Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itse en niinkään kuvaisi alustan epämukavuutta pintakovuudeksi vaan ennemminkin sanoisin, että siinä on ihan pinnassa pienenpientä pehmeyttä ja ihan pienet epätasaisuudet tuntuvat vähemmän kuin aiemmassa VAG:ssa. Mutta heti sen alla loppuu jousto, joustovarat ovat hyvin lyhyet ja auto ikään kuin heiluu kummasti erikokoisten epätasaisuuksien mukana.
Voipi olla, itse en osaa noin tarkasti analysoida. Tuon heilumisen voin kyllä allekirjoittaa kun sitä tulee valitettavasti todistettua päivittäin ajoreittini varrella huonosti paikatulla tiellä. Itselleni alusta ja melutaso ovat selvät 2020 Model 3:n miinukset tavaratilan lisäksi (perus porrasperän heikkoudet), mutta vastaavasti voimalinja, käyttöliittymät, matkantekokyky, kulutus ja ylläpitokustannukset ovat sen verran suuria plussia, että vaakakuppi kallistuu heittämällä "paras ikinä omistamani auto" puolelle. Esim. saman hintaluokan 330e ei herätä mitään fiiliksiä vaikka alusta ja melutaso parempia ovatkin. Nyt takana jo lähes 20 tkm ja edelleen innolla hyppään rattiin joka kerta. Vastaavaa ei edellisillä autoilla juuri tullut.
 
Siinä on ainakin tulpasivulasit edessä, mikä lisää lämmöneristyksen lisäksi äänieristystä.
Osittain. Äänieristys on parantunut mutta on se muilla parempi kuin Teslalla. Motarilla facelift humisee ja suhisee. Taajama/kaupunkiajossa ok.
 
Model 3 SR+ 2021 nastarenkain ja takapenkillä matkustin niin rengasmelu motarilla oli kyllä tosi kova. Vertailukohta Skoda superb 2019 nastoilla. Älkää ainakaan nastarenkaita ostako tuohon Teslaan jos mukavuus on tärkeää.
 
Jos suhisee niin sitten ovien/ikkunoiden ja/tai tiivisteiden sovitus on pielessä. Mulla oli apukuskin puolella tiiviste huonosti paikallaan ja aiheutti suhinaa. Tämän kun korjasi niin ei ole enää suhinoita ilmennyt.
Ne ovat kunnossa. Kaikki ne raot, huono eristys tekee suhinaa. Siitä vaan ei pääse mihinkään.
 
Osittain. Äänieristys on parantunut mutta on se muilla parempi kuin Teslalla. Motarilla facelift humisee ja suhisee. Taajama/kaupunkiajossa ok.

Juu, jos saksalaisiin premium-autoihin on tottunmut, Tesla ei kilpaile mukavuudessa. Jos Skodaan tai Kiaan on tottunut, ei tilanne M3:ssa ole oleellisesti huonompi. Olen kokeillut istua takapenkilläkin ja siellä melu on selvästi isompi kuin edessä (M3 2022).
 
Alusta ei ole erityisen huono, muttei hyväkään. En ole ajanut X tai S-sarjalaisilla, mutta olen ymmärtänyt niiden alustan olevan parempi.

Ajelin tuossa 2016 Facelift S, 22" vanteilla ja ilma-alustalla. Verrattuna omaan M3LR19:aan 19" kiekoilla niin S on paljon mukavampi alustaltaan ja todella merkittävästi hiljaisempi moottoritienopeuksissa. AP1:nen on ihan ok, mutta verrattuna AP3 hakee tietä enemmän ja ei selviä mutkaosuuksista niin hyvin. AP3 on selvästi enemmän luottamusta herättävä. Myös haamuja tuli useita AP1:sellä muutaman sadan kilometrin aikana. Iso ratti tuntui oudolta näin kolmosen kuskille ja mittaristoa oli jotenkin hankala katsoa kun tottunut keskinäyttöä tuijottamaan. Lisäksi ohjaus oli todella epätarkka ja ikäänkuin ohjauksen keskellä olisi "kuollutta aluetta" tai klappia ettei auto reagoi ollenkaan pieneen liikkeeseen ratissa (voi myös johtua siitä että välitys on hitaampi ohjauksessa). Siitä en tykännyt. Kolmonen tuntui Ässän jälkeen tarkkuustyökalulta. :love:

Tällä kokemuksella varmaan oma ykkösvalinta olis Model y perf. Ymmärtääkseni uusissa on alustaa uudistettu mukavammaksi ja konttitilaa arvostaisin.

btw. onko kukaan lisännyt Kolmoseen taakse 12v pistoketta? Mistä virrat?
 
Teslan hintaluokan autojen myynnit tippuneet Suomessa rajusti ukrainan sodan alettua.

Omatkin ostohousut odottelee vaatekaapissa parempia aikoja. Alkaa tulla jo indikaatiota että hinnat alkaa kohta huomioimaan laskeneen kysynnän.
 
Suomen myynti on niin vähäistä ettei vaikuta uusien/uudehkojen myyntihintoihin (tuskin) mitenkään. Maailmalla on kysyntää, vaikka meillä ostovoima kusee, tuotanto ei pysty vastaamaan kysyntään.

Myyjän markkina.
 
Mikä tämän indikoi? Lähteitä kiitos ja muutakin, kuin tuttu automyyjä.

Lähteenä tuttu automyyjä jolla työt vähissä. 50k ja yli hintaluokassa kyseisellä ketjulla myynnit alas -40% heti kun ukrainan sota alkoi.

Mutta tämä kuten sanoin, tässä hintaluokassa. En usko että luvut olisi samat jos katsotaan vain sähköautoja.
 
Tuli laitettua MY LR tilaukseen, kävin MY koeajolla pari viikkoa sitten ja myyntitykki siinä kovasti painotti että jos meinaa tilata niin nyt on se hetki markkinatilanteen huomioiden, vihjaili hintojen noususta jne. Auto kyllä kiinnostaisi M3 LR tilalle, vaikkakaan mitään pakottavaa tarvetta vaihtaa ei ole.
Toimitukselle arvio olisi lokakuu 25 - tammikuu 8, vielä siis aikaa pähkäillä mitä tekee. Pitäisi varmaan alustavasti laittaa nykyinen tyrkylle vaikka autovexiin jotta saa jonkinlaista kuvaa mitä tuosta saisi, -21 boostilla ja kahdet renkaat kaksilla vanteilla. Toisaalta varmaankin säästäisi itseltään stressiä kun peruis tilauksen ja kattos tilannetta uudestaan vähän myöhemmin. Mutta taas toisaalta... :D. M3 on kyllä varsin mukava edelleen että ei siitä kiire ole päästä eroon, pääosin nice to have juttuja ois päivityksessä...
Olikos niin että sitä luovutusta voi kerran siirtää myöhemmäksi?
 
Voi joo. Millä värillä otit, se vaikuttaa kuinka tulo lykkääntyy.
 
Voi joo. Millä värillä otit, se vaikuttaa kuinka tulo lykkääntyy.

Ok hyvä homma.
Väriksi otin Midnight Silver Metallic. Nykyinen on valkoinen, tykkään kyllä, mutta nyt pari viimeisintä autoa ollut valkoisia ja noita valkoisia Tesloja on liikenteessä aikalailla niin nappasin pikkasen lisähintaa autolle.
Alunperin toimitukselle arvio oli tammi 2023 - maalis 2023, mutta oli päivittynyt viime viikolla tuohon aikaisempaan.
 
Ok hyvä homma.
Väriksi otin Midnight Silver Metallic. Nykyinen on valkoinen, tykkään kyllä, mutta nyt pari viimeisintä autoa ollut valkoisia ja noita valkoisia Tesloja on liikenteessä aikalailla niin nappasin pikkasen lisähintaa autolle.
Alunperin toimitukselle arvio oli tammi 2023 - maalis 2023, mutta oli päivittynyt viime viikolla tuohon aikaisempaan.
Et tule saamaan ennen ensi vuotta. Nyt ei edes kesäkuussa tilanneet ole saaneet autojaan.

FSD osalta otettiin takapakkia.
Ajo ei ole yhä vakaa kuin 69 ja ei ymmärrä joitakin stop merkkejä. Lisäksi haamut lisääntynee. Elon oli jo lupaillut Norjan viranomaisille että FSD on valmis vuoden loppuun mennessä.

 
En usko että luvut olisi samat jos katsotaan vain sähköautoja.
Tässäpä tämä. Kalliiden polttomoottoriautojen kysyntä on varmasti laskenut, kun niissä tuppaa yleensä olemaan myös isohko moottori ja siten kova kulutus.
Olen säännöllisesti seurannut Model 3 LR vetokoukullisten hintatason kehitystä ja mitään indikaattia hintatason laskusta ei ole.
 
MY: n kuljetuskapasiteetti kyllä jaksaa aina yllättää, niin paljon sinne mahtuu vrt. Octavia Combiin, V90, A6 Avanttiin jne. En tiedä tuossa hintaluokassa vastaavan tilan omaavia autoja. GLE ja GL ovat sitten toki erikseen.
 
Ihan mielenkiintoinen video, Bjorn testasi miten kauan Model Y.llä pystyy ajamaan sen jälkeen kun akussa auton mukaan 0% jäljellä. Tulos on 33km

 
Seuraava gigatehdas saattaa päätyä kanadaan. Tietty voi kaatua viime metreillä, jos tesla ja kanadalaiset eivät pääse yhteisymmärrykseen. Aikaisintaan loppuvuodesta tesla julkaisee minne seuraava gigatehdas. Intia pelas itsensä ulos tältä kierrokselta, kun eivät suostuneet laskemaan tuontitulleja.

 
Olisi kaksi eri Standard range Model 3 -autoa kevyessä pohdinnassa näin talven alla. Hinnat kutakuinkin samat, tuon enemmän ajetun ollessa tonnin halvempi. Molemmissa myös kahdet renkaat.

- 67 tuhatta ajettu vuosimallin 2021 full autopilotin kanssa tuleva facelift-versio.
- 23 tuhatta ajettu vuosimallin 2020 pre-facelift ilman autopilottia.

Pidän itse enemmän tuosta faceliftin ilmeestä, mutta kummassa uskotte olevan parempi jälleenmyyntiarvo?
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kaksi er iStandard range Model 3 -autoa kevyessä pohdinnassa näin talven alla. Hinnat kutakuinkin samat, tuon enemmän ajetun ollessa tonnin halvempi. Molemmissa myös kahdet renkaat.

- 67 tuhatta ajettu vuosimallin 2021 autopilotin kanssa tuleva facelift-versio.
- 23 tuhatta ajettu vuosimallin 2020 pre-facelift ilman autopilottia.

Pidän itse enemmän tuosta faceliftin ilmeestä, mutta kummassa uskotte olevan parempi jälleenmyyntiarvo?

Niin siis molemmissa on vakiona perus autopilotti. FSD/EAP lisenssi on se maksullinen versio.
Itse kysymykseen niin näissä on uudempi vuosimalli aina parempi kun autot kehittyvät jatkuvasti eli ostaisin ehdottomasti 2021 mallin. Kilometrejä turha pelätä.

Btw, tesla vision päivitys ( 2022.24.x ) jaossa myös vanhoihin autoihin. Asensin juuri model 3LR -19:n. En huomannut muuta eroa kuin et träkkää visualisoinnissa autot etäämmälle. Ensiviikolla pitempi tuhannen kilometrin reissu niin sitten voinen kommentoida paremmin.
E: lienee sama softa kuin uusissa tutkattomissa autoissa eli tutka korvattu neuroverkolla, muuten legacy kamaa kuten ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kaksi eri Standard range Model 3 -autoa kevyessä pohdinnassa näin talven alla. Hinnat kutakuinkin samat, tuon enemmän ajetun ollessa tonnin halvempi. Molemmissa myös kahdet renkaat.

- 67 tuhatta ajettu vuosimallin 2021 full autopilotin kanssa tuleva facelift-versio.
- 23 tuhatta ajettu vuosimallin 2020 pre-facelift ilman autopilottia.

Pidän itse enemmän tuosta faceliftin ilmeestä, mutta kummassa uskotte olevan parempi jälleenmyyntiarvo?
Uudempi parempi joskin hyvä huomioida, että kilometrit ovat lähellä takuurajaa. Hintataso sinänsä on sen verran järjetön, etten lähtisi suuremmin ennustamaan seuraavia vaiheita
 
Olisi kaksi eri Standard range Model 3 -autoa kevyessä pohdinnassa näin talven alla. Hinnat kutakuinkin samat, tuon enemmän ajetun ollessa tonnin halvempi. Molemmissa myös kahdet renkaat.

- 67 tuhatta ajettu vuosimallin 2021 full autopilotin kanssa tuleva facelift-versio.
- 23 tuhatta ajettu vuosimallin 2020 pre-facelift ilman autopilottia.

Pidän itse enemmän tuosta faceliftin ilmeestä, mutta kummassa uskotte olevan parempi jälleenmyyntiarvo?

Oleellisia kysymyksiä lienevät: kuinka paljon ajat vuodessa, kauanko aiot auton pitää ja minkälaista ajoa enimmäkseen ajat?

Autopilotista on varmasti erilaisia käsityksiä, mutta itse en maksaisi siitä juuri mitään. En usko, että pelkkiin kameroihin perustuva anturivalikoima ja nykyisen mallin laskentakapasiteetti oikeasti mahdollistavat riittävän mallin luomista ympäristöstä luotettavaan automaattiajoon, vaikka softa muuten saataisiinkin paremmaksi. Lisäksi Suomessa huono sää vie autopilotin käytettävyydestä pitkiä jaksoja pois.

2021 FL lämpöpumppu voi olla hieno juttu tai kirous riippuen siitä, toimiiko se. Ainakin pohjoisessa olisin varovainen, jos sitä ei ole todistettu toimivaksi.

Muuten FL tuo hyödyllisiä pikkujuttuja kuten tuplaetulasit ja parannuksia sisustaan. Omista arvotuksista on kiinni, minkä arvon niille antaa.
 
Pidän itse enemmän tuosta faceliftin ilmeestä, mutta kummassa uskotte olevan parempi jälleenmyyntiarvo?

Käytettyjen hinnat on nyt niin järjettömällä tasolla että kannattaa oikeasti miettiä pitkään ottaako käytetyn ellei saa megahyvää diiliä, uskon aikamoiseen hintojen romahtamiseen 2-3v säteellä.

Mutta noista kahdesta ehdottomasti uudempi jos saman hintaisia.
 
Kävin Model Y perf koeajamassa ja pitää kyllä ihmetellä tätä vouhkaamista kovasta alustasta. Odotin jotain tiukkaa kivirekeä kirjoitusten perusteella, mutta tuollainen hieman pintakova se oli ja vähän niiasi kovissa nopeuksissa. Ei mitenkään häiritsevän epämukava. SR malli olisi erittäin mielenkiintoinen jos hinta olisi sitä 50t€ luokkaa.
Kun koeajoit Perf mutta mietit SR ostoa, niin onko noilla kahdella merkittävää eroa painossa, joka voisi vielä vaikuttaa alustan tuntumaan?

Muistelen että SR:ssä olisi LFP-akku ja olisko se sitten painavampi kuin perf-mallin? Vai onko performancessa vaan isompikapasiteettinen mutta ei yhtään sen painavampi NCA-akku?

(Yritin pikaisesti hakea Teslan myyntisivulta mutta ei äkkiseltään osunut silmään auton paino, mutta en kovin kauaa hakenut...)

EDIT: Mulle varmaan joku LFP-akullinen Tesla Y olisi tällä hetkellä unelmien sähköauto, mutta en nielemättä niele ajatusta siitä että hintaeroa LR:ään on vain seitsemisen tonnia. Veikkaan että Tesla myy SR:ää paremmalla katteella, mutta mistä noita voi tietää ellei ole Musk. Onneksi ei ole polttavaa tarvetta vaihtaa autoa, kattellaan ja mietitään vaikka hamaan tappiin asti.
 
Molemmissa myös kahdet renkaat.
Tarkoittaahan tuo myös kaksia vanteita?

Ihan vain sen takia koska kaverille kyllä kaupattiin Saksasta tuotuja Tesloja joissa kyllä juu oli kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. En aikaisemmin ollut tuollaisesta nysväilystä kuullut, mutta ajattelin että pitää kai sitten olla tarkkana että tietää mitä oikeasti saa.
 
En näe mitään mikä romahduttaisi hinnat tulevaisuudessa. Huippuhinnoista tullaan varmaan kestävämmälle tasolle, mutta sähköautoista tulee olemaan pulaa jatkossakin kun kysyntä lähivuosina räjähtää nykyisestä.

Käytettyjen Teslojen hinnat on kuplassa joka tulee romahtamaan kun Teslan tehtaat painavat uutta pihalle tasaiseen tahtiin, taitaa olla jo aika lyhyet toimitusajat uusissa.

Itse näen että hinnat tulevat laskemaan selvästi tulevaisuudessa kun sähkisten tuotanto kasvaa tasaisen varmasti.
 
Mutta taitaa olla jo nyt käytettyjen Teslojen myyntiajat pidentyneet Suomessa.
Tällaisiin heittoihin voisi heittää ihan faktaa tueksi. Tämä artikkeli puhuu ihan toista viestiä:


1662362812987.png
 
Mitä vaan voi tapahtua noin pitkällä aikavälillä. En kuitenkaan jättäisi tänään jotain hankkimatta jos sen hinnan odotetaan tippuvan 3 vuoden kuluttua. Tämän pitäisi olla ihan normaali olettama ajoneuvokaupassa näistä hulluista ajoista huolimatta.

Kuten sanoin, en keksi miksi ostaa nyt käytettyä jos hintaero uusiin on noin pieni.
 
Tällaisiin heittoihin voisi heittää ihan faktaa tueksi. Tämä artikkeli puhuu ihan toista viestiä:


1662362812987.png

Uutinen on elokuun puolesta välistä ja tilastot heinäkuulta eivät koske pelkkää Teslaa.

Muuten hyvä.
 
Se oma käytetty auto muuttaa tämän yhtälön, kuten yritin aiemmin selvittää. Tiedän useamman, jotka ovat hankkineet käytetyn Teslan nimen omaan sen takia että pääsevät nykyisestä ajokistaan eroon järkevällä välirahalla. Muutenhan siinä ei mitään järkeä olisi ja koko käytettyjen ajoneuvojen kauppa pyörii pitkälti sen vaihtokaupan varassa. Tilasin hiljattain MY:n ja kun Teslan myyjän kanssa tarinoin niin varsin avoimesti kertoi, etteivät ole edes kiinnostuneita ottamaan autoja vaihdossa olipa ne sähköllä tai bensalla toimivia. Omassa tapauksessa leasing ajokin sopimus loppuu, joten tällä ei ole minulle merkitystä.

Tuossa ei puhuttu mitään vaihdokista ellen väärin lukenut joten en ymmärrä miten se tähän nyt vaikuttaa.

Mutta 2-3v päästä olemme viisaampia.
 
Viikko 32 on elokuulta. Edelleen odotan sinulta jotain faktaa väitteesi tueksi.

Ensinnäkin, käytin sanaa "taitaa" joka viittaa arveluun eikä sisällä mitään vahvaa väitettä.

Toisekseen, tälläkin palstalla on ollut niitä myynti-ilmoituksia Tesloista jotka on ollut myynnissä pitkään ja pyyntiä on laskettu

Kolmanneksi, Teslan tehdas pukkaa nyt lyhyellä toimitusajalla uutta hyvin lähellä käytettyjen pyyntiä joka ei voi olla vaikuttamatta.

Siinä sinulle perusteluita, saat tykätä tai et.
 
Unohdat sen, että uusien hinnat tulevat nousemaan vielä kuluvan syksyn aikana todennäköisesti useammalla tonnilla.

Tämä ei ole ollenkaan varmaa. Jos eurooppaan ja jenkkeihin iskee lamaa päälle, on yleensä tälläisissä tilanteissa ihmiset siirtäneet ajoneuvohankintojaan vuodella tai parilla eteenpäin. Teslalla toisaalta tuotantomäärät kasvaa, he skaalaavat kahden uuden gigafactoryn tuotantoa käyntiin. Jos toimitusajat lyhenevät, ei teslalla oikein ole hintapainetta enää ylöspäin, katteethan heillä on jo nykyisillä hinnoilla ylivoimaisesti automaailman suurimmat. Eli tärkeintä heille on saada nyt vain valmistettua niin monta autoa kun pystyy niin että kaikki menee heti kaupaksi. Muilta automerkeiltä on jo kuultu lausuntoja että toimitusketjut alkavat helpottamaan ja toimitusajat lyhenemään. Toisaalta voi toki olla että bensan hinta saa ihmiset vaihtamaan sähköautoihin hyvinkin nopeasti tai mitään lamaakaan ei tule, jolloin teslalla toimitusajat ja hinnannostomahdollisuudet kasvaisi lisääntyneestä tuotannosta huolimatta.
 
Käytettynä myynnissä olevien tesla model 3:n määrä on kasvanut taas 10% viikossa (model y samaten)... tätä on jatkunut ainakin sen aikaa kun olen seurannut tätä täysin tasapainossa olevaa markkinaa. Ja jonkun "syksyllä hinnat nousee" ennustuksen heittäminen on ihan kolikon heittoa; Tesla ei ole nostanut esimerkiksi model y long rangen hintaa Euroopassa juurikaan vaikka inflaatio on laukannut jo pitkään... vaan toi edullisemman mallin markkinoille.
 
Eikö tuon vanhan auton saa vaikka Autovexillä pois? En ainakaan itse kokosi sitä ongelmaksi jos uuden Teslan tilaisin.
 
Eikö tuon vanhan auton saa vaikka Autovexillä pois? En ainakaan itse kokosi sitä ongelmaksi jos uuden Teslan tilaisin.
Saa toki, mutta mihin hintaan? Mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kuinka hyviä tarjouksia käytetyistä Model 3:sta saa tällä hetkellä, kun autoista on ylitarjontaa. Itselläni ei ole enää kolmosta, mutta arvelisin, että Autovexin kautta saatavat tarjoukset saattaisivat parhaimmillaankin olla kymppitonnia matalampia kuin mitä Nettiautossa pyydetään vastaavanlaisista.
 
Saa toki, mutta mihin hintaan? Mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kuinka hyviä tarjouksia käytetyistä Model 3:sta saa tällä hetkellä, kun autoista on ylitarjontaa. Itselläni ei ole enää kolmosta, mutta arvelisin, että Autovexin kautta saatavat tarjoukset saattaisivat parhaimmillaankin olla kymppitonnia matalampia kuin mitä Nettiautossa pyydetään vastaavanlaisista.

Mä ainakin järkytyin siitä, mitä mun autostani maksettiin autovexissä liisariin siirryttäessä: tuli about neljännes enemmän, kun kuvittelin. Toki siitä on vajaa puoli vuotta ja kyseessä ei ollut sähköauto. Kannattaa muistaa, että ilmoituksen jättö ei sido myyntiin vaan mitään tarjousta ei ole pakko hyväksyä.
 
Saa toki, mutta mihin hintaan? Mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kuinka hyviä tarjouksia käytetyistä Model 3:sta saa tällä hetkellä, kun autoista on ylitarjontaa. Itselläni ei ole enää kolmosta, mutta arvelisin, että Autovexin kautta saatavat tarjoukset saattaisivat parhaimmillaankin olla kymppitonnia matalampia kuin mitä Nettiautossa pyydetään vastaavanlaisista.
Siis tarkoitin ihan autoa ylipäänsä. Yllä olevan keskustelun perusteella ymmärsin käytetyt ja uusia kalliimmat Teslat olisi niin kysyttyä sen takia että Tesla ei ota vanhaa autoa vaihdossa. Tätä en ehkä kuitenkaan usko vaan epäilen kyseessä olevan yksinkertaisesti löysä raha, toimitusajat ja sähköauton hype. Nyt yksinkertaisesti löysän rahan määrä on vähentynyt ja toimitusajat lyhentyneet, joten uskon että myös käytettyjen hinnat laskee.
 
Saa toki, mutta mihin hintaan? Mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kuinka hyviä tarjouksia käytetyistä Model 3:sta saa tällä hetkellä, kun autoista on ylitarjontaa. Itselläni ei ole enää kolmosta, mutta arvelisin, että Autovexin kautta saatavat tarjoukset saattaisivat parhaimmillaankin olla kymppitonnia matalampia kuin mitä Nettiautossa pyydetään vastaavanlaisista.
Osa autoliikkeistä sanoo että ei suoria ostoja koska on varastoa. Osa saanut todella alhaisia hintoja.
 
Siis tarkoitin ihan autoa ylipäänsä. Yllä olevan keskustelun perusteella ymmärsin käytetyt ja uusia kalliimmat Teslat olisi niin kysyttyä sen takia että Tesla ei ota vanhaa autoa vaihdossa. Tätä en ehkä kuitenkaan usko vaan epäilen kyseessä olevan yksinkertaisesti löysä raha, toimitusajat ja sähköauton hype. Nyt yksinkertaisesti löysän rahan määrä on vähentynyt ja toimitusajat lyhentyneet, joten uskon että myös käytettyjen hinnat laskee.
Veikkaan että Teslan korkea hinta, mielikuva brändistä ja korkea saatavuus on "ongelma". Edullisemmissa autoissa kysyntää tuntuu vielä olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Toisin kuin ihmisaivo, on tietokone triviaalia koodata vertaamaan kahta saman kameran peräjälkeistä otosta ikäänkuin ”stereokameran” erillisinä otoksina ja laittaa kameroiden sijaintipisteiden koordinaattieroksi oma liikevektori.

Kun näin uusimman FortNine:n videon ( ) niin muistin tämän kommentin (video siis kertoo kahdesta ilmeisen vast'ikään tutkitusta “Tesla jyräsi yöllä moottoritiellä pari-takavaloilla varustetun moottoripyörän yli, tappaen moottoripyöräilijän”).

Kaksi kommenttiin liittyvää ilmiötä:

1. Ihan kuin ihmisaivot eivät käyttäisi “aikaleimoja” arvioidakseen etäisyyksiä... tätä on helppo kokeilla ihan itse aina ajaessa paikoissa joissa on hetkellisiä näköesteitä.

2. Ihan kuin pelkkä aikaleimatieto korvaisi sen puuttuvan samanaikaisen stereokuvan. Ne peräkkäiset saman kameran kuvat ovat samalta linjalta (jos auto ei sillä hetkellä kaarra), joten se ei poista sitä ongelmaa puuttuvasta syvyyserottelusta ...

Tässä siis yksi spekuloitu syy on tuo jälkimmäinen. Yhdellä kameralla nuo pari-takavalot näyttävät kauempana olevalta autolta. Kahdella kameralla (tai sillä tutkalla) tuon havainnon voisi (tutkan tapauksessa sensorifuusiolla) korjata. Yksi kamera näkee kaksi vaihtoehtoista totuutta (kaukana oleva auto tai lähellä oleva moottoripyörä), kahdella kameralla nähdään kolme totuutta (kaksi sivusuunnassa vaihtoehtoisessa paikassa olevaa autoa, tai sitten se moottoripyörä).

Toki, huomioiden tämänkaltainen turvallisuuskriittisen softan keskeneräisyys, olisi ”mielenkiintoista” nähdä miten tuo *nykyinen* versio reagoi esim. palaneisiin takavaloihin (joita täällä saarivaltiossa on ihan liikaa), tai virheellisesti kytkettyihin jarruvaloihin, tai muihin ihmiselle verrattain nopeasti opittaviin tilapäisiin poikkeustilanteisiin...
 
Kun näin uusimman FortNine:n videon ( ) niin muistin tämän kommentin (video siis kertoo kahdesta ilmeisen vast'ikään tutkitusta “Tesla jyräsi yöllä moottoritiellä pari-takavaloilla varustetun moottoripyörän yli, tappaen moottoripyöräilijän”).

Kaksi kommenttiin liittyvää ilmiötä:

1. Ihan kuin ihmisaivot eivät käyttäisi “aikaleimoja” arvioidakseen etäisyyksiä... tätä on helppo kokeilla ihan itse aina ajaessa paikoissa joissa on hetkellisiä näköesteitä.

2. Ihan kuin pelkkä aikaleimatieto korvaisi sen puuttuvan samanaikaisen stereokuvan. Ne peräkkäiset saman kameran kuvat ovat samalta linjalta (jos auto ei sillä hetkellä kaarra), joten se ei poista sitä ongelmaa puuttuvasta syvyyserottelusta ...

Tässä siis yksi spekuloitu syy on tuo jälkimmäinen. Yhdellä kameralla nuo pari-takavalot näyttävät kauempana olevalta autolta. Kahdella kameralla (tai sillä tutkalla) tuon havainnon voisi (tutkan tapauksessa sensorifuusiolla) korjata. Yksi kamera näkee kaksi vaihtoehtoista totuutta (kaukana oleva auto tai lähellä oleva moottoripyörä), kahdella kameralla nähdään kolme totuutta (kaksi sivusuunnassa vaihtoehtoisessa paikassa olevaa autoa, tai sitten se moottoripyörä).

Toki, huomioiden tämänkaltainen turvallisuuskriittisen softan keskeneräisyys, olisi ”mielenkiintoista” nähdä miten tuo *nykyinen* versio reagoi esim. palaneisiin takavaloihin (joita täällä saarivaltiossa on ihan liikaa), tai virheellisesti kytkettyihin jarruvaloihin, tai muihin ihmiselle verrattain nopeasti opittaviin tilapäisiin poikkeustilanteisiin...

Videossa tuodaan myös hyvin esiin tuota tutkan poistoa. Senhän piti olla syy haamuihin mutta eipäs ollutkaan.
 
Olen huomannut, että tavallisella adaptiivisella vakionopeudensäätimellä ja radarilla varustetulla autolla on haasteita moottoripyörien kanssa. Kerran auto kiihdytti aivan tolkuttomasti kun edessä oleva auto kääntyi edestä ja moottoripyörä jäi eteen kunnes viimehetkillä painoin jarrua. Varmaan olisi ajanut yli jos en olisi puuttunut tilanteeseen. Miksi näistä ei kirjoitella lehtien palstoilla?

Yksi syy lienee se, että tavallinen käyttäjä ei tajua tuon olevan iso vika (vaan olettaa sen olleen vaan yksittäinen satunnainen tapahtuma). Ne varsinaiset kolarit kun yleensä on monen tekijän summia (ja siksi hyvin harvinaisia).
 
Niitähän uitetaan pää märkänä Saksasta niin lieneekö tuo yllätys? En ole seurannut yksittäisten yksilöiden myyntiaikoja, mutta halvat rahoitukset on monesta kadonneet ja eiköhän tämä hidasta kaupantekoa ainakin niiltä, jotka osaavat korkolaskennan perusteet.
Tähän liittyvänä huomiona, Teslan "oma" (tai siis DNB korko kun uuden teslan ostaa) oli myös noussut 1.2%->1.9%. Kyllä tuostakin kuukausihintaan ikävät lisäkympit tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom