Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Uusi päivitys 40.50.1 tuli. Itsellä ei ainakaan tuota FSD previewiä tullut (autossa on FSD ja pitäisi olla HW3). Kokeilin Smart Summon toimintoa, mutta sekään ei toiminut. Valitti vain jotain, että tämä paikka missä auto on ei ole tuettu tms. Oli firman parkkipaikalla. Pitäisikö nämä nyt toimia Suomessa vai mikä juttu? Myöskään uudet äänikomennot eivät toimineet.
 
Mä en todellakaan pidä mitään taukoja parin tunnin välein normaalisti ajellessa. Itsellä ei nyt mikään kaupparatsun työ edes ole, mutta useamman kerran vuodessa kuitenkin sahaan 500-600km / päiväsuoritteita, satunnaisesti 800-1000km päiväsuoritteitakin niin onhan se nyt aivan naurettava ajatus vielä sen lisäksi odotella kahvitauoilla että auton saat ladattua.

Siinä yhden polttisduden vuodatus.

Asiasta kukkaruukkuun, Model S:n malli-ikä on jo aika pitkä ja auto näyttää vanhahtavalta niin päältä kuin sisältäkin, olisin odottanut että Model 3 on uudemman näköinen, mutta loppupeleissä kahtasataa kaukaa ohi ajettuna molemmat näyttävät samalta autolta. Koskahan näistä tulee oikeasti uusi "korimalli"?

Ei siinä mitään jos ajat sen 500+km putkeen, sitten et vaan osta vielä sähköautoa :D

Ite ajan lähes joka viikko yhden 500km/päivä matkan, ja sähköllä pääsen yhtä hyvin kuin bensalla tai dieselillä.

Ja nyt on kyllä pakko sanoa että ei S ja 3 näytä lainkaan samalta :D Perä kaukaa katsottuna saattaa olla himan samantyylinen mutta muuten en kyllä näe yhtäläisyyksiä. Ennen kun ostin oman kolmosen, tuli yksi kolmonen vastaan ja kaukaa luulin että oli porsche :P

Uusi päivitys 40.50.1 tuli. Itsellä ei ainakaan tuota FSD previewiä tullut (autossa on FSD ja pitäisi olla HW3). Kokeilin Smart Summon toimintoa, mutta sekään ei toiminut. Valitti vain jotain, että tämä paikka missä auto on ei ole tuettu tms. Oli firman parkkipaikalla. Pitäisikö nämä nyt toimia Suomessa vai mikä juttu? Myöskään uudet äänikomennot eivät toimineet.

Sanooko sillä muutoslokissa sun autossa että ne tuli? Jos ne on siellä niin sitten ne pitäis mun mielestä olla siellä. Summonissahan on EU:ssa se 6 via 8 metrin rajoitus, että jos olit kauempana niin sitten ei toimi. Itellä ei FSD:tä niin en oo satavarma mitä sen pitäisi sanoa.

HW3 voi varmistaa sillä että Teslacamin videot ovat H.265 koodekilla, HW2.5 on H.264
 
Sanooko sillä muutoslokissa sun autossa että ne tuli? Jos ne on siellä niin sitten ne pitäis mun mielestä olla siellä. Summonissahan on EU:ssa se 6 via 8 metrin rajoitus, että jos olit kauempana niin sitten ei toimi. Itellä ei FSD:tä niin en oo satavarma mitä sen pitäisi sanoa.

HW3 voi varmistaa sillä että Teslacamin videot ovat H.265 koodekilla, HW2.5 on H.264

Ei ollut muutoslokissa mitään tuosta.
 
Tesla saisi olla kyllä selkeämpi kommunikaatiossaan, että mitkä toimivat vain USA:ssa ja mitkä EU:ssa. Nyt tilanne on vähintäänkin hämmentävä. Vähän myös turhauttaa, että maksoi 6500 € optiosta jota ei Suomessa voida (lainsäädännön takia?) enabloida. Käytännössä FSD-optiolla ei tee nyt yhtään mitään. Navigate on autopilotkin meinas yks kerta vetää kaiteeseen kun piti mennä off ramp ja pari kertaa kesken ajon tullut hätäilmoitus keskellä tietä, että autopilot meni pois päältä, ota ohjat - muuten pelästyttää kivasti kun on vauhtia alla 100 km/h... + useita muita isompia ja pienempiä auton automaatiosekoilua. Jos pitäisi kouluarvosana antaa tolle ns. autopilotille niin jonkun 6- antaisin.

Muutenkin Elon Muskin puheet jostain todellisista robotakseista on niin kukkua kuin olla ja voi. Vaikka toi FSD/autopilot on ihan lupaava alku, mutta ton käytännön toimivuus on ihan hemmetin kaukana todellisesta level 5 automaatiosta. Miten noilla kameroilla ajaminen voi ikinä edes toimia näissä Suomen tihku-sumu-loska-p*ska-keleissä? Ajat 10 minuuttia tuolla skeidassa niin peruutuskamerakin on niin täynnä möhnää että siitä ei näe enää v*ttuakaan, jollei sitä käy rätillä pyyhkimässä :D Sori ränttäys, mutta turhauttaa vaan tää Teslan ihme kikkailu ja petetyt lupaukset...
 
Viimeksi muokattu:
Vähän myös turhauttaa, että maksoi 6500 € optiosta jota ei Suomessa voida (lainsäädännön takia?) enabloida. Käytännössä FSD-optiolla ei tee nyt yhtään mitään.
Aika kallis tosiaan. Auto olisi 48 570€ (Valkoinen Model 3 SR+), niin siihen tuo 6500€ varuste jo alkaa tuntumaan.

Jos kerran tuo mukana oleva autopilot tuo jo kaiken toimivan jutun mukanaan.
Autopilot Sisältyy
  • Mahdollistaa auton automaattisen ohjauksen, kiihdytyksen ja jarrutuksen samalla kaistalla olevien muiden ajoneuvojen ja jalankulkijoiden perusteella.

Tuota lainsäädäntöä ei voinut kyllä oikein tietää etukäteen, mutta ehkä FSD:n olisi voinut jättää ostamatta ja maksaa se sitten kun toimii oikeasti.
 
Tesla saisi olla kyllä selkeämpi kommunikaatiossaan, että mitkä toimivat vain USA:ssa ja mitkä EU:ssa. Nyt tilanne on vähintäänkin hämmentävä. Vähän myös turhauttaa, että maksoi 6500 € optiosta jota ei Suomessa voida (lainsäädännön takia?) enabloida. Käytännössä FSD-optiolla ei tee nyt yhtään mitään. Navigate on autopilotkin meinas yks kerta vetää kaiteeseen kun piti mennä off ramp ja pari kertaa kesken ajon tullut hätäilmoitus keskellä tietä, että autopilot meni pois päältä, ota ohjat - muuten pelästyttää kivasti kun on vauhtia alla 100 km/h... + useita muita isompia ja pienempia auton automaatiosekoilua. Jos pitäisi kouluarvosana antaa tolle ns. autopilotille niin jonkun 6- antaisin.

Muutenkin Elon Muskin puheet jostain todellisista robotakseista on niin kukkua kuin olla ja voi. Vaikka toi FSD/autopilot on ihan lupaava alku, mutta ton käytännön toimivuus on ihan hemmetin kaukana todellisesta level 5 automaatiosta. Miten noilla kameroilla ajaminen voi ikinä edes toimia näissä Suomen tihku-sumu-loska-p*ska-keleissä? Ajat 10 minuuttia tuolla skeidassa niin peruutuskamerakin on niin täynnä möhnää että siitä ei näe enää v*ttuakaan, jollei sitä käy rätillä pyyhkimässä :D Sori ränttäys, mutta turhauttaa vaan tää Teslan ihme kikkailu ja petetyt lupaukset...

Joo, tällaisilla keleillä vilkkuu vain varoitus multiple cameras blocked, ja peruutuskamerasta ei ole mitään hyötyä koko kurakeliaikana. FSD on juttu, jota Euroopassa varsinkaan ei kannata nyt ostetun auton elinkaaren aikana odottaa suuresti hyödynnettävän. Lainsäädäntö on tuskallisen hidasta, ja sekä rauta- että ohjelmistototeutus ovat aika kaukana todellisen elämän käytöstä.

Perus-AP toimii sinänsä ihan ok. Toivoisi vain, että kaistanvaihtoa ei estettäisi turhan FSD-paketin kauppaamiseksi.
 
Samat ongelmat monella muullakin noiden peruutuskameroiden kanssa. Myös muut sensorit tahtovat mennä tukkoon lumesta ja sohjossa valmistajasta riippumatta.

Poikkeuksen tekee Mersu, jossa peruutuskamera taitaa olla sellainen kääntyvä tms, sillä peruutuskamera on aina täysin puhdas, kun sitä tarvitsee. En ole kameran toimintaan enempää perehtynyt, mutta toimii.
 
Myös VW:llä on noin, kollegan Passat pyöräyttää takalogon ympäri pakilla ja sieltä kurkkaa linssi. En mee sanomaan onko siinä pesusuutin myös, jossakin merkissä tais olla...
 
Tesla saisi olla kyllä selkeämpi kommunikaatiossaan, että mitkä toimivat vain USA:ssa ja mitkä EU:ssa. Nyt tilanne on vähintäänkin hämmentävä. Vähän myös turhauttaa, että maksoi 6500 € optiosta jota ei Suomessa voida (lainsäädännön takia?) enabloida. Käytännössä FSD-optiolla ei tee nyt yhtään mitään. Navigate on autopilotkin meinas yks kerta vetää kaiteeseen kun piti mennä off ramp ja pari kertaa kesken ajon tullut hätäilmoitus keskellä tietä, että autopilot meni pois päältä, ota ohjat - muuten pelästyttää kivasti kun on vauhtia alla 100 km/h... + useita muita isompia ja pienempiä auton automaatiosekoilua. Jos pitäisi kouluarvosana antaa tolle ns. autopilotille niin jonkun 6- antaisin.
Jos arvostat omaa ja kanssaihmisten henkeä jätät tuon beta-ominaisuuden testailun muille tai olet ainakin erittäin tarkkana. Kokisin kyllä rentouttavammaksi ajaa itse kuin kytätä milloin se Teslan buginen softa vetää päin kaidetta yllättäen.

Nykyinen sensoripaketti ei tule riittämään todelliseen lvl5 -automaatioon muutenkaan (eikä taida riittää ilman tieverkostoon asennettuja ratkaisuja koskaan), joten ominaisuus on mallia rahat pois hyväuskoisilta.
 
Myös VW:llä on noin, kollegan Passat pyöräyttää takalogon ympäri pakilla ja sieltä kurkkaa linssi. En mee sanomaan onko siinä pesusuutin myös, jossakin merkissä tais olla...

Pesuri taitaa löytyä ainakin osassa kaikista VAGin merkeistä ja lisäksi nopeasti katsottuna Land Roverilla, Fordilla, Hondalla, Nissanilla, Subarulla, GM:llä.. itseasiassa en jaksanutkaan sen enempää tutkia. Malleista riippuen on piiloon taittuvia ja pestäviä. Pitäisihän se olla selvää heti alkuun ettei kameroihin perustuva järjestelmä voi toimia jos se ei osaa itse huomata koska lika estää parhaimman näkyvyyden - eikö edes sateeseen asti ole FSD:n testaus sitten vielä päässyt?
 
Jos arvostat omaa ja kanssaihmisten henkeä jätät tuon beta-ominaisuuden testailun muille tai olet ainakin erittäin tarkkana. Kokisin kyllä rentouttavammaksi ajaa itse kuin kytätä milloin se Teslan buginen softa vetää päin kaidetta yllättäen.
Tykkään Teslasta, en omista Teslaa, mutta jos hommaisin Teslan niin en uskaltais luottaa autopilottiin tällä hetkellä. Ainoa tilanne missä saattasin sitä käyttää on hitaasti mateleva ruuhka.

Nykyinen sensoripaketti ei tule riittämään todelliseen lvl5 -automaatioon muutenkaan (eikä taida riittää ilman tieverkostoon asennettuja ratkaisuja koskaan), joten ominaisuus on mallia rahat pois hyväuskoisilta.
Nykyinen sensoripaketti riittää vallan mainiosti. Tämän ymmärtää kaikki joilla on riittävä ymmärrys neuroverkkojen toiminnasta. Suurin ongelma on pitää ne sensorit "puhtaana". Kameroiden pitää nähdä mitä auton ulkopuolella tapahtuu (ihan niinkuin ihmisenkin siellä ratin takana). Jos ihminen ei näe mitä tapahtuu ei hän voi turvallisesti autoa käsitellä, sama pätee sensoreihin ja tekoälyyn. Nykyinen sensoripaketti on täysin riittävä jos sensorit kykenee poimimaan sen datan mihin ne potentiaalisesti kykenee. Suomen olot on todella haastavat tässä kohtaa. Tieverkostoon asennetut ratkasut on todennäkösesti avuksi ja tullaan jossain määrin käyttämään apuna. Ehkä Suomessa ja muissa haastavissa paikoissa tulee ns pakollisiksi? Aika näyttää.
 
Nykyinen sensoripaketti riittää vallan mainiosti. Tämän ymmärtää kaikki joilla on riittävä ymmärrys neuroverkkojen toiminnasta

Miten nykyiset sensorit ja neuroverkko ovat liitännäisiä tässä? Annetaanko tulevaisuudessa sitten mahdollisuus tutkalla varustettujen autojen ajaa nopeammin kuin kameralla valmistettujen? (Kyllä, tutkilla näkee asioita joita kamerat eivät näe ja jotka vaikuttavat ajamisen turvallisuuteen).

Käyttävätkö Teslan nykyiset sensorit muuten millaista tietoa? Ei kai niissä normaalien kameroiden rajoitteita ole käytetty, eli huonoa pimeänäköä, poistettuja IR-aallonpituuksia? Mikäli, niin niiden näkö on huomattavasti huonompi kuin ihmisen, eikä sitä mitenkään tiedon käsittely (joka liittyy siihen neuroverkkoon - ei se paranna sensorien näkemistä) pelasta.
 
Miten nykyiset sensorit ja neuroverkko ovat liitännäisiä tässä? Annetaanko tulevaisuudessa sitten mahdollisuus tutkalla varustettujen autojen ajaa nopeammin kuin kameralla valmistettujen? (Kyllä, tutkilla näkee asioita joita kamerat eivät näe ja jotka vaikuttavat ajamisen turvallisuuteen).

Käyttävätkö Teslan nykyiset sensorit muuten millaista tietoa? Ei kai niissä normaalien kameroiden rajoitteita ole käytetty, eli huonoa pimeänäköä, poistettuja IR-aallonpituuksia? Mikäli, niin niiden näkö on huomattavasti huonompi kuin ihmisen, eikä sitä mitenkään tiedon käsittely (joka liittyy siihen neuroverkkoon - ei se paranna sensorien näkemistä) pelasta.
Okei, voi olla hiukan lennokasta todeta, että "Nykyinen sensoripaketti riittää vallan mainiosti". Korjaan hieman: Sensoripaketti joka kykenee keräämän saman datan (tai lähes saman) kuin ihminen riittää vallan mainiosti. Tällä hetkellä Teslan sensoripaketti kykenee keräämään ympäristöstä dataa joissain tapauksissa paljon enemmän kuin ihminen ja mahdollisesti joissain tapauksissa vähemmän (pimeänäkö? En ole varma). Teslassa taitaa kameroiden lisäksi olla myös tutka joka kerää dataa edestä tietyllä leveydellä ja etäisyydellä.

Pointti on se, että jos neuroverkkoihin syöttää dataa ympäristöstä saman määrän (tai enemmän) kuin mitä ihminen pystyy keräämään itselleen päätöstä tehtäessä tulee neuroverkko ajan kanssa päihittämään ihmisen helposti. Tietenkin neuroverkko tulee olla oikein rakennettu oikeilla tavoitteilla ja dataa pitää olla tarpeeksi jolla verkko opetetaan tekemään nämä päätökset. Jo pelkästään ihan yleisesti tekoälyn kehitys takaa FSD:n tulon ajassa X. Mikä tuo X on? Sitä on vaikeampi ennustaa.
 
Okei, voi olla hiukan lennokasta todeta, että "Nykyinen sensoripaketti riittää vallan mainiosti". Korjaan hieman: Sensoripaketti joka kykenee keräämän saman datan (tai lähes saman) kuin ihminen riittää vallan mainiosti.

Riippuu mitä mieltää tarvittavaksi. Mikäli taas halutaan nostaa turvallisuutta, niin mielummin se kone näkisi enemmän kuin ihminen. Itse ainakin kokisin mielekkääksi että se tunnistaisi sumussa asioita, joita ei pysty näkemään nykyisin. Tai pimeässä, tai tien ulkopuolelta tulevia hirviä ja vastaavia.

Eli mielummin lidarin tyyppisellä teknologialla kuin kameroilla.

Teslassa taitaa kameroiden lisäksi olla myös tutka joka kerää dataa edestä tietyllä leveydellä ja etäisyydellä.

ns. parkkitutka ei riitä mihinkään ajamiseen liittyvään, sen tunnistama matka on liian lyhyt että auton massa kykenisi reagoimaan mitenkään.

Pointti on se, että jos neuroverkkoihin syöttää dataa ympäristöstä saman määrän (tai enemmän) kuin mitä ihminen pystyy keräämään itselleen päätöstä tehtäessä tulee neuroverkko ajan kanssa päihittämään ihmisen helposti. Tietenkin neuroverkko tulee olla oikein rakennettu oikeilla tavoitteilla ja dataa pitää olla tarpeeksi jolla verkko opetetaan tekemään nämä päätökset. Jo pelkästään ihan yleisesti tekoälyn kehitys takaa FSD:n tulon ajassa X. Mikä tuo X on? Sitä on vaikeampi ennustaa.

Niin, tuo aika voi olla vaikka tuhansia vuosia. Nykyinen AI-teknologia ei ole se joka tulee tällaiseen tilanteeseen pääsemään jossa kyseessä olisi oikeasti älykäs vaihtoehto, eikä kukaan tiedä varsinaisesti mikä sellainen teknologia tulisi olemaan. Nykyiset neuroverkot eivät sellainen teknologia tule olemaan joka kykenisi älykkyyteen, sen verran nyt sentään tiedetään. Tietokoneen kategorisointi ei ole suinkaan älykkyyttä tai itsestään kykenevä tekemään järkeviä ratkaisuja.

Toisin sanoen, "X" riippunee todellisuudessa vain ja ainoastaan siitä, kuinka alas laskemme parametrit tasolle "tarpeeksi hyvä" sen takia että saamme myytyä itsestään ajavia autoja.
 
Riippuu mitä mieltää tarvittavaksi. Mikäli taas halutaan nostaa turvallisuutta, niin mielummin se kone näkisi enemmän kuin ihminen. Itse ainakin kokisin mielekkääksi että se tunnistaisi sumussa asioita, joita ei pysty näkemään nykyisin. Tai pimeässä, tai tien ulkopuolelta tulevia hirviä ja vastaavia.

Eli mielummin lidarin tyyppisellä teknologialla kuin kameroilla.
Samaa mieltä. Turvallisuuden kannalta mielummin enemmän dataa verrattaen ihmiseen vs vajaa data verrattaen ihmiseen. Mutta täytyy huomioida, että järkyttävä määrä erilaisia laitteita keräämässä dataa luo lisähaasteita softalle miten niitä tulkitaan, puhumattakaan laitteiden kustannuksista. Lidar kuulostaa mun korvaan ihan passelilta lisävarusteelta vaikka onkin kallis ja ilmeisesti vaurioherkkä(?). Uskon kuitenkin tulevaisuudessa pärjättävän ilman lidariakin, kunhan muissa ratkaisuissa tarpeeksi pitkälle päästään. Teslalla rohkea valinta lähteä tavoittelemaan suoraan FSD:ia niillä sensoreilla mitä on (ilman lidaria).

ns. parkkitutka ei riitä mihinkään ajamiseen liittyvään, sen tunnistama matka on liian lyhyt että auton massa kykenisi reagoimaan mitenkään.
Kannattaa tutustua hiukan mitä Teslassa on ennen tälläsiä kommentteja. Teslassa on ultraäänitutkat lähiympäristöä (parkkeerausta) varten. Puhun tutkasta joka sojottaa etukameroiden tapaan viuhkana suoraan eteenpäin ja tunnistaa esteitä jostain +150m päästä.

Niin, tuo aika voi olla vaikka tuhansia vuosia.
Pelkästään tämä lause kertoo suoraan mikä sun ymmärrys on AI:sta ja teknologisesta kehityksestä. Tismalleen saman kaltasia töräytyksiä on kuultu viimesen 50 vuoden ajan, ja aina kun uusi virstanpylväs saavutetaan on pessimistit joutunu twiikkaamaan lausuntojaan, kunnes taas sama toistuu.

Nykyinen AI-teknologia ei ole se joka tulee tällaiseen tilanteeseen pääsemään jossa kyseessä olisi oikeasti älykäs vaihtoehto, eikä kukaan tiedä varsinaisesti mikä sellainen teknologia tulisi olemaan.
Jos puhutaan niinkin "simppelistä" tehtävästä kuin autonominen ajoneuvo liikenteessä niin aivan varmasti nykyiset neuroverkot ja rauta riittää. Kun uuttaa teknologiaa ja uusia ratkaisuja tulee niin tuo tehtävä muuttuu lasten leikiksi. Tätä asiaa on hyvin vaikea ymmärtää ennen kuin se on ns. naamalla.

Nykyiset neuroverkot eivät sellainen teknologia tule olemaan joka kykenisi älykkyyteen, sen verran nyt sentään tiedetään.
Oletan, että määrittelemme "älykkyyden" jokseenkin samalla tavalla ja voin olla samaa mieltä. FSD ei kuitenkaan "älykkyyttä" tarvitse.

Toisin sanoen, "X" riippunee todellisuudessa vain ja ainoastaan siitä, kuinka alas laskemme parametrit tasolle "tarpeeksi hyvä" sen takia että saamme myytyä itsestään ajavia autoja.
Juurikin näin. "tarpeeksi hyvä" on varmasti luokkaa 10 kertaa turvallisempi kuin keskiverto ihminen. Ja kun oppivasta neuroverkosta kyse tuon rajapyykin jälkeen turvallisuus vain kasvaa. Tästä voi myös laskea 1+1= mitä enemmän autonomisia autoja liikenteeseen tulee ja ihmiskuskit vähenee sen paremmin autonomia alkaa suoriutumaan kun täysin arvaamattomat ihmisten käyttäytymiset vähenee liikenteessä. Siirtymävaihe on kaikkein haasteellisin.
 
Kannattaa tutustua hiukan mitä Teslassa on ennen tälläsiä kommentteja. Teslassa on ultraäänitutkat lähiympäristöä (parkkeerausta) varten. Puhun tutkasta joka sojottaa etukameroiden tapaan viuhkana suoraan eteenpäin ja tunnistaa esteitä jostain +150m päästä.

Teslan tutka ei ole ihan luotettavammista päästä, sehän ei tunnista oikein edes pysäköityjä esineitä keskellä tietä (montakos ihmistä jo on kuollut sen takia ettei Teslan hätäjarrutuskaan toimi oikein?). Eikä se kykene oikeastaan piirtämään kunnollista tietoa ympäristöstään, joten lienee aika heikoilla kantimilla tuo tarkkuus sen osalta.

Pelkästään tämä lause kertoo suoraan mikä sun ymmärrys on AI:sta ja teknologisesta kehityksestä. Tismalleen saman kaltasia töräytyksiä on kuultu viimesen 50 vuoden ajan, ja aina kun uusi virstanpylväs saavutetaan on pessimistit joutunu twiikkaamaan lausuntojaan, kunnes taas sama toistuu.

Pelkään pahoin ettet ihan taida tietää mistä puhut. On eri asia kuunnella Elonin selityksiä kuin ymmärtää miten ja varsinkin - miksi - nykyiset rakennelmat "AI:n" osalta toimivat. Ihmiset kyllä keksivät ties mitä, mutta nykyiset teknologiat eivät ole niitä, eikä sellaista vielä ole keksitty mikä sen ratkaisisi. Tähän voi mennä aikaa aina ties kuinka pitkään, aivan kuten fuusiovoimala on aina nurkan takana.

Varsinaista älykkyyttä tuskin tulemme näkemään pitkään aikaan, en usko että olemme sitä näkemässä.

Jos puhutaan niinkin "simppelistä" tehtävästä kuin autonominen ajoneuvo liikenteessä niin aivan varmasti nykyiset neuroverkot ja rauta riittää.

Kyseessä on todellakin yksinkertainen ongelma, mutta sitä ei silti pystytä ratkaisemaan järkevästi vielä. Edes parhaat itseajavat ajoneuvot (kuten Waymo) eivät kykene lähellekään toimimaan kaikissa olosuhteissa tai ratkomaan liikenteen ongelmia kuten ihminen. Ja ne käyttävät huomattavasti kalliimpia instrumentteja kuin mikä on järkevää taloudellisesti tällä hetkellä.

Nykyisin Tesloihin asennettu rauta ei tule olemaan se joka kykenee tätä ongelmaa ratkomaan.

Juurikin näin. "tarpeeksi hyvä" on varmasti luokkaa 10 kertaa turvallisempi kuin keskiverto ihminen. Ja kun oppivasta neuroverkosta kyse tuon rajapyykin jälkeen turvallisuus vain kasvaa. Tästä voi myös laskea 1+1= mitä enemmän autonomisia autoja liikenteeseen tulee ja ihmiskuskit vähenee sen paremmin autonomia alkaa suoriutumaan kun täysin arvaamattomat ihmisten käyttäytymiset vähenee liikenteessä. Siirtymävaihe on kaikkein haasteellisin.

Taidat hieman aliarvioida kuinka vaikeasta asiasta on kyse. Kone ei kykene tällä hetkellä päättelemään epäilyttäviä tilanteita kuin ihminen, kone vain ja ainoastaan laskee todennäköisyyksiä mikä tilanne on (kuten kategorisointia).

Autonominen auto on todella ongelmissa tilanteissa joissa käyttäytyminen on eri kuin oletettu sääntö. Tämän takia "AI":t kykenevät kyllä toimimaan peleissä hyvin, koska säännöt eivät muutu, mutta niille tulee saman tien ongelmia kun sääntöjä ei olekaan. Liikenteessä on paljon tällaisia tilanteita, asioita jotka eivät noudata mitään oletettu sääntöä - ja näiden tilanteiden tunnistaminen on todella hankalaa koneelle.
 
Teslan tutka ei ole ihan luotettavammista päästä, sehän ei tunnista oikein edes pysäköityjä esineitä keskellä tietä (montakos ihmistä jo on kuollut sen takia ettei Teslan hätäjarrutuskaan toimi oikein?). Eikä se kykene oikeastaan piirtämään kunnollista tietoa ympäristöstään, joten lienee aika heikoilla kantimilla tuo tarkkuus sen osalta.
Teslan tutkan tarkkuudesta ei ole tietoa, mielelläni jonkin vertailun tai testiviedon aiheesta katsoisin jos sulla sellanen on heittää? Teslan tutkan aiheuttamista kuolemista en ole kuullutkaan, onko näistä jotain infoa jossain?

Varsinaista älykkyyttä tuskin tulemme näkemään pitkään aikaan, en usko että olemme sitä näkemässä.
Hyvin mahdollista, jos siis puhutaan AGI:stä. Itse uskon, että tällä vuosisadalla nähdään, jos ei niin viimeistään seuraavalla. Hyvin vaikea ennustaa, tämän kanssa voi mennä vaikka se tuhat vuotta. Edelleen täysin irrelevanttia topicin kanssa.

Kyseessä on todellakin yksinkertainen ongelma, mutta sitä ei silti pystytä ratkaisemaan järkevästi vielä. Edes parhaat itseajavat ajoneuvot (kuten Waymo) eivät kykene lähellekään toimimaan kaikissa olosuhteissa tai ratkomaan liikenteen ongelmia kuten ihminen. Ja ne käyttävät huomattavasti kalliimpia instrumentteja kuin mikä on järkevää taloudellisesti tällä hetkellä.
Waymo saattaa tehdä tällä hetkellä parasta tulosta, mutta ei sitä maalia saavuteta kalliilla instrumenteilla, vaan tekoälyllä. Kuten sanoin, sensoripaketiksi riittää kun voi kerätä dataa saman verran tai enemmän kuin ihminen, lopun hoitaa tekoäly, eli softa (toki tekoälyä tukeva rauta on oleellinen asia myös).

Nykyisin Tesloihin asennettu rauta ei tule olemaan se joka kykenee tätä ongelmaa ratkomaan.
Tuo on sinun mielipiteesi, itse olen eri mieltä. Jotain pieniä muutoksia/päivityksiä rautaan voi tulla, mutta ei merkittäviä. Kunhan ehto "pystyy keräämään dataa yhtä paljon, tai enemmän kuin ihminen" täyttyy, se riittää.

Taidat hieman aliarvioida kuinka vaikeasta asiasta on kyse. Kone ei kykene tällä hetkellä päättelemään epäilyttäviä tilanteita kuin ihminen, kone vain ja ainoastaan laskee todennäköisyyksiä mikä tilanne on (kuten kategorisointia).
Mulla taas fiilis ettet ymmärrä neuroverkkojen toimintaperiaatetta. Ei tarvita mitään huikeita luovia päättelykykyjä, riittävän paljon toistoja on se mitä tarvitaan. Datan määrä ratkaisee lopulta neuroverkon kyvyn. Alempana tarkemmin.

Pelkään pahoin ettet ihan taida tietää mistä puhut. On eri asia kuunnella Elonin selityksiä kuin ymmärtää miten ja varsinkin - miksi - nykyiset rakennelmat "AI:n" osalta toimivat. Ihmiset kyllä keksivät ties mitä, mutta nykyiset teknologiat eivät ole niitä, eikä sellaista vielä ole keksitty mikä sen ratkaisisi. Tähän voi mennä aikaa aina ties kuinka pitkään, aivan kuten fuusiovoimala on aina nurkan takana.
Autonominen auto on todella ongelmissa tilanteissa joissa käyttäytyminen on eri kuin oletettu sääntö. Tämän takia "AI":t kykenevät kyllä toimimaan peleissä hyvin, koska säännöt eivät muutu, mutta niille tulee saman tien ongelmia kun sääntöjä ei olekaan. Liikenteessä on paljon tällaisia tilanteita, asioita jotka eivät noudata mitään oletettu sääntöä - ja näiden tilanteiden tunnistaminen on todella hankalaa koneelle.

Me ei tarvita tähän yhtälöön Elonia tai hänen puheitaan lainkaan. Riittää että käyttää omia aivojaan. Joka ikinen uusi tilanne on neuroverkoille mahdoton selvittää kunnes asia on toistunut riittävän monta kertaa ja oikein toimiminen voidaan opettaa, ei tässä oo mitään ihmeellistä tai epäselvää. Vaikuttas siltä että hiukan yksinkertaistat asiaa: "ei ole mitään sääntöjä, tekoälyn pitää olla ihmistä fiksumpi luova ajatteleva entiteetti selviytyäkseen liikenteestä", noin niinkuin kärjistäen mitä sun tekstistä ymmärrän. Liikenteessä on paljonkin konkreettisiä sääntöjä mitkä ei muutu ja mihin tekoälyn tulisi pyrkiä tai pyrkiä välttämään. Se miten asiat tapahtuu voivat vaihdella valtavasti johon tekoälyn on opittava toisin kuin ihminen voi käyttää luovuutta ja maalaisjärkeä. On myös valtavasti yllättäviä tilanteita mistä ihminenkään ei selviä. Tulee varmasti tilanteita missä AI aiheuttaa onnettomuuden koska ei tiedä miten yllättävään tilanteeseen pitäs reagoida, vastapainoksi AI ei tee tiettyjä virheitä mitä ihminen tekee vähentäen onnettomuuksia siltä osin. Se on trade off. AI tulee AINA tekemään virheitä uusissa yllättävissä tilanteissa kunnes niitä on tarpeeksi ja oppii niitä välttämään. Jos niitä ei tule tarpeeksi, AI ei siinä tilanteessa opi toimimaan oikein, mutta kuinka katastrofaalista se on jos niitä tilanteita tulee todella harvoin? Tää on yks psykologinen ongelma mikä ihmisten on myös hyväksyttävä kun FSD alkaa näkymään kaduilla. AI voi olla 10 kertaa turvallisempi kuin ihmiskuski, siltikin tehdä virheen sellasessa tilanteessa missä ei juuri kukaan ihminen tekisi virhettä.
 
Teslan tutkan tarkkuudesta ei ole tietoa, mielelläni jonkin vertailun tai testiviedon aiheesta katsoisin jos sulla sellanen on heittää? Teslan tutkan aiheuttamista kuolemista en ole kuullutkaan, onko näistä jotain infoa jossain?

Tältä vuodelta löytyy kaksi kuolemaa, kummatkin Floridasta. Tesla’s Latest Autopilot Death Looks Just Like a Prior Crash ja kuten tuosta käy käsiksi niin kyseessä on melkein identtinen tapaus vuodelta 2016, eli mitään tällä välillä ei ole parantunut. Tässä toista tapausta tältä vuodelta, mutta tapahtumaketju on eri, lane-assist ilmeisesti ohjannut päin vastaantulijaa auton (tästäkin löytyy muita esimerkkejä, mutta kaikissa ei onneksi kuolla): Family calls for investigation after Tesla driver dies in Osceola crash

Erillisiä onnettomuuksia joissa ei olla kuoltu, mutta on törmätty paikalla olevaan esineeseen löytyy läjäpäin lisää. mm. pysäköityyn poliisiautoon: A Tesla on Autopilot rear-ended a parked police car, renewing safety concerns

Waymo saattaa tehdä tällä hetkellä parasta tulosta, mutta ei sitä maalia saavuteta kalliilla instrumenteilla, vaan tekoälyllä. Kuten sanoin, sensoripaketiksi riittää kun voi kerätä dataa saman verran tai enemmän kuin ihminen, lopun hoitaa tekoäly, eli softa (toki tekoälyä tukeva rauta on oleellinen asia myös).

Tuo on sinun mielipiteesi, itse olen eri mieltä. Jotain pieniä muutoksia/päivityksiä rautaan voi tulla, mutta ei merkittäviä. Kunhan ehto "pystyy keräämään dataa yhtä paljon, tai enemmän kuin ihminen" täyttyy, se riittää.

Ei autolla ajamisella voida luottaa siihen että kaikki tilanteet on käsitelty etukäteen. Kyllä auton algoritmin pitää pystyä myös itse käsittelemään se data ja tuota varten ei nykyautoissa ole läheskään tarpeeksi potkua, nimittäin se on ihan eriluokan käsittelyongelma kuin olemassa oleviin malleihin vertaaminen.

Nauttisitko tilanteesta jossa lumisade lähetettäisiin aina ensin Teslalle ja ehkä vuoden päästä saisit päivityksen jossa lumisade tunnistuisi? Sitä ennen jokainen auto vetäisi joko hätäjarrut "koska edessä on kohde" tai menisi seinään koska "ei näe". Tosin eihän tuohon "ei näe" ongelmaan ole vielä nykyisissä Tesloissa ratkaisua, joten se jo pelkästään poistaa kaikki mahdollisuudet siihen että ajoneuvo kykenisi liikkumaan itsenäisesti.

Ollakseen oikeasti itsenäinen, auton pitäisi pystyä käsittelemään sitä dataa myös niin että se osaa ratkaista ongelmia tilanteissa joita se ei tunne. Ei voi olla niin (kuten nykyisin on), että kun maahan piirretyt kaistat menevätkin työmaan takia hieman päällekkäin vanhojen ja uusien maalausta kohdalta, niin auto ajaa päin seinää. Ei tällaisia kaikkia vaihtoehtoja voida opettaa aina niin että ensin pitää osua johonkin jotta saadaan tietoa. Ei myöskään, mitä tehdä kun lunta ja on aurattu hieman eri tavalla. Mahdollisuuksia on liikaa, pelkällä valmiilla opetuksella se ei toimi.

Se uuden tiedon omaksuminen ja mallin rakentaminen on raskas operaatio, siinä missä toinen puoli eli vertailu on kevyt operaatio.

Mulla taas fiilis ettet ymmärrä neuroverkkojen toimintaperiaatetta. Ei tarvita mitään huikeita luovia päättelykykyjä, riittävän paljon toistoja on se mitä tarvitaan. Datan määrä ratkaisee lopulta neuroverkon kyvyn. Alempana tarkemmin.

Ei ole mahdollista mallintaa kaikkea tapahtuvaa etukäteen, eikä neuroverkko pysty muuten asiaa käsittelemään suoraan - eihän se sisällä mitään varsinaista älyä, eikä liikenteen säännöt pidä aina paikkaansa tai sisällytä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Tähän kun lisätään vielä eri maissa olevat eroavaisuudet liikennesäännöissä, niin tahtoisitko törmätä seinään sen takia ettei jenkeissä opetettu malli toiminutkaan oikein täällä? Tai kun Briteissä ajettiin väärällä puolella?

Ei se neuroverkkojen autuus laskea valmiiksi asioita ole mitenkään mullistavaa (tai edes uutta). Se vaan ei kykene edelleenkään totuttautumaan tilanteeseen jossa malli ei päde, tai mallia ei ole. Sellainen ei myöskään liikenteessä käy, eikä kovin hyvältä ole viime vuosina kuitenkaan näyttänyt kehityskään - tapahtuneet onnettomuudet esim. FSD:llä ovat sellaisia joita ei saisi sattua. Ne ovat täysin raakileita tässä vaiheessa ja seuraavat mallia "tässä on kuviteltu kisko, seuraa". Se on todella pitkällä vielä siitä että se kykenisi järkevästi seuraamaan ihmisten liikkeitä, joita kuitenkin siellä liikenteessä suurin osa on. Eivätkä ne ihmiset sieltä katoa, vaan ensin koneen olisi opeteltava miten ihmiset reagoivat asioihin - ja se taas alkaa olemaan malleille vaikeaa.
 
Tältä vuodelta löytyy kaksi kuolemaa, kummatkin Floridasta. Tesla’s Latest Autopilot Death Looks Just Like a Prior Crash ja kuten tuosta käy käsiksi niin kyseessä on melkein identtinen tapaus vuodelta 2016

En tiedä siitä 2016 jutusta, mutta tuossa artikkelissa lukee että autopilot kytkettiin päälle 10 sekuntia ennen onnettomuutta, ja auto ei tunnistanut että kuski olisi pitänyt kättä ratilla viimeisin 8 sekunnin aikana. Eli kuski teki tässä kaikki mahdolliset asiat väärin. Auto sanoo autopilotin kytkettäessä että pidä kädet ratissa ja ole valmis ottamaan ohjat. Ohjekirjassa myös lukee että auto ei välttämättä väistä pysähtyneitä esteitä.

Me ei myöskään tiedetä oliko sieltä otettu automaattinen hätäjarrutus pois päältä.

Ite tykkään välillä kruisailla autopilotilla mutta en todellakaan ala testaamaan että alkaako se itse jarruttamaan jos eteen tulee este. Jos olen kuskin penkillä niin minä olen vastuussa siitä mitä se auto tekee. Minulle se on tehty hyvin selkeäksi että autopilot ei ole täydellinen ja sellaisena olen sen hyväksynyt. Täysin itsestään ajava on sitten ihan oma juttunsa kokonaan.

Suomen kaikissa keleissä toimivaa itsestään ajavaa autoa tuskin tulemme näkemään hyvin pitkään aikaan. Kaliforniassa se on varmaan mahdollista ihan kohtuullisella aikavälillä. Googlehan on ajattanut niitä omia autojaan jo pitkään siellä san franciscossa
 
Juurikin näin. "tarpeeksi hyvä" on varmasti luokkaa 10 kertaa turvallisempi kuin keskiverto ihminen. Ja kun oppivasta neuroverkosta kyse tuon rajapyykin jälkeen turvallisuus vain kasvaa. Tästä voi myös laskea 1+1= mitä enemmän autonomisia autoja liikenteeseen tulee ja ihmiskuskit vähenee sen paremmin autonomia alkaa suoriutumaan kun täysin arvaamattomat ihmisten käyttäytymiset vähenee liikenteessä. Siirtymävaihe on kaikkein haasteellisin.
Neuroverkko voidaan helposti ylikouluttaa, eli se alkaa esimerkiksi etsimään jotain tiettyä yksityiskohtaa, joka on täysin merkityksetön itse kysymyksen kannalta. Epäilen näin käyneen, kun Teslat alkoivat ohjata laumoittain kohti keskikaiteita. On todella vaarallista kuvitella, että neuroverkolle voisi vain lätkiä lisää dataa ja se toimisi koko ajan vain paremmin.

Mitä tulee sensoreihin, eivät ne ole lähelläkään ihmisen tasolla. Kuten mainittua, käytetty tutka ei näe liikkumattomia kohteita. Ihmiset, puut ja muut sopivaa materiaalia olevat kappaleet ovat lähes läpinäkyviä tutkan näkökulmasta. Sopivan muotoinen peltipurkki tiellä taas voi heijastaa signaalin takaisin voimakkaasti vahvistuneena. Kamerat ovat matalalla, eivätkä muutenkaan näe edessä olevan auton läpi tai ohi, mikä on tärkeää edellä tapahtuvien asioiden ennakoinnissa. Erinäiset eritteet taivaalta peittävät kameroiden näkymän kokonaan.

Saisivat nyt edes kaistavahdin toimimaan ensin luotettavasti ja katsellaan siitä sitten eteenpäin.
 
Tältä vuodelta löytyy kaksi kuolemaa, kummatkin Floridasta. Tesla’s Latest Autopilot Death Looks Just Like a Prior Crash ja kuten tuosta käy käsiksi niin kyseessä on melkein identtinen tapaus vuodelta 2016, eli mitään tällä välillä ei ole parantunut. Tässä toista tapausta tältä vuodelta, mutta tapahtumaketju on eri, lane-assist ilmeisesti ohjannut päin vastaantulijaa auton (tästäkin löytyy muita esimerkkejä, mutta kaikissa ei onneksi kuolla): Family calls for investigation after Tesla driver dies in Osceola crash

Erillisiä onnettomuuksia joissa ei olla kuoltu, mutta on törmätty paikalla olevaan esineeseen löytyy läjäpäin lisää. mm. pysäköityyn poliisiautoon: A Tesla on Autopilot rear-ended a parked police car, renewing safety concerns
Hmm.. vaikea sanoa mikä on onnettomuuksien syy, muuta kuin abstraktisti "autopilotti ei osannut toimia oikein noissa tilanteissa", minkä vuoks kuskin pitäs itse reagoida noihin, jos kerkiää. Tuossa ekassa linkissä sanottiin noin niinkuin yleisesti, että useammalla autovalmistajalla on samoja ongelmia tunnistaa paikallaan olevia esteitä ja sivuttaissuunnassa liikkuvia esteitä. Joku rekan ajaminen sun ajolinjalle ei kyllä kuulosta tilanteelta joka olis vaikea tunnistaa, jo ihan videokuvasta (kameroilla) tekoälyn ratkaistavaksi. Tutkankin kuvittelisin kykenevän poimimaan tälläset helposti. Väittäsin että softavika.

Ei autolla ajamisella voida luottaa siihen että kaikki tilanteet on käsitelty etukäteen. Kyllä auton algoritmin pitää pystyä myös itse käsittelemään se data ja tuota varten ei nykyautoissa ole läheskään tarpeeksi potkua, nimittäin se on ihan eriluokan käsittelyongelma kuin olemassa oleviin malleihin vertaaminen.
Kyllä se vain niin on, että pääsääntösesti ajaminen opetetaan historiallisella datalla. Tottakai jotain lagoritmeihin perustuvaa "soveltavaa" käyttäytymistä tarvitaan lisäksi, mutta pääsääntösesti neuroverkko opetetaan tekemään päätöksiä, siitä ei pääse mihinkään.

Nauttisitko tilanteesta jossa lumisade lähetettäisiin aina ensin Teslalle ja ehkä vuoden päästä saisit päivityksen jossa lumisade tunnistuisi? Sitä ennen jokainen auto vetäisi joko hätäjarrut "koska edessä on kohde" tai menisi seinään koska "ei näe". Tosin eihän tuohon "ei näe" ongelmaan ole vielä nykyisissä Tesloissa ratkaisua, joten se jo pelkästään poistaa kaikki mahdollisuudet siihen että ajoneuvo kykenisi liikkumaan itsenäisesti.
Meinaat ettei Teslalla ole jo nyt erittäin paljon dataa Kanadasta ja Skandinaviasta lumisateella ajosta? Kun sä ostat sen auton niin eihän se lähde nollista opettelemaan. Se on ns hivemind joka on jo opetellu kaikesta saatavilla olevasta datasta päätöksentekoa ja jatkuvasti tulee lisää dataa parantaen sitä AI:tä. Varmasti ne paskat kelit vaaii lisää työtä monelta osin, mutta edelleen kuulostaa että hiukan haparoit sen kanssa miten neuroverkot toimii.

Ollakseen oikeasti itsenäinen, auton pitäisi pystyä käsittelemään sitä dataa myös niin että se osaa ratkaista ongelmia tilanteissa joita se ei tunne. Ei voi olla niin (kuten nykyisin on), että kun maahan piirretyt kaistat menevätkin työmaan takia hieman päällekkäin vanhojen ja uusien maalausta kohdalta, niin auto ajaa päin seinää. Ei tällaisia kaikkia vaihtoehtoja voida opettaa aina niin että ensin pitää osua johonkin jotta saadaan tietoa. Ei myöskään, mitä tehdä kun lunta ja on aurattu hieman eri tavalla. Mahdollisuuksia on liikaa, pelkällä valmiilla opetuksella se ei toimi.
Asia ei nyt ole ihan noin mustavalkoinen. Ensinnäkin sitä dataa on myös tilanteista missä kaistaviivat katoaa ja se neuroverkko oppii muista merkeistä ratkasemaan missä kuuluu ajaa, ihan niinkuin ihmisaivotkin. Kun tulee yllättäviä tilanteita niin neuroverkot poimii sen kaiken datan ympäristöstä ja tulee johknin päätökseen. Ei se homma toimi niin että pitää just seurata vain kaistaviivoja.

Se uuden tiedon omaksuminen ja mallin rakentaminen on raskas operaatio, siinä missä toinen puoli eli vertailu on kevyt operaatio.
Mihin tämä nyt liittyy? Meinaatko että Teslat omaksuvat lennosta uusia asioita ja muokkaavat verkon muuttujia? Nyt ne valot päälle. Sitä dataa kerätään Teslan servereille ja kun uusi parempi verkko on valmis se uploadataan autoihin.

Ei ole mahdollista mallintaa kaikkea tapahtuvaa etukäteen, eikä neuroverkko pysty muuten asiaa käsittelemään suoraan - eihän se sisällä mitään varsinaista älyä, eikä liikenteen säännöt pidä aina paikkaansa tai sisällytä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Tähän kun lisätään vielä eri maissa olevat eroavaisuudet liikennesäännöissä, niin tahtoisitko törmätä seinään sen takia ettei jenkeissä opetettu malli toiminutkaan oikein täällä? Tai kun Briteissä ajettiin väärällä puolella?
Tää alkaa jo mennä niin naurettavuuksiin että varotusvalo jo syttyy päässä. Varmaan kannattaa antaa asian olla. Sanotaanko nyt näin lyhyesti: kyllä sä tiedät missä maassa sä ajat ja millä säännöillä, samoin se neuroverkkokin tietää.

Ei se neuroverkkojen autuus laskea valmiiksi asioita ole mitenkään mullistavaa (tai edes uutta).
Ei olekkaan, kymmeniä vuosia vanha juttu.

Se vaan ei kykene edelleenkään totuttautumaan tilanteeseen jossa malli ei päde, tai mallia ei ole.
Olet aivan oikeassa. Väärässä olet kuitenkin sen suhteen kuinka tarkka mallin tulee olla esim kaistaviivojen yms suhteen.

Sellainen ei myöskään liikenteessä käy, eikä kovin hyvältä ole viime vuosina kuitenkaan näyttänyt kehityskään - tapahtuneet onnettomuudet esim. FSD:llä ovat sellaisia joita ei saisi sattua. Ne ovat täysin raakileita tässä vaiheessa ja seuraavat mallia "tässä on kuviteltu kisko, seuraa". Se on todella pitkällä vielä siitä että se kykenisi järkevästi seuraamaan ihmisten liikkeitä, joita kuitenkin siellä liikenteessä suurin osa on. Eivätkä ne ihmiset sieltä katoa, vaan ensin koneen olisi opeteltava miten ihmiset reagoivat asioihin - ja se taas alkaa olemaan malleille vaikeaa.
FSD on tällä hetkellä raakile, se on selvää. Kehitys on kuitenkin exponentiaalista, kehityksen vauhti kiihtyy pitkässä juoksussa. En pysty sitä sulle vakuuttamaan, voimme vain katsoa mitä tapahtuu. Asiasta vääntäminen alkaa tuntua tässä kohtaa aika turhalta.

Sovitaan vain että olemme eri mieltä.
 
Ei autolla ajamisella voida luottaa siihen että kaikki tilanteet on käsitelty etukäteen. Kyllä auton algoritmin pitää pystyä myös itse käsittelemään se data ja tuota varten ei nykyautoissa ole läheskään tarpeeksi potkua, nimittäin se on ihan eriluokan käsittelyongelma kuin olemassa oleviin malleihin vertaaminen.

Ollakseen oikeasti itsenäinen, auton pitäisi pystyä käsittelemään sitä dataa myös niin että se osaa ratkaista ongelmia tilanteissa joita se ei tunne. Ei voi olla niin (kuten nykyisin on), että kun maahan piirretyt kaistat menevätkin työmaan takia hieman päällekkäin vanhojen ja uusien maalausta kohdalta, niin auto ajaa päin seinää. Ei tällaisia kaikkia vaihtoehtoja voida opettaa aina niin että ensin pitää osua johonkin jotta saadaan tietoa. Ei myöskään, mitä tehdä kun lunta ja on aurattu hieman eri tavalla. Mahdollisuuksia on liikaa, pelkällä valmiilla opetuksella se ei toimi.

Ei ole mahdollista mallintaa kaikkea tapahtuvaa etukäteen, eikä neuroverkko pysty muuten asiaa käsittelemään suoraan - eihän se sisällä mitään varsinaista älyä, eikä liikenteen säännöt pidä aina paikkaansa tai sisällytä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Tähän kun lisätään vielä eri maissa olevat eroavaisuudet liikennesäännöissä, niin tahtoisitko törmätä seinään sen takia ettei jenkeissä opetettu malli toiminutkaan oikein täällä? Tai kun Briteissä ajettiin väärällä puolella?

Ei se neuroverkkojen autuus laskea valmiiksi asioita ole mitenkään mullistavaa (tai edes uutta). Se vaan ei kykene edelleenkään totuttautumaan tilanteeseen jossa malli ei päde, tai mallia ei ole. Sellainen ei myöskään liikenteessä käy, eikä kovin hyvältä ole viime vuosina kuitenkaan näyttänyt kehityskään - tapahtuneet onnettomuudet esim. FSD:llä ovat sellaisia joita ei saisi sattua. Ne ovat täysin raakileita tässä vaiheessa ja seuraavat mallia "tässä on kuviteltu kisko, seuraa". Se on todella pitkällä vielä siitä että se kykenisi järkevästi seuraamaan ihmisten liikkeitä, joita kuitenkin siellä liikenteessä suurin osa on. Eivätkä ne ihmiset sieltä katoa, vaan ensin koneen olisi opeteltava miten ihmiset reagoivat asioihin - ja se taas alkaa olemaan malleille vaikeaa.

(toisiksi) Uusin päivitys tuo mukanaan työmaatörtöistä livenä uudelleen reitittävän ajoväylän. Neuroverkko siis sopeutuu tilanteeseen lennosta ja päättää missä ajoväylä menee olemassa olevan ympäristön perusteella. Tässä on esimerkki juurikin yllä kuvailemastasi ongelmasta jonka piti olla "kaukana/ mahdoton" ja onkin jo livenä jokaisessa Tesla-HV3 autossa. Tervetuloa tulevaisuuteen.

 
Teslan tutka ei ole ihan luotettavammista päästä, sehän ei tunnista oikein edes pysäköityjä esineitä keskellä tietä (montakos ihmistä jo on kuollut sen takia ettei Teslan hätäjarrutuskaan toimi oikein?).
Ei oma VW Golfikaan tajua mitään paikallaan olevista esineistä. Ei kannata nyt provota vain tietyn automerkin paskuudesta. Ne omat silmät kannattaa myös pitää auki :)
 
Ei oma VW Golfikaan tajua mitään paikallaan olevista esineistä. Ei kannata nyt provota vain tietyn automerkin paskuudesta. Ne omat silmät kannattaa myös pitää auki :)
burmanm varmaan tarkoitti ylipäätään FSD ominaisuuksien vajavaisuutta vaikka Teslasta puhuukin. Tai aiheena oli kuinka kaukana ollaan ja Tesla nyt oli tapetilla kun sen sensoreihin keskityttiin. Tässä vaiheessa kuski on kuitenkin vastuussa, ei autopilotit. Auton valmistajia ei pidä syyttää vaan kuskeja noista onnettomuuksista. Asiayhteydessä ne on kuitenkin valideja huomioita jos arvioidaan kuinka kaukana ollaan.
 
(toisiksi) Uusin päivitys tuo mukanaan työmaatörtöistä livenä uudelleen reitittävän ajoväylän. Neuroverkko siis sopeutuu tilanteeseen lennosta ja päättää missä ajoväylä menee olemassa olevan ympäristön perusteella. Tässä on esimerkki juurikin yllä kuvailemastasi ongelmasta jonka piti olla "kaukana/ mahdoton" ja onkin jo livenä jokaisessa Tesla-HV3 autossa. Tervetuloa tulevaisuuteen.

Hetkinen... auto näyttäisi myös seuraavan edellä menevää ajoneuvoa ja heti kun edellä menevä ei ole enää auton havaittavissa, kytkeytyy autopilot pois päältä. Edellä menevän auton seuraaminen on toiminut tesloissa hyvin jo pitkään ja helpottaa merkittävästi auton päätöksentekoa, joten tämä video ei ole kovinkaan hyvä esimerkki johtopäätöksesi tueksi.
 
Hetkinen... auto näyttäisi myös seuraavan edellä menevää ajoneuvoa ja heti kun edellä menevä ei ole enää auton havaittavissa, kytkeytyy autopilot pois päältä. Edellä menevän auton seuraaminen on toiminut tesloissa hyvin jo pitkään ja helpottaa merkittävästi auton päätöksentekoa, joten tämä video ei ole kovinkaan hyvä esimerkki johtopäätöksesi tueksi.
Olin tulossa kommentoimaan samaa. Lisäksi auto on juuri ennen pätkän katkaisemista ajamassa päin punaiseksi vaihtumassa olevaa valoa :vihellys:

Tuon toisaalta luulisi olevan sellainen tapaus, joka jo toimisi. Ei tarvitsisi mitään muuta kuin väistää oikeassa reunassa olevia tötsiä. Kyse ei ole mistään uudesta reitistä, kuten kiertotiestä tai liikennekartioista rakennetusta risteyksestä, jollaisesta en itsekään meinannut osata jokin aika sitten ajaa.
 
Itse asiassa minkään merkkisen auton tutka ei erota paikalla olevia esineitä muusta paikallaan olevasta maastosta. Sen vuoksi kaikki liikkumaton signaali jätetään huomiotta ja seurataan vain liikkuvia kohteita (muut autot). Tämän vuoksi autopilot on useamman ihmisen tappanut ajamalla suoraan päin pysähtyneitä autoja ( tai pikemminkin Teslan harhaanjohtava markkinointi nämä ihmiset tappoi).

Neuroverkoista ei ole itseajaviksi. Harjoittelulla saadaan musta laatikko joka ajaa kelvollisesti 95% ajasta mutta tekee käsittämättömiä virheitä 5% ajasta ilman mitään ilmeistä syytä. Hypettäjien kannattaa tutustua aiheeseen eikä uskoa mainospuheita.
 
Neuroverkoista ei ole itseajaviksi. Harjoittelulla saadaan musta laatikko joka ajaa kelvollisesti 95% ajasta mutta tekee käsittämättömiä virheitä 5% ajasta ilman mitään ilmeistä syytä. Hypettäjien kannattaa tutustua aiheeseen eikä uskoa mainospuheita.
Neuroverkkojen parissa puuhaan ihan itsekin, en tarvitse mainospuheita. Neuroverkko ei koskaan tule olemaan mikään 100% täydellisesti ajava tekoäly, sitä ei ole ihminenkään. Neuroverkko tulee tekemään aina jonkun verran virheitä, niinkuin ihminenkin. Virheet ovat vain erilaisia ja väitän, että kun neuroverkko on rakennettu oikein, se saa riittävän tarkkaa dataa ja riittävän paljon se ajaa liikenteessä turvallisemmin kuin ihminen. Teknologia ei ole ongelma, vaan toteutus.
 
( tai pikemminkin Teslan harhaanjohtava markkinointi nämä ihmiset tappoi).

En voi muuta kuin nauraa! :D Nyt jo mainospuheet tappavat! Kyllä vastuu on käyttäjällä, eikä kenelläkään muulla. Oli kuljettajaa avustava järjestelmä minkä automerkin tahansa ja alla mikä auto tahansa.

Olen ajanut paljon erilaisilla autoilla, joissa on ollut kaistallapito yms. kuljettajaa avustavia toimintoja. Ei ole pieneen mieleenkään tullut luottaa sokeasti järjestelmiin, vaan aina pitää olla valmiina ottamaan tilanne haltuun. Jos joku on niin tyhmä, että uskoo sokeasti mainospuheet, joissa kuitenkin on jonkinlainen disclaimer mukana, niin sanoisin mieluummin, että kuljettajan typeryys tappoi...
 
Jokatapauksessa kaikki vanhatkin kortit vanhenee viimeistään 2033 alussa,
Eli jos ennen 2013 on saanut kortin niin se on voimassa 18.1.2033 ihan sama mitä takana lukee.
Höpö höpö. Vetoan kortin 2053 lukuun ja siihen ettei kukaan ole kertonut tai lähettänyt uutta korttia tilalle.
On se uutta, mutta en näe sitä ominaisuutena, mitä muut eivät pysty tekemään. Toki tällä hetkellä se on etu.
Ei ole kyllä etu ainakaan kuluttajan kannalta tämä.
Myydään auto 60000 sitten ostat dlc paketteja, mitkä olet jo maksanut ja löytyy jo autosta.

Eli tesla vähän säätää parametrejä ja ottaa vähän enemmän tehoja kiihdytyksissä. 2000€, jättäisin kyllä ostamatta.
(toisiksi) Uusin päivitys tuo mukanaan työmaatörtöistä livenä uudelleen reitittävän ajoväylän. Neuroverkko siis sopeutuu tilanteeseen lennosta ja päättää missä ajoväylä menee olemassa olevan ympäristön perusteella. Tässä on esimerkki juurikin yllä kuvailemastasi ongelmasta jonka piti olla "kaukana/ mahdoton" ja onkin jo livenä jokaisessa Tesla-HV3 autossa. Tervetuloa tulevaisuuteen.


Eiköhän tuo ole hieman sama ominaisuus, kun jos kaistamerkinnät häviää niin osaa seurata edessä ajavaa autoa? Ja toki tunnistaa tötteröt joiden välissä pitää ajella.
Ei oma VW Golfikaan tajua mitään paikallaan olevista esineistä. Ei kannata nyt provota vain tietyn automerkin paskuudesta. Ne omat silmät kannattaa myös pitää auki :)
Juu mutta Golffiin ei voi ostaa 6500€ lisävsrustetta, missä kaiken pitäisi toimia.
Nyt jo mainospuheet tappavat! Kyllä vastuu on käyttäjällä, eikä kenelläkään muulla. Oli kuljettajaa avustava järjestelmä minkä automerkin tahansa ja alla mikä auto tahansa.
Lähinnä autopilot vs. assist nimitys jne.
 
Pelkästään tämä lause kertoo suoraan mikä sun ymmärrys on AI:sta ja teknologisesta kehityksestä. Tismalleen saman kaltasia töräytyksiä on kuultu viimesen 50 vuoden ajan, ja aina kun uusi virstanpylväs saavutetaan on pessimistit joutunu twiikkaamaan lausuntojaan, kunnes taas sama toistuu.

Mutta toisaalta on myös avainsanat: ”lentävä auto”, ”ydinfuusio” (heti ulkomuistista). Miksi AI olisi niin erilainen? Sitä (ihmisen tasoista älyä) on kuitenkin yli tuon 50 vuotta ennustettu tapahtuvaksi seuraavan 20 vuoden aikana?

Jos puhutaan niinkin "simppelistä" tehtävästä kuin autonominen ajoneuvo liikenteessä niin aivan varmasti nykyiset neuroverkot ja rauta riittää. Kun uuttaa teknologiaa ja uusia ratkaisuja tulee niin tuo tehtävä muuttuu lasten leikiksi. Tätä asiaa on hyvin vaikea ymmärtää ennen kuin se on ns. naamalla.

Yksinkertainen asia? Täysin autonominen auto varmaan yksi vaikeimmista asioista, siis jos on yhtään perehtynyt siihen varsinaiseen ongelmaan.

Samalla onnistut sanomaan, että nykyiset neuroverkot (ja niitä ajava (ja opettava) rauta) riittää, mutta myös uusi teknologia on jo seuraavassa lauseessa tarpeen.

Itse uskon, että teille pitäisi ilmestyä jo selvästi ennen autonomisia henkilöautoja laajamittainen kokoelma autonomisia kuorma-autoja (jotka ajavat vain sen helpoimman osan matkaa, eli isojen terminaalien välin ja jättävät vaikeat paikat alkuun ihmisille). Koska jos näitä ei ole taloudellisesti järkevää tehdä (vaikka ison, kalliin ja todella paljon ajettavan auton hinnassa se pieni määrä lisäsensoreita tuntuisi paljon vähemmän), niin miksi se henkilöauto olisi kannattavaa automatisoida?

Kyllä se vain niin on, että pääsääntösesti ajaminen opetetaan historiallisella datalla. Tottakai jotain lagoritmeihin perustuvaa "soveltavaa" käyttäytymistä tarvitaan lisäksi, mutta pääsääntösesti neuroverkko opetetaan tekemään päätöksiä, siitä ei pääse mihinkään.

Entä jos tämä ei olekaan se toimiva tapa saada itseajavaa autoa aikaan, vaan meillä on vielä yksi kokonaan puuttuva palanen (ts. miten opettaa se tekoäly oppimaan oppimaan, ts. saada se toimimaan myös uusissa tilanteissa – vertauksena vaikka se ihmisten kyky oppia pelaamaan vähintään välttävästi uusia pelejä ihan vaan lukemalla sääntökirja läpi ja kokeilemalla pelata kerran tai kaksi).

Meinaat ettei Teslalla ole jo nyt erittäin paljon dataa Kanadasta ja Skandinaviasta lumisateella ajosta? Kun sä ostat sen auton niin eihän se lähde nollista opettelemaan. Se on ns hivemind joka on jo opetellu kaikesta saatavilla olevasta datasta päätöksentekoa ja jatkuvasti tulee lisää dataa parantaen sitä AI:tä. Varmasti ne paskat kelit vaaii lisää työtä monelta osin, mutta edelleen kuulostaa että hiukan haparoit sen kanssa miten neuroverkot toimii.

Mutta kun niiden talvikelien ongelmana on se erilaisten tilanteiden suuri määrä. Tilanne on vähän vastaava kuin pysäköinti (oman) mökin pihaan. Sopiva parkkipaikka kyseisessä pihassa ei ole ennustettavissa vain katsomalla miltä muiden pihoissa näyttää. Ei varsinkaan talvella. (Puhumattakaan jos olisi yhtä liukasta kuin nyt joulupäivänä. Kitkan määrä loivaan ylämäkeen riitti oikein hyvin hitaaseen ajamiseen, mutta (ihan kokeiltuna) ei liikkellelähtemiseen jos vaikka sattuisi pysähtymään. Jälkimmäiseen tarvitsi lapiota, hiekkaa, ja työntöapua. Haluaisin nähdä miten ne Teslan nykyiset taikasensorit oppivat tuon tilanteen hoitamaan. Ihmiskuskit näyttivät lennosta oppivan mm. käyttämään myös vastaantulijoiden kaistaa risteystä jonotukseen rinta rinnan (sillä auton mittaisella tasaisella palasella tietä). Myös ne kolmen renkaanjäljen levyiset tiet olisivat vähintäänkin pelottavia ajaa renkaanjälkiä seuraavalla ”autopilotilla”.)

FSD on tällä hetkellä raakile, se on selvää. Kehitys on kuitenkin exponentiaalista, kehityksen vauhti kiihtyy pitkässä juoksussa.

Onko varmasti eksponentiaalista, vai kenties logistista. Eli alkuun (melkein) eksponentiaalista, mutta sitten tulee se nykyisen lähestymistavan seinä vastaan...

PS. Ihan ”sattumalta” tuli myös kokeiltua perustasoisen kamerateknologian rajoja viikko sitten pimeällä erittäin talvisella tiellä. Ihmissilmän näkökyky vei ihan 6–0 näkyvän valon alueen kameraa noissa oloissa. Kameran dynamiikka ei ”aivan” riittänyt, se kirkas lumiseinämä edessä hävitti koko tien olemassaolon kuvista.

EDIT: Lisäsin yhden lauseen loppuosan, jonka puhelin söi.
 
Mutta toisaalta on myös avainsanat: ”lentävä auto”, ”ydinfuusio” (heti ulkomuistista). Miksi AI olisi niin erilainen? Sitä (ihmisen tasoista älyä) on kuitenkin yli tuon 50 vuotta ennustettu tapahtuvaksi seuraavan 20 vuoden aikana?
Kai sä ymmärrät että tätä sanaleikkiä voidaan jatkaa loputtomiin pääsemättä mihinkään lopputulokseen?

Yksinkertainen asia? Täysin autonominen auto varmaan yksi vaikeimmista asioista, siis jos on yhtään perehtynyt siihen varsinaiseen ongelmaan.
"simppeli" oli syystä lainausmerkeissä, koska asia ei ole simppeli. Mutta on se suhteessa simppeli jos vertaa erilaisiin asioihin mitä ihminen joutuu elämänsä aikana ratkomaan. Halusit vain ymmärtää tuon sanomani siten, että väittäisin asiaa yksinkertaiseksi, jotta pääset vääntämään.

Samalla onnistut sanomaan, että nykyiset neuroverkot (ja niitä ajava (ja opettava) rauta) riittää, mutta myös uusi teknologia on jo seuraavassa lauseessa tarpeen.
Väännän tämän sulle rautalangasta, mutta vain tämän kerran. Ens kerralla saat käyttää aivojasi itse.
Alla nuo kaksi lausetta mihin viittaat, laitan kummankin lauseen alle vertauskuvallisen lauseen jotta ymmärrät:

1) Jos puhutaan niinkin "simppelistä" tehtävästä kuin autonominen ajoneuvo liikenteessä niin aivan varmasti nykyiset neuroverkot ja rauta riittää.
1) Ihminen kykenee taittamaan 100km matkan kävellen.
2) Kun uuttaa teknologiaa ja uusia ratkaisuja tulee niin tuo tehtävä muuttuu lasten leikiksi.
2) Kun auto otetaan käyttöön tuo matka taittuu leikiten.

Jälkimmäinen lause ei kumoa ensimmäistä. Ymmärrän että on vaikeaa.
 
Kai sä ymmärrät että tätä sanaleikkiä voidaan jatkaa loputtomiin pääsemättä mihinkään lopputulokseen?
[...]

Hienosti sitä poimitaan ne kohdat, joihin ”löytyi” joku sopiva (eli vain hieman argumentaatiovirheeltä haiseva) vastaus.

Montako kertaa itseajavat autot on ehditty tähän mennessä ennustaa, ja mikä niistä ennusteista on nyt se todellinen. Varmaan vielä nyt tänä vuonna tuo Teslan ”ensi vuonna tulee täysin itseajava auto ja vieläpä vain verkon yli ohjelmistopäivityksenä”.

Ehkä siis voidaan olla vaan samaa mieltä siitä, että ollaan eri mieltä siitä kuinka helppo ja nopeasti ratkaistavissa ongelma on. (Ja mitä sanamuotosi etenkin jos lauseitasi lukee joku muu kuin sinä tarkoittavat. Mutta tämä onkin se sama ongelma joka sillä itseajavalla autolla on, ainakin niin kauan kuin tiellä on myös muita kuin pelkkiä Tesloja. Sen auton pitää pystyä päättelemään mitä ne muut tekevät sillä sen hallussa olevalla (epätäydellisellä) tiedolla niiden muiden autojen tiedoista.)
 
Siellä amerikassa kun ovat nyt uudella päivityksella katselleet mitä se visualisoi, niin liikennevalojen ja stop-merkkien lisäksi on näkynyt mm. roskalaatikoita, HOV-tiemerkintöjä, invapaikka merkintöjä jne.
 
Katsokaapas mikä patentti haettu.

Tesla's new data pipeline and deep learning patent paves way for quicker autonomous driving improvements

"
The system described in this patent would capture an image using any of the sensors or cameras on the vehicle. In this case, this would describe a high dynamic range camera, camera sensor, radar sensor, or ultrasonic sensor. The image would then be broken down through a “high-pass” or ‘lo-pass” filter and a series of processors would then decipher what the image means.
"

Jatkoa tähän:

Tesla starts activating HW3's Autopilot Dual Redundancy in latest update

Jännä nähdä mihin tuo HW 3.0 pystyy. Kaikki varmasti muistaa FSD demon ja AR:n tuol vasemmalla.



Niin, siis miten nuo kaksi liittyivät toisiinsa? Eivät mitenkään? Ja, hienosti rivien välistä luettavissa, että vaikka autossa on koko ajan ollut kyky (yksinkertaiseen redundanssiin), niin vielä hetki sitten tuo nykyinen versio putosi kaatuessaan viiden MINUUTIN ajaksi uudelleenkäynnistystä varten. Ja, tämä oli siis se mikä tuolla liikenteessä on pyörinyt yli vuoden? Melko vastuutonta, vai pitäisikö sanoa järjettömän vastuutonta. Ihan tarpeeton riski otettu kun on pitänyt saada noita oikeasti ei edes beta-tasolla olevia softia tuotantokäyttöön kuluttajille. (Sitä paitsi uutisessa ei edes kerrota että uusinkaan softa oikeasti korjaisi tuota BUGIA, vaan pelkästään on toimittajan Twitteristä poimima viestiketju spekulaatioista, että näin saattaa olla ehkä mainittu julkaisutiedotteessa.)
 
Hienosti sitä poimitaan ne kohdat, joihin ”löytyi” joku sopiva (eli vain hieman argumentaatiovirheeltä haiseva) vastaus.
Kaikki muu oli sellasta mielipidejargonia mihin en jaksanut vastata. Itse taas lopetit kommentoinni täysin? Myönnät ymmärtäneesi sanomani niinkuin itse haluat?

Montako kertaa itseajavat autot on ehditty tähän mennessä ennustaa, ja mikä niistä ennusteista on nyt se todellinen.
Varmaan ziljoona kertaa? Eikä välttämättä mikään niistä ole oikea? Ei kai kukaan sellaista ole faktaksi väittänytkään? Yritätkö vääntää vain vääntämisen ilosta?

Ehkä siis voidaan olla vaan samaa mieltä siitä, että ollaan eri mieltä siitä kuinka helppo ja nopeasti ratkaistavissa ongelma on.
Nimen omaan. Ei kai TÄSTÄKÄÄN ole mitään epäselvyyttä ollut?

Sen auton pitää pystyä päättelemään mitä ne muut tekevät sillä sen hallussa olevalla (epätäydellisellä) tiedolla niiden muiden autojen tiedoista.)
Se on jännä, että ihmiset voivat ajella tuolla miten lystää osaamatta päätellä mitä kukin yllättäen milloinkin tekee. Mutta AI ei sitä saa tehdä, AI:n pitää olla täydellinen. :rofl:
 
Siis mikä kaatui? oon vähän out of the loop

Kaikki ajamisen automatiikka jonka se auton tietokone hoitaa... (toki vastuullinen kuljettaja tarttuu itse rattiin ja ajaa, sillä Tesla ei tietenkään ole voinut tuota raakiletta saada hyväksytyksi mihinkään oikeaan käyttöön).

Se on jännä, että ihmiset voivat ajella tuolla miten lystää osaamatta päätellä mitä kukin yllättäen milloinkin tekee. Mutta AI ei sitä saa tehdä, AI:n pitää olla täydellinen. :rofl:

Sanoinko noin vai halusitko (taas) yrittää laittaa sanoja suuhuni? Ihan kuin sinulta puuttuisi oikeat argumentit. (Luepa se oma alkuperäinen tekstisi uudelleen ajatuksen kanssa ja katso keksitkö siitä vähintään kaksi yhtälaista tulkintaa.)

Jos se automaatti olisi edes etäisesti sen keskimääräistä selvästi huonomman kuskin tasoa, niin tämä keskustelu olisi oikeasti ajankohtainen. Siihen asti, no, ...
 
Jos se automaatti olisi edes etäisesti sen keskimääräistä selvästi huonomman kuskin tasoa, niin tämä keskustelu olisi oikeasti ajankohtainen. Siihen asti, no, ...
Niin? Ei kai tässä kukaan ole väittänyt että se automaatti olisi NYT "edes etäisesti sen keskimääräistä selvästi huonomman kuskin tasoa". Ilmeisesti näin olet koko keskustelun ottanut? En ihmettele sanomisiasi jos näin on. Jos ei kiinnosta spekuloida tulevaisuutta niin ehkä kannattaa jättää kommentoimatta?
 
Kaikki varmasti muistaa FSD demon


Muistaa juu. Lainaan itseäni videon kommenteista:
- 0:05 moving to the left side of the lane without indicating
- 00:08 turning partly onto incoming lane
- 00:12 speeding, 40@35 mph limit
- 00:15 weird swaying and right hook before left turn
- 00:28 speeding, 75@65 mph
- 00:39 speeding, 50-58@40 mph
- 00:48 turn goes wide and over the solid white line
- 01:03 speeding, 70@65 mph
- 01:08 speeding, 52@35 mph
- 01:10 indicator goes back on after the lane change
- 01:12 again right hook before left turn
- 01:22 sudden lane change at high speed
- 01:25 straight to left lane without indicating
- 01:38 turning onto bike lane
- and finally, parking right in front of the intersection

Tämä siis nopeutetusta, heikkoresoluutioisesta videosta nähtynä. Mitä näkyisikään kunnollisesta videosta kunnon kuvakulmilla.

Hieno muuten tuo patentin kuva:
Screen-Shot-2019-12-27-at-11.05.51-AM.png

Kuin suoraan erään TTY:n luennoijan selityksestä ohjelmistojen toiminnasta:
1) lue input
2) tee temput
3) anna output
:D
 
Viimeksi muokattu:
Muistaa juu. Lainaan itseäni videon kommenteista

Mitä nyt nopeesti katoin noita sun timestamppeja niin en näe kaikkia samoja asioita kuin sinä.

Esim. "- 0:05 moving to the left side of the lane without indicating- 00:08 turning partly onto incoming lane"
En näe missä kohtaa se ajaisi vastaantulevien kaistalle. Lähellä kesiviivaa kyllä, mutta sen yli?

00:12 on selkeä ylinopeus, mutta 01:08 ei ole, sillä keltainen nopeusmerkki on kehoitus, ei rajoitus. Vähän niinkuin meidän siniset nopeus-suositukset.

Enempää en jaksanut katsoa, sillä tuntuu että olet hieman hakemalla hakenut ja osittain keksinyt noita vikoja.

Täydellinen se ei ole, en sano että olisi. Selkeitä puutteita on. Mutta osa noista sun jutuista on vähän tuulesta temmattu.
 
Mitä nyt nopeesti katoin noita sun timestamppeja niin en näe kaikkia samoja asioita kuin sinä.

Esim. "- 0:05 moving to the left side of the lane without indicating- 00:08 turning partly onto incoming lane"
En näe missä kohtaa se ajaisi vastaantulevien kaistalle. Lähellä kesiviivaa kyllä, mutta sen yli?

00:12 on selkeä ylinopeus, mutta 01:08 ei ole, sillä keltainen nopeusmerkki on kehoitus, ei rajoitus. Vähän niinkuin meidän siniset nopeus-suositukset.

Enempää en jaksanut katsoa, sillä tuntuu että olet hieman hakemalla hakenut ja osittain keksinyt noita vikoja.

Täydellinen se ei ole, en sano että olisi. Selkeitä puutteita on. Mutta osa noista sun jutuista on vähän tuulesta temmattu.
Katso hidastettuna. Käännöksen jälkeen tulee pieni nykäisy oikealle, jonka jälkeen auto on kiinni keskiviivassa.

Keltaisista nopeusrajoituskylteistä olet kyllä oikeassa. Ilman niitäkin löytyy kyllä ylinopeutta, kuten sanoitkin.
 
@TeslaJoni :n koeajo uudella Model S LR autolla.



Hänen mielestä Model 3 olisi parempi omaan käyttöön. Myös koeajo Model 3 SR+ mallilla voisi olla ihan kiva?

Model 3 talvirenkaiden ja hankintatuen kanssa 50 600€
Model S talvirenkaiden kanssa 95 600€. Hintaero on aika suuri, 45 000€.

Toimintasäde on tuolla isommalla parempi 610km vs 409km. Lisäksi tuo halvin Model 3 on vain takaveto. Silti kaksi kolmosta on vain 5600€ kalliimpi kuin yksi Model S. Ihan fiksu valinta olisi SR+?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 593
Viestejä
4 512 503
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom