- Liittynyt
- 03.06.2019
- Viestejä
- 390
Jotain sellaista joo. Yksilö kuitenkin tuppaa ajattelemaan omaa persettään enemmän kuin liikenteen kokonaissujuvuutta. Täyttä utopiaa että siellä ruuhkassa ajettaisiin kuin jossain atk:n suunnittelemassa mallissa, mutta jokainen fiksu kuski voi sitä yrittää omalta osaltaan edistää.Olisiko se loppullinen pointti itse asiassa se, ettei kenenkään tarvitsisi koskaan tunkea pieniin väleihin ellei niitä itsekkäitä juuriurpoja olisi possujunassa siinä vasemmmalla kaistalla...
Perjantaina 3-tiellä liikenne seisoi. Itse poistuin kehä 3:lle ja jäin vaan pohtimaan, että mikähän siellä oli ollut. Päivittäin tuolla liikenteessä näkyy typeriä liikkeitä. Ensimmäinen ajatus oli se, että jokin sellaisen typerän ohituksen tai paikka huomioden ehkä typerän kaistanvaihdon/liittymisen riski yhdessä liian pienten turvavälien kanssa realisoitui ja nyt iso joukko muita autoilijoita kärsii, koska joku halusi säästää kymmenen sekuntia. Se on ehkä se turhauttavin asia tuossa.
Juu pidemmällä matkalla säästö voi olla kymmeniä tai jopa satoja sekunteja enemmän, mutta viesti pätee silti. Se on naurettavan vähän kun sen suhteuttaa potentiaalisiin seuraamuksiin. Pieni peltikolarikin jo ilman henkilövahinkoja hidastaa todella suuren joukon matkantekoa merkittävästi (yksilön sekunnit vs satojen ihmisten minuutit). Isompi peltikolari voi vaatia ihmishenkiä.
Noista perseilyistä sietäis joutua johonkin julkiseen häpeäpaaluun. Norppa-liven rinnalle jokin Aasi-live ja luuppiin pyörimään mallinnus perseilystä

Niin, tässä kaiketi tullaan siihen mitä kukin pitää hyvän kuskin mittarina. Sääntöjen kirjaimellista noudattamista (mahdotonta lain tulkinnanvaraisuuksien takia) vai ajoneuvon kuljettamista turvallisesti kulloinkin vallitsevat olosuhteet huomioiden (tämä vielä tulkinnanvaraisempaa)? Vai kenties jokin omaan arvomaailmaan sopiva sekoitus itselleen sopivien sääntöjen kirjaimellisia tulkintoja yhdistettynä toisten sääntöjen joustavaan noudattamiseen? Tää taitaa olla ajotapa-ketjun kampetta, mutta näiden tulkintaerojen takia näissä ketjuissa väännetäänkin niin paljon sellaisista asioista, joita molempien osapuolten edustajat pitävät ilmiselvänä asiana, eikä ymmärrä miten toinen voi olla niin puusilmä.Ja tyypillinen itseään keskimääräistä parempana kuskina pitävä ei osaa edes noudattaa nopeusrajoitusta osoittavaa liikennemerkkiä.
Mikä siis tekee hyvän kuljettajan?