Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mahtaa olla huonompi jälleenmyyntiarvo näillä malleilla, joissa ei ole tutkaa ollenkaan? Mistä alkaen se jätettiin pois?
USAssa ovat jo olleet vuoden päivät. EUssa alkoi nyt huhtikuussa.

Kukaan ei tiedä mitä sieltä tulee niin arvoa on vaikea arvioida.
 
Arbe Launches Final RF Chipset Production Configuration
Hymyilyttää vähän tuossa artikkelissa: Beamforming, which increases the ability to detect small objects at a long range by transmitting from multiple channels, is useful in developing free space mapping facing forward or backward, and in driving scenarios such as unprotected left turns, T junction turning and highway merging.
Näissähän kohtaa se ongelma on ollutkin teslalla tähän asti.
 
Asennukseen meneviä superchargereita bongattu tänään jyväskylässä
 

Liitteet

  • 90D6EBE8-7177-4662-8DF6-0E5084F05DAD.jpeg
    90D6EBE8-7177-4662-8DF6-0E5084F05DAD.jpeg
    1 MB · Luettu: 97
Jos on miettimässä noin 6kk ikäisen kolmosen hommaamista (sr+ tai lr) niin mitä asioita kannattaa ottaa huomioon? Esim. akkutyyppi, tietyt varusteet, voiko olla koronan takia puutteita varusteissa jne?
 
Jos on miettimässä noin 6kk ikäisen kolmosen hommaamista (sr+ tai lr) niin mitä asioita kannattaa ottaa huomioon? Esim. akkutyyppi, tietyt varusteet, voiko olla koronan takia puutteita varusteissa jne?
Teslan ostaminen on helppoa kun ei voi valita kuin ulkovärin ja sisustan värin

Jos tarvii vetää vetokoukulla jotain niin se pitää olla alkuperäinen. Jälkiasenteiseen tulee vetomassaksi 0kg.
 
Asennukseen meneviä superchargereita bongattu tänään jyväskylässä
Minnepäin Jyväskylää tulossa? Vois ihan mielenkiinnosta käydä sähkärinä pällistelee työmaa-aluetta sivusta että millainen sähköinfra yms. noille tulossa vielä kun ois mahis nähdä.
 
Minnepäin Jyväskylää tulossa? Vois ihan mielenkiinnosta käydä sähkärinä pällistelee työmaa-aluetta sivusta että millainen sähköinfra yms. noille tulossa vielä kun ois mahis nähdä.

Keijon cittarin parkkikselle, oli siellä paksua kaapelia rullalla
 

Menee mielenkiintoiseksi jos tämä pitää paikkansa.
On Thursday, NHTSA said it had discovered in 16 separate instances when this occurred that Autopilot “aborted vehicle control less than one second prior to the first impact,” suggesting the driver was not prepared to assume full control over the vehicle.
 

Menee mielenkiintoiseksi jos tämä pitää paikkansa.
Jep lvl2 autonomiaa niin kuski vastuussa, toki aika jännä ratkaisu jos tosiaan pitää paikkansa, että lopettaa sekuntia ennen kolaria toimintansa, jotta välttyy ettei teslaa voi syyttää kolarista. No menee varmaan tuo ratkaisu ensi vuoden puolelle ja taas jatkuva OTA päivitysrumba eli ei sitten ilmeisesti tapahdu mitään käytännössä kun updatettu uusimpaan versioon.
 
Jep lvl2 autonomiaa niin kuski vastuussa, toki aika jännä ratkaisu jos tosiaan pitää paikkansa, että lopettaa sekuntia ennen kolaria toimintansa, jotta välttyy ettei teslaa voi syyttää kolarista. No menee varmaan tuo ratkaisu ensi vuoden puolelle ja taas jatkuva OTA päivitysrumba eli ei sitten ilmeisesti tapahdu mitään käytännössä kun updatettu uusimpaan versioon.
Tai silmien seuranta pakolliseksi.
 
Onko matriisivaloista tietoa, vieläkö niitä saa jossain tesloissa? Tulivat fanfaarein ja animaatioin hetki sitten, mutta nyt niitä ei listata enää 3/Y mallisivuilla.
 
Onko matriisivaloista tietoa, vieläkö niitä saa jossain tesloissa? Tulivat fanfaarein ja animaatioin hetki sitten, mutta nyt niitä ei listata enää 3/Y mallisivuilla.
Ei niitä ole koskaan listattu sivuilla.
USAssa ainaki vain perffit saa mutta kun juttelin SCn kanssa pari päivää sitten niin kaikissa EU autoissa on uudet matriisivalot. Tosin ei niitä hyödynnetä.
 
Sinänsä jännä, että Tesla ei ole mitään (edes huonosti toimivaa) älyä saanut noihin valoihin tehtyä, vaikka niitä matriiseja on pitkälle yli vuosi jo laitettu autoihin.
 
Sinänsä jännä, että Tesla ei ole mitään (edes huonosti toimivaa) älyä saanut noihin valoihin tehtyä, vaikka niitä matriiseja on pitkälle yli vuosi jo laitettu autoihin.

Johtunee amerikan lainsäädännöstä ja siitä, että amerikka on teslan kotimarkkina. Amerikassa alkuvuodesta 2022 hyväksyttiin matriisivalot käyttöön. Nyt tesla voinee viimeistellä matriisivalot, kun speksit sekä eu:n että amerikan osalta ovat selvät.

Toinen juttu on, että voisi kuvitella ilman parempaa tietoa, että ajan kanssa berliini alkaa tekemään eu-spekseihin optimoitua kärryä. Amerikan tehtaat jätetään jauhamaan jenkkimarkkinan kärryjä. Kiina taitaa olla jonkinsortin export hubi, mistä toimitetaan muihinkin maihin jollain logiikalla. Berliinin tehdas on vasta rampup vaiheessa.

lähd usa:n matriisivalojen hyväksynnälle viime talvelta:
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä jännä, että Tesla ei ole mitään (edes huonosti toimivaa) älyä saanut noihin valoihin tehtyä, vaikka niitä matriiseja on pitkälle yli vuosi jo laitettu autoihin.

Jep, VAG matriiseilla ajaneena voin todeta ainakin Model Y: n osalta sen, että valot eivät nykytilanteessa ole kovin häävit ilman matriisitoiminnallisuutta. Tätä odotellessa.
 
Matriisit vaatii kans yhden oman kameransa, onko Tessuissa sellaista...? Vai onko tarkoitus kiertää tämä kenties patentoitu teknologia jollain omalla kikalla kuten Lidarin poisjättö yrittämällä korvata sen ominaisuudet kameroilla? :hmm:

BMW:ssä on valoja varten taustapeilin jalassa kamera, joka tutkailee etumaastoa (valonlähteitä) ja mukauttaa oman auton valokeilaa.
 
Matriisit vaatii kans yhden oman kameransa, onko Tessuissa sellaista...? Vai onko tarkoitus kiertää tämä kenties patentoitu teknologia jollain omalla kikalla kuten Lidarin poisjättö yrittämällä korvata sen ominaisuudet kameroilla? :hmm:

BMW:ssä on valoja varten taustapeilin jalassa kamera, joka tutkailee etumaastoa (valonlähteitä) ja mukauttaa oman auton valokeilaa.

Kyllähän omassa Teslassanikin on 2 etukameraa (Pääetukamera - enimmäisetäisyys 150 m) ja (Kapea-alainen etukamera - enimmäisetäisyys 250 m). Tämän lisäksi, kaksi sivukameraa osoittaa myös eteenpäin ja näiden enimmäisetäisyydet on 80 m.
 
Kyllähän omassa Teslassanikin on 2 etukameraa (Pääetukamera - enimmäisetäisyys 150 m) ja (Kapea-alainen etukamera - enimmäisetäisyys 250 m). Tämän lisäksi, kaksi sivukameraa osoittaa myös eteenpäin ja näiden enimmäisetäisyydet on 80 m.
Ja on myös takakamera minkä pitäisi näyttää 200m? Silti järjestelmä ei osaa piirtää aika autoa näkyviin.
 
Ja on myös takakamera minkä pitäisi näyttää 200m? Silti järjestelmä ei osaa piirtää aika autoa näkyviin.

Tämä on totta. Toisaalta näyttö on rajallisen kokoinen, että kauempana oleva auto ei muutenkaan näkyisi ellet koske näyttöön.
 
Tämä on totta. Toisaalta näyttö on rajallisen kokoinen, että kauempana oleva auto ei muutenkaan näkyisi ellet koske näyttöön.
Toki näin se on mutta kun koskee niin osaa piirtää ainakin sen mikä on perseessä.
Itse mietin että miten tarkkaan 1mpx kameralla voi ylipäätänsä nähdä 200m päähän.
Kun katsoo sitä striimiä mitä näkee kameroista niin kyllä ainakin itse erottaa silmällä kauemminkin auton. Ja laitteisto saa paremman striimin kuin itse.
 
Nyt on suomessaki lähteny käytettyjen teslojen hinnat nousuun bensojen myötä. Halvin vuoden 2021 Model 3 vajaa 52k nettiautossa. Kiinnostavaa nähä miten elää lähitulevaisuudessa, tuleeko sukellusta heti ku bensan hinta laskee
 
Nyt on suomessaki lähteny käytettyjen teslojen hinnat nousuun bensojen myötä. Halvin vuoden 2021 Model 3 vajaa 52k nettiautossa. Kiinnostavaa nähä miten elää lähitulevaisuudessa, tuleeko sukellusta heti ku bensan hinta laskee

Onhan nuo käytetyt olleet jo tovin hinnoissaan, osa jopa merkittävästi kalliimpia vrt. että tilaisit Teslalta vastaavalla kokoonpanolla uuden. Enemmän mietin sitä sukellusta siinä vaiheessa, kun rupeaa komponenttipula olemaan selätetty ja muut valmistajat puskevat uusia malleja pihalle paremmilla ominaisuuksilla. Tämä ei kuitenkaan vielä ole näköpiirissä.
 
Mitä raati on mieltä 2019 long range wrd vs 2021 standard range jos hinta ja ajokilsat on samat. Ainakin lämpöpumpun ilmeisesti menettää, mutta taitaa olla silti parempi range tuolla isoakkuisella. Meneeköhän jotain muita oleellisia ominaisuuksia jos päätyisi tuohon vanhempaan?
 
Mitä raati on mieltä 2019 long range wrd vs 2021 standard range jos hinta ja ajokilsat on samat. Ainakin lämpöpumpun ilmeisesti menettää, mutta taitaa olla silti parempi range tuolla isoakkuisella. Meneeköhän jotain muita oleellisia ominaisuuksia jos päätyisi tuohon vanhempaan?

Neliveto on aina neliveto, jos sitä tarvitsee/arvostaa. Alkupään eli 2019 M3: ssa on ollut lukuisasti ongelmia kokoonpanolaadun kanssa, toki käytetyissä isoimmat virheet lienevät jo korjattu. Listat ovat repsottaneet, paneelit eivät osu yhteen, kummallisia nitinöitä jne. Pikalatausteho on LR-malleissa parempi, "mallivuotta" katsomatta. Jos tarvitsee nelivetoa ehdottomasti + parempaa rangea, ja on valmis lyhyempään takuuaikaan - ota LR. Mikäli hiukan uudempi tekniikka on itselleen tärkeämpää, ja on valmis karsimaan toimintasäteestä hiukan, sekä pikalataustehoista, SR on riittävä. Itse ottaisin uusimman mallin, mitä budjettiin mahtuu - riippumatta siitä, onko SR/LR/Perf.
 
Mitä raati on mieltä 2019 long range wrd vs 2021 standard range jos hinta ja ajokilsat on samat. Ainakin lämpöpumpun ilmeisesti menettää, mutta taitaa olla silti parempi range tuolla isoakkuisella. Meneeköhän jotain muita oleellisia ominaisuuksia jos päätyisi tuohon vanhempaan?

Jos molemmissa on samantasoiset varusteet, samanlainen laatu (paneeligapit, maalipinta, äänieristeet yms) niin henk koht ottaisin tuon long rangen, tietysti range ja neliveto ne tärkeimmät mutta esim. mahdolliset haamujarrutukset ovat talvella vähemmän pelottavia nelarilla kuin takavedolla.

Lisäksi tuossa 2019 mallissa lienee vielä tutka joka jonkun teorian mukaan vähentää haamujarrutuksia mutta tästäkin taitaa olla aika monta näkemystä?
 
Kyllähän omassa Teslassanikin on 2 etukameraa (Pääetukamera - enimmäisetäisyys 150 m) ja (Kapea-alainen etukamera - enimmäisetäisyys 250 m). Tämän lisäksi, kaksi sivukameraa osoittaa myös eteenpäin ja näiden enimmäisetäisyydet on 80 m.
Eteen on kolme kameraa. Laaja, keskimatka ja kauas katsona kapea.
 
Tämä ei taida edesauttaa FSD: n tuloa Euroopassa (muiden asioiden riinnalla).
Eipä taida olla juurikaan merkitystä. Ensi vuonna tulossa lvl 3 autonominen ajo max 130 kph Eurooppaan ja esim. nyt tesla vision toimii 140 kph ja tutkalla yli 140 kph. Toiveissa voi elää, että 2025 sallitaan jo lvl4/5 autonominen ajo henkilöautoliikenteessä. Tiedä mikä tilanne teslalla on silloin, mutta enemmän katsoisin noita lainsäädäntöjä kuin Teslan etenemistä FSD.
 
Eipä taida olla juurikaan merkitystä. Ensi vuonna tulossa lvl 3 autonominen ajo max 130 kph Eurooppaan ja esim. nyt tesla vision toimii 140 kph ja tutkalla yli 140 kph. Toiveissa voi elää, että 2025 sallitaan jo lvl4/5 autonominen ajo henkilöautoliikenteessä. Tiedä mikä tilanne teslalla on silloin, mutta enemmän katsoisin noita lainsäädäntöjä kuin Teslan etenemistä FSD.

Onko tämä varmistettua, että tulee varmasti Eurooppaan? Vai vasta spekulointia? Toki itse FSD: n hankkineena odotan tätä kovasti.
 
Onko tämä varmistettua, että tulee varmasti Eurooppaan? Vai vasta spekulointia? Toki itse FSD: n hankkineena odotan tätä kovasti.
Tammikuun 1. päivästä alkaen aikaisintaan sallitaan nuo highwaypilotit 130kph lvl3 tasolla. Teslalla se on tällä hetkellä 140-150kph lvl2 eli tulee pientä takapakkia eri asia tietysti, milloin Tesla saa tuon FSD sallittua niin täysi määräisenä kuin EU sen sallii. Paljonhan tuota FSD kykeneväisyyttä on vuosia suitsittu EU tasolla huonommaksi ja siis rajoittamatonta FSD toimintaa spekuloin vuodelle 2025 aikaisintaan, koska byrokratia tuppaa viemään aikaa ja näköpiirissä ei ole lvl4 käsittelyä EU tasolla ainakaan vielä tiedossa (kunhan tuo lvl3 nyt saadaan pulkkaan ensiksi). Eihän tuo vielä singlestack ole muutenkaan kuin v11 ja koittavat saada parsittua sen kasaan loppuvuonna eri asia miten pitkään hiovat sitten vielä että oikeasti toimii moottoritiellä moitteettomasti puhumattakaan kaupunki/maantie.
 
Mistäs tuo Teslan FSD ottaa nopeusrajoitukset? Saksassa motarilla se halusi ajaa 130 kaikki tietyöalueet sun muut kun ei tajunnut että siinä on 60-80 rajoitus. Muutenkin vähän väliä se on kujalla rajoituksista paikasta riippumatta.

Muutenkaan se Model 3:n autopilotti ei oikein vakuuta kun jarruttelee jatkuvasti kun luulee että rajoitus vaihtuu ja jos viivat puuttuu niin ei tiedä mihin se jatkaa matkaa.
 
Mistäs tuo Teslan FSD ottaa nopeusrajoitukset? Saksassa motarilla se halusi ajaa 130 kaikki tietyöalueet sun muut kun ei tajunnut että siinä on 60-80 rajoitus. Muutenkin vähän väliä se on kujalla rajoituksista paikasta riippumatta.

Muutenkaan se Model 3:n autopilotti ei oikein vakuuta kun jarruttelee jatkuvasti kun luulee että rajoitus vaihtuu ja jos viivat puuttuu niin ei tiedä mihin se jatkaa matkaa.
Vanhoista karttapäivityksistä ilmeisesti, tuli niihin joku uus päivitys hetki sitten, mutta ei se tiedä tietyömaanopeuksista mitään. Tutun Skoda enyaq oli kanssa hämillään nopeuksista kun kiihdytteli ja jarrutteli omiaan luullen välillä että on 120 kph alue vaikka ajoi 80/100 alueella jne. Kuraa nuo tiedot autoissa vielä on ja otti pois nopeus tunnistuksen kun ei se vaan toimi. Ehkä tuo korjaantuu Sonyn kameralla hw4 tai wanhoissa raudoissa ajan myötä oppii tunnistamaan nopeuskyltit varsinkin nuo diginopeuskyltit isoin haaste.
 
Jos on HW3 niin osaa lukea perus teillä liikennemerkit. Ei motareilla.
 
Eli ei osaa lukea led-nopeusnäyttöjä jne. -> ei tule koskaan saamaan lvl3-lupia Euroopassa.
Nykyinen kamera ei osaa led tauluja. Menee kuva muutenkin mössöksi. Jokunen aika sitten oli jo juttua että etukamera uusitaan. Tuleeko sitten hw4 myötä vaiko aiemmin.
 
Tässä tuo data avattuna

Lisäksi tehty Saksassa 3kpl Model Y testiautoa joissa etu- ja takapää casting. Pattereita eivät saaneet autoon (4680).

Luulin että tekevät Saksassa jo molempien päiden castingin mutta eivät ilmeisesti teekään vaan auto on vanhaa tapaa.

 
Jos on HW3 niin osaa lukea perus teillä liikennemerkit. Ei motareilla.
Osaa lukea mutta ei osaa aina reagoida maanteilläkään. Esim 4 tiellä on kohta jossa 100 lätkä, auto lukee oikein ja merkitkin piirtyvät hienosti "fsd vizualisationiin" näkyviin. Silti jonkun vanhan karttadatan takia lyö 60km/h päälle. En vaan tajua miksi kun kamerat kuitenkin kyltin näkee
 
Osaa lukea mutta ei osaa aina reagoida maanteilläkään. Esim 4 tiellä on kohta jossa 100 lätkä, auto lukee oikein ja merkitkin piirtyvät hienosti "fsd vizualisationiin" näkyviin. Silti jonkun vanhan karttadatan takia lyö 60km/h päälle. En vaan tajua miksi kun kamerat kuitenkin kyltin näkee
Onko 4 tie moottoritie vai vaan 100km/h oleva tie? Näiden välillä on ero. Jos tie on merkattu moottoritieksi voit nostaa myös AP nopeutta yli 120km/h. Normaaleilla teillä nopeus on maksimissaan lukittu luettuun/saatuun tietoon. Poislukien jos käyttää jotain omaa prosenttia/nopeutta asetuksissa.

Moottoritiellä vaikka on työmaanopeus ei auto lue tätä sisään.
 
Onko 4 tie moottoritie vai vaan 100km/h oleva tie? Näiden välillä on ero. Jos tie on merkattu moottoritieksi voit nostaa myös AP nopeutta yli 120km/h. Normaaleilla teillä nopeus on maksimissaan lukittu luettuun/saatuun tietoon. Poislukien jos käyttää jotain omaa prosenttia/nopeutta asetuksissa.

Moottoritiellä vaikka on työmaanopeus ei auto lue tätä sisään.

Maantie se on tolla kohtaa, joutsasta ehkä 10-20km pohjoiseen, tai no uusi ohituskaista maantien yhteydessä kyseessä. Mutta nimenomaan siis AP olettaa jostain syystä tossa kohtaa olevan 60km/h rajoitus, ja AP laittaa rajaksi max 70km/h jonka yli ei pysty nostamaan. Adaptiivinen vakkari toimii ihan normaalisti eikä tiputtele noihin nopeuksiin.
 
Maantie se on tolla kohtaa, joutsasta ehkä 10-20km pohjoiseen, tai no uusi ohituskaista maantien yhteydessä kyseessä. Mutta nimenomaan siis AP olettaa jostain syystä tossa kohtaa olevan 60km/h rajoitus, ja AP laittaa rajaksi max 70km/h jonka yli ei pysty nostamaan. Adaptiivinen vakkari toimii ihan normaalisti eikä tiputtele noihin nopeuksiin.
Eli jos on maantie niin pitäisi osaa lukea merkit. Ei toki ledejä kunnes rauta vaihtuu kameroissa.
 
Tässä tuo data avattuna

Lisäksi tehty Saksassa 3kpl Model Y testiautoa joissa etu- ja takapää casting. Pattereita eivät saaneet autoon (4680).

Luulin että tekevät Saksassa jo molempien päiden castingin mutta eivät ilmeisesti teekään vaan auto on vanhaa tapaa.

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä
Tuossa jo mainitsin ettei oo frontcasting single piece ja eipä nuo tee structural batteryä 2170 eli se Tesla y 2.0 tulee 4680 kaikilla uudistuksilla.
 
Tuota saa sitten odotella koska 4680 saanti melkein nolla. Todennäköisesti tulee sillä SR malli.
Joo ei oo vielä Berliiniin lastanneet laitteistoa akkutehtaaseen. Vielähän tuosta 4680 Texasin versiosta on aika ristiriitaista tietoa. Yks sanoo että 68kwh akku toinen ilmoittaa softacapped 81 kWh akku. Jospa tuo selkenee kohtapuoleen. Noita sr y malleja on idässä takapotkuna niinkuin oli jenkeissä alkuaikoina ja mikä versio sitten tulee bydin akuilla ja kenties Eurooppaan. Tuossa Teksasin mallissahan ei kuitenkaan puhuta enää kuin awd eli jotenkin haiskahtaa softa capatyltä long rangelta siinä mielessä. Nii suunnitelmat muuttuu lennosta kun sota saanut nousuun tilauskannat, joten jos uskomista että perffiä useampi satatuhatta jonottaa Saksasta nii tuskinpa kiirehtivät long range y mallia Saksasta ennen kevättä kun eivät kykene valmistamaan kuin 5-10k autoa viikossa puolen vuoden päästä.
 
Joo ei oo vielä Berliiniin lastanneet laitteistoa akkutehtaaseen. Vielähän tuosta 4680 Texasin versiosta on aika ristiriitaista tietoa. Yks sanoo että 68kwh akku toinen ilmoittaa softacapped 81 kWh akku. Jospa tuo selkenee kohtapuoleen. Noita sr y malleja on idässä takapotkuna niinkuin oli jenkeissä alkuaikoina ja mikä versio sitten tulee bydin akuilla ja kenties Eurooppaan. Tuossa Teksasin mallissahan ei kuitenkaan puhuta enää kuin awd eli jotenkin haiskahtaa softa capatyltä long rangelta siinä mielessä. Nii suunnitelmat muuttuu lennosta kun sota saanut nousuun tilauskannat, joten jos uskomista että perffiä useampi satatuhatta jonottaa Saksasta nii tuskinpa kiirehtivät long range y mallia Saksasta ennen kevättä kun eivät kykene valmistamaan kuin 5-10k autoa viikossa puolen vuoden päästä.
Kuulostaa oudolta että Tesla laittaisi isoa akkua. Kun ovat tähän asti laittaneet sen minimin ja vähän bufferia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 522
Viestejä
4 507 607
Jäsenet
74 430
Uusin jäsen
Cossujusa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom