Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Veikkaisin että MY:t on Kiinan tehtailta ja M3 mahdollisesti Saksasta.On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?
Enkä nyt väitä että tarkkuus olisi samaa tasoa kuin jollain monen kameran setupilla jotka on syncattu ottamaan samalla hetkellä kuvat tjsp, mutta kyllä se stereokuvapari toimii samalla kamerallakin otettuna - etenkin kun ”kameralla” on kiihtyvyysanturit ja suht tarkat sijainti + nopeustiedot käytettävissä, jolloin se voi tietää varsin tarkasti kummankin stereokuvan puolikon kuvauspaikasta.
Teslassa on erillinen rauta mikä tekee tuota laskentaa. Intel/Ryzen on vain MCU eli mediatietokone.
Näyttäisi tuon videon perusteella, että eteenpäin hyödynnetään kahta kameraa edestä. Toinen normaali ja toinen fisheye ja molemmat ns. lyödään tasaiseksi kuvaksi jolloinka luodaan se etäisyys. Sama pätee sitten näihin muihin kameroihin autojen ympärillä, että kuvat lyödään tasaiseksi ja päällekkäin jolloin arvioidaan se etäisyys jne. Toki helpompaa olisi jos olisi valmiita stereokameroita mutta se on kustannus ja Teslan tuntien kaikki mistä voidaan säästää niin säästetään.
Y on halvempi valmistaa koska osat megacastataan.Voihan se olla että Tesla tekee vähän markkinatutkimusta noiden autojen hinnotteluiden välillä eri maissa, käsittääkseni valmistuskustannukset ovat 3 ja Y käytännössä samat? Eli hinnalla Tesla voi sitten ohjata mitä haluavat myytävän, vaikka osien saatavuuden mukaan. Tosin osatkin ovat niin samoja että en tiedä onko iloa.
Ei.Veikkaisin että MY:t on Kiinan tehtailta ja M3 mahdollisesti Saksasta.
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa. Molempien kameroiden pitää nähdä sama kohde, jotta kuvasta voidaan luoda luotettava 3d pistepilvi. Esimerkiksi GOM ATOS käyttää apuna kontrastin luomiseen sinisen valon projektoria. Näillä systeemeillä saadaan aikaa todella tarkka 3D mallia kohteista ja se vaatii todella paljon CPU tehoa käsittelemään ja kääntämään pistepilvi-dataa kevyempään tiedostomuotoon (pistepilvi -> stl). Näissäkin systeemeissä haasteena on mustat sekä kiiltävät materiaalit. Ne vaativat jonkinlaisen pintakäsittelyn, jotta niistä saataan luotettavaa skannaus-dataa. Yleensä kohteet maalataan vielä TiO2 spray-pulverilla kontrastin parantamiseksi ja datan laadun parantamiseksi. Voi vaan kuvitella mikä haaste Teslalla on tehdä samat 3d-"skannaus" temput luotettavasti yhdella kameralla ilman kontrastin luonnin apuja ja ryzen-prosessorilla reaaliajassa, kun yhden teollisessa käytössä olevan 80x40x40 pistepilven kääntö vie modernilla CPU:lta minuutin tai pari. Yhdellä kameralla saa aikaan kyllä 3D-skannaus dataa, jos skannattava kohde on paikallaan ja kameraa voidaan liikutella sen ympärillä.
Koska stereokuva on määritelmän mukaan kahdesta eri kulmasta. Suoraan edestä lähestyvää kohdetta ei pysty yhdellä kameralla kuvaamaan kuin yhdestä kulmasta.Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?
Ja ei se kiinasta laivaaminenkaan ilmaista oleEU:ssa valmistettavat Y:tä välttävät ainakin tullit ja ties vaikka saisivat jotain veroetujakin joissain maissa.
Toisin kuin ihmisaivo, on tietokone triviaalia koodata vertaamaan kahta saman kameran peräjälkeistä otosta ikäänkuin ”stereokameran” erillisinä otoksina ja laittaa kameroiden sijaintipisteiden koordinaattieroksi oma liikevektori.Teoreettista vain 1 kamera ja siitä etäisyydet tapausta voi miettiä myös ihmisen aivojen näkökulmasta. Sulje toinen silmä ja arvuuta etäisyyksiä tai yritä ajaa yksi silmä kiinni autoa. Onnistuiko? Tuo on nyt ainakin empiiriseltä kantilta yksi mahdollinen taso mihin voi päästä yhdellä silmällä/yhdellä kameralla. Ei, en väitä mitään. Tämä on vain yksi empiirinen tapa miettiä ja kokeilla yhden kameran/silmän tapausta.
Toisin kuin ihmisaivo, on tietokone triviaalia koodata vertaamaan kahta saman kameran peräjälkeistä otosta ikäänkuin ”stereokameran” erillisinä otoksina ja laittaa kameroiden sijaintipisteiden koordinaattieroksi oma liikevektori.
Tuli peruttua Model Y LR:n tilaus, joten matka jatkuu Model 3 LR. Oli liikaa erilaisia muuttujia ilmassa, etten viitsinyt vaihtaa vain vähän isompaan ja korkeampaan autoon. Luovutus olisi ollut nyt syyskuun aikana, joten olisi varmaankin ollut MIC-versio, kun VIN ei vielä näkynyt tilaussivulla. Katsellaan vuosi tai pari maailmanmenoa sekä uusia malleja ja nautitaan tuosta M3:sta.
Luuletko?Tässähän olisi ollut hyvä sauma tehdä useampi tonni rahaa kun olisit vastaanottanut MY:n ja laittanut saman tien myyntiin ajamattomana.
Luuletko?
Tämä tuli kesällä myyntiin uutena ja eikä vieläkään ole mennyt. Myyjä kaupittelee ja tarjoaa sitä joka puolella ketkä odottaa autoa.
Kyllä tuo taas omaan mieleen osoittaa että vaikea löytää ostajaa kuka haluaa maksaa ylimääräistä.Tosin, jos ei auton myymisellä ole kiire, niin mikäs siinä turhaa kiirettä pitää myynnillä. Esim. Plaidin tilausta odotellessa, kuten tässäkin tapauksessa.
Itse sinänsä toivoisin autotilanteen normalisoitumista. Eli kohtuullisia toimitusaikoja ja sitä että käytetyn auton arvo tippuisi eikä nousisi.Nyt kun taloudessa on oikeasti kovat ajat edessä ja sähkö maksaa ties mitä niin pahoin pelkään että monella jää ns. musta pekka käteen myös sähköautojen suhteen, myös liikkeillä jotka roudanneet tänne satoja sähkiksiä.
Jos noi Teslan tehdastoimitusten ajat pitää vähänkään paikkaansa niin uskoisin että kohta alkaa näkymään käytettyjen hinnan putoaminen.
Teslalla oli joku viritys jolla omakotitalojen katot voisi tehda aurinkopaneeleista mutta tama ei koskaan lahtenyt lentoon. Eivat huomioineet tarpeeksi sita etta jokainen talo on erilainen. En sitten tieda onko teollisuuskattoja tarpeeksi mutta minusta se olisi paljon helpompi kohde tehda massatuotantona teollisuushalleihin kattoelementtia joka antaisi saa suojan ja toimisi aurinkopaneelina.Teslalta muuten varsin hyvä veto päällystää Berliinin gigafactory aurinkopaneeleilla. Saksan energian hinnoilla investointi kannattaa varmasti eutajassa.
Tässähän olisi ollut hyvä sauma tehdä useampi tonni rahaa kun olisit vastaanottanut MY:n ja laittanut saman tien myyntiin ajamattomana.
Eli 4k enemmän mitä uudesta pitäisi maksaa kohta vuoden vanhasta autosta, jonka saa myös suoraan Teslalta kolmen kuukauden toimitusajalla? Ei voi muuta sanoa, kuin että markkinat näköjään edelleen aika sekaisin, että jollekin tulee edes mieleen lähteä tuollaista kokeilemaan.
Ostaja voisi löytyä jos auto olisi jobbarilla jolta saa hyvät vaihtohyvitykset + rahoitukset.Kyllä tuo taas omaan mieleen osoittaa että vaikea löytää ostajaa kuka haluaa maksaa ylimääräistä.
Jos ei jaksa odottaa, niin etelänaapurista löytyy lähes vastaava tuote, toimitusmahdollisuudella Suomeen. En ole ko. firmaan kytköksissä. Home - Roofit.solarTeslalla oli joku viritys jolla omakotitalojen katot voisi tehda aurinkopaneeleista mutta tama ei koskaan lahtenyt lentoon. Eivat huomioineet tarpeeksi sita etta jokainen talo on erilainen. En sitten tieda onko teollisuuskattoja tarpeeksi mutta minusta se olisi paljon helpompi kohde tehda massatuotantona teollisuushalleihin kattoelementtia joka antaisi saa suojan ja toimisi aurinkopaneelina.
Melko tehottomia ovat nuo, vain 160w/m2Jos ei jaksa odottaa, niin etelänaapurista löytyy lähes vastaava tuote, toimitusmahdollisuudella Suomeen. En ole ko. firmaan kytköksissä. Home - Roofit.solar
Hämmästyttävän paljon on nyt Tesloja myynnissä. Juttelin viime viikolla parin myyjän kanssa, ja toinen kertoi että autoja kysytään kyllä ja niitä menee edelleen kaupaksi, mutta toinen mainitsi yhdestä Model Y:stä kysyttyäni, että hintaa on jouduttu pudottamaan ja kyseinen auto joudutaan myymään tappiolla. Toki kyse saattoi olla myyntipuheista, mutta tarjontaa on nyt paljon ja voi olla, että hintoja joudutaan joidenkin mallien osalta laskemaan.Tätä tuossa reilu viikko sitten ihmettelin itsekin... ja pelkästään sen jälkeen esimerkiksi käytettynä myynnissä olevien model 3:n määrä on noussut lähes 10% 450:een... tämän kuplan pitäisi puhjeta aika nopeasti jos uusien toimitusajat on tosiaan mitä on.
Ja nyt oli iltalehden uutinen että kuluttajien luottamus talouteen on huonompi kuin koskaan ennen vuonna 1995 alkaneessa mittauksessa. Eli tällä hetkellä ihmiset ajattelevat että ajat ovat synkemmät kuin silloin kun lama alkoi 2008.Hämmästyttävän paljon on nyt Tesloja myynnissä. Juttelin viime viikolla parin myyjän kanssa, ja toinen kertoi että autoja kysytään kyllä ja niitä menee edelleen kaupaksi, mutta toinen mainitsi yhdestä Model Y:stä kysyttyäni, että hintaa on jouduttu pudottamaan ja kyseinen auto joudutaan myymään tappiolla. Toki kyse saattoi olla myyntipuheista, mutta tarjontaa on nyt paljon ja voi olla, että hintoja joudutaan joidenkin mallien osalta laskemaan.
Veikkaisin että kallis auto on ensimmäisiä/ensimmäinen hankinta joka päätetään jättää tekemättä taloustilanteen vuoksi. Jos tästä alkaa nyt vuosisadan lama niin voi muuttua tilanne autojenkin suhteen aika nopeasti.
Onko täällä muita Y LR:n tilanneita joilla toimituksen pitäisi tapahtua lähiviikkoina? Itsellä tilauksessa ns. perusmalli ja äppi näyttää toimitusta kuluvalle noin kahden viikon jaksolle. VIN-koodista ei kuitenkaan vielä mitään tietoa. Malttamattomana odottelen tietoa tuleeko Saksa- vaiko Kiina-yksilö.
Ilmeisesti alustassa on jonkin verran eroa, mutta ei kai muuten juurikaan eroja. Kiinaversion alustaa on yleisesti luonnehdittu huonoksi.Onko noissa havaittu mitä käytännön eroa?
Ilmeisesti alustassa on jonkin verran eroa, mutta ei kai muuten juurikaan eroja. Kiinaversion alustaa on yleisesti luonnehdittu huonoksi.
Vajaa 4kk on ikää vanhimmilla YP:llä mitä Suomeen on tuotu.Eli 4k enemmän mitä uudesta pitäisi maksaa kohta vuoden vanhasta autosta, jonka saa myös suoraan Teslalta kolmen kuukauden toimitusajalla? Ei voi muuta sanoa, kuin että markkinat näköjään edelleen aika sekaisin, että jollekin tulee edes mieleen lähteä tuollaista kokeilemaan.
Vajaa 4kk on ikää vanhimmilla YP:llä mitä Suomeen on tuotu.
Mutta osaa ne autokaupatkin rahastaa. Tässä 1200 € halvemmalla värillä ja hintaa ovh: päälle 12.600 €. https://www.nettiauto.com/tesla/model-y/13035242
Kamuxilla näytti halvin M3 olevan 47 k e. 100 k ajettu, vm 2019. 40 k e voisin ehkä itse maksaa.Kyllä noiden hinnat tulee pian rytinällä alaspäin. Esim. Kamuxilla on jo niin paljon Model 3 -malleja varastossa, etteivät välttämättä ota niitä edes vastaan.
Kaippa ne jotkut ostaa mutta minulle käytetty on käytetty. Jos saan uuden samaan hintaan tai halvemmalla otan sen.Ei pysty ymmärtämään miksi kukaan ostaisi Kamuxilta uutta kallimman 5-8% korolla kun suoraan Teslalta saa 2% muutaman kk:n odotuksella..
Kamuxilla on toki negarin jälkeen kova tarve uudistaa varastoa ja saada liikevaihtoa kasvuun
YP:t ei vielä hetkeen romahda, kun Saksassa nyt myytävissä on suurimmassa osassa luovutus vasta ensi vuoden puolella ja hinnat silti korkealla.Kyllä noiden hinnat tulee pian rytinällä alaspäin. Esim. Kamuxilla on jo niin paljon Model 3 -malleja varastossa, etteivät välttämättä ota niitä edes vastaan.
Tesloissa, varsinkin kolmosissa, huomasi hintojen pomppaavan Saksassa heti, kun ilmoitettiin tukien pienentämisestä ja omistusajan pidentämisestä 6-> 12 kk, että saa tukirahat. 2021-2022 M3 LR ja Perffeissä on tällä hetkellä 10K€ hintakupla.Saksassa ja meillä poistuu hankintatuet plus inflaatio, niin en usko mihinkään romahduksiin. Saksan kieroutunut tukijärjestelmä on syöttänyt meille nyt runsaasti autoja, mutta tilanne muuttuu pian.
Odotin jotain tiukkaa kivirekeä kirjoitusten perusteella, mutta tuollainen hieman pintakova se oli ja vähän niiasi kovissa nopeuksissa.
Itse tuota YP:tä koeajoin kesällä ja ei kyllä mitään valittamista (paitsi hinta ja se että ei ole omalla paikalla vielä laturia), vaan ihan huippu laite kaikenpuolin. Ostan tuon ~5v sisällä(kun on laturi omalla paikalla ja nykyinen diesel ajettu loppuun), ellei sitten tule tällä välin jotain paljon parempaa halvemmalla. Olen kyllä vähemmän automies ja enemmän pidän tietokoneista, joten vanhojen perus merkkien autot ei kiinnosta yhtään, mutta Tesla kylläkin, joten tuskin tulee valittua autoa "perinteisillä" autonvalintakriteereillä muutenkaan.Kävin Model Y perf koeajamassa ja pitää kyllä ihmetellä tätä vouhkaamista kovasta alustasta. Odotin jotain tiukkaa kivirekeä kirjoitusten perusteella, mutta tuollainen hieman pintakova se oli ja vähän niiasi kovissa nopeuksissa. Ei mitenkään häiritsevän epämukava. SR malli olisi erittäin mielenkiintoinen jos hinta olisi sitä 50t€ luokkaa.
Sama täällä ja onhan Model 3 varsin hiljainen taajamanopeuksissa kun ei ole moottoriääntä. Oma havaintoni on, että auto on riittävän hiljainen 80...100 km/h nopeuteen asti, mutta moottoritienopeuksissa melutaso häiritsee. Näin siis 2020 vuoden yksilöllä 18" vanteilla.Sekin, että M3 on haukuttu meluisaksi kuin mikä. Kaikki jotka on olleet kyydissä on kehuneet auton hiljaisuutta.
Sama täällä ja onhan Model 3 varsin hiljainen taajamanopeuksissa kun ei ole moottoriääntä. Oma havaintoni on, että auto on riittävän hiljainen 80...100 km/h nopeuteen asti, mutta moottoritienopeuksissa melutaso häiritsee. Näin siis 2020 vuoden yksilöllä 18" vanteilla.
Alustan pintakovuus ja nypytys on kyllä myös kiistaton fakta. Ajoin ennen S-line Audi A4:llä (jossa siis hieman madallettu alusta tehtaalta) ja Model 3 on huomattavasti epämukavampi kuin se. Nykyisin siihen on tottunut, mutta kyllä auto aluksi tuntui aika karting-autolta kun pää hakkasi niskatukeen sopivan epätasaisella tiellä. Toisaalta mutkateillä auto on mielestäni mahtava ajaa, kun matala painopiste ja napakka alusta poistavat korin kallistelut lähes täysin.
Mulla on facelift ja siinä on jotain kohennuksia tehty äänieristykseen, enkä ole huomannut ongelmaa myöskään moottoritiellä (18" vakiovanteet").
Tämä on totta. Alusta ei ole erityisen huono, muttei hyväkään. En ole ajanut X tai S-sarjalaisilla, mutta olen ymmärtänyt niiden alustan olevan parempi.