Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Aikaiset julkaisut on teslan tapa mainostaa "ilmaiseksi" ts. pysyä lööpeissä. Samalla saa mitattua kiinnostusta tuotetta kohtaan ja mietittyä mihin resurssit satsataan. Teslahan ei perinteisiä mainoksia osta.
Kai se on tuokin tapa saada tuollanen toiminta positiiviseksi. Aika moni muu kutsuu tuota Vaporwareksi ja se ei ole yleensä hyvä juttu. Toivottavasti toiset ei ota mallia tuosta toiminnasta vaan ostavat niitä perinteisiä mainoksia.

CT:n hinnanoston ymmärtää, koska tuote muuttuu matkanvarrella. Ford:in hinnanmuutos wanhalle muuttumattomalle tuotteelle kertoo inflaatiosta ja jotain ehkä keinotekoisen alhaiseksi valitusta msrp-hinnasta? Ehkä ford myi muutaman auton tappiolla, että sai imagosyistä alle 40k$ msrp:n joka nyt sitten heitettiin kuikkaan?
CT on täyttä vaporwarea kuten on Tesla Semi ja Tesla Roadster. Et voi verrata niitä mitenkään Fordin tuotteeseen joka on jo ulkona. Fordilla on ongelmia toimittaa jo tilattuja F150 autoja niin on ihan selvää, että uusien tilausten hintaa nostetaan. Siten saadaan tuotanto ja kysyntä tasapainoon. Tuon auton suunnittelu on aloitettu vuosia sitten ja tässä on tapahtunut vähän yhtä ja toista viime vuosina.

Ehkä tässä kohtaa kaikki tietävät, että tesla tekee mitä tekee eikä kannata luottaa muuhun kuin siihen mitä tulee tehtaalta ulos. Teslan autobisnes muistuttaa paljon agile softabisnestä siinä missä perinteiset autovalmistajat ovat byrokraattisen hitaita waterfall säätäjiä.
Kyllä ja siihen on syynsä. Takaisinkutsut ja virheet maksaa paljon. Jos niitä ei tee kuten Tesla ja kaikki on "with in spec", niin tuo voi toimia. Toyota juuri joutu tekemään takaisinkutsun niiden sähköautosta renkaan kiinnitykseen liittyen. Ne tarjoaa auton ostaneille laina-auton, polttoaineet siihen jne. siihen asti kun tietävät mitä tekevät. Tesla tuskin olisi tarjonnut yhtään mitään muuta, kun lämmintä kättä ja jaksamisia.

Sitten kun autot on vähän vanhempia esim. 2018 vuoden Model 3 10v ikäisenä. Niin tulee olemaan mukavaa varmaan hakea varaosia, kun on kehitetty "agilella" tuotetta joka yleensä on käytössä +10v.
 
Kai se on tuokin tapa saada tuollanen toiminta positiiviseksi. Aika moni muu kutsuu tuota Vaporwareksi ja se ei ole yleensä hyvä juttu. Toivottavasti toiset ei ota mallia tuosta toiminnasta vaan ostavat niitä perinteisiä mainoksia.


CT on täyttä vaporwarea kuten on Tesla Semi ja Tesla Roadster. Et voi verrata niitä mitenkään Fordin tuotteeseen joka on jo ulkona. Fordilla on ongelmia toimittaa jo tilattuja F150 autoja niin on ihan selvää, että uusien tilausten hintaa nostetaan. Siten saadaan tuotanto ja kysyntä tasapainoon. Tuon auton suunnittelu on aloitettu vuosia sitten ja tässä on tapahtunut vähän yhtä ja toista viime vuosina.


Kyllä ja siihen on syynsä. Takaisinkutsut ja virheet maksaa paljon. Jos niitä ei tee kuten Tesla ja kaikki on "with in spec", niin tuo voi toimia. Toyota juuri joutu tekemään takaisinkutsun niiden sähköautosta renkaan kiinnitykseen liittyen. Ne tarjoaa auton ostaneille laina-auton, polttoaineet siihen jne. siihen asti kun tietävät mitä tekevät. Tesla tuskin olisi tarjonnut yhtään mitään muuta, kun lämmintä kättä ja jaksamisia.

Sitten kun autot on vähän vanhempia esim. 2018 vuoden Model 3 10v ikäisenä. Niin tulee olemaan mukavaa varmaan hakea varaosia, kun on kehitetty "agilella" tuotetta joka yleensä on käytössä +10v.

Mun kommentti oli ihan vain hinnannostokontekstissa. Tuohon laatuun sun muuhun en osaa kommentoida kuin, että kuulostaa kovasti nokian puheilta kun iphone tuli myyntiin. Aika näyttää miten käy, mä en osaa tai pysty ennustamaan.

CT muuttunee todellisuudeksi 2023, ainakin tehtaille on alettu asentamaan laitteistoa massavalmistusta varten. Teslalla ei ollut kiire ton kanssa, kun tehtaat kävi jo 20201:en ja 2022:en täydellä kapasiteetilla. Jos tehtailta tulis nyt ulos CT:ta niin se olisi pois jonkun muun automallin valmistusmääristä. Voitto optimoituu lykkäämällä CT 2023 vuodelle.

edit. Joissain lähteissä on väitetty perinteisten autovalmistajien kuten toyotan tekevän isot voitot varaosilla. Ehkä, jos teslat alkavat hajoilemaan niin tesla pääsee osingoille varaosabisneksestä? Jossain vaiheessahan väitettiin ettei tesla voi menestyä automarkkinoilla, kun ei ole varaosabisnestä olemassa, jolla rahoitettaisiin uusien mallien kehittämistä.
 
edit. Joissain lähteissä on väitetty perinteisten autovalmistajien kuten toyotan tekevän isot voitot varaosilla.

En tiedä katteista, mutta kun katsoo huoltokuittia (Prius), niin itketti, ei sis. asennustyön osuutta:
Akku: 137€
Takajouset (2): 228€
Sumuvalot (2): 273,60€
Rekisterivalon polttimo: 1,71€ (vaihtotyö 33,60€ :D)
 
Kyllä ne osat Model 3:n maksaa. Uus etuvalot 1k.
Nyt Elon postannut Twitteriin että Semi ulos vuoden loppuun mennessä ja ens vuonna CT.
 
Sinänsä Ford on jo heinäkuussa 2019 mehustellut täyssähkö-F150llä YouTubessa. Toimitukset alkoivat huhtikuussa 2022. Löytyy myös tammikuusta 2019 toimitusjohtaja Farley kertomassa uudesta F150 EVsta. Eli miltei kolme vuotta prototyypistä valmistukseen.

Cybertruckin proto näytille marraskuusta 2019, nykytiedolla valmistus 2023 puolivälin jälkeen. Tietty maalitolpat koko ajan siirtyneet, mutta tällä hetkellä nyt vaikuttaisi että protosta valmistukseen ~3,5 vuotta. Hiukan myös eri tavalla haastava valmistaa taitellen ruostumattomasta teräksestä, kuin pistää vanhaan muottiin sähkökalut sisään.

Fordin hinnannousu sopii kyllä ajankohdan puolesta hyvin tuohon juuri läpimenneeseen 7500$ tax rebate:iin. Eiköhän Teslakin kohta USAssa nosta hintojaan tuo huomioiden.
 
Sinänsä Ford on jo heinäkuussa 2019 mehustellut täyssähkö-F150llä YouTubessa. Toimitukset alkoivat huhtikuussa 2022. Löytyy myös tammikuusta 2019 toimitusjohtaja Farley kertomassa uudesta F150 EVsta. Eli miltei kolme vuotta prototyypistä valmistukseen.

Cybertruckin proto näytille marraskuusta 2019, nykytiedolla valmistus 2023 puolivälin jälkeen. Tietty maalitolpat koko ajan siirtyneet, mutta tällä hetkellä nyt vaikuttaisi että protosta valmistukseen ~3,5 vuotta. Hiukan myös eri tavalla haastava valmistaa taitellen ruostumattomasta teräksestä, kuin pistää vanhaan muottiin sähkökalut sisään.

Fordin hinnannousu sopii kyllä ajankohdan puolesta hyvin tuohon juuri läpimenneeseen 7500$ tax rebate:iin. Eiköhän Teslakin kohta USAssa nosta hintojaan tuo huomioiden.

Ford:ia on ehkä jossain määrin auttanut se, että sähköinen f150 on niin hyvässä kuin pahassa f150. Tesla lähti ihan uusille teille missä CT on aikalailla ainakin ulkoisesti, rungon materiaalin ja ehkä myös sensoreiden ja FSD:n osalta uusi värkki.

Uskon, että tesla laski 1+1=2 ja CT viivästyi koska komponenttipula. Toinen puoli se, että helpompi ajaa giga texas ja berlin ylös ensin ja sen jälkeen vasta uusia autoja tuotantoon. Varmaan noissa uusissa tehtaissa, valetuissa rungossa, structural batteryssa ja 4680 kennoissa tekemistä ennen kuin soppaan lisätään CT. Bonus tuosta lykkäyksestä, että voivat käyttää enemmän aikaa suunnitteluun ja se näkyy muutoksina alkuperäiseen visioon.
 
Uskon, että tesla laski 1+1=2 ja CT viivästyi koska komponenttipula. Toinen puoli se, että helpompi ajaa giga texas ja berlin ylös ensin ja sen jälkeen vasta uusia autoja tuotantoon. Varmaan noissa uusissa tehtaissa, valetuissa rungossa, structural batteryssa ja 4680 kennoissa tekemistä ennen kuin soppaan lisätään CT. Bonus tuosta lykkäyksestä, että voivat käyttää enemmän aikaa suunnitteluun ja se näkyy muutoksina alkuperäiseen visioon.

Varmaan juurikin näin. Fiksuinta saada tuupattua Y ja 3ta tehtaista mahdollisimman paljon ulos, kun hinnannostoista huolimatta kaikki menee. Varmaan pelkästään noilla kahdella mallilla Tesla saisi sen 50% kasvatettua toimituksiaan vuosi vuodelta vielä pari vuotta ongelmitta.
 
Berliiniin on toimitettu uusia BYDin Blade akkuja LFPna. Kohta taitaa alkaa SR mallin Y tulemaan ulos linjastolta. 4680 ei ole kuulunut mitään. Taitaa jäädä vielä USA only autoksi kunnes saavat ajettua tuotannon ylös. Semi kun myös käyttää 4680.
 
Olikos noissa Model S:sissä jotain kombinaatiota mitä kannatti välttää ? Jotain juttua P85 vermeiden akkuvioista olisi ollut mutta kuinka yleisiä nuo nyt sitten ovat ?
 
Olikos noissa Model S:sissä jotain kombinaatiota mitä kannatti välttää ? Jotain juttua P85 vermeiden akkuvioista olisi ollut mutta kuinka yleisiä nuo nyt sitten ovat ?

Takuun ulkopuoliset 85 akkuiset on vähän riski jos ei ole tuohta lompakossa.
Viimeisin hinta akulle on 13 tuhatta vaihdettuna jos ei takuuseen mene.

Etenkin alkupään eli 2013-2014 vuosien akut on sisältäny enempi maanantai kappaleita kuin loppua kohti eli 2014 puolivälin jälkeen tehdyt.

A ja B akustot eli alkupään ovat vikoneet.

Vaikea sanoa määriä.

Oma ex 85D oli E revision akulla niin ei ollu ongelmia vielä 295 tuhannen kohdilla. Ja on pelannut hyvin myös auton uudella omistajalla, nyt yli 300 tuhatta jo menossa.


Moottoreita (tai no niiden laakereita) on mennyt myös takapotkuissa kohtuu paljon juuri noista 2013-2014 autoista.

Jos ostat 85 akkuisen , osta sellainen missä moottori ja akkutakuuta on vielä .
90 akut parempi kyl jos kynnet yltää, lataa nopeampaa ja ei ole susia.
 
  • Tykkää
Reactions: jsa
Berliiniin on toimitettu uusia BYDin Blade akkuja LFPna. Kohta taitaa alkaa SR mallin Y tulemaan ulos linjastolta. 4680 ei ole kuulunut mitään. Taitaa jäädä vielä USA only autoksi kunnes saavat ajettua tuotannon ylös. Semi kun myös käyttää 4680.

 
Mitä haet takaa? Tuota 440km WLTP?
Tesla ei voi ottaa isompia akkuja koska se tappaisi niillä oman myyntinsä, että 4680 kun kilpailija saa tehtyä parempia akkuja.
 
Mitä haet takaa? Tuota 440km WLTP?
Tesla ei voi ottaa isompia akkuja koska se tappaisi niillä oman myyntinsä, että 4680 kun kilpailija saa tehtyä parempia akkuja.

En minä varsinaisesti hae takaa mitään, satuin vaan hetkeä aiemmin spottaamaan aiheeseen liittyvän uutisen.
 
En minä varsinaisesti hae takaa mitään, satuin vaan hetkeä aiemmin spottaamaan aiheeseen liittyvän uutisen.
Keskusteleminen pelkilla linkeilla aiheuttaa toisissa helposti epavarmuuden tunnetta ja siksi on aina hyva kirjoittaa pienet saatesanat linkin viereen.
 
Mielenkiintoisesti heittelee M3 luvattu toimitusaika. Tuli tilattua SR alkukeväästä kun vielä sai alle tuon 50k hankintatukirajan. Silloin toimitusajaksi luvattiin muistaakseni helmi-maalis. Siitä useampaan otteeseen tuo toimitusaika kuitenkin lyheni ja näytti pitkän aikaa jo tämän vuoden marraskuun lopulta tammikuun alkuun. Nyt jokunen hetki sitten olikin tullut muutos ja arvio ensi vuoden huhti-kesä. Tuossa ehti jo vähän asennoitumaan, että auton saisi talvella, niin hieman ikävä viivästys. Toki tuntui maailmantilanteen takia vähän erikoiselta, että tuo arvio ylipäätään aikaistui. Eipähän tarvi sitten vielä talvirenkaita ihmetellä ensi talveksi, niitä kun ei voinut valita suoraan mukaan, että pysyy hinta alle hankintatuen rajan. Mitä kautta olette hankkineet talvirenkaat+vanteet? Hankintatukihakemus tuli laitettua ja siihen arvio tämän vuoden lopulle. Mitenhän sen käy jos auto saapuisikin vasta ensi kesänä?
 
Mielenkiintoisesti heittelee M3 luvattu toimitusaika. Tuli tilattua SR alkukeväästä kun vielä sai alle tuon 50k hankintatukirajan. Silloin toimitusajaksi luvattiin muistaakseni helmi-maalis. Siitä useampaan otteeseen tuo toimitusaika kuitenkin lyheni ja näytti pitkän aikaa jo tämän vuoden marraskuun lopulta tammikuun alkuun. Nyt jokunen hetki sitten olikin tullut muutos ja arvio ensi vuoden huhti-kesä. Tuossa ehti jo vähän asennoitumaan, että auton saisi talvella, niin hieman ikävä viivästys. Toki tuntui maailmantilanteen takia vähän erikoiselta, että tuo arvio ylipäätään aikaistui. Eipähän tarvi sitten vielä talvirenkaita ihmetellä ensi talveksi, niitä kun ei voinut valita suoraan mukaan, että pysyy hinta alle hankintatuen rajan. Mitä kautta olette hankkineet talvirenkaat+vanteet? Hankintatukihakemus tuli laitettua ja siihen arvio tämän vuoden lopulle. Mitenhän sen käy jos auto saapuisikin vasta ensi kesänä?
Itsellä samma tilanne, etta tuli keväällä tillattua SR+ ja pitkään arvioitiin toimitusta vuoden lopulle, mutta nyt hyppäsi arvio huhti-kesäkuuhun. Ymmärtääkseni talvirenkaita ei lasketa tuohon 50k rajaan, joten itse tilasin ne suoraan teslalta.
 
Itse tilasin heti tammikuun alussa täysin hinnat alkaen Model 3, takaveto, valkoinen ulkoa ja musta sisustus. Koko kevään ja aina toukokuun loppuun asti luki tesla tilillä arvioitu toimitus toukokuu. Sen jälkeen hyppäs arvioitu toimitus: marraskuu 14 - joulukuu 29. En ihan täysin käsitä miksi toimitus hyppäs Q4:lle eikä Q3:lle shanghain koronasulun takia. On kyllä viimenen kiinassa valmistettu auto kun on niin epävarmaa heidän politiikka.
 
Itse tilasin heti tammikuun alussa täysin hinnat alkaen Model 3, takaveto, valkoinen ulkoa ja musta sisustus. Koko kevään ja aina toukokuun loppuun asti luki tesla tilillä arvioitu toimitus toukokuu. Sen jälkeen hyppäs arvioitu toimitus: marraskuu 14 - joulukuu 29. En ihan täysin käsitä miksi toimitus hyppäs Q4:lle eikä Q3:lle shanghain koronasulun takia. On kyllä viimenen kiinassa valmistettu auto kun on niin epävarmaa heidän politiikka.
Ovat myös siirtäneet Model 3 resursseja Model Ylle.
 
Erikoinen vaihtelu teillä nuissa toimitusajoissa! Voisiko olla että jotenkin siirtävät nuo halvemmalla hinnalla tilatut jonon perälle?

Oma musta, valkoisella sisuksella, muuten karvalakki SR+ Model 3 tilattu 5.7. Ja toimitus oli tilatessa joulu-helmikuu, jossain vaiheessa jopa marras-joulu. Nyt viimeiset pari-kolme viikkoa ollut 25.12.-8.2.

Tuskin pelkästään värin ja sisustuksen vaihtelu niin paljoa vaikuttaa näihin.
 
Oma marraskuun 2021 lopussa tilattu valkoinen karvalakki M3 RWD piti kans tulla toukokuussa arvioiden mukaan ja sen jälkeen arviot on heitellyt Q3/Q4 välillä.

Heinäkuun lopussa löyty VIN numero lähdekoodeista ja sen jälleen ollu useampi arvio ensin elokuun alusta alkaen ja tällä hetkellä arviona on 1-15.9.
 
Sinänsä Ford on jo heinäkuussa 2019 mehustellut täyssähkö-F150llä YouTubessa. Toimitukset alkoivat huhtikuussa 2022. Löytyy myös tammikuusta 2019 toimitusjohtaja Farley kertomassa uudesta F150 EVsta. Eli miltei kolme vuotta prototyypistä valmistukseen.

Cybertruckin proto näytille marraskuusta 2019, nykytiedolla valmistus 2023 puolivälin jälkeen. Tietty maalitolpat koko ajan siirtyneet, mutta tällä hetkellä nyt vaikuttaisi että protosta valmistukseen ~3,5 vuotta. Hiukan myös eri tavalla haastava valmistaa taitellen ruostumattomasta teräksestä, kuin pistää vanhaan muottiin sähkökalut sisään.
Ford on tammikuussa 2019 ilmoittanut tekevänsä jossain vaiheessa täyssähköisen pickupin, testaillut tekniikka olemassaolevan F-150 päällä heinäkuussa 2019.
F-150 Lightning on julkaistu toukokuussa 2021 ja tuotanto alkoi huhtikuussa 2022.

Myski julkaisi CT:n marraskuussa 2019, lupasi sen tuotannon alkavan 2021 lopulla, mutta se saattaa tuurilla tulla 2023 aikana. CT oli jo 2019 julkaisussa liikkuvana näytillä, eli tuote on "ollut valmiina", eikä vain julkaistuna ideana.

Näemmä maalitolpat vähän siirtyilevät.
 
Yhdestä käsin tehdystä konseptiautosta on aika pitkä matka siihen, että on tehtaassa tuotantolinja puskemassa massatuotantomallia ulos.
 
Yhdestä käsin tehdystä konseptiautosta on aika pitkä matka siihen, että on tehtaassa tuotantolinja puskemassa massatuotantomallia ulos.

Jep, mutta jos tuotantoon siirtämistä ei ollut vielä ennen julkaisua riittävästi ajateltu, huolimatta luvatusta aikataulusta (ja tilausvarausten avaamisesta), niin se kertoo kieltämättä firman asenteesta...

Tiedä häntä minkälainen auto sieltä tulee ulos... muistuttaako luvattua ja mitä ominaisuuksia siinä on tai ei ole.
 
Jos olisin tiennyt tämän niin olisin kyllä ottanut sitten jonkun muun värisenä vaikka että ois saanu auton 6-9kk aikasemmin.
Nojaa. Ei ne suoraan kyllä niitä siirrä. Kysyntä vaan on kova. Pakkaa sekottaa vielä se että materiaalien hinta noussut.

Teslallahan on USAssa menossa jotkut säästöt kun ei saa enää uberia tai loaneria huollon ajaksi ja uusista tipautettu hopeinen rekkarikilpi pois.
 
Jep, mutta jos tuotantoon siirtämistä ei ollut vielä ennen julkaisua riittävästi ajateltu, huolimatta luvatusta aikataulusta (ja tilausvarausten avaamisesta), niin se kertoo kieltämättä firman asenteesta...

Tiedä häntä minkälainen auto sieltä tulee ulos... muistuttaako luvattua ja mitä ominaisuuksia siinä on tai ei ole.
2019 varmasti oli tiedossa covid pandemia sekä komponenttipula... nämähän ei ole lieventäviä asianhaaroja? Jos piirejä ei riittänyt edes olemassa olevien mallien tuotantoon niin vielä olisi pitänyt puskea uutta mallia? Eiköhän firma kuin firma yritä maksimoida voittonsa / tuotantonsa ja tässä ympäristössä CT:n puskeminen eteenpäin on varmasti ollut oikea ratkaisu.
 
2019 varmasti oli tiedossa covid pandemia sekä komponenttipula... nämähän ei ole lieventäviä asianhaaroja? Jos piirejä ei riittänyt edes olemassa olevien mallien tuotantoon niin vielä olisi pitänyt puskea uutta mallia? Eiköhän firma kuin firma yritä maksimoida voittonsa / tuotantonsa ja tässä ympäristössä CT:n puskeminen eteenpäin on varmasti ollut oikea ratkaisu.

Ei ku se on paha Tesla, mihinkää ei voi olla normaali syytä vaan pakko se on olla ilkeyttä tai osaamattomuutta tai huumehissa tehty tms.. öhötystä riittää ja silti tessu myy kaiken mitä valmiiksi saa. Köyhien kateus on joskus foorumeilla melkoista.
 
Yhdestä käsin tehdystä konseptiautosta on aika pitkä matka siihen, että on tehtaassa tuotantolinja puskemassa massatuotantomallia ulos.
Konseptiauto on normaalisti jotakin ihan muuta kuin tuotantomalli. Nimikin jos viittaa siihen, esitellään konseptia. CT:tä ei esitelty konseptina, vaan uutena automallina.
Tässä esimerkki konseptista:

Ei ku se on paha Tesla, mihinkää ei voi olla normaali syytä vaan pakko se on olla ilkeyttä tai osaamattomuutta tai huumehissa tehty tms.. öhötystä riittää ja silti tessu myy kaiken mitä valmiiksi saa. Köyhien kateus on joskus foorumeilla melkoista.
Jos nyt verrataan vaikka tuon Lightningin 11 kuukauden kestoon julkaisusta valmistukseen vs CT:n noin neljää vuotta, niin siitä covidistahan on selvästi kyse. Persaukiset vaan huutelee ja heittelee pöpöjä Muskin päälle.

On tietty fiksua ottaa faneiltaan korotonta lainaa, ei siinä mitään.
 
Jos olisin tiennyt tämän niin olisin kyllä ottanut sitten jonkun muun värisenä vaikka että ois saanu auton 6-9kk aikasemmin.
Tuskin värillä on väliä mutta performance tullee nopeammin kun sr+. Plaidinkin saisi paljon nopeammin kuin karvalakki model S:n.
 
Tuskin värillä on väliä mutta performance tullee nopeammin kun sr+. Plaidinkin saisi paljon nopeammin kuin karvalakki model S:n.
Värillä on väliä. Käyt vaikka itse toteamassa teslan sivuilta. Itse asiassa aivan sama minkä lisävarusteen otat niin toimitusaika lyhenee. Tesla selvästi priorisoi tilauksia. Täysin karvalakki Model 3 RWD on priorisoinnissa häntäpäässä.
 
Värillä on väliä. Käyt vaikka itse toteamassa teslan sivuilta. Itse asiassa aivan sama minkä lisävarusteen otat niin toimitusaika lyhenee. Tesla selvästi priorisoi tilauksia. Täysin karvalakki Model 3 RWD on priorisoinnissa häntäpäässä.
Jos nyt katsoo niin otti sitten normi vanteet tai 19” niin rwd ja lr on tammi-maaliskuu 2023. Vain Performancessa saa nopeammin kun se ei ole niin haluttu.
 
Jos nyt katsoo niin otti sitten normi vanteet tai 19” niin rwd ja lr on tammi-maaliskuu 2023. Vain Performancessa saa nopeammin kun se ei ole niin haluttu.
Esim nyt: täysin karvalakki hinnat alkaen model 3 rwd huhti-kesäkuu 2023. Vaihdat värin siniseks pomppaa tammi-maaliskuulle.
 
Tuskin ainakaan lyhyellä (1-2v) kun sähköautojen kysyntä/tarjonta on isosti poissa tasapainosta.
 
Tuskin ainakaan lyhyellä (1-2v) kun sähköautojen kysyntä/tarjonta on isosti poissa tasapainosta.

Oma veikkaus olisi, että tapahtuu kyllä teslan osalta nopeammin; nettiautossa kuitenkin yli 400 model 3:sta myynnissä, joka on näin uudelle mallille todella paljon suhteessa uusien myyntimäärään.
 
Autofirmat tuo niitä saksasta jatkuvalla syötöllä ja myy muutaman tonnin voitolla. Siksi niitä tuodaan niin suuria määriä kun on "varma nakki" saada myytyä
 
Autofirmat tuo niitä saksasta jatkuvalla syötöllä ja myy muutaman tonnin voitolla. Siksi niitä tuodaan niin suuria määriä kun on "varma nakki" saada myytyä

"Varma nakki" jäänee nähtäväksi; model 3:ia myyty suomessa vain ~2800 ja käytettynä myynnissä olevien määrä on kuitenkin kasvanut merkittävästi nopeammin kuin muilla samanikäisillä.
 
"Varma nakki" jäänee nähtäväksi; model 3:ia myyty suomessa vain ~2800 ja käytettynä myynnissä olevien määrä on kuitenkin kasvanut merkittävästi nopeammin kuin muilla samanikäisillä.
Eikai niitä uusia myydä kun ei niitä saada tänne. Ja en itse periaatesyistä maksa käytetystä autosta uuden hintaa tai jopa enemmän.

T. Tammikuusta lähtien tilauksessa model 3.
 
Eikai niitä uusia myydä kun ei niitä saada tänne. Ja en itse periaatesyistä maksa käytetystä autosta uuden hintaa tai jopa enemmän.

T. Tammikuusta lähtien tilauksessa model 3.

Todistit kuitenkin pointtini. Itsekään en periaatesyistä maksa käytetystä uutta enempää niin on vaikea nähdä miten käytetyt model 3:t myisivät yli uuden hinnan noissa määrissä mitä niitä nyt on käytettynä myynnissä ja määrä jatkaa lisääntymistään, joten markkina ei vaikuttaisi olevan tasapainossa.
 
Todistit kuitenkin pointtini. Itsekään en periaatesyistä maksa käytetystä uutta enempää niin on vaikea nähdä miten käytetyt model 3:t myisivät yli uuden hinnan noissa määrissä mitä niitä nyt on käytettynä myynnissä ja määrä jatkaa lisääntymistään, joten markkina ei vaikuttaisi olevan tasapainossa.

Ne ostaa käytetyn, jotka haluaa auton ns. heti. Komponenttipula on muuttanut maailmaa monella tavalla. Jossain vaiheessa tilanne normalisoituu, mutta se hetki ei ole vielä tapahtunut.
 
Aika nopeasti ne on tähän asti liikkuneet. Nytkin pikavilauksella iso osa nettiauton ilmoituksista näyttäisi olevan 24h tai 72h sisään tulleita. Kyllä niiden tuonti sitten vähenee jos myynti alkaa sakkaamaan.
2019 tuotiin 207 käytettyä teslaa, 2020 424, 2021 1578 ja 2022 tähän mennessä jo 2323.
Eli eiköhän ne liiku vielä hyvin.
 
Ne ostaa käytetyn, jotka haluaa auton ns. heti. Komponenttipula on muuttanut maailmaa monella tavalla. Jossain vaiheessa tilanne normalisoituu, mutta se hetki ei ole vielä tapahtunut.

En mitään muuta ole väittänytkään. Oma veikkaus siis oli, että käytettyjen teslojen hinnat tulee tasaantumaan nopeammin koska tarjontaa on enemmän kuin muilla sähkömalleilla ainakin Suomen markkinoilla.
 
Aika nopeasti ne on tähän asti liikkuneet. Nytkin pikavilauksella iso osa nettiauton ilmoituksista näyttäisi olevan 24h tai 72h sisään tulleita. Kyllä niiden tuonti sitten vähenee jos myynti alkaa sakkaamaan.
2019 tuotiin 207 käytettyä teslaa, 2020 424, 2021 1578 ja 2022 tähän mennessä jo 2323.
Eli eiköhän ne liiku vielä hyvin.

Nuo "24H" ja "72H" leimat liittyvät ilmoituksen päivityksiin ja monet autokauppiaat päivittelevät jotain triviaaleja juttuja (todennäköisesti jopa automatisoidusti) että ilmoitukset näyttävät tuoreilta.
 
Itse näen että tarjonnan rajallisuudesta johtuen teslojen markkina on vielä aika yleiseurooppalainen. Suomen hinnat laskee sitten kun saksan, jossa taas hinnat laskee vasta kun muualla Euroopassa kysyntä sakkaa. Saksan päätös pienentää sähköautotukia ei nopeuta tätä muutosta.
 
Nuo "24H" ja "72H" leimat liittyvät ilmoituksen päivityksiin ja monet autokauppiaat päivittelevät jotain triviaaleja juttuja (todennäköisesti jopa automatisoidusti) että ilmoitukset näyttävät tuoreilta.
Ok tuota en hoksannutkaan,ei tule nettiautoa hirveästi vilkuiltua enää kun on Tesla alla :x3:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 609
Viestejä
4 512 731
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom