Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä niillä on ihan julkinenkin latausverkko suunnitteilla:Neste ei tee kuluttajalatausinfraa, se keskittyy yrittäjiin.
Hyvä ajateltu kyllä. Se tästä puuttuisikin että joku raskaankaluston lataukseen tarkoitetussa töpselissä roikkuisi joku megahitaalla latauksella oleva plugari3. Julkisen pikalatauksen runkoverkon rakentaminen Suomeen
Neste sai kolme miljoonaa euroa hankkeelle, jossa tavoitteena on rakentaa julkisen pikalatauksen runkoverkko Suomeen. Vuoteen 2025 mennessä hankkeessa on tarkoitus rakentaa kevyiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen pikalatausasema 30 Nesteen asemalle ympäri Suomen.
![]()
Tällainen on Nesteen uusi sähköautojen lataamispalvelu
Neste Lataus on yrityksille suunnattu sähkölatauspalvelu.www.iltalehti.fi
- Kenelle Neste lataus on tarkoitettu?
"Neste Lataus palvelu on tarkoitettu yritysasiakkaille."
Se, että se on julkinen, ei tarkoita sitä, että se on julkinen ja tarjolla sinulle, siviili. Se on ammattiliikenteelle tarkoitettu, ettei kaiken maailman penninvenyttäjät blokkaa niitä.
Uskoisin että myös Volvossa (kuten omassa Polestarissakin) lukee selvällä suomenkielellä näytössä että ohjelmistopäivityksen hyväksymisen ja aloittamisen jälkeen auto ei ole käytettävissä noin 1,5 tuntiin. Päivitystä auto ei asenna ilman hyväksyntää eli käyttäjävika ollut.Varotti, että kannattaa ottaa aina lämmin takki mukaan, kun piipahtaa vaikka hautuumaalla yms pikkuasioilla. Jätti päivityksen ajaksi tunniksi auton ulkopuolelle.
Hyvää analyysiä, mutta tuli mieleeni se suomalainen Teslan räjäyttäjä... Ottiko hän (viallisen?) akun pois autosta ja sai siitä jotain rahaakin, ja sitten räjäytti pelkän Teslan kuoren?
Tarinastahan sai sen kuvan että hänen Teslansa olisi muka ollut arvoton koska Tesla ei suostunut takuukorjaamaan sitä, ja siksi paljon maksanut Tesla räjäytettiin taivaan tuuliin. Mutta ilmeisestikään se ei ihan noin mennyt, jos viallinen akkukin on materiaaliensa takia kuitenkin jonnin arvoinen?
Asimoilleen näin. Jos löytyy tunnarit hesariin, niin tossa pitempi juttu tapauksesta:Tuosta on jo liikaa aikaa...
Muistaakseni kyseessä oli jenkeissä lunariin mennyt kolariauto, joka oli laivattu itäeurooppaan. Siellä akku vaihdettu korjauksen yhteydessä isomman mallin akuksi (60->90?). Seuraavaksi oli sitten jostain vuotanut nestettä (akun jäähdytyskö?) ja jotain meni oikoseen, samalla autoon meni ajonesto päälle.
Tesla taas ei suostunut ottamaan ajonestoa pois, ellei autoon vaihdeta alkuperäisen kokoista akkua takaisin (tai jotain muuta älytöntä/kallista) -> mä räjäytän tän paskan
Tuon ajoneston omistaja itse mainitsi jossain niistä videoista mitä kuvattiin. Akku ja moottorit meni johonkin mersusta sähköauto -projektiin, penkit näytti olevan paikallaan mutta varmaan kaikki irtilähtevä muuten oli otettu pois.
Energiakriisin iskiessä niin kovaa, että autotehtaita pitää sulkea, se tulee aiheuttamaan mukanaan myös melkoisen laman. Talouden hiipuessa autokauppa kokee kovimman laskun, kun ihmiset ensimmäisenä lopettavat kalliiden kulutustuotteiden oston ja peruvat jo tilattuja tuotteita. Tämä sama kaava on nähty monet laskusuhdanteet, että kuluttajat alkavat välttelemään pääoman sitomista kalliisiin tuotteisiin ja jatkavat sitkuttelua vanhalla. Toisaalta lama ja inflaatio tekevät melkoista tuhoa ja entistä harvemmalla on yksinkertaisesti varaa. Varmasti näkyy myös käytettyjen hinnoissa.
Jälleen kerran, täysin tapauskohtaista onko järkevää vai ei, taloudellisesta tai ympäristöllisestä näkökulmasta. 12v/200tkm, sähköauton CO2/km ~2-5% bensaverrokista (vihreällä sähköllä), polttoainekulut ~25% bensaverrokista (7ltr&1.8e vs 20kwh&15snt), alussa kapasiteetti 21kwh, 12v jälkeen ~10-13kwh. Tähdet kohdillaan niin range riittää edelleen sähköllä siihen tarkoitukseen mihin ostettukin 12v kohdalla.Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan.
Jälleen kerran, täysin tapauskohtaista onko järkevää vai ei, taloudellisesta tai ympäristöllisestä näkökulmasta. 12v/200tkm, sähköauton CO2/km ~2-5% bensaverrokista (vihreällä sähköllä), polttoainekulut ~25% bensaverrokista (7ltr&1.8e vs 20kwh&15snt), alussa kapasiteetti 21kwh, 12v jälkeen ~10-13kwh. Tähdet kohdillaan niin range riittää edelleen sähköllä siihen tarkoitukseen mihin ostettukin 12v kohdalla.
Juuri näin, en väitä että olisi mahdollista/järkevää suurellekaan osalle. Kuitenkin yhtenä esimerkkinä kahden auton talouksissa, joissa työmatkoista generoituu huomattava osa vuotuisista kilometreistä, tuollainen halvemman pään sähkis voi olla omiaan jopa 15tkm-20tkm vuoteen ajoihin.Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
Minulla on sellainen peukalosääntö että kannattaa ostaa sellainen auto joka istuu omiin tarpeisiinsa.Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
Minulla on sellainen peukalosääntö että kannattaa ostaa sellainen auto joka istuu omiin tarpeisiinsa.
Minulle esim. 85km toimintasäde ei riittäisi (tai ainakin se usein muodostuisi minulle ongelmaksi), mistä syystä en ole ostanut 10 v vanhaa Nissan Leafia pienellä akulla, vaan ostin uuden sähköauton 52/55kWh akulla jolla WLTP-toimintamatkaksi mainostettiin 395km (todellinen toimintamatka yleensä paljon alhaisempi olosuhteista ja ajoprofiilista riippuen).
Kun esim. minä olen maininnut sähköautoilun olevan kannattavaa mitä enemmän ajaa, olen lähtenyt ajatuksesta että aikoo ostaa uuden tai uudehkon, useita kymmeniä tuhansia maksavan sähköauton. Jos taas ajaa vuodessa esim. vain 5000km lähinnä lyhyitä kaupunkiajoja, sitten tuollainen 85km 10v vanha Nissan Leaf ehkä vielä toimisi ja olisi taloudellisesti kannattavakin, kun ei siitä kovin montaa tonnia joudu maksamaan (enempää kuin vastaavanlaisesta vanhasta bensakiposta).
Pakko sen verran sanoa tähän väliin, että esim. 3.0tdi Audiin maksaa aikatarkalleen tuon verran vaihdelaatikon korjauttaminen tai jakopään ketjun vaihto. Etenkin jakopään venähtäminen on sen verran yleinen vitsaus, että sitä voisi luonnehtia pakolliseksi remontiksi auton elinkaaren aikana.Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä.
Pakko sen verran sanoa tähän väliin, että esim. 3.0tdi Audiin maksaa aikatarkalleen tuon verran vaihdelaatikon korjauttaminen tai jakopään ketjun vaihto. Etenkin jakopään venähtäminen on sen verran yleinen vitsaus, että sitä voisi luonnehtia pakolliseksi remontiksi auton elinkaaren aikana.
Jos ajaa paljon niin silloin se halpa Micrakin tulee kalliiksi polttoainekulujensa takia (minulla oli ennen sähköautoa parin tonnin arvoinen bensa-Auris joka alkoi tulla minulle liian kalliiksi käyttää). Silloin kannattaa sähköpuolella katsella jotain 20000-30000€ hintaisia sähkökulkineita, joko uutena tai hieman parempaa käytettynä, siis jos miettii että haluaa vähentää ajokulujaan pidemmällä tähtäimellä.Lähinnä tässä on se juttu, että siinä missä esim. Nissan Micran polttoainetankki riittää kuitenkin useita satoja kilometrejä, ei se rajannut ostajaehdokkaita pois ainakaan tuon takia, vaan auto soveltui paljon taikka vähän ajavalle. Mutta koska Leafissa toimintasäde on niin pieni, rajaa tuo heti kaikki sellaiset ostajat pois listalta, jotka joutuvat ajamaan yhtään enemmän taikka eivät halua olla joka välissä autoa lataamassa. Melko todennäköisesti myös taloudet, missä ei ole kotilatausmahdollisuutta, rajautuvat näissä autoista ulos, vaikka ajoa tulisi vähän ja näitä riittää niillä alueilla, missä voisi kuvitella etäisyyksien olevan lyhyitä. Myös kahdeksan vuoden iässä tuleva useamman tuhannen euron akkukustannus ei houkuttele välttämättä autoa ostamaan, jolloin pidän ainakin mahdollisena, että nämä autot päätyvät romutettavaksi paljon ennen kuin vastaava polttomoottoriauto, jolloin elinkaaripäästötkin merkitsevät jotain.
Toimitus varmaan 2024/Q2 paitsi jos on tilannut metallivärillä ja peräkoukulla niin sitten vähän kauemmin.Nico ostanut sähköauton
![]()
2 000 hevosvoimaa ja hintaa yli 2 miljoonaa euroa! Nico Rosberg hankki todellisen ökyauton
F1-mestarin uusi menopeli on melkoinen tykki.www.is.fi
Nico ostanut sähköauton
![]()
2 000 hevosvoimaa ja hintaa yli 2 miljoonaa euroa! Nico Rosberg hankki todellisen ökyauton
F1-mestarin uusi menopeli on melkoinen tykki.www.is.fi
Voikohan tuota ladata Lidlin ilmaisesta laturista?Toimitus varmaan 2024/Q2 paitsi jos on tilannut metallivärillä ja peräkoukulla niin sitten vähän kauemmin.
Sähköautoissa periaatteessa vikojahan pitäisi tulla polttomoottoriautoja vähemmän, mutta ne voivat keskimäärin olla kalliimpia,
Auto korjattu. Oikeastaan oli jo eilen iltapäivällä, mutten ehtinyt hakemaan aiemmin. Oli myös ladattu täyteen huollossaHyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.
Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
Näissä uusissa ajoneuvoissa, oli se sitten millä tahansa käyttövoimalla toimiva, on niin helkkaristi kaikkea elektroniikkaa. Niitä ohjausboxeja eri tarkoituksiin. Noita kun alkaa kylmäjuotosten tms. takia hajoamaan niin kalliiksi tulee. Merkkihuoltohan sitten niiden hajonneiden tilalle vaihtelee uusia alkaen tyyliin tonnin kappale + työt, eikä edes yritä korjata. Joitain tuollaisia sattunut kohdalle sellaisissa vm. 2000 - 2010 autoissa. Onneksi löytynyt osaavia elektroniikkakorjaajia ja selvinnyt suht halvalla.No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.
Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.
Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.
Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.
Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.
Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.
Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.
Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.
Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
Eniten sitä huoltokustannusta nostaa tällähetkellä se että yksityisiä korjaamoja on niin vähän.Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.
Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.
Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.
Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.
Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Tuossa on taas oikein klikkiotsikko. Tuo auto ei uutenakaan ole mennyt 150km, sillä 2012 leafia on ollut vain 24kwh akulla, jolla NEDEC standardin mittauskin on 175km. Ilmeisesti 2016 on tullut 30kwh versio, jossa range on parempi, mutta kyllähän nuo molemmat on olleet käytännössä kauppakasseja jo uusina (vaikkakin noillakin joku PK seudun asukki käy lapissa viikonloppuisin)![]()
Käytetyn sähköauton ostaneen mieli musteni, kun hän vilkaisi mittaristoa
Pohjalaisen kuluttajan kokemukset antavat monenlaista pohdittavaa autonostajalle, joka aikoo ostaa käytettynä maahantuodun ja ikävuosiltaan kahdeksan vuoden paikkeilla olevan täyssähköauton.www.is.fi
Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan. Jos toimintasäde putoaa kahdeksanvuotiaalla autolla 85 kilometriin, niin eipä tuo oikein sovellu enää kuin tiiviiseen kaupunkipyöritykseen. Jutusta ei käynyt ilmi, että oliko tuo toimintasäde talvella, kesällä vai milloin. Korjauskustannus ei toki ole mahdoton, mutta vaikka säde kasvaisi taas tuohon 150 kilometriin, niin silti olen pitänyt näitä näin lyhyen toimintasäteen autoja jokseenkin kyseenalaisena, koska vaikka aika moni tuskin ajelee päivittäin yli 150 kilometriä, on tuo kuitenkin siinä määrin rajoittava tekijä, ettei moisella autolla viitsi kovin moneen kesälomareissuun lähteä taikka edes välttämättä maakunnasta toiseen. Olettaisin myös näissä vanhimmissa autoissa latausnopeuksien olevan jotain muuta kuin v. 2022 malleissa, joten laturilta tuskin päästäneen myöskään kymmenessä minuutissa eteenpäin. Ihan oma lukunsa on se, että mikäli kyseessä olisi kahdeksanvuotias 130tkm ajettu bensa-auto, niin tuotahan pidettäisiin suomalaisella mittakaavalla vielä kohtuuikäisenä ja paljon ajokilometrejä edessä olevana pirssinä. Toki toimintasäde olisi todennäköisesti jotain muuta kuin 85 km.
Itse väittäisin juuri päinvastaista. Sähköautojen hinnat tulee ruon johdosta pysymään samoissa tai jopa entisestään hieman nousevan kasvavan kysynnän myötä (jakeluvelvoite nostaa polttisten kuluja).![]()
Sähköisten henkilöautojen hankintakannuste uhkaa loppua kesken – Keski-Suomessa täyssähköautojen määrä nousee
Hallituksen myöntämän sähkökäyttöisten henkilöautojen 2 000 euron hankintakannusteelle ei ole suunnitteilla jatkoa.yle.fi
Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.
Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?
ps. kovasti olet aktiivinen tässä ketjussa, joten selkeästi sähköautot polttelee. Joten ei muutakun vain se kaasuvolkkari vaihtoon vain kun siitä vielä jotain saa vaihdossa ja sähköautoa tilalle![]()
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.Löytyy vw:n tehtaan ohjeet, niin ei hirvitä.Sinänsä tässä kaasuautossa ei ole muuta ihmeellistä kuin toinen polttoainejärjestelmä toisen rinnalla. Paineet ovat toki kovat, jos sieltä pullon kyljestä mitataan, mutta kukaan ei liene niin hullu, että noita ropaisi, jos siellä on paineet päällä. Ihan ohjeita lukemalla voi paineet laskea pois, siis ne jäännöspaineet, mitä pulloissa edelleen on, jos ne on ajettu tyhjiksi. Toki kiireistä johtuen ei ole aina aikaa kaikkea tehdä itse, mutta 90% tekniikasta on vanhaa tuttua.
Kaikki milläänlailla kannatavat sähköautot ja plug in hybridit raahattu euroopasta ja jopa pidemmältäkin. Pieni vero ja isot tuotot. Tesloja tuotu paljon ja kaikenmaailman välimalleja kuten californian Fiat 500.Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"
Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.
Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.
Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?
Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.
Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Nettiautossa näkyy olevan tällä hetkellä myynnissä 82345 ajoneuvoa.Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"
Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Liekö nyt sähköautobuumissa osa laitettu myyntiin josko saisi paremman hinnan kuin uudena on maksettu. No en kyllä tiedä, eikä kyllä näistä nettiauton myynti-ilmoitusmääristä nyt kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää.
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:
![]()
Geologian tutkimuslaitos: Maailman mineraalit eivät riitä liikenteen sähköistymiseen
Liikenteen sähköistyminen muuttaa montaa asiaa. Geologian tutkimuslaitos GTK maalailee synkkää kuvaa maamineraalien loppumisesta.www.iltalehti.fi
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.
Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.
Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?
Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.
Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Niille jotka vielä jahkailee tämä on selvä merkki, että nyt on korkea aika lyödä se 50kiloa tiskiin ja ostaa se sähkis... muuten on jäävä jalkamieheksi loppuiäksi.Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:
![]()
Geologian tutkimuslaitos: Maailman mineraalit eivät riitä liikenteen sähköistymiseen
Liikenteen sähköistyminen muuttaa montaa asiaa. Geologian tutkimuslaitos GTK maalailee synkkää kuvaa maamineraalien loppumisesta.www.iltalehti.fi
Meinaat että rahvas tarkoittaa samaa kuin tyhmä?![]()
Sähköisten henkilöautojen hankintakannuste uhkaa loppua kesken – Keski-Suomessa täyssähköautojen määrä nousee
Hallituksen myöntämän sähkökäyttöisten henkilöautojen 2 000 euron hankintakannusteelle ei ole suunnitteilla jatkoa.yle.fi
Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.
Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Iso osa niistä myynnissä olevista sähköautoista on käytännössä vaan ilmoituksia että meiltä voi tällaisen sähköauton tilata, toimitus sitten kun tehtaalta sellainen saadaan.Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.
Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.
Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?
Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.
Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.
Koko sähköautotuki oli aika plääh, sellainen ideologinen pläjäys mistä ei tullut kenellekään kuin paha mieli. Kai jotkut poliitikot pääsivät sillä patsastelemaan että katsokaas me pyrimme saamaan ihmiset ostamaan nollapäästöisiä autoja.![]()
Sähköisten henkilöautojen hankintakannuste uhkaa loppua kesken – Keski-Suomessa täyssähköautojen määrä nousee
Hallituksen myöntämän sähkökäyttöisten henkilöautojen 2 000 euron hankintakannusteelle ei ole suunnitteilla jatkoa.yle.fi
Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.
Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Ainakin tai varsinkin jos ovat vähänajettuja Tesloja, veikkaan aika suuren osan olevan Saksasta tuotuja.Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.