Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei toi Ifin hinta älyttömältä kuulosta, mutta kannattaa ehdottomasti vakuutusyhtiöistä pyytää jotain "spessutarjousta". Etenkin noihin tehokkaimpiin malleihin ne automaattisesti tarjottavat on monesti ylihintaisia. Ite sain lopulta OP.sta halvimman.
Vinkkinä, facebookin sähköautoryhmissä on myös tasaisin väliajoin joku kyselemässä vakuutusten perään. Eli sinne viestiä, niin vakuutusmyyjät itse tulee tarjoamaan tuota spessutarjousta :)!
 
Vinkkinä, facebookin sähköautoryhmissä on myös tasaisin väliajoin joku kyselemässä vakuutusten perään. Eli sinne viestiä, niin vakuutusmyyjät itse tulee tarjoamaan tuota spessutarjousta :)!
Sieltä yhdelle vakuutusmyyjälle laitoinkin jo messenger viestiä. Vastaus tuli nopeasti. Ne soittelee sieltä heti huomenna aamulla, kun työt taas alkaa.

Täytyy varmaan soitella just sieltä facebookista löytyviin numeroihin. Vielä en oo kehdannut yrittää soitella, mutta jos sitten huomenissa.

(Harmillisesti) osalla yrityksistä taitaa olla joku ehkä maksullinen puhelinnumero, mutta koitan laittaa sinne sitten sähköpostia vaikka, että soittaisivat mulle.
 
Vinkkinä, facebookin sähköautoryhmissä on myös tasaisin väliajoin joku kyselemässä vakuutusten perään. Eli sinne viestiä, niin vakuutusmyyjät itse tulee tarjoamaan tuota spessutarjousta :)!
Paskoja tarjouksia. Ne on siellä provikan perässä.
Parhaan tarjouksen saa kun kysyy itse jokaisesta ja pistää Exceliin tiedot ja vertaa.

Itse sain parhaan Lähitapiolasta alle 900€ täyskasko herkkuineen ja omavastuu kaikissa 200€.
 
Mobile.de:ssä näyttää olevan jo 33k model 3ia ja about 50k rullattuina, voisi kuvitella että hinnat Suomessakin jatkaa laskemista koska mitään varsinaista kynnystä Saksasta hakemiseen ei ole kiitos sähköautojen nollaverojen. Ainoat kulut taitaa olla kuljetuskustannukset ja jotain pieniä rekisteröintikuluja molemmissa päissä?
 
Edit:
Lueskelin että Tesla on poistanut tutkan käytöstä ja AP toimii siis pelkillä kameroilla nykyisin. Ja uusissa se koko tutka on poistettu tai ei ole alunperinkään siis autoon laitettu.

Eli jotkut päivitykset on tuoneet vähän takapakkia.
Tuo tutkan poistaminen on selkeä parannus, ei huononnus. Autolla voi viimein ajaa lumisateessa ilman että tutka herjaa jatkuvasti olevansa tukossa ja vakkari ei toimi. Adaptiivisuus toimii myös ongelmitta vaikka näkyvyys on heikko.
 
Itse sain parhaan Lähitapiolasta alle 900€ täyskasko herkkuineen ja omavastuu kaikissa 200€.
Näissä on ihan järkyttäviä eroja. Itse olin pitkäaikainen Tapiolan asiakas ja maksimibonukset oli, Lähitapiolan tarjous oli yli tonnin kalliimpi kuin muualta sai. Sitten kun koitti vielä toiselta Lähitapiolan vakuutusmyyjältä, niin todettiin vaan että ei voi kun toisella myyjällä tarjous jo sisässä. No, sitten siirtyi koko vakuutuspaketti toiseen yhtiöön.
 
Näissä on ihan järkyttäviä eroja. Itse olin pitkäaikainen Tapiolan asiakas ja maksimibonukset oli, Lähitapiolan tarjous oli yli tonnin kalliimpi kuin muualta sai. Sitten kun koitti vielä toiselta Lähitapiolan vakuutusmyyjältä, niin todettiin vaan että ei voi kun toisella myyjällä tarjous jo sisässä. No, sitten siirtyi koko vakuutuspaketti toiseen yhtiöön.
Tapiolassa on myös ne oudot alueetkin vielä. Kuten totesin niin vaikka sähköpostilla kaikkiin samat pyynnöt ja sitten Exceliin ylös.
 
Mobile.de:ssä näyttää olevan jo 33k model 3ia ja about 50k rullattuina, voisi kuvitella että hinnat Suomessakin jatkaa laskemista koska mitään varsinaista kynnystä Saksasta hakemiseen ei ole kiitos sähköautojen nollaverojen. Ainoat kulut taitaa olla kuljetuskustannukset ja jotain pieniä rekisteröintikuluja molemmissa päissä?
Vilkaisin kanssa hintoja muutama päivä sitten. Houkutteleviahan ne hinnat alkaa olla. Pitää vielä katsoa uudelleen, että mikä olisi Performance mallin hinta.

Uusissa tai uudehkoissa sähköautoissa ei mene autoveroa. Mutta vähäsen vanhemmissa vero menee, mutta ei se maksu onneksi mikään iso ole.

Toivotaan että hinnat laskee lisääkin ja että autoja tuotaisiin suomeenkin lisää. Nyt mahtaa olla tuonti aika heikkoa, kun autovarastot täynnä. Lisäksi uusien hinnat on korkealla, niin käytetty saattaisi olla nyt fiksumpi ostos.

Tuo tutkan poistaminen on selkeä parannus, ei huononnus. Autolla voi viimein ajaa lumisateessa ilman että tutka herjaa jatkuvasti olevansa tukossa ja vakkari ei toimi. Adaptiivisuus toimii myös ongelmitta vaikka näkyvyys on heikko.
Hyvä! Huonolla ja pimeällä tiellä koeajoinkin SR+ ja P mallit (Model 3). Adaptiivisuus tuntui toimivan ja SR+ toimi myös autopilotti (kaistaviivat näkyi, mutta erittäin huonosti). P mallin kanssa taas oli niin luminen tie, että toimi pelkkä adaptiivinen vakkari.
 
Ilmeisesti asiakkaat amerikassa nykäisivät ostohousut jalkaan hinnanalennuksen jälkeen. Porukkahan alkoi perumaan tilauksia, kun auton saa alkuvuodesta 7.5k$ halvemmalla kuin nyt. Teslan lyhytaikainen alennus tasasi tilanteen niin ettei ole ole hinnanpuolesta tarvetta lykätä autonostoa luojan vuodelle 2023.

Allaoleva artikkeli tuli vastaan josta löytyi linkki palveluun, joka yrittää seurata maailmanlaajuisesti paljonko teslaa on myynnissä

Unofficial trackers of Tesla’s available inventory, such as EV-CPO Hunter, suggest that the company’s inventory is getting depleted in several areas across the globe. The unofficial tracker’s estimates, for example, show that there are just about 120 Model 3 and 168 Model Y left in the United States, including used vehicles. This suggests that Tesla’s demand for its electric cars remains strong, despite the stream of competition coming out.

 
Viimeksi muokattu:
Nettiautossa Tesloja myynnissä vajaa 1100. Aika huima lukumäärä jos noita on kaikkineen 9 tuhatta täällä ajossa.
 
Nettiautossa Tesloja myynnissä vajaa 1100. Aika huima lukumäärä jos noita on kaikkineen 9 tuhatta täällä ajossa.
Olisi kiinnostava analysoida kuka myy noita 1100 teslaa suomessa. Onko jobbarit ulkomaan tuontiautoja myymässä, liikkeet myymässä vai ehkä taloustilanne heikentynyt ja ihmiset myyvät omiansa pois. Voisi kertoa jotain mielenkiintoista suomen tilanteesta sen analysointi kuka myy ja mitä.

Jos jobbarit ovat tuontiautoja myymässä niin johtopäätös on ihan eri kuin jos 10% teslan omistavista on myymässä omaansa pois.
 
Olisi kiinnostava analysoida kuka myy noita 1100 teslaa suomessa. Onko jobbarit ulkomaan tuontiautoja myymässä, liikkeet myymässä vai ehkä taloustilanne heikentynyt ja ihmiset myyvät omiansa pois. Voisi kertoa jotain mielenkiintoista suomen tilanteesta sen analysointi kuka myy ja mitä.

Jos jobbarit ovat tuontiautoja myymässä niin johtopäätös on ihan eri kuin jos 10% teslan omistavista on myymässä omaansa pois.
Vähän aikaa sitten osa teslailijoista hymyili leveästi kun autosta saa omansa pois ja vielä lisää päälle myymällä. Nyt tuli monille kiire kun hinnat tippuu jotain 1500-2000€/kk.

35500€ 2019 LR peräkoukulla näkyi jo olevan kaupan Suomessa. Vielä vähän aikaa sitten tuo olisi ollut 55000€.

muoks: itsekkin olin jo melkein valmis sijoittamaan tuollaisen 55k, mutta nyt ajatus on että hinta saa alkaa numerolla 2 ennenkuin hinta on samaa luokkaa auton itselle tuoman arvon kanssa. Odotellaan siis suurimmat arvonalenemat pois.
 
Viimeksi muokattu:
Hinnat tulevat epäilemättä alaspäin, kun komponenttipula luovuttaa ja autoja tulee tarjolle paremmin. Toki tesla on skaalannut myös tuotantoa ylöspäin kuten on nähyt berliinin ja texasin giga tehdaiden kasvaneista tuotantomääristä. Tälle vuodelle tesla saa tehtyä 1.5miljoonaa autoa ja toimitettua aavistuksen vähemmän. Ensi vuodelle tarkoitus teslalla kasvattaa tuotanto ja myyntimäärää 50%.
 
Nettiautossa Tesloja myynnissä vajaa 1100. Aika huima lukumäärä jos noita on kaikkineen 9 tuhatta täällä ajossa.
Model 3 on pelkästään 582kpl. Noista omasta mielestä tuo halvin SR+ on minusta vieläkin liian kallis. LR ja P sitten olisi vähän paremmin hinnoiteltu. Paitsi että P mallia olisi melko vähän myynnissä.


Laskin tuohon vielä eri mallien hintaerot uutena.
Takaveto = 0€
LR = +9050€
P = +13050€ (verrattuna takavetoon)

Model 3 siis 582kpl myynnissä. Josta nelivetoja on suurempi osuus, 355kpl.

Itse suosittelisin P mallin ostoa, jos ei ole vetokoukulle tarvetta. Helppo ajaa, mutta on ainakin tehoa kerrankin tarpeeksi. Myös luistoneston on mahdollista otta pois päältä, jos auto vaikka jäisi lumeen kiinni.


Ennen noita paria Teslaa koeajoin Toyotan uuden sähköauton, joka oli nelivetoinen versio. Perusversio on etuveto. Oli kovastikin huono ajaa tuo Toyota. Jollain lailla liukkaan tuntuinen ajaa? Eli varmaan luistonestossankin olisi jotain parannettavaa. Toki Toyota olisi esim Model 3 tai Peugeot e-208 verrattuna korkeampi katumaasturi malli. Teslan Y on koeajamatta, mutta uskoisin kyllä tuota Toyotan tuotosta paremmaksi senkin.
 
Hinnat tulevat epäilemättä alaspäin, kun komponenttipula luovuttaa ja autoja tulee tarjolle paremmin. Toki tesla on skaalannut myös tuotantoa ylöspäin kuten on nähyt berliinin ja texasin giga tehdaiden kasvaneista tuotantomääristä. Tälle vuodelle tesla saa tehtyä 1.5miljoonaa autoa ja toimitettua aavistuksen vähemmän. Ensi vuodelle tarkoitus teslalla kasvattaa tuotanto ja myyntimäärää 50%.

Vaikea sanoa onko ostajia noin paljon. Shanghai menee kuitenkin kiinni jouluksi pariksi viikoksi, koska autoja on liikaa varastossa - eli myynti ja vienti sieltä sakkaa ja pahasti.
 
Myös luistoneston on mahdollista otta pois päältä, jos auto vaikka jäisi lumeen kiinni.

Kyllähän tuohon tilanteeseen kaikissa saa luistoneston pois päältä? Slip start nimellä. P-mallissa saa vain ESP:nkin pois käsittääkseni, mutta se taas ei liity mitenkään lumijumiin.
 
Vaikea sanoa onko ostajia noin paljon. Shanghai menee kuitenkin kiinni jouluksi pariksi viikoksi, koska autoja on liikaa varastossa - eli myynti ja vienti sieltä sakkaa ja pahasti.
Kovidi etenee taalla kylla nyt semmoisella vauhdilla etta voi tulla kahden kuukauden tauko ihan sen vuoksi ettei saada linjoille taytta maaraa miehia.
 
Vaikea sanoa onko ostajia noin paljon. Shanghai menee kuitenkin kiinni jouluksi pariksi viikoksi, koska autoja on liikaa varastossa - eli myynti ja vienti sieltä sakkaa ja pahasti.

Se on mielenkiintoista nähdä missä kohtaa kysyntä ja tarjonta teslalla kohtaavat. Mä veikkaan että tesla tulee pelaamaan hinnalla 2023 ja 2024 aikana. Kysyntä jatkuu. Uskoisin, että uudelleensuunniteltu model3:enkin on mietitty hinnanalennus edellä. Berlin ja texas tekee myös osansa hinnalle, kun megacast ja jossain kohtaa 4680 akusto auttavat hinnan kanssa.

Toki jos talous universaalisti menee kunnon lamaan niin kysyntä tilapäisesti laskee. Jos uskoo lamanjälkeiseen aikaan niin ne voittavat, jotka pystyvät ja uskaltavat jatkaa investointia laman aikanakin.

VW:lla lurahti kakkaa pöksyihin ja uusi johto veti päätöksiä. Teslalla toisin, kun viimeistelevät juuri seuraavan gigatehtaan sijaintia.


Volkswagen may delay its flagship Trinity EV project from 2026 to the end of the decade under the leadership of new chief executive Oliver Blume.

The automaker’s flagship EV has been in the works for quite some time and was due to use the forthcoming SSP platform. Plans developed by former chief executive Herbert Diess called for production of it to start in 2026 at a planned €2 billion ($2.07 billion) factory near its headquarters in Wolfsburg

 
Viimeksi muokattu:
Se on mielenkiintoista nähdä missä kohtaa kysyntä ja tarjonta teslalla kohtaavat. Mä veikkaan että tesla tulee pelaamaan hinnalla 2023 ja 2024 aikana. Kysyntä jatkuu. Uskoisin, että uudelleensuunniteltu model3:enkin on mietitty hinnanalennus edellä. Berlin ja texas tekee myös osansa hinnalle, kun megacast ja jossain kohtaa 4680 akusto auttavat hinnan kanssa.

4680:sta ei ole kuulunut mitään uutisia pitkään aikaan, joten se tuskin on apuna vuoteen pariin, jos silloinkaan. Käsittääkseni se on edelleen kallimpaa kuin 2180:t, joten tuskinpa 4680:sta vähään aikaan nähdään hintoja laskemassa.

VW:lla lurahti kakkaa pöksyihin ja uusi johto veti päätöksiä. Teslalla toisin, kun viimeistelevät juuri seuraavan gigatehtaan sijaintia.

Trinitystä en tiedä, mutta SSP:n tuleminen myöhästyy kyllä. Blume yrittää luultavasti miellyttää työntekijöitä, jos SSP olisi antanut kenkää osalle työntekijöistä. Uusi johto kuitenkin valittiin sen takia, ettei Diess osannut leikkiä politiikkaa, ei niinkään suunnitelmien takia. Toki osansa voi myös olla Saksan energiahinnoilla, kannattaako uutta tehdasta enää Saksaan edes tehdä.
 
4680:sta ei ole kuulunut mitään uutisia pitkään aikaan, joten se tuskin on apuna vuoteen pariin, jos silloinkaan. Käsittääkseni se on edelleen kallimpaa kuin 2180:t, joten tuskinpa 4680:sta vähään aikaan nähdään hintoja laskemassa.

Tuli juuri uutista, että 4680:a tuotantokapasiteetti on nyt tasolla mikä riittää tuhanteen model y autoon per viikko. Eiköhän noi määrät tuosta skaalaannu ylöspäin. Lähde:
 
Tuli juuri uutista, että 4680:a tuotantokapasiteetti on nyt tasolla mikä riittää tuhanteen model y autoon per viikko. Eiköhän noi määrät tuosta skaalaannu ylöspäin.

Eli vain kolminkertaistaa pitäisi jotta päästäisiin edes nykyiseen tehtaan tuotantoon (joka ei ole vielä valmis).. Taloudellisesti, jos tuo on edelleen kalliiimpaa kuin vanhat, niin ei niitä kannata tuottaa myöskään enempää (ja näin epäilemättä edelleen on). Ja tuo siis sillä erotuksella, ettei omistaja edes huomaa eroa vanhojen ja uusien kohdalla, mitään etujahan ei vielä tuosta tule. Vasta jos niitä saataisiin enemmän per auto, niin silloin - mutta sitten se ei enää ole edes tuhatta.

Osa kai pitäisi sitten saada CT/Semi tuotantoon myös.
 
Eli vain kolminkertaistaa pitäisi jotta päästäisiin edes nykyiseen tehtaan tuotantoon (joka ei ole vielä valmis).. Taloudellisesti, jos tuo on edelleen kalliiimpaa kuin vanhat, niin ei niitä kannata tuottaa myöskään enempää (ja näin epäilemättä edelleen on). Ja tuo siis sillä erotuksella, ettei omistaja edes huomaa eroa vanhojen ja uusien kohdalla, mitään etujahan ei vielä tuosta tule. Vasta jos niitä saataisiin enemmän per auto, niin silloin - mutta sitten se ei enää ole edes tuhatta.

Osa kai pitäisi sitten saada CT/Semi tuotantoon myös.
Jos tuo 4680 olisi ihmeakku ja se toimisi, olisi se jo kaikissa missä vaan voisi.
 
Eli vain kolminkertaistaa pitäisi jotta päästäisiin edes nykyiseen tehtaan tuotantoon (joka ei ole vielä valmis).. Taloudellisesti, jos tuo on edelleen kalliiimpaa kuin vanhat, niin ei niitä kannata tuottaa myöskään enempää (ja näin epäilemättä edelleen on). Ja tuo siis sillä erotuksella, ettei omistaja edes huomaa eroa vanhojen ja uusien kohdalla, mitään etujahan ei vielä tuosta tule. Vasta jos niitä saataisiin enemmän per auto, niin silloin - mutta sitten se ei enää ole edes tuhatta.

Osa kai pitäisi sitten saada CT/Semi tuotantoon myös.

Ei siitä ole kauan kun giga berliinistä ja giga texasista tuli nolla autoa ulos per viikko ja nyt 3000 autoa viikossa molemmista. 4680:a kennomäärä minkä tesla saa nyt ulos tehtaalta kertoo siitä, että loppuongelmat ovat "vain" insinöörityötä/optimointia. Pohjat lienee kunnossa, kun ei tehdä enää vain paria kennoa "laboratoriossa".

Kiva juttu tässä on, että ihan sama mitä netissä kirjoitetaan niin totuus paljastuu ajan kanssa ulostulevien tuotteiden muodossa. Mun pointti valmistuskustannuksiin tosin ei ollut pelkkä 4680 akku, mutta joo. Aika näyttää miten kärryt käy kaupaksi, tuleeko hinnat alaspäin ja saadaanko 4680 akustolla CT:ta loppuvuodesta 2023.
 
Viimeksi muokattu:
Onko parkkitutkattomiin 3 j Y malleihin jo tullut päivityksenä toimiva etäisyyden tunnistus? Mielenkiinnosta kuulisin kokemuksia toimivuudesta.
 
Ihan mielenkiintoinen tuore testi: PTC-vastus vastaan lämpöpumppu -30c pakkasessa, kumpi lämpiää nopeammin.

Lämpöpumppu-versio lämpeni selvästi nopeammin.

 
Ihan mielenkiintoinen tuore testi: PTC-vastus vastaan lämpöpumppu -30c pakkasessa, kumpi lämpiää nopeammin.

Lämpöpumppu-versio lämpeni selvästi nopeammin.



Testi kertoo siis sen, että lämpöpumppu-versiossa sen pumpun antama lämpöteho on isompi kuin sähkövastus-versiossa.

En katsonut videota, mutta oleellisempaa olisi tieto siitä, paljonko lämpöpumpullinen vie sähköä tuossa tilanteessa verrattuna sähkövastus-versioon.

Veikkaan meinaan, että se lämpöpumpun tehokerroin on tuossa lämpötilassa lähelle 1, jolloin se on vain tehokkaampi sähkölämmitin.
 
En katsonut videota, mutta oleellisempaa olisi tieto siitä, paljonko lämpöpumpullinen vie sähköä tuossa tilanteessa verrattuna sähkövastus-versioon.
Videon kommenteista löytyi tekijöiden kommentti:

PTC used roughly 8kWh Heat Pump used around 5-6kWh Not totally accurate measurements but it's as close as we can get
 
Videon kommenteista löytyi tekijöiden kommentti:

PTC used roughly 8kWh Heat Pump used around 5-6kWh Not totally accurate measurements but it's as close as we can get

Tuo 5-6kWh on mitä Scan my Teslalla olen nähnyt akusta otettavan kun auton laittaa lämpiämään parkissa. Lämpöpumpullinen M3 LR siis.
 
Videon kommenteista löytyi tekijöiden kommentti:

PTC used roughly 8kWh Heat Pump used around 5-6kWh Not totally accurate measurements but it's as close as we can get

Jos tekee olettamuksen, että sähkövastuksellinen saa tuupattua matkustamoon sen 8kWh lämpöä ja lämpöpumpullinen hieman yli, koska lämpeää nopeammin niin silloin pumpullinen tekisi lämpöä n. 1,5 tehokertoimella, jota voidaan pitää ihan hyvänä suorituksena noin kylmässä.

Mutta nyrkkisääntö on joka tapauksessa se, että lämpöpumpusta on suhteessa enemmän hyötyä lauhoilla keleillä kun tehokerroin on luokkaa 2-3 ja oikeasti kylmillä keleillä se lähestyy ykköstä.

Toistaiseksi ainakin kun (edes) Teslalta/Muskilta ei onnistu termodynamiikan lakien rikkominen.
 
Huono testi. Lämpiää kyllä paikallaan mutta ajaessa lämpöpumpullisesta loppuu teho. Loppuu heti kun tulee vähänkin pakkasta.
 
Vaikea sanoa onko ostajia noin paljon. Shanghai menee kuitenkin kiinni jouluksi pariksi viikoksi, koska autoja on liikaa varastossa - eli myynti ja vienti sieltä sakkaa ja pahasti.
No sehän riippuu hinnasta paljonko ostajia on. Muskihan väläytteli viime viikolla twitter spaces puhelussa että ensivuonna tulee marginaalit laskemaan jotta kasvusta saadaan pidettyä kiinni. Se jää nähtäväksi että paljonko. Niin ja en mä Shanghain 8pv tuotantoseisokkia kuitenkaan "pariksi viikoksi" sanoisi :)
 
No sehän riippuu hinnasta paljonko ostajia on. Muskihan väläytteli viime viikolla twitter spaces puhelussa että ensivuonna tulee marginaalit laskemaan jotta kasvusta saadaan pidettyä kiinni. Se jää nähtäväksi että paljonko. Niin ja en mä Shanghain 8pv tuotantoseisokkia kuitenkaan "pariksi viikoksi" sanoisi :)
Alunperin koko seisokkia ei pitänyt edes tulla...
 
No sehän riippuu hinnasta paljonko ostajia on. Muskihan väläytteli viime viikolla twitter spaces puhelussa että ensivuonna tulee marginaalit laskemaan jotta kasvusta saadaan pidettyä kiinni. Se jää nähtäväksi että paljonko. Niin ja en mä Shanghain 8pv tuotantoseisokkia kuitenkaan "pariksi viikoksi" sanoisi :)

Toista viikkoa se on jo, joten kyllä se lausahdukseksi ihan oikein on. Se, nähdäänkö Teslalta hintojen laskua on sitten toinen tarina - ei tekisi hyvää Muskin margin-callille, jos joutuvat myöntämään ettei kauppa käy.
 
Huono testi. Lämpiää kyllä paikallaan mutta ajaessa lämpöpumpullisesta loppuu teho. Loppuu heti kun tulee vähänkin pakkasta.
Eli mitä tämä tarkoittaa? Itellä kyllä pakkasillakin on ajossa riittänyt lämpö, välillä tosin tulee sellaisia minuutin taukoja kun lämpöä ei tule. Jäätyykö siellä sitten joku vai mikä. Ja kovaa ääntä se pitää silloin kun lämmön tulo lakkaa.
 
Eli mitä tämä tarkoittaa? Itellä kyllä pakkasillakin on ajossa riittänyt lämpö, välillä tosin tulee sellaisia minuutin taukoja kun lämpöä ei tule. Jäätyykö siellä sitten joku vai mikä. Ja kovaa ääntä se pitää silloin kun lämmön tulo lakkaa.
Viima puskee akkuun ja se alkaa viiletä niin ohjaa kaiketi lämmön sinne. Tämän vuoden päivitys tai päivitykset ovat rikkoneen kokonaan lämmityksen. Automaatilla ei saa juuri mitään jalkoihin.

Myös ne edessä olevat läpät tuppaa jäätymään.
 
Testi kertoo siis sen, että lämpöpumppu-versiossa sen pumpun antama lämpöteho on isompi kuin sähkövastus-versiossa.

Tai että uudemmassa on parempi puhallin. Tai että toinen auto oli jo valmiiksi lämmin (ei mun ovet ikinä noin nätisti avaudu tuollaisella pakkasella) ja pumppasi jostain muualta lämpöä (koska jos lämpöpumppu olisi yrittänyt -30C akusta pumpata lämpöä, niin se ei onnistu ja 5-6kWh sähköteholla se ei myöskään pääse tuossa lämpötilassa 8kWh tuottoon). Tai kun eivät saaneet lämpömittareita alussa näyttämään oikein, niin autot eivät välttämättä edes olleet yhtä kylmiä.

Tai tai tai.. ehkä sillä oli vain tarkoitus saada katsojia välittämättä oliko testi nyt ihan paikkaansa pitävä. Eikö PTC vastukset sitä paitsi olleet 6kW, eikä 8kW?
 
Ensimmäinen Model S Plaid laitettu myyntiin. Hiukan saattaa olla hankalaa myyminen noin kalliilla, koska uusi on alkaen 144 600€. Uuden toimituskin pitäisi ilmeisesti olla aika nopea, eli Q1 2023.


Voittoahan tuossa yritetään tehdä, koska tilaushetken hinta on ollut noin 25 000€ halvempi?

Ratti on hyvin erikoinen. Eikä ole enää vilkkuviiksiäkään ollenkaan. Ulkoa auto nopealla vilkaisulla samanlainen kuin vanha, vaikka on jotain pientä taidettu muuttaa.
 
Tai että uudemmassa on parempi puhallin. Tai että toinen auto oli jo valmiiksi lämmin (ei mun ovet ikinä noin nätisti avaudu tuollaisella pakkasella) ja pumppasi jostain muualta lämpöä (koska jos lämpöpumppu olisi yrittänyt -30C akusta pumpata lämpöä, niin se ei onnistu ja 5-6kWh sähköteholla se ei myöskään pääse tuossa lämpötilassa 8kWh tuottoon). Tai kun eivät saaneet lämpömittareita alussa näyttämään oikein, niin autot eivät välttämättä edes olleet yhtä kylmiä.

Tai tai tai.. ehkä sillä oli vain tarkoitus saada katsojia välittämättä oliko testi nyt ihan paikkaansa pitävä. Eikö PTC vastukset sitä paitsi olleet 6kW, eikä 8kW?
Samaa mieltä. Siis ainakin siitä, että akku ei ole -30 asteinen. Eikös Tesla muutenkin lämmitä akkua, että pakkasella ei pääsisi akku jäätymään?

Ja koska "lämpimästä" akusta on otettu lämpöä, niin ilp hyötysuhdekin on parempi kuin yksi.

Viima puskee akkuun ja se alkaa viiletä niin ohjaa kaiketi lämmön sinne. Tämän vuoden päivitys tai päivitykset ovat rikkoneen kokonaan lämmityksen. Automaatilla ei saa juuri mitään jalkoihin.

Myös ne edessä olevat läpät tuppaa jäätymään.
Sulla ilmeisesti on se uudemman mallin Model 3 Performance, eli ilp versio. Mulle tulossa 2020 vastaava, jossa siis sähkövastus. Eikös noissa voi ja varmaan onkin eri ajoakkukin. Saattaa olla vaikka Panasonicin akku tuossa vanhemmassa. Mutta täytyy joskus selvittää se akun valvistaja, jos se on mahdollista.

Koeajoin tuon tulossa olevan. Auto oli melko paljon jäässä, eli lasikatto vähän nitisi. Toivottavasti tuo pienehkö nitinä loppuu, kun auton saa sulaksi? Varmaan käytetty esilämmitystä, niin lumet sulaneet auton katolle ja jäätyneet?
 
Nitinät katoaa kun jää sula mutta eivät välttämättä kaikki eli pitää olla ainakin tunnin esilämmitys.

Panan akku omassa 82kwh. Kun tuo octo tuli niin silloin jos kritisoitiin että se ajaa liikaa lämpöä akulle. Sitä korjattiin ja nyt se on sitten jotain. Tesla ei paljoa kerro muutoksista mitä tehdään taustalla. Jotain aina tapahtuu suuntaan ja toiseen.

Akun saa selville niillä vin dekoodereilla.

Plaisin ratti voisi olla ok jos siinä olisi säädetty tätä kääntöä. Nythän se on vain pyöreän ratin tilalle laitettu puolikas ja kääntö on sama kuin pyöreän.
 
Alunperin koko seisokkia ei pitänyt edes tulla...
Juu, eikä kiinan alennuksiakaan pitänyt tulla mutta tuli heti seuraavalla viikolla jne. Ei Teslan tiedotusta kovin luotettavana voi pitää. Mutta erikoista on kyllä se, ettei tuosta seisokista ilmeisesti ole vieläkään tullut mitään virallista tiedotetta tai selitystä?


Toista viikkoa se on jo, joten kyllä se lausahdukseksi ihan oikein on. Se, nähdäänkö Teslalta hintojen laskua on sitten toinen tarina - ei tekisi hyvää Muskin margin-callille, jos joutuvat myöntämään ettei kauppa käy.

Kyllä se sijoittajien piirissä jo tiedetään että kauppa ei käy, ei se mikään salaisuus ole. Tuotantotauosta muuten, juuri eilen illalla olikin tullut tietoa että onkin pidempi kuin 8pv

 
Plaisin ratti voisi olla ok jos siinä olisi säädetty tätä kääntöä. Nythän se on vain pyöreän ratin tilalle laitettu puolikas ja kääntö on sama kuin pyöreän.
Onkohan "Drive by wire" laillinen kaikilla markkinaalueilla? Itse olen ollut uskossa että sen yhteyden tulee olla mekaaninen säädöksistä johtuen. Jotenkin itseänikin kyllä miellyttää ajatus että sähkökatko ei samalla vie ohjausta menneessään. Youtuubesta kyllä näkee silti paljon videoita missä villiintynyt ohjaustehostin käytännössä vie ohjauskyvyn. Olettaisin ettei mielekästä phjaustutunmaa voi tehdä Yokelle ilman että se on drive by wire.
 
Vähän aikaa sitten osa teslailijoista hymyili leveästi kun autosta saa omansa pois ja vielä lisää päälle myymällä. Nyt tuli monille kiire kun hinnat tippuu jotain 1500-2000€/kk.

35500€ 2019 LR peräkoukulla näkyi jo olevan kaupan Suomessa. Vielä vähän aikaa sitten tuo olisi ollut 55000€.

muoks: itsekkin olin jo melkein valmis sijoittamaan tuollaisen 55k, mutta nyt ajatus on että hinta saa alkaa numerolla 2 ennenkuin hinta on samaa luokkaa auton itselle tuoman arvon kanssa. Odotellaan siis suurimmat arvonalenemat pois.
Hinnoitteluvirhe :) Meni siis hyvin äkkiä kaupaksi tuo 35500€ Long Range, jossa vetokoukku.

Joo, 29999€ olisi tosiaan houkutteleva hinta. Varmaan vuoden joutuu vielä odottelemaan sellaista? Jos siis hinnat jatkaa laskua samaan malliin kuin nyt. Nyt kun halvin Model 3 SR+ maksaa 39000€.

 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 441
Viestejä
4 507 721
Jäsenet
74 398
Uusin jäsen
kuufei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom