Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itse olen seurannut lähinnä vm. 2021 SR+ käytettyjen hintoja, niiden huippuhinnat oli noin kuukausi sitten kun kaikki autoliikkeiden myyvät oli noin 52-53k€ hintaisia ja siitä ylöspäin vähän ajettuna. Nyt autoliikkeillä pudonneet hinnat noin 2000€ vastaavissa, toki edelleen ollaan kovemmissa hinnoissa mitä kyseinen auto on uutena maksanut :) Nyt saa enemmän ajettuja myös karvan alle 50k hintaan, about kuukausi sitten taisi olla hetki jolloin ei yksikään ollut myynnissä alle viidenkympin.
 
Saattaa olla, että myyntiajat pitenevät nyt tuntuvasti kolmosten kohdalla, ja sama tilanne voi olla edessä myös Model Y:n tapauksessa. Jälkimmäisten kohdalla on ollut myös havaittavissa hintojen laskua, ja tänä vuonna käyttöön otettuja on nyt yhä enemmän tarjolla. Tätä menoa on mahdollista, että vähän ajettua, tänä vuonna rekisteröityä Model Y-mallia saattaa olla syksymmällä myynnissä jo 70 ke:n hintatasolla, kun hinnat pyörivät nyt 72 tonnin yläpuolella.
 
Teslojen kysyntä Suomessa heijastelee sähköautomarkkinaa koko Euroopassa. Epävarmuus on lisääntynyt ja rahoitus kallistunut. Auton vaihtoa lykätään. Uskoisin että Teslojen tilausjonot lyhenee, kun Berliinin tehdas kiihdyttää tahtia. Made-in-china model 3:t voidaan kyllä myydä yhtä hyvin Aasiassa. Energiakriisi ja taloustaantuma on tällä hetkellä eniten Euroopan ongelma, mutta öljyn hinnanlasku vaikuttanee kaikkialla.
 
Tässä vielä Euro NCAP:n sanalliset selostukset Y:n osalta heidän tiedotteestaan:

Euro NCAP publishes its fifth round of safety ratings today. The highly anticipated Tesla Model Y did not disappoint and shoots to the top of recently published five-star cars.

The Model Y, built in Tesla’s Berlin Gigafactory, scores an impressive 97 percent in Adult Occupant Protection and near-perfect 98 percent in Safety Assist, with full points for its lane support and new cabin camera based driver monitoring system. In Euro NCAP track tests, the Model Y camera-only Vision system performs remarkably well in preventing collisions with other cars, cyclists and pedestrians.

Euro NCAP’s Secretary General, Michiel van Ratingen, says:

“Also, congratulations to Tesla for a truly outstanding, record-breaking Model Y rating. Tesla have shown that nothing but the best is good enough for them, and we hope to see them continue to aspire to that goal in the future.”
 
Siellä oli seassa jo ripaus tulevaisuutta; kaks nevahööd kiinalaista, kummatkin veti kovan saldon.

Punavyöry alkaa tällä vuosikymmenellä.
 
Olispa hauska tietää korjasiko navigaatiodata vai fsd softa kaistaongelmat allaolevan videon tyypiltä? Tilanne se, että auto jäi aikaisemmin väärälle kaistalle ja ei sitten virheen huomattuaan enää pystynyt liikenteen vuoksi vaihtamaan kaistaa. Tän takia FSD beta oli tuon hepun työmatkalle käyttökelvoton. 10.69.1 valitsee hepun työmatkalla nyt aina oikean kaistan ja aikaisin jolloin ruuhkassakin kaistanvaihto onnistuu.

 
Euroncap tulokset 5/5.
Teslan mukaan nuo on näköjään parhaat lukemat koskaan testattu



Mitäs jos tutustut aiheeseen katsomalla videon? :smoke:



Erikoista miten tässä testissä turvajärjestelmät toimivat täydellisesti, mutta sen ilmeisen teslavihaajan Dan O'Dowdin testeissä auto veti aina lapsen yli, mistä muutama viikko sitten oli paljon juttua... Kiinnostaisi ehkä tietää lisää tämän Danin metodeista
 
Voivat molemmat hyvin olla oikein. Onhan noita parkkeerauksiakin testattu eri ajoneuvoilla, eri softalla ja eri vuosimalleilla ja lopputulos on aivan eri luokkaa.

En näkisi kovin yllättävänä, että lopputuloksissa olisi aika laajaa varianssia myös turvallisuuspuolella jos testataan enenevässä määrin myös softaa.

Samaa mallia tuotetaan myös eri tehtaissa eri komponenteilla ja osilla ihan noin fyysisten osien osalta.
 
Voivat molemmat hyvin olla oikein. Onhan noita parkkeerauksiakin testattu eri ajoneuvoilla, eri softalla ja eri vuosimalleilla ja lopputulos on aivan eri luokkaa.

En näkisi kovin yllättävänä, että lopputuloksissa olisi aika laajaa varianssia myös turvallisuuspuolella jos testataan enenevässä määrin myös softaa.
Tähän kun vielä lisätään oikean liikenteen hyvin paljon vaihtelevat tilanteet, suurempi määrä huomioitavia kohteita, auringon suunnat jne, niin hyvinkin voi toiminta olla erilaista kuin tuollaisissa testiolosuhteissa. Ja toimiiko se 98 %:sen täydellisesti jos se tekee virhe jarrutuksia ja tippuu pois käytöstä mikäli aurinko paistaa sopivasti kameraan? Toki en Y:tä ole ajanut niin tiedä paljonko se noita tekee nykyään, mutta kuitenkin.
 
Veikkaisin IIHS:llä ja NCAP ohjelmalla olevan "hieman" enemmän lihaksia perinpohjaisesti testata ja analysoida saatua dataa kuin suomalaisella lehdellä, joka on häivähdys menneestä asiantuntijuudestaan.
Varmasti on, oletko sitä mieltä, että turvaominaisuudet on nyt perinpohjaisesti testattu tuon linkittämäsi videon perusteella mistä tulos muodostui?
 
On. Jos jotain syytä ilmenee, niitä aletaan tutkia lisää ja hakea syitä "miksi näin." Tavallisena ihmisenä mun on turhaa pohtia asiaa, koska meillä ei ole mahdollisuutta testata noita.

Plus ne on lisäturvaa, vielä ei mennä itseajavissa autoissa. Kuljettajalla on se vastuu ajaa, nuo järjestelmät on niitä *hups* turvaverkkoja kun tarkkaavaisuus syystä x pettää.
 
Mielestäni näissä testeihin voi luottaa siinä kontekstissa jossa niitä on tehty. Samoilla linjoilla liikutaan myös pc komponenttien testeissä, ja sielläkin saadaan vähän erilaisia tuloksia. Tai mobiililaitteiden testeissä riippuen millaista testiä tehdään tai vaikka throtlaako se M2 piiri vai ei (joista molemmat ovat oikeita vastauksia).

Erinomaista, että Tesla on parantanut testituloksiaan eli selkeästi parempaan suuntaan on menty (ainakin niissä skenaariossa joita on testattu). Se tietty ei millään tavalla takaa. etteikö ongelmia arkiajossa voisi tulla.

Siksikin joku lehden tekemä testi ja/tai EuroNCAPn tekemä testi tai vaikka Saksan kuluttajaviranomaisen vuosittainen raportti autojen vioista ovat kaikki sellaisenaan mielenkiintoisia mutta eivät yhteismitallisia.
 
Eikö TM kritisoinut sitä automaattiajoa ja vakkaria eikä kolariturvallisuutta? Vai onko tullut jotain uusia ulostuloja TM:ltä?
Pääosin tätä nyt talvitestissä 2022. Toki lämmitys ei ollut toimiva. Katsotaan mitä nyt talvena on.

Vanhempaa materiaalia löytyy kun ei pysähtynyt. Koskee Model 3:sta.
Vuoden 2020 talvitesti

Tästä on joku uudempi video missä testaavat kesemmällä ja tällöin se toimi ongelmitta.
 
On. Jos jotain syytä ilmenee, niitä aletaan tutkia lisää ja hakea syitä "miksi näin." Tavallisena ihmisenä mun on turhaa pohtia asiaa, koska meillä ei ole mahdollisuutta testata noita.

Plus ne on lisäturvaa, vielä ei mennä itseajavissa autoissa. Kuljettajalla on se vastuu ajaa, nuo järjestelmät on niitä *hups* turvaverkkoja kun tarkkaavaisuus syystä x pettää.
Näin juuri, ei varmaan toimi kaikissa tilanteissa 100%, mutta toisaalta monessa liikenteessä olevassa autossa ei ole edes abs jarruja, joten kyllä teslan turvalaitteet ovat varmasti ihan hyvät, ainakin jos vertaa keskiverto autoon joita on liikkeellä.

Ongelma tulee tietysti sitten siitä jos ihmiset kuvittelee että auto kyllä hoitaa, kun pitäisi itse ajaa ja tarkkailla liikennettä samalla. Koska oikeasti järjestelmä on tehty vain aivan viimesijaiseksi keinoksi välttää onnettomuudet eikä oikeasti jokapäiväiseen käyttöön.
 
On. Jos jotain syytä ilmenee, niitä aletaan tutkia lisää ja hakea syitä "miksi näin." Tavallisena ihmisenä mun on turhaa pohtia asiaa, koska meillä ei ole mahdollisuutta testata noita.

Plus ne on lisäturvaa, vielä ei mennä itseajavissa autoissa. Kuljettajalla on se vastuu ajaa, nuo järjestelmät on niitä *hups* turvaverkkoja kun tarkkaavaisuus syystä x pettää.
Aivan, no meillä on sitten vähän eri käsitys perinpohjaisesta testaamisesta. Ja tottakai kuljettajalla on vastuu, mutta miten se tuon testituloksen arviointiin liittyy? Käsittääkseni tuossa osiossa kuitenkin arvosteltiin ominaisuuksien toimintaa, ei kuljettajan.

Näin juuri, ei varmaan toimi kaikissa tilanteissa 100%, mutta toisaalta monessa liikenteessä olevassa autossa ei ole edes abs jarruja, joten kyllä teslan turvalaitteet ovat varmasti ihan hyvät, ainakin jos vertaa keskiverto autoon joita on liikkeellä.

Ongelma tulee tietysti sitten siitä jos ihmiset kuvittelee että auto kyllä hoitaa, kun pitäisi itse ajaa ja tarkkailla liikennettä samalla. Koska oikeasti järjestelmä on tehty vain aivan viimesijaiseksi keinoksi välttää onnettomuudet eikä oikeasti jokapäiväiseen käyttöön.
Niin, ei ketään niitä huonoiksi olekaan sanonut ja varmasti ovat myös parantuneet, mutta se pointti oli siinä, että tuo testiolosuhde nyt ei vastaa mitenkään kauhean hyvin arkiliikennettä, tai ei ainakaan sitä mitä esim. tässä Kehä3:sen sisäpuolella on.

Ja en nyt taaskaan ymmärrä miten loppu tähän liittyy, tietenkin kuljettajan pitää olla hereillä jne., mutta miten se muuttaa tuon testituloksen lopputulosta? Toivottavasti ei mitenkään ja tuon mukaan nuo toimivat lähes täydellisesti ja varmasti noissa olosuhteissa toimivatkin, mutta en kyllä silti tuon perusteella nyt vetelisi mitään johtopäätöksiä, että nuo toimivat aina ”oikean” liikenteen seassa samalla tavalla.
 
Kaikesta voi nitkuttaa ja natkuttaa, mutta jos NCAP ja IIHS nostaa mallin korkeimpaan luokitukseen, olet valinnut hyvin jos ajoneuvon turvallisuus on tärkeää.


Mene heidän sivustoilleen pyörimään ja sitten kyseenalaistamaan kuinka Muro test© olisi luotettavampi ja laaja-alaisempi, oot nimittäin haasteen edessä.
 
Kaikesta voi nitkuttaa ja natkuttaa, mutta jos NCAP ja IIHS nostaa mallin korkeimpaan luokitukseen, olet valinnut hyvin jos ajoneuvon turvallisuus on tärkeää.


Mene heidän sivustoilleen pyörimään ja sitten kyseenalaistamaan kuinka Muro test© olisi luotettavampi ja laaja-alaisempi, oot nimittäin haasteen edessä.
Kanssasi on näemmä turha keskustella asiasta, Tesla absoluuttisesti paras kun IIHS/NCAP niin sanoo piste, ja lopun ohi vedetään laput silmillä eikä haluta ymmärtää mitä haetaan takaa, minkä lisäksi ei ilmeisesti saa kyseenalaistaa vakioidun testin verrannollisuutta oikeaan liikenteeseen, kun on vain tavallinen ihminen ilman mahdollisuutta testata itse, joten antaa olla.

PS. Mikä on Muro test©?
 
Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
Täs mää nimimerkkinä itkemässä suomalaiselle atk foorumille maailman suurimmista henkilöautojen passiivisen/aktiivisen turvallisuuden testilaitoksista, että väärin tämäkin testattu.

Eiköhän tämä riitä, sun osaamistasoilla varmaan on työpäivän aikana parempaakin käyttöä kun valistaa meitä ymmärtämättömiä. :tup:
 
Täs mää nimimerkkinä itkemässä suomalaiselle atk foorumille maailman suurimmista henkilöautojen passiivisen/aktiivisen turvallisuuden testilaitoksista, että väärin tämäkin testattu.

Eiköhän tämä riitä, sun osaamistasoilla varmaan on työpäivän aikana parempaakin käyttöä kun valistaa meitä ymmärtämättömiä. :tup:
Aivan, näin juuri sanoinkin, mutta ei siinä, jatka valitsemallasi linjalla, hyvää päivänjatkoa.
 
Lähinnä täällä on taidettu kyseenalaistaa TM talvitestit siihen liittymättömällä toisella testillä ja samalla haukuttu kaikki ketä on ehditty (niistä TM testaajista aloittaen).

Kuten sanoin, testit eivät ole yhteismitallisia joten niiden tuloksia ei voi verrata keskenään.

Ja kuten myös sanoin, hienoa että Tesla on uusimpaan Y malliin panostanut lisää ko. testin kriteerien osalta.
 
Vai että TM:n testit muuttuivat pätemättömäksi sillä hetkellä kun EuroNCAP julkaisi jotain? On tämäkin taas nyt varsinaista fanitusta, pitäisi pikkasen olla kriittisyyttä vaikka olisi "oma auto" kyseessä.

Luulin jo että ollaan päästy siitä "VAG ostaa niin paljon mainoksia että TM haukkuu aina Teslaa" -vaiheesta ulos.
 
Kanssasi on näemmä turha keskustella asiasta, Tesla absoluuttisesti paras kun IIHS/NCAP niin sanoo piste, ja lopun ohi vedetään laput silmillä eikä haluta ymmärtää mitä haetaan takaa, minkä lisäksi ei ilmeisesti saa kyseenalaistaa vakioidun testin verrannollisuutta oikeaan liikenteeseen, kun on vain tavallinen ihminen ilman mahdollisuutta testata itse, joten antaa olla.
e
Itse ainakin tulkitsin närän sun pointtiin jotakuinkin näin; On ammattimaisesti testaavia organisaatioita, joiden testien mukaan nää on hyviä pelejä. Jos on eri mieltä, olisi hyvä esittää yhtä detaljoituja testituloksia vastakkaista osoittamaan. Se, että heittää epäilystä tyyliin ”suomalainen liikenne on niin erilaista, että ei noi testit oo valideja” on vähän ehkä hassua.

Eiköhän jenkkien, aussien ja euroopan testiorganisaatiot noin kombinaationa kata kohtuuhyvin myös suomalaisenkin liikenteen. Ei me niin erinomaisen erikoisia kansana tai edes säältä olla, kuin moni uskoo.

Aukotonta testiä ei ole, mutta jos biili on kolmessa eri akkreditoidussa testissä parempip kuin muut, lienee se sitä myös kehä3:n sisäpuolellakin (ehkä jopa ulkopuolellakin?).
 
Safety assist 98%. Testaako ne noita myös?

Viralliset protokollat löytyy Euro NCAP -aineistosta: Safety Assist | Euro NCAP

Josta toki tässä parempi se “markkinointitiivistelmä“ täältä: Safety Assist | Euro NCAP

Eli, pistetys näyttäisi koostuvan asioista kuten:
  1. Hätäjarrutus edessä olevaan autoon (vaan ei pyörään, aikuiseen tai lapseen; siis niihin missä myös nuo viralliset tahot ovat saaneet Teslan epäonnistumaan osa-aikaisesti, esim. IIHS ja sen taustamateriaali selittämässä miksi tuo toiseksi korkein taso ei ole vielä ehkä ihan riittävä Performance of pedestrian crash prevention varies among midsize cars . Huomionarvoisesti useampi perinteinen autovalmistaja, myös halvemmissa autoissa, pääsi tuonne korkeimmalle tasolle.)
    1. Tässä toki ei myöskään testiä moottoripyörään; puhumattakaan että testattaisiin pimeällä tai muutoin hankalissa valaistusoloissa, kuten matala valon kulma (kuten se amatööritesti, jossa selvästi haluttiin näyttää milloin kamera ei vaan vielä toimi).
  2. Matkustajien vireystilan ja turvavöiden käytön yms. seuranta
  3. Nopeusmerkkien luenta (jossa mukana myös 100 km oikeaa ajoa, siis selvästi vähemmän kuin mitä autolehtien testeissä; lisäksi oikean ajon osalta ei näytä olevan mitään säävaatimuksia, joten oletan näiden olevan kaikille autoille ns. hyvän kelin tuloksia https://cdn.euroncap.com/media/32290/euro-ncap-sas-test-protocol-v20.pdf )
  4. Automaattinen kaistalla pysyminen


Tämä ei toki ollut se testi mitä varmaan etsittiin, vaan tuo “VRU” ( Vulnerable Road User (VRU) Protection | Euro NCAP ) ja sen 82 % pistemäärä (joka on toki hyvä verrattuna moniin muihin autoihin, mutta ei silti esim. testitulossivulla ensimmäisenä listattu testi, eli peruutus paikallaan seisovaan aikuiseen päivänvalossa näyttäisi puna-oranssilta – eli siinä kolahti – muut näyttäisi nyt testiprotokollan olevan parin vuoden ikäinen viimein softapäivitetty (kts. yllä)).

Ja, tuleeko tuo kääntymisen jalankulkija tosiaan etu- eikä takaviistosta. Miksi ihmeessä? Ei tuo ole se tilanne missä myös ihmiset yleensä mokaa. (Lapsi autojen takaa, mikä epäonnistui 2019 Teslalta toki näyttäisi tällä kertaa virallisessa hyvän valon testissä toimivan, mistä ansaitusti pisteet.)

Kyllä. Ottivat ne osaksi testauksia koska huomasivat näiden olevan myös paskoja.

Ei ole erikoista jos tietää miten viralliset testit toimii. Virallisen testin tilanteet lienevät kaikilla valmistajilla niiden softatiimien yksikkötesteissä... epäviralliset testit yleensä tarkoituksella *eivät* toista virallisia protokollia, vaan rikkovat jonkun oletuksen (kohteen koko, valon suunta, nopeus, testipaikka, ...).

Tähän toki sitten vielä ääriesimerkkinä se VW ja päästöskandaali. (Houkutus lienee kohtalaisen kova laittaa autoon esim. hieman herkemmälle se jarrutuskynnys kun tunnistetaan testirata ja testissä ei rangaista vääristä negatiivisista havainnoista. Jos tämä kerran oltiin valmiita tekemään myös päästöissä. Tämän saa myös aikaan aidon viattomasti – siis siten, että tämä toiminto ei tule testiradasta vaan “tunnistetaan huono kuski” tai “tunnistetaan kuskilla oleva jalankulkijavaarallinen reitti”. Laitat herkkyyden riippumaan painotetusti auton viimeisimmästä käytöstä (ts. jarruta herkemmin jos viime aikona on nähty paljon kadulla olevia ihmisiä). Testiradalla toistettava testi rupeaa näyttämään kumman hyvältä kun testaat samana päivänä toistakymmentä toistoa erilaisia henkilöitä.)

Teslan mukaan nuo on näköjään parhaat lukemat koskaan testattu


Erikoista miten tässä testissä turvajärjestelmät toimivat täydellisesti, mutta sen ilmeisen teslavihaajan Dan O'Dowdin testeissä auto veti aina lapsen yli, mistä muutama viikko sitten oli paljon juttua... Kiinnostaisi ehkä tietää lisää tämän Danin metodeista

Ei niin erikoista. Jos katsoo miten nuo virallisten testien lukemat kehittyy kun testataan protokollan julkaisun jälkeisiä autojulkaisuja. Tämä siis tuo 2020 testiprotokolla...

Toki, Teslalta tässä testissä todella hyvä suoritus (erityisesti tuossa tiukemmassa perinteissä matkustajan suojelussa, jonka vaatimukset rupeavat olemaan melko kovia). Mutta, lipsahti sinne silti se “pakitetaan aikuisen päälle” -moka, vaikka testiä varten lienee tuotekehityksessä softaa testattu kiitettävän monta työtuntia (pakitetaan lapsen päälle ei ole siis testinä).
 
Facebookista pongattu tämä

Maksullista sisältöä mutta Y sai heidän testeissään 6/10. Tarkemmin ei vielä ole irronnut miten testattu jne. Kauhee show menossa kun Y ei ollut tässä testissä paras.
 
Näitten ongelma on juuri se, että toisilla on vakioitu ja selkeästi betonoitu asema tutkia testata asioita hakien niitä poikkeamia ja todellisuutta, sitten tulee joku "tuntematon" taho olemattomilla lihaksilla alan ulkoa ja 6/10. :hmm:

Kumpaako uskot, jääkö jotain kertomatta? Kuten erään vakuutusyhtiön palovaaran demonstraatio kolarissa paukauttaen esittelykohde ilman akkuja valkeeseen; "Näinkin voisi käydä! Ei oo käyny, mutta on se silti ihan mahdollista."

TURVALLISUUS Arvostelussa huomioitiin auton turvallisuusjärjestelmät ja Euro NCAP -testien tulokset koskien aikuisten ja lasten matkustusturvallisuutta sekä turvallisuutta jalankulkijoille.
Turvallisuusjärjestelmiin liittyen huomioitiin erilaiset varoittimet ja avustimet sekä esimerkiksi vakionopeussäädin. Aikuisten ja lasten turvallisuuteen liittyen arvosteltiin lisäksi esimerkiksi turvatyynyt ja turvavyömuistuttimet, turvaistuinten asentaminen sekä pääntukien säädöt.

Eli NCAP testiin/arviointiin pohjautuu. Jos tällä saadaan selkeä eroavaisuus kun vertailutulos kuitenkin on maksimit niin kiinnostaa mistä saadaan isot erot.
 
Facebookista pongattu tämä

Maksullista sisältöä mutta Y sai heidän testeissään 6/10. Tarkemmin ei vielä ole irronnut miten testattu jne. Kauhee show menossa kun Y ei ollut tässä testissä paras.
Nämä on ihan huijaustestejä, ei tuota voi ottaa tosissaan. Olen muutaman auton käynyt koeajamassa ja mielestä Y on paras auto.
 
Sanotaanko ei nyt välttämättä huijausta, mutta herättää hieman kysymyksiä jos testaustulokset pohjaavat toisen, tunnetun tahon (EuroNCAP) testituloksiin jossa testauksen kohde veti 9½/10 ja itse arvostellaan samoihin tietoihin perustuen 6/10.
 
e
Itse ainakin tulkitsin närän sun pointtiin jotakuinkin näin; On ammattimaisesti testaavia organisaatioita, joiden testien mukaan nää on hyviä pelejä. Jos on eri mieltä, olisi hyvä esittää yhtä detaljoituja testituloksia vastakkaista osoittamaan. Se, että heittää epäilystä tyyliin ”suomalainen liikenne on niin erilaista, että ei noi testit oo valideja” on vähän ehkä hassua.

Eiköhän jenkkien, aussien ja euroopan testiorganisaatiot noin kombinaationa kata kohtuuhyvin myös suomalaisenkin liikenteen. Ei me niin erinomaisen erikoisia kansana tai edes säältä olla, kuin moni uskoo.

Aukotonta testiä ei ole, mutta jos biili on kolmessa eri akkreditoidussa testissä parempip kuin muut, lienee se sitä myös kehä3:n sisäpuolellakin (ehkä jopa ulkopuolellakin?).
Ja en kyllä mielestäni muuta olekaan väittänyt, tottakai testaavat ammatikseen noita ja tuloksilla on painoarvoa ja ovat mitä suuremmalla todennäköisyydellä oikeita, niissä olosuhteissa missä ne on testattu. Mihin esitin epäilyksen, ettei noita kuitenkaan voi yleistää joka tilanteessa toimivaksi. Järjestelmä toimii kameratunnistuksella, samaa käytetään autopilottiin missä rautaa joudutaan uusimaan tehokkaammaksi, että saadaan se toimimaan kunnolla (vai mille HW versiolle nykyään sitten lupaavatkin FSD:tä), mikä liittyy siihen, että kun lisätään havannoitavien kohteiden määrää siinä ympäröivässä liikenteessä ja muut muuttujat, niin toimiiko kyseinen järjestelmä vielä samalla tasolla vai ei, kuin näissä testeissä mitkä on vakioituja ja kattavat rajallisen määrän muuttujia. Eikä pointtina ollut juuri Kehä 3:sen sisäpuolinen liikenne, vaan ihan yleisestikkin se kaikki liikenne.

Toki vastauksien perusteella tälläistä epäilyä ei saisi esittää taikka siitä keskustella, ellei ole aukotonta testaus dataa sitä tukemaan, mutta ymmärtänet varmasti, että tämän perusteellinen testaaminen joka tilanteessa on käytännössä mahdotonta, vai oletko erimieltä? Jolloin se, että toimivat noissa testeissä ok, ei voi aukottomasti vetää johtopäätöstä, että toimisivat aina täydellisesti, vai voidaanko muka?

Onko Model Y noiden testien perusteella parempi kuin moni muu? Varmasti on, mutta ainoaksi totuudeksi tuon väittäminen on vain typerää.
 
Sanotaanko ei nyt välttämättä huijausta, mutta herättää hieman kysymyksiä jos testaustulokset pohjaavat toisen, tunnetun tahon (EuroNCAP) testituloksiin jossa testauksen kohde veti 9½/10 ja itse arvostellaan samoihin tietoihin perustuen 6/10.
Miten nyt siis EuroNCAP testin tulos mitenkään suuressä määrin vaikuttaa jonkun aivan toisen tahon tekemään vertailutestin kokonaisarvosanaan?
 
Mitäs jos lukisitte aiemmat viestit Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä ja tuon spoilerin alla olevan selitteen Kuluttajan testistä. Jos heidän arvosanansa turvallisuudesta pohjaa NCAP testiin, josta Y veti melkein maksimit kaikessa, miten voi arvostella 6/10?

 
Mitäs jos lukisitte aiemmat viestit Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä ja tuon spoilerin alla olevan selitteen Kuluttajan testistä. Jos heidän arvosanansa turvallisuudesta pohjaa NCAP testiin, josta Y veti melkein maksimit kaikessa, miten voi arvostella 6/10?


Ei kai tuo kuluttajan testi ollut turvallisuustesti, vaan turvallisuus on yksi osa isompaa testikokonaisuutta josta arvosana 6/10.
 
Pitää olla varovainen ettei saa keppiä tekijänoikeuksista, mutta... Ostin testin, maksaa femman.

Tesla Y
Turvallisuusjärjestelmät 7
Turvallisuus aikuiselle 6
Turvallisuus lapselle 6
Turvallisuus jalankulkijoille 5

Enyaq
TURVALLISUUS 8
Turvallisuusjärjestelmät 9
Turvallisuus aikuiselle 8
Turvallisuus lapselle 7
Turvallisuus jalankulkijoille 5

XC40
TURVALLISUUS 9
Turvallisuusjärjestelmät 10
Turvallisuus aikuiselle 10
Turvallisuus lapselle 7
Turvallisuus jalankulkijoille 5

Tesla on saanut keppiä tiloista, valoista, käytettävyydestä, näkyvyydestä... Niistä voidaan olla montaa mieltä. Mutta jos turvallisuus on samasta testidatasta arvotettu noin...
Turvallisuus aikuiselle: 6
Turvallisuus lapselle: 6
Turvallisuus jalankulkijoille 5

Testidatasta, jossa kohde rankattiin turvallisimmaksi kaikista testatuista ajoneuvoista. Suorat lainaukset NCAP pdf kaavakkeesta:
Aikuisturvallisuus 97%
Comments
The passenger compartment of the Model Y remained stable in the frontal offset test. Dummy numbers showed good protection of the
knees and femurs of both the driver and passenger. Tesla showed that a similar level of protection would be provided to occupants of
different sizes and to those sitting in different positions. Protection of the front passenger was good for all critical body areas. Analysis of
the deceleration of the impact trolley during the test, and analysis of the deformable barrier after the test, revealed that the Model Y would
be a benign impact partner in a frontal collision. In the full-width rigid barrier test, the all critical body areas were well protected for the
driver and were at least adequately protected for the rear passenger. In the side barrier test, protection of all critical body areas was good
and the car scored maximum points in this part of the assessment. In the more severe side pole impact, protection of all critical body areas
was good or adequate. Control of excursion (the extent to which a body is thrown to the other side of the vehicle when it is hit from the far
side) was found to be adequate. The Model Y has a counter-measure to mitigate against occupant to occupant injuries in such impacts
and this performed well in Euro NCAP's test. Tests on the front seats and head restraints demonstrated good protection against whiplash
injuries in the event of a rear-end collision. A geometric analysis of the rear seats also indicated good whiplash protection. The Model Y
has an advanced eCall system which alerts the emergency services in the event of a crash. The car also has a system which applies the
brakes after an impact, to avoid secondary collisions.
Lasten turvallisuus 87%
Comments
The Model Y provided good protection to both child dummies in both the frontal offset and side barrier tests, scoring maximum points for
this part of the assessment.
The front passenger airbag can be disabled to allow a rearward-facing child restraint to be used in that
seating position. Clear information is provided to the driver regarding the status of the airbag and the system was rewarded. All of the
restraint types for which the Model Y is designed could be properly installed and accommodated in the car.
Jalankulkijaturvallisuus 82% ja turvallisuusjärjestelmät 98%

TL;DR Vedä maksimipisteet lasten turvallisuudesta. Tule rankatuksi samasta datasta 6/10 lasten kolariturvallisuudesta. Ja muutama muu synttärisetti kun silmäilee verrokkiryhmän arviointeja. Uskon, että aiheesta keskustellaan muuallakin kuin täällä kun sitä aletaan pureksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli Y:n 2022.24.06 - päivitys missä release notesin mukaan tulee tuo Tesla Vision ja ilmeisesti samalla siis disabloi tutkan
 
Näitten ongelma on juuri se, että toisilla on vakioitu ja selkeästi betonoitu asema tutkia testata asioita hakien niitä poikkeamia ja todellisuutta, sitten tulee joku "tuntematon" taho olemattomilla lihaksilla alan ulkoa ja 6/10. :hmm:
"Autotesti tehdään kuluttajaorganisaatioiden ja autoliittojen kansainvälisenä yhteistyönä."

Vai yritätkö nyt vängätä, että nimenomaan Kuluttaja-lehdellä on joku agenda Teslaa vastaan? Kysy ihmeessä epäkohdista tuolla sivulla, näemmä vastaavat kysymyksiin.

Lisätääs nyt vielä tämäkin:
" TL;DR Vedä maksimipisteet lasten turvallisuudesta. "
Tesla sai 87% EuroNCAPissa lasten turvallisuudesta, hikiseen yli puolen välin jos verrataan tänä tai viime vuonna testattuja autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Vai yritätkö nyt vängätä, että nimenomaan Kuluttaja-lehdellä on joku agenda Teslaa vastaan?

Lue edellinen vastaus.

EuroNCAP testitulokset: Aikuinen, lapset, jalankulkija, turvajärjestelmät

A: 91, 87, 73, 81
B: 97, 87, 82, 98

Kuluttajan testi
A: TURVALLISUUS 8
Turvallisuusjärjestelmät 10
Turvallisuus aikuiselle 8
Turvallisuus lapselle 7
Turvallisuus jalankulkijoille 5
B: TURVALLISUUS 6
Turvallisuusjärjestelmät 7
Turvallisuus aikuiselle 6
Turvallisuus lapselle 6
Turvallisuus jalankulkijoille 5


Toinen testattu auto noiden NCAP arvosanojen takaa voitti koko testin kuten ed.mainitun turvallisuusosion. Ajoneuvo B on Tesla.

 
Viimeksi muokattu:
Ja en nyt taaskaan ymmärrä miten loppu tähän liittyy, tietenkin kuljettajan pitää olla hereillä jne., mutta miten se muuttaa tuon testituloksen lopputulosta? Toivottavasti ei mitenkään ja tuon mukaan nuo toimivat lähes täydellisesti ja varmasti noissa olosuhteissa toimivatkin, mutta en kyllä silti tuon perusteella nyt vetelisi mitään johtopäätöksiä, että nuo toimivat aina ”oikean” liikenteen seassa samalla tavalla.
Ei toki muuta testitulosta mitenkään, mutta tarkoitin noin yleisellä tasolla autojen turvalaitteiden parantuessa tulee ongelmana että osa kuskeista alkaa luottaa niihin ja eivät siksi enää kiinnitä huomiota liikenteeseen. Jos ajaa jollain 70 luvin ladalla niin pitää olla aika hereillä noin ylipäätään että saa edes ajettua ollenkaan, mutta jos menee uudella autolla joka ei aja kaistaviivojen yli, kääntyy itse, ei kolaroi jne. Niin siinä äkkiä herpaantuu keskittyminen joka sitten johtaa joskus kolariin kun laitteet ei toimikkaan kuten pitäisi ja itse ollaan muissa maailmoissa kun kuviteltiin auton hoitavan kaiken.
 
Kannattaisikohan tämä jättää asentamatta toistaiseksi? Vai mitä mietteitä sen toimivuudesta?

Tuossa ei tullutkaan Visionia (Auton näytön release notesissa sitä ei ollut)

2022.24.6 Official Tesla Release Notes - Software Updates (notateslaapp.com)


1662720570113.png
 
Käytettyjen Model Y-mallien hinnat ovat näköjään tulleet reippaasti alas. Nyt myynnissä on jo useampi Y alle 67 tonnilla, kun pari viikkoa sitten yhtäkään ei ollut tarjossa alle 70 000 euron hintaan. Tällä hetkellä niitä on tarjolla jo 14 kappaletta, joista yksi on vieläpä tänä vuonna rekisteröity. Saa nähdä, milloin mennään alle 65 tonniin, jolloin ostoa voisi jo harkita.
 
Silti aivan liian kallis kun my23 koukulla on 68t. Tammi- Maaliskuulle näyttää nyt toimitusta ja veikkaan että pikemminkin aikaistuu kuin viivästyy tuosta ( ja toki kolme halvinta kamux mistä ei voi autoa ostaa kuin käteisellä)
 
Y-Tesla kiinnostaisi liisarina, mistä tiedän saanko hyvän diilin vai tulenko kusetetuksi? Autoilu on toki aina kallista.. :D
 
Silti aivan liian kallis kun my23 koukulla on 68t. Tammi- Maaliskuulle näyttää nyt toimitusta ja veikkaan että pikemminkin aikaistuu kuin viivästyy tuosta ( ja toki kolme halvinta kamux mistä ei voi autoa ostaa kuin käteisellä)

Jos uusia saa nopeasti 68ke niin markkinatalous pitää huolen että käytettyjen hinnat tippuvat tästä selvästi alaspäin, en ihmettelisi jos kohta ollaan selvästi alle 60ke ensimmäisten käytettyjen MY:n osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 633
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom