Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En usko, ja asiat voi olla ton LFP akun suhteen muuttuneet jo.
Josko täällä joku moisella olisi talven ajanut niin voisi valaista asiaa.

Ite ajelin talven LFP, jonkun max 100kw lataustehon saa talvella superchargerista jos on vähintään tunnin aiemmin laittanu esilämmityksen navigoinnilla päälle. Jos käyt lyömässä täysin jäässä olevan auton laturiin, ni sitten kyllä lataa hitaasti ja kestää 20-30min ennenku alkaa ottamaan kunnolla virtaa.
 
Beobachter: Tesla-Test mit FSD-Software für Europa dürfte dieses Jahr nicht mehr beginnen
Tänä vuonna ei tule Teslan fsd mitään erikoista EU tasolla, mutta Mersun lvl3 voi saada luvan toimia 60kmh sijaan 130kmh nopeudessa jos tässä kuussa vapauttavat tuon rajoituksen.
Kyselin hieman noista Teslan huoltopisteistä niin rekrytoivat 15 jantteria lisää Tampereelle ja Vantaalle yhteensä ja suunnitelmissa avata sitä myöten iltahuolto Vantaalle eli alkaa huollot toimimaan paremmin Tampere, Turku ja Helsinki. Omat rangerit tulossa/ jo on Jyväskylä, Kuopio ja Oulu.
Autoja tulee lisää niin nopeasti, että tuskin tuokaan suuresti auttaa. Itse totesin nyt pari kuukautta pallonivelkitinöitä kuunneelleena, että on aika kokeilla muita vaihtoehtoja. 2-3 kk huoltojono ei ole hyväksyttävä tilanne.
 
Onko siinä oikeastaan mitään muuta etua kuin sisätilat, jotka M3:ssa ovat kyllä ihan hyvät, eikä tavaratilakaan ole siinä pieni?
Näyttää jotenkin pääpaino uudistamisessa olevan y mallissa eikä 3 ilmeisesti ole vielä saanut tuplaikkunaa taakse. Vaikka Suomessa ei vielä saa y mallia 7 paikkaisena niin ero on valtava istua esim. takapenkillä verrattuna 3. On tuossa y mallissa mm. hepasuodatin/bioweapon defence mode jos ei halua imppailla pakokaasuja siitepölyä sekä vetokyky isompi yms. Itse tykkään paljon kitumaastureista kun helppo nousta autoon ja parempi näkyvyys sekä maavara parempi hidastetöyssyihin.
 
Autoja tulee lisää niin nopeasti, että tuskin tuokaan suuresti auttaa. Itse totesin nyt pari kuukautta pallonivelkitinöitä kuunneelleena, että on aika kokeilla muita vaihtoehtoja. 2-3 kk huoltojono ei ole hyväksyttävä tilanne.
Joo en itsekään usko että jatkuvasti noissa pääsee alle kuukauden sisällä huoltoon kun tarvitsee top 10 isoimpiin kaupunkeihin omat huollot, muuten aina vie huoltoaikoja joku kauempaa. Isompi kysymys varmaan on kun tilaa pikkupuljusta huoltoa, että miten nopeasti saa osan teslalta tilattua.
 
Elonhan pisti kaikki rekryt seis jne. Eli ei välttämättä ihan heti ole tulossa huoltoon parannusta.

Ei, sillä nythän euroopassa tesla on ottamassa/ottanut sen automaattisen rampille liittymisen pois käytöstä, ainakin väliaikaisesti. Joku regulaatio-ongelma
Se jää kyllä mutta kuskin pitänee kuitata/sallia rampille nousu.
 
LFP akuissa on ollut käsittääkseni Kiinalaisilla patentteja. Uskon yleistyvän halvemmissa autoissa kun nuo raukeavat.

Eipäs vaan jenkkiläinen. Jotka raukeavat/raukesivat tänävuonna. Tuossa vaan on ollut sellanen poikkeus, että kiinalaiset ovat saaneet valmistaa LFP-akkuja Kiinan sisämarkkinoille ilman rojalteja, sen vuoksi ne ovat tuossa tekniikassa muita edellä eikä LFP:tä kovin paljoa muualla ole tehtykään. Lisäksi Kiinassa on vielä valtio/puolue tukenut tuon kehittämistä ns. virallisena akkunaan.

LFP:n ongelma on se, ettei sitä voi ladata pakkasessa. Se on siis lämmitettävä plussalle, että sitä edes voi ladata. Sen lisäksi tietty tuo että energiatiheys on merkittävästi nikkeliä sisältäviä pienempi. Kunhan noista patenteista päästään, niin voi hyvinkin tulla halpojen autojen akkuja näistä. Hyvää on sekin, että LFP-akku antaa ulos lähes maksimitehoa melkein tyhjäksi saakka, sen jännitekäyrä on melkein vaakasuora.
Tarkennuksena pariin aikasempaan sanamuotoon, myös LFP on litium-ioniakku, eikä se sisällä kobolttia ollenkaan.
 
Eipäs vaan jenkkiläinen. Jotka raukeavat/raukesivat tänävuonna. Tuossa vaan on ollut sellanen poikkeus, että kiinalaiset ovat saaneet valmistaa LFP-akkuja Kiinan sisämarkkinoille ilman rojalteja, sen vuoksi ne ovat tuossa tekniikassa muita edellä eikä LFP:tä kovin paljoa muualla ole tehtykään. Lisäksi Kiinassa on vielä valtio/puolue tukenut tuon kehittämistä ns. virallisena akkunaan.

LFP:n ongelma on se, ettei sitä voi ladata pakkasessa. Se on siis lämmitettävä plussalle, että sitä edes voi ladata. Sen lisäksi tietty tuo että energiatiheys on merkittävästi nikkeliä sisältäviä pienempi. Kunhan noista patenteista päästään, niin voi hyvinkin tulla halpojen autojen akkuja näistä. Hyvää on sekin, että LFP-akku antaa ulos lähes maksimitehoa melkein tyhjäksi saakka, sen jännitekäyrä on melkein vaakasuora.
Tarkennuksena pariin aikasempaan sanamuotoon, myös LFP on litium-ioniakku, eikä se sisällä kobolttia ollenkaan.
Monet kiinalaiset ei ole vastaavasti nmc kehittäneet ja nykyään 200 Wh/kg energiantiheys lfp akkupaketissa ylittyy ja vastaavasti nmc jää 260 Wh/kg, mikä samaa luokkaa mitä nähty Teslan 2170 vuosia. Nythän toki tuloillaan tuo 4680, mutta yleisellä tasolla alkaa olemaan nuo lfp kohtuu lähellä perinteisten automerkkien nmc akkuja.
 
Mitä olen katsonut 10.12.2(ei 10.12.1) youtube videoita niin uusin softa pitkästä aikaa vaikuttaa oikeasti paremmalta ilman merkittäviä regressioita. Nyt on 100k autoa fsd betassa. Elonin juttua alla 10.13:sta. Taitaa olla niin, että elonilla on mennyt kuukausi ja vuodet sekaisin. Pari vuotta eikä kuukautta, jos menneisyyden lupauksia saa käyttää ohjenuorana. Ja kannattaa lukea tarkasti "starts to handle". Ainakin minä luen tuon niin, että ensi askeleita otetaan tuohon suuntaan, mutta ei ole valmis kaikinpuolin vielä.



edit. Twitter ketjun teslalle/elonille naljailevat viestit on ainakun mun mielestä komediakultaa. Huvittava lukea tuota ketjua.
 
Mitä olen katsonut 10.12.2(ei 10.12.1) youtube videoita niin uusin softa pitkästä aikaa vaikuttaa oikeasti paremmalta ilman merkittäviä regressioita. Nyt on 100k autoa fsd betassa. Elonin juttua alla 10.13:sta. Taitaa olla niin, että elonilla on mennyt kuukausi ja vuodet sekaisin. Pari vuotta eikä kuukautta, jos menneisyyden lupauksia saa käyttää ohjenuorana. Ja kannattaa lukea tarkasti "starts to handle". Ainakin minä luen tuon niin, että ensi askeleita otetaan tuohon suuntaan, mutta ei ole valmis kaikinpuolin vielä.



edit. Twitter ketjun teslalle/elonille naljailevat viestit on ainakun mun mielestä komediakultaa. Huvittava lukea tuota ketjua.

Ehkä tuo GPS pohjautuva autonominen ajo mielenkiintoisin juttu pitkään aikaan. Onhan noissa karttaanpohjautuvissa ajoissa ollut ongelmia kun ei ole reaaliaikaisesti päivittyneet. Singlestackia eli v11 saanut odotella jo aika tovin eli haasteita riittää pitkään. En ole jaksanut vaivautua noita beta videoita katselemaan juurikaan vuoteen kun on niin buginen softa vielä, mutta silloin tällöin pitää vilkaista miten kehittyy. Ehkä seuraavaksi tulee katsottua juurikin se 11.0 version video ja tietysti se hw4 uusien kameroiden kanssa kiinnostaa.
 
Ehkä tuo GPS pohjautuva autonominen ajo mielenkiintoisin juttu pitkään aikaan. Onhan noissa karttaanpohjautuvissa ajoissa ollut ongelmia kun ei ole reaaliaikaisesti päivittyneet. Singlestackia eli v11 saanut odotella jo aika tovin eli haasteita riittää pitkään. En ole jaksanut vaivautua noita beta videoita katselemaan juurikaan vuoteen kun on niin buginen softa vielä, mutta silloin tällöin pitää vilkaista miten kehittyy. Ehkä seuraavaksi tulee katsottua juurikin se 11.0 version video ja tietysti se hw4 uusien kameroiden kanssa kiinnostaa.

Toi gps pohjaisuus ilman karttaa on tosi mielenkiintoinen siinäkin mielessä, että osa mokista mitä FSD tekee tuntuu johtuvan vanhoista kartoista. Kartta sanoo, että näin tehdään, auto noudattaa ja menee päin p:ta, kun olikin wanha karttadata. Joutuvat sitten softassa miettimään mitä tehdä jos kartta ja kamera ovat asiasta eri mieltä. Tulee myös ehkä ongelmaksi se, että pitäisi oikeasti lukea liikennemerkit, mahdolliset kaistat, etuajo-oikeudet yms. jos ei ole karttadasta apuja.
 
Toi gps pohjaisuus ilman karttaa on tosi mielenkiintoinen siinäkin mielessä, että osa mokista mitä FSD tekee tuntuu johtuvan vanhoista kartoista. Kartta sanoo, että näin tehdään, auto noudattaa ja menee päin p:ta, kun olikin wanha karttadata. Joutuvat sitten softassa miettimään mitä tehdä jos kartta ja kamera ovat asiasta eri mieltä. Tulee myös ehkä ongelmaksi se, että pitäisi oikeasti lukea liikennemerkit, mahdolliset kaistat, etuajo-oikeudet yms. jos ei ole karttadasta apuja.
Mutta FSD Beta ei luota karttoihin vaan mitä näkee.
 
Mutta FSD Beta ei luota karttoihin vaan mitä näkee.

FSD beta luottaa todella paljon karttoihin. Kartan avulla luodaan reitti mitä ajetaan + sieltä tulee myös tiedot kaistoista. "Use the second or 3rd lane from right to go straight then from next light turn left". Ei se FSD sokkona lähde esim. kotoa töihin vaan karttadata pohjalta mennään.

Mun käsityksen mukaan 10.13, jossa tulee gps navigointi on ensimmäinen käyttäjille menevä juttu, jossa ajetaan kokonaan ilman karttaa. Voit antaa jonku pisteen ja auto ajaa sinne. Jos karttadataa ei tarvittaisi niin tämä olisi toiminut jo aikaisemmin ihan yhtä hyvin/huonosti kuin muukin ajaminen. Ja huom. elon sanoi, että 10.13 on alku tuolle gps ajolle, ei lopullinen täydellinen implementaatio. Elonin parin kuukauden päästä valmista varmaan voi lukea parin vuoden päästä on valmista.

Moni noista FSD beta videoidenkin tekijöistä manailee wanhoja ei päivitettyjä karttoja, kun auto sitten menee sen kartan eikä todellisen tilanteen mukaan.

Toki se FSD beta osaa rajattuja asioita tehdä jotenkin ilman karttaakin. Tyyliin ehkä hyvällä tuurilla navigoida tietyömaan läpi, jossa on kartioilla merkattu uudet kaistat sen sijaan, että luottaisi kartan tietoihin. Tosin toisinaan näissäkin tilanteissa näkee miten betassa olevat autot feilaa ja puskee suljetulle kaistalle,...
 
Esimerkiksi teslan release notet kertovan todellisuuden versus hype, jos niitä lukee. Allaolevankaltaisia juttuja löytyy, kun tesla vähentää riippuvuutta karttoihin.

Jonkinlaisen kartan tulee tarvimaan aina. Ihan mahdoton rasti ilman karttaa kertoa autolle san franciscossa että ajas new yorkiin. Siinä on meinaan ihmiselläkin tekemistä, jos pitää lähteä randomilla ajamaan, että missä se new york on. Eihän sitä ilman karttaa tiedä, että new york on itärannikolla ja mistä sinne itärannikolle ajetaan. Auto ei ole käynyt peruskoulua tms. Tosi rohkee tietty voisi yrittää googlettaa ja lähteä arpomaan reittiä, mutta eikös sekin sitten ole eräänlainen versio kartasta + mitäs tehdään jos nettiä ei ole tarjolla? Ehkä jonain päivänä kartta on vain suunnistusväline oikeisiin reitteihin eikä kerro että mitä kaistaa kannattaisi käyttää tms. Asia monimutkaistuu vielä lisää, jos halutaan vältellä tietullit, löytää nopein reitti(hox reaaliaikainen liikennedata, onnettomuudet, poliisien sakkoansat jne)

  • Improved right-of-way understanding if the map is inaccurate or the car cannot follow the navigation. In particular, modeling intersection extents is now entirely based on network predictions and no longer uses map-based heuristics.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli viimein tehtyä pidempi road trippi Suomessa ja pääsi testaamaan SC-latausta useammissa olosuhteissa (MIC 2020 SR+ LFP):

13 C ulkolämpö, 30% varaus, 15 min ajolla esilämmitys -> 57 kW latausteho, joka pysyi aikalailla samalla tasolla 90% saakka
20 C ulkolämpö, 30% varaus, 15 min ajolla esilämmitys -> 67 kW latausteho, ja taas pysyi lähelle 90% saakka samalla tasolla
15 C ulkolämpö, 40% varaus, 60 min ajolla esilämmitys -> 127 kW latausteho, 58% 105 kW, 70% 82 kW, 90% 50 kW
20 C ulkolämpö, 40% varaus, 60 min ajolla esilämmitys -> 138 kW latausteho, josta meni aikalailla samalla käyrällä kuten yllä
20 C ulkolämpö, 50% varaus, 30 min ajolla esilämmitys -> 100 kW latausteho alussa

Eli selkeästi ideaalista on ajaa tuon tunnin verran vähintään esilämmitys aktiivisena ennen latausta. Talvella tietysti vielä olennaisempaa, koska kylmään LFP-akkuun ei virtaa mene sisään pahemmin. Eli matkan aloitus heti SC-latauksella ei ole kovin toimiva idea, vaan sitä tulisi käyttää vasta kun matkaa on ehtinyt tekemään. Harmi ettei saanut testattua max lataustehoa kunnon lämmityksellä 10% varauksesta, missä olisi varmaan 150 kW mennyt rikki. On nää SC:t kyllä muuten mahtavia, ei muuta kun plug and play.
 
LFP-mallia kun saisi nelivetona, niin akun lämmitystehokin tuplaantuisi…
 
Eli selkeästi ideaalista on ajaa tuon tunnin verran vähintään esilämmitys aktiivisena ennen latausta.
Lataamaan kannattaakin tosiaan aina mennä matkan lopussa eikä alussa. Eli jos tekee yön yli menopaluu-reissun pidemmälle, paikkaan jossa ei ole latausmahdollisuutta, niin kannattaa käydä lataamassa akku ennen kohteeseen saapumista eikä heti takaisinlähdön yhteydessä. Myös talvella kotiintullessa auto heti laturiin kun akku on lämmin, jotta energiaa ei mene turhaan akun lämmittelyyn. Vaikka autoa ei tarvisikaan kuin parin päivän päästä.

Jos kuitenkin lähtee takaisin kylmällä akulla ja pitää heti mennä lataamaan, niin kannattaa ladata vain sen verran, että pääsee johonkin vaikka puolen tunnin päässä olevalle asemalle, jonne sitten ehtii lämmittää akun. Eli ei kannata valuttaa jollain 20kW teholla kylmään akkuun kauaa, kun seuraavalla asemalla saa sitten jo täydet tehot.

Itsellä ei vielä ole LFP-akullista autoa, mutta jäänyt sellainen kuva noista latauskäyristä yleisesti, että jos aloittaa kylmällä akulla ja latausteho on alussa hidas, niin se ei siitä alkutehosta juurikaan nouse vaikka akku lämpeneekin latauksen yhteydessä. Vaan parempi on jatkaa matkaa ja seuraavalla laturilla saada parempi lähtönopeus.

LFP-akut eivät tunnu muutenkaan noudattavan perinteisiä latauskäyriä. Akulla ei ikäänkuin ole väliä, että millä prosentilla autoa menee lataamaan, vaan oleellisinta on, että akku on lämmin kun sinne lataamaan mennään.

latauskayra.jpg
 
Olettaisin että LFP ja kylmät kelit ovat vielä autonvalmistajille alue jota ei ole kauheasti kehitetty. Jo muutaman vuoden päästä on 50 Kw lämmittimet akuille joilla saadaan akku 5 minuutissa tarpeeksi lämpimäksi suurteholatausta varten.
 
Toi gps pohjaisuus ilman karttaa on tosi mielenkiintoinen siinäkin mielessä, että osa mokista mitä FSD tekee tuntuu johtuvan vanhoista kartoista. Kartta sanoo, että näin tehdään, auto noudattaa ja menee päin p:ta, kun olikin wanha karttadata. Joutuvat sitten softassa miettimään mitä tehdä jos kartta ja kamera ovat asiasta eri mieltä. Tulee myös ehkä ongelmaksi se, että pitäisi oikeasti lukea liikennemerkit, mahdolliset kaistat, etuajo-oikeudet yms. jos ei ole karttadasta apuja.
Joo tuo Sonyn kamera voisi ratkaista noita etuajo-oikeuksia näkemällä laajemmin ja lukee liikennemerkit.
Puhtaasti oma mielipiteeni on että hw4 on jo lvl4 tasoinen kun hw3 jää sillä raudalla max lvl 3 autonomisessa ajossa.
 
Puhtaasti oma mielipiteeni on että hw4 on jo lvl4 tasoinen kun hw3 jää sillä raudalla max lvl 3 autonomisessa ajossa.
Level 4:ään ei kyllä riitä pelkkä eteen päin näkeminen. Pitää osata väistellä ramppeja, risteyksiä, takaa tulevaa liikennettä ja ennen kaikkea jutella viranomaisten kanssa ja totella niiden pyyntöjä.
 
Tesla on nyt mainostanut kohta jo viittä eri laitteistoa tyyliin "tämä HW riittää varmasti autonomiseen ajoon" ja alle vuotta myöhemmin tulee uusi rautarevisio ja samat lupaukset. Joko laskentatehoa tai sensoreita päivitetään kun huomataan, että ei se ongelma ratkennutkaan.

Joko viides kerta toden sanoo?
 
Level 4:ään ei kyllä riitä pelkkä eteen päin näkeminen. Pitää osata väistellä ramppeja, risteyksiä, takaa tulevaa liikennettä ja ennen kaikkea jutella viranomaisten kanssa ja totella niiden pyyntöjä.
Kyllähän nuo teslat lokakuun 2016 jälkeen näkee 360 astetta ympärilleen. Enemmän arvelen että hw3 asti toimii noin 95% automaattisesti ohjaus kunhan se softa mikä lopulta toimii 99-100% oli se sitten hw4-9999. Kyllä nyt jo siis riittää tuo hw3 summon/park, highway ja helpot caset, mutta luulenpa ettei enää corner caseissa vaikka apuna olisi neural net. Tämä siis vain minun mielipiteeni.
 
Tesla hacker reveals new 4D radar for Model 3, and some more changes coming for the Model 3/Y [Update]
Aika mielenkiintoista jos Tesla on tehnyt oman version tuosta.
Kertoo myös sen että tutka poistettiin vain saatavuuden takia jos tuovat takaisin.
 
Kertoo myös sen että tutka poistettiin vain saatavuuden takia jos tuovat takaisin.
Nii on ollu komponentti pulaa ja saksalaiset valmistajat pystyy nyt täydellä teholla tekemään autoja, joten taitaa alkaa paremmat ajat. Toki on ollut puutteellinen tutka jos vertaa tuota korkean resoluution tutkaan ja vuosia ollut puhe riittämättömyydestä ja tuo kykenee jopa 300 metriin näkemään. No katsoo jos ja kun saapuu itse kuluttaja-autoon.
 
Nii on ollu komponentti pulaa ja saksalaiset valmistajat pystyy nyt täydellä teholla tekemään autoja, joten taitaa alkaa paremmat ajat. Toki on ollut puutteellinen tutka jos vertaa tuota korkean resoluution tutkaan ja vuosia ollut puhe riittämättömyydestä ja tuo kykenee jopa 300 metriin näkemään. No katsoo jos ja kun saapuu itse kuluttaja-autoon.
Tuohan olisi todella iso moka jos tuovat tutkan takaisin. Antaako ego periksi?
 
Tuohan olisi todella iso moka jos tuovat tutkan takaisin. Antaako ego periksi?
Niinpä. Kyllä tuo arben 4d tutka jotenkin vakuutti silloin -20 vuonna että semmoisen vaatisi teslaankin, mutta ei kai sitä oikein kukaan osaa sanoa mitä kaikkea se lvl4/5 autonomia vaatii ennen kuin se on nykypäivää ei edes Musk.

Ilmeisesti kyseessä on juurikin arben sensori tuon mukaan.
 
Youtubessa Veritassiumilla on videoita analoogisista tietokoneista ja se multihuipentuu yhden firman mainokseksi jossa firman piirin kehutaan toimivan analogisesti ja suorittavan juuri niitä laskuoperaatioita äärimmäisen tehokkaasti joita neuroverkon AI tarvitsee. Oma veikkaus että teslan HW 6 on noita analogia chippejä sitten vino pino ja sitten voidaan alkaa olla lähellä sitä että kuljettaja voi ottaa nokoset.
 
Niinpä. Kyllä tuo arben 4d tutka jotenkin vakuutti silloin -20 vuonna että semmoisen vaatisi teslaankin, mutta ei kai sitä oikein kukaan osaa sanoa mitä kaikkea se lvl4/5 autonomia vaatii ennen kuin se on nykypäivää ei edes Musk.

Ilmeisesti kyseessä on juurikin arben sensori tuon mukaan.

Eihän Musk tiedäkään mutta ne omistajat kelle myyty Tesla että kameroilla toimii voi hiukan kärventää ajatus että ovat maksaneet tonneja vielä FSDsta mitä eivät koskaan saa.
 
Eihän Musk tiedäkään mutta ne omistajat kelle myyty Tesla että kameroilla toimii voi hiukan kärventää ajatus että ovat maksaneet tonneja vielä FSDsta mitä eivät koskaan saa.
Ehkä retrofit puskurin taakse kun tuo on aika pieni elementti + uudet kamerat. Ainakin musk puhui että kamerat suunniteltu helposti vaihdettaviksi, tosin tuo pääkameran voi joutua tuulilasin irrottamaan.
 
Youtubessa Veritassiumilla on videoita analoogisista tietokoneista ja se multihuipentuu yhden firman mainokseksi jossa firman piirin kehutaan toimivan analogisesti ja suorittavan juuri niitä laskuoperaatioita äärimmäisen tehokkaasti joita neuroverkon AI tarvitsee. Oma veikkaus että teslan HW 6 on noita analogia chippejä sitten vino pino ja sitten voidaan alkaa olla lähellä sitä että kuljettaja voi ottaa nokoset.
Voi hyvinkin olla jos mietti että noin 2-3 vuoden välein tullut uusi hardware niin sitten olisi vuosi 2028.
 
Ehkä retrofit puskurin taakse kun tuo on aika pieni elementti + uudet kamerat. Ainakin musk puhui että kamerat suunniteltu helposti vaihdettaviksi, tosin tuo pääkameran voi joutua tuulilasin irrottamaan.

Siitä vain service center rumba päälle, ei varmaan ole ihan nopea operaatio ja pitäisi muutkin ongelmat huoltaa samoilla resuilla.

Tesla varmaan joutuu nämä päivitykset tekemään kaikille jotka ostaneet FSD:n mutta se on valtava operaatio ja henkisesti varmaan jättimäinen tappio Muskille joka on vannonut vision-onlyn nimeen.
 
Siitä vain service center rumba päälle, ei varmaan ole ihan nopea operaatio ja pitäisi muutkin ongelmat huoltaa samoilla resuilla.

Tesla varmaan joutuu nämä päivitykset tekemään kaikille jotka ostaneet FSD:n mutta se on valtava operaatio ja henkisesti varmaan jättimäinen tappio Muskille joka on vannonut vision-onlyn nimeen.
Niin tiedä sitten mikä huollontilanne on 5v päästä. Ei nuo hw2/2.5 päivittynyt kovin nopeaan hw3 noille fsd ostaneille. Varmaan tuo jatkuva hinnan nosto myös aika paljon vähentänyt asiakkaiden määrää joilla fsd. Nythän ideana on laajentaa 1kk käyttäjälle vuoden loppuun tuo fsd beta softa, joista 50-100k on ehkä Teslan työntekijöillä. Saa nähdä onko vuoden loppuun mennessä edes 1kk ostettu/käytössä fsd. Siitä jos sitten päättelee miten ruuhkautuu huollot jos ja kun tuo fsd poistuu betasta valmiiksi. Ehkäpä juuri siksi muskilla ideana saada huolto varsinkin jenkeissä nopeasti saataville kun siellä noista fsd ostaneista varmaan se suurin osa ostanut.
 
Tesla hacker reveals new 4D radar for Model 3, and some more changes coming for the Model 3/Y [Update]
Aika mielenkiintoista jos Tesla on tehnyt oman version tuosta.

Lieköhän tutka tulossa kaikkiin autoihin vaiko vain robotakseihin/rekkoihin. Teslallahan on suunnitelmana tehdä erillisiä robotakseja, joissa ei ole rattia, polkimia yms. Lähde robotaksille: Elon Musk Makes Fresh Claim about Tesla Robotaxi, Saying Production to Start by 2024
 
Niin tiedä sitten mikä huollontilanne on 5v päästä. Ei nuo hw2/2.5 päivittynyt kovin nopeaan hw3 noille fsd ostaneille. Varmaan tuo jatkuva hinnan nosto myös aika paljon vähentänyt asiakkaiden määrää joilla fsd. Nythän ideana on laajentaa 1kk käyttäjälle vuoden loppuun tuo fsd beta softa, joista 50-100k on ehkä Teslan työntekijöillä. Saa nähdä onko vuoden loppuun mennessä edes 1kk ostettu/käytössä fsd. Siitä jos sitten päättelee miten ruuhkautuu huollot jos ja kun tuo fsd poistuu betasta valmiiksi. Ehkäpä juuri siksi muskilla ideana saada huolto varsinkin jenkeissä nopeasti saataville kun siellä noista fsd ostaneista varmaan se suurin osa ostanut.

Tarkoititko 1kk:lla miljoonaa? nythän on about 100000 fsd beta käyttäjää teslalla.
 
Teslallahan on vähän päälle 100k työntekijää.
Saavat tarjota autot FSDlla.
 
Lieköhän tutka tulossa kaikkiin autoihin vaiko vain robotakseihin/rekkoihin. Teslallahan on suunnitelmana tehdä erillisiä robotakseja, joissa ei ole rattia, polkimia yms. Lähde robotaksille: Elon Musk Makes Fresh Claim about Tesla Robotaxi, Saying Production to Start by 2024
Oli tuolla joku spekuloinut että cybertruck, semi, robotaxi ja kenties optimus tarvitsisi tuota high resolution radaria. Luin myös foorumilta että tuo kyseinen tutka ei olisi täydellinen kuvan luomiseen kun puutteellinen määrä antenneja että olisi jotenkin nerffattu ilmeisesti Teslan optimointiin tiedä häntä.
 
Varmaan tosiaan kaikki minimipalkkaisetkin kiinalaiset tehdastyöntekijät omistaa teslan FSD:lla ja käyttää sitä. Eiku oliko se vain amerikassa ja kanadassa beta tarjolla? Täytyy olla ainakin yksi ei työntekijä aktiivisena mukana beta-ohjelmassa.

Yksi teslan työntekijähän sai kenkää, kun teki tubeen fsd beta videoita. Oli siinä myös vähän draamaa mukana. Tyyppi käytti omaa autoa, jonka se oli itse maksanut, ei firman kärryä tai firman työaikaa. Ei välttämättä kannata youtubettaa fsd:sta, jos on teslalla töissä ja tarvii sen työpaikan.
 
Viimeksi muokattu:
Niin eikös työntekijät saa ilmaiseksi fsd muttei kuitenkaan autoa? Joten voisi kuvitella, että kaikki ei omista teslaa työntekijöistä.
Sen takia kuulostaa oudolta että 50k-100k henkilöä Teslan työntekijöistä olisi FSD Betassa. Beta on ulkoistettu ja työtekijöitä on vain kourallinen. Jossain oli lukuja että muutamia satoja vain.
 
Sen takia kuulostaa oudolta että 50k-100k henkilöä Teslan työntekijöistä olisi FSD Betassa. Beta on ulkoistettu ja työtekijöitä on vain kourallinen. Jossain oli lukuja että muutamia satoja vain.
Joo pohdin vuoden loppua kun avautuu 1kk fsd beta ja 100k työntekijää, että moniko on päätynyt ostamaan Teslan näistä työntekijöistä. Niihin tarjotaan fsd ilmaiseksi, mutta toki on eri asia kuka siis testaa fsd betaa eli kourallinen työntekijöitä.
 
Joo pohdin vuoden loppua kun avautuu 1kk fsd beta ja 100k työntekijää, että moniko on päätynyt ostamaan Teslan näistä työntekijöistä. Niihin tarjotaan fsd ilmaiseksi, mutta toki on eri asia kuka siis testaa fsd betaa eli kourallinen työntekijöitä.
Vuoden loppuun mennessä miljoona betalaista on paljon kun aikataulusta ollaan jäljessä.
 
Vuoden loppuun mennessä miljoona betalaista on paljon kun aikataulusta ollaan jäljessä.
Taitaa kaikki muskin ideat olla liian optimistisia. Tuntuu että kun jokin tulee ilmi niin minimissään menee 2v ennenkuin tapahtuu ja nämä muskin deadlinet taas on sen arvailuja eli mitä vain siitä ajasta eteenpäin. Jos vuoden vaihteessa on 500k fsd beta käyttäjää olisin yllättynyt, realistinen tavoite voisi olla 250k.
 
Tuohan olisi todella iso moka jos tuovat tutkan takaisin. Antaako ego periksi?
Toisaalta onhan Musk ennenkin puhunut yhtä ja tesla toteuttanut toista, asia vain kätevästi "unohdetaan" ni ei ota egon päälle.

Enemmän mietin mitä käy näille hetkellisille vision only autoille jos tutka tulee takaisin. Jos tesla joskus lopulta saa uuden tutkansa kanssa FSD toimimaan, riittääkö heillä mielenkiinto tehdä läheskään yhtä hyvin toimivaa FSD vision only autoilleen? Voi olla että ne putoavat vain väliin
 
Toisaalta onhan Musk ennenkin puhunut yhtä ja tesla toteuttanut toista, asia vain kätevästi "unohdetaan" ni ei ota egon päälle.

Enemmän mietin mitä käy näille hetkellisille vision only autoille jos tutka tulee takaisin. Jos tesla joskus lopulta saa uuden tutkansa kanssa FSD toimimaan, riittääkö heillä mielenkiinto tehdä läheskään yhtä hyvin toimivaa FSD vision only autoilleen? Voi olla että ne putoavat vain väliin
Ei kannata tuhlata resursseja jos on korvaavaa.
 
Ei kannata tuhlata resursseja jos on korvaavaa.
No ei kannatakkaan, mutta eivät he rahojakaan varmasti ole palauttamassa fsd ostaneille vision autojen omistajille. Jos taas kokonaan lopettavat visionille kehityksen eikä saavuta luvattua tuotetta, alkaa hommassa tuoksumaan oikeustapaus, ainakin jenkeissä.
 
No ei kannatakkaan, mutta eivät he rahojakaan varmasti ole palauttamassa fsd ostaneille vision autojen omistajille. Jos taas kokonaan lopettavat visionille kehityksen eikä saavuta luvattua tuotetta, alkaa hommassa tuoksumaan oikeustapaus, ainakin jenkeissä.
Eivät ne tuota päästä valloilleen. Veikkaan että tämä tutka tulee aivan muuhun käyttöön kuin suoraan FSDn kylkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 198
Viestejä
4 451 056
Jäsenet
73 707
Uusin jäsen
vartokal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom