Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

On kyllä hieman ärsyttävää että miten vitussa Tesla toimittaa mitä vaan mallia, ja mitä parempaa otat ni sitä nopeempaa saat.
Euroauton tilaamalla muu kuin alkaen halpis ni toimitusaika +2v
 
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
Veikkaisin että MY:t on Kiinan tehtailta ja M3 mahdollisesti Saksasta.
 
Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?

Enkä nyt väitä että tarkkuus olisi samaa tasoa kuin jollain monen kameran setupilla jotka on syncattu ottamaan samalla hetkellä kuvat tjsp, mutta kyllä se stereokuvapari toimii samalla kamerallakin otettuna - etenkin kun ”kameralla” on kiihtyvyysanturit ja suht tarkat sijainti + nopeustiedot käytettävissä, jolloin se voi tietää varsin tarkasti kummankin stereokuvan puolikon kuvauspaikasta.

Siinäpä se avain, että tarkkuus ei ole samaa tasoa. Pikselien laadun ruuvia pitänee löysätä tuolla setupilla, joka johtaa sitten vääriin tulkintoihin. Mutta Teslassa ei luodakaan pikselipilveä kameralla, koska se on laskennallisesti vielä nykyään todella raskasta. Oli käytössä yksi tai kaksi kameraa.

Teslassa on erillinen rauta mikä tekee tuota laskentaa. Intel/Ryzen on vain MCU eli mediatietokone.
Näyttäisi tuon videon perusteella, että eteenpäin hyödynnetään kahta kameraa edestä. Toinen normaali ja toinen fisheye ja molemmat ns. lyödään tasaiseksi kuvaksi jolloinka luodaan se etäisyys. Sama pätee sitten näihin muihin kameroihin autojen ympärillä, että kuvat lyödään tasaiseksi ja päällekkäin jolloin arvioidaan se etäisyys jne. Toki helpompaa olisi jos olisi valmiita stereokameroita mutta se on kustannus ja Teslan tuntien kaikki mistä voidaan säästää niin säästetään.

Erillinen rauta kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta. Nykyraudalla tosiaan 2D-kuvasta datan onkiminen reaaliajassa neuroverkon avulla taitaa olla ainut tehtävissä oleva tapa, jossa on kyllä sitten omat ongelmansa, jota Tesla yrittää ratkoa koko ajan.
 
Voihan se olla että Tesla tekee vähän markkinatutkimusta noiden autojen hinnotteluiden välillä eri maissa, käsittääkseni valmistuskustannukset ovat 3 ja Y käytännössä samat? Eli hinnalla Tesla voi sitten ohjata mitä haluavat myytävän, vaikka osien saatavuuden mukaan. Tosin osatkin ovat niin samoja että en tiedä onko iloa.
Y on halvempi valmistaa koska osat megacastataan.
Ainakin osa jo. 3 ei ole tullut mitään muutoksia valmistukseen sitten julkaisun.

Veikkaisin että MY:t on Kiinan tehtailta ja M3 mahdollisesti Saksasta.
Ei.
Y LR ja Perf tulee Saksasta, musta ja valkoinen. Huhuttu on että nyt tulee myös muut värit Perffeistä Kiinasta. LR varmasti. Koska Saksan maalilinja ei ollutkaan valmis.

3 tulee toistaiseksi Kiinasta kunnes Saksan tehdas valmis.
 
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa. Molempien kameroiden pitää nähdä sama kohde, jotta kuvasta voidaan luoda luotettava 3d pistepilvi. Esimerkiksi GOM ATOS käyttää apuna kontrastin luomiseen sinisen valon projektoria. Näillä systeemeillä saadaan aikaa todella tarkka 3D mallia kohteista ja se vaatii todella paljon CPU tehoa käsittelemään ja kääntämään pistepilvi-dataa kevyempään tiedostomuotoon (pistepilvi -> stl). Näissäkin systeemeissä haasteena on mustat sekä kiiltävät materiaalit. Ne vaativat jonkinlaisen pintakäsittelyn, jotta niistä saataan luotettavaa skannaus-dataa. Yleensä kohteet maalataan vielä TiO2 spray-pulverilla kontrastin parantamiseksi ja datan laadun parantamiseksi. Voi vaan kuvitella mikä haaste Teslalla on tehdä samat 3d-"skannaus" temput luotettavasti yhdella kameralla ilman kontrastin luonnin apuja ja ryzen-prosessorilla reaaliajassa, kun yhden teollisessa käytössä olevan 80x40x40 pistepilven kääntö vie modernilla CPU:lta minuutin tai pari. Yhdellä kameralla saa aikaan kyllä 3D-skannaus dataa, jos skannattava kohde on paikallaan ja kameraa voidaan liikutella sen ympärillä.

Täydellinen on riittävän hyvän pahin vihollinen. Ajaessa tuskin tarvii tehdä äärimmäisen tarkkaa laatua

NeRFsit ovat muuttanut 2d kuvista 3d sisältöä operaation sääntöjä aika rajusti




Ajamiseen käytetyssä voxeliavaruudessa voi luistaa siihen suuntaan, että otetaan pelivaraa tunnistettujen kappaleiden ympärille, jos algoritmi ei ole riittävän tarkka muuten. Tesla käyttää videota, ei yksittäisiä kuvia. 2d-3d konversion tarkkuus lienee parempi kuin vain yksittäistä kuvaa käyttäessä. Kappaleet liikkuvat ja näkyvät eri kulmista ja NeRFs voi toimia paremmin kuin yhden kuvan pohjalta?

Parkkeeratessa lienee taas sitten ollaan niin lähellä kohdetta, että tarkkuus parane sen kautta ja tuota tarkkuutta myös tarvitaan, jos pitää saada auto ahtaaseen väliin.
 
Viimeksi muokattu:
EU:ssa valmistettavat Y:tä välttävät ainakin tullit ja ties vaikka saisivat jotain veroetujakin joissain maissa.
 
Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?
Koska stereokuva on määritelmän mukaan kahdesta eri kulmasta. Suoraan edestä lähestyvää kohdetta ei pysty yhdellä kameralla kuvaamaan kuin yhdestä kulmasta.
 
Teoreettista vain 1 kamera ja siitä etäisyydet tapausta voi miettiä myös ihmisen aivojen näkökulmasta. Sulje toinen silmä ja arvuuta etäisyyksiä tai yritä ajaa yksi silmä kiinni autoa. Onnistuiko? Tuo on nyt ainakin empiiriseltä kantilta yksi mahdollinen taso mihin voi päästä yhdellä silmällä/yhdellä kameralla. Ei, en väitä mitään. Tämä on vain yksi empiirinen tapa miettiä ja kokeilla yhden kameran/silmän tapausta.
 
Teoreettista vain 1 kamera ja siitä etäisyydet tapausta voi miettiä myös ihmisen aivojen näkökulmasta. Sulje toinen silmä ja arvuuta etäisyyksiä tai yritä ajaa yksi silmä kiinni autoa. Onnistuiko? Tuo on nyt ainakin empiiriseltä kantilta yksi mahdollinen taso mihin voi päästä yhdellä silmällä/yhdellä kameralla. Ei, en väitä mitään. Tämä on vain yksi empiirinen tapa miettiä ja kokeilla yhden kameran/silmän tapausta.
Toisin kuin ihmisaivo, on tietokone triviaalia koodata vertaamaan kahta saman kameran peräjälkeistä otosta ikäänkuin ”stereokameran” erillisinä otoksina ja laittaa kameroiden sijaintipisteiden koordinaattieroksi oma liikevektori.
 
Toisin kuin ihmisaivo, on tietokone triviaalia koodata vertaamaan kahta saman kameran peräjälkeistä otosta ikäänkuin ”stereokameran” erillisinä otoksina ja laittaa kameroiden sijaintipisteiden koordinaattieroksi oma liikevektori.

Asioita voi olla hyvä miettiä sen kautta mikä on mahdollista. Ihmistesti antaa ainakin yhdenlaisen maksimin mitä kohti voi pyrkiä. Kuinka lähelle yksisilmäistä ihmistä NeRF:st'it tulevat pääsemään? Kuinka lähelle ihmistä pitää päästä että ajaminen voisi onnistua?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli peruttua Model Y LR:n tilaus, joten matka jatkuu Model 3 LR. Oli liikaa erilaisia muuttujia ilmassa, etten viitsinyt vaihtaa vain vähän isompaan ja korkeampaan autoon. Luovutus olisi ollut nyt syyskuun aikana, joten olisi varmaankin ollut MIC-versio, kun VIN ei vielä näkynyt tilaussivulla. Katsellaan vuosi tai pari maailmanmenoa sekä uusia malleja ja nautitaan tuosta M3:sta.
 
Tuli peruttua Model Y LR:n tilaus, joten matka jatkuu Model 3 LR. Oli liikaa erilaisia muuttujia ilmassa, etten viitsinyt vaihtaa vain vähän isompaan ja korkeampaan autoon. Luovutus olisi ollut nyt syyskuun aikana, joten olisi varmaankin ollut MIC-versio, kun VIN ei vielä näkynyt tilaussivulla. Katsellaan vuosi tai pari maailmanmenoa sekä uusia malleja ja nautitaan tuosta M3:sta.

Tässähän olisi ollut hyvä sauma tehdä useampi tonni rahaa kun olisit vastaanottanut MY:n ja laittanut saman tien myyntiin ajamattomana.
 
Tosin, jos ei auton myymisellä ole kiire, niin mikäs siinä turhaa kiirettä pitää myynnillä. Esim. Plaidin tilausta odotellessa, kuten tässäkin tapauksessa.
Kyllä tuo taas omaan mieleen osoittaa että vaikea löytää ostajaa kuka haluaa maksaa ylimääräistä.
 
Eli 4k enemmän mitä uudesta pitäisi maksaa kohta vuoden vanhasta autosta, jonka saa myös suoraan Teslalta kolmen kuukauden toimitusajalla? Ei voi muuta sanoa, kuin että markkinat näköjään edelleen aika sekaisin, että jollekin tulee edes mieleen lähteä tuollaista kokeilemaan.
 
Nyt kun taloudessa on oikeasti kovat ajat edessä ja sähkö maksaa ties mitä niin pahoin pelkään että monella jää ns. musta pekka käteen myös sähköautojen suhteen, myös liikkeillä jotka roudanneet tänne satoja sähkiksiä.

Jos noi Teslan tehdastoimitusten ajat pitää vähänkään paikkaansa niin uskoisin että kohta alkaa näkymään käytettyjen hinnan putoaminen.
 
Nyt kun taloudessa on oikeasti kovat ajat edessä ja sähkö maksaa ties mitä niin pahoin pelkään että monella jää ns. musta pekka käteen myös sähköautojen suhteen, myös liikkeillä jotka roudanneet tänne satoja sähkiksiä.

Jos noi Teslan tehdastoimitusten ajat pitää vähänkään paikkaansa niin uskoisin että kohta alkaa näkymään käytettyjen hinnan putoaminen.
Itse sinänsä toivoisin autotilanteen normalisoitumista. Eli kohtuullisia toimitusaikoja ja sitä että käytetyn auton arvo tippuisi eikä nousisi.

Toki jos joku mega lama tulee niin voi mennä omakin työ alta niin ei enää autoa tarvitse/ole siihen varaa.
 
Hatusta heitettyna puolella suomalaisista on ihan kohtuulliset sahkosopimukset viela ensi kesaan asti joten paljon on viela ihmisia jotka voivat ajaa edullisesti
 
Vaikka sähköautolla ajo onkin edullista polttomoottoriautoihin nähden, kaikki puhe sähkön riittävyydestä ja sähkön hintason noususta vaikuttaa jo nyt. Vuoden tai kahden edullinen sähkösopimus on lyhyt aika, sillä auto hankitaan lähtökohtaisesti pidemmäksi ajaksi ja toimitusaika on pitkä. Samalla autorahoitus on kallistunut.

Sähkö on nyt kallista Euroopassa, mutta sähköautomarkkinat ovat globaalit. Kysyntä on kovaa vastakin, mutta Euroopassa sähköautokupla ei enää täyty kuten alkuvuodesta, ellei öljyn hinta nouse euro-valuutassa uusiin ennätyksiin.

Teslalta muuten varsin hyvä veto päällystää Berliinin gigafactory aurinkopaneeleilla. Saksan energian hinnoilla investointi kannattaa varmasti eutajassa.
 
Teslalta muuten varsin hyvä veto päällystää Berliinin gigafactory aurinkopaneeleilla. Saksan energian hinnoilla investointi kannattaa varmasti eutajassa.
Teslalla oli joku viritys jolla omakotitalojen katot voisi tehda aurinkopaneeleista mutta tama ei koskaan lahtenyt lentoon. Eivat huomioineet tarpeeksi sita etta jokainen talo on erilainen. En sitten tieda onko teollisuuskattoja tarpeeksi mutta minusta se olisi paljon helpompi kohde tehda massatuotantona teollisuushalleihin kattoelementtia joka antaisi saa suojan ja toimisi aurinkopaneelina.
 
Tässähän olisi ollut hyvä sauma tehdä useampi tonni rahaa kun olisit vastaanottanut MY:n ja laittanut saman tien myyntiin ajamattomana.

Ei olisi montaa tonnia pystynyt tekemään, kun tarkkaa luovutushetkeä ei ollut vielä tiedossa. Käytettyjä alkaa olla jo enemmän ja enemmän tarjolla.
 
Eli 4k enemmän mitä uudesta pitäisi maksaa kohta vuoden vanhasta autosta, jonka saa myös suoraan Teslalta kolmen kuukauden toimitusajalla? Ei voi muuta sanoa, kuin että markkinat näköjään edelleen aika sekaisin, että jollekin tulee edes mieleen lähteä tuollaista kokeilemaan.

Tätä tuossa reilu viikko sitten ihmettelin itsekin... ja pelkästään sen jälkeen esimerkiksi käytettynä myynnissä olevien model 3:n määrä on noussut lähes 10% 450:een... tämän kuplan pitäisi puhjeta aika nopeasti jos uusien toimitusajat on tosiaan mitä on.
 
Kyllä tuo taas omaan mieleen osoittaa että vaikea löytää ostajaa kuka haluaa maksaa ylimääräistä.
Ostaja voisi löytyä jos auto olisi jobbarilla jolta saa hyvät vaihtohyvitykset + rahoitukset.

Perinteinen "auton listahinta ylikorkea, mutta kompensoimme antamalla hyvän vaihtohyvityksen vanhasta ja tarjoamme matalakorkoista rahoitusta".
 
Teslalla oli joku viritys jolla omakotitalojen katot voisi tehda aurinkopaneeleista mutta tama ei koskaan lahtenyt lentoon. Eivat huomioineet tarpeeksi sita etta jokainen talo on erilainen. En sitten tieda onko teollisuuskattoja tarpeeksi mutta minusta se olisi paljon helpompi kohde tehda massatuotantona teollisuushalleihin kattoelementtia joka antaisi saa suojan ja toimisi aurinkopaneelina.
Jos ei jaksa odottaa, niin etelänaapurista löytyy lähes vastaava tuote, toimitusmahdollisuudella Suomeen. En ole ko. firmaan kytköksissä. Home - Roofit.solar
 
Tätä tuossa reilu viikko sitten ihmettelin itsekin... ja pelkästään sen jälkeen esimerkiksi käytettynä myynnissä olevien model 3:n määrä on noussut lähes 10% 450:een... tämän kuplan pitäisi puhjeta aika nopeasti jos uusien toimitusajat on tosiaan mitä on.
Hämmästyttävän paljon on nyt Tesloja myynnissä. Juttelin viime viikolla parin myyjän kanssa, ja toinen kertoi että autoja kysytään kyllä ja niitä menee edelleen kaupaksi, mutta toinen mainitsi yhdestä Model Y:stä kysyttyäni, että hintaa on jouduttu pudottamaan ja kyseinen auto joudutaan myymään tappiolla. Toki kyse saattoi olla myyntipuheista, mutta tarjontaa on nyt paljon ja voi olla, että hintoja joudutaan joidenkin mallien osalta laskemaan.
 
Onko täällä muita Y LR:n tilanneita joilla toimituksen pitäisi tapahtua lähiviikkoina? Itsellä tilauksessa ns. perusmalli ja äppi näyttää toimitusta kuluvalle noin kahden viikon jaksolle. VIN-koodista ei kuitenkaan vielä mitään tietoa. Malttamattomana odottelen tietoa tuleeko Saksa- vaiko Kiina-yksilö.
 
Hämmästyttävän paljon on nyt Tesloja myynnissä. Juttelin viime viikolla parin myyjän kanssa, ja toinen kertoi että autoja kysytään kyllä ja niitä menee edelleen kaupaksi, mutta toinen mainitsi yhdestä Model Y:stä kysyttyäni, että hintaa on jouduttu pudottamaan ja kyseinen auto joudutaan myymään tappiolla. Toki kyse saattoi olla myyntipuheista, mutta tarjontaa on nyt paljon ja voi olla, että hintoja joudutaan joidenkin mallien osalta laskemaan.
Ja nyt oli iltalehden uutinen että kuluttajien luottamus talouteen on huonompi kuin koskaan ennen vuonna 1995 alkaneessa mittauksessa. Eli tällä hetkellä ihmiset ajattelevat että ajat ovat synkemmät kuin silloin kun lama alkoi 2008.

Veikkaisin että kallis auto on ensimmäisiä/ensimmäinen hankinta joka päätetään jättää tekemättä taloustilanteen vuoksi. Jos tästä alkaa nyt vuosisadan lama niin voi muuttua tilanne autojenkin suhteen aika nopeasti.
 
Veikkaisin että kallis auto on ensimmäisiä/ensimmäinen hankinta joka päätetään jättää tekemättä taloustilanteen vuoksi. Jos tästä alkaa nyt vuosisadan lama niin voi muuttua tilanne autojenkin suhteen aika nopeasti.

Juuri näin, moni on kokeillut perustella itselleen sähköauton hankintaa ympäristö- ja säästösyillä mutta se 60ke Model Y:n perustelu menee koko ajan vaikeammaksi näillä perusteilla kun talous syöksyy.

Uskon että alkutalvesta voimme nähdä jopa ihan hyviä alennuksia kun Saksasta uitetut Teslat uhkaavat jäädä myymättä.
 
Onko täällä muita Y LR:n tilanneita joilla toimituksen pitäisi tapahtua lähiviikkoina? Itsellä tilauksessa ns. perusmalli ja äppi näyttää toimitusta kuluvalle noin kahden viikon jaksolle. VIN-koodista ei kuitenkaan vielä mitään tietoa. Malttamattomana odottelen tietoa tuleeko Saksa- vaiko Kiina-yksilö.

Onko noissa havaittu mitä käytännön eroa?
 
Ilmeisesti alustassa on jonkin verran eroa, mutta ei kai muuten juurikaan eroja. Kiinaversion alustaa on yleisesti luonnehdittu huonoksi.

No en nyt huonoksi sanoisi näin 20tkm kokemuksella, mutta kovanpuoleinen näin pohjoisiin olosuhteisiin. Ilmajousitus olisi ollut hyvä valinta tähän, mutta kustannuskysymys. Paljon parempi se kuitenkin on, verrattuna ensimmäisiin Model 3 Perf. malliin, missä oikeasti tuntuu kuopat selkäytimessä asti.
 
Eli 4k enemmän mitä uudesta pitäisi maksaa kohta vuoden vanhasta autosta, jonka saa myös suoraan Teslalta kolmen kuukauden toimitusajalla? Ei voi muuta sanoa, kuin että markkinat näköjään edelleen aika sekaisin, että jollekin tulee edes mieleen lähteä tuollaista kokeilemaan.
Vajaa 4kk on ikää vanhimmilla YP:llä mitä Suomeen on tuotu.
Mutta osaa ne autokaupatkin rahastaa. Tässä 1200 € halvemmalla värillä ja hintaa ovh: päälle 12.600 €. https://www.nettiauto.com/tesla/model-y/13035242
 
Just lueskellut että autovexin kautta saa ihan ruputarjouksia jos auto on jo paljon ajettu kun tuovat muualta pienemmällä ajettuja. Kamuxilta joku taisi jo sanoa että eivät ota enää.
 
Ei pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi Kamuxilta uutta kallimman 5-8% korolla kun suoraan Teslalta saa 2% muutaman kk:n odotuksella..

Kamuxilla on toki negarin jälkeen kova tarve uudistaa varastoa ja saada liikevaihtoa kasvuun
 
Nettiauton haun perusteella tarjolla olisi jo 465 Model kolmosta :confused:. Kysyin yhdestä SR+:sta suoran kaupan alennusta, ja hinta olisi taipunut ainoastaan parilla sadalla. Viidenkympin pinnassa olevat, vähän ajetut tuoreet takavedot taitavat mennä edelleen hyvin kaupaksi. Model Y:n kohdalla myyntiajat saattavat olla pidempiä, mutta tänään ei ole enää myynnissä alle 70 ke:n autoja, joita eilen oli vielä tarjolla neljä kappaletta. Talvi tekee tuloaan, ja talviautona Tesla ei ole kerännyt liialti kehuja, joten pientä myyntipainetta saattaa olla jo ilmassa. Autoihin pitää ryhtyä hommaamaan myös talvirenkaita tai muuten koeajot voivat jäädä vähiin.
 
Ei pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi Kamuxilta uutta kallimman 5-8% korolla kun suoraan Teslalta saa 2% muutaman kk:n odotuksella..

Kamuxilla on toki negarin jälkeen kova tarve uudistaa varastoa ja saada liikevaihtoa kasvuun
Kaippa ne jotkut ostaa mutta minulle käytetty on käytetty. Jos saan uuden samaan hintaan tai halvemmalla otan sen.

Tiedä sitten paljonko halvemmalla ovat saaneet autot muualta kun eiköhän esim. Saksassa osata hyvin myös laittaa katetta.
 
Kyllä noiden hinnat tulee pian rytinällä alaspäin. Esim. Kamuxilla on jo niin paljon Model 3 -malleja varastossa, etteivät välttämättä ota niitä edes vastaan.
YP:t ei vielä hetkeen romahda, kun Saksassa nyt myytävissä on suurimmassa osassa luovutus vasta ensi vuoden puolella ja hinnat silti korkealla.

Saksassa ja meillä poistuu hankintatuet plus inflaatio, niin en usko mihinkään romahduksiin. Saksan kieroutunut tukijärjestelmä on syöttänyt meille nyt runsaasti autoja, mutta tilanne muuttuu pian.
Tesloissa, varsinkin kolmosissa, huomasi hintojen pomppaavan Saksassa heti, kun ilmoitettiin tukien pienentämisestä ja omistusajan pidentämisestä 6-> 12 kk, että saa tukirahat. 2021-2022 M3 LR ja Perffeissä on tällä hetkellä 10K€ hintakupla.

Reilu vuosi sitten ostin 6kk vanhan ja 15 tkm ajetun 3P:n Saksan Teslalta 47.800 €. Tällä hetkellä Euroopasta ei tahdo löytää vastaavaa alle 60.000 €. Tähän päälle vielä Suomi jobbarin katteet niin hinnat heiluu 63-67 K€. SR:ssä on vielä joku tolkku hinnoissa, mutta on niissäkin ainakin 5K€ ilmaa.

Pitää toivoa, että kolmosista ei pääse ilmat pois turhan nopeasti, kun se aika tulee tai muuten tämän päivän hinnoilla ostaneet ottaa kuokkaan aika pahasti.
 
Nythän sähkön hinta nousee, inflaatio niin ei varmaan moni osta 60-70k autoa. Korotkin nousee. Autoja 300+ myynnissä niin kyllä kohta alkaa alet jos eivät aio roikottaa varastossa.
 
Kävin Model Y perf koeajamassa ja pitää kyllä ihmetellä tätä vouhkaamista kovasta alustasta. Odotin jotain tiukkaa kivirekeä kirjoitusten perusteella, mutta tuollainen hieman pintakova se oli ja vähän niiasi kovissa nopeuksissa. Ei mitenkään häiritsevän epämukava. SR malli olisi erittäin mielenkiintoinen jos hinta olisi sitä 50t€ luokkaa.
 
Odotin jotain tiukkaa kivirekeä kirjoitusten perusteella, mutta tuollainen hieman pintakova se oli ja vähän niiasi kovissa nopeuksissa.

Pintakova ei ole mikään mairitteleva ominaisuus, tarkoittaa sitä että kaikki töyssyt yms tulee terävästi sisään mutta ei kuitenkaan saa niitä kovan alustan hyötyjä esim mutkissa vaan juurikin niiailee.

Optimialusta nielee siististi töyssyt ja kuopat ilman että sisällä hypitään mutta samalla pitää korin kurissa kun mennään mutkiin vauhdilla.
 
Kävin Model Y perf koeajamassa ja pitää kyllä ihmetellä tätä vouhkaamista kovasta alustasta. Odotin jotain tiukkaa kivirekeä kirjoitusten perusteella, mutta tuollainen hieman pintakova se oli ja vähän niiasi kovissa nopeuksissa. Ei mitenkään häiritsevän epämukava. SR malli olisi erittäin mielenkiintoinen jos hinta olisi sitä 50t€ luokkaa.
Itse tuota YP:tä koeajoin kesällä ja ei kyllä mitään valittamista (paitsi hinta ja se että ei ole omalla paikalla vielä laturia), vaan ihan huippu laite kaikenpuolin. Ostan tuon ~5v sisällä(kun on laturi omalla paikalla ja nykyinen diesel ajettu loppuun), ellei sitten tule tällä välin jotain paljon parempaa halvemmalla. Olen kyllä vähemmän automies ja enemmän pidän tietokoneista, joten vanhojen perus merkkien autot ei kiinnosta yhtään, mutta Tesla kylläkin, joten tuskin tulee valittua autoa "perinteisillä" autonvalintakriteereillä muutenkaan.
 
Sekin, että M3 on haukuttu meluisaksi kuin mikä. Kaikki jotka on olleet kyydissä on kehuneet auton hiljaisuutta.
Sama täällä ja onhan Model 3 varsin hiljainen taajamanopeuksissa kun ei ole moottoriääntä. Oma havaintoni on, että auto on riittävän hiljainen 80...100 km/h nopeuteen asti, mutta moottoritienopeuksissa melutaso häiritsee. Näin siis 2020 vuoden yksilöllä 18" vanteilla.

Alustan pintakovuus ja nypytys on kyllä myös kiistaton fakta. Ajoin ennen S-line Audi A4:llä (jossa siis hieman madallettu alusta tehtaalta) ja Model 3 on huomattavasti epämukavampi kuin se. Nykyisin siihen on tottunut, mutta kyllä auto aluksi tuntui aika karting-autolta kun pää hakkasi niskatukeen sopivan epätasaisella tiellä. Toisaalta mutkateillä auto on mielestäni mahtava ajaa, kun matala painopiste ja napakka alusta poistavat korin kallistelut lähes täysin.
 
Sama täällä ja onhan Model 3 varsin hiljainen taajamanopeuksissa kun ei ole moottoriääntä. Oma havaintoni on, että auto on riittävän hiljainen 80...100 km/h nopeuteen asti, mutta moottoritienopeuksissa melutaso häiritsee. Näin siis 2020 vuoden yksilöllä 18" vanteilla.

Alustan pintakovuus ja nypytys on kyllä myös kiistaton fakta. Ajoin ennen S-line Audi A4:llä (jossa siis hieman madallettu alusta tehtaalta) ja Model 3 on huomattavasti epämukavampi kuin se. Nykyisin siihen on tottunut, mutta kyllä auto aluksi tuntui aika karting-autolta kun pää hakkasi niskatukeen sopivan epätasaisella tiellä. Toisaalta mutkateillä auto on mielestäni mahtava ajaa, kun matala painopiste ja napakka alusta poistavat korin kallistelut lähes täysin.

Auton sisämelu on subjektiivinen asia, ja desibelimittari kertoo siitä vaan osan. Sanoisin, että maantiellä ja etenkin motarilla Model 3:ssa joutuu puhumaan hiukan kovempaa kuin aiemmassa VAG-autossani.

Itse en niinkään kuvaisi alustan epämukavuutta pintakovuudeksi vaan ennemminkin sanoisin, että siinä on ihan pinnassa pienenpientä pehmeyttä ja ihan pienet epätasaisuudet tuntuvat vähemmän kuin aiemmassa VAG:ssa. Mutta heti sen alla loppuu jousto, joustovarat ovat hyvin lyhyet ja auto ikään kuin heiluu kummasti erikokoisten epätasaisuuksien mukana. Perfiä olen koeajanut ainoastaan yhden kerran ja siinä itse asiassa heilunta on pienempää, luultavasti jäykempien kallistuksenvakaajien ansiosta - itse asiassa luin yhden jutun, jossa LR:ään suositeltiin vaihdettavaksi jäykemmät kallistuksenvakaajat. Jos LR olisi omani eikä liisari, investoisin luultavasti muutaman tonnin jälkiasenteiseen alustasarjaan. Minulle alusta on kuitenkin auton suurin heikkous ja asia, jonka vuoksi en ole varma, haluanko jatkaa liisaria kolmen vuoden jälkeen.
 
Mulla on facelift ja siinä on jotain kohennuksia tehty äänieristykseen, enkä ole huomannut ongelmaa myöskään moottoritiellä (18" vakiovanteet").



Tämä on totta. Alusta ei ole erityisen huono, muttei hyväkään. En ole ajanut X tai S-sarjalaisilla, mutta olen ymmärtänyt niiden alustan olevan parempi.

En ole ajanut kolmosella mutta toinen S jo menossa, etenkin tää 2018 100D on varsin hyvä omasta mielestä. 19" vanteilla mukava, 20" vanteilla ohuemmalla kumilla vähä vähempi mukava soratiellä.

Ex polttis oli 14 vuoden 520D x Drive bemari. S on vähintää yhtä hyvä ajaa huonollakin tiellä. Melutaso ei myös eroa bemarista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 677
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom