Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Juu sinänsä ymmärrän että tarvittaessa voi yöpy mutta kun tuntuu että Helsinkiläiset ajaa Espoon metsään yöpymään. No kait se on jotenkin jännää.
 
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.

Tää on näitä "mielenkiintoisia" ilmiöitä mitä sähköautoilu on tuonut mukanaan. Bensalenkkarilla ei tule mieleenkään moinen! Toinen on sit ku otetaan töistä "lomaa" ja oikein hotelliin nukkumaan taikka etäpäivä kun pitää lähteä viemään tesla huoltoon toiselle puolen Suomea.
 
Karvalakkiteslan tilaukselle päivittyi tänää toimitusaika-arvioksi: Kesäkuu 08 – Kesäkuu 22. Joku nippu sieltä on autoja varmaan siis tulossa vielä kesäkuussa.
 
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.
Teslailun kuukausikustannukset ainakin itselläni on pienemmät kuin halvimman mahdollisen polttiskotteron niin vähän ontuu tuo teoria.
Autossa en vielä ole nukkunut mutta pohjoisessa olisi hyvät kalapaikat lähellä Superchargeria niin vähän polttelisi tuo että muutaman tunnin unet Teslassa ja aamuhämärässä jättitaimenta perhokalastamaan. Nukkuu vaikka viimeisen yön hotellissa kunnolla niin jaksaa ajella kotisuomeen.
 
Onko kenellekkään tullut vielä 2022.16 ladattavaksi? Näköjään viimeviikolla tullu jakoon, kiinnostelisi koeajokokemukset takaluukun kanssa kun päivityksen pitäisi piristää sitä moottoria
 
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.
Nukkuuhan moni teltassakin. Teslassa saa lämppärin/ilmastoinnin päälle, ei sade haittaa ja on vielä lasikattokin niin voi katsella tähtiä tms.

Ihan hyvin mahtuu patjakin noihin kun penkit kaataa niin kyllähän tesla aina teltan voittaa.

Itse voisin kuvitella ajelevani johonkin lappiin ja yöpyväni teslassa muutaman yön. Ehkä joskus jos tuollaisen ostan.
 
Karvalakkiteslan tilaukselle päivittyi tänää toimitusaika-arvioksi: Kesäkuu 08 – Kesäkuu 22. Joku nippu sieltä on autoja varmaan siis tulossa vielä kesäkuussa.
Koska tilattu ja oliko jotain extraa vai ihan valkoinen RWD, musta sisusta ja aerot?
 
Koska tilattu ja oliko jotain extraa vai ihan valkoinen RWD, musta sisusta ja aerot?
Marraskuussa tilattu. Skippasin maaliskuussa toimituksen omasta pyynnöstä. Valkoinen takaveto, ei mitään extroja muutakuin talvirengassetti.
 
Marraskuussa tilattu. Skippasin maaliskuussa toimituksen omasta pyynnöstä. Valkoinen takaveto, ei mitään extroja muutakuin talvirengassetti.
Itellä 25pv marraskuuta tilattu vastaava karvalakki ja ei tullu vielä päivitystä tohon arvioituun "toukokuu 2022" aikaan. Alkaa vähän jännittää tuleeko Q2 erästä oma.
 
Karvalakkiteslan tilaukselle päivittyi tänää toimitusaika-arvioksi: Kesäkuu 08 – Kesäkuu 22. Joku nippu sieltä on autoja varmaan siis tulossa vielä kesäkuussa.
Milloin oot tilannut tuon?

Edit olitkin jo vastannut. Itsellä näkyy vielä toukokuu ilman VINiä. Joulukuun lopussa tilattu.
 
GLOVIS SPLENDOR, Vehicles Carrier - Details and current position - IMO 9702431 - VesselFinder
Tuosta paatista alkaa tulemaan kesäkuun alusta Eurooppaan tesloja ja muutama tulossa lisää Kiinasta eli aika imakat toimitukset ensi kuussa. Oli kuukauden aikalailla nollat tuotannot koronalock downin takia Kiinassa ja arviot noin 100k autoa teslalla vähemmän tänä vuonna.
Tästä löytyy kaikki neljä laivaa mitä tulossa Eurooppaan nyt Q2:lla. Normaalisti noita tulee kuulemma noin 15-16 kpl kvartaalilla. Tesla Ship Tracker
 
Juu sinänsä ymmärrän että tarvittaessa voi yöpy mutta kun tuntuu että Helsinkiläiset ajaa Espoon metsään yöpymään. No kait se on jotenkin jännää.
No jos esim. käyttää rakkauden ammattilaisten palveluita niin onhan se silloinkin tosi kätevä, ei tarvitse säätää kämyisten hotellihuonevarausten kanssa tai säädellä respan kanssa että millaista sakkia sinne huoneeseen saa tuoda. Hoituu vaikka ruokiksella.

Näin niinku ajatuksen tasolla, eihän kukaan oikeasti käy maksullisissa.
 


Vähän kyllä jännittää nuo yhtäkkiä tulevat sekoilut, ratti pyörii kuin hullu, hätävilkut päällä keskellä suoraa pihakatua tms ilman mitään varoitusta. Osaako kukaan sanoa miksi FSD tekee noin, mitä se oikein näki (tai ei nähnyt)?
 
Toiminta on aivan randomia ja neuroverkot mahdottomia ennakoida tai debugata. Tässä lopputulos ja Teslan lähestymistavan konkurssi.
 
Sähköauto pitäisi hankkia n-y-t ja vielä järkevällä hinnalla ja rangella, ja silloinpa vaihtoehdoksi taitaa jäädä tuo model 3. Yhtään ei Teslat olet tuttuja autoja, mutta mitä nyt nettiautoa katsoo niin noita - 21 vuoden malleja joissa pitäisi ilmeisesti olla ilp ja muutenkin refresh on vaikka kuinka paljon tarjolla tuossa 50k hintaluokassa. Ilmeisesti nämä kaikki nyt niitä saksasta uitettuja sitten?

Pitääkö niitä ostaessa tietää jotain tai varoa, kun tuntuu että porukka mielummin tilaa uutena kuin ottaa heti tuollaisen vaikka kilometrejä noilla on 10-20k suurimmalla osalla? Onko akkutakuut ym samantien pois pelistä jos tuolta uitetaan vai onko saksaan myydyt tehty ruostuvasta pellistä?
 
Sähköauto pitäisi hankkia n-y-t ja vielä järkevällä hinnalla ja rangella, ja silloinpa vaihtoehdoksi taitaa jäädä tuo model 3. Yhtään ei Teslat olet tuttuja autoja, mutta mitä nyt nettiautoa katsoo niin noita - 21 vuoden malleja joissa pitäisi ilmeisesti olla ilp ja muutenkin refresh on vaikka kuinka paljon tarjolla tuossa 50k hintaluokassa. Ilmeisesti nämä kaikki nyt niitä saksasta uitettuja sitten?

Pitääkö niitä ostaessa tietää jotain tai varoa, kun tuntuu että porukka mielummin tilaa uutena kuin ottaa heti tuollaisen vaikka kilometrejä noilla on 10-20k suurimmalla osalla? Onko akkutakuut ym samantien pois pelistä jos tuolta uitetaan vai onko saksaan myydyt tehty ruostuvasta pellistä?
50k saat perus mallin, LR on 60k.
Takuut toimii täällä kuten muuallakin EUssa kunhan auto on EU auto.

Porukka tilasi uuden koska se maksoi saman kuin käytetty ja toimitusaika ei ollut pitkä. Nyt tilanne on toinen.
 
Sähköauto pitäisi hankkia n-y-t ja vielä järkevällä hinnalla ja rangella, ja silloinpa vaihtoehdoksi taitaa jäädä tuo model 3. Yhtään ei Teslat olet tuttuja autoja, mutta mitä nyt nettiautoa katsoo niin noita - 21 vuoden malleja joissa pitäisi ilmeisesti olla ilp ja muutenkin refresh on vaikka kuinka paljon tarjolla tuossa 50k hintaluokassa. Ilmeisesti nämä kaikki nyt niitä saksasta uitettuja sitten?

Pitääkö niitä ostaessa tietää jotain tai varoa, kun tuntuu että porukka mielummin tilaa uutena kuin ottaa heti tuollaisen vaikka kilometrejä noilla on 10-20k suurimmalla osalla? Onko akkutakuut ym samantien pois pelistä jos tuolta uitetaan vai onko saksaan myydyt tehty ruostuvasta pellistä?
Minulla lähinnä tulee mieleen:

1. Jos luvataan kahdet renkaat, varmista tarkoittaako se kaksia vanteita myös. Jos ei, varaudu henkisesti ostamaan toiset vanteet itse. Saksassa monilla Tesloilla lienee ajettu yksillä jokakelin renkailla/vanteilla, ja Suomessa kauppias heittää päälle talvirenkaat, mutta ilman vanteita. Kaiketi jotta voi ilmoitukseen laittaa että tulee kaksilla renkailla.

2. Jos on Standard Range (eli RWD) perusmalli, tarkasta onko LFP vai NCA-akulla. Itse ottaisin LFP:llä koska on pitkäikäisempi akku, mutta kai NCA-akuissakin on hyvät puolensa (= suurempi energiatiheys eli kevyempi akku, ja mahdollisesti toimii paremmin kovemmilla pakkasilla).

Joku Tesla-omistaja osannee neuvoa mistä tietää onko LFP, muistikuvani mukaan LFP-akullisissa Tesloissa ei voi määritellä lataukselle prosentuaalista ylärajaa siitä hallintapaneelista, eli se antaa ladata oletusarvoisesti 100% asti.

LR ja Performance kai edelleen tulevat aina NCA-akuilla? Niissä onkin isommat akut, LFP-versiot voisivat ehkä painaa liikaa, en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla lähinnä tulee mieleen:

1. Jos luvataan kahdet renkaat, varmista tarkoittaako se kaksia vanteita myös. Jos ei, varaudu henkisesti ostamaan toiset vanteet itse. Saksassa monilla Tesloilla lienee ajettu yksillä jokakelin renkailla/vanteilla, ja Suomessa kauppias heittää päälle talvirenkaat, mutta ilman vanteita. Kaiketi jotta voi ilmoitukseen laittaa että tulee kaksilla renkailla.

2. Jos on Standard Range (eli RWD) perusmalli, tarkasta onko LFP vai NCA-akulla. Itse ottaisin LFP:llä koska on pitkäikäisempi akku, mutta kai NCA-akuissakin on hyvät puolensa.

Joku Tesla-omistaja osannee neuvoa mistä tietää onko LFP, muistikuvani mukaan LFP-akullisissa Tesloissa ei voi määritellä lataukselle prosentuaalista ylärajaa siitä hallintapaneelista, eli se antaa ladata oletusarvoisesti 100% asti.

LR ja Performance kai edelleen tulevat aina NCA-akuilla? Niissä onkin isommat akut, LFP-versiot voisivat ehkä painaa liikaa, en tiedä.
Ja niillä toisilla mukana tulevilla renkailla ei tee talvella käytännössä mitään. Jos on kahdet renkaat niin suomalainen voi lukea että kahdet kesärenkaat :)
 
Joku Tesla-omistaja osannee neuvoa mistä tietää onko LFP, muistikuvani mukaan LFP-akullisissa Tesloissa ei voi määritellä lataukselle prosentuaalista ylärajaa siitä hallintapaneelista, eli se antaa ladata oletusarvoisesti 100% asti.
Kyllä sen latauksen ylärajan voi määritellä lfp-akkuisellekin eli tuosta ei voi päätellä.
 
Minulla lähinnä tulee mieleen:

1. Jos luvataan kahdet renkaat, varmista tarkoittaako se kaksia vanteita myös. Jos ei, varaudu henkisesti ostamaan toiset vanteet itse. Saksassa monilla Tesloilla lienee ajettu yksillä jokakelin renkailla/vanteilla, ja Suomessa kauppias heittää päälle talvirenkaat, mutta ilman vanteita. Kaiketi jotta voi ilmoitukseen laittaa että tulee kaksilla renkailla.

2. Jos on Standard Range (eli RWD) perusmalli, tarkasta onko LFP vai NCA-akulla. Itse ottaisin LFP:llä koska on pitkäikäisempi akku, mutta kai NCA-akuissakin on hyvät puolensa (= suurempi energiatiheys eli kevyempi akku, ja mahdollisesti toimii paremmin kovemmilla pakkasilla).

Joku Tesla-omistaja osannee neuvoa mistä tietää onko LFP, muistikuvani mukaan LFP-akullisissa Tesloissa ei voi määritellä lataukselle prosentuaalista ylärajaa siitä hallintapaneelista, eli se antaa ladata oletusarvoisesti 100% asti.

LR ja Performance kai edelleen tulevat aina NCA-akuilla? Niissä onkin isommat akut, LFP-versiot voisivat ehkä painaa liikaa, en tiedä.
Jos latausvalikossa on daily ja trip akun kuvassa, niin kyseessä on litium-ioniakku.
LFP-akkuiset lataa kaiketi oletuksella aina täyteen. Eli LFP akkuisissa lukee lataussivulla vain prosentit.

Long rangeja ei taida vielä olla lfp akuilla.
 
Itselläni on ollut lyhyen aikaa Saksasta uitettu kiinalaisvalmisteinen LR 21. Laatu on hyvää, eikä autossa ole ainoatakaan naarmua tai kiveniskemää. Jos nyt kuitenkin olisin hankkimassa autoa, saattaisin ostaa SR+:n. Omassa autossani on vieläpä acceleration boost, eli tehoja on enemmän kuin ikipäivänä tarvitsisin. Huomaan kuitenkin ajelevani aivan yhtä säästeliäästi kuin aiemmilla hybrideilläni, mutta toki siitä on etua, kun tavoitenopeuteen pääsee hetkessä. Parannettu autopilot on myös hyvä, mikäli se ei nosta paljoa hintaa. Pesin tänään pihalla autoa, ja Summon-toiminnosta oli myös hyötyä, kun autoa tarvitsi hieman siirtää nousematta kuitenkaan autoon. Ilmankin toki pärjää ihan hyvin.
 
Tällä hetkellä alla Model 3 2022 vuoden karvalakki LFP-akulla MiC tekosia. Jos nelivetoa, hieman ripeämpää kiihtyvyyttä ja bassovahvistinta ei välttämättä tarvitse, base model on ehdottomasti hyvä valinta. Ladatessani 100% auto tarjoaa raskaalle kaasujalalle 430~ km, joka on enemmän kuin tarpeeksi arkiajoja varten.

Mielenkiintoiseksi tilanteen muuttaa se, että ladatessasi LR -mallia arkiajoja varten 80%, WLTP range jää 500km, kun LFP-akkuisessa 100% se on 510km. Ero meneekin hyvin hienoisesti karvalakin eduksi. LFP-akkua suositellaan ladattavan ainakin kerran viikkoon täyteen, mikä tarkoittaa sitä, että sillä saa rallatella aina täydellä akulla, kun lähtee liikenteeseen. On myös todettu, että kyseisellä kemioilla sisällytetty akku heikkenee hitaammin kuin verrokit, jolloin se kestää useampia lataussyklejä. Ymmärtääkseni LFP:tä pidetään myös hieman paloturvallisempana vaihtoehtona kuin muita.

Vaihtaisinko nykyisen karvalakin LR:ään nelivedon, kiihtyvyyden ja bassovahvistimen vuoksi, kun arkirange on periaatteessa sama näiden kahden mallin välillä? En.
 
LFP on ihan jumal akku autoon nykyisen tiedon varassa. Purkusykleja kestaa 4 kertaisen maaran niin ei pitaisi olla mikaan ongelma saada 10V tai miljoona kilometria mittariin. Ihan vaan ymparistosyista saisi muiden akkujen tekemisen nykyaan kieltaa. LFP ei myoskaan sisalla laheskaan niin paljoa cobolttia tai uita vastaavia lapsityovoima metelleja.
 
LFP ei tykkää latautua kovin vikkelään jos ei ole ehtinyt lämmetä riittävästi. Ainakin tesla porukassa talvella tullu moisia kokemuksia vastaan.

Pätee toki akkuihin yleensäkin , mutta LFP akun heikko puoli tuntuu tuo olevan muihin nähden.
 
Onkohan tama huono talvilataaminen myos se ilmalampopumpun paskuudesta johtuvaa? Ei riita pumpun tehot lammittamaan akkua.
 
Onkohan tama huono talvilataaminen myos se ilmalampopumpun paskuudesta johtuvaa? Ei riita pumpun tehot lammittamaan akkua.

En usko, ja asiat voi olla ton LFP akun suhteen muuttuneet jo.
Josko täällä joku moisella olisi talven ajanut niin voisi valaista asiaa.
 
LFP on ihan jumal akku autoon nykyisen tiedon varassa. Purkusykleja kestaa 4 kertaisen maaran niin ei pitaisi olla mikaan ongelma saada 10V tai miljoona kilometria mittariin. Ihan vaan ymparistosyista saisi muiden akkujen tekemisen nykyaan kieltaa. LFP ei myoskaan sisalla laheskaan niin paljoa cobolttia tai uita vastaavia lapsityovoima metelleja.
Tuo 4* syklejä enemmän on totta kun vertaa Kia/Hyundai LiPo akkuihin joissa 800 sykliä ja sen takia juuri niiden takuussa olekaan maagista 70% minimitasoa mainittu. Jos taas vertaa Teslan long range akkuihin missä 1.5k sykliä niin tuo lfp 2.5k sykliä aika sama kun ei ne kilometrit tule kellään vastaan ajoi sitten 60kwh lfp akulla tai 82kwh nmc long rangella (molemmilla ajaa noin millin paperilla/teoriassa). Isoin juttu jos pois lukee nuo LiPo akut on se akun vanhemenin eli kun auto seisoo vaikka paikallaan 15v ihanne varauksessa nii sen alkaa olemaan kaput oli sitten vaikka lfp. Kehitys kehittyy ja tuosta 4680 puolikuiva-akusta povataan pitempi ikäistä ja kestosta, mutta aika näyttää alkaako niistä 25v ikäisenä virta hiipumaan jos se romutusikä Suomessa silloin sitä luokkaa on.
 
Tuli testattua Saksan y perffiä ja huomio kiinnittyi tammikuussa ajettuun Kiinan awd verrattuna hiljaisuuteen. Toki esim. takapenkiltä puhuessa etupenkille hieman kaikuu Panoraama katon takia ja etupenkillä rengasmelu kumisee riippuen tienlaadusta, mutta ei pistävänä. Takana istuessa en huomannut häiritsevää ääntä kun oli tuplalasit, hattuhylly ja takamoottori päivitetty. Etupenkillä kuulee tuulensuhinan kun laittaa korvaa alle 10cm päähän sivuikkunasta, mutta normaalisti istuessa ei kuule kun ero on noin 20 cm. Puuskittaiset tuulet kantautuu korvaan yli 110kmh nopeuksissa, mutta kohtuu hiljainen ja miellyttävän kumiseva ääni moottoritiellä ajaessa. Lähtökohtana odotin selkeästi meluisampaa autoa kun kitkat vaihtui kesärenkaaksi ja 19-->21, mutta näin ei käynyt. Kaikin puolin pehmeämpää materiaalia sisätiloissa oli lisätty ja esim. 3 mallista tuttu pelkääjänpaikan turvavyön hakkaaminen penkkiin oli korjattu.
 
Kiinan kaupoissa nakee jo LFP kennoja alle 100 euron kwh hintaan ja siita jos arvoisi etta 10 vuoden paasta voisi 70 kwh akun vaihtaa 8ke niin se on minusta viela ihan kohtuullinen kustannus autoon 10V iassa.

En hajuakaan kuinka taobaon linkit toimivat suomesta mutta laitan kuitenniin 淘宝网 - 淘!我喜欢
 
LFP akuissa on ollut käsittääkseni Kiinalaisilla patentteja. Uskon yleistyvän halvemmissa autoissa kun nuo raukeavat.
 
Tuosta LFP patenteista googlettelin että 3 tärkeintä patenttia on rauenneet vuonna 2021 Euroopassa ja 2022 raukeavat muualla.
 
Beobachter: Tesla-Test mit FSD-Software für Europa dürfte dieses Jahr nicht mehr beginnen
Tänä vuonna ei tule Teslan fsd mitään erikoista EU tasolla, mutta Mersun lvl3 voi saada luvan toimia 60kmh sijaan 130kmh nopeudessa jos tässä kuussa vapauttavat tuon rajoituksen.
Kyselin hieman noista Teslan huoltopisteistä niin rekrytoivat 15 jantteria lisää Tampereelle ja Vantaalle yhteensä ja suunnitelmissa avata sitä myöten iltahuolto Vantaalle eli alkaa huollot toimimaan paremmin Tampere, Turku ja Helsinki. Omat rangerit tulossa/ jo on Jyväskylä, Kuopio ja Oulu.
 
Tuli testattua Saksan y perffiä ja huomio kiinnittyi tammikuussa ajettuun Kiinan awd verrattuna hiljaisuuteen. Toki esim. takapenkiltä puhuessa etupenkille hieman kaikuu Panoraama katon takia ja etupenkillä rengasmelu kumisee riippuen tienlaadusta, mutta ei pistävänä. Takana istuessa en huomannut häiritsevää ääntä kun oli tuplalasit, hattuhylly ja takamoottori päivitetty. Etupenkillä kuulee tuulensuhinan kun laittaa korvaa alle 10cm päähän sivuikkunasta, mutta normaalisti istuessa ei kuule kun ero on noin 20 cm. Puuskittaiset tuulet kantautuu korvaan yli 110kmh nopeuksissa, mutta kohtuu hiljainen ja miellyttävän kumiseva ääni moottoritiellä ajaessa. Lähtökohtana odotin selkeästi meluisampaa autoa kun kitkat vaihtui kesärenkaaksi ja 19-->21, mutta näin ei käynyt. Kaikin puolin pehmeämpää materiaalia sisätiloissa oli lisätty ja esim. 3 mallista tuttu pelkääjänpaikan turvavyön hakkaaminen penkkiin oli korjattu.
Eikös nämä päivitykset tullut kaikkin Y vuosimallin 2022 autoihin, eli LR myöskin?
 
Kiinan kaupoissa nakee jo LFP kennoja alle 100 euron kwh hintaan ja siita jos arvoisi etta 10 vuoden paasta voisi 70 kwh akun vaihtaa 8ke niin se on minusta viela ihan kohtuullinen kustannus autoon 10V iassa.

En hajuakaan kuinka taobaon linkit toimivat suomesta mutta laitan kuitenniin 淘宝网 - 淘!我喜欢
This is why BYD Blade battery is ahead of competition - PushEVs
Kuulostaa kalliilta. Toki kuluttajahinta eri kuin yrityksen, mutta 10v on pitkäaika ja luulisi silloin saavan 50€ kWh lfp akkuja. Toki nuo 4680 akut ja sodium ion akut pyörivät 50€ kwh molemmin puolin 10v päästä kuluttajahinnoissa eli akut ovat kohtuuhintaisia uusia.
 
Kuulostaa kalliilta. Toki kuluttajahinta eri kuin yrityksen, mutta 10v on pitkäaika ja luulisi silloin saavan 50€ kWh lfp akkuja. Toki nuo 4680 akut ja sodium ion akut pyörivät 50€ kwh molemmin puolin 10v päästä kuluttajahinnoissa eli akut ovat kohtuuhintaisia uusia.
Maa ajaeettelin etta se 8ke sisaltaa myos sita kotelointia ja asennusta.
 
Tuli testattua Saksan y perffiä ja huomio kiinnittyi tammikuussa ajettuun Kiinan awd verrattuna hiljaisuuteen. Toki esim. takapenkiltä puhuessa etupenkille hieman kaikuu Panoraama katon takia ja etupenkillä rengasmelu kumisee riippuen tienlaadusta, mutta ei pistävänä. Takana istuessa en huomannut häiritsevää ääntä kun oli tuplalasit, hattuhylly ja takamoottori päivitetty. Etupenkillä kuulee tuulensuhinan kun laittaa korvaa alle 10cm päähän sivuikkunasta, mutta normaalisti istuessa ei kuule kun ero on noin 20 cm. Puuskittaiset tuulet kantautuu korvaan yli 110kmh nopeuksissa, mutta kohtuu hiljainen ja miellyttävän kumiseva ääni moottoritiellä ajaessa. Lähtökohtana odotin selkeästi meluisampaa autoa kun kitkat vaihtui kesärenkaaksi ja 19-->21, mutta näin ei käynyt. Kaikin puolin pehmeämpää materiaalia sisätiloissa oli lisätty ja esim. 3 mallista tuttu pelkääjänpaikan turvavyön hakkaaminen penkkiin oli korjattu.

Pari viikkoa on ollut Saksan YP alla ja on mielestäni hiljaisempi yli 80 nopeudessa kuin Kiinan LR 19" kesä tai kitkarenkailla. Taajamassa ei isoa eroa ole, kun molemmissa on sellainen ärsyttävä jurina verratuna esim. model 3. Renkaiden merkillä tuntuu olevan eroa, kun Pirellin 21" voi pitää 3bar ajopaineita, eikä tunnu yhtään lötköiltä. Kolmosessa 20" Misukan PS4 piti olla 3.2bar tai oli ihan vetelän oloinen. Vaikuttanee myös meluun moottoritie nopeuksissa.

Positiivinen yllätys oli Saksalaisten kasauksen laatu tässä autossa. Alkaa olla jo ihan oikean autovalmistajan tasoa. Myös äänentoisto on parantunut kolmosen premium audiosta.

Kolmosen penkki oli kyllä mukavampi pitkässä matkassa. Tämä uusi penkki on mennyt istuimesta Audimaisen kovaan suuntaan.
 
Pari viikkoa on ollut Saksan YP alla ja on mielestäni hiljaisempi yli 80 nopeudessa kuin Kiinan LR 19" kesä tai kitkarenkailla. Taajamassa ei isoa eroa ole, kun molemmissa on sellainen ärsyttävä jurina verratuna esim. model 3. Renkaiden merkillä tuntuu olevan eroa, kun Pirellin 21" voi pitää 3bar ajopaineita, eikä tunnu yhtään lötköiltä. Kolmosessa 20" Misukan PS4 piti olla 3.2bar tai oli ihan vetelän oloinen. Vaikuttanee myös meluun moottoritie nopeuksissa.

Positiivinen yllätys oli Saksalaisten kasauksen laatu tässä autossa. Alkaa olla jo ihan oikean autovalmistajan tasoa. Myös äänentoisto on parantunut kolmosen premium audiosta.

Kolmosen penkki oli kyllä mukavampi pitkässä matkassa. Tämä uusi penkki on mennyt istuimesta Audimaisen kovaan suuntaan.
Ajatko paljon motaria, että onko suuremmissa nopeuksissa hiljaisempi?
Mietinnässä YP tuon 3P tilalle.
 
Pari viikkoa on ollut Saksan YP alla ja on mielestäni hiljaisempi yli 80 nopeudessa kuin Kiinan LR 19" kesä tai kitkarenkailla. Taajamassa ei isoa eroa ole, kun molemmissa on sellainen ärsyttävä jurina verratuna esim. model 3. Renkaiden merkillä tuntuu olevan eroa, kun Pirellin 21" voi pitää 3bar ajopaineita, eikä tunnu yhtään lötköiltä. Kolmosessa 20" Misukan PS4 piti olla 3.2bar tai oli ihan vetelän oloinen. Vaikuttanee myös meluun moottoritie nopeuksissa.

Positiivinen yllätys oli Saksalaisten kasauksen laatu tässä autossa. Alkaa olla jo ihan oikean autovalmistajan tasoa. Myös äänentoisto on parantunut kolmosen premium audiosta.

Kolmosen penkki oli kyllä mukavampi pitkässä matkassa. Tämä uusi penkki on mennyt istuimesta Audimaisen kovaan suuntaan.
Jep huomasin itsekin tuon jurinamaisuuden kun oli erilainen tienpinta ja ajoin about 50-60 kmh, mutta motarilla oli hiljaista kun ilmeisesti paremmin leivottu tie. Laadussa en itsekään löytänyt mitään huonoa ja sade piiskasi yhdessä vaiheessa kattoon niin eipä ropissut samanlailla kuin peltikatoissa eli oli positiivinen yllätys.
 
Ajatko paljon motaria, että onko suuremmissa nopeuksissa hiljaisempi?
Mietinnässä YP tuon 3P tilalle.
No yhden 1000km reissun tuossa ehdin tekemään. On moottoritiellä jonkun verran hiljaisempi kuin 3P. Huomaa esim, kun takapenkkiläisen kanssa voi keskustella ääntä korottamatta. Myös musat kuuluu kovemmissa nopeuksissa paremmin kuin kolmosessa.

Ikävä on silti 3P:n ajettavuutta ja ajamisen hauskuutta. YP:ssä ei ole samaa fiilistä.
 
No yhden 1000km reissun tuossa ehdin tekemään. On moottoritiellä jonkun verran hiljaisempi kuin 3P. Huomaa esim, kun takapenkkiläisen kanssa voi keskustella ääntä korottamatta. Myös musat kuuluu kovemmissa nopeuksissa paremmin kuin kolmosessa.

Ikävä on silti 3P:n ajettavuutta ja ajamisen hauskuutta. YP:ssä ei ole samaa fiilistä.
Joo. Onhan se pulleampi.
 
Onko siinä oikeastaan mitään muuta etua kuin sisätilat, jotka M3:ssa ovat kyllä ihan hyvät, eikä tavaratilakaan ole siinä pieni?
Kyllähän tavaratila koko ja käytettävyys on Y mallissa aivan eri kuin M3.

Muista eduista en tiedä, eikä minulla ole teslaa. Model Y varmaan hankin. M3 olisi ehkä muuten mieluisempi, mutta eihän tommosesta mini takakontista ole mihinkään. Nyt siis farmari volvo ja sekin on siinä ja siinä että mahtuu kaikki lastenrattaat ja muut roippeet mukaan.

Toisaalta kun saatavuus on mitä on niin ehkä saan autonkin hankittua vasta sitten kun mitään rattaitakaan ei rnää tarvitse niin voi olla että pienempi auto riittää.
 
Onko siinä oikeastaan mitään muuta etua kuin sisätilat, jotka M3:ssa ovat kyllä ihan hyvät, eikä tavaratilakaan ole siinä pieni?

Model 3:n tavaratilan käytettävyys on kyllä videoiden perusteella aika huono, taka-aukon koko on kokoluokkansa pienin oman arvion mukaan. Syvyyttä löytyy mutta käytettävyys ei ole kovin kummoinen.

Kyllä monelle perheelliselle tuo Model Y:n tavaratila on aivan eri luokkaa kuin kolmosen.
 
Tuo Enhanced Autopilotin "Navigate on Autopilot" -toiminto. Onko kokemusta? Toimiiko esimerkiksi Helsingin kehäteillä kovassa ruuhkassa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 508 352
Jäsenet
74 432
Uusin jäsen
Lu0pio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom