Safety assist 98%. Testaako ne noita myös?
Viralliset protokollat löytyy Euro NCAP -aineistosta:
Safety Assist | Euro NCAP
Josta toki tässä parempi se “markkinointitiivistelmä“ täältä:
Safety Assist | Euro NCAP
Eli, pistetys näyttäisi koostuvan asioista kuten:
- Hätäjarrutus edessä olevaan autoon (vaan ei pyörään, aikuiseen tai lapseen; siis niihin missä myös nuo viralliset tahot ovat saaneet Teslan epäonnistumaan osa-aikaisesti, esim. IIHS ja sen taustamateriaali selittämässä miksi tuo toiseksi korkein taso ei ole vielä ehkä ihan riittävä Performance of pedestrian crash prevention varies among midsize cars . Huomionarvoisesti useampi perinteinen autovalmistaja, myös halvemmissa autoissa, pääsi tuonne korkeimmalle tasolle.)
- Tässä toki ei myöskään testiä moottoripyörään; puhumattakaan että testattaisiin pimeällä tai muutoin hankalissa valaistusoloissa, kuten matala valon kulma (kuten se amatööritesti, jossa selvästi haluttiin näyttää milloin kamera ei vaan vielä toimi).
- Matkustajien vireystilan ja turvavöiden käytön yms. seuranta
- Nopeusmerkkien luenta (jossa mukana myös 100 km oikeaa ajoa, siis selvästi vähemmän kuin mitä autolehtien testeissä; lisäksi oikean ajon osalta ei näytä olevan mitään säävaatimuksia, joten oletan näiden olevan kaikille autoille ns. hyvän kelin tuloksia https://cdn.euroncap.com/media/32290/euro-ncap-sas-test-protocol-v20.pdf )
- Automaattinen kaistalla pysyminen
Tämä ei toki ollut se testi mitä varmaan etsittiin, vaan tuo “VRU” (
Vulnerable Road User (VRU) Protection | Euro NCAP ) ja sen 82 % pistemäärä (joka on toki hyvä verrattuna moniin muihin autoihin, mutta ei silti esim. testitulossivulla ensimmäisenä listattu testi, eli peruutus paikallaan seisovaan aikuiseen päivänvalossa näyttäisi puna-oranssilta – eli siinä kolahti – muut näyttäisi nyt testiprotokollan olevan parin vuoden ikäinen viimein softapäivitetty (kts. yllä)).
Ja, tuleeko tuo kääntymisen jalankulkija tosiaan etu- eikä takaviistosta. Miksi ihmeessä? Ei tuo ole se tilanne missä myös ihmiset yleensä mokaa. (Lapsi autojen takaa, mikä epäonnistui 2019 Teslalta toki näyttäisi tällä kertaa virallisessa hyvän valon testissä toimivan, mistä ansaitusti pisteet.)
Kyllä. Ottivat ne osaksi testauksia koska huomasivat näiden olevan myös paskoja.
Ei ole erikoista jos tietää miten viralliset testit toimii. Virallisen testin tilanteet lienevät kaikilla valmistajilla niiden softatiimien yksikkötesteissä... epäviralliset testit yleensä tarkoituksella *eivät* toista virallisia protokollia, vaan rikkovat jonkun oletuksen (kohteen koko, valon suunta, nopeus, testipaikka, ...).
Tähän toki sitten vielä ääriesimerkkinä se VW ja päästöskandaali. (Houkutus lienee kohtalaisen kova laittaa autoon esim. hieman herkemmälle se jarrutuskynnys kun tunnistetaan testirata ja testissä ei rangaista vääristä negatiivisista havainnoista. Jos tämä kerran oltiin valmiita tekemään myös päästöissä. Tämän saa myös aikaan aidon viattomasti – siis siten, että tämä toiminto ei tule testiradasta vaan “tunnistetaan huono kuski” tai “tunnistetaan kuskilla oleva jalankulkijavaarallinen reitti”. Laitat herkkyyden riippumaan painotetusti auton viimeisimmästä käytöstä (ts. jarruta herkemmin jos viime aikona on nähty paljon kadulla olevia ihmisiä). Testiradalla toistettava testi rupeaa näyttämään kumman hyvältä kun testaat samana päivänä toistakymmentä toistoa erilaisia henkilöitä.)
Teslan mukaan nuo on näköjään parhaat lukemat koskaan testattu
www.tesla.com
Erikoista miten tässä testissä turvajärjestelmät toimivat täydellisesti, mutta sen ilmeisen teslavihaajan Dan O'Dowdin testeissä auto veti aina lapsen yli, mistä muutama viikko sitten oli paljon juttua... Kiinnostaisi ehkä tietää lisää tämän Danin metodeista
Ei niin erikoista. Jos katsoo miten nuo virallisten testien lukemat kehittyy kun testataan protokollan julkaisun jälkeisiä autojulkaisuja. Tämä siis tuo 2020 testiprotokolla...
Toki, Teslalta tässä testissä todella hyvä suoritus (erityisesti tuossa tiukemmassa perinteissä matkustajan suojelussa, jonka vaatimukset rupeavat olemaan melko kovia). Mutta, lipsahti sinne silti se “pakitetaan aikuisen päälle” -moka, vaikka testiä varten lienee tuotekehityksessä softaa testattu kiitettävän monta työtuntia (pakitetaan lapsen päälle ei ole siis testinä).