Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Muutamia huomioita tuoreen M3 LR:n haltijana, pätenevät varmaan pitkälti Model Y:hynkin:
  • Alusta: käy ajamassa useamman kerran, riittävän pitkään, monenlaisilla teillä, eri kellonaikoihin. Joidenkin takapuoli kalibroituu Teslaan, kaikilla ei varmaan koskaan. Lyhyet joustot ja kova alusta tekevät siitä heiluvan ja tärisevän monenlaisilla teillä, eikä se riipu omasta ajotavasta. Itselläni riippuu päivästä, häiritseekö vai ei. Rengaspaineiden pudottaminen 0,2 bar auttoi hiukan kovuuteen, mutta ei poistanut heilumista. Itse ottaisin performancen, jos saisin valita, sillä jos ottaa joka tapauksessa epämukavan alustan, saa sitten vastapainoksi hauskimman ajettavuuden.
  • Huolto: Teslaa ajavilta kollegoilta ja tutuilta on tullut todella jyrkkää palautetta Teslan huollosta, ja onhan siitä nettipalstoillakin puhuttu paljon. Tämän vuoksi järjestely, jossa on käytettävissä on sijaisauto auton seisoessa huollossa, on välttämätön, jos auton on pakko olla alla tarvittaessa.
  • Perus-autopilotillakin on välillä vaikeuksia pysyä kaistalla monimutkaisemmassa paikassa, vaikka rauta on sama kuin FSD:ssä. Juuri ajaessani Länäriltä Keilaniemen liittymästä ulos auto rupesi kaksikaistaisella rampilla seilaamaan mutkastassa kummallisesti edestakaisin kaistojen välissä mutkitellen. Kaistavahti toimii ok hyvällä tiellä, mutta parannetulla autopilotilla, johon ei voi luottaa, ei tee mitään, sanoivat YT-videot mitä vaan.
  • Hinnat nousevat sitä vauhtia tällä hetkellä globaalisti, että tilaus saattaisi kannattaa tehdä nopeasti. Oma M3 olisi nyt n. 4k€ kalliimpi kuin tilatessa.

Autopilotti (kamerat) kantsii kalibroida. Sieltä valikosta.

Ajaa sen jälkeen paljo paremmin.

Tosin mulla rauta 2.5 eap tuossa S mallissa. Kuusamo - Iisalmi välin ajaa ku juna. Kuusamo - Oulu välillä on pari kohtaa missä hieman epäröintiä mutta ei tarvi puuttua peliin kuiteskaa.
 
Autopilotti (kamerat) kantsii kalibroida. Sieltä valikosta.

Ajaa sen jälkeen paljo paremmin.

Tosin mulla rauta 2.5 eap tuossa S mallissa. Kuusamo - Iisalmi välin ajaa ku juna. Kuusamo - Oulu välillä on pari kohtaa missä hieman epäröintiä mutta ei tarvi puuttua peliin kuiteskaa.

Otin just muutama viikko sitten uuden auton käyttöön ja se kalibroi kamerat automaattisesti siinä kohdassa. Mutta kiitos vinkistä, ei siitä varmaan haittaa ole yrittää kalibroida niitä nyt ihan valikon kautta.
 
Sähköautot nyt! FB ryhmässä on useita vakuutusmyyjiä, jotka painaa tarjouksen jiiriin, vaikka yhtiöltään tuliskin aluksi ihan mettään vietävä tarjous.

Se(kin) asia on meillä vielä hieman muutoksessa kun vanhat tahot eivät ole ihan vielä havahtuneet.
Kannattaa myös kysyä itse eri yhtiöistä. Sain itse ainakin paremman tarjouksen kuin nämä ryhmien vakuutusmyyjät.
 
Otin just muutama viikko sitten uuden auton käyttöön ja se kalibroi kamerat automaattisesti siinä kohdassa. Mutta kiitos vinkistä, ei siitä varmaan haittaa ole yrittää kalibroida niitä nyt ihan valikon kautta.

Juu ja tietyissä paikoissa tuo softa ny sekoilee välillä eli ei siit välttis apua ole etenkin jos jo tehty.

Mut itelle onneksi ajaa isommat siirtymät melko hyvin 90% ajasta. Jalan vian takia ei pysty ajaa kovin pitkään ilman vakkaria. Mikä on teslan kans sinäänsä ikävää talvella jolloin edes tyhmä vakkari ei välttis ole käytössä jos on huono keli.
 
Kävin tänään koeajamassa Tesla Y:n. Koeajo vastasi aika lailla odotuksia, plussina kiva tekniikkalelu, itseajavuudessa on uutuudenviehätystä ja kiihtyvyys hymyilyttää. Sähköautona myös superchargereiden nopea lataus ja itselle riittävä range puoltavat valintaa, sekä myöskin suuri tavaratila.

Neutraali / negatiivinen -osastolta mieleen jäivät nämä asiat:
- Itselleni Teslan sisusta on henkilökohtaiseen makuun ihan miellyttävä, mutta pakko se on myöntää että ohjaamossa ei tunnu millään tavalla premiumilta, verrattuna vaikka X5 PHEV-bemariin jota kävin koeajamassa black friday -kamppiksen aikana. Myös Polestar 2:ssa oli mielestäni aavistuksen parempilaatuinen sisusta.
- Varsinkin uudelle Tesla-kuskille kosketusnäyttöhimmeli vaatii totuttelua, enkä kesken ajon viitsinyt alkaa arvailemaan edes mistä penkinlämmittimiä säädetään. Nämä toki oppii käyttämällä sitten paremmin ajan kanssa.
- Ratin ajotuntuma on vähän siinä ja tässä, esim. Polestar miellytti tämän suhteen enemmän.
- Auto kinuaa jatkuvasti ratin heiluttelua kun autopilotti on päällä. Nykyisessä Fordissakin on kapasitiivinen tunnistus sen suhteen että onko käsi ratilla vai ei, siihen verrattuna tuo heiluttelu tuntuu alkeelliselta. Ehkä siihenkin tottuu.
- Ulkonäöllisesti "ihan jees"-luokkaa, mutta noita Teslojakin alkaa olla jo joka kulmalla niin paljon, että ei tuossa senkään puolesta mitään kovin suurta wow-fiilistä enää tule.

Kokonaisuudessaan ei nyt aiheuttanut mitään pakko saada -fiilistä, mutta ihan varteenotettava ja ehkä jopa paras vaihtoehto edelleen. Tuossa on niin paljon hauskoja ominaisuuksia että pientä laadun heittelyä ja pikkumiinuksia pystyn kyllä katsomaan sormien läpi, mutta talviajon kannalta TM:n hyvin negatiivinen testi vähän kolkuttaa takaraivossa. Noita kun ei nyt keväällä pysty enää itse kokeilemaan.

Sydän myös haikailisi Taycan Sport / Cross Turismon perään, mutta onhan tuossa vielä n. 30 000 € eroa kun Porscheen olisi käytännössä pakko napsia muutama lisävarustekin. Teslan pystyisin vielä jotenkin taloudellisesti perustelemaan, Taycania ei oikein, varsinkaan kun Taycanin rahoituskustannukset olisivat varmasti huomattavasti kovemmat kuin tuo Teslan 1,44%.
 

Tuossa oli kohtuu mielenkiintoinen analyysi mahdollisesta isommasta volttimäärästä 4680 akkupaketissa ja sen vaikutuksesta latausnopeuteen
 

Tuossa oli kohtuu mielenkiintoinen analyysi mahdollisesta isommasta volttimäärästä 4680 akkupaketissa ja sen vaikutuksesta latausnopeuteen

Aika erikoista jos volttimäärää kasvatetaan puhumatta siitä mitään. Nämä nopeamman latauksen hyödyt vaatii kuitenkin tuen myös laturilta, ja olisi ihan kiva että se auton kuski tietää minkälaista laturia maksimaaliseen lataukseen vaaditaan.
 
Tesla muuten näköjään laskenut Superchargerin hintoja
 

Liitteet

  • Screenshot 2022-04-16 205715.png
    Screenshot 2022-04-16 205715.png
    86,5 KB · Luettu: 141
Aika erikoista jos volttimäärää kasvatetaan puhumatta siitä mitään. Nämä nopeamman latauksen hyödyt vaatii kuitenkin tuen myös laturilta, ja olisi ihan kiva että se auton kuski tietää minkälaista laturia maksimaaliseen lataukseen vaaditaan.
Joo eipä nuista volteista juuri kukaan mainostele. Mutta oli tuossa taulukko missä verrattiin nykyisiin eri latureihin ja yli 40% maksimi piikkilataus kasvaisi verrattuna edellisiin 350v akkuihin ettei se pelkkä laturi aiheuta pullonkaulaa. On noissa 350kw latureissa 500 ampeerin syöttötehoa ja esim suomalainen kempower tarjoaa 500/800 volttia riippuen autonakusta eli huolehtii parhaimman asetuksen automaattisesti. Enemmän kai sitä toivoopi noita 350kw latureita Suomeen kuin 50/150kw, alkaa olla menneen talven lumia nuo laturit.
 
Tesla poistanut USAssa uusista autoista matkalaturin. Suomen sivuilla lukee, että tulee mukana. Todennäköisesti tulee viikon kahden sisään muuttumaan täälläkin.

Elon sanonut, että käytetään liian vähän niin turha toimittaa auton mukana.
 
Tesla poistanut USAssa uusista autoista matkalaturin. Suomen sivuilla lukee, että tulee mukana. Todennäköisesti tulee viikon kahden sisään muuttumaan täälläkin.

Elon sanonut, että käytetään liian vähän niin turha toimittaa auton mukana.

Mistä näitä varustetietoja näkee Suomen osalta, mitä vielä kuuluu pakettiin ja mitä ei? Itselle tuo matkalaturi olisi pakollinen varuste, lisää vielä vähän nykyistä Model Y -fomoa jos vielä hetkellisesti Suomessa tuota saa...
 
Mistä näitä varustetietoja näkee Suomen osalta, mitä vielä kuuluu pakettiin ja mitä ei? Itselle tuo matkalaturi olisi pakollinen varuste, lisää vielä vähän nykyistä Model Y -fomoa jos vielä hetkellisesti Suomessa tuota saa...
Mainitaan täällä, että tulee auton mukana.
 
Tesla poistanut USAssa uusista autoista matkalaturin. Suomen sivuilla lukee, että tulee mukana. Todennäköisesti tulee viikon kahden sisään muuttumaan täälläkin.

Elon sanonut, että käytetään liian vähän niin turha toimittaa auton mukana.

Oli todellinen syy mikä tahansa (kustannussäästöt) niin ymmärrän kyllä Elonin kommenttiakin. 4kk aikana olen käyttänyt matkalaturia kaksi kertaa, ja kumpikaan kerta ei ollut varsinaisesti pakollinen. Latausteho kun on sillä niin aneeminen, että pikalaturilla saa muutamassa minuutissa haettua samat kilowattitunnit akkuun kuin matkalaturilla yön aikana.

Esim: 8 A virralla 8 tuntia siirtää 15 kwh akkuun ilman häviötä. 50 kw latausteholla samat siirtyy 18 minuutissa.

Toki on helppo keksiä tilanteita, joissa matkalaturista olisi hyötyä. Eri asia sitten on kuinka suuri osa omistajista näihin tilanteisiin joutuu.
 
Oli todellinen syy mikä tahansa (kustannussäästöt) niin ymmärrän kyllä Elonin kommenttiakin. 4kk aikana olen käyttänyt matkalaturia kaksi kertaa, ja kumpikaan kerta ei ollut varsinaisesti pakollinen. Latausteho kun on sillä niin aneeminen, että pikalaturilla saa muutamassa minuutissa haettua samat kilowattitunnit akkuun kuin matkalaturilla yön aikana.

Esim: 8 A virralla 8 tuntia siirtää 15 kwh akkuun ilman häviötä. 50 kw latausteholla samat siirtyy 18 minuutissa.

Toki on helppo keksiä tilanteita, joissa matkalaturista olisi hyötyä. Eri asia sitten on kuinka suuri osa omistajista näihin tilanteisiin joutuu.
Kannattaa huomioida, että nyt on jo kahdesti käytetty selityksenä tuota, että statistiikka osoittaa alhaista käyttöä, niin asia on otettu pois.
Tätä tullaa todennäköisesti vielä näkemään enemmissä määrin kun ei suoraan voida myöntää, että kulut ovat nousseet ja nyt pitää kääriä enemmän tulosta.
 
Harvemmin matkalaturia tulee käytettyä, mutta kyllä se itselle pakollinen varuste on. Antaa vapautta mökkireissuille jne, kun saa akun täyteen kohteessa ennen kotimatkaa.
 
Kannattaa huomioida, että nyt on jo kahdesti käytetty selityksenä tuota, että statistiikka osoittaa alhaista käyttöä, niin asia on otettu pois.
Tätä tullaa todennäköisesti vielä näkemään enemmissä määrin kun ei suoraan voida myöntää, että kulut ovat nousseet ja nyt pitää kääriä enemmän tulosta.
Jep. Aina Tesla vois tehdä niin, että uuden auton mukana matkalaturia ei tule. Mutta sen saa halutessaan ilmaiseksi myyjältä. I'll bet that ain't gonna happen.
 
Vastaavasti allekirjoittaneelle matkalaturi on käytössä viikottain, sillä lataukset hoidetaan taloyhtiön tolpista. Type 2 -johtoa harvemmin - lähinnä jos haluaa kauppareissun yhteydessä jokusen kilowatin lasketella sisään. Ei tuo 300-400€ hankintahinta vielä mahdoton ole vaikkakin harmittavaa, että se jää pois uusien autojen varustelusta ainakin tässä tapauksessa rapakon takana.
 
Harvemmin matkalaturia tulee käytettyä, mutta kyllä se itselle pakollinen varuste on. Antaa vapautta mökkireissuille jne, kun saa akun täyteen kohteessa ennen kotimatkaa.
Juurikin näin. Mökillä ja sukulaisissa hyvä yön yli latailla jos eivät omista sähköautonlatauspistettä.
 
Itellä on myös matkalaturi kokoajan käytössä, oma parkkipaikka on sähköauton latauspaikka, mutta vaan yksivaihe 16A. Eli matkalaturilla latailen omalla autopaikalla. Jos uusista poistetaan se, niin saisivat laskea matkalaturin hintaa, nythän se maksaa 390€ suomessa laturi+suko sovitin
 
Kannattaa huomioida, että nyt on jo kahdesti käytetty selityksenä tuota, että statistiikka osoittaa alhaista käyttöä, niin asia on otettu pois.
Tätä tullaa todennäköisesti vielä näkemään enemmissä määrin kun ei suoraan voida myöntää, että kulut ovat nousseet ja nyt pitää kääriä enemmän tulosta.
Niin, eiköhän se ole aika varmaa, että tuolle matkalaturin karsimiselle on lähdetty kun on esimerkiksi saatavuusongelmia tai kustannuspainetta. Vähäisellä keskimääräisellä käytöllä on sitten perusteltu, että leikataan mieluummin tästä kuin jostain asiakkaille enemmän merkityksellisestä asiasta.
 
Niin, eiköhän se ole aika varmaa, että tuolle matkalaturin karsimiselle on lähdetty kun on esimerkiksi saatavuusongelmia tai kustannuspainetta. Vähäisellä keskimääräisellä käytöllä on sitten perusteltu, että leikataan mieluummin tästä kuin jostain asiakkaille enemmän merkityksellisestä asiasta.
Näinhän se onkin.
 
Tuli laitettua Model Y LR tilaukseen eilen lauantaina. Valkoinen perusväri ja perusvanteet + kitkarengaspaketti Tesla-vanteilla. Vanha C-mersu meni Autovexiin ja ensi viikon jännittelen sen osalta pääsenkö rahoituksessa nollille tai plussalle, vai miten käy.

Teslan pitäisi saapua syyskuussa. Miten hyvin teillä muilla nuo alustavat arviot piti paikkansa? Meillä perheessä kaksi autoa joten yhdellä pärjätään kyllä odotusaika hienosti.
 
Itse tilasin Y:n 29.12 ja tällöin arvioitu toimitusaika oli helmikuu. Luovutuspäivä 26.03 eli n. kuukauden myöhästyi

20" vanteilla näyttää heinäkuuta vielä, 19" jostaisyystä menee joo syyskuulle
 
Itse tilasin Y:n 29.12 ja tällöin arvioitu toimitusaika oli helmikuu. Luovutuspäivä 26.03 eli n. kuukauden myöhästyi

20" vanteilla näyttää heinäkuuta vielä, 19" jostaisyystä menee joo syyskuulle
Se on vaan teslan keinotekoinen rajaus, jos maksat enemmän ni saat nopeemmin. Vaihat väriä maksulliseen tai kalliimmat isommat vanteet ni tulee auto nopeampaa. Myös sisätilan värin päivitys nopeuttaa. Bisnes on bisnestä.
 
Niin, eiköhän se ole aika varmaa, että tuolle matkalaturin karsimiselle on lähdetty kun on esimerkiksi saatavuusongelmia tai kustannuspainetta. Vähäisellä keskimääräisellä käytöllä on sitten perusteltu, että leikataan mieluummin tästä kuin jostain asiakkaille enemmän merkityksellisestä asiasta.
Matkalaturit ovat ainakin olleet koko kevään jatkuvasti "out of stock" teslan verkkokaupassa, joten saatavuusongelmat näyttäisi ihan todennäköiseltä.
 
Tarkoituksena vaihdattaa huomenna työpäivän aikana teslaan kesärenkaat alle. Mutta nyt matkalla kotiin tuli mieleen että eihän minulla ole lukkomutterin avainta. Onko se jossain teslan pussukoissa/lokeroissa (auto m3 ostettu uutena kk sitten ) kun ei ole sattunut näkymään?
 
Kysyin tuossa sähköautoketjussa, mutta koska Tesla on ensijainen, niin katsotaan täältä näkemystä.

Eli onko kokemuksia tai näkemyksiä Teslasta mikäli kotilataus rajoittuu 1.8kW tehoihin? Miten lataus onnistuu talvella, meneekö kaikki esilämmittelyyn vai saadaanko kilometreja?

Normaali päivittäinen ajo noin 60km, vuodessa reissuineen noin 25k, pk-seudun talvi.
 
Kysyin tuossa sähköautoketjussa, mutta koska Tesla on ensijainen, niin katsotaan täältä näkemystä.

Eli onko kokemuksia tai näkemyksiä Teslasta mikäli kotilataus rajoittuu 1.8kW tehoihin? Miten lataus onnistuu talvella, meneekö kaikki esilämmittelyyn vai saadaanko kilometreja?

Normaali päivittäinen ajo noin 60km, vuodessa reissuineen noin 25k, pk-seudun talvi.
Jos aloitat latauksen lämpimällä akulla ni saat virtaa akkuun kylmälläkin, mutta riippuu toki lämpötilasta jaksaako vetää täyteen. Ton 60km varmaan jaksaa jälkilämmöillä latailla ilman että joutuu energiaa käyttämään hirveästi lämmitykseen. Mutta kannattaa ehkä varautua ainakin kylmimmillä keleillä lataamaan myös muualla, pk-seudulla on kyllä mahdollisuuksia ja ei pk-seudulla niitä oikeasti kylmiä kausia ole kun sen 25% vuodessa. Ite olen lataillut 3kw teholla ja sillä olen saanut kylmimpinäkin kausina tyhjästä täyteen, mutta vaikea sanoa mikä osuus siitä menee lämmitykseen ja mikä lataukseen.
 
Tarkoituksena vaihdattaa huomenna työpäivän aikana teslaan kesärenkaat alle. Mutta nyt matkalla kotiin tuli mieleen että eihän minulla ole lukkomutterin avainta. Onko se jossain teslan pussukoissa/lokeroissa (auto m3 ostettu uutena kk sitten ) kun ei ole sattunut näkymään?
Teslassa ei tule mukana lukkomuttereita vaan ovat ihan normaaleja muttereita (tai ei ainakaan mulla tullut). Jos haluaa lukolliset ni ne voi ostaa

 
Se on vaan teslan keinotekoinen rajaus, jos maksat enemmän ni saat nopeemmin. Vaihat väriä maksulliseen tai kalliimmat isommat vanteet ni tulee auto nopeampaa. Myös sisätilan värin päivitys nopeuttaa. Bisnes on bisnestä.
Väriä vaihtamalla ei kyllä näytä ainakaan arvio päivittyvän nopeammaksi, vaikka ottaisi minkälaisen maksullisen ulko / sisäväri -yhdistelmän. Ainoastaan renkaat kalliimpiin vaihtamalla pääsee heinäkuun erään enää.
 
Väriä vaihtamalla ei kyllä näytä ainakaan arvio päivittyvän nopeammaksi, vaikka ottaisi minkälaisen maksullisen ulko / sisäväri -yhdistelmän. Ainoastaan renkaat kalliimpiin vaihtamalla pääsee heinäkuun erään enää.
Aa joo, en ole Y kohdalla tutkaillutkan sen tarkemmin. M3 kohdalla kun vaihtaa mitä vaan, saa aina arviota 3kk taakseppäin helmikuulta 2023, eli kaksi mitä vaan ekstrajuttua ottamalla saa elokuulle toimituksen, sen aikaisemmin ei onnistu
 
Oli todellinen syy mikä tahansa (kustannussäästöt) niin ymmärrän kyllä Elonin kommenttiakin. 4kk aikana olen käyttänyt matkalaturia kaksi kertaa, ja kumpikaan kerta ei ollut varsinaisesti pakollinen. Latausteho kun on sillä niin aneeminen, että pikalaturilla saa muutamassa minuutissa haettua samat kilowattitunnit akkuun kuin matkalaturilla yön aikana.

Esim: 8 A virralla 8 tuntia siirtää 15 kwh akkuun ilman häviötä. 50 kw latausteholla samat siirtyy 18 minuutissa.

Toki on helppo keksiä tilanteita, joissa matkalaturista olisi hyötyä. Eri asia sitten on kuinka suuri osa omistajista näihin tilanteisiin joutuu.
En ymmärrä logiikkaa tässä. Jos auto seisoo yöllä, miten ihmeessä olisi kätevämpää ajella johonkin laturille erikseen odottelemaan? Minä ainakin latasin pikalaturilla äskeiseltä reissulta palatessa tasan ne 10 %-yksikköä, jotka tarvitsin kotiin pääsemistä varten ilman peräaukon kiristelyä. Sen verran ehti latautua vessakäynnin aikana ja yhtään pidempää ei kiinnostanut odotella. Auto valui talliin 13 %:n varauksella ja aamulla oli taas riittävästi mehua viikon arkiajoihin.
 
Siirretääs tänne:
Miten näistä Tesloista saa autoliikkeistä vaihdossa hyvitystä? Huomaan kyllä että käytettyjen pyynnit ovat aika kovia, mutta vetääkö liikkeet vain näistä "riskin takia" suurempia katteita?
 
Viimeksi muokattu:
Siirretääs tänne:
Miten näista Tesloista saa autoliikkeistä vaihdossa hyvitystä? Huomaan kyllä että käytettyjen pyynnit ovat aika kovia, mutta vetääkö liikkeet vain näistä "riskin takia" suurempia katteita?
Jaa a riippuu. Tarjontaa on mutta sanoisin että 10-15k vähemmän kuin uusi.
 
Jaa a riippuu. Tarjontaa on mutta sanoisin että 10-15k vähemmän kuin uusi.
Siirretääs tänne:
Miten näistä Tesloista saa autoliikkeistä vaihdossa hyvitystä? Huomaan kyllä että käytettyjen pyynnit ovat aika kovia, mutta vetääkö liikkeet vain näistä "riskin takia" suurempia katteita?

Ite sain omasta 6kk vanhasta 10k ajetusta SR+ viime viikolla tarjouksen 46500€ kun olin ostamassa samanikäistä Long Rangea tilalle. Eli aika lähelle mitä maksoin uutena, toki sillä oletuksella että olisin sen long rangen ostanu siihen 60k pyyntihintaan. Vielä ei oo kauppoja tehty, katsotaan
 
Ite sain omasta 6kk vanhasta 10k ajetusta SR+ viime viikolla tarjouksen 46500€ kun olin ostamassa samanikäistä Long Rangea tilalle. Eli aika lähelle mitä maksoin uutena, toki sillä oletuksella että olisin sen long rangen ostanu siihen 60k pyyntihintaan. Vielä ei oo kauppoja tehty, katsotaan
Facebookin puolella oon nähnyt myytäviä Tesloja silloin tällöin ja ilmeisesti ne menee sitäkin kautta kaupaksi.

Tuo 46500€ vaikuttaisi aika halvalta hinnalta, kun vertaa nettiauton pyynteihin. Nuo 2000€ kalliimpia ja yksillä renkailla.
 
Facebookin puolella oon nähnyt myytäviä Tesloja silloin tällöin ja ilmeisesti ne menee sitäkin kautta kaupaksi.

Tuo 46500€ vaikuttaisi aika halvalta hinnalta, kun vertaa nettiauton pyynteihin. Nuo 2000€ kalliimpia ja yksillä renkailla.


No en tiiä, mul on karvalakki eli varmaan jollain 49k ne laittais sen myyntiin ja pikku tinkivaran kanssa pari tonnia tai vähän reilu voittoa? Aika maltillinen voitto mun mielestä, prosentuaalisesti ~5% jää autoliikkeelle.
 
Ite toki ku myy ni saa ehkä vähän enemmän, mutta onko ostajia? Tän hintaluokan autoissa halutaan rahotusta
 
Kysymys: onko teslaan tuulilaseja saatavana muualla ku teslalla ittellään vai mitääkö mennä lempäälään/vantaalle vaihtaa? Ku siinähä on kameroiden kohalla ne spessut lämmitinvastukset ym. Löi kiveniskemä ikävästi tuulilasiin halkeeman
 
Kysymys: onko teslaan tuulilaseja saatavana muualla ku teslalla ittellään vai mitääkö mennä lempäälään/vantaalle vaihtaa? Ku siinähä on kameroiden kohalla ne spessut lämmitinvastukset ym. Löi kiveniskemä ikävästi tuulilasiin halkeeman
Autoklinikka vaihtaa lasit.
 
Ei tarvinnut kauan odotella että Suomeen alkoi valumaan noita Saksan tehtaalta, vielä kun saisi etuosan yhtenä valuna ja 4680 akulla niin saisi kulkuneuvon alle. Tuo perf vielä käytännössä siis vielä sama kuin Kiinan mallit.

Onko näillä muutoksilla oikeasti mitään merkitystä loppukäyttäjälle että niitä kannattaisi erikseen odotella?
 
Oli todellinen syy mikä tahansa (kustannussäästöt) niin ymmärrän kyllä Elonin kommenttiakin. 4kk aikana olen käyttänyt matkalaturia kaksi kertaa, ja kumpikaan kerta ei ollut varsinaisesti pakollinen. Latausteho kun on sillä niin aneeminen, että pikalaturilla saa muutamassa minuutissa haettua samat kilowattitunnit akkuun kuin matkalaturilla yön aikana.

Esim: 8 A virralla 8 tuntia siirtää 15 kwh akkuun ilman häviötä. 50 kw latausteholla samat siirtyy 18 minuutissa.

Toki on helppo keksiä tilanteita, joissa matkalaturista olisi hyötyä. Eri asia sitten on kuinka suuri osa omistajista näihin tilanteisiin joutuu.
Minulle on ainakin ihan helppo keksiä tilanteita joissa matkalaturista on hyötyä: jos esim. kotonasi ja/tai työpaikallasi ainoa latausmahdollisuus on tavallisesta suko-pistorasiasta.

Kaikki sähköautoilijat eivät asu maaseudulla omakotitaloissa. Varsinkin taajamissa ihmiset asuvat yleisesti kerrostaloissa, eikä asukkaiden autopaikoille, joissa normaalisti on lämmitystolppa, yleensä hankita 11kW Type2-latausasemia koska sähkönsyöttö ei kestäisi sitä että kaikki latailisivat sillä teholla samanaikaisesti.

Silloin paljon parempi, tai ainakin halvempi, ratkaisu on tarjota sähköautoilijoille mahdollisuus vaihtaa lämmitystolppa esim. 8A suko-lataustolppaan. Näin esim. meidän taloyhtiössämme on tehty, ja latailenkin öisin sellaisesta. Kyllä illassa ja yössä on niin paljon tunteja että tosi paljon saisi ajaa ja/tai auton pitäisi olla ihan hirmuinen sähkönkuluttaja mahdottoman isolla akulla, jos esim. 10-14 tuntia 8A latailua ei helpostikin toisi tarvittavat energiamäärät akkuun seuraavan päivän ajoja varten.

Sama työpaikallani, työnantaja tarjoaa meille kahdelle sähköautoilijalle mahdollisuutta latailla 8A suko-pistorasiasta työpäivän aikana. 11kW laturia työnantaja ei ole aikeissa ainakaan toistaiseksi hankkia, ja sama se mulle, pääasia että jonkin verran saa energiaa ladattua. Kyllä mä työpäivän aikana saan tuollaiset 60km toimintamatkaa ladattua töissä, ja sen päälle sitten kotona yölataukset. Hyvin riittää näillä energia 120-200km päivittäisille ajoilleni.

JOS on mennyt asentamaan kotiinsa esim. 11kW type2-latausaseman ja sama on töissä tai ei ole töissä latausmahdollisuutta ollenkaan, sitten ymmärrän ettei "matkalaturille" ole juurikaan käyttöä. Mutta kuten sanottu, varsin harvalla kerrostaloasujalla on mahdollisuutta sellaisen hankkimiseen (ja veikkaan ettei ole monella rivitalolaisellakaan, riippuen mistä sähkö autopaikoille tulee).

Toisaalta, minunkaan sähköautoni mukana ei tullut matkalaturia, mutta paksu 22kW tehoon kykenevä type2-type2 latauspiuha kyllä tuli. Se oli minulle ihan ok koska ilmeisesti autojen mukana tulevat matkalaturit on rajoitettu max 8A virralle, muutamalla satasella ostin paremman matkalaturin jossa voi itse valita 6A/8A/10A/12A/16A. Käytän mieluummin sellaista, jos vaikka jossain on tarjolla parempi supersuko-latausmahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle on ainakin ihan helppo keksiä tilanteita joissa matkalaturista on hyötyä: jos esim. kotonasi ja/tai työpaikallasi ainoa latausmahdollisuus on tavallisesta suko-pistorasiasta.

Kaikki sähköautoilijat eivät asu maaseudulla omakotitaloissa. Varsinkin taajamissa ihmiset asuvat yleisesti kerrostaloissa, eikä asukkaiden autopaikoille, joissa normaalisti on lämmitystolppa, yleensä hankita 11kW Type2-latausasemia koska sähkönsyöttö ei kestäisi sitä että kaikki latailisivat sillä teholla samanaikaisesti.

Silloin paljon parempi, tai ainakin halvempi, ratkaisu on tarjota sähköautoilijoille mahdollisuus vaihtaa lämmitystolppa esim. 8A suko-lataustolppaan. Näin esim. meidän taloyhtiössämme on tehty, ja latailenkin öisin sellaisesta. Kyllä illassa ja yössä on niin paljon tunteja että tosi paljon saisi ajaa ja/tai auton pitäisi olla ihan hirmuinen sähkönkuluttaja mahdottoman isolla akulla, jos esim. 10-14 tuntia 8A latailua ei helpostikin toisi tarvittavat energiamäärät akkuun seuraavan päivän ajoja varten.

Sama työpaikallani, työnantaja tarjoaa meille kahdelle sähköautoilijalle mahdollisuutta latailla 8A suko-pistorasiasta työpäivän aikana. 11kW laturia työnantaja ei ole aikeissa ainakaan toistaiseksi hankkia, ja sama se mulle, pääasia että jonkin verran saa energiaa ladattua. Kyllä mä työpäivän aikana saan tuollaiset 60km toimintamatkaa ladattua töissä, ja sen päälle sitten kotona yölataukset. Hyvin riittää näilllä energia 120-200km päivittäisille ajoilleni.

JOS on mennyt asentamaan kotiinsa esim. 11kW type2-latausaseman ja sama on töissä tai ei ole töissä latausmahdollisuutta ollenkaan, sitten ymmärrän ettei "matkalaturille" ole juurikaan käyttöä. Mutta kuten sanottu, varsin harvalla kerrostaloasujalla on mahdollisuutta sellaisen hankkimiseen (ja veikkaan ettei ole monella rivitalolaisellakaan, riippuen mistä sähkö autopaikoille tulee).

Toisaalta, minunkaan sähköautoni mukana ei tullut matkalaturia, mutta paksu 22kW tehoon kykenevä type2-type2 latauspiuha kyllä tuli. Se oli minulle ihan ok koska ilmeisesti autojen mukana tulevat matkalaturit on rajoitettu max 8A virralle, muutamalla satasella ostin paremman matkalaturin jossa voi itse valita 6A/8A/10A/12A/16A. Käytän mieluummin sellaista, jos vaikka jossain on tarjolla parempi supersuko-latausmahdollisuus.

Erittäin hyvä pointti ja asian ytimessä. Tarkastelemme maailmaa omasta kuplastamme ja teemme tahattomia yleistyksiä oman arkisen käyttäytymisemme kautta. Allekirjoittanut asuu tosiaan myös rivitalossa. Kustannussyistä oli järkevämpää muuttaa tolppien huput supersukoiksi. Teslan mukana tullut matkalaturi antaa kylläkin 13a sisään, joten kyllä sillä pärjää varsin hyvin omaa ajoprofiilia katsoen. Ymmärrän toki jos päivittäin matkaa tulee tehtyä se 200km eikä latausmahdollisuutta ole työpaikalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 545
Viestejä
4 508 236
Jäsenet
74 432
Uusin jäsen
Lu0pio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom