Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Oma veikkaus siis oli, että käytettyjen teslojen hinnat tulee tasaantumaan nopeammin koska tarjontaa on enemmän kuin muilla sähkömalleilla ainakin Suomen markkinoilla.
Hinnoitteluun vaikuttaa tarjonnan lisäksi kysyntä, joten pelkän tarjonnan perusteella on tilannetta hieman vaikea arvioida.
En tiedä mitä tarkoitat hintojen tasaantumisella, mutta oma veikkaukseni on, että sähköautot tulevat pitämään hintansa paremmin kuin polttisautot historiallisesti. Tämä ei tietenkään tarkoita, että käytetty maksaisi enemmän kuin uusi, mutta vuotuinen arvonalenema voi olla joitain prosenttiyksikköjä alempi kuin mihin polttiksilla on totuttu.

Tässä aiempaa analyysiäni aiheesta: Yleistä keskustelua sähköautoista
 
Aika nopeasti ne on tähän asti liikkuneet. Nytkin pikavilauksella iso osa nettiauton ilmoituksista näyttäisi olevan 24h tai 72h sisään tulleita. Kyllä niiden tuonti sitten vähenee jos myynti alkaa sakkaamaan.
2019 tuotiin 207 käytettyä teslaa, 2020 424, 2021 1578 ja 2022 tähän mennessä jo 2323.
Eli eiköhän ne liiku vielä hyvin.

Liikkuuko nämä vai uusitaanko vain ilmoituksia?
 
Siihen peilattuna että autovexin kautta model kolmosesta maksetaan lähes uuden hinta autoliikkeen toimesta niin kuvittelisin että liikkuvat. Ei ne hyväntekeväisyyttä tee
 
Hinnoitteluun vaikuttaa tarjonnan lisäksi kysyntä, joten pelkän tarjonnan perusteella on tilannetta hieman vaikea arvioida.
En tiedä mitä tarkoitat hintojen tasaantumisella, mutta oma veikkaukseni on, että sähköautot tulevat pitämään hintansa paremmin kuin polttisautot historiallisesti. Tämä ei tietenkään tarkoita, että käytetty maksaisi enemmän kuin uusi, mutta vuotuinen arvonalenema voi olla joitain prosenttiyksikköjä alempi kuin mihin polttiksilla on totuttu.

Tässä aiempaa analyysiäni aiheesta: Yleistä keskustelua sähköautoista

Lähinnä siis kyseenalaistin juuri tätä nykyistä yli uuden hinnan olevaa käytettyjen hintatasoa ja että se ei tulisi muuttumaan 1-2 vuoteen. Ja Teslojen toimitusajat on ehkä tesla-mittapuulla pitkiä, mutta tuollainen 6-9kk toimitusaika on ainakin oman kokemuksen pohjalta ollut autotoimitukselle aika normaali jo ennen komponenttipulaa. Tähän kun yhdistää sen, että myynnissä olevien käytettyjen teslojen määrä on kasvussa, niin henkilökohtaisesti on tosi vaikea nähdä että tämä hintataso olisi kestävällä pohjalla jos uusien tuotanto kuitenkin on nyt palautumassa ja jo ylittämässä Q1 tason.
 
Ensikokemukseni sähköautolla ajamisesta on peräisin reilun kahden vuoden takaa, eli ajoin tuolloin Model S:llä. Sen jälkeen olen ehtinyt jo kokeilemaan melkein kaikkia perheluokan sähkiksiä. Mitkään näistä eivät kuitenkaan ole vastanneet sitä, mitä Model S kykeni tarjoamaan, joten harkinnassa olisi vaihto ehkä parin vuoden ikäiseen Model S:ään, mutta vanhemmatkin autot voivat käydä kyseeseen. Akkutakuu on näissä pitkä, mutta hyvä olisi, mikäli autossa olisi vielä muutakin takuuta jäljellä ainakin ensi vuoden loppuun asti.

Mitä tulee laatuun ja luotettavuuteen, niin onko muilla tarkempaa tietoa siitä, kuinka laadukkaita vuosimallien 2020-2021 Model ässät ovat, verrattuna aikaisempiin vuosimalleihin sekä myös Model 3:een, jolla olen ehtinyt ajamaan runsaan 8000 kilsan matkan ilman ongelmia. Nettiauton pikaisen tarkastelun perusteella akkuja on ilmeisesti vaihdeltu lähinnä vain Model S 85:een, mutta harvemmin tai ei juuri koskaan 100:een, jota siis harkitsen.
 
Mulla oli 12/2015 S joka oli jo paljo parempi ku 2014 vuonna tehty mitä ensin kokeilin. Sit nykynen 5/2018 on myös iso harppaus tuosta 2015 vuotisesta. Melu, yleinen laatuvaikutelma kabiinissa.
2020 vehkeet mitä nähny on ehkä myös piirun parempia, raven mallien kehittyneempi alusta on makea.

85 akkujen jälkeen tullu 90 paketti on aika varma ja 100 päkki vielä parempi.

(100kw paketti löytyy myös raven malleista)

Suosittelen 100D tai sit raven longrange mallia.

CPO takuulla oleva jos haluaa et yleistakuu on voimassa about kaikelle.
 
Tämän olettaisi tiputtavan käytettyjen hintoja, kun uusille Elon on jo vihjaillut hinnan laskemisesta ja nyt ranget kasvaa myös.

2021 käytetyt SR+ ovat kalliimpia kuin uutena, vaikka 2022 mallissa oli vajaa 10% isompi akku (55kwh->60kwh). Tämä toki johtuu myös siitä että samalla kun akku kasvoi, kasvoi myös hinta samoihin aikoihin reippaasti. Katotaan nyt siis meinaako tesla tuoda 10% isomman akun joihinkin malleihin samaan hintaan, vaiko nouseeko uuden hinta taas samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mina en olisi erityisen huolissani sahkoautojen hinnan laskusta koska kysynta tulee ainakin seuraavat 5 vuotta olemaan suurempi kuin akkujen tuotanto.
 
Alle linkattuna ja myös spoilerin sisällä 10.69 FSD Betan uudet ominaisuudet. Hanskaa nyt vasemmalle kääntymisen missä joutuu käyttämään tien keskustaa oikealle tulevan liikenteen väistämiseen/odottamiseen. Näyttää toimivan ainakin youtube-videoiden pohjalta melko hyvin. Olikohan coock:in testeissa 9/10 yritystä joka onnistui ilman ongelmia.

Elonin puheiden pohjalta 69.2 softaversio voi olla juttu ja sen julkaisussa fsd:n hinta nousee. 69.2 on versio mikä menee kaikille betaan osallistuville. 69.0 meni 1000:lle testaajalle, 69.1 ensi viikolla ja 69.2 myöhemmin.
1843795E-7C50-4D98-9CA5-73E392C47C18_1_105_c-e1601883033165-80x80.jpeg

ByMaria Merano
Posted on August 21, 2022
Tesla released FSD Beta 10.69 to the first round of testers over the weekend. Read v.10.69’s release notes below to check out the latest improvements.

STAY IN YOUR LANES
  • Added a new “deep lane guidance” module to the Vector Lanes neural network which fuses features extracted from the video streams with coarse map data, i.e. lane counts and lane connectivites. This architecture achieves a 44% lower error rate on lane topology compared to the previous model, enabling smoother control before lanes and their connectivities becomes visually apparent. This provides a way to make every Autopilot drive as good as someone driving their own commute, yet in a sufficiently general way that adapts for road changes.
NOTHING LIKE SMOOTH DRIVING
  • Improved overall driving smoothness, without sacrificing latency, through better modeling of system and actuation latency in trajectory planning. Trajectory planner now independently accounts for latency from steering commands to actual steering actuation, as well as acceleration and brake commands to actuation. This results in a trajectory that is a more accurate model of how the vehicle would drive. This allows better downstream controller tracking and smoothness while also allowing a more accurate response during harsh manevuers.
  • Increased smoothness for protected right turns by improving the association of traffic lights with slip lanes vs yield signs with slip lanes. This reduces false slowdowns when there are no relevant objects present and also improves yielding position when they are present.
  • Reduced false slowdowns near crosswalks. This was done with improved understanding of pedestrian and bicyclist intent based on their motion.
  • Enabled creeping for visibility at any intersection where objects might cross ego’s path, regardless of presence of traffic controls.
  • Improved accuracy of stopping position in critical scenarios with crossing objects, by allowing dynamic resolution in trajectory optimization to focus more on areas where finer control is essential.
  • Reduced latency when starting from a stop by accounting for lead vehicle jerk.
CHUCK’S LEFT TURN
  • Improved unprotected left turns with more appropriate speed profile when approaching and exiting median crossover regions, in the presence of high speed cross traffic (“Chuck Cook style” unprotected left turns). This was done by allowing optimizable initial jerk, to mimic the harsh pedal press by a human, when required to go in front of high speed objects. Also improved lateral profile approaching such safety regions to allow for better pose that aligns well for exiting the region. Finally, improved interaction with objects that are entering or waiting inside the median crossover region with better modeling of their future intent.
SAFETY IS NUMBER 1
  • Added control for arbitrary low-speed moving volumes from Occupancy Network. This also enables finer control for more precise object shapes that cannot be easily represented by a cuboid primitive. This required predicting velocity at every 3D voxel. We may now control for slow-moving UFOs.
  • Made speed profile more comfortable when creeping for visibility, to allow for smoother stops when protecting for potentially occluded objects.
  • Improved speed when entering highway by better handling of upcoming map speed changes, which increases the confidence of merging onto the highway.
  • Enabled faster identification of red light runners by evaluating their current kinematic state against their expected braking profile.
TESLA FSD “BRAIN” IMPROVEMENTS
  • Upgraded Occupancy Network to use video instead of images from single time step. This temporal context allows the network to be robust to temporary occlusions and enables prediction of occupancy flow. Also, improved ground truth with semantics-driven outlier rejection, hard example mining, and increasing the dataset size by 2.4x.
  • Upgraded to a new two-stage architecture to produce object kinematics (e.g. velocity, acceleration, yaw rate) where network compute is allocated O(objects) instead of O(space). This improved velocity estimates for far away crossing vehicles by 20%, while using one tenth of the compute.
  • Improved geometry error of ego-relevant lanes by 34% and crossing lanes by 21% with a full Vector Lanes neural network update. Information bottlenecks in the network architecture were eliminated by increasing the size of the per-camera feature extractors, video modules, internals of the autoregressive decoder, and by adding a hard attention mechanism which greatly improved the fine position of lanes.
  • Improved recall of animals by 34% by doubling the size of the auto-labeled training set.
  • Increased recall of forking lanes by 36% by having topological tokens participate in the attention operations of the autoregressive decoder and by increasing the loss applied to fork tokens during training.
  • Improved velocity error for pedestrians and bicyclists by 17%, especially when ego is making a turn, by improving the onboard trajectory estimation used as input to the neural network.
  • Improved recall of object detection, eliminating 26% of missing detections for far away crossing vehicles by tuning the loss function used during training and improving label quality.
  • Improved object future path prediction in scenarios with high yaw rate by incorporating yaw rate and lateral motion into the likelihood estimation. This helps with objects turning into or away from ego’s lane, especially in intersections or cut-in scenarios.

Yksi iso juttu taitaa olla 10.69:ssa miten maailmasta tehdään 3d-voxelimaailma ja miten kaikki ei tunnistetutkin esteet/kappaleet saadaan tuonne voxelimaailmaan toteutettua+liikuteltua. Spoilerin sisällä video aikaleimalla siihen miltä auton generoima 3d-ympäristö näyttää(occupancy network).


edit. Katsoin jotain 1.5h edestä fsd 10.69 videoita tuubista. Positiivista on, että about kaikki mun suosikki fsd tubettajat ovat saaneet tuon 10.69 version käyttöön. Toiminnallisuudesta mun kommentti on, että tuntuu tuo toimivan paljon paremmin kuin wanhat versiot. Mutta ei edelleenkään ole täydellinen. Jos haluaa niin voihan tuon edelleen ihan paskaksi haukkua tai sitten voi nähdä huomattavia parannuksia verrattuna vanhaan. Paljon perspektiivistä kiinni miten tuon 69.0 version ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
5.syyskuuta FSD 15k$ Pohjois-ameriikassa.
 

Liitteet

  • 888AE02E-CA9A-4878-99D9-B1E34AB9761E.jpeg
    888AE02E-CA9A-4878-99D9-B1E34AB9761E.jpeg
    388,1 KB · Luettu: 127
Luulis, et se olis vaan kameraohjelmiston päivitys. Valot/HW on jo.
 
Ei ole kuulunut mitään. En kyllä pidättele henkeä että tulisi edes ensi vuonna. Mikäänhän ei suoraan estä tuoda rajoitettuna mutta L2 tasoisensa ehkä hiukan läppä.
Näkisin että ensin saadaan uuteen stackkiin perustuva AP ja sitten avataan ominaisuuksia kun lait sen sallii. Vanha legacy stack lopetataan että voidaan resurssit sen tukemisesta siirtää muualle.
Paras arvaus ajankohdasta AP päivitykseen EUlle/kaikkialle on varmaan joskus FSD wide releasen jälkeen.
 
Näkisin että ensin saadaan uuteen stackkiin perustuva AP ja sitten avataan ominaisuuksia kun lait sen sallii. Vanha legacy stack lopetataan että voidaan resurssit sen tukemisesta siirtää muualle.
Paras arvaus ajankohdasta AP päivitykseen EUlle/kaikkialle on varmaan joskus FSD wide releasen jälkeen.
Jaa a. Kovasti ne puhuu one stackista ja silti vielä vaan ei ole oikeasti mitään. Hyvä jos jouluksi saadaan valoautomatiikka tai pyyhkijät.
 
Sandy käy läpi 4680 paketin.


Ihan mukavaa tietoa muttta Sandy tuntuu olevan kuten Biden. Puhuu mitä sattuu ja eikä tunnu oikein tietävän asioitakaan.
 
NMC kemiallisissa akuissa ainoa kiinnostava asia on lopulta se, että miten se heijastuu auton hintaan. Jos se näkyy vain Teslan suurempina katteina ja olemattomana huollettavuutena, niin se ei ainakaan omakohtaisesti lisää ostohaluja yhtään.
 
Teslaan Vantaan huolto, viestin perusteella tuolla on joku lounge, onko joku käynyt?
 
Tesla alkaa vanhemmista autoista disabloimaan tutkaa. Kaikista tulee Tesla Vision autoja.


Lisäksi nyt uusista Model Y autoista on poistettu Tilt/Intrusion sensori eli ns. varashälytin.
 
Tesla alkaa vanhemmista autoista disabloimaan tutkaa. Kaikista tulee Tesla Vision autoja.


Tämä ihan odotuksien mukaisesti, autoja ruvetaan siirtämään uuteen Vision NN stackkiin että legacyn tukeminen voidaan lopettaa. Toivottavasti saadaan ennen talvea ja toivottavasti auttaa vakkarin päälläpysymiseen lumisateessa. Ehdottomasti suurin ongelma on ollut tutkan blokkautuminen ja siten täysmanuaaliin pakotus Imo.
 
Tämä ihan odotuksien mukaisesti, autoja ruvetaan siirtämään uuteen Vision NN stackkiin että legacyn tukeminen voidaan lopettaa. Toivottavasti saadaan ennen talvea ja toivottavasti auttaa vakkarin päälläpysymiseen lumisateessa. Ehdottomasti suurin ongelma on ollut tutkan blokkautuminen ja siten täysmanuaaliin pakotus Imo.
Pelkään vaan pahinta…
 
Saattaa olla jo wanha, mutta yllätyin kyllä kovasti Teslan umpisurkeasta hätäjärrutuskyvystä ao. videossa.


Videon perusteella toivottavasti "täysin itsestään ajava" ei ihan hetkeen ajele kovin itsenäisesti.

Olen hieman hätäjarrutustekniikasta kyllä hieman pihalla, mutta luulin tuollaisen kaman olevan aika hyvälle tasolle hiottua jo huomattavasti tyhmemmissäkin autoissa. Itse en ole seurannut käytännössä kovin montaa sekuntia FSD videoita netistä, joten mikä videossa oikeastaan menee pieleen paremmin aiheeseen tutustuneiden mielestä ja mitähän Tesla voi tosiaan asialle tehdä? Kuitenkin kohta jo lähestytään varmaan kymmentä vuotta, kun samanlaisista tapauksista alettiin selvitä eri tekniikalla.
 
En muista oliko tästä videosta eri kuvakulmaa että tunnistaako auto tuon ihmiseksi vai ei.

Tesla poisti tutkan ja kaikki tehdään kameralla. Jos kamera ei tunnista estettä ei hätäjarrutuskaan toimi.
 
Saattaa olla jo wanha, mutta yllätyin kyllä kovasti Teslan umpisurkeasta hätäjärrutuskyvystä ao. videossa.

Tämä tais olla jonkinsortin uutisankka ja ehkä tarkoitushakuista mustamaalausta. Ainakaan FSD-beta ei tuollaista törmäystä toistanut.Tosin niitä videoita sitten poistettiin youtubesta, kun googlen mielestä ei ollut soveliasta tehdä videoita, joissa yritetään ajaa lasta imitoivan nuken/lasten päälle: Tesla owner tests Autopilot FSD with real kid

Toisissa uutisissa fordin mustang mach-e 2023 mallin hinta nousee 3k$-11k$. On se inflaatio vaan piru. Tesla ei todellakaan ollut yksin hinnanostonsa kanssa

 
Viimeksi muokattu:
Takavetoinen Model Y tullut juuri myyntiin.
430km WLTP ja hinta alle 60k.

Kaikkia värejä saa ja toimitus marras-tammi 2023.
Taitaa tulla Kiinasta.
 
Takavetoinen Model Y tullut juuri myyntiin.
430km WLTP ja hinta alle 60k.

Kaikkia värejä saa ja toimitus marras-tammi 2023.
Taitaa tulla Kiinasta.
Oho mielenkiintoista. 455 km näytti olevan pienemmillä vanteilla. Kiihtyvyys 6,9 s Teslaksi aika hidas mutta toki pärjää loistavasti arjessa. Hinta huomattavasti mukavampi kuin nelivedossa.
 
Saattaa olla jo wanha, mutta yllätyin kyllä kovasti Teslan umpisurkeasta hätäjärrutuskyvystä ao. videossa.


Videon perusteella toivottavasti "täysin itsestään ajava" ei ihan hetkeen ajele kovin itsenäisesti.

Tuo taidettiin todistaa kuskin pakottamaksi törmäykseksi.
 
Tuo taidettiin todistaa kuskin pakottamaksi törmäykseksi.

Alla teslan vastine ja vaatimus anteeksipyynnöstä. o'dowd tuskin tekee mitä tesla pyytää ja toi asia ratkaistaan oikeudessa. Perustuen mitä tiedetään tesla on todella vahvoilla tässä tapauksessa.

In contrast, your testing and methodology have already received swift and public rebukes from multiple sources. For example, the commercial you released claims that the tests shown were performed with Tesla’s FSD Beta engaged. But Electrek reported that your our own videos clearly show that FSD Beta was not engaged at times. Similarly, Electrek reports that The Dawn Project manipulated its video after being confronted with the defamatory nature of its advertisement. Despite your clear knowledge of the misleading nature of the advertisements, you continue to promote and disseminate these advertisements on multiple mediums.


Videomuodossa tilanteen läpikäymistä, jos video on miellyttävämpi tapa ottaa sisään tilanne
 
Eikö _hätä_jarrutuksen pitäisi toimia aina automaattisesti, riippumatta siitä onko autopilotti päällä vai ei ...
 
Eikö _hätä_jarrutuksen pitäisi toimia aina automaattisesti, riippumatta siitä onko autopilotti päällä vai ei ...
Oletettavasti kun on ihan erikseen kytkettävissäkin pois, mutta saahan tuon silti ohitettua jos haluaa vaikka auton mielestä jarruttaa pitäisikin. Ja hyvä niin, vaikka olisihan se toisaalta hienoa jossain motarilla pysähtyä kun auto luulee siltaa paikallaan olevaksi autoksi..
 
Eikö _hätä_jarrutuksen pitäisi toimia aina automaattisesti, riippumatta siitä onko autopilotti päällä vai ei ...
Kyllä.
Oletettavasti kun on ihan erikseen kytkettävissäkin pois, mutta saahan tuon silti ohitettua jos haluaa vaikka auton mielestä jarruttaa pitäisikin. Ja hyvä niin, vaikka olisihan se toisaalta hienoa jossain motarilla pysähtyä kun auto luulee siltaa paikallaan olevaksi autoksi..
Ei mene noin. Hätäjarrutuksen raja on 35km/h. Jos ajaa sen yli se ei ole toiminnassa.

Joka tapauksessa videossa sen olisi pitänyt vetää jarrut lukkoon kuten videon toinen auto.
 
Kyllä.

Ei mene noin. Hätäjarrutuksen raja on 35km/h. Jos ajaa sen yli se ei ole toiminnassa.

Joka tapauksessa videossa sen olisi pitänyt vetää jarrut lukkoon kuten videon toinen auto.
Milläs nimellä se sitten kulkee, kun mittaristoon pamahtaa punainen auto, varoituspiippaukset huutaa ja auto ”lyö jarrut pohjaan”?

EDIT: Kaivoimpa ohjekirjasta eli ”Forward Collision Warning - törmäysvaroitusjärjestelmä”, joka ilman toimenpiteitä kytkee ”Automatic Emergency Braking - hätäjarrujärjestelmä” ja ”Forward Collision Warning -törmäysvaroitusjärjestelmä on toiminnassa vain silloin, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.” sekä ”Hätäjarrujärjestelmä toimii vain, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.”

Mistä tuon 35km/h:n nopeuden sait? Vai meinaatko nyt, että lukkojarrutukselle raja on tuo?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo taidettiin todistaa kuskin pakottamaksi törmäykseksi.
Ekasta testiradan videossa oli epäselvyyksiä, entäs tämä uudempi:
 
Alla teslan vastine ja vaatimus anteeksipyynnöstä. o'dowd tuskin tekee mitä tesla pyytää ja toi asia ratkaistaan oikeudessa. Perustuen mitä tiedetään tesla on todella vahvoilla tässä tapauksessa.




Videomuodossa tilanteen läpikäymistä, jos video on miellyttävämpi tapa ottaa sisään tilanne

Enpä ollu tuosta jäbästä ja hänen "projektistaan" ennen kuullutkaan. Ihmeellistä miten jollain on aikaa ja jaksamista harrastella tuollaista, luulisi että liikenneturvallisuuden valvominen on viranomaisten tehtävä.
 
Ekasta testiradan videossa oli epäselvyyksiä, entäs tämä uudempi:

Teslan systeemi on siitä jännä, että jos se ei tunnista tuota lapseksi niin se ajaa surutta päälle. Sama jos kyseessä on mikä tahansa muu esine jota se ei tunnista. Sitten taas jonkun toisen "lapsen" se voi taas tunnistaa, eli ei noita testejä voi todistaa vääräksi testaamalla toisella nukella.
 
Milläs nimellä se sitten kulkee, kun mittaristoon pamahtaa punainen auto, varoituspiippaukset huutaa ja auto ”lyö jarrut pohjaan”?

EDIT: Kaivoimpa ohjekirjasta eli ”Forward Collision Warning - törmäysvaroitusjärjestelmä”, joka ilman toimenpiteitä kytkee ”Automatic Emergency Braking - hätäjarrujärjestelmä” ja ”Forward Collision Warning -törmäysvaroitusjärjestelmä on toiminnassa vain silloin, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.” sekä ”Hätäjarrujärjestelmä toimii vain, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.”

Mistä tuon 35km/h:n nopeuden sait? Vai meinaatko nyt, että lukkojarrutukselle raja on tuo?
Saatat olla oikeassa. Tuo vaihtelee autojen mukaan. Minimi on 5km/h. Maksimi on sitten valmistajan päästä.

Kuitenkin hätäjarrutuksen olisi videossa pitänyt vetää liinat kiinni.
 

Nyt saa Suomestakin takaveto-Teslaa (59 999 €). Toki nelivedon puuttumisen ohella myös toimintasäde ja kiihtyvyys ottaa aika selvästi takkiin. Teslan oma arvio toimitusajasta menee marras-tammikuulle.
 
Teslan systeemi on siitä jännä, että jos se ei tunnista tuota lapseksi niin se ajaa surutta päälle. Sama jos kyseessä on mikä tahansa muu esine jota se ei tunnista. Sitten taas jonkun toisen "lapsen" se voi taas tunnistaa, eli ei noita testejä voi todistaa vääräksi testaamalla toisella nukella.

Tämä muuttui 10.69:en myötä. Siinä on uusi occupancy network, joka tekee kaikista esteistä mallinnukset 3d voxeliavaruuteen. 10.69 viikon vanha ja tällä hetkellä tuhannessa autossa.

Linkin videossa paljon asiaa occupancy network:sta ja uudesta tavasta miten tesla tekee kameroiden 2d-kuvista 3d-mallinnuksen + miten sitä 3d-mallinnusta saadaan myös animoitua. Tuo on iso muutos ja toivottavasti vie softaa oleellisesti parempaan suuntaan. Linkki aikaleimalla visuaalisaatioon siitä mitä auto näkee uudella softalla

 
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
 
Tämä muuttui 10.69:en myötä. Siinä on uusi occupancy network, joka tekee kaikista esteistä mallinnukset 3d voxeliavaruuteen. 10.69 viikon vanha ja tällä hetkellä tuhannessa autossa.

Linkin videossa paljon asiaa occupancy network:sta ja uudesta tavasta miten tesla tekee kameroiden 2d-kuvista 3d-mallinnuksen + miten sitä 3d-mallinnusta saadaan myös animoitua. Tuo on iso muutos ja toivottavasti vie softaa oleellisesti parempaan suuntaan. Linkki aikaleimalla visuaalisaatioon siitä mitä auto näkee uudella softalla



Tämä toki sillä oletuksella, että tuo eteenpäin osoittava kamerajärjestelmä ylipäätään näkee sen esteen (eikä erehdy luulemaan sitä vaan kuvioksi tien pinnassa).

Koska kyseessä on näkyvän valon alueella toimivia kameroita, tämä riippuu vallitsevasta valosta. Toisin sanottuna, mistä suunnasta aurinko sattuu paistamaan, kuinka korkealta jos ollenkaan, ja onko esim. pilvistä vai ei. Tai, miten valo nyt muutenkin sattuu heijastumaan jostain. (Vrt. tutka tai LIDAR, jotka “valaisevat” maisemaa tehdäkseen havaintoja. Huomattavasti vähemmän herkkiä olosuhteille, ja siten huomattavasti helpompia saada toimimaan luotettavasti lähes kaikissa oloissa.)

Huomioiden miten vaikeaa (lue: käytännössä mahdotonta) on edes saada kamera edes pelkästään automaattisesti valottamaan kuva oikein sopivan vaikeissa valaisuoloissa, ei ihme jos joskus jää jotain näkemättä. Puhumattakaan miten esineiden näennäinen muoto muuttuu valon ja varjojen leikkiessä ympäriinsä...
 
Tämä toki sillä oletuksella, että tuo eteenpäin osoittava kamerajärjestelmä ylipäätään näkee sen esteen (eikä erehdy luulemaan sitä vaan kuvioksi tien pinnassa).

Koska kyseessä on näkyvän valon alueella toimivia kameroita, tämä riippuu vallitsevasta valosta. Toisin sanottuna, mistä suunnasta aurinko sattuu paistamaan, kuinka korkealta jos ollenkaan, ja onko esim. pilvistä vai ei. Tai, miten valo nyt muutenkin sattuu heijastumaan jostain. (Vrt. tutka tai LIDAR, jotka “valaisevat” maisemaa tehdäkseen havaintoja. Huomattavasti vähemmän herkkiä olosuhteille, ja siten huomattavasti helpompia saada toimimaan luotettavasti lähes kaikissa oloissa.)

Huomioiden miten vaikeaa (lue: käytännössä mahdotonta) on edes saada kamera edes pelkästään automaattisesti valottamaan kuva oikein sopivan vaikeissa valaisuoloissa, ei ihme jos joskus jää jotain näkemättä. Puhumattakaan miten esineiden näennäinen muoto muuttuu valon ja varjojen leikkiessä ympäriinsä...

Jos katsot tuon videon niin auto/softa tekee 360 3d-vokseliavaruuden käyttämällä kaikkia autossa olevia kameroita. Lisäksi niitä kappaleita jotka eivät näy kokonaan/koko ajan ajan pyritään animoimaan perustuen tietoon mitä on kerätty. Ihminenhän tekee hyvin samankaltaista oletusta siitä miten kappaleet jatkavat liikettä vaikka emme niitä näkisi hetkeen. Joskus arvaamme oikein, joskus se piiloon mennyt asia yllättää käyttäytymisellään.

Ihmistäkin voi huijata illuusioilla. Softan ei tarvi olla täydellinen, kun eivät autoja ajavat ihmisetkään ole täydellisiä.

Teslan idea vokseliavaruudesta on hyvä. Miten se toimii nykyisillä sensoreilla jää nähtäväksi. Ainakin toi 10.69 softa vaikuttaa useampaa pykälää paremmalta kuin 10.12. Aika näyttää, mihin asti testla pääsee ja mitä hw4:en ja uudet sensorit tuovat tullessaan.
 
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.

Estääköhän mikään ostamasta tätä Y:tä uutena esim Italian Teslalta. Toki rahoitusta ei tällöin saa, mutta hinta houkuttelee kyllä.
 
Jos katsot tuon videon niin auto/softa tekee 360 3d-vokseliavaruuden käyttämällä kaikkia autossa olevia kameroita. Lisäksi niitä kappaleita jotka eivät näy kokonaan/koko ajan ajan pyritään animoimaan perustuen tietoon mitä on kerätty. Ihminenhän tekee hyvin samankaltaista oletusta siitä miten kappaleet jatkavat liikettä vaikka emme niitä näkisi hetkeen. Joskus arvaamme oikein, joskus se piiloon mennyt asia yllättää käyttäytymisellään.

Ihmistäkin voi huijata illuusioilla. Softan ei tarvi olla täydellinen, kun eivät autoja ajavat ihmisetkään ole täydellisiä.

Teslan idea vokseliavaruudesta on hyvä. Miten se toimii nykyisillä sensoreilla jää nähtäväksi. Ainakin toi 10.69 softa vaikuttaa useampaa pykälää paremmalta kuin 10.12. Aika näyttää, mihin asti testla pääsee ja mitä hw4:en ja uudet sensorit tuovat tullessaan.

Mainosmateriaalissa, joo... kuinka moni niistä kameroista näkee suoraan edessä olevan kohteen. Taitaa ainoastaan olla ne kolme samassa ryppäässä olevaa etukameraa (jotka poikkeavat toisistaan polttovälin osalta). Tämä tarkoittaa tehollisesti siis tasan yhtä eteenpäin näkevää kameraa...
 
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa. Molempien kameroiden pitää nähdä sama kohde, jotta kuvasta voidaan luoda luotettava 3d pistepilvi. Esimerkiksi GOM ATOS käyttää apuna kontrastin luomiseen sinisen valon projektoria. Näillä systeemeillä saadaan aikaa todella tarkka 3D mallia kohteista ja se vaatii todella paljon CPU tehoa käsittelemään ja kääntämään pistepilvi-dataa kevyempään tiedostomuotoon (pistepilvi -> stl). Näissäkin systeemeissä haasteena on mustat sekä kiiltävät materiaalit. Ne vaativat jonkinlaisen pintakäsittelyn, jotta niistä saataan luotettavaa skannaus-dataa. Yleensä kohteet maalataan vielä TiO2 spray-pulverilla kontrastin parantamiseksi ja datan laadun parantamiseksi. Voi vaan kuvitella mikä haaste Teslalla on tehdä samat 3d-"skannaus" temput luotettavasti yhdella kameralla ilman kontrastin luonnin apuja ja ryzen-prosessorilla reaaliajassa, kun yhden teollisessa käytössä olevan 80x40x40 pistepilven kääntö vie modernilla CPU:lta minuutin tai pari. Yhdellä kameralla saa aikaan kyllä 3D-skannaus dataa, jos skannattava kohde on paikallaan ja kameraa voidaan liikutella sen ympärillä.
 
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa.
Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?

Enkä nyt väitä että tarkkuus olisi samaa tasoa kuin jollain monen kameran setupilla jotka on syncattu ottamaan samalla hetkellä kuvat tjsp, mutta kyllä se stereokuvapari toimii samalla kamerallakin otettuna - etenkin kun ”kameralla” on kiihtyvyysanturit ja suht tarkat sijainti + nopeustiedot käytettävissä, jolloin se voi tietää varsin tarkasti kummankin stereokuvan puolikon kuvauspaikasta.
 
Estääköhän mikään ostamasta tätä Y:tä uutena esim Italian Teslalta. Toki rahoitusta ei tällöin saa, mutta hinta houkuttelee kyllä.

Ei välttämättä mikään, mutta auto on uusi Suomen verottajalle jos se on alle 6kk vanha ja alle 6000km ajettu. Jolloin sähköauton kyseessä ollessa maksat alv enää.

Mainosmateriaalissa, joo... kuinka moni niistä kameroista näkee suoraan edessä olevan kohteen. Taitaa ainoastaan olla ne kolme samassa ryppäässä olevaa etukameraa (jotka poikkeavat toisistaan polttovälin osalta). Tämä tarkoittaa tehollisesti siis tasan yhtä eteenpäin näkevää kameraa...

Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa. Molempien kameroiden pitää nähdä sama kohde, jotta kuvasta voidaan luoda luotettava 3d pistepilvi. Esimerkiksi GOM ATOS käyttää apuna kontrastin luomiseen sinisen valon projektoria. Näillä systeemeillä saadaan aikaa todella tarkka 3D mallia kohteista ja se vaatii todella paljon CPU tehoa käsittelemään ja kääntämään pistepilvi-dataa kevyempään tiedostomuotoon (pistepilvi -> stl). Näissäkin systeemeissä haasteena on mustat sekä kiiltävät materiaalit. Ne vaativat jonkinlaisen pintakäsittelyn, jotta niistä saataan luotettavaa skannaus-dataa. Yleensä kohteet maalataan vielä TiO2 spray-pulverilla kontrastin parantamiseksi ja datan laadun parantamiseksi. Voi vaan kuvitella mikä haaste Teslalla on tehdä samat 3d-"skannaus" temput luotettavasti yhdella kameralla ilman kontrastin luonnin apuja ja ryzen-prosessorilla reaaliajassa, kun yhden teollisessa käytössä olevan 80x40x40 pistepilven kääntö vie modernilla CPU:lta minuutin tai pari. Yhdellä kameralla saa aikaan kyllä 3D-skannaus dataa, jos skannattava kohde on paikallaan ja kameraa voidaan liikutella sen ympärillä.

Teslassa on erillinen rauta mikä tekee tuota laskentaa. Intel/Ryzen on vain MCU eli mediatietokone.
Näyttäisi tuon videon perusteella, että eteenpäin hyödynnetään kahta kameraa edestä. Toinen normaali ja toinen fisheye ja molemmat ns. lyödään tasaiseksi kuvaksi jolloinka luodaan se etäisyys. Sama pätee sitten näihin muihin kameroihin autojen ympärillä, että kuvat lyödään tasaiseksi ja päällekkäin jolloin arvioidaan se etäisyys jne. Toki helpompaa olisi jos olisi valmiita stereokameroita mutta se on kustannus ja Teslan tuntien kaikki mistä voidaan säästää niin säästetään.
 
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
Voihan se olla että Tesla tekee vähän markkinatutkimusta noiden autojen hinnotteluiden välillä eri maissa, käsittääkseni valmistuskustannukset ovat 3 ja Y käytännössä samat? Eli hinnalla Tesla voi sitten ohjata mitä haluavat myytävän, vaikka osien saatavuuden mukaan. Tosin osatkin ovat niin samoja että en tiedä onko iloa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 609
Viestejä
4 512 731
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom