Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Paljonko porukka on päässyt kilsoja täydellä akulla uudella SR+ mallilla? Lähinnä tulee siis pitkät siivut motaria töihin, hidastelemaan ainakaan alle rajoitusten en ala, ja talven kantama hieman hirvittää. Mahdollisuus on ladata siten, että täydellä akulla pitäisi aina matkaan kyllä päästä (työmatka 190km yht.). Matkasta arvaa miksi sähköpeli kiinnostaa, vaikka karmeita hintoja saakin maksaa itse kulkineesta :D Sen verta paljon, että LR-malli on kyllä yli budjetin, vaikka miten pennejä pyörittelisi kotiinpäin (käytetyissä pitää mennä 2019 asti että olisi hinta uuden karvalakin lähelläkään).

Siitä puheen ollen (Teslan vastausta odotellessa): Tesla tarjoaa "Rahoitusleasingia". Lisätietoja ei ole, mutta onko tuo siis vain yrityksille, vai mahdollista yksityiselle (ts. kokemuksia tästä) ? Tiedän että huoltoleasing se ei ole, eli ei ole all-in. Epämääräisesti sanotaan, että Tesla ei vastaa jäännösarvosta. Vähän kuin leasingin päätyttyä ei välttämättä riitäkkään antaa auto vain takas, vaan joutuu vielä maksumieheksi :hmm: Yleisesti ottaen rahoitusleasing on ymmärtääkseni kun osari isolla vikalla erällä, mutta se jäännösarvo on nimenomaan taattu, ja sen voi kuitata antamalla ajoneuvo pois (eikä ole missään vaiheessa velkaa).
Mun 2021 SR+ (WLTP 448km) meni talvella kylmillä keleillä 100km/h ajettuna joku 220-230km. Jos ajaa hiljempaa ni kantamaa paljon enemmän, jos taas haluaa ajaa ylinopeutta ni menee vähemmän, 120km/h nopeuksilla talvella voi mennä alle 200km kantamaan. Nykyisissä M3 on vähän isompi akku vielä toki ja toimintamatkat suurempia, veikkaan että ei ongelmia sun työmatkoilla jos kerkeät töissä täyteen ladata.
 
Tuolle matkalle kelpaa eteläSuomen alueella mikä tahansa nettiautossa myytävä Tesla. Jopa tällä hetkellä myynnissä oleva kolariversio minkä kanssa on turha mennä pikalataukseen asioimaan. Lapissa voi matka aiheuttaa paineita mutta ei silti olisi ongelma.
 
Koeajoin Y mallia ja se näytti näytöllä viereiset autot sekä liikennevalot ym. Onko tämä vakio ominaisuus vai kuuluuko tämä vain FSD pakettiin? Ja onko tuosta noin ylipäätään mitään hyötyä? Ilmoitti kai kun valo vaihtui vihreäksi?

Voiko FSD:tä käyttää ollenkaan suomessa? Siis edes huvikseen niin että pitää ratista kiinni itse kuitenkin? Vai onko tuo disabloitu kokonaan että ei voi edes kokeilla? Ei taida olla mitään järkeä maksaa tuosta jos ei voi edes kokeilla, tai muutenkaan. Ei taida olla noilla kameroilla edes teoreettista mahdollisuutta saada toimimaan itsenäistä ajoa?
 
Koeajoin Y mallia ja se näytti näytöllä viereiset autot sekä liikennevalot ym. Onko tämä vakio ominaisuus vai kuuluuko tämä vain FSD pakettiin? Ja onko tuosta noin ylipäätään mitään hyötyä? Ilmoitti kai kun valo vaihtui vihreäksi?

Voiko FSD:tä käyttää ollenkaan suomessa? Siis edes huvikseen niin että pitää ratista kiinni itse kuitenkin? Vai onko tuo disabloitu kokonaan että ei voi edes kokeilla? Ei taida olla mitään järkeä maksaa tuosta jos ei voi edes kokeilla, tai muutenkaan. Ei taida olla noilla kameroilla edes teoreettista mahdollisuutta saada toimimaan itsenäistä ajoa?
Nuo visualisoinnit saa päälle riippumatta Autopilot-softan tasosta (Autopilot, Enhanced Autopilot, Full Self Driving). Viimeisimmässä softapäivityksessä tuli merkkiääni kun liikennevalot vaihtuvat vihreäksi (jos kuski ei reagoi).

Kaikki uudet Y:t osaavat seurata kaistaa (autopilot-ominaisuus). FSD:stä on käytettävissä vain jo Enhanced Autopilot -paketissa mukana tuleva Navigate on Autopilot maanteillä, eli auto teoriassa osaa navigoida maanteitä/moottoriteitä pitkin rampit mukaan lukien. FSD/EA osaa myös vaihtaa kaistaa vilkkua napauttamalla, mitä perus Autopilot ei tee. FSD osaa myös noudattaa liikennevaloja.

Paketteja on mahdollista kokeilla (kerran) ja saada muistaakseni 24 tai 48 h sisällä rahat takaisin.
 
Nuo visualisoinnit saa päälle riippumatta Autopilot-softan tasosta (Autopilot, Enhanced Autopilot, Full Self Driving). Viimeisimmässä softapäivityksessä tuli merkkiääni kun liikennevalot vaihtuvat vihreäksi (jos kuski ei reagoi).

Kaikki uudet Y:t osaavat seurata kaistaa (autopilot-ominaisuus). FSD:stä on käytettävissä vain jo Enhanced Autopilot -paketissa mukana tuleva Navigate on Autopilot maanteillä, eli auto teoriassa osaa navigoida maanteitä/moottoriteitä pitkin rampit mukaan lukien. FSD/EA osaa myös vaihtaa kaistaa vilkkua napauttamalla, mitä perus Autopilot ei tee. FSD osaa myös noudattaa liikennevaloja.

Paketteja on mahdollista kokeilla (kerran) ja saada muistaakseni 24 tai 48 h sisällä rahat takaisin.
Ok, eli ei kannata noita ostaa turhaan. Vähän vaiheessa vielä lataukset taloyhtiössä niin ei viitsi Y:tä tilata. Ja toisaalta jos jotenkin edes "normalisoituisi" tilanne niin että käytetyt ei maksaisi enempää kuin uusi niin mieluummin ostaisin käytetyn (jos siis saisi samanlailla halvemmalla kun polttiksissa normaalisi on saanut). Tai jos tietäisi kauanko tämä epänormaali tilanne jatkuu niin voisi tilata ja vaihtaa aina vuodenvälein auton uuteen tehden suuret voitot käytetyn myynnillä. Mutta omalla tuurillani tämä tilanne loppuu heti kun olisin myymässä.
 
Ja toisaalta jos jotenkin edes "normalisoituisi" tilanne niin että käytetyt ei maksaisi enempää kuin uusi niin mieluummin ostaisin käytetyn (jos siis saisi samanlailla halvemmalla kun polttiksissa normaalisi on saanut).
Sähköautot ovat jo ennen vuotta 2022 pitäneet varsin hyvin hintansa käytettynä, joten en henkilökohtaisesti usko kovin suureen muutokseen tässä asiassa. Osaltaan tähän johtaa uusien kysyntä ja toimitusajat, mutta mielestäni myös se, että sähköautojen romutushetken jäännösarvo varmasti on jotain ihan muuta kuin polttisautolla. Akulla kun on varmasti merkittävää arvoa myös viallisena sen sisältämien materiaalien ansiosta. Uusia kalliimmat käytetyt toki ovat markkinahäiriö, mutta pointtini on että edes käytettynä sähköautot eivät muutu halvoiksi vielä pitkään aikaan.

Uusien kohdalla valmistajat ovat kapasiteettirajoitteisia, joten myöskään laajamittaiseen (uusien) myyntihintojen laskuun on vaikea uskoa.

Seuraus: Hintojen "normalisoitumista" odottavat saavat odottaa vuosia.
 
Model Y harkinnassa lähinnä sisätilojen sekä vakiona tulevan koukun takia. Auton voisi saada alle puolessa vuodessa (marras-helmikuu). Uusi maksaisi vähemmän kuin käytetty, mutta tilanne on sama myös muiden valmistajien kohdalla. Onko muilla tietoa siitä, onko nyt tulossa jotain refreshiä tai muuta uutta, jonka perusteella tilausta kannattaisi ehkä lykätä?
 
Model Y harkinnassa lähinnä sisätilojen sekä vakiona tulevan koukun takia. Auton voisi saada alle puolessa vuodessa (marras-helmikuu). Uusi maksaisi vähemmän kuin käytetty, mutta tilanne on sama myös muiden valmistajien kohdalla. Onko muilla tietoa siitä, onko nyt tulossa jotain refreshiä tai muuta uutta, jonka perusteella tilausta kannattaisi ehkä lykätä?
Tesla päivittää joka tuotantoerään jotain. Voi olla pellin alla vain muutokset mutta ei suuria.
 
Mun 2021 SR+ (WLTP 448km) meni talvella kylmillä keleillä 100km/h ajettuna joku 220-230km. Jos ajaa hiljempaa ni kantamaa paljon enemmän, jos taas haluaa ajaa ylinopeutta ni menee vähemmän, 120km/h nopeuksilla talvella voi mennä alle 200km kantamaan. Nykyisissä M3 on vähän isompi akku vielä toki ja toimintamatkat suurempia, veikkaan että ei ongelmia sun työmatkoilla jos kerkeät töissä täyteen ladata.
Käsitin että ElePekan työmatka on 95km suuntaansa, eli yhteensä edestakaisin 190km (vai mitä "yht." tarkoitti?).

Jos niin on niin ei luulisi olevan mitään hätäpäivää, ainakin jos voi ladata töissä ollenkaan (ei tarvitse ladata töissä edes täyteen). Ja vaikka ei voisikaan, jos joskus alkaisi pelottaa ettei 190km mene yhdellä latauksella, kyllä nyt 10 minsaa voisi jossain matkan varrella pikalaturilla käväistä että varmasti pääsee turvallisesti kotiin. Toki se 10min on silloin ajanhukkaa, mutta joutuisihan bensa-autoakin silloin tällöin tankkaamaan ja tuhraamaan siihen pari minuuttia per tankkaus.
 
Model S ja X tulleet myyntiin Plaidina. Hinta siinä 140k paikkeilla. Saatavuus joulu/tammikuu.
Yllättävän nopea saatavuus. Toivottavasti tesla päästää halukkaat koeajolle, pitää käydä testaamassa vaikkei budjetti riitäkkään kolmosesta päivittää :D
 
Mikä on kun ei ole vuosiin myyty S:ää tai X:ää ja nyt lupailevat Plaidia?
Onko muuten tuo ratti jo laillinen?
 
Mikä on kun ei ole vuosiin myyty S:ää tai X:ää ja nyt lupailevat Plaidia?
Onko muuten tuo ratti jo laillinen?
Ei kai se koskaan ole ollut laiton? Hankala ja vaarallinen mahdollisesti, mutta ei kai laki pakota rattia pyöreäksi?
 
Ei kai se koskaan ole ollut laiton? Hankala ja vaarallinen mahdollisesti, mutta ei kai laki pakota rattia pyöreäksi?
En lähde kaivelemaan, mutta juuri niin tätä aikanaan uutisoitiin. Voi toki olla, että oli toimittajien oletuksia, eikä viranomaisen tulkintaa.

Vaatii käsihallintalaitteetkin muutoskatsastuksen, kuvittelisin olevan jotain yleisempiäkin pykäliä hallintalaitteista. Kenties sitten ei.
 
En lähde kaivelemaan, mutta juuri niin tätä aikanaan uutisoitiin. Voi toki olla, että oli toimittajien oletuksia, eikä viranomaisen tulkintaa.

Vaatii käsihallintalaitteetkin muutoskatsastuksen, kuvittelisin olevan jotain yleisempiäkin pykäliä hallintalaitteista. Kenties sitten ei.
On hallintalaitteista kaikenlaisia pykäliä, mutta eurooppalaiset säännöstöt mitä suomessakin noudatetaan, ei ota kantaa ratin muotoiluun sen pyöreyden osalta. Se ottaa ilmeisesti ainoastaan kantaa että ratissa ei saa olla teräviä osia tai muita tekijöitä jotka voisivat olla vaarallisia kolarin yhteydessä, graniitista tehty ratti ei varmaankaan saisi tyyppihyväksyntää. Toyotallehan on nyt tulossa myös vastaavan mallinen "yoke" ratti myyntiin.
 
Model S ja X tulleet myyntiin Plaidina. Hinta siinä 140k paikkeilla. Saatavuus joulu/tammikuu.

Kieltämättä pieni ylläri, että toimistusaika-arviot tekivät come backin. Kun Model S Plaidin laitoin tilaukseen reilu vuosi sitten oli arvio Q4 2021. Mutta näköjään omallekin Tesla accountille päivittynyt nyt "Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023". En tosin ainakaan vielä pidätä hengitystä tän kans :kahvi:
 
On hallintalaitteista kaikenlaisia pykäliä, mutta eurooppalaiset säännöstöt mitä suomessakin noudatetaan, ei ota kantaa ratin muotoiluun sen pyöreyden osalta. Se ottaa ilmeisesti ainoastaan kantaa että ratissa ei saa olla teräviä osia tai muita tekijöitä jotka voisivat olla vaarallisia kolarin yhteydessä, graniitista tehty ratti ei varmaankaan saisi tyyppihyväksyntää. Toyotallehan on nyt tulossa myös vastaavan mallinen "yoke" ratti myyntiin.
Teslan yokessa ei ole välitystä. Siksi se on vähän huono.
 
Hinta on näköjään pompsahtanut. Plaid S punainen, 21" vanteet ja full self-driving nyt 159 290€, oman hinta kun tilasin 146 690€.
 
Model Y Performance koeajettu. Alusta Model 3 Performanceen vrt paljon mukavampi.

Omassa edessä induktio ja takana magneetti niin silti Y:ssa kun lyö tallan pohjaan tulee aika voimakas ininä. Outoa että sitä ei kuitenkaan 3:ssa mikä on vastaava niin ei kuulu näin voimakkaana. Takakonttiko eron tekee?

Ryzenin ja Atomin eron huomaa ihan animaatioissa. Äänien osalta vaikka bassoa irtoo niin tuntuu kirkkaammalta.

AP toimii hyvin ja 1h ajon aikana ei valittamista. Ei huomaa eroa tutkalliseen.
 
Model Y Performance koeajettu. Alusta Model 3 Performanceen vrt paljon mukavampi.

Omassa edessä induktio ja takana magneetti niin silti Y:ssa kun lyö tallan pohjaan tulee aika voimakas ininä. Outoa että sitä ei kuitenkaan 3:ssa mikä on vastaava niin ei kuulu näin voimakkaana. Takakonttiko eron tekee?

Ryzenin ja Atomin eron huomaa ihan animaatioissa. Äänien osalta vaikka bassoa irtoo niin tuntuu kirkkaammalta.

AP toimii hyvin ja 1h ajon aikana ei valittamista. Ei huomaa eroa tutkalliseen.
Eikö noita moottoreita jossainvaiheessa päivitetty jotenkin myös? Ainakin uudemmissa M3 SR+ kuuluu ininää ja vanhemmissa ei, muistaakseni Björn teki myös aiheesta videota. Kaikki tosin keskittynyt nimenomaan tuohon SR+, mutta olisiko takamoottorit muissakin muuttunut? Omassa ininä kuuluu, vm. 2021
 
Eikö noita moottoreita jossainvaiheessa päivitetty jotenkin myös? Ainakin uudemmissa M3 SR+ kuuluu ininää ja vanhemmissa ei, muistaakseni Björn teki myös aiheesta videota. Kaikki tosin keskittynyt nimenomaan tuohon SR+, mutta olisiko takamoottorit muissakin muuttunut? Omassa ininä kuuluu, vm. 2021
Jaa a. Pitää katsoa mitä löytyy.
Oisko US ja Kiina moottoreissa vaan eroa? Ininä on aika hiljainen kolmosessa mutta Yssa se on voimakkaampi. Ääni mielestäni kuului takaa vaikka tuntuisi tulevan edestä.
 
Kuunnellut aamun teslan vuosittaista osakkeenomistajakokousta. Tähän mennessä kiinnostavia pointteja mitä on tullut striimissä

model y saattaa olla tänä vuonna liikevaihdolla mitattuna myydyin yksittäinen auto, ensi vuonna mahdollisesti myös myyntimäärillä

4680 akustot aikaisintaan loppuvuodesta 2022 massatuotannossa. Teslalla on riittävästi akkuja tarjolla 1.5miljoonan auton tekemiseen tänä vuonna

seuraava fsd-versio ratkaisee vasemmalle kääntymisen. Tän hetken sisäinen softa toimii 90%:ssa vasemmalle kääntymisiä. Työtä on jäljellä. Tämä on se chuck turn, eli vasemmalle isojen teiden poikki kääntyminen missä tien keskellä olevaa aluetta pitäisi osata käyttää

Tesla saattaa julkaista loppuvuoteen mennessä seuraavan gigatehtaan sijainnin. Minne se menee niin eivät edes vihjanneet, tuskin intia? Teslan loppusuunnitelma on päätyä 10-12 gigatehtaaseen.

FSD betalla ajettu yli 40 miljoonaa mailia.

 
Viimeksi muokattu:
12 gigatehdasta olisi tietysti kiva niin saisi ehkä toimitusaikoja vähän alas, mutta jos jo nyt on pulaa käytännössä kaikesta niin miten riittää komponentteja/materiaalia? Kannattaisikohan teslan perustaa omia kaivoksia/valimoita/piiritehtaita?
 
12 gigatehdasta olisi tietysti kiva niin saisi ehkä toimitusaikoja vähän alas, mutta jos jo nyt on pulaa käytännössä kaikesta niin miten riittää komponentteja/materiaalia? Kannattaisikohan teslan perustaa omia kaivoksia/valimoita/piiritehtaita?

Kannattaa huomioida, että tuo on se lopullinen päämäärä. Tapahtuuko tuo 10, 20 vai 50v päästä on toinen asia. Nyt ovat yhtä lisätehdasta julkaisemassa loppuvuodesta. Eiköhän komponenttipula helpota 2023 aikana, jos ei tule uutta covid lockdown:ia tms. Uusien tehtaiden ylösajo ja optimointi on hidasta hommaa oli niitä materiaaleja tarjolla tai ei. Ylösajoa ei helpota uudet teknologiat kuten se structural battery, 4680 kennot, uusi tapa tehdä rungot(+automatiikka tehtaaseen) jne. Ehkä jossain vaiheessa valmistusprosessi on sillä tasolla, että uudet tehtaat ovat klooneja vanhoista eikä isoja muutoksia siihen miten autot valmistetaan,...

On kai tesla sijoittanut paljonkin resursseja raakamateriaalien hankkimiseen. Joku aasian maa, en muista mikä yritti tarjota teslalle diiliä, että omistaisivat kaiken kaivoksista lähtien. Iso riskihän tuollaiseen lähteminen olisi, mutta ehkä?

Structural batteryt kierrätetään(raakamateriaalit) uusiin autoihin. Jossain kohtaa, kun 'akustot lahoavat niin alkaa saamaan kierrätyksen kautta raakamateriaalia vanhoista autoista. Tesla tietty toivoo ettei tuo asia kovin nopeasti tapahtuisi ja akut kestäisivät. Kierrätys tulee olemana merkittävä tekijä, jos pohtii teslan tulevaisuutta pitkällä aikavälillä. Kierrätyksesta oli juttua linkin videossa.

edit ---------------
Teslalla tälle vuodelle tarkoitus saada 1.5miljoonaa autoa tehtyä ja ovat vauhdissa millä homma onnistuu. Vuoden lopussa valmistusmäärän pitäisi olla tasolla mitä ylläpitämällä saavat tehtyä 2 miljoonaa autoa vuodessa. Tuosta voisi olettaa, että jos tehtaiden optimoinnit ja rampup jatkuvat 2023 aikana niin 2023 vuoden myynti tulee olemaan yli 2 miljoonaa autoa. Giga berlin ja texas tuskin puskevat 2022 lopussa täydellä kapasiteetilla autoja ulos.

lähde: Tesla is aiming for 2 million annual vehicle run-rate by end of 2022
 
Viimeksi muokattu:
AIka jees juttelutuokia elon musk:in kanssa. Laitan tähän ketjuun, kun elon liittyy niin olennaisesti teslaan. Aikalinkillä setti missä elon kertoo, että koko spacex mukaanlukien elon musk joutui satunnaiseen huumetestaukseen pitkäksi ajaksi, koska elon käytti kannabista joe rogan podcastissa. Liittovaltiotasolla laitonta ja spacex:lla kytkyä liittovaltion hommiin. Eikä testattu vain kannabista vaan koko paletti huumeita



Tuo CT:n hinnanosto ei mitenkään yllätä. Inflaatio on laukannut aika kovaa sitten 2019 vuoden. Tainnut muutenkin CT muuttua kalliimmaksi valmistaa ja samalla ehkä paremmaksi?
 
Tuo CT:n hinnanosto ei mitenkään yllätä. Inflaatio on laukannut aika kovaa sitten 2019 vuoden. Tainnut muutenkin CT muuttua kalliimmaksi valmistaa ja samalla ehkä paremmaksi?
Ei yllätä tosiaan että Muskin puheet on puheita.

 
Tuo CT:n hinnanosto ei mitenkään yllätä. Inflaatio on laukannut aika kovaa sitten 2019 vuoden. Tainnut muutenkin CT muuttua kalliimmaksi valmistaa ja samalla ehkä paremmaksi?

Se alkuperäinen hintahan oli ihan vitsi eikä siihen uskonut about kukaan pl. suurimmat fanit.

Inflaatiolla ei ole tämän kanssa juurikaan tekemistä, se alkuperäinen hinta ei ollut missään vaiheessa toteutumassa vaan oli lähinnä syötti saada varauksia.
 
Ei yllätä tosiaan että Muskin puheet on puheita.

Amerikassa inflaatio 9%, euroopassa 8% tällä hetkellä. Merikonttien hinnat 2-2.5x verrattuna parin vuoden takaiseen, covid19 komponenttipula(piirien hinnat koska tsmc nostanut hintoja) jne. Onhan tuossa paineita hinnanostoon ja monen tuotteen mukaanlukien autojen ja ruuankin hintoja nostettu.

Toinen puoli tarinaa se, että CT nyt ei ole enää samanlainen auto kuin aikaisemmin. Tavoitteet vaihtuneet matkanvarrella.

Onneksi sen 99$ tms. varausmaksun saa takaisin ja tilaus helppo perua, jos CT tuli varattua eikä enää maistukkaan. Ei tässä ketään hinnanostolla ja tuotteen muuttuneilla spekseillä kusta silmään.

Toki musk on polarisoiva henkilö. Osa porukasta haluaa vain löytää minkä tahansa tavan negailla. Heille se suotakoon, possujuna puksuttaa eteenpäin siitä huolimatta mitä negatiiviset niilot tekevät.

Esimerkkinä hinnanostoista rivianin hiljattain tekemä nostosta. Rivian joutui sen verran pakittelemaan, että ennakkotilaajat saivat autot wanhalla hinnalla

On March 1, the California-based electric vehicle company revealed that the base price for its quad-motor R1T truck and R1S SUV would rise by $12,000 and $14,500, respectively. But Rivian faced widespread backlash on social media after it emerged the price increases would also apply to customers who had already pre-ordered the vehicle.
 
Viimeksi muokattu:
Se alkuperäinen hintahan oli ihan vitsi eikä siihen uskonut about kukaan pl. suurimmat fanit.

Inflaatiolla ei ole tämän kanssa juurikaan tekemistä, se alkuperäinen hinta ei ollut missään vaiheessa toteutumassa vaan oli lähinnä syötti saada varauksia.
Itse en "tilannut" enkä muista hintojakaan. Mutta esim kolmella moottorilla oleva oli aivan äly halpa. Olikohan halvin hinta jotain 50 000€ luokkaa? Aika turhahan se koko auto on, mutta tyyliltään jotain aivan uutta :D
 
Itse en "tilannut" enkä muista hintojakaan. Mutta esim kolmella moottorilla oleva oli aivan äly halpa. Olikohan halvin hinta jotain 50 000€ luokkaa? Aika turhahan se koko auto on, mutta tyyliltään jotain aivan uutta :D

Ulkomuistista halvin oli 39,900 taalaa, näki suoraan että mitään noista malleista ei sillä julkaisuhinnalla toimiteta.
 
Ulkomuistista halvin oli 39,900 taalaa, näki suoraan että mitään noista malleista ei sillä julkaisuhinnalla toimiteta.
Joo halvin oli 40k ja se oli yhdellä moottorilla, kyseistä autoa ei ole ylipäätään ilmeisesti tulossa lainkaan. Ainoastaan kalliimpia useamman moottorin malleja, ja ne kalliimmalla hinnalla. Lähinnä tässä on kiinostavaa se, että asettuuko halvin johonkin vaikka 60k-80k paikkeille, vai tuleeko cybertruckista suoraan S/X hintaluokan auto eli sinne reiluun 100k. Valmistuskustannukset on kuitenkin varmaan aikalailla samat (tai enemmän) verrattuna niihin, etenkin siinä huhutussa 4 moottorin mallissa. Plaidissakin on vain 3 moottoria.
 
Joo halvin oli 40k ja se oli yhdellä moottorilla, kyseistä autoa ei ole ylipäätään ilmeisesti tulossa lainkaan. Ainoastaan kalliimpia useamman moottorin malleja, ja ne kalliimmalla hinnalla. Lähinnä tässä on kiinostavaa se, että asettuuko halvin johonkin vaikka 60k-80k paikkeille, vai tuleeko cybertruckista suoraan S/X hintaluokan auto eli sinne reiluun 100k. Valmistuskustannukset on kuitenkin varmaan aikalailla samat (tai enemmän) verrattuna niihin, etenkin siinä huhutussa 4 moottorin mallissa. Plaidissakin on vain 3 moottoria.

En yllättyisi jos CT tulis uusilla sensoreilla ja hw4:lla. Ehkä CT on lippulaiva-auto tovin ajan missä on kaikki uudet jutut? Kai se hw4:en alkaa olemaan ihan realistinen asia odotella 2023 vuoden puolivälille? Dojo konesalipiirit on jo henkiin herätetty. Embedded kaverit tekee töitä hw4:en henkiinherättämisen ja massatuotannon kanssa?

Verrokkiksi voi ottaa rivianin lava-auton ja ford:in f150 lightning:in. F150 lightningin halvin malli käytännössä 40k$. Rivianin halvin malli 67.5k$
 
En yllättyisi jos CT tulis uusilla sensoreilla ja hw4:lla. Ehkä CT on lippulaiva-auto tovin ajan missä on kaikki uudet jutut? Kai se hw4:en alkaa olemaan ihan realistinen asia odotella 2023 vuoden puolivälille? Dojo konesalipiirit on jo henkiin herätetty. Embedded kaverit tekee töitä hw4:en henkiinherättämisen ja massatuotannon kanssa?

Verrokkiksi voi ottaa rivianin lava-auton ja ford:in f150 lightning:in. F150 lightningin halvin malli käytännössä 40k$. Rivianin halvin malli 67.5k$
CT on ensimmäinen mikä saa uudet kamerat, uuden raudan koska tulee extra kamera ainakin.

Muut sitten perässä.

CT vain on auttamatta myöhässä koska Ford ja Rivian myyvät täyttä häkää ja ovat teknillisesti järkevämpiä kun löytyy virranulosottoa ja muuta. CT on vain perus ja siinä on vain erikoinen design mikä ei myöskään ole ihan aerodynaaminen testien mukaan.
 
CT on ensimmäinen mikä saa uudet kamerat, uuden raudan koska tulee extra kamera ainakin.

Muut sitten perässä.

CT vain on auttamatta myöhässä koska Ford ja Rivian myyvät täyttä häkää ja ovat teknillisesti järkevämpiä kun löytyy virranulosottoa ja muuta. CT on vain perus ja siinä on vain erikoinen design mikä ei myöskään ole ihan aerodynaaminen testien mukaan.
Toivottavasti Rivian ja Ford saisi vain tuotantomääränsä skaalattua ylös, näin ne Teslankin hinnat lopulta voivat laskea jos kilpailijat oikeasti puskevat kunnolla markkinoille
 
Amerikassa inflaatio 9%, euroopassa 8% tällä hetkellä. Merikonttien hinnat 2-2.5x verrattuna parin vuoden takaiseen, covid19 komponenttipula(piirien hinnat koska tsmc nostanut hintoja) jne. Onhan tuossa paineita hinnanostoon ja monen tuotteen mukaanlukien autojen ja ruuankin hintoja nostettu.

Toinen puoli tarinaa se, että CT nyt ei ole enää samanlainen auto kuin aikaisemmin. Tavoitteet vaihtuneet matkanvarrella.

Onneksi sen 99$ tms. varausmaksun saa takaisin ja tilaus helppo perua, jos CT tuli varattua eikä enää maistukkaan. Ei tässä ketään hinnanostolla ja tuotteen muuttuneilla spekseillä kusta silmään.

Toki musk on polarisoiva henkilö. Osa porukasta haluaa vain löytää minkä tahansa tavan negailla. Heille se suotakoon, possujuna puksuttaa eteenpäin siitä huolimatta mitä negatiiviset niilot tekevät.

Esimerkkinä hinnanostoista rivianin hiljattain tekemä nostosta. Rivian joutui sen verran pakittelemaan, että ennakkotilaajat saivat autot wanhalla hinnalla



Niin etkö katsonut linkattua twiittiä? Sama kuvio joka kerta: julkistetaan jotain utopistista ja lopulta tehdään jotain muuta. Vai oliko aiemminkin sama inflaatio? Mutta hyvä jos saavat CT:n ulos lopulta...

Se pitää Muskin ansioksi laittaa että markkinoinnissa säästetään rahaa kun ilmaiseksi saadaan todella paljon julkisuutta näillä tempauksilla. Tässä tapauksessa saatiin vielä rahaa kassaan varauksista.

"Osa porukasta haluaa negailla" ja toisin päin "osa porukasta haluaa aina selitellä mustan valkoiseksi jälkikäteen". Mutta ei tästä enempää, ei liity ketjuun.
 
CT vain on auttamatta myöhässä koska Ford ja Rivian myyvät täyttä häkää ja ovat teknillisesti järkevämpiä kun löytyy virranulosottoa ja muuta. CT on vain perus ja siinä on vain erikoinen design mikä ei myöskään ole ihan aerodynaaminen testien mukaan.

Liekö myöhässä tai aikaisessa olemisella on paljoakaan merkitystä? CT on niin outo auto ettei se varmaankaan kauheasti kilpaile f150:en kanssa ja rivian meni ihan toiseen suuntaan omalla adventure-konseptillaan. Jos olisin lava-autoa ostamassa niin noista jokainen vastaa aikalailla eri tarpeeseen ja vetoaa eri ostajaryhmään.

Mua puhuttelee sähkölavaautoista eniten rivianin adventure konsepti. Silti ennemmin ostaisin jotain muuta kuin sähkövermettä, kun ei siellä pusikossa minne menen kalastaan ja eräileen ole latauspisteitä.
 
Liekö myöhässä tai aikaisessa olemisella on paljoakaan merkitystä? CT on niin outo auto ettei se varmaankaan kauheasti kilpaile f150:en kanssa ja rivian meni ihan toiseen suuntaan omalla adventure-konseptillaan. Jos olisin lava-autoa ostamassa niin noista jokainen vastaa aikalailla eri tarpeeseen ja vetoaa eri ostajaryhmään.

Mua puhuttelee sähkölavaautoista eniten rivianin adventure konsepti. Silti ennemmin ostaisin jotain muuta kuin sähkövermettä, kun ei siellä pusikossa minne menen kalastaan ja eräileen ole latauspisteitä.
CTssa ei ainakaan ole sähkönulosottoa ja se on pitkä miinus sähköisessä lava-autossa.

Rapakon takana
 
CTssa ei ainakaan ole sähkönulosottoa ja se on pitkä miinus sähköisessä lava-autossa.

Samaa mieltä. Tosin ostaisin perinteisen pickupin ennemmin kuin yhtäkään noista sähköisistä. Tosin en edes oikeasti ole ostamassa lava-autoa. Ford bronco badlands on mun autolistan valinta #1, harmittavasti vaan niissä järjettömän huono saatavuus ja ei saa msrp:lla. Odottelen parempia aikoja autonoston suhteen.

Kuvittelen seuraavaa, voin olla hyvinkin väärässä. Työkalua hakevat ostaa f150:en. Rivianin tuotantomäärät on mitä on ja CT myy tesla faneille, jotka haluavat oudon ja oletettavasti ei niin käytännöllisen lava-auton(vrt. city-maasturit aka. lelut). Tosin ei tesla olisi tänä vuonna missään realistisessa tilanteessa pystynyt valmistamaan enempää autoja kuin mitä tehtaalta tuli ulos. Jos ct:ta olisi tullut tehtaalta ulos niin jotain muuta mallia olisi vastaavasti tullut ulos vähemmän. Vaikka CT olisi ollut valmis tuotantoon(ei ole) niin teslan ei olisi rahan vuoksi kannattanut vuonna 2022 tuoda CT:ta tuotantoon.

Tosin taitaa noiden sähkölava-autojen tilanne myös olla, että kysyntä on niin paljon isompi kuin valmistusmäärät, että pitkään menee ennen kuin kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

edit. Ketjun aiheen mukaan mua kiinnostaa joku model3 tai se tulevaisuuden halpistesla kauppakassiksi. Harrastekäyttöön mulle sähkis ei ole vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
3 ei tule olemaan koskaan halpa. Sieltä tulee sitten joku muu mikä on se kauppakassi.
 
3 ei tule olemaan koskaan halpa. Sieltä tulee sitten joku muu mikä on se kauppakassi.
En viitannut kauppakassilla hintaan vaan auton käyttötarkoitukseen. En asu suomessa ja en ehkä ole kovin hinta sensitiivinen silloin kun kamppeelle on käyttötarkoitus. Tosin olen pihi enkä halua turhaan kuluttaa rahaa autoihin. Parempiakin käyttökohteita rahalle kuin tarpeettoman hieno tai suorituskykyinen auto. Mulle nykyautoista optimi olis bronco badlands + model 3. Kummallakin autolla eri käyttötarkoitus. En tykkää isolla autolla sompaamisesta ellei ole pakko, toisaalta teslalla ei pääse osaan kala ja eräilypaikoista + ei viitsisi ottaa ahdistusta siitä missä saa autoa ladattua keskellä ns. ei mitään. Jos tesla joskus saa sen "halpismallin" ulos niin se saattaisi olla mulle vielä parempi kuin model3.
 
Googlauksen perusteella pitäisi olla useampi, josta saa työkalut tms virtaa? Vai tarkoitatko jotain koko talon sähköistävää ulostuloa?

Alunperin ei ollut mutta kun sähkö F150 julkaistiin niin Musk taisi jotain lupailla että CT:nkiin tulee. Voi olla että muistan väärin.
 
Ei näytä tesla olevan yksin CT:n hinnankorotuksen kanssa. Ford nostaa f150 lightningin hintaa ilman, että autoa on muutettu mitenkään. Se inflaatio,... Rivianhan myös nosti hintoja aikaisemmin

Pro old price: $39,974; new price: $46,974
XLT old price: $52,974; new price: $59,474
Ford is citing “significant material cost increases and other factors” as the primary reason for raising the price. Indeed, the F-150 Lightning is only the latest electric vehicle to see its price go up as a result of supply chain constraints, inflation, and greater demand for batteries and other components.


Teslalle vaikeaa kun jonot on pitkät. Joutuvat miettimään missä inflaatio on vuoden päässä niissä tapauksissa missä asiakkaalle luvataan joku konkreettinen hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näytä tesla olevan yksin CT:n hinnankorotuksen kanssa. Ford nostaa f150 lightningin hintaa ilman, että autoa on muutettu mitenkään. Se inflaatio,... Rivianhan myös nosti hintoja aikaisemmin

Sillä erotuksella että Ford on toimittanut alkuperäisellä hinnalla, Teslan hinnoilla ei ollut koskaan mitään toivoa.

Kaikki ymmärtää inflaation vaikutukset mutta ihan turha spinnata tätä "mutku Fordikin" -whataboutismilla.
 
Tuossa on toki aika iso ero siinä, että F150 julkaistiin ja toimitukset alkoi lyhyellä aikaerolla. Cybertruckilla tuo aikaväli on useampi vuosi. Sinänsä typerä tuo Teslan tapa julkistaa tuotteet vuosia ennen toimitusta.
 
Tuossa on toki aika iso ero siinä, että F150 julkaistiin ja toimitukset alkoi lyhyellä aikaerolla. Cybertruckilla tuo aikaväli on useampi vuosi. Sinänsä typerä tuo Teslan tapa julkistaa tuotteet vuosia ennen toimitusta.

Aikaiset julkaisut on teslan tapa mainostaa "ilmaiseksi" ts. pysyä lööpeissä. Samalla saa mitattua kiinnostusta tuotetta kohtaan ja mietittyä mihin resurssit satsataan. Teslahan ei perinteisiä mainoksia osta.

CT:n hinnanoston ymmärtää, koska tuote muuttuu matkanvarrella. Ford:in hinnanmuutos wanhalle muuttumattomalle tuotteelle kertoo inflaatiosta ja jotain ehkä keinotekoisen alhaiseksi valitusta msrp-hinnasta? Ehkä ford myi muutaman auton tappiolla, että sai imagosyistä alle 40k$ msrp:n joka nyt sitten heitettiin kuikkaan?

Ehkä tässä kohtaa kaikki tietävät, että tesla tekee mitä tekee eikä kannata luottaa muuhun kuin siihen mitä tulee tehtaalta ulos. Teslan autobisnes muistuttaa paljon agile softabisnestä siinä missä perinteiset autovalmistajat ovat byrokraattisen hitaita waterfall säätäjiä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 450
Viestejä
4 505 208
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom