Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
800
Auto ei ole sijoitus, mutta sähköauto tässä markkinatilanteessa ja inflaation jyllätessä todennäköisesti tulee ainakin pitämään arvonsa hyvin. Veikkaan uusien autojen hintojen nousevan vielä. Sähköautojen kysyntä ei ole vielä edes päässyt vauhtiin ja tuotanto laahaa jo nyt jäljessä.
Lyhyellä aikavälillä hinnat varmaan pysyy vielä (1-2 v.?). Mitä sitten tapahtuu? Jossain M3:ssakin ollut ihan hyviä päivityksiä parin vuoden aikana joten mikä on takuun ohittaneen M3:n arvo parin vuoden päästä? Kuluva tuote on kuitenkin kyseessä joten jonkun 15 vuoden jälkeen arvo lähentelee 0:llaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
765
Tuttu yritti perustella 70k€ Enyaqin hankintaa juuri että kun "sähköautojen arvo ei juuri laske tai ehkä nousee". Jokainen ostaa tietenkin juuri sitä mitä haluaa, mutta tuollaisia perusteluita ei kannata kertoa edes itselleen... Massatuotettu kulutustavara ei missään tapauksessa voi muuta kuin menettää arvoaan normaalissa markkinatilanteessa. Itse lähtisin edelleen siitä että auto menettää arvoaan ~15% vuodessa. Perinteisestihän euromääräisesti kalliit autot ovat menettäneet arvoaan ainakin ensimmäisinä vuosina enemmän kuin halvemmat prosentuaalisesti. Jännä nähdä miten sähköautojen kanssa käy. Luulisi että ihmisillä on yhä korkeampi kynnys ostaa euromääräisesti kallista autoa käytettynä varsinkin takuun loppumisen jälkeen riippumatta käyttövoimasta. Jos nyt vertaan vaikka siihen että en tunne ketään joka olisi ostanut käytettynä 50k€ tai yli luokassa olevia polttomoottoriautoja. Karvan yli 40k€ Jaquar taitaa olla kallein käytettynä ostettu jonka tutuista tiedän.

Jälkiviisaana on tietty helppo todeta että olisi kannattanut ostaa sähköauto pari vuotta sitten. Ja Rolex. Ja Teslan osakkeita. Ja ja ja...
Yritän pitää markkina-analyysini yksinkertaisena eli auto ostetaan käyttöön ja ajatukset siitä mikä sen arvonalenema tai -ylenemä mahdollisesti tulisi olemaan ovat melko toissijaisia, vaikka eivät merkityksettömiä.

En sähköautoa ostaessani totta puhuen niin paljoa miettinyt arvonalenemaa, oletin kyllä että koska tekniikka kehittyy, tietyllä hetkellä ostettu sähköauto on ikivanhaa tekniikkaa yms. parin vuoden päästä ja siksi arvo on hapantunut. Ostin sähköauton sen takia koska ajokilometrejä tulee niin paljon että bensaan kuluva raha alkoi jo viime vuoden syksyllä kirpaista liikaa (ja vielä enemmän nyt, en toki viime syyskuussa olisi millään uskonut että bensan hinta kohoaa yli 2 euron ja jopa 2,5 asti).

Tarkoituksenani oli myös ostaa niin halpa sähköauto kuin mahdollista, joka kuitenkin ominaisuuksiltaan täyttää autoilutarpeeni tarpeeksi hyvin. Vaikea se tietenkin oli varmuudella arvioida miten iso akku ja toimintamatka pitäisi olla ettei varmasti ala kyrsiä, joten otin häthätää lähtökohdiksi että viisipaikkainen pitää olla, mielellään vähintään sitä edeltäneen Toyota Auriksen kokoluokkaa, ja hinta ei mielellään yli 30000€. Ja siihen hintaan sitten mahdollisimman iso akku ja/tai toimintamatka.

Kovasti mietin ostaisiko sittenkin Tesla 3:sen johon varmasti olisin ollut vieläkin tyytyväisempi, mutta päädyin siihen että jos 20000€ halvempi sähköauto taipuu tarpeisiini, sitten säästän sen.

En ole ennalta päättänyt kuinka kauan nykyistä sähköautoani pidän ennenkuin vaihdan uudempaan tai myyn pois enkä osta mitään autoa tilalle, päivä kerrallaan mennään fiiliksillä. Edellisillä autoilla, jotka olivat kaikki puhtaita bensa-autoja, ostin autot muutaman vuoden ikäisinä ja käytin ne ns. "loppuun" eli reippaasti yli kymmenvuotiaiksi, kunnes niiden ylläpito alkoi olla turhan kallista. Esim. edellisen bensa-Toyotani ostin alle vuoden ikäisenä käytettynä silloin n. 20000€ hintaan, ja kun myin sen pois n. 12 vuotta myöhemmin, sain siitä 2300€. Iso absoluuttinen arvonalenema, mutta se palvelikin minua yli vuosikymmenen.

En tiedä ennalta pystynkö ja haluanko sähköautoilla yrittää käyttää autoa loppuun, vai alkaako auto poltella näppejä viimeistään kun akkutakuun loppu häämöttää. Oletin aiemmin että sähköautojen tekniikka kehittyy niin nopeasti että parin vuoden kuluttua saisi samaan hintaan 100kWh akulla ja 600km toimintamatkalla varustetun sähköauton ja jo siksi haluaisin vaihtaa uudempaan, mutta kehitys ei ole tuntunut etenevän ihan sellaista vauhtia. Rellukin tuo markkinoille uuden sähköauton jossa on pienempi akku kuin nykyisessä Rellussani, mitä hittoa? Meneekö kehitys taaksepäin sähköautoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
539
Sähköauton osto omalla kohdallani: ajatuksena oli laittaa 15ke auton hankintaan. Vaihtoehtoina karkeasti yksinkertaistettuna
-Polttoaineet 350e/kk
-Tesla model 3 lyhennys 350e/kk.
Nyt on vajaa pari vuotta ajettu teslalla. Polttoaineissa säästetty n 8000e. Arvonnousua autolla n 4000e kun polttisauto olisi luultavasti tässä ajassa tiputtanut hintaa -5000e ja korjaukset, huollot ym -2000e.
Eli leikillisesti 20k€ plussalla vain sen takia että "uskalsin" ostaa sähköauton pari vuotta sitten. Ei tuota kannattamattomaksi saa mitenkään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
Luulisi että ihmisillä on yhä korkeampi kynnys ostaa euromääräisesti kallista autoa käytettynä varsinkin takuun loppumisen jälkeen riippumatta käyttövoimasta. Jos nyt vertaan vaikka siihen että en tunne ketään joka olisi ostanut käytettynä 50k€ tai yli luokassa olevia polttomoottoriautoja. Karvan yli 40k€ Jaquar taitaa olla kallein käytettynä ostettu jonka tutuista tiedän.
En laittaisi polttista ja sähköautoa tässä samalle viivalle.
  1. Sähköautojen merkittävästi halvemmat käyttö- ja ylläpitokulut (energia, huollot, korjaukset, verot) tarkoittavat sitä, että ihmiset voivat hankkia aiempaa kalliimman auton ja silti ajaa edullisemmin. Mekanismi on vastaava kuin öljylämmitteinen vs. maalämpö omakotitalo.
  2. Sähköauton akulla on arvoa myös romumetallina, puhumattakaan ehjänä. Ruosteensyömä sähköauto tai akkuviallinen sähköauto on siis arvokkaampi kuin vastaavassa kunnossa oleva polttomottoriauto. Ehjästä peruskipon polttomoottorista saa ehkä tonnin-pari, mutta perussähköauton akun jälkimarkkinahinnat moninkertaisia. Samasta syystä purkukuntoinen OKT Espoon Westendissä maksaa edelleen enemmän kuin sama talo Lieksassa - tontilla on arvoa.
  3. Sähköauton olennaisesti yksinkertaisempi tekniikka tekee niistä polttomoottoriautoa luotettavampia. Oikein suunniteltu sähkömoottori, alennusvaihteisto ja akku kestävät uskomattomia kilometrejä ja yleisimmät viat (mm. moottorin laakeriviat) on helppo korjata. Muutenhan auto kyllä vanhenee kuten polttiskin, mutta harvoinpa se auton paalaus on viallisesta alapallonivelestä johtunut. Sähköosia alkaa saamaan purkuosina, mikä ylläpitää kustannustehokkaita korjausvaihtoehtoja esim. invertterin vikaantuessa.
Varmaan jotain muutakin, mitä ei tullut nyt mieleen.

Kuluva tuote on kuitenkin kyseessä joten jonkun 15 vuoden jälkeen arvo lähentelee 0:llaa.
Ei lähentele, ks. yllä. Autojen jäännösarvo romutushetkellä tulee olemaan korkeampi kuin nykyisillä polttomottoriautoilla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
765
En laittaisi polttista ja sähköautoa tässä samalle viivalle.
  1. Sähköautojen merkittävästi halvemmat käyttö- ja ylläpitokulut (energia, huollot, korjaukset, verot) tarkoittavat sitä, että ihmiset voivat hankkia aiempaa kalliimman auton ja silti ajaa edullisemmin. Mekanismi on vastaava kuin öljylämmitteinen vs. maalämpö omakotitalo.
  2. Sähköauton akulla on arvoa myös romumetallina, puhumattakaan ehjänä. Ruosteensyömä sähköauto tai akkuviallinen sähköauto on siis arvokkaampi kuin vastaavassa kunnossa oleva polttomottoriauto. Ehjästä peruskipon polttomoottorista saa ehkä tonnin-pari, mutta perussähköauton akun jälkimarkkinahinnat moninkertaisia. Samasta syystä purkukuntoinen OKT Espoon Westendissä maksaa edelleen enemmän kuin sama talo Lieksassa - tontilla on arvoa.
  3. Sähköauton olennaisesti yksinkertaisempi tekniikka tekee niistä polttomoottoriautoa luotettavampia. Oikein suunniteltu sähkömoottori, alennusvaihteisto ja akku kestävät uskomattomia kilometrejä ja yleisimmät viat (mm. moottorin laakeriviat) on helppo korjata. Muutenhan auto kyllä vanhenee kuten polttiskin, mutta harvoinpa se auton paalaus on viallisesta alapallonivelestä johtunut. Sähköosia alkaa saamaan purkuosina, mikä ylläpitää kustannustehokkaita korjausvaihtoehtoja esim. invertterin vikaantuessa.
Varmaan jotain muutakin, mitä ei tullut nyt mieleen.


Ei lähentele, ks. yllä. Autojen jäännösarvo romutushetkellä tulee olemaan korkeampi kuin nykyisillä polttomottoriautoilla.
Hyvää analyysiä, mutta tuli mieleeni se suomalainen Teslan räjäyttäjä... Ottiko hän (viallisen?) akun pois autosta ja sai siitä jotain rahaakin, ja sitten räjäytti pelkän Teslan kuoren?

Tarinastahan sai sen kuvan että hänen Teslansa olisi muka ollut arvoton koska Tesla ei suostunut takuukorjaamaan sitä, ja siksi paljon maksanut Tesla räjäytettiin taivaan tuuliin. Mutta ilmeisestikään se ei ihan noin mennyt, jos viallinen akkukin on materiaaliensa takia kuitenkin jonnin arvoinen?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
765
Onko tuollainen 15-vuotias akku vielä ihan kelpo tavaraa?
1. Luulisi että materiaaliensa takia kierrätykseen kyllä, käyttöön luultavasti ei (ainakaan autokäyttöön, voi toki toimia jonkinlaisena energiavarastona akkufarmissa).

2. Akun kemiakin vaikuttaa. Esim. LFP-akkujen elin- ja käyttöiän pitäisi periaatteessa olla jopa moninkertainen (2-4x) NCA ja NMC akkuihin verrattuna, joten mistä tietää, ehkä LFP-akullisissa autoissa akku ei tule olemaan se syy miksi auto siirtyy lopullisesti pois liikennekäytöstä? Sittenpähän se nähdään kun LFP-akulliset Tesla Model 3:t tulevat 15 vuoden ikään, n. 13 vuoden kuluttua.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
565
Sähköauton osto omalla kohdallani: ajatuksena oli laittaa 15ke auton hankintaan. Vaihtoehtoina karkeasti yksinkertaistettuna
-Polttoaineet 350e/kk
-Tesla model 3 lyhennys 350e/kk.
Nyt on vajaa pari vuotta ajettu teslalla. Polttoaineissa säästetty n 8000e. Arvonnousua autolla n 4000e kun polttisauto olisi luultavasti tässä ajassa tiputtanut hintaa -5000e ja korjaukset, huollot ym -2000e.
Eli leikillisesti 20k€ plussalla vain sen takia että "uskalsin" ostaa sähköauton pari vuotta sitten. Ei tuota kannattamattomaksi saa mitenkään.
Minun mielestäni isoin ongelma koko sähköautokuviossa on se, että jos siihen lähtevät ihmiset, joihin siihen ei ole varaa. Hyvin paljon todennäköisempää on se, että voit vähentää ajojasi ja näin ollen vähentää juoksevia kuluja, mutta rahoituskulut juoksevat siitä huolimatta, ajoit tai et.

Arvonnousua ei oikein voi laskea hyödyksi muille kuin sinun tapauksessasi oleville ihmisille, jotka "osasivat" ostaa auton oikealla hetkellä. Jos ostan nyt uuden sähköauton, kuka täällä uskaltaa luvata, että nauttisin vastaavasta arvonnoususta myös itsekin? Toisin sanoen tilanne on hyvin teoreettinen, eikä pitäisi huomioida laskelmissa nykytilanteessa uutta autoa hankittaessa.

Sisältääkö tuo 350€ kk-erä myös sen viimeisen isomman erän, vai napsahtaako viimeisen vuoden kohdalla useampi kymppi maksuun? Eli onko tuo 350€/kk se summa, joka sisältää kaiken rahoitukseen liittyen?

Korjauksista ja huolloista aivan uudessa autossa ei toki tarvitse niin paljon huolehtia, mutta näin itsekin Teslaa ajaneena ja useammankin omistajan tuntevana tiedän myös, että 100t€ autoon tulee sen arvoisen auton vikoja, eli aivan kaikki ei kuulukaan takuun piikkiin ja esim. ovenkahvat, alustan osat, jarrut yms. voivat maksaa yllättävän paljon, johon pitää ainakin varautua, koska yksittäinen lasku voi olla iso, vaikka kuukausikustannus ei välttämättä olisikaan.

Vaikka itsekin mielelläni jossain kohtaa näkisin ajavani sähköautolla, on minun näin autoharrastajana ollut aina kovin vaikea ottaa vastaan harhaanjohtavaa tietoa (enkä viittaa lainaamaani kirjoittajaan, vaan yleensä), koska olen niin laajalla skaalalla eri autoilla vuosien varrella ajanut ja näitä asioita helposti katsotaan vaaleanpunaisten lasien läpi, oli kyse sitten polttomoottoriautosta taikka sähköautosta. Kovin harva tuntuu myöskään tietävän autoilun oikeita ja todellisia kustannuksia, eli niitä mitkä olisi kuitenkin helppo pankkitililtä jäljittää ja laskea yhteen jos mahdollista arvonalenemaa ei huomioida.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
682
Voin ja toivottavasti olen väärässä, mutta epäilen että akun irrottaminen autosta ja sen käyttäminen vaikka aurinkokennojen bufferina ei ole ihan niin yksinkertaista kun usein puhutaan. Samoin kuin että yksittäisen viallisen kennon korjaus olisi ihan helppo nakki todellisuuden ollessa jotain muuta.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
565
Hyvää analyysiä, mutta tuli mieleeni se suomalainen Teslan räjäyttäjä... Ottiko hän (viallisen?) akun pois autosta ja sai siitä jotain rahaakin, ja sitten räjäytti pelkän Teslan kuoren?
Ei räjäyttänyt autoa sellaisenaan, vaan se oli pelkkä "kuori". Tekniikka ja akusto otettiin irti ja nyt joku harrastaja rakentaa niistä osista käsittääkseni jotain uutta ajoneuvoa. Tästä oli taannoin artikkelikin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
765
Minun mielestäni isoin ongelma koko sähköautokuviossa on se, että jos siihen lähtevät ihmiset, joihin siihen ei ole varaa. Hyvin paljon todennäköisempää on se, että voit vähentää ajojasi ja näin ollen vähentää juoksevia kuluja, mutta rahoituskulut juoksevat siitä huolimatta, ajoit tai et.
Minä ostin auton lähinnä tarpeellisia, eli työmatka-ajojani, varten, joten se että voisin vähentää roimasti ajojani tarkoittaisi kaiketi että joutuisin työttömäksi. Toki sekin vaihtoehto olisi että löytäisin sopivan työpaikan lähempää enkä tarvitsisi välttämättä enää autoa työmatkoihini.

Lähdin kuitenkin ajatuksesta että erittäin todennäköisesti saan autoni myytyä ok hinnalla pois (vaikkakin arvonaleneman mukana), jos en sitä enää välttämättä tarvitsisi ja sen 400€/kk lainanlyhennykset (jaettuna kuuden vuoden ajalle, jäljellä nyt vähän päälle 5 vuotta) alkaisivat ahdistaa liikaa.

Toki on teoriassa mahdollista että auton arvo olisi romahtanut ja siksi minulle jäisi vielä merkittävästi kallista autolainaa, mutta sitä riskiä en pitänyt todennäköisenä, siis että se esim. 3-4 vuoden aikana olisi muuttunut myyntiarvoltaan pieneen murto-osaan hankintahinnastaan.

Mielestäni tuo mietiskelysi on sukua samalle että uskaltaako ostaa omistusasunnon vai elääkö koko loppuelämänsä vuokralla. Siinäkin on mahdollisuus että asuntosi arvo romahtaa ja joudut työttömäksi, muistellaan esim. 90-luvun lamaa ja kahden asunnon loukkuun joutuneita. Uskalsin kuitenkin siirtyä aikoinaan omistusasujaksi vaikka riskitaso siinä oli ja on paljon suurempi kuin sähköautohankinnassani, koska asuntolainani on paljon suurempi kuin autolainani, ja vaihtuvakorkoinen. Suurempi riski minulla on omistusasuntojeni kuin sähköautoni kanssa.

Sisältääkö tuo 350€ kk-erä myös sen viimeisen isomman erän, vai napsahtaako viimeisen vuoden kohdalla useampi kymppi maksuun? Eli onko tuo 350€/kk se summa, joka sisältää kaiken rahoitukseen liittyen?
En tiedä alkuperäisestä hepusta (ainakin kaverini Tesla-rahoituksessa on tosiaan joku isompi loppuerä, mutta hän lähti siitä että pitää Teslaansa pari vuotta ja myy pois), mutta esim. minun nollakorkoisessa hieman alle 30000€ Rellu-autolainassani ei ole mitään loppuerää, vaan makselen kuuden vuoden ajan n. 400€/kk. 12 x 6 x 400€ = 28800€ (pyöreästi. on se vähän yli tuon). Koska otin auton koko hinnan lainana, tililläni on edelleen myös se 10000€ säästössä, jota en sitten käyttänyt käsirahaksi ottaakseni pienemmän autolainan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
765
Voin ja toivottavasti olen väärässä, mutta epäilen että akun irrottaminen autosta ja sen käyttäminen vaikka aurinkokennojen bufferina ei ole ihan niin yksinkertaista kun usein puhutaan. Samoin kuin että yksittäisen viallisen kennon korjaus olisi ihan helppo nakki todellisuuden ollessa jotain muuta.
En tiedä, mutta joku suomalainenkin firma tuollaista kuulemma tekee, ja kertoivat käyttävänsä nimenomaan käytettyjen Teslojen akkuja. He varmaan osaisivat sanoa kuinka vaikeaa ja kannattavaa se on. Kai se firma joskus mainittiin tälläkin foorumilla, muistelisin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 749
Viimeinen iso erä tuntuu osalle olevan edelleen iso mörkö. Pankit ei pääsääntöisesti anna erityisen isoja jämäeriä rahoituksiin ja useimmat uutta autoa ostaessaan laskee vaihtavansa autoa uuteen tietyn ajan välein, jolloin jämäerällä ei ole suurta merkitystä. Mikäli aikoo pitää autoa pidempään, niin aina on mahdollista saada jatkorahoitus. Ainoa tärkeä asia isoon loppuerään liittyen on sen koon hallinta. Tulisi ymmärtää, että lyhennyksen tulee olla riittävän suuri eli ylittää auton arvioitu arvonlasku. Nyt on vaarana sokaistua sähköautojen arvon laskun pienuuden takia. 15% arvonlaskua kun laskee vuodelle, niin on turvassa kun todellisuus on lähempänä alle kymmentä riippuen autovalmistajasta ja -mallista. 15% saa jo näkyä aika paljon käytön jälkiä ja naarmuja yms.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
732
Sähköauton osto omalla kohdallani: ajatuksena oli laittaa 15ke auton hankintaan. Vaihtoehtoina karkeasti yksinkertaistettuna
-Polttoaineet 350e/kk
-Tesla model 3 lyhennys 350e/kk.
Nyt on vajaa pari vuotta ajettu teslalla. Polttoaineissa säästetty n 8000e. Arvonnousua autolla n 4000e kun polttisauto olisi luultavasti tässä ajassa tiputtanut hintaa -5000e ja korjaukset, huollot ym -2000e.
Eli leikillisesti 20k€ plussalla vain sen takia että "uskalsin" ostaa sähköauton pari vuotta sitten. Ei tuota kannattamattomaksi saa mitenkään.
Ja olisiko sen polttiksenkin lyhennykseen mennyt 350€/kk vai siirtyivätkö vain säästetyt polttoaine kulut lyhennykseen?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
Samoin kuin että yksittäisen viallisen kennon korjaus olisi ihan helppo nakki todellisuuden ollessa jotain muuta.
Yksittäisen kennon vaihto ei yleensä ole helppoa/mahdollista, mutta yksittäisen moduulin vaihto on yleensä melko helppoa. Sähköautojen akut ainakin pääsääntöisesti koostuvat esimerkiksi neljästä tai jopa kahdestatoista moduulista, joiden vaihto yksittäin on kyllä mahdollista. Helpolla tarkoitan sitä, että työ on tehtävissä asianmukaisissa korjaamo-olosuhteissa ilman ylitsepääsemättömiä erikoistyökalu- tai muita investointeja. Akussa voi vikaantua myös moni muu asia, kuten moduuleita valvovat piirit, joiden vaihto on myös tehtävissä oleva juttu. Halpoja tällaiset korjaukset eivät tule olemaan, mutta ellei autossa ole jotain suunnitteluvirhettä, ei tällaisia pitäisi joutua moneenkaan autoon elinkaaren aikana tekemään. Jos taas joutuu, niin tekijöitäkin ilmestyy (esimerkkinä vaikka DSG-vaihteistojen korjaukset).

Tässä yksi esimerkki vanhan Model S:n akun korjailusta.

 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
565
Kymmenen vuotta vanhoja Leafeja myydään reilulla kymppitonnilla, en usko että niiden arvo nollaan putoaa muutaman vuoden sisällä.
Loppupeleissä hyvin harvaa toimivaa ja katsastettua autoa saa nolla-arvolla, joten useimmilla autoilla on kuitenkin joku jäännösarvo vaikka sitten varaosina, jos kyse ei ole aivan paaliin menevästä ajoneuvosta ja sittenkin voi saada romutuspalkkiota taikka jotain korvausta Kuusankoskelta jos tajuaa sellaisen hyödyntää.

Sähköautojen kohdalla tilanne ei ole aivan niin yksioikoinen kuin ennen vanhaan polttomoottoriautojen kanssa. Polttiksissa on paljon enemmän komponentteja kuin sähköautossa, joten periaatteessa niitä itse purkamalla taikka purkaamo voi saada paremman hinnan varaosina kuin kokonaisen auton myymällä. Sähköautossa osia on paljon vähemmän, mutta ne voivat olla arvokkaampia, jolloin näille on kuitenkin kysyntää. Toisaalta sähköautot ovat jo ihan laskennallisessa mielessä luotettavampia huomattavan paljon vähäisempien komponenttimäärien vuoksi. Isompi ongelma vanhemmiten saattaa kuitenkin olla joissakin sähköautoissa se, että ne vähäisemmät osat ovat arvokkaampia ja se voinee koitua monen auton kohtaloksi taikka kohtalokkaaksi omistajalle, joten on vaikea sanoa, miten markkina kehittyy. Esimerkiksi aiemmin mainitsemani Tesla Model S:n vanhimmat mallit ovat jo vailla takuuta ja tiedän niissä olevan kuluvia osia ja joitakin suunnittelukukkasia, jotka omistajalleen maksavat joidenkin takuiden voimassa ollessakin jopa nelinumeroisia summia rahaa. Periaatteessa asiaa pitäisi toki pyrkiä taklaamaan siten, että säästyneistä polttoaine-euroista osa menisi ns. remonttibudjettiin, mutta aika harvoin ihmiset tällaista säästämistä taikka puskuria harrastavat. Tilanne tulee sitten yhtäkkiä eteen. Samasta syystä uutena arvokkaita autoja, joita nyt reilu kymmenen vuotta myöhemmin myydään nettiautossa kymmenesosalla uuden hinnasta sisältävät vaikka minkälaisia purkkavirityksiä taikka huollot on osin laiminlyöty kokonaan.

Vertailut eri polttoaineiden ja autojen välillä pitäisi tehdä aina omista lähtökohdista ja ottaa huomioon muuttuvat seikat, mitä esim. aiemmin mainitun esimerkin 15t€ polttiksen ja 50t€ sähköauton välillä on. Esimerkiksi itse näen omalla kohdallani näissä merkittävän eron: 15t€ autoon en todennäköisesti ottaisi kaiken sisältävää täyskaskoa, 50t€ sähköautosta en varmaan uskaltaisi jättää pois. Uusi auto pitää aina huollattaa lähtökohtaisesti merkkiliikkeessä sen arvon säilyttämiseksi. 15t€ autoon uskaltaa osatessaan tehdä jo jotain itse taikka käyttää laajemmalla skaalalla korjaamoja. 15t€ auto ei vaadi hankinnan suhteen merkittäviä pääomia taikka rahoituskustannuksia. Myös arvonelema alkaa tässä hintaluokassa olemaan sellainen, että vaikka autolla ei olisi mitään arvoa, viiden vuoden päästä olet kuitenkin todennäköisesti "hävinnyt" arvonelemana vähemmän kuin 50t€ autossa. Vasta tämän jälkeen ryhdytään miettimään omaa ajoprofiilia ja muita muuttuvia kuluja. Rahoituksen kanssa jos siellä on se viimeinen isompi maksuerä, pitää se kuitenkin laskelmissa huomioida, vaikka homman hoitaisi kuinka: joko myyt auton ja saat sen kustannettua sitä kautta taikka olet joko säästänyt lyhennysten ohessa sen summan tai hankit loppuosalle toisen rahoituksen, jonka kulut sitten olisi hyvä laskea ainakin teoreettisesti, jotta auton kokonaiskulut olisivat tiedossa. Tuskin näissä sähköautoissakaan päästään pidemmällä aikavälillä tilanteeseen, etteikö uuteen vaihtaminen taikka auton jatkuva vaihtaminen olisi lähtökohtaisesti hyvin usein kalliimpaa kuin auton pitäminen. Mutta klausuulina mainittakoon vielä, että edeltävä pohdinta koski siis 15t€ vs. 50t€ autojen vertailua, ei lähes taikka samanarvoisen polttiksen ja sähköauton vertailua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
565
Yksittäisen kennon vaihto ei yleensä ole helppoa/mahdollista, mutta yksittäisen moduulin vaihto on yleensä melko helppoa. Sähköautojen akut ainakin pääsääntöisesti koostuvat esimerkiksi neljästä tai jopa kahdestatoista moduulista, joiden vaihto yksittäin on kyllä mahdollista. Helpolla tarkoitan sitä, että työ on tehtävissä asianmukaisissa korjaamo-olosuhteissa ilman ylitsepääsemättömiä erikoistyökalu- tai muita investointeja. Akussa voi vikaantua myös moni muu asia, kuten moduuleita valvovat piirit, joiden vaihto on myös tehtävissä oleva juttu. Halpoja tällaiset korjaukset eivät tule olemaan, mutta ellei autossa ole jotain suunnitteluvirhettä, ei tällaisia pitäisi joutua moneenkaan autoon elinkaaren aikana tekemään. Jos taas joutuu, niin tekijöitäkin ilmestyy (esimerkkinä vaikka DSG-vaihteistojen korjaukset).

Tässä yksi esimerkki vanhan Model S:n akun korjailusta.
Voin olla täysin väärässä, mutta eikö Tesla niittänyt mainetta nimenomaan sillä, että "lukitsee" tällaisia DIY-korjattuja autoja taikka autoja, joita ei ole korjattu heidän omassa huollossaan käyttökelvottomiksi taikka eivät saa ohjelmistopäivityksiä ja/tai mahdollisuutta ladata Teslan asemilla? Ja koskiko näitä myös se, että OE-valmistajat eivät saa myydä omissa nimissään ja omien kanaviensa kautta varaosia, vaan kaiken on kierrettävä valtuutettujen huoltojen kautta? Näin harrastajalle tällaiset seikat ovat ehdoton ei-ei autoa mietittäessä jos näin on.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
539
Ja olisiko sen polttiksenkin lyhennykseen mennyt 350€/kk vai siirtyivätkö vain säästetyt polttoaine kulut lyhennykseen?
Tosiaan, vaihtoehtona olisi ollut että ostan velattoman 15k€ polttiksen tuolla rahalla, jonka nyt laitoin teslan käsirahaksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 749
Kymmenen vuotta vanhoja Leafeja myydään reilulla kymppitonnilla, en usko että niiden arvo nollaan putoaa muutaman vuoden sisällä.
Tietysti jonkun Teslan arvo 10 vuoden ikäisenä S-osalta alkuu pikkuhiljaa realisoitumaan eikä sen perusteella näytä siltä, että arvo oli lähellä nollaa 5 vuoden päästä. Muutenkin puhutaan sähköautoista, joiden arvo lähtökohtaisesti on 45k€ ja ylöspäin. Tietysti tarjolla on tosiaan halvempiakin, mutta noiden arvokkaampien sähköautojen hankinta-arvo on ollut korkea jo lähtötilanteessa, joten 15 vuoden jälkeen saatetaan puhua edelleen lähes 10k€ autoista. Olen samaa mieltä, että sähkisten hinnat tulee tippumaan kuten muillakin autoilla, mutta ei niistä tule käytetyn polttis-Dacian hintaisia.

Jos polttareista ottaa esimerkin, niin toinen auto pihassa on 14 vuotta vanha ja siitä sitä karvalakimpeja laiskempia moottorimalleja (ainakin yritetään) myydään 12-13k€ hintaan. Tokikin puhutaan lähtöhinnaltaan 70k€ autosta. Tämän hetken tilanne on tuhonnut kysynnän kyseiselle kamppeelle, joten sen arvo on pudonnut huomattavasti yhtäkkisesti. Molemmat tässä tapauksessa kuvaa sähköautojen tilaa. Niiden arvo ei tule todennäköisesti tippumaan yhtä nopeaa matalaksi kun verrataan 20-30k€ polttista, mutta toisaalta on mahdollista, että markkinatilanne muuttuu ja vaikuttaa merkittävästi arvoon.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
539
Vertailut eri polttoaineiden ja autojen välillä pitäisi tehdä aina omista lähtökohdista ja ottaa huomioon muuttuvat seikat, mitä esim. aiemmin mainitun esimerkin 15t€ polttiksen ja 50t€ sähköauton välillä on. Esimerkiksi itse näen omalla kohdallani näissä merkittävän eron: 15t€ autoon en todennäköisesti ottaisi kaiken sisältävää täyskaskoa, 50t€ sähköautosta en varmaan uskaltaisi jättää pois. Uusi auto pitää aina huollattaa lähtökohtaisesti merkkiliikkeessä sen arvon säilyttämiseksi. 15t€ autoon uskaltaa osatessaan tehdä jo jotain itse taikka käyttää laajemmalla skaalalla korjaamoja. 15t€ auto ei vaadi hankinnan suhteen merkittäviä pääomia taikka rahoituskustannuksia. Myös arvonelema alkaa tässä hintaluokassa olemaan sellainen, että vaikka autolla ei olisi mitään arvoa, viiden vuoden päästä olet kuitenkin todennäköisesti "hävinnyt" arvonelemana vähemmän kuin 50t€ autossa. Vasta tämän jälkeen ryhdytään miettimään omaa ajoprofiilia ja muita muuttuvia kuluja. Rahoituksen kanssa jos siellä on se viimeinen isompi maksuerä, pitää se kuitenkin laskelmissa huomioida, vaikka homman hoitaisi kuinka: joko myyt auton ja saat sen kustannettua sitä kautta taikka olet joko säästänyt lyhennysten ohessa sen summan tai hankit loppuosalle toisen rahoituksen, jonka kulut sitten olisi hyvä laskea ainakin teoreettisesti, jotta auton kokonaiskulut olisivat tiedossa.
Teslassahan ei ole huolto-ohjelmaa joten siihen on mennyt 0e. Itse en tykkää liata näppejä joten halvemman auton korjaukset olisi joutunut rahalla ostamaan. Takuu on vielä voimassa jos sähkikseen nyt tulisi jotain. Kasko ja liikennevakuutus yht n 800e/a. Viimeiselle isommalle erälle otan lisälainaa jos pidän auton ja jatkan edelleen ajamista periaatteella lyhennys = teoreettiset polttoainekulut. Kun auto on maksettu tällä vauhdilla niin ajaminen on sitten "ilmaista".
Paljon tuli laseskeltua "kannattavuutta" edeltävästi mutta nyt kun alkaa konkretisoitumaan niin onhan tämä aika silmiä avaavaa ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 458
Tietysti jonkun Teslan arvo 10 vuoden ikäisenä S-osalta alkuu pikkuhiljaa realisoitumaan eikä sen perusteella näytä siltä, että arvo oli lähellä nollaa 5 vuoden päästä. Muutenkin puhutaan sähköautoista, joiden arvo lähtökohtaisesti on 45k€ ja ylöspäin. Tietysti tarjolla on tosiaan halvempiakin, mutta noiden arvokkaampien sähköautojen hankinta-arvo on ollut korkea jo lähtötilanteessa, joten 15 vuoden jälkeen saatetaan puhua edelleen lähes 10k€ autoista. Olen samaa mieltä, että sähkisten hinnat tulee tippumaan kuten muillakin autoilla, mutta ei niistä tule käytetyn polttis-Dacian hintaisia.

Jos polttareista ottaa esimerkin, niin toinen auto pihassa on 14 vuotta vanha ja siitä sitä karvalakimpeja laiskempia moottorimalleja (ainakin yritetään) myydään 12-13k€ hintaan. Tokikin puhutaan lähtöhinnaltaan 70k€ autosta. Tämän hetken tilanne on tuhonnut kysynnän kyseiselle kamppeelle, joten sen arvo on pudonnut huomattavasti yhtäkkisesti. Molemmat tässä tapauksessa kuvaa sähköautojen tilaa. Niiden arvo ei tule todennäköisesti tippumaan yhtä nopeaa matalaksi kun verrataan 20-30k€ polttista, mutta toisaalta on mahdollista, että markkinatilanne muuttuu ja vaikuttaa merkittävästi arvoon.
Mistä tää puhe polttisten arvojen romahduksen omaisesta hintakehityksestä tulee? Ainakin keski-euroopassa käytettyjen polttisten arvot ovat vaan nousseet parin vuoden takaisesta?
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
565
Teslassahan ei ole huolto-ohjelmaa joten siihen on mennyt 0e. Itse en tykkää liata näppejä joten halvemman auton korjaukset olisi joutunut rahalla ostamaan. Takuu on vielä voimassa jos sähkikseen nyt tulisi jotain. Kasko ja liikennevakuutus yht n 800e/a. Viimeiselle isommalle erälle otan lisälainaa jos pidän auton ja jatkan edelleen ajamista periaatteella lyhennys = teoreettiset polttoainekulut. Kun auto on maksettu tällä vauhdilla niin ajaminen on sitten "ilmaista".
Paljon tuli laseskeltua "kannattavuutta" edeltävästi mutta nyt kun alkaa konkretisoitumaan niin onhan tämä aika silmiä avaavaa ollut.
Haluaisitko jakaa yksityiskohtaisemmalla tasolla autosi kuukausittaiset kulut (verot, vakuutukset, huollot, yms.), ja mahdollinen ajomääräsi, niin voidaan vaikka yhdessä niitä täällä miettiä ja vertailla?

EDIT: tuo huolto-ohjelmattomuus on mielestäni tietyllä tavalla aika erikoinen linjaus ja pitääkö paikkansa? Mietin esim. nesteiden vaihtoja, joita sähköautoissakin yhä edelleen käytetään (jarruneste, jäähdytysneste, ilmastoinnin kylmäaine yms.) sekä kaikki kuluvat osat kuten alustan nivelet, jarruosat yms. Yleensä kun tavan polttiksessa ei tee huoltoja, niin sillä pääsee maksamaan korjaamisesta vielä entistäkin enemmän verrattuna tilanteeseen, että asiaan olisi puututtu ajoissa. Myöskään vanhemmiten se tuskin sähköauton luotettavuuttakaan lisää, jos autoa ei läpikäydä muualla kuin katsastuksessa ja ei sielläkään kattavasti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 749
Mistä tää puhe polttisten arvojen romahduksen omaisesta hintakehityksestä tulee? Ainakin keski-euroopassa käytettyjen polttisten arvot ovat vaan nousseet parin vuoden takaisesta?
Kyse oli Suomen markkinoista ja tässä tapauksessa esimerkin auto oli diesel-auto, joilla pääsääntöisesti ei ole kovin suurta kysyntää tällä hetkellä. Myyjien varastot täyttyy eikä käytettyjä diesel-autoja haluta ottaa vaihdossa vastaan kaikissa liikkeissä kun niiden kiertoaika on noussut (lähde: hesarin haastattelu). Ymmärtääkseni tällä hetkellä käytettyjen hybridiautojen hinnat ovat nousseet edelleen, mutta puhtaiden bensiiniautojen haluttavuus ei ole sekään enää yhtä suurta. Tähän väliin sanon, että möin oman bensiiniauton (vm2011) viime kesänä ja sain siitä omat takaisin, vaikka olin ehtinyt ajaa sillä 2 vuotta/25tkm.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 733
Mistä tää puhe polttisten arvojen romahduksen omaisesta hintakehityksestä tulee? Ainakin keski-euroopassa käytettyjen polttisten arvot ovat vaan nousseet parin vuoden takaisesta?
Keskieuroopassa ei sähköauto ole oikeastaan sen halvempi käyttää kuin polttiskaan, kun sähkö on (nyt erityisen) kallista.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
732
Tosiaan, vaihtoehtona olisi ollut että ostan velattoman 15k€ polttiksen tuolla rahalla, jonka nyt laitoin teslan käsirahaksi.
Eli aika luovaa matematiikkaa harrastamalla pääset 20k€ säästöihin, jos nyt mietitään ajamisen kuukausittaista kustannusta mikä oikeasti realisoituu joka kuukausi, niin taidat käyttää jopa enemmän rahaa tällä hetkellä autoiluun kuin aikaisemmin?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
EDIT: tuo huolto-ohjelmattomuus on mielestäni tietyllä tavalla aika erikoinen linjaus ja pitääkö paikkansa? Mietin esim. nesteiden vaihtoja, joita sähköautoissakin yhä edelleen käytetään (jarruneste, jäähdytysneste, ilmastoinnin kylmäaine yms.) sekä kaikki kuluvat osat kuten alustan nivelet, jarruosat yms. Yleensä kun tavan polttiksessa ei tee huoltoja, niin sillä pääsee maksamaan korjaamisesta vielä entistäkin enemmän verrattuna tilanteeseen, että asiaan olisi puututtu ajoissa. Myöskään vanhemmiten se tuskin sähköauton luotettavuuttakaan lisää, jos autoa ei läpikäydä muualla kuin katsastuksessa ja ei sielläkään kattavasti.
Täältä voit lukea Teslan huolto-ohjelman: Auton huolto
Ei se täysin tyhjä ole, mutta onhan se nyt fakta että valtaosa voimalinjan huoltokohteista tippuu pois koska kyseisiä osia ei yksinkertaisesti ole. Legacy-autonvalmistajat vielä yrittävät ylläpitää huoltoverkostoaan erinäisin tarkastushuolloin, mutta tosiasiassa suuri osa tarkastuksistakin on aika turhia kunhan auto määräaikaiskatsastetaan. Eihän vanhoille polttiksillekaan yleensä tehdä kuin öljyjen ja suodatinten vaihtoja, ja sitten korjataan mitä menee rikki.

Voin olla täysin väärässä, mutta eikö Tesla niittänyt mainetta nimenomaan sillä, että "lukitsee" tällaisia DIY-korjattuja autoja taikka autoja, joita ei ole korjattu heidän omassa huollossaan käyttökelvottomiksi taikka eivät saa ohjelmistopäivityksiä ja/tai mahdollisuutta ladata Teslan asemilla? Ja koskiko näitä myös se, että OE-valmistajat eivät saa myydä omissa nimissään ja omien kanaviensa kautta varaosia, vaan kaiken on kierrettävä valtuutettujen huoltojen kautta? Näin harrastajalle tällaiset seikat ovat ehdoton ei-ei autoa mietittäessä jos näin on.
Nämä ovat koskeneet pääasiassa lunastukseen menneitä ajoneuvoja sekä joitain mediaan eksyneitä poikkeustapauksia. Varaosien kanssa varmasti onkin vaikeaa, mutta purkuautot ja aftermarket osat helpottavat tätäkin ajan myötä. Kovin montaa DIY-harrastajaa ei toivottavasti löydy, joka lähtee itsenäisesti repimään auki ja korjaamaan 400 V sähköauton akkua, joten kyseessä on erityisesti aiheeseen perehtyvän korjaamon haaste. Ks. aiemmin linkittämäni video, jossa ainakin muutama kommentti myös tähän liittyen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 523
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
Näiden lisäksi jarrut on syytä käyttää auki herkistelyä varten Suomen oloissa kerran vuoteen. Mutta helposti tuonkin tekee itse renkaanvaihdon yhteydessä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
Olikohan tämä provo? Jarrupalojen vaihtoa ei kulumisen takia juuri tarvitse tehdä, ellei autolla kierrä rataa. Oma ohjelmani on suunnilleen:
  • Saranoiden voitelu 1-2 krt/vuodessa
  • Raitisilmansuodatin reilu vuoden välein
  • Jarrunesteet 2-3 vuoden välein, samalla jarrujen herkistely/putsaus
  • Voimansiirtoöljyt jossain 100 tkm paikkeilla (mikäli pidän sinne asti)
  • Muut huollot vikaantumisen tai todennetun tarpeen mukaan
Näistä kertyy alle 100 euroa vuodessa huoltokuluja kun itse tekee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 733
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
Mä kyllä vaihtaisin raittarin kerran vuoteen, mutta eihän sitä ole pakko vaihtaa ikinä, vaikka ottaa koko filsun pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 458
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
Renkaat, tukivarret, jarrunesteet, iskarit ja jouset jne. ovat ihan samalla tavalla kuluvia osia kuin polttiksissa.

Model S:t ovat "kuuluisia" siitä, että noita tukivarsia ja niveliä kuluu. En tiedä miten 3:set ja Y:t kestävät. Niistä ekat ovat nyt 3v iässä, joten varmaan vähitellen alkaa kertyä kokemuksia siitäkin.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
587
Ei Teslaa tosiaan tarvitse huoltaa. Mutta korjata pitää senkin edestä.

Model3 ei ole vielä päässyt katsastusikään, mutta Model S:n katsastustilastoja löytyy eikä ne kovin mairittelevia ole:

Teslasta ja sen suosituimmasta mallista, Tesla S, löytyy tilastollisesti merkittävä määrä vain käyttöönottovuosien 2015 ja 2017 malleista. Vuonna 2020 on katsastettiin 212 kappaletta viisivuotiasta käyttöönottovuoden 2015 Tesla Model S –mallia. Viisivuotiaista Tesla S-malleista hylättiin 13,2 prosenttia, kun viisivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,8 ja parhaan mallin (Toyota Corolla) hylkäysprosentti on 0,7. Merkkinä Tesla oli viisivuotiaiden autojen joukossa vuoden 2020 katsastustilastossa kuudenneksi heikoin.

Käyttöönottovuoden 2015 Tesla S-malleista hylättiin 32 autoa 212 katsastetusta. Hylkäykseen johtaneet viat liittyvät etupäässä akselistoihin, renkaisiin sekä jousitukseen ja iskunvaimennukseen, jotka muodostavat yhteensä 26 hylkäystä. Taka-akseliston vika on yleisin hylkäyssyy. Kaksi autoa asetettiin ajokieltoon renkaiden/vanteiden ongelmien takia. Korjauskehotuksia annettiin eniten kohdissa näkyvyys ja valot.
Vuonna 2020 katsastettiin 143 kappaletta kolmivuotiasta käyttöönottovuoden 2017 Tesla S –mallia. Niistä hylättiin 8,4 prosenttia. Keskimäärin kolmivuotiaista hylättiin 2,9 prosenttia, kahden parhaan mallin Mercedes-Benz B-sarjan ja Suzuki SX4:n hylkäysprosentti on 0,0. Tesla S on mallitilastossa kolmivuotiaiden kahdeksanneksi huonoin, merkkitilastossa Tesla on kolmivuotiaiden joukossa kolmanneksi huonoin automerkki.

Akselistot, renkaat, jousitus ja iskunvaimennus ovat olleet useimmiten hylkäyksen perusteena. Taka-akseliston vika on kaikkein yleisin hylkäyssyy. Kaksi autoa asetettiin ajokieltoon etuakseliston vikojen vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten kohdissa valot/sähkölaitteet ja näkyvyys (ikkunat, tuulilasi, pesulaitteet).

Tesla S:n raju suorituskyky ja suuri massa rasittavat alustan komponentteja, akselistoja ja renkaita, koska ne ovat yleisin syy Tesla S:n hylkäyksiin.

Vuonna 2018 on katsastettu 149 kappaletta kolmivuotiasta Tesla Model S -mallia ja 4 muuta Tesla-mallia, jotka on otettu käyttöön vuonna 2015. Kolmivuotiaista Tesla S-malleista on hylätty 8,7 prosenttia, kun kolmivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 3,1.
Merkkinä Tesla oli vuoden 2018 Traficom-katsastustilastossa neljänneksi huonoin, sijalla 27 kaikkiaan 30 automerkin joukossa.

 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 523
Renkaat, tukivarret, jarrunesteet, iskarit ja jouset jne. ovat ihan samalla tavalla kuluvia osia kuin polttiksissa.
Kuluu kuluu ja tekisi mieli sanoa etta yli puolet suomalaisista ei noita sen enempaa huolla muuta kuin vasta jos katsastuksessa pomppaa ja se ei heille lisakustannuksia tuota.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 091
@Pete88 Älä tuijota sitä Tessun sivuston laskuria, soita edustajalle. Se laskuri on äärimmäisen karkea eikä omaa kovin suurta mukautuvuutta ja näyttää vain yhden rahoittajan. Siellä on esim Santander, joka on edullisempi ehdoiltaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 660
@Pete88 Älä tuijota sitä Tessun sivuston laskuria, soita edustajalle. Se laskuri on äärimmäisen karkea eikä omaa kovin suurta mukautuvuutta ja näyttää vain yhden rahoittajan. Siellä on esim Santander, joka on edullisempi ehdoiltaan.
Hyödyllistä tietoa. Itseäkin kiinnostelisi tasaerä alusta loppuun ilman jämäriä. Tuo 35k loppulasku johtaa pitäkää tunkkinne tilanteeseen.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
565
Täältä voit lukea Teslan huolto-ohjelman: Auton huolto
Ei se täysin tyhjä ole, mutta onhan se nyt fakta että valtaosa voimalinjan huoltokohteista tippuu pois koska kyseisiä osia ei yksinkertaisesti ole. Legacy-autonvalmistajat vielä yrittävät ylläpitää huoltoverkostoaan erinäisin tarkastushuolloin, mutta tosiasiassa suuri osa tarkastuksistakin on aika turhia kunhan auto määräaikaiskatsastetaan. Eihän vanhoille polttiksillekaan yleensä tehdä kuin öljyjen ja suodatinten vaihtoja, ja sitten korjataan mitä menee rikki.
Se on totta, että moni perinteinen huoltokohde jää pois jo yksinkertaisesti siksi, ettei ko. huollettavaa kohdetta ole lainkaan. Mutta riippuen sitten auton iästä ja ajomäärästä (jos uusia ei lasketa), tiedän itsekin Teslan alle katsoneena, että siellä on jousitus (vissiin löytyy molempia, eli rautajousilla ja ilmalla), alustan ripustukset, joissa on niveliä, jarrut ja niihin liittyvät komponentit sekä lukuisia muita osia ympäri auton. Lisäksi kaikki eivät ole niin onnekkaita, etteikö joskus pitäisi joitakin koritöitäkin tehdä. Elektroniikkaa on enemmän ja esim. Model S:ssä ovenkahvat vaativat erittäin todennäköisesti Suomen olosuhteissa jossain vaiheessa toimenpiteitä. Autoon, johon on vaihdettu jarrunesteet viiden vuoden välein, jättäisin kauppaan. Itse poikkean merkittävästi tuosta esittämästäsi linjasta, koska itse hoidan Stretenin tapaan autot ennakoivalla huollolla ja en ole viimeisen 13-vuoden aikana saanut minkään omistamani auton kohdalla minkäänlaista huomautusta katsastuksessa taikka jäänyt tien päälle. Esim. vuonna 2019 myymäni E38 BMW:n ostajia oli kirjaimellisesti jonoksi asti, koska auto oli lähes täysin alkuperäisessä kunnossa ja huollettu aina alkuperäisillä taikka OE-osilla ja mitään ei ollut jätetty ns. oman onnensa nojaan.

Nämä ovat koskeneet pääasiassa lunastukseen menneitä ajoneuvoja sekä joitain mediaan eksyneitä poikkeustapauksia. Varaosien kanssa varmasti onkin vaikeaa, mutta purkuautot ja aftermarket osat helpottavat tätäkin ajan myötä. Kovin montaa DIY-harrastajaa ei toivottavasti löydy, joka lähtee itsenäisesti repimään auki ja korjaamaan 400 V sähköauton akkua, joten kyseessä on erityisesti aiheeseen perehtyvän korjaamon haaste. Ks. aiemmin linkittämäni video, jossa ainakin muutama kommentti myös tähän liittyen.
Vaikka joku näin varmaan haluaa toivoa, sitten kun sähköautoja alkaa löytymään siinä määrin, että ne kulkeutuvat sinne halvempaankin segmenttiin, niin kyllä sieltä alkaa löytymään kaikenlaisia "insinöörejä", jotka autoa haluavat säästömielessä korjata. Sinänsä omasta mielestäni tässä ei ole mitään väärää, jos tietää mitä tekee. Sähköautot eivät ole jumalien kokoamia taikka suunnittelemia, vaan ihan ihmisten keksintöjä, joita ihmiset korjaavat. Aikanaan sama keskustelu käytiin, kun ennen vanhaan tyyliin ruuvimeisselillä sai kaikki kriittiset paikat korjattua tien sivussa ja kuulemma nykyautoihin ei mitään pysty tekemään itse, mutta eipä se ole ainakaan itseäni lainkaan hidastanut. Esim. VW tarjoaa ihan jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle omien kanaviensa kautta tehtaan yksityiskohtaiset korjausohjeet varmaankin kaikille valmistamilleen automalleille (en toki tiedä, onko siellä vielä sähkömalleja mukana). Jos tämän lisäksi lenkkiavain pysyy kädessä, niin ei sähköautossakaan mitään niin ihmeellistä ole, kunhan tietää mitä on tekemässä. Arvaaminen on huono juttu ja tietenkin voi olla kohtalokastakin sähköauton kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 523
Näiden lisäksi jarrut on syytä käyttää auki herkistelyä varten Suomen oloissa kerran vuoteen.
Vahan semmoinen seisseiden autojen ongelma tuo jarrujen herkistelyn tarve. Ainakin oma mutu tuntuma on etta kovassa ajossa oleviin vaihdetaan paloja ja kesaautoihin satuloita.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
444
Se on totta, että moni perinteinen huoltokohde jää pois jo yksinkertaisesti siksi, ettei ko. huollettavaa kohdetta ole lainkaan. Mutta riippuen sitten auton iästä ja ajomäärästä (jos uusia ei lasketa), tiedän itsekin Teslan alle katsoneena todeta, että siellä on jousitus (vissiin löytyy molempia, eli rautajousilla ja ilmalla), alustan ripustukset, joissa on niveliä, jarrut ja niihin liittyvät komponentit sekä lukuisia muita osia ympäri auton. Lisäksi kaikki eivät ole niin onnekkaita, etteikö joskus pitäisi joitakin koritöitäkin tehdä. Elektroniikkaa on enemmän ja esim. Model S:ssä ovenkahvat vaativat erittäin todennäköisesti Suomen olosuhteissa jossain vaiheessa toimenpiteitä. Autoon, johon on vaihdettu jarrunesteet viiden vuoden välein, jättäisin kauppaan. Itse poikkean merkittävästi tuosta esittämästäsi linjasta, koska itse hoidan Stretenin tapaan autot ennakoivalla huollolla ja en ole viimeisen 13-vuoden aikana saanut minkään omistamani auton kohdalla minkäänlaista huomautusta katsastuksessa taikka jäänyt tien päälle. Esim. 2019 myymäni E38 BMW:n ostajia oli kirjaimellisesti jonoksi asti, koska auto oli lähes täysin alkuperäisessä kunnossa ja huollettu aina alkuperäisillä taikka OE-osilla ja mitään ei ollut jätetty ns. oman onnensa nojaan.



Vaikka joku näin varmaan haluaa toivoa, sitten kun sähköautoja alkaa löytymään siinä määrin, että ne kulkeutuvat sinne halvempaankin segmenttiin, niin kyllä sieltä alkaa löytymään kaikenlaisia "insinöörejä", jotka autoa haluavat säästömielessä korjata. Sinänsä omasta mielestäni tässä ei ole mitään väärää, jos tietää mitä tekee. Sähköautot eivät ole jumalien kokoamia taikka suunnittelemia, vaan ihan ihmisten keksintöjä, joita ihmiset korjaavat. Aikanaan sama keskustelu käytiin, kun ennen vanhaan tyyliin ruuvimeisselillä sai kaikki kriittiset paikat korjattua tien sivussa ja kuulemma nykyautoihin ei mitään pysty tekemään itse, mutta eipä se ole ainakaan itseäni lainkaan hidastanut. Esim. VW tarjoaa ihan jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle omien kanaviensa kautta tehtaan yksityiskohtaiset korjausohjeet varmaankin kaikille valmistamilleen automalleille (en toki tiedä, onko siellä vielä sähkömalleja mukana). Jos tämän lisäksi lenkkiavain pysyy kädessä, niin ei sähköautossakaan mitään niin ihmeellistä ole, kunhan tietää mitä on tekemässä. Arvaaminen on huono juttu ja tietenkin voi olla kohtalokastakin sähköauton kanssa.
Ja akkujen vaihtoakin saa tehdä, kun käy tietyn sähköturvallisuuskurssin. Ei tartte olla sähköasentaja niinkuin pistorasian vaihtoon tarvitaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
Vahan semmoinen seisseiden autojen ongelma tuo jarrujen herkistelyn tarve. Ainakin oma mutu tuntuma on etta kovassa ajossa oleviin vaihdetaan paloja ja kesaautoihin satuloita.
Ongelma ei ole auton seisominen vaan se että kun noita levyjarruja ei ainakaan omassa käytössä (ajoa 40tkm vuodessa) tule juurikaan käytettyä kun lähes kaikki jarruttelu tapahtuu sähkömoottorilla. Viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä otin auki ja putsasin vuoden vanhan Tesla Model 3:n jarrut ja sen verran oli jo jumista settiä että ihan tarpeeseen tuli. Siitä lähtien olen vähintään pari kertaa viikossa tehnyt motarin rampissa tms. sopivassa paikassa kunnon jarrutuksia noilla levyjarruilla josko pysyisivät vähän vetreämpinä.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
539
Eli aika luovaa matematiikkaa harrastamalla pääset 20k€ säästöihin, jos nyt mietitään ajamisen kuukausittaista kustannusta mikä oikeasti realisoituu joka kuukausi, niin taidat käyttää jopa enemmän rahaa tällä hetkellä autoiluun kuin aikaisemmin?
Siis lyhennyshän on kuin siirtäisi rahaa vasemmasta taskusta oikeaan kun auton arvo pysyy/nousee. Samoin iso käsiraha.
Totta puhuttuna laskin sen varaan että auton arvonlasku ei paljoa ylitä säästettyjä polttoainekustannuksia ja polttiksen kuvitteellista arvonlaskua. Tuossa skenaariossa 2v vanha model 3 sr+ maksaisi nyt alle 30k€ josta ollaan kyllä kaukana. Tuolloinkin vielä olisi ns omillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
732
Siis lyhennyshän on kuin siirtäisi rahaa vasemmasta taskusta oikeaan kun auton arvo pysyy/nousee. Samoin iso käsiraha.
Totta puhuttuna laskin sen varaan että auton arvonlasku ei paljoa ylitä säästettyjä polttoainekustannuksia ja polttiksen kuvitteellista arvonlaskua. Tuossa skenaariossa 2v vanha model 3 sr+ maksaisi nyt alle 30k€ josta ollaan kyllä kaukana. Tuolloinkin vielä olisi ns omillaan.
Aivan, no kuten sanoin, luovaa matikkaa IMO, jaksa enempää tästä vääntää, jokainen tekee kannattavuuslaskemansa miten haluaa niillä oletuksilla kuin haluaa.
Mutta mites ne kuukausittaiset realisoituvat kulut? Ja jos kerran lyhennys ja polttoaineet on sama, niin mites ne loput kulut, kumpi on halvempi kokonaisuus per kuukausi?
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
539
Mutta mites ne kuukausittaiset realisoituvat kulut? Ja jos kerran lyhennys ja polttoaineet on sama, niin mites ne loput kulut, kumpi on halvempi kokonaisuus per kuukausi?
Se nyt on sille ja sama kun ei kädestä suuhun tule elettyä, kokonaisuus ratkaisee.
Mutta lyhyt vastaus: sähkis on halvempi ja vähemmän yllätyksiä ja epävarmuustekijöitä. Elämänlaatu kohenee kun ei tarvi pakkasilla miettiä käynnistyykö, eikä tarvi käyttää pajalla tai katsastuksissa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
732
Se nyt on sille ja sama kun ei kädestä suuhun tule elettyä, kokonaisuus ratkaisee.
Mutta lyhyt vastaus: sähkis on halvempi ja vähemmän yllätyksiä ja epävarmuustekijöitä. Elämänlaatu kohenee kun ei tarvi pakkasilla miettiä käynnistyykö, eikä tarvi käyttää pajalla tai katsastuksissa.
Hieno juttu, se nyt ei kuitenkaan ollut pointti, mutta eipä sinua myöskään ilmeisesti kiinnosta avata sen tarkemmin näiden kustannuksien eroa joten antaapi olla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 800
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 992
Ongelma ei ole auton seisominen vaan se että kun noita levyjarruja ei ainakaan omassa käytössä (ajoa 40tkm vuodessa) tule juurikaan käytettyä kun lähes kaikki jarruttelu tapahtuu sähkömoottorilla. Viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä otin auki ja putsasin vuoden vanhan Tesla Model 3:n jarrut ja sen verran oli jo jumista settiä että ihan tarpeeseen tuli. Siitä lähtien olen vähintään pari kertaa viikossa tehnyt motarin rampissa tms. sopivassa paikassa kunnon jarrutuksia noilla levyjarruilla josko pysyisivät vähän vetreämpinä.
Tämä, jarrut ei ole käytössä juuri ollenkaan normi ajossa. 150 tuhatta teslan mittarissa ny ja orkkis palat yhä. Kerran kk yritån muistaa kovemmin jarruta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
732
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
187 075
Viestejä
3 402 767
Jäsenet
60 926
Uusin jäsen
Alkkuz

Hinta.fi

Ylös Bottom