Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksi 10 minuutin lataustauoista pitää huudella, kun ne eivät ole ollenkaan todellisuutta Tampereen pohjois- ja itäpuolella. Esimerkkinä nyt vaikkapa reitti, johon olen aiemminkin viittannut, autona ID4 ja kelinä -15 C ja vähän lunta tiellä. Viimeinen nopea(hko) latauspaikka olisi Kokkolassa, mutta edes Kokkolasta Vuokattiin (<300 km) ei pääse talvikelissä perille. Lopputuloksena 40 minuutin pysähdys kylmäasemalla keskellä ei mitään.

1622794067040.png
Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, Mutta. Näin vuosi myöhemmin Kärsämäen Juustoportilla on 12X 250kW supercharger kaikille avoimena + 4X Recharger Infran 185kW laturit. Ihan kymmeneen minuutin lataustaukoon ei vieläkään pääse, mutta 15min menee ABRP:n mukaan juustoportilla ID4:llä talvella. Rajusti on latausmaailma kehittynyt vuodessa, kun samalla reitillä ainoa vaihtoehto vuosi sitten oli 40min odotelua yhdellä 50kW laturilla...

Hieman yllättäen suurin osa uusista latureista on viimeisen vuoden aikana rakennettu ilman julkista tukea. Valtio on kilpailuttanut infratukea, ja moni tuen voittaja on vain jättänyt rakentamatta pikalaturinsa... Juuri päättyneellä 2022/1 tukikierroksella on voittaneita hankkeita on 420:n pikalaturin edestä. Saa nähdä onko niiden toteutusprosentti suurempi. Noiden lisäksi Neste on saanut EU:lta 3 Miljoonaa oman latausverkonsa rakentamiseen.
 
Neste ei tee kuluttajalatausinfraa, se keskittyy yrittäjiin.
 
3. Julkisen pikalatauksen runkoverkon rakentaminen Suomeen

Neste sai kolme miljoonaa euroa hankkeelle, jossa tavoitteena on rakentaa julkisen pikalatauksen runkoverkko Suomeen. Vuoteen 2025 mennessä hankkeessa on tarkoitus rakentaa kevyiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen pikalatausasema 30 Nesteen asemalle ympäri Suomen.



- Kenelle Neste lataus on tarkoitettu?
"Neste Lataus palvelu on tarkoitettu yritysasiakkaille."


Se, että se on julkinen, ei tarkoita sitä, että se on julkinen ja tarjolla sinulle, siviili. Se on ammattiliikenteelle tarkoitettu, ettei kaiken maailman penninvenyttäjät blokkaa niitä.
 
3. Julkisen pikalatauksen runkoverkon rakentaminen Suomeen

Neste sai kolme miljoonaa euroa hankkeelle, jossa tavoitteena on rakentaa julkisen pikalatauksen runkoverkko Suomeen. Vuoteen 2025 mennessä hankkeessa on tarkoitus rakentaa kevyiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen pikalatausasema 30 Nesteen asemalle ympäri Suomen.



- Kenelle Neste lataus on tarkoitettu?
"Neste Lataus palvelu on tarkoitettu yritysasiakkaille."


Se, että se on julkinen, ei tarkoita sitä, että se on julkinen ja tarjolla sinulle, siviili. Se on ammattiliikenteelle tarkoitettu, ettei kaiken maailman penninvenyttäjät blokkaa niitä.
Hyvä ajateltu kyllä. Se tästä puuttuisikin että joku raskaankaluston lataukseen tarkoitetussa töpselissä roikkuisi joku megahitaalla latauksella oleva plugari :lol:
 
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:

No, kaverin Škoda Enyaqia eilen ihastelin, oli jo 6 kuukauden jälkeen menossa vaihtoon, ottaa isompiakkuisen nelivedon. Hiukan yli vuoden odotti ilmeisesti lisävarustejuttujen takia. Saa nähdä, tuleeko nopeammin. Toisella tutulla Volvon tilausaika oli liki 10 kk, ihme bugeja ohjelmistossa ollut. Lataus loppui ja osaa odoteltu turkasen kauan. Varotti, että kannattaa ottaa aina lämmin takki mukaan, kun piipahtaa vaikka hautuumaalla yms pikkuasioilla. Jätti päivityksen ajaksi tunniksi auton ulkopuolelle.
Kivoja ja hiljaisiahan ovat, rengastesteistä kannattaa siksi lukeakin aina melupuoli tarkkaan, ettei ajokokemus heikkene turhaan.
 
Varotti, että kannattaa ottaa aina lämmin takki mukaan, kun piipahtaa vaikka hautuumaalla yms pikkuasioilla. Jätti päivityksen ajaksi tunniksi auton ulkopuolelle.
Uskoisin että myös Volvossa (kuten omassa Polestarissakin) lukee selvällä suomenkielellä näytössä että ohjelmistopäivityksen hyväksymisen ja aloittamisen jälkeen auto ei ole käytettävissä noin 1,5 tuntiin. Päivitystä auto ei asenna ilman hyväksyntää eli käyttäjävika ollut.
 
Tuttuni tarkkana miehenä pitää kirjaa autoilun kuluista ja eilen niitä esitteli niin yhdessä todettiin, että hullujen päivien pösöllä kk-kulut olisi tulleet edullisemmiksi. Näissä kuluissa ei näkynyt vielä nykyiset polttoainehinnat, vasta alkuvuoden. Tosin nykyinen bensa-auto sillä kokonaan omaksi maksettu, mutta reilusti yli 10v vanha. Oli hänellekin yllätys :-)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää analyysiä, mutta tuli mieleeni se suomalainen Teslan räjäyttäjä... Ottiko hän (viallisen?) akun pois autosta ja sai siitä jotain rahaakin, ja sitten räjäytti pelkän Teslan kuoren?

Tarinastahan sai sen kuvan että hänen Teslansa olisi muka ollut arvoton koska Tesla ei suostunut takuukorjaamaan sitä, ja siksi paljon maksanut Tesla räjäytettiin taivaan tuuliin. Mutta ilmeisestikään se ei ihan noin mennyt, jos viallinen akkukin on materiaaliensa takia kuitenkin jonnin arvoinen?

Tuosta on jo liikaa aikaa...

Muistaakseni kyseessä oli jenkeissä lunariin mennyt kolariauto, joka oli laivattu itäeurooppaan. Siellä akku vaihdettu korjauksen yhteydessä isomman mallin akuksi (60->90?). Seuraavaksi oli sitten jostain vuotanut nestettä (akun jäähdytyskö?) ja jotain meni oikoseen, samalla autoon meni ajonesto päälle.

Tesla taas ei suostunut ottamaan ajonestoa pois, ellei autoon vaihdeta alkuperäisen kokoista akkua takaisin (tai jotain muuta älytöntä/kallista) -> mä räjäytän tän paskan

Tuon ajoneston omistaja itse mainitsi jossain niistä videoista mitä kuvattiin. Akku ja moottorit meni johonkin mersusta sähköauto -projektiin, penkit näytti olevan paikallaan mutta varmaan kaikki irtilähtevä muuten oli otettu pois.
 
BYD Tang on minulle uusi tuttavuus:




Mikä tuossa videossa minua lähinnä kiinnosti oli että ilmeisesti on mahdollista valmistaa henkilöauto isollakin LFP-akulla. Tuossa autossa se on ilmeisesti jotain päälle 86kWh.

Olen pelännyt että koska LFP-akut tuppaavat olemaan vieläkin painavampia per kWh kuin NMC- tai NCA-akut (jotka jo nekin ovat varsin painavia), rajoittaisi tämä miten suurikapasiteettisia niistä kannattaa henkilöautoissa tehdä, ettei tule ihan hervottoman painavia autoja. No, jos kiinalaiset pystyvät tekemään yli 86kWh LFP-akulla varustetun henkilöauton, kai se sitten on mahdolista.

Tuon testatun auton lähtöhinnaksi mainittiin Norjassa 630000 NOK, joka valuuttalaskurin mukaan olisi euroina päälle 64000€. Enemmän kuin mitä minä haluan maksaa sähköautosta ja toivoin LFP-akullisten autojen olevan halvempia kuin vastaavat NMC- ja NCA-akulliset autot, mutta kai tuo sitten on olevinaan premium-malli. Jos saisi samantapaisen ilman nahkaistuimia, autonavigointia ja kääntyvää näyttöä, motorisoitua takaluukkua yms. premium-bullshittiä, ja hintaa alas vaikka 15000€, niin sitten voisin mennä autokaupoille.

Oli miten oli, minulle tärkeä tieto oli että kyllä isompiakkuinenkin LFP-auto on ilmeisen mahdollinen. Tesla Model 3 RWD LFP taisi olla jossain 60kWh paikkeilla? Ehkä Teslalta tulee jossain vaiheessa isoakkuisempiakin LFP-malleja?

LFP kiinnostaa siksikin että niiden pidemmän eliniän luulisi piristävän vuosien saatossa myös käytettyjen sähköautojen markkinoita, kun ei tarvitse enää yhtä paljon huolehtia missä kunnossa 8 vuotta vanha LFP akku on, kuten enemmän ehkä huolettaisi NCA tai NMC-akun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta on jo liikaa aikaa...

Muistaakseni kyseessä oli jenkeissä lunariin mennyt kolariauto, joka oli laivattu itäeurooppaan. Siellä akku vaihdettu korjauksen yhteydessä isomman mallin akuksi (60->90?). Seuraavaksi oli sitten jostain vuotanut nestettä (akun jäähdytyskö?) ja jotain meni oikoseen, samalla autoon meni ajonesto päälle.

Tesla taas ei suostunut ottamaan ajonestoa pois, ellei autoon vaihdeta alkuperäisen kokoista akkua takaisin (tai jotain muuta älytöntä/kallista) -> mä räjäytän tän paskan

Tuon ajoneston omistaja itse mainitsi jossain niistä videoista mitä kuvattiin. Akku ja moottorit meni johonkin mersusta sähköauto -projektiin, penkit näytti olevan paikallaan mutta varmaan kaikki irtilähtevä muuten oli otettu pois.
Asimoilleen näin. Jos löytyy tunnarit hesariin, niin tossa pitempi juttu tapauksesta:
 
Energiakriisin iskiessä niin kovaa, että autotehtaita pitää sulkea, se tulee aiheuttamaan mukanaan myös melkoisen laman. Talouden hiipuessa autokauppa kokee kovimman laskun, kun ihmiset ensimmäisenä lopettavat kalliiden kulutustuotteiden oston ja peruvat jo tilattuja tuotteita. Tämä sama kaava on nähty monet laskusuhdanteet, että kuluttajat alkavat välttelemään pääoman sitomista kalliisiin tuotteisiin ja jatkavat sitkuttelua vanhalla. Toisaalta lama ja inflaatio tekevät melkoista tuhoa ja entistä harvemmalla on yksinkertaisesti varaa. Varmasti näkyy myös käytettyjen hinnoissa.

Tarkennan - tuotantolinjan stau ei tarkoita autotehtaiden sulkemista (jos siis sähköä alettaisiin annostelemaan). Tuota tuotannon pysäyttelyä viikoiksi tapahtui jo edellisenä keväänäkin, kun esim Zwickaun suunnalta loppuivat johtosarjat ja Q4 & ID.4 -biilien valmistus oli seis. Ja taisi käydä jopa sellaisiakin tilanteita, että autoja oli valmistunut, mutta kun ei ollut täyttä junaa eteenpäin niin nämä seisoivat tehtaan päässä valmiina. Eipä tuo tietty taso vielä lamaa aiheuta, mutta aiheuttaa edelleen sen tilanteen, että sähköautoilla on reilusti isompi kysyntä mitä niitä saadaan linjalta ulos.

Hullujen Päivien sähköpösöön tänne ainakaan vielä kantautunut mitään 25.3 keskipäivällä tilatusta autosta. Ensin tosiaan oli arvio elo-syyskuun vaihteesta, sitten lapuissa lukee lokakuu ja viimeisimpänä arviona huhtikuussa myyjä veikkaili marras-joulukuun vaihdetta. Vähän arvon pitäisikö vielä kysellä voisiko kattokaiteita enää tässä vaiheessa lisätä tilaukseen. Sivussa olen jo ehtinyt hommata orggis-17" alut, jos jumppaisi vähän renkaita kun HP-kamppiksessa taitaa tulla talvisetissä pelti-16"t.
 

Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan. Jos toimintasäde putoaa kahdeksanvuotiaalla autolla 85 kilometriin, niin eipä tuo oikein sovellu enää kuin tiiviiseen kaupunkipyöritykseen. Jutusta ei käynyt ilmi, että oliko tuo toimintasäde talvella, kesällä vai milloin. Korjauskustannus ei toki ole mahdoton, mutta vaikka säde kasvaisi taas tuohon 150 kilometriin, niin silti olen pitänyt näitä näin lyhyen toimintasäteen autoja jokseenkin kyseenalaisena, koska vaikka aika moni tuskin ajelee päivittäin yli 150 kilometriä, on tuo kuitenkin siinä määrin rajoittava tekijä, ettei moisella autolla viitsi kovin moneen kesälomareissuun lähteä taikka edes välttämättä maakunnasta toiseen. Olettaisin myös näissä vanhimmissa autoissa latausnopeuksien olevan jotain muuta kuin v. 2022 malleissa, joten laturilta tuskin päästäneen myöskään kymmenessä minuutissa eteenpäin. Ihan oma lukunsa on se, että mikäli kyseessä olisi kahdeksanvuotias 130tkm ajettu bensa-auto, niin tuotahan pidettäisiin suomalaisella mittakaavalla vielä kohtuuikäisenä ja paljon ajokilometrejä edessä olevana pirssinä. Toki toimintasäde olisi todennäköisesti jotain muuta kuin 85 km.
 
Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan.
Jälleen kerran, täysin tapauskohtaista onko järkevää vai ei, taloudellisesta tai ympäristöllisestä näkökulmasta. 12v/200tkm, sähköauton CO2/km ~2-5% bensaverrokista (vihreällä sähköllä), polttoainekulut ~25% bensaverrokista (7ltr&1.8e vs 20kwh&15snt), alussa kapasiteetti 21kwh, 12v jälkeen ~10-13kwh. Tähdet kohdillaan niin range riittää edelleen sähköllä siihen tarkoitukseen mihin ostettukin 12v kohdalla.
 
Jälleen kerran, täysin tapauskohtaista onko järkevää vai ei, taloudellisesta tai ympäristöllisestä näkökulmasta. 12v/200tkm, sähköauton CO2/km ~2-5% bensaverrokista (vihreällä sähköllä), polttoainekulut ~25% bensaverrokista (7ltr&1.8e vs 20kwh&15snt), alussa kapasiteetti 21kwh, 12v jälkeen ~10-13kwh. Tähdet kohdillaan niin range riittää edelleen sähköllä siihen tarkoitukseen mihin ostettukin 12v kohdalla.

Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
 
Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
Juuri näin, en väitä että olisi mahdollista/järkevää suurellekaan osalle. Kuitenkin yhtenä esimerkkinä kahden auton talouksissa, joissa työmatkoista generoituu huomattava osa vuotuisista kilometreistä, tuollainen halvemman pään sähkis voi olla omiaan jopa 15tkm-20tkm vuoteen ajoihin.
 
Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
Minulla on sellainen peukalosääntö että kannattaa ostaa sellainen auto joka istuu omiin tarpeisiinsa.

Minulle esim. 85km toimintasäde ei riittäisi (tai ainakin se usein muodostuisi minulle ongelmaksi), mistä syystä en ole ostanut 10 v vanhaa Nissan Leafia pienellä akulla, vaan ostin uuden sähköauton 52/55kWh akulla jolla WLTP-toimintamatkaksi mainostettiin 395km (todellinen toimintamatka yleensä paljon alhaisempi olosuhteista ja ajoprofiilista riippuen).

Kun esim. minä olen maininnut sähköautoilun olevan kannattavaa mitä enemmän ajaa, olen lähtenyt ajatuksesta että aikoo ostaa uuden tai uudehkon, useita kymmeniä tuhansia maksavan sähköauton. Jos taas ajaa vuodessa esim. vain 5000km lähinnä lyhyitä kaupunkiajoja, sitten tuollainen 85km 10v vanha Nissan Leaf ehkä vielä toimisi ja olisi taloudellisesti kannattavakin, kun ei siitä kovin montaa tonnia joudu maksamaan (enempää kuin vastaavanlaisesta vanhasta bensakiposta).
 
Minulla on sellainen peukalosääntö että kannattaa ostaa sellainen auto joka istuu omiin tarpeisiinsa.

Minulle esim. 85km toimintasäde ei riittäisi (tai ainakin se usein muodostuisi minulle ongelmaksi), mistä syystä en ole ostanut 10 v vanhaa Nissan Leafia pienellä akulla, vaan ostin uuden sähköauton 52/55kWh akulla jolla WLTP-toimintamatkaksi mainostettiin 395km (todellinen toimintamatka yleensä paljon alhaisempi olosuhteista ja ajoprofiilista riippuen).

Kun esim. minä olen maininnut sähköautoilun olevan kannattavaa mitä enemmän ajaa, olen lähtenyt ajatuksesta että aikoo ostaa uuden tai uudehkon, useita kymmeniä tuhansia maksavan sähköauton. Jos taas ajaa vuodessa esim. vain 5000km lähinnä lyhyitä kaupunkiajoja, sitten tuollainen 85km 10v vanha Nissan Leaf ehkä vielä toimisi ja olisi taloudellisesti kannattavakin, kun ei siitä kovin montaa tonnia joudu maksamaan (enempää kuin vastaavanlaisesta vanhasta bensakiposta).

Lähinnä tässä on se juttu, että siinä missä esim. Nissan Micran polttoainetankki riittää kuitenkin useita satoja kilometrejä, ei se rajannut ostajaehdokkaita pois ainakaan tuon takia, vaan auto soveltui paljon taikka vähän ajavalle. Mutta koska Leafissa toimintasäde on niin pieni, rajaa tuo heti kaikki sellaiset ostajat pois listalta, jotka joutuvat ajamaan yhtään enemmän taikka eivät halua olla joka välissä autoa lataamassa. Melko todennäköisesti myös taloudet, missä ei ole kotilatausmahdollisuutta, rajautuvat näissä autoista ulos, vaikka ajoa tulisi vähän ja näitä riittää niillä alueilla, missä voisi kuvitella etäisyyksien olevan lyhyitä. Myös kahdeksan vuoden iässä tuleva useamman tuhannen euron akkukustannus ei houkuttele välttämättä autoa ostamaan, jolloin pidän ainakin mahdollisena, että nämä autot päätyvät romutettavaksi paljon ennen kuin vastaava polttomoottoriauto, jolloin elinkaaripäästötkin merkitsevät jotain.
 
Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä.
Pakko sen verran sanoa tähän väliin, että esim. 3.0tdi Audiin maksaa aikatarkalleen tuon verran vaihdelaatikon korjauttaminen tai jakopään ketjun vaihto. Etenkin jakopään venähtäminen on sen verran yleinen vitsaus, että sitä voisi luonnehtia pakolliseksi remontiksi auton elinkaaren aikana.
 
Pakko sen verran sanoa tähän väliin, että esim. 3.0tdi Audiin maksaa aikatarkalleen tuon verran vaihdelaatikon korjauttaminen tai jakopään ketjun vaihto. Etenkin jakopään venähtäminen on sen verran yleinen vitsaus, että sitä voisi luonnehtia pakolliseksi remontiksi auton elinkaaren aikana.

Tunnen VW:n ongelmat laatikoiden ja ketjujen kanssa ja muutamien korjaamojen edustajien kanssa jutelleenani aika usein tuon korjaamisen mielekkyys on ollut voimakkaasti sidoksissa siihen, missä vaiheessa remontti on tullut vastaan. Jos kyse on 10te tai halvemmasta autosta, niin on ollut vähän niin ja näin, onko remonttiin enää ryhdytty. Jotkut sitten myyvät vikoineen eteenpäin, kun korjaamisella ei olisi tienannut extraa jälleenmyyntiarvoon ja vaivaan nähden. Tämä siis, jos olettama on ollut, että koko remppa menee omasta pussista.

Sähköautoissa periaatteessa vikojahan pitäisi tulla polttomoottoriautoja vähemmän, mutta ne voivat keskimäärin olla kalliimpia, jolloin niihin olisi varmaan ihan hyvä varautua ennakolta säästämällä jonkinlaista remonttibudjettia, mutta aika harva varmaan noin tekee. Yleensä käytettyä autoa ostavalle suosittelen vähintään 2te huoltobudjettia hankintahinnan päälle, kun harvemmin edellinen omistaja on viitsinyt autoa rempata juuri ennen myyntiä taikka vähintään yksi rengassarja on vaihtokuntoinen, mutta aika moni silti sortuu laittamaan koko budjetin auton hankintahintaan ja sitten kiristellään hampaita, kun jotain pitäisi tehdä piakkoin auton hankinnan jälkeen. Toisin sanoen, sähköautossa saatetaan sokaistua edullisista kilometreistä, eikä osaa siitä säästyvästä rahasta laiteta autoa kohden myöhempää tarvetta varten. Sitten kun tätä ei tehdä, tulee kuvioihin kaiken maailman purkkaviritykset ja säästämiset väärässä paikassa.
 
Lähinnä tässä on se juttu, että siinä missä esim. Nissan Micran polttoainetankki riittää kuitenkin useita satoja kilometrejä, ei se rajannut ostajaehdokkaita pois ainakaan tuon takia, vaan auto soveltui paljon taikka vähän ajavalle. Mutta koska Leafissa toimintasäde on niin pieni, rajaa tuo heti kaikki sellaiset ostajat pois listalta, jotka joutuvat ajamaan yhtään enemmän taikka eivät halua olla joka välissä autoa lataamassa. Melko todennäköisesti myös taloudet, missä ei ole kotilatausmahdollisuutta, rajautuvat näissä autoista ulos, vaikka ajoa tulisi vähän ja näitä riittää niillä alueilla, missä voisi kuvitella etäisyyksien olevan lyhyitä. Myös kahdeksan vuoden iässä tuleva useamman tuhannen euron akkukustannus ei houkuttele välttämättä autoa ostamaan, jolloin pidän ainakin mahdollisena, että nämä autot päätyvät romutettavaksi paljon ennen kuin vastaava polttomoottoriauto, jolloin elinkaaripäästötkin merkitsevät jotain.
Jos ajaa paljon niin silloin se halpa Micrakin tulee kalliiksi polttoainekulujensa takia (minulla oli ennen sähköautoa parin tonnin arvoinen bensa-Auris joka alkoi tulla minulle liian kalliiksi käyttää). Silloin kannattaa sähköpuolella katsella jotain 20000-30000€ hintaisia sähkökulkineita, joko uutena tai hieman parempaa käytettynä, siis jos miettii että haluaa vähentää ajokulujaan pidemmällä tähtäimellä.

Jos taas puhut omasta erikoistapauksestasi eli että kilometrejä kertyy vuodessa kohtuu vähän, mutta joskus harvoin sinulle tulee jotain useamman sadan kilometrin matkoja jolloin et halua hetkeksikään pysähtyä lataamaan, silloin mieleen tulisi jompikumpi seuraavista, joista jälkimmäinen saattaa olla jopa halvempi vaihtoehto:

a) pitää jotain vanhaa bensa- tai dieselautoa parkissa, ja silloin harvoin ottaa se käyttöön kuin noille pitkille ajoille tarvitsee.

b) et omista autoa ollenkaan, vaan vuokraat sellaisen silloin kun sinulle noita harvoin toistuvia pitkiä matkoja tulee. Vähän kuten jotkut vuokraavat auton vain lomamatkoilleen.

B saattaisi olla järkevämpi koska autosta kyllä kertyy ikävästi kuluja vaikka se seisoisi parkkipaikalla, katsastukset määräaikaishuollot vakuutukset verot jne. Ehkä kannattaisi silloin miettiä onko järkeä omistaa autoa ollenkaan. Eikös nykyisin ole joku se palvelukin jossa yksityishenkilöiltä voi vuokrata autoa käyttöön, ei ole pakko sännätä edes Hertzille?
 
Sähköautoissa periaatteessa vikojahan pitäisi tulla polttomoottoriautoja vähemmän, mutta ne voivat keskimäärin olla kalliimpia,

No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
 
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
Auto korjattu. Oikeastaan oli jo eilen iltapäivällä, mutten ehtinyt hakemaan aiemmin. Oli myös ladattu täyteen huollossa :tup:

Vaihdettu osa oli "actuator-inlet locking combo" ja työaikaa kului vähän reilu tunti. 310 e kustansi. Ei halpaa muttei kallistakaan.
 
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
Näissä uusissa ajoneuvoissa, oli se sitten millä tahansa käyttövoimalla toimiva, on niin helkkaristi kaikkea elektroniikkaa. Niitä ohjausboxeja eri tarkoituksiin. Noita kun alkaa kylmäjuotosten tms. takia hajoamaan niin kalliiksi tulee. Merkkihuoltohan sitten niiden hajonneiden tilalle vaihtelee uusia alkaen tyyliin tonnin kappale + työt, eikä edes yritä korjata. Joitain tuollaisia sattunut kohdalle sellaisissa vm. 2000 - 2010 autoissa. Onneksi löytynyt osaavia elektroniikkakorjaajia ja selvinnyt suht halvalla.
 
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.

Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
 
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Eniten sitä huoltokustannusta nostaa tällähetkellä se että yksityisiä korjaamoja on niin vähän.

Marmoritiskillä remontti on aina kallista, ja jos marmoritiskin on ainoa paikka jossa remontin saa niin se rempntti on kallis.

Harakiriosia, korjaamoja ja romisosia kun ei vaan vielä ole markkinoilla.

Tosin, eihän polttomoottoriautossakaan ainoat hajoavat komponentit ole moottoriin tai vaihdelaatikkoon liittyviä, loppuautohan on käytännössä samoista mahdollisimman halvoista komponenteista kasattu.
 
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?
ps. kovasti olet aktiivinen tässä ketjussa, joten selkeästi sähköautot polttelee. Joten ei muutakun vain se kaasuvolkkari vaihtoon vain kun siitä vielä jotain saa vaihdossa ja sähköautoa tilalle ;)
 

Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan. Jos toimintasäde putoaa kahdeksanvuotiaalla autolla 85 kilometriin, niin eipä tuo oikein sovellu enää kuin tiiviiseen kaupunkipyöritykseen. Jutusta ei käynyt ilmi, että oliko tuo toimintasäde talvella, kesällä vai milloin. Korjauskustannus ei toki ole mahdoton, mutta vaikka säde kasvaisi taas tuohon 150 kilometriin, niin silti olen pitänyt näitä näin lyhyen toimintasäteen autoja jokseenkin kyseenalaisena, koska vaikka aika moni tuskin ajelee päivittäin yli 150 kilometriä, on tuo kuitenkin siinä määrin rajoittava tekijä, ettei moisella autolla viitsi kovin moneen kesälomareissuun lähteä taikka edes välttämättä maakunnasta toiseen. Olettaisin myös näissä vanhimmissa autoissa latausnopeuksien olevan jotain muuta kuin v. 2022 malleissa, joten laturilta tuskin päästäneen myöskään kymmenessä minuutissa eteenpäin. Ihan oma lukunsa on se, että mikäli kyseessä olisi kahdeksanvuotias 130tkm ajettu bensa-auto, niin tuotahan pidettäisiin suomalaisella mittakaavalla vielä kohtuuikäisenä ja paljon ajokilometrejä edessä olevana pirssinä. Toki toimintasäde olisi todennäköisesti jotain muuta kuin 85 km.
Tuossa on taas oikein klikkiotsikko. Tuo auto ei uutenakaan ole mennyt 150km, sillä 2012 leafia on ollut vain 24kwh akulla, jolla NEDEC standardin mittauskin on 175km. Ilmeisesti 2016 on tullut 30kwh versio, jossa range on parempi, mutta kyllähän nuo molemmat on olleet käytännössä kauppakasseja jo uusina (vaikkakin noillakin joku PK seudun asukki käy lapissa viikonloppuisin)

Nänä uudemmat, jopa 39kwh(julkaistu 2018 42kwh nimellä) mallit lienevät tuossa iässä ja kilometreillä vielä käypää tavaraa. Mutta tuskin silloin, kuten nytkään niitäkään kukaan kaupparatsuna halki suomen ajeleva työkäyttöön ostaa
 


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
 


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Itse väittäisin juuri päinvastaista. Sähköautojen hinnat tulee ruon johdosta pysymään samoissa tai jopa entisestään hieman nousevan kasvavan kysynnän myötä (jakeluvelvoite nostaa polttisten kuluja).

Mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus... Toivoisi toki, että valtio antaisi jokaiselle suomalaiselle täysi-ikäiselle ilmaisen sähköauton ja siitä tulisi siten normiliikenneväline ja niille jotka autoa ei halua, saisivat vaikka 10 vuoden bussiliput (tai mikä paikallisliikennemuoto onkaan mieluisin)
 
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?
ps. kovasti olet aktiivinen tässä ketjussa, joten selkeästi sähköautot polttelee. Joten ei muutakun vain se kaasuvolkkari vaihtoon vain kun siitä vielä jotain saa vaihdossa ja sähköautoa tilalle ;)

Löytyy vw:n tehtaan ohjeet, niin ei hirvitä. ;) Sinänsä tässä kaasuautossa ei ole muuta ihmeellistä kuin toinen polttoainejärjestelmä toisen rinnalla. Paineet ovat toki kovat, jos sieltä pullon kyljestä mitataan, mutta kukaan ei liene niin hullu, että noita ropaisi, jos siellä on paineet päällä. Ihan ohjeita lukemalla voi paineet laskea pois, siis ne jäännöspaineet, mitä pulloissa edelleen on, jos ne on ajettu tyhjiksi. Toki kiireistä johtuen ei ole aina aikaa kaikkea tehdä itse, mutta 90% tekniikasta on vanhaa tuttua.
 
Löytyy vw:n tehtaan ohjeet, niin ei hirvitä. ;) Sinänsä tässä kaasuautossa ei ole muuta ihmeellistä kuin toinen polttoainejärjestelmä toisen rinnalla. Paineet ovat toki kovat, jos sieltä pullon kyljestä mitataan, mutta kukaan ei liene niin hullu, että noita ropaisi, jos siellä on paineet päällä. Ihan ohjeita lukemalla voi paineet laskea pois, siis ne jäännöspaineet, mitä pulloissa edelleen on, jos ne on ajettu tyhjiksi. Toki kiireistä johtuen ei ole aina aikaa kaikkea tehdä itse, mutta 90% tekniikasta on vanhaa tuttua.
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.
 
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
 
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
 
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Kaikki milläänlailla kannatavat sähköautot ja plug in hybridit raahattu euroopasta ja jopa pidemmältäkin. Pieni vero ja isot tuotot. Tesloja tuotu paljon ja kaikenmaailman välimalleja kuten californian Fiat 500.
 
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Nettiautossa näkyy olevan tällä hetkellä myynnissä 82345 ajoneuvoa.
Bensiini 37682
Diesel 32984
Sähkö 2804
Kaasu 376
Hybridi (kaikki) 8144
E85/bensiini 294

Sähköautojen 2804 lukumäärästä näkyy olevan noin 700kpl vm 2022, eli käytännössä uusia. Monet noista ei ole edes heti saatavilla, vaan autoliikkeiden mainoksia uusista tilattavista.
Jos rajaa haun vm. 2021 , niin löytyy:
sähkö 875
diesel 443
bensiini 1015
muita marginaalikäyttövoimia en viitsinyt edes katsoa tähän

Liekö nyt sähköautobuumissa osa laitettu myyntiin josko saisi paremman hinnan kuin uudena on maksettu. No en kyllä tiedä, eikä kyllä näistä nettiauton myynti-ilmoitusmääristä nyt kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää.
 
Liekö nyt sähköautobuumissa osa laitettu myyntiin josko saisi paremman hinnan kuin uudena on maksettu. No en kyllä tiedä, eikä kyllä näistä nettiauton myynti-ilmoitusmääristä nyt kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää.

Iso osa melkein uusista autoista Nettiautossa on liikkeiden tuomia tuontiautoja, joista osa ei ole vielä edes maassa. Toisaalta varmasti monia alusta asti Suomessa olleitakin autoja on laitettu myyntiin kun jopa voitolla saa menemään.
 
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:

Akkutekniikka muuttuu kokoajan. Mooooonta erilaista tälläkin hetkellä kehitteillä. Vesiakku, hiilihappo, merilevä, solid state, solid hydrogen, suola, alumiini, litium-rikki jne.
 
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.

Autojobbarit tuo niitä Euroopasta.
 
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:
Niille jotka vielä jahkailee tämä on selvä merkki, että nyt on korkea aika lyödä se 50kiloa tiskiin ja ostaa se sähkis... muuten on jäävä jalkamieheksi loppuiäksi.
 


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Meinaat että rahvas tarkoittaa samaa kuin tyhmä?
 
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Iso osa niistä myynnissä olevista sähköautoista on käytännössä vaan ilmoituksia että meiltä voi tällaisen sähköauton tilata, toimitus sitten kun tehtaalta sellainen saadaan.

Aika hankala nettiautossa saada haarukoitua se niin että listaa vain olemassa olevat autot jotka saa heti.
 
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.

Niin no... Jätän tämän lyhyeksi, koska menee ot, mutta uskallan väittää, että oma autoni on lähes satavarmasti paremmassa kunnossa, kuin useimmat autot liikenteessä. Nimimerkillä huollan autoani lentokonetyyliin osien teknisen eliniän mukaan, en vasta sitten kun ne menevät rikki. Esim. kesällä uusin kaikki jarrulevyt, palat, kannakkeet ja satulat. Käytin VW:n alkuperäisiä osia taikka Aten osia. Joka ainoa komponetti on asennettu täsmälleen virallisten ohjeiden mukaan ja oikeilla kiristysmomenteilla. Kaikki pultit uusin tuoreisiin. Sama metodologia kaikissa kohteissa autossa. En missään nimessä ryhtyisi mihinkään sellaiseen huoltotoimenpiteeseen, jota en voisi toteuttaa täsmälleen oikeiden proseduurien mukaisesti.
 


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Koko sähköautotuki oli aika plääh, sellainen ideologinen pläjäys mistä ei tullut kenellekään kuin paha mieli. Kai jotkut poliitikot pääsivät sillä patsastelemaan että katsokaas me pyrimme saamaan ihmiset ostamaan nollapäästöisiä autoja.

Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!

Mutta joo, pois hankintatuki ja annetaan markkinoiden päättää. Samalla voitaisiin mielestäni luopua kokonaan asuntolainojen verovähennysoikeudesta (josta kai ollaankin asteittan luopumassa?), ja asumistuesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 505 296
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom