Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Joku taho kai ne hyväksyy? Vai salliiko USA/EU vaan tuoda auton?

Siis tottakai hyväksyy.

Eli jos autolle halutaan EU-tyyppihyväksyntä sitä haetaan joltakin EU-maan tyyppihyväksyntäviranomaiselta.

Eli EU-alueelle tarvitaan vain yksi tyyppihyväksyntä, eikä jokaiselle maalle erikseen. Ja ainut kuka voi vaatia takaisinkutsua- tai jopa markkinoilta poistoa on alkuperäinen tyyppihyväksyntäviranomainen.
 
En kyllä FSD:stä maksaisi mitään. Jos se toimiikin joskus 10v päästä niin nykyiset autot on jo paalattuna ennen sitä ja ne jotka eivät ole eivät sisällä riittävästi kameroita/tutkia jne että tuo voisi toimia. Aikamoinen tyhmiltä rahat pois kusetus.
FSD:tä ruksivat kaikenlaiset yritysleasingien ottajat. Jos liisarin budjettiin mahtuu, niin miksipä sen jättäisi ottamatta? Harvassa firmassa liisaribudjetista ylijäävät varat saa itselle...
 
Munron 4680 sylinterin avauksen jälkeen näyttää siltä, että Teslan lupaamista asioista ei yksikään toteutunut.
4680 on kuten muutkin akut, vain koko on erilainen.



Täähän nyt on pääosin paskaa. Oikea toteamus olisi että _kaikkia_ Battery dayssä esiteltyjä ei laitettu v1:seen, koska uusia teknologioita ja muuttujia olisi niin monta kerralla.
Et jaksanut mainita että uutena noihin kennoihin tulee siis muoto/koko, tabless tekniikka, DBE tekniikka (oliko anodissa vai katodissa, en muista ulkoa - ei kuitenkaan molemmissa) sekä structural pack paketointi. Tuossa on jo aika monta "ensimmäistä" yhdellä kertaa skaalattavaksi.
 
Täähän nyt on pääosin paskaa. Oikea toteamus olisi että _kaikkia_ Battery dayssä esiteltyjä ei laitettu v1:seen, koska uusia teknologioita ja muuttujia olisi niin monta kerralla.
Et jaksanut mainita että uutena noihin kennoihin tulee siis muoto/koko, tabless tekniikka, DBE tekniikka (oliko anodissa vai katodissa, en muista ulkoa - ei kuitenkaan molemmissa) sekä structural pack paketointi. Tuossa on jo aika monta "ensimmäistä" yhdellä kertaa skaalattavaksi.
Se nähdään sitten jos joskus v2 tulee ja avataan.
Nyt mennään pelkällä hypejunalla ja parannusta ei saatu.

Edit. Tesla haastettu AP ja FSD osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Model Y LR:ää irtoaa jo alle 60k€ Saksasta vähän käytettynä.

Saksalaisille nuo ennen vuoden vaihdetta vielä myyntiin tulevat autot ovat maksaneet noin 55k€ tukien jälkeen.
 
Kähinää kotimarkkinalla:
Teslaa vastaan on nostettu joukkokanne koskien yhtiön autojen Autopilot- ja itseohjautuvuusominaisuuksia.

Lukuaika noin 2 min
Sähköautovalmistaja Tesla on haastettu joukkokanteella oikeuteen. Kanteen nostaneet autoilijat syyttävät Teslaa harhaanjohtavasta mainonnasta.

Reuters kertoo, että kanne syyttää Teslan ja sen toimitusjohtaja Elon Muskin mainostaneen vuodesta 2016 saakka, kuinka Teslan autojen Autopilot- ja Täysin itsestään ajava -ominaisuudet ovat joko täysin toimintavalmiita tai ihan kulman takana.

Kanteen mukaan hehkutettuihin ominaisuuksiin tarvittavaa teknologiaa ei edes ollut tai oli olemassa vain osittain, jolloin niiden käyttö tekisi ajamisesta turvatonta. Teslakin tietää tämän, sillä nimistään huolimatta mainostetut ominaisuudet vaativat ajajan aktiivista osallistumista.


Joukkokanteen johtava kantaja Briggs Matsko väittää Teslan toimineen näin luodakseen innostusta ajoneuvojensa suhteen, houkutellakseen sijoittajia, kasvattaakseen myyntiä, välttääkseen konkurssin, pumpatakseen osakkeidensa hintaa ylös ja päästäkseen sähköautomarkkinoilla niskan päälle.

”Tesla ei ole valmistanut mitään mikä olisi päässyt edes lähelle itseohjautuvaa autoa”, Matsko sanoo.


Teslan omistajat saavat autojensa itseohjautuvuusominaisuuksiin ohjelmistopäivityksiä. Matskon mukaan omistajat toimivat käytännössä kouluttamattomina koeajoinsinööreinä, ja ovat törmänneet valtavaan määrään ongelmia, kuten ajoneuvoihin, jotka haluaisivat ajaa vastaantulijoiden kaistalla, ajaa päin punaisia tai kääntyä samalla, kun tie kääntyy.

Joukkokanne vaatii Teslalta määrittelemättömän kokoisia korvauksia. Mikäli kanne menee läpi, korvaukset maksettaisiin jokaiselle Teslan vuoden 2016 jälkeen ostaneelle tai liisanneelle henkilölle, mikäli autossa vain on ollut Autopilot- tai Täysin itsestään ajava -ominaisuus.

Myös Yhdysvaltain maanteiden liikenneturvallisuusviranomainen National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) tutkii Teslan itseohjautuvuusominaisuuksien turvallisuutta. NHTSA on avannut 38 eri tutkimusta Teslojen toimintaan, kuten niiden tapaan jarruttaa äkkiarvaamatta. NHTSA on ollut erityisen huolissaan siitä, kuinka Teslan autot eivät ole rekisteröineet pysähtyneitä hälytysajoneuvoja vaan ajaneet täyttä vauhtia niitä päin.

 
Kiinassa toimitusajat lyhentyneet, valuu varmaan viiveellä eurooppaan kun saavat laivattua. Tai no on euroopassakin toimitusajat sinänsä hieman lyhentyneet, jo toukokuun alussa M3 luvattiin samaa tammi-maalis toimitusta kun tällä hetkellä, 4 kuukauteen ei ole arvio mennyt yhtään eteenpäin. Jenkeissä M3 toimitusaika on myöskin enää 1-3kk tilaussivuston mukaan, tosin long range ei ole tilattavissa.

 
Viimeksi muokattu:
Nonin autoon tuli softapäivitys (2022.28.1) ja nyt autopilotti pakottaa valoautomatiikan päälle. Olikos tuo nyt sitten se vision only? Käväsin testilenkin heittämässä iltahämärässä ja vesisateessa, hieman oli haparoivan olosta menoa muutamassa kohtaa, vaikutti että ei ollut ihan varma tiemerkinnöistä ja se valoautomatiikka... ei kyllä kehtaa pitää sitä päällä kun se sekoilee, kanssa-autoilijat varmaan ihemttelee että mitähän tuo touhuaa. Noh keli oli kieltämättä aika haastava, kostea asfaltti ja pimeää, en varmaan tuossa kelissä autopilottiin muutenkaan luottas ihan täpöllä. Noh kattotaan miten tuon kanssa oppii elämään.
 
Joo vision only.
Ja ei ole väliä onko sade tai kosteaa niin automatiikka on vaan kuraa.
 
Joo vision only.
Ja ei ole väliä onko sade tai kosteaa niin automatiikka on vaan kuraa.

Muuttuiko EU autot myös tuohon vision only moodiin? Auton release notesissa ei ollut mainintaa asiasta. Valoautomatiikka on ollut kuraa alusta lähtien eikä sitä ole voinut pitää päällä. Heittää yhtäkkiä pitkät päälle valaistulla tiellä taajamassa jne.
 
Muuttuiko EU autot myös tuohon vision only moodiin? Auton release notesissa ei ollut mainintaa asiasta. Valoautomatiikka on ollut kuraa alusta lähtien eikä sitä ole voinut pitää päällä. Heittää yhtäkkiä pitkät päälle valaistulla tiellä taajamassa jne.
Jos autossa on hw3 ja päivitys 2022.28.x niin löytyy aikaisempien release notesien alta 2022.20 tuo että autosi on nyt Vision. Myös minimi etäisyys on 2.

Huhtikuusta 2022 eteenpäin kaikki uudet on Vision myös.

Eli kaikki autot mitkä täyttää vaatimukset konvertoituu Visionille ja tutka disabloidaan.
 
Noniin oma MY tilaus liikahti oct - jan arviosta takaisin alkup. arvioon eli jan - mar 2023. Somessa näytti olevan monella muullakin siirtynyt ensvuoden puolelle. Eipä tuo oikeastaan haittaa, ehtii hyvin kattoa ja miettiä mitä tuon kanssa tekee. On vähän käynyt mielessä josko käyttäs sen verran tunauksessa tätä M3 että laitattas äänieristystä ja PPF suojausta... jos siihen lähtee niin varmaan tulee pidettyä M3 pidempään.
 
Noniin oma MY tilaus liikahti oct - jan arviosta takaisin alkup. arvioon eli jan - mar 2023. Somessa näytti olevan monella muullakin siirtynyt ensvuoden puolelle. Eipä tuo oikeastaan haittaa, ehtii hyvin kattoa ja miettiä mitä tuon kanssa tekee. On vähän käynyt mielessä josko käyttäs sen verran tunauksessa tätä M3 että laitattas äänieristystä ja PPF suojausta... jos siihen lähtee niin varmaan tulee pidettyä M3 pidempään.
Sama täällä, arvio siirtynyt tammi-maaliskuulle. Alkuperäinen arvio tilaushetkellä (siis huhtikuussa) oli syyskuu.
 
Hienoja autoja nää Teslat. Kaikki kyselee täällä mitä ominaisuuksia sattuisi omassa olemaan ja sitten neuvotellaan miten valot ja pyyhkijät toimii :D
 
Kerroko miten? Automaattivalot menee aina päälle kun autopilotin aktivoi ja pitkät lävähtää samantien päälle.
Siitä vivusta nykyiset niin saat pois automaattivalot. Pitää tehdä joka kerta APn kanssa. Parempi olisi Teslan korjata vain tuo.

Haluaisin kyllä että saisi ajettua POI sisään. Koska nykyinen laturipuoli laahaa ja eikä tuo mediapuoli vieläkään pärjää CarPlay/Android Auto.
 
Mietin tässä talvirenkaita ja sitä, pitäisikö mennä suoraan kitkoilla. Talviajoprofiili pääasiassa matka-ajoa isoimmilla moottori- ja valtateillä sekä kaupunkialueilla liikkumista. Onko syitä edes harkita nastoja Model 3:een näillä tiedoin?
 
Jos osaat ajaa talvella kelin mukaan ja ennakoiden, osaat ajaa kitkoilla.
 
Näin hyvin toimii Tesla Vision. Hävittää kaarteessa edessä olevan auton ja lähtee kiihdyttämään.
Itse dashcamissa auto kyllä näkyy.

 
Teslassa kummastuttaa tämä "pyörän keksiminen uudelleen" asioissa, jotka ovat jo kehitetty toimiviksi...

Sadetunnistin.
Älykäs vakionopeudensäädin tutkalla.
Ovenkahvat.
Käyttöliittymä. (osittain)
 
Teslassa kummastuttaa tämä "pyörän keksiminen uudelleen" asioissa, jotka ovat jo kehitetty toimiviksi...

Sadetunnistin.
Älykäs vakionopeudensäädin tutkalla.
Ovenkahvat.
Käyttöliittymä. (osittain)

Hinta ja valmistuksen kompleksisuus + usko siihen, että kamerapohjaiset algoritmit saadaan tuunattua kuntoon. Eikä se kalifornian kotimarkkina tietty joitain asioita painota, kun siellä ei sada juuri koskaan nykyään ja aina kesä.
 
Teslassa kummastuttaa tämä "pyörän keksiminen uudelleen" asioissa, jotka ovat jo kehitetty toimiviksi...

Sadetunnistin.
Älykäs vakionopeudensäädin tutkalla.
Ovenkahvat.
Käyttöliittymä. (osittain)

Kehittihän Tesla täysin oman prosessin valmistaa autoja eikä kopioinut vain Toyotan metodia, jolla vanha automaailma on pärjännyt viimeiset 40(?) vuotta. Tuo on monien mielestä Teslan suurin innovaatio, ei itse auto välttämättä. Ideahan noissa on karsia autosta rinnakkaisia järjestelmiä ja integroida ne yhteen (sadetunnistus ja vakkari). Kun toteutus saadaan toimivaksi, niin auton kompleksisuus ja sitä myötä valmistuskustannukset laskee. Olen kyllä helkkarin tyytyväinen Model 3:n tutkalliseen vakkariin, mutta ymmärrän tuon suunnittelufilosofian myös. Sadetunnistus on toiminut jo aika hyvin, eli kehitys on kehittynyt. Ovenkahvat on tietysti kestoaihe talviolosuhteista kärsiville suomalaisille, mutta rehellisesti sanottuna tämä on peanuts-osaston murhe ainakin Model 3:n kohdalla. Joo, ne jäätyy välillä jos ei jaksa esilämmittää, mutta koskaan ei ole ovi jäänyt aukeamatta tämän takia. Ja kyllähän näitä muutkin valmistajat jo tekee :). Melkeinpä karmittoman ikkunan jäätyminen tiivisteeseen on isompi juttu, mutta siitäkään ei tarvitse kärsiä esilämmittämällä. Käyttöliittymä on mielipiteitä jakava varmasti. Itse en kaipaa kojelaudan ruuhkaisuutta, mutta Model 3:een voisi kyllä pari ohjelmoitavaa monitoimirullaa lisätä rattiin vielä olemassa olevien lisäksi helpottamaan eri toimintojen käyttöä ajon aikana.
 
Ei hävitä noin loivassa mistä esimerkki video kuvattu.
 
Kyllähän tutka-autotkin hävittävät mutkassa edellä ajavan auton, ainakin jos riittävän jyrkkää on.
Tuossa on 3 muuta videota. Itse dashcamissa näkyy tuo auto kokoajan. Jotenkin taitaa kadottaa/tulkita että auto siinä on mutta joku prosentti ei täsmää että pitäisi lukittuna.

Odotellaan jos tulisi se ole stack joskus.
 
Taitaa olla ekan kerran ikinä yli tuhat teslaa myynnissä nettiautossa. Oli muuten about 900 vielä 3vk sitten.
 

Liitteet

  • 09F85B9D-2D72-4351-B5C2-452156745F5A.jpeg
    09F85B9D-2D72-4351-B5C2-452156745F5A.jpeg
    109,2 KB · Luettu: 19
Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka moni noista tuhannesta Teslasta nettiautossa on tuontiautoja. Moniko yritys ja yksityishenkilö on euron kuvat kiiluen silmissä tuonut Tesloja Saksasta tai muista maista Suomeen ja nyt ei saakaan enää kaupaksi kun käytettyjen markkinat on saturoitu Suomessa niillä. Huomannut myös kotimatkalla, että muutaman autoliikkeen näyteikkuna ja piha on täynnä Teslaa.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka moni noista tuhannesta Teslasta nettiautossa on tuontiautoja. Moniko yritys ja yksityishenkilö on euron kuvat kiiluen silmissä tuonut Tesloja Saksasta tai muista maista Suomeen ja nyt ei saakaan enää kaupaksi kun käytettyjen markkinat on saturoitu Suomessa niillä. Huomannut myös kotimatkalla, että muutaman autoliikkeen näyteikkuna ja piha on täynnä Teslaa.
Jossain vaiheessa oli Model 3 rekisteröintiluvut 1-7/2022 missä uutena oli rekisteröity muistaakseni ~600kpl ja käytettynä ~2600kpl.

Eli vaikka niitä on tuotu järjetön määrä etenkin uusiin verrattuna, kyllä niiitä menee kaupaksikin.
 
Kaikki olisi menneet kaupaksi ellei sähkön hinta olisi räjähtänyt. Kysyntä elpyy todennäköisesti taas keväällä.
Eikä se lataussähkö ole tälläkään hetkellä kallista kuin heille, jotka pakosta joutuvat lataamaan keskellä päivää spottisopparilla tai jotka ovat ottaneet kalliin kiinteän sopparin.
 
1,5kk sitten katselin model 3:sta ja ostinkin yhden, silloin laitoin nettiautossa suosikkilistalle muutamia autoja, niistä kaksi on mennyt kaupaksi ja neljä on edelleen myynnissä, hinnat on muutamia satasia - reilun tonnin tippuneet tänä aikana.

Screenshot_2022-09-22-09-08-41-38_31827737d9a00008b77fabac8a451456.jpg
 
Ei ole vai? Jos tänään klo 19 tökkää latautumaan niin hinta on 50snt/kWh. Myös pikalaturien hinnat arviolta kaksinkertaistuneet kun aiemmin sai 20-25snt/kWh nyt hinta on n. 50snt/kWh.

Paikoitellen edes öisin ei olla menty alle 20snt ja talvi edessä.

Kun vertaa siihen että aiemmin määräaikaisten hinnat olivat 4-5snt/kWh niin kyllä se kallista on.
Kuten sanoin, jos ajaa paljon ja on pakko ladata silloin kun pystyy, on sähkö kallista.

Meille tulee noin 15tkm/vuosi ja kesän jälkeen olen kalleimmillaan tainnut kotona ladata 8c/kWh hinnalla. Viimeksi oli alle 2c/kWh kun auto latautui.

Toki meillä on halpa kiinteä sähkösoppari mutta silti tulee latailtua silloin kun sähkö olisi muutenkin halpaa.
 
Ei ole vai? Jos tänään klo 19 tökkää latautumaan niin hinta on 50snt/kWh. Myös pikalaturien hinnat arviolta kaksinkertaistuneet kun aiemmin sai 20-25snt/kWh nyt hinta on n. 50snt/kWh.

Paikoitellen edes öisin ei olla menty alle 20snt ja talvi edessä.

Kun vertaa siihen että aiemmin määräaikaisten hinnat olivat 4-5snt/kWh niin kyllä se kallista on.
Ihan pientä ylöspäin pyöristelyä. Viimeisen neljän viikon keskihinta yöllä on ollut 11-13 snt/kWh. Pakkoko sitä latausta on vuorokauden kalleimmilla tunneilla tehdä, jos käytössä spot-sähkö. Abc-lataus vieläkin enintään 30 snt/kWh ja Teslan laturitkin jää pääosin/kokonaan alle 50 snt/kWh.

Toki hinnat ovat nousseet, mutta ei se sähköautolla ajamisen edullisuutta poista.
 
1,5kk sitten katselin model 3:sta ja ostinkin yhden, silloin laitoin nettiautossa suosikkilistalle muutamia autoja, niistä kaksi on mennyt kaupaksi ja neljä on edelleen myynnissä, hinnat on muutamia satasia - reilun tonnin tippuneet tänä aikana.

Screenshot_2022-09-22-09-08-41-38_31827737d9a00008b77fabac8a451456.jpg
Taitaa porukka himoita Yta.
 
Tavallinen tuulipuku lukee vain uutiset sähkönhinnan kallistumisesta, ei niitä kiinnosta alkaa asettamaan herätyskelloa laittamaan latauksiaan yön edullisimmille tunneille eikä 90% omaa edes siihen tarvittavaa automatisoitua tekniikkaa. Useimmat tankkaakin siellä mikä asema sattuu olemaan oman reitin varrella välittämättä hinnoista. Kun ajatellaan isoa kuvaa ja syitä sähköautojen kysynnän hiipumiseen, niin ei pidä tarkertua lillukanvarsiin.

Edullista se on vieläkin, mutta kokonaisuutena ei enää yhtä houkuttelevaa.

Tähän on muuten Gridio puhelin appi millä voi homman automatisoida eikä vaadi mitään laturilta. Taitaa olla vielä ilmainen.
 
Tulikos Teslan Superchargereille jotain hinnankorotuksia? Ärsyttävän hankalaksi tehty hinnan selvittäminen.
 
Ei ole ainakaan Hyundailla ihmeellinen vaiva laittaa autolle priorisoiduksi latausajaksi esim 01-06 jolloin sähkö on aina halvimmillaan. Latausasemalta tämä ei vaadi mitään älyä. Jonkun kuvitteellisen lähtöajan tuo ajastus vaatii asettamaan mutta eipä se haittaa.
 
Tavallinen tuulipuku lukee vain uutiset sähkönhinnan kallistumisesta, ei niitä kiinnosta alkaa asettamaan herätyskelloa laittamaan latauksiaan yön edullisimmille tunneille eikä 90% omaa edes siihen tarvittavaa automatisoitua tekniikkaa.

Tämä "tekniikka" (ajastettu lataus) löytyy kyllä ihan teslasta itsestään, ihan sama mikä laturi on kyseessä ni latauksen voi ajoittaa. Eikä tarvitse mitään ulkopuolisia appeja ladata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 593
Viestejä
4 512 503
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom