Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kuitenkin näissä tuloksissa suuremmissa nopeuksissa äänenvaimennus on huonompi.

No ei tuossa ollut aikaisempaa perffiä mukana testissä vaan y long range 18 tuuman winrunit vs uus perf 21 Pirelli nakeilla ja hävisi pelkästään 0.2 dB 120kmh vauhdissa. Eihän nuo y mallit vakiona tule kuin alkaen 19 kumeilla ja nii hankala verrata eri tienlaaduilla yms eri aikaan tehdyt tulokset.
 
Kuulostaa oudolta että Tesla laittaisi isoa akkua. Kun ovat tähän asti laittaneet sen minimin ja vähän bufferia.
Nii. On sitä tapahtunut aikaisemmin miksi ei nyt? Eihän noista vielä ota selvää, mutta hauska sattuma mitä toinen tubettaja sanoo sisäpiiristä että 828 ja toinen 690 akkusolua ja toinen siinä sitten pohtii että olisko osa noista 828 viallisia, jolloin toimivia todellisuudessa se 690 mene ja tiedä. Ei kai tässä muu kuin odottaa parempaa tietoa.
 

Hinnat nousi USAssa ja kohta lienee täälläkin.
Järkeväähän niitä on nostaa vaikka reilusti jos jonot menee liian pitkälle. On hassua tilata karvalakki model 3 kun toimitus ensi kesänä, eikö edes vielä tiedetä minkälainen auto ensi kesän model 3 on. Kun jonot joskus pienenee ni sitten taas hintoja alas, toki hankalaa kuluttajalle tuommoinen poukkoilu.
 
Järkeväähän niitä on nostaa vaikka reilusti jos jonot menee liian pitkälle. On hassua tilata karvalakki model 3 kun toimitus ensi kesänä, eikö edes vielä tiedetä minkälainen auto ensi kesän model 3 on. Kun jonot joskus pienenee ni sitten taas hintoja alas, toki hankalaa kuluttajalle tuommoinen poukkoilu.
Onhan tämä harmittavaa, kun ei voi tietää mitä mikin maksaa ensi viikolla, tai edes huomenna.

Toivottavasti joskus taas tulisi vakaampi aika hintojen suhteen ja vielä sellainen aika että asioita voisi ostaa jonottamatta vuosia.

Harmi kun ei tullut itse tilattua vielä kun autoja sai kohtuu ajassa ja halvalla, saisi helposti pari kolme vuotta ajaa ja myydä lopuksi voitolla.
 
Supercharger verkko on avattu nyt muille kun vain tesloille myös suomessa. Kaikille avoimet laturit ovat Pyhtää, Jalasjärvi, Kuopio, Rovaniemi ja Karesuvanto.
 
Supercharger verkko on avattu nyt muille kun vain tesloille myös suomessa. Kaikille avoimet laturit ovat Pyhtää, Jalasjärvi, Kuopio, Rovaniemi ja Karesuvanto.
Sulla on varmaan jotain linkkiä tiedon tueksi? En epäile mutta olisi hauska tietää enemmän.
 
Sovelluksesta kun kattelin hintoja muille kun teslalle, ni kohtuu kallista sähköä. ABC-lataukselta saa 0.25€/kWh. Tuo "jäsenyys" on 13€/kk jonka jälkeen hinta 0.32€/kWh.
 

Liitteet

  • 1A12FFFA-0B26-4BD3-AE31-92C3D726F875.png
    1A12FFFA-0B26-4BD3-AE31-92C3D726F875.png
    332 KB · Luettu: 124
Sovelluksesta kun kattelin hintoja muille kun teslalle, ni kohtuu kallista sähköä. ABC-lataukselta saa 0.25€/kWh. Tuo "jäsenyys" on 13€/kk jonka jälkeen hinta 0.32€/kWh.

Teslalla kävi lataushinnat Superchargereilla vähän alempana, mutta ne nousi nopeasti takaisin tuohon hintaan.
 
Onko Superchargereissa valmiina CCS-liitin, vai pitääkö autoilijalla olla omasta takaa joku adapteri noita hyödyntääkseen?
 
Ja sit odotellessa kun Tesla-miesten armeija valittaa netissä että joku vitun Skooda oli latauksessa ja ite ei päässyt :rofl:

Tyhjilläänhän nuo maakuntien kymmenien tuhansien eurojen latauspisteet ovat suurimman osan ajasta ja varmaan sen takia Tesla tai latausfirma haluavat nostaa niiden käyttöastetta.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhjilläänhän nuo maakuntien kymmenien tuhansien eurojen latauspisteet ovat suurimman osan ajasta ja varmaan sen takia Tesla tai latausfirma haluavat nostaa niiden käyttöastetta.
Tesla ainakin haluaa saada rahaa koska nyt latauspisteet syö vain rahaa.

En usko että Suomessa tulee ongelmaa. Kallis hinta ja paikkoja vähän vs ABC.
 
Ite en näe mitään ongelmaa muunmerkkisissä lataajisssa, kunhan ei lataa "väärin" . Superchargereissa kun on niin lyhyt johto ja ne on aseteltu niin että auton latausportti on vasemmalla takana, käytännössä siis niissä voi ladata autoja jossa portti vasemmalla takana tai oikealla edessä.

Jos joku lataa autoaan jossa portti oikealla takana, vie tämä auto todellisuudessa kaksi latauspaikkaa kun joutuu parkkeeraamaan väärään ruutuun, se olisi hieman ärsyttävää.
 
Ite en näe mitään ongelmaa muunmerkkisissä lataajisssa, kunhan ei lataa "väärin" . Superchargereissa kun on niin lyhyt johto ja ne on aseteltu niin että auton latausportti on vasemmalla takana, käytännössä siis niissä voi ladata autoja jossa portti vasemmalla takana tai oikealla edessä.

Jos joku lataa autoaan jossa portti oikealla takana, vie tämä auto todellisuudessa kaksi latauspaikkaa kun joutuu parkkeeraamaan väärään ruutuun, se olisi hieman ärsyttävää.
Ainakin se uusin SC oli ainakin tilavampi jos käy näin.
 
Olisivat nyt edes samalla kun avaavat nuo asemat kaikelle kansalle vaihtaneet nuo latausjohdot vähintään 2x pidempiin malleihin. Uskomatonta perseilyä jatkossa jos jo ennestään kovalla kuormalla olevilla asemilla on poikittain jotain itäautoja viemässä kaksi tai useamman paikan kerralla.
Ei sopisi imagoon ja ensisijaisesti SC on Teslan omille autoille. Nyt vain pitää saada se löysä raha pois.
 
Olisivat nyt edes samalla kun avaavat nuo asemat kaikelle kansalle vaihtaneet nuo latausjohdot vähintään 2x pidempiin malleihin. Uskomatonta perseilyä jatkossa jos jo ennestään kovalla kuormalla olevilla asemilla on poikittain jotain itäautoja viemässä kaksi tai useamman paikan kerralla.

Ei ne ranteenpaksuiset kaapelit ole enää siinä vaiheessa yhtä mukavia käsitellä, jos pituutta on tarpeettomasti. Latauspisteen muotoilukin määrittää rajan kaapelin pituudelle, toki sen design on jo eri keskustelu sinänsä.
 
Ei ne ranteenpaksuiset kaapelit ole enää siinä vaiheessa yhtä mukavia käsitellä, jos pituutta on tarpeettomasti. Latauspisteen muotoilukin määrittää rajan kaapelin pituudelle, toki sen design on jo eri keskustelu sinänsä.
Niin, no SC muotoilu on lähtökohtaisesti sellainen että kaapelia ikävä liikutella. Kempowerin 150kw mallissa kaapeli on yhtä paksu, mutta tulee yläkautta "jousitettuna" ja on mukava liikutella kummalle puolelle autoa vaan, mutta noh se onkin jo eri keskustelu.

Saa tosiaan nähdä tuleeko juhannusruuhkissa jossain laturilla suukopua jos joku sankari koittaa vaikka saksalaista autoa ladata vieden kaksi latauspaikkaa, niissä kun taitaa melkeen kaikissa olla portti eri puolella?
 
On se Tesloille sopiva, muiden valmistajien latausporttien sijainti taas ei ole välttämättä SC sopiva. :whistling:
 
Tuntuu ihan normaalilta, että lasketaan hypeä ja sitten tullaan "isoilla" numeroilla kun kvartaali loppuu niin ulos. Saadaan boostattua osaketta.

Mutta myös "virallista" tietoa.
CT on viimeistelty ja tuotanto alkaa mid 2023.
 
Varmasti totta ollut myös fremontin ja Shanghain tehtaiden kohdalla. Tuskinpa hyvä tilanne kun sijoittaa miljardeja uuteen tehtaaseen ja tuotanto tuhansia. Kyllähän se kiire on saada vuodessa tuotantomäärät ylös että sijoitukset kukoistaa. Tavoite nykyisestä 4.4k kuukaudessa nostaa jopa 10k autoon kuukaudessa vuodenvaihteen paikkeilla, jolloin alkaa sitä profittia tulemaan ja pitkä matka siitä vielä 1kk vuositasolla.
 
Varmasti totta ollut myös fremontin ja Shanghain tehtaiden kohdalla. Tuskinpa hyvä tilanne kun sijoittaa miljardeja uuteen tehtaaseen ja tuotanto tuhansia. Kyllähän se kiire on saada vuodessa tuotantomäärät ylös että sijoitukset kukoistaa. Tavoite nykyisestä 4.4k kuukaudessa nostaa jopa 10k autoon kuukaudessa vuodenvaihteen paikkeilla, jolloin alkaa sitä profittia tulemaan ja pitkä matka siitä vielä 1kk vuositasolla.
Sori offtopic, mutta mistä ihmeestä tulee kk lyhenteenä miljoonalle? En ole ikinä nähnyt käytettävän tuota muualla. M olisi paljon loogisempi.
 
Sori offtopic, mutta mistä ihmeestä tulee kk lyhenteenä miljoonalle? En ole ikinä nähnyt käytettävän tuota muualla. M olisi paljon loogisempi.
Reilu 20v sitten tuli opittua ei sen vakavampaa. Helpompi kirjoittaa kk kuin m tms. Kilon tietää varmaan osa ja tuhat kiloa on milli.
 
Reilu 20v sitten tuli opittua ei sen vakavampaa. Helpompi kirjoittaa kk kuin m tms. Kilon tietää varmaan osa ja tuhat kiloa on milli.
Helpompaa kirjoittaa enemmän kuin vähemmän ja vielä käytössä olevalla merkinnällä, eikai siinä.

Aiheeseen, onkohan noilla tarkoituksena availla vaan noita vähemmän käytettyjä SC-paikkoja? Esim. Paimion on aina lähes täynnä Tesloja, eikä vielä ainaakaan ollut listassa.
 
Helpompaa kirjoittaa enemmän kuin vähemmän ja vielä käytössä olevalla merkinnällä, eikai siinä.

Aiheeseen, onkohan noilla tarkoituksena availla vaan noita vähemmän käytettyjä SC-paikkoja? Esim. Paimion on aina lähes täynnä Tesloja, eikä vielä ainaakaan ollut listassa.

Kaikki avataan, jos ja kun todetaan et on hyvä ajatus. Nyt kerätään dataa hyöty/haitta jne.

Uskon kyl et avataan.
Mikä itelle sopii mainiosti vaikka tessu alla.
Ei tarvi yksin dinottajien kans painia :D
 
Toi on vähän erikoinen uutinen, kyseessä siis keväällä avautuneet uudet saksan ja texasin tehtaat jotka eivät kovin montaa autoa ole ulos puskeneet? Jos tehdasinvestointi maksaa useita miljardeja, on kai ihan normaalia ettei se ole vielä maksanut itseään takaisin parin kuukauden ja vasta käynnistymässä olevan tuotannon jälkeen? Tai jos olisi, ni se sitten olisikin uutinen.
 
Reilu 20v sitten tuli opittua ei sen vakavampaa. Helpompi kirjoittaa kk kuin m tms. Kilon tietää varmaan osa ja tuhat kiloa on milli.
Jos nyt kuitenkin pyrittäisiin mahdollisimman selkeään keskusteluun ja käytettäisiin yleisesti käytössä olevia lyhenteitä jotta kaikki ymmärtää mitä tarkoitetaan. Kk on lyhenne kuukaudelle.
 
Kaikki avataan, jos ja kun todetaan et on hyvä ajatus. Nyt kerätään dataa hyöty/haitta jne.

Uskon kyl et avataan.
Mikä itelle sopii mainiosti vaikka tessu alla.
Ei tarvi yksin dinottajien kans painia :D
Ei itselläkään siis sinällään mitään tuota avaamista vastaan ole, mutta tuota Helsinki-Turku väliä tulee ajeltua, enkä ole saanut aikaiseksi tilattua CCS-päivitystä vielä, niin tuo Paimio on atm ainot pikalaturi missä voin latailla/tarvitsee edes pikalaturia, niin mukavaa mahtua aina lataamaan + sattuu olemaan vielä ilmaiset superitkin. No, jos alkaa olemaan täyttä, niin ongelma toki ratkeaa sillä, että painaa sitä tilaa nappia CCS päivitykselle.
 
Tuli muuten ensimmäistä kertaa vedettyä pidempi siivu Model3 LR:lla eilen - 1063km / 13h. Menoa hidasti kuskit, auto oli pääosin valmiina ennen ihmisiä vaikka vedettiin koko setti eväillä ja termarikahvilla. Reitti oli Narvik - Joensuu ja latauksissa ei ollut minkäänlaista valittamista. :tup: Jos joku miettii että soveltuuko pitkään matkaan niin kyllä - penkkejä joudun kehumaan vielä että ei puutunut ahteri yhtään matkan aikana. Reisitukea saisi toki olla enemmän mutta ei se ongelma ollut. :hmm:
 
On siinä vielä pitkä matka että täyttää sen hypen. Kiinalainen CATL lupaillut jo paljon parempaa ensi vuodeksi.
 
Ite en näe mitään ongelmaa muunmerkkisissä lataajisssa, kunhan ei lataa "väärin" . Superchargereissa kun on niin lyhyt johto ja ne on aseteltu niin että auton latausportti on vasemmalla takana, käytännössä siis niissä voi ladata autoja jossa portti vasemmalla takana tai oikealla edessä.

Jos joku lataa autoaan jossa portti oikealla takana, vie tämä auto todellisuudessa kaksi latauspaikkaa kun joutuu parkkeeraamaan väärään ruutuun, se olisi hieman ärsyttävää.
Koko ongelmaa ei olisi jos latausportti olisi kaikissa autoissa leveyssuunnassa keskellä (joko takana tai edessä), eikä jommallakummalla sivulla.

Tämän siitä saa kun joidenkin valmistajien mielestä järkevin paikka on vasemmalla ja joidenkin mielestä oikealla. Samaa arpomista tietty oli aina polttomoottoriautojen kanssa, aasialaisten autojen mielestä tankkausluukun piti olla vasemmalla ja euro (ja jenkki?) autoissa oikealla, ja sitten arpomaan bensa-asemalla mistä suunnasta ajaa vapaalle tankkauspisteelle.

Kaikkein pahin pakkaa sekoittava on Toyotan uusi sähkis (BZG43-R2D2-3CPO vai mikä sen nimi oli) jossa latausportti on muistaakseni vasemmalla sivupeilin kohdalla, ja muistaakseni jossain sähköpakussa latausportti on pituussuunnassa melko keskellä sivulla. Niitä varsinkin lienee kiva alkaa sijoitella pikalatauspaikoille, joista jotkut ovat tuollaisia SC-kaltaisia sivuhärdellejä, ja jotkut mihin on tarkoitus mennä keula tai perä edellä. Eiiiih...
 
Koko ongelmaa ei olisi jos latausportti olisi kaikissa autoissa leveyssuunnassa keskellä (joko takana tai edessä), eikä jommallakummalla sivulla.

Edessä ja takana ei oikein toimi Suomen olosuhteissa, koska sinne kerääntyy valtavasti kuraa ja lunta talvella. Vähintäänkin latausluukku pitäisi suunnitella aika jykeväksi ja hyvin tiivistetyksi, ja siltikin sitä olisi varmaan vähän ikävä operoida sopivien kelien sattuessa.
 
Henkilökohtainen mielipide on että 4680 oli vain Muskin markkina temppu millä saatiin sumutettua että jotain uutta ja mahtavaa on tulossa vaikka ei oikeasti olekkaan.

Samaa mieltä, eihän tuossa formaatissa ole sinänsä mitään uutta ja niitä on jo tehty aikaisemminkin, eikä se formaatti ollut se isoin juttu vaan tabless-akut jotka teoriassa pitäisi sallia selvästi suuremmat latausnopeudet jos olen oikein ymmärtänyt.

Mutta se oli markkinointitemppu siinä missä FSD ja tämä uusi robottikuvio.
 
Samaa mieltä, eihän tuossa formaatissa ole sinänsä mitään uutta ja niitä on jo tehty aikaisemminkin, eikä se formaatti ollut se isoin juttu vaan tabless-akut jotka teoriassa pitäisi sallia selvästi suuremmat latausnopeudet jos olen oikein ymmärtänyt.
Lisäksi DBE maxwellilta = tuotantolinjan kustannus ja pinta-ala murto-osaan. Mutta ei vissiin asiakkaalle vaikuttavia etuja juurikaan.
 
Lisäksi DBE maxwellilta = tuotantolinjan kustannus ja pinta-ala murto-osaan. Mutta ei vissiin asiakkaalle vaikuttavia etuja juurikaan.
Paitsi jos nämä globaalit tuotantovaikeudet joskus poistuu ja kilpailu alalla kiristyy, tällöin alhaisemmat tuotantokustannukset hyödyttää kuluttajaa hintakilpailun mahdollistamalla. Nyt toki ei kun kaikki tuotettu menee muutenkin kaupaksi ja pitkällä jonolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 499
Viestejä
4 506 880
Jäsenet
74 427
Uusin jäsen
Maikson35

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom