävä rauta. Tesla joutui sitten loppujen lopuksi asentamaan ilmaiseksi HW3 raudan autoon.

Siitä tuleekin sotku ja pitkät oikeustapaukset jos joskus käy niin että FSD saadaan toimivaan kunnolla vain HW4, mutta ei HW3. Siinä on muutama auto päivitettävää, etenkin kun joutuu kamerat vaihtamaan ja sen mahdollisen HD tutkan asentamaan, eikä vain prossua. Mutta toki sillä FSD hinnalla siitä edelleen varmaan viivan alle jää, eli ei rahoja palauttaakkaan kannata.
 
Tesla tarjoaa tämän mukaan 10000km ilmaista superchargingia euroopassa jos ottaa auton vastaan tämän vuoden puolella.



Lisäksi näkyisi olevan vantaalla käyttämätön uusi M3 varastossa 3000€ alennuksella. Viimeksi kun uusia kolmosia myytiin varastosta alella, oli kyseessä akun päivitys 580km->614km ja vanhat myytiin 2k alella pois. En tiiä onko nyt alennuksen takana tuleva päivitys vaiko ihan vaan matala kysyntä, mutta varmaan joku syy alelle on.

5608E492-0EDE-4CC1-8DCF-DED8CD2B4D9D.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
testasin Y:n lämmitystä nyt kun talven toistaiseksi kylmin aamu
-19C --> +20C ( sovelluksen mukaan ) otti aikaa 14min 30sek ja akun varaus laski 36% --> 32%. Viimeinen 5c kesti n. puolet ajasta

edit: niin siis sisätilan lämpenemistä..
 
Viimeksi muokattu:
testasin Y:n lämmitystä nyt kun talven toistaiseksi kylmin aamu
-19C --> +20C ( sovelluksen mukaan ) otti aikaa 14min 30sek ja akun varaus laski 36% --> 32%. Viimeinen 5c kesti n. puolet ajasta
Tekee mieli sanoa etta riittaa kun lammityksen laittaa paalle 10 minuuttia ennen laturille saapumista tai sitten etta jos ei akkuaan lammita niin laturilla joutuu olemaan 10 minuuttia ylimaaraista. Nain siis tosi karkeasti heitettyna. Vaikuttaa toimivalta Suomalaiseen talveen.
 
Tekee mieli sanoa etta riittaa kun lammityksen laittaa paalle 10 minuuttia ennen laturille saapumista tai sitten etta jos ei akkuaan lammita niin laturilla joutuu olemaan 10 minuuttia ylimaaraista. Nain siis tosi karkeasti heitettyna. Vaikuttaa toimivalta Suomalaiseen talveen.
Tässä tais kyllä olla kyse esilämmityksestä, eikä akun lämmityksestä. Akun lämmityksessä 10 minuutilla ei tee vielä juuri mitään noilla pakkasilla.
 
Onkohan tuolla muuten olenkaan vastuksia näissä uudemmissa, ainakin oma M3 akkua lämmitellessä käyttää siihen moottoreita ja ilmeisesti pyörittää myös kompuraa ns. huonolla hyötysuhteella. Scan my teslalla tuota sueurannut ja laturissa kylmällä akulla etu- ja takamoottorit vetää jonkun 3.5kW jatkuvasti. Käsittääkseni kuitenkin laturilta tulevan ja akkuun menevän tehon ero tuossa noin 11kW joten oisko se loppu ~4kW sitten ilpiltä.

Tuosta 10000km latausedusta, lasketaanko tuo nyt sitten niin että sen WLTP:n mukaisesti on tietty määrä virtaa mitä saa ilmatteeksi? Eli 13kWh/100km kulutuksella olisi vähän alle 700 eur hyöty nykyisillä hinnoilla.
 
Onkohan tuolla muuten olenkaan vastuksia näissä uudemmissa, ainakin oma M3 akkua lämmitellessä käyttää siihen moottoreita ja ilmeisesti pyörittää myös kompuraa ns. huonolla hyötysuhteella. Scan my teslalla tuota sueurannut ja laturissa kylmällä akulla etu- ja takamoottorit vetää jonkun 3.5kW jatkuvasti. Käsittääkseni kuitenkin laturilta tulevan ja akkuun menevän tehon ero tuossa noin 11kW joten oisko se loppu ~4kW sitten ilpiltä.

Tuosta 10000km latausedusta, lasketaanko tuo nyt sitten niin että sen WLTP:n mukaisesti on tietty määrä virtaa mitä saa ilmatteeksi? Eli 13kWh/100km kulutuksella olisi vähän alle 700 eur hyöty nykyisillä hinnoilla.
Ei oo vastuksia. Moottoreista lämpöä, lisäksi tietty ilpistä ja tarpeeksi kylmällä jos ilp ei toimi, kompuraa käytetään "lossy modessa" jossa jotenkin tuotetaan lämpöä 1:1 hyötysuhteella eli käyttäytyy kuin vastus. Jos kiinnostaa ni täällä on lisää, kohta 3

 
Eiköhän tuo latausetukin ole jollain tavalla lievä kusetus, koska ilmoitettu "up to 10,000km".

Nimimerkillä ajan superkarherille kolme kilsaa ja kotia tullessa lämmitän autotallia ja kämppää kaikella sähöllä ja sama huomenna uusiks.
 
Lisäksi näkyisi olevan vantaalla käyttämätön uusi M3 varastossa 3000€ alennuksella. Viimeksi kun uusia kolmosia myytiin varastosta alella, oli kyseessä akun päivitys 580km->614km ja vanhat myytiin 2k alella pois. En tiiä onko nyt alennuksen takana tuleva päivitys vaiko ihan vaan matala kysyntä, mutta varmaan joku syy alelle on.

On niillä ollut useampana vuonna, kunhan ottaa 31.12. mennessä rekisteröinnin (siitähän tässä ketjussa aiemmin mainitsinkin kun joku jotain tilausnappia näytti jossa sai valita tänä vuonna / ensi vuonna). Ei liity siis mallin uudistuksiin suoranaisesti (toki se voi olla toinen syy).
 
Lisäksi näkyisi olevan vantaalla käyttämätön uusi M3 varastossa 3000€ alennuksella. Viimeksi kun uusia kolmosia myytiin varastosta alella, oli kyseessä akun päivitys 580km->614km ja vanhat myytiin 2k alella pois. En tiiä onko nyt alennuksen takana tuleva päivitys vaiko ihan vaan matala kysyntä, mutta varmaan joku syy alelle on.

Taitaa olla kyse siitä, että halutaan saada hinnalla millä hyvänsä 1.5miljoonaa autoa myytyä tän vuoden aikana. Voi olla myös kyse inflaation taittumisesta. Jos kustannukset laskevat niin tesla laskee hintoja. Teslahan joutui spekuloimaan inflaatiota+kuluja about vuoden päähän tilaushetkestä ja asettamaan hinnat sen mukaan.

M3:ta on tulossa facelift, mutta tuskin ne jo nyt tyhjentää varastoja sen tieltä.

Tesla’s ‘Project Highland,’ which has been rumored to be a potential redesign of the company’s Model 3 sedan, has been in motion since late Q2, filings show.
 
Tuosta 10000km latausedusta, lasketaanko tuo nyt sitten niin että sen WLTP:n mukaisesti on tietty määrä virtaa mitä saa ilmatteeksi? Eli 13kWh/100km kulutuksella olisi vähän alle 700 eur hyöty nykyisillä hinnoilla.

Vuonna 2019 referral-koodilla sai 1500 km superilatausta, joka käytännössä oli 400 kWh. Silloisella hinnalla 0,24€/kWh etu oli siis huimat 96 euroa.
 
Mikseivät vaan ilmoita, että xkWh ilmaista? Olisi tarkka lukema, eikä kukaan voisi valittaa saaneensa liian vähän, kuten kilometrejä lupaamalla käy.
 
Tullut ilmeisesti navigaattoriin mahdollisuus esilämmittää K-Latauksen ja Recharger latureille. ABC:tä ei vissiin ole.
 
Viimeksi muokattu:
Taisi noin kartalla olevat ABC:n laturit ollakin Rechargen latureita, jotka ABC:n pihassa. Ei tietoa, että kuinka kattavasti noi K-Latauksen ja Rechargen laturit ovat näkyvillä. Mutta jokatapauksessa enemmän lämmitysmahdollisuuksia kuin ennen, eli parempaan suuntaan menossa.
 
Tullut ilmeisesti navigaattoriin mahdollisuus esilämmittää K-Latauksen ja Recharger latureille. ABC:tä ei vissiin ole.
Can confirm. Tää tuli kyllä omaan tarpeeseen loistavaan saumaan talven reissua varten. Vielä jos osaisi reitittää haluamiensa latausverkkojen kautta niin olisi täydellinen, mutta tämäkin on jo iso plussa.
 
Jenkkien tarjous ilmeisesti 10000mailia sähköä ja 3750usd alennus hinnasta jos ottaa auton tänä vuonna. Onkohan meillä mitään vastaavaa?
 
Jenkkien tarjous ilmeisesti 10000mailia sähköä ja 3750usd alennus hinnasta jos ottaa auton tänä vuonna. Onkohan meillä mitään vastaavaa?
USAssa tulee vuoden alussa/tammikuussa voimaan hankintatuki. Nyt koittavat saada porukan ostamaan koska lykkäävät ottamista ensi vuoteen ja pitää saada ne autot myytyä.
 
Eiköhän tuo latausetukin ole jollain tavalla lievä kusetus, koska ilmoitettu "up to 10,000km".

Nimimerkillä ajan superkarherille kolme kilsaa ja kotia tullessa lämmitän autotallia ja kämppää kaikella sähöllä ja sama huomenna uusiks.
Ehkä tarkoittaa sitä kun etu on 2v voimassa. Jos jää käyttämättä latauksia sen jälkeen ni ei voi mitään. Plus tietty se jos kulutus onkin kovempi ja todelliset kilsat pienempiä
 
USAssa tulee vuoden alussa/tammikuussa voimaan hankintatuki. Nyt koittavat saada porukan ostamaan koska lykkäävät ottamista ensi vuoteen ja pitää saada ne autot myytyä.
Kiinnostavaa nähdä kyllä "räjähtääkö" myynnit alkuvuodesta kuten jotkut analyytikot olettavat. Hankintatuki on kuitenkin "tax credit", eli siitä hyötyy vasta 2024 veronpalautuksissa, ja tuen hakeva henkilö ei saa tienata yli 150k vuodessa. Pitää olla varaa se auto kuitenkin nyt maksaa tai maksaa kalliimpaa rahoitusta kun korot nousseet :think:
 
Kiinnostavaa nähdä kyllä "räjähtääkö" myynnit alkuvuodesta kuten jotkut analyytikot olettavat. Hankintatuki on kuitenkin "tax credit", eli siitä hyötyy vasta 2024 veronpalautuksissa, ja tuen hakeva henkilö ei saa tienata yli 150k vuodessa. Pitää olla varaa se auto kuitenkin nyt maksaa tai maksaa kalliimpaa rahoitusta kun korot nousseet :think:

Aikaisemminkin Yhdysvalloissa on ollut sekä liittovaltiotason että osavaltioiden hankintatukia sähköautojen hankintaan, verovähennyksen muodossa.


Niissä vaan oli valmistajakohtainen yläraja (muistaakseni 250k) valmistusmäärälle jossa hankintatuki ko. valmistajan autoille lakkaa. Tesloille tuki lakkasi 2019. Eli tänä vuonna oli tilanne jossa vaikka Ioniq 5 hankintaan oli saatavissa 7500 dollarin hankintatuki, mutta Tesla Model Y:n ei saanut vastaavaa hankintatukea.

Ensi vuonna tilanne muuttuu siten että Teslaan saa tuen, mutta Ioniq 5:een ei. Eli toisin sanoen monilta Teslan ulkomaisilta kilpailijoilta poistuu veroetu joka niillä on ollut ja se veroetu tuleekin Teslan ostajalle. Vaikuttaahan tämä toki varmasti markkinoihin, ja varmaan myös nostaa EV markkinaosuutta suhteessa polttisautoihin.
 
Aikaisemminkin Yhdysvalloissa on ollut sekä liittovaltiotason että osavaltioiden hankintatukia sähköautojen hankintaan, verovähennyksen muodossa.


Niissä vaan oli valmistajakohtainen yläraja (muistaakseni 250k) valmistusmäärälle jossa hankintatuki ko. valmistajan autoille lakkaa. Tesloille tuki lakkasi 2019. Eli tänä vuonna oli tilanne jossa vaikka Ioniq 5 hankintaan oli saatavissa 7500 dollarin hankintatuki, mutta Tesla Model Y:n ei saanut vastaavaa hankintatukea.

Ensi vuonna tilanne muuttuu siten että Teslaan saa tuen, mutta Ioniq 5:een ei. Eli toisin sanoen monilta Teslan ulkomaisilta kilpailijoilta poistuu veroetu joka niillä on ollut ja se veroetu tuleekin Teslan ostajalle. Vaikuttaahan tämä toki varmasti markkinoihin, ja varmaan myös nostaa EV markkinaosuutta suhteessa polttisautoihin.
Varmasti joo myyntimäärät nousee. Lähinnä vain mietin nouseeko niin paljon että kiinan ja mahdollisesti euroopan laskevan kysynnän myötä tesla saa edelleen myytyä kaiken tuottamansa kasvattaen tuotantoaan tavoittelemansa 50% ensikin vuonna. Ite veikkaan että ei, mutta empä mä mikään analyytikko olekkaan.
 
Tartuin vuosi sitten surkuhupaisaan plugari-porttihuumeeseen ja nyt tänään menossa todennäköisesti vaihtamaan nykyistä ajokkia Tesla Model 3 Standard Range Plus Refresh 2 (12/21, 60kWh LFP-akku, ILP jne..).

Jäin pohtimaan, että kuinka suuri hyppy Intel Atomista Ryzeniin Infotainmentin osalta käytännössä on - onko täällä kokemuksia? Atomilla varustettu tuo M3, mitä menossa katsomaan.
M3 hinnat ovat laskeneet aika roimasti viimeisten kuukausien aikana ja hieman mietityttää kyllä, että tuleekohan tässä hypättyä laskujunaan mukaan.. :kahvi:
 
Tartuin vuosi sitten surkuhupaisaan plugari-porttihuumeeseen ja nyt tänään menossa todennäköisesti vaihtamaan nykyistä ajokkia Tesla Model 3 Standard Range Plus Refresh 2 (12/21, 60kWh LFP-akku, ILP jne..).

Jäin pohtimaan, että kuinka suuri hyppy Intel Atomista Ryzeniin Infotainmentin osalta käytännössä on - onko täällä kokemuksia? Atomilla varustettu tuo M3, mitä menossa katsomaan.
M3 hinnat ovat laskeneet aika roimasti viimeisten kuukausien aikana ja hieman mietityttää kyllä, että tuleekohan tässä hypättyä laskujunaan mukaan.. :kahvi:
Ryzen on paljon nopeampi ja oikeasti toimii todella paljon paremmin. Atom ei saa enää uusia ominaisuuksia.
 
Tartuin vuosi sitten surkuhupaisaan plugari-porttihuumeeseen ja nyt tänään menossa todennäköisesti vaihtamaan nykyistä ajokkia Tesla Model 3 Standard Range Plus Refresh 2 (12/21, 60kWh LFP-akku, ILP jne..).

Jäin pohtimaan, että kuinka suuri hyppy Intel Atomista Ryzeniin Infotainmentin osalta käytännössä on - onko täällä kokemuksia? Atomilla varustettu tuo M3, mitä menossa katsomaan.
M3 hinnat ovat laskeneet aika roimasti viimeisten kuukausien aikana ja hieman mietityttää kyllä, että tuleekohan tässä hypättyä laskujunaan mukaan.. :kahvi:

Ehdottamasti uudempi ryzen paketti, samalla on vielä li-ion matalajänniteakku sekä lämmitettävät pyyhkimet (alusta). Mielestäni noista kannattaa maksaa ykköstonni lisää.
Mutta taas toisaalta niin onhan atom pakettikin vielä erittäin käyttökelpoinen ja paljon kilpailijoita edellä sulavuudessa jne. :)

Sitten ettei tule yllätyksenä niin LFP akku tarviaa talvella vähä enemmän lämpöä että saa järkeviä (100kw+) latausnopeuksia. Reiluilla pakkasilla noin 1,5-2h lämmitystä laturille ajellessa. Jos tämä on ongelma niin sitten suosittelen vaikka vanhempaa LR autoa - itseasiassa nopein lataaja taitaa olla 19LR.
 
Atom ei saa enää uusia ominaisuuksia.
Mihin ominaisuuksiin viittat? Tämä on vähän harhaanjohtava väite, kun samat päivitykset näihin ainakin vielä toistakseksi tulee. Onko joku esimerkki ominaisuudesta, joka on saatavilla vain Ryzeniin muttei Atomiin esim. 3/Y? En ainakaan itse heti keksi, mutta voihan noita olla.
 
Eikös tää ollu S/X only? Kolmosissa ei oo niin tehokas APU. Kolmosiin ei liene _vielä_ ryzen only ominaisuuksia.

Ja vieläpä taitaa olla niin, ettei osa edes uusista S/X ole tuettuna Steamin osalta. Eli ilmeisesti osassa Ryzen-malleja on vähemmän kuin 16GB muistia ollut tehtaalta.
 
Mihin ominaisuuksiin viittat? Tämä on vähän harhaanjohtava väite, kun samat päivitykset näihin ainakin vielä toistakseksi tulee. Onko joku esimerkki ominaisuudesta, joka on saatavilla vain Ryzeniin muttei Atomiin esim. 3/Y? En ainakaan itse heti keksi, mutta voihan noita olla.
Zoom on yksi esimerkki jo. Saattaa tulla muitakin kun tuo on jo.
 
Berliinin tehtaalta tulee autoa ulos aika hyvällä tahdilla. Toisissa uutisissa uusi gigatehdas saatetaan julkistaa tän viikon aikana. Ilmeisesti menossa tehdas meksikoon.

 
Saa nähä mihin nämä kaikki rakennettavat autot menee nyt kun lama laskee kysyntää. Uutta Y:tä saa suomessakin suoraan hyllystä. K-Autoltakin tuli tänään meiliä, että erä sähköautoja heti saatavilla, Volkkaria, Audia jne.
 
Saa nähä mihin nämä kaikki rakennettavat autot menee nyt kun lama laskee kysyntää. Uutta Y:tä saa suomessakin suoraan hyllystä. K-Autoltakin tuli tänään meiliä, että erä sähköautoja heti saatavilla, Volkkaria, Audia jne.
Ainakin laskemalla hintoja saadaan moni empiva polttisauton ostaja kaantymaan sahkon puoleen.
 
Miksihän toi Zoom ei tullut vielä Suomessa, tuo olisi aina väliin ihan kätevä.
Itse en taas Zoomista niin välitä mutta Teams ja Google Meets olisivat tänne toimivia paketteja.

Tänään tuli joulupäivitys ja päättivät sitten tappaa sen pienen alareunan soittimen ja siirtää pelkästään kuskin puolelle näihin lappuihin tiedot.
UI toimii mutta on se kyllä kokoajan vaikeampi löytää ja hakea tietoa. Nyt sentään voi jo hakea nimillä puhelimen osoitekirjasta mikä on suuri edistys, että ei tarvitse rullata ja pitää katsetta pois tieltä liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 485
Viestejä
4 508 998
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom