Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Akun ollessa se tärkein komponentti marginaalin kannalta, niin vaikea nähdä että Teslan etumatkaa saisi kukaan kiinni ihan hetkeen. Voitolla toki voivat muutkin tehdä, mutta Teslalla on hyvin aikaa oppia myös tuon massatuotannon niksit ja myös sitä kautta säilyttää etumatkaansa yllättävän pitkään ja jatkaa kasvua isoimpien joukkoon. Aika näyttää millaiset valmistajien pudotuspelit tässä seuraavan vuosikymmenen aikana alkaa, mutta Tesla taitaa päästä finaaleihin asti ja sen näkymän takia tuo puolen vuoden nousu on mitä on. Ehkä liikaa ehkä ei, sen näyttää aika.
 
Ei Teslan marginaali tule millään säilymään kun sähköautoja tuppaa muiltakin markkinoille. Kyllä nuo vanhat tekijät nimenomaan osaa tehdä halvalla kun aletaan paljon tekemään.

No katotaan nyt mitä sieltä tulee. Monta "Tesla killer" autoa on hypetetty, mutta totuus on ollut aivan jotain muuta. Uskon kun näen asenteella mennään.
 
Eikö tuolla nyt jo ole markkinoilla käytännössä ihan Teslan veroisia autoja muiltakin? Jos nyt tuollaisia rahoja pistäisin autoon nin kyllä se esim. Porschen sähkömalli vaikutti paljon kiinnostavammalta.

Mutta edelleen. Pointti ei ole se, että etteikö Tesla voisi onnistua. Pointti on se, että Teslalla on jo täysi onnistuminen osakkeen hinnassa mukana, joten se ei tule olemaan hyvä sijoituskohde, vaikka onnistuisikin.
 
Porsche on siinä kalleimmassa mallissa lähellä. 0-100km/h kiihtyvyys aikalailla samoissa mutta range ei ole yhtä hyvä.

Mutta ongelmana on se että Teslan hinnalla ei saa Porschea, 50-100 tonttua täytyy laittaa lisää (verrattuna Model S). Porschessa on esimerkiksi pikalatausmahollisuus lisävarusteena, ei tule vakiona.

Niinkuin sanoin niin itsekin uskon että se osakehinta tulee tippumaan. Vaikka käytännössä Tesla on piilaakson firma, jolloin ei voi tietää mitä niille hinnoille tapahtuu :D
 
Teslahan vasta alkaa ny tuottamaan niitä autoja massoille GF3 ja GF4 avulla, harjottelut suoritettu jenkeissä toivoen että olis opittu tuottamaan nyt laatua. Eiköhän se halppis teslakin ole lähes varma (model 1?) hinta alkaen 19999€ pieni kaupunkiauto, tämä täysin suunnattu eurooppaan ja aasiaan missä ne menevät kaupaksi. Jenkeissä nyt ostellaan noita cypertruckeja vielä vuosia innoissaan.
 
Porsche on siinä kalleimmassa mallissa lähellä. 0-100km/h kiihtyvyys aikalailla samoissa mutta range ei ole yhtä hyvä.

Mutta ongelmana on se että Teslan hinnalla ei saa Porschea, 50-100 tonttua täytyy laittaa lisää (verrattuna Model S). Porschessa on esimerkiksi pikalatausmahollisuus lisävarusteena, ei tule vakiona.

Niinkuin sanoin niin itsekin uskon että se osakehinta tulee tippumaan. Vaikka käytännössä Tesla on piilaakson firma, jolloin ei voi tietää mitä niille hinnoille tapahtuu :D

Mielestäni jotain VAGin tilanteesta kertoo se että Taycan lienee konsernin "hi end" tekniikkaa ja 93kwh antaa vain 203 Mailia rangea nätisti ajaen (EPA) (luvattu 287 WLTP). Mikähän ID autojen todellinen energiatehokkuus on? Voiko MEB alusta olla Taycania parempi hyötysuhteeltaan? Toivotaan... muuten Tesla vie kakun.

E: yksiköt kuntoon
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni jotain VAGin tilanteesta kertoo se että Taycan lienee konsernin "hi end" tekniikkaa ja 93kw antaa vain 203 Mailia rangea nätisti ajaen (EPA) (luvattu 287 WLTP). Mikähän ID autojen todellinen energiatehokkuus on? Voiko MEB alusta olla Taycania parempi hyötysuhteeltaan? Toivotaan... muuten Tesla vie kakun.

Pakko näperrellä jotain väkisin että välttää miljoonien sakot johonkin mikä ei ole vieläkään selvillä. Myydä sitten vaikka tappiolla joku tietty määrä. Esim. Seat Mii. Niin no joo Tesla taas myy päästöoikeuksia sinne johonkin mikä ei ole selvillä. No pörssiin tietenkin, josta johonkin, hitto kun ei tiedä mihin ne massit menee.
 
Itse näkisin Teslan suurimpana etuna tuon softapuolen tästä esimerkkinä tuo 2000$ acceleration boost. Tommoisilla saa katetta äkkiä lisää kun keksii jotain minkä saa myytyä jo kertaalleen myytyihin autoihin. Samoin tuolla on helppo pitää asiakkaat tyytyväisenä kun otana päivittelee uusia ominaisuuksia autoihin. Ei taida muilla valmistajilla olla vielä tälläisia etuja.
 
Mielestäni jotain VAGin tilanteesta kertoo se että Taycan lienee konsernin "hi end" tekniikkaa ja 93kw antaa vain 203 Mailia rangea nätisti ajaen (EPA) (luvattu 287 WLTP). Mikähän ID autojen todellinen energiatehokkuus on? Voiko MEB alusta olla Taycania parempi hyötysuhteeltaan? Toivotaan... muuten Tesla vie kakun.

[kielipoliisi]
kilowatit eivät kyllä anna yhtään toimintamatkaa, vaan pelkästään kiihtyvyyttä ja nopeutta; kilowatti on tehon eikä energian yksikkö.

Taitaa olla kyse kilowattitunneista(kWh) eikä kilowateista.

[/kielipoliisi]
 
Viimeksi muokattu:
Itse näkisin Teslan suurimpana etuna tuon softapuolen tästä esimerkkinä tuo 2000$ acceleration boost. Tommoisilla saa katetta äkkiä lisää kun keksii jotain minkä saa myytyä jo kertaalleen myytyihin autoihin. Samoin tuolla on helppo pitää asiakkaat tyytyväisenä kun otana päivittelee uusia ominaisuuksia autoihin. Ei taida muilla valmistajilla olla vielä tälläisia etuja.
Onhan noissa uusissa netin yli päivittyvät käyttöjärjestelmät (esim. ID.3). Ei kai tollaisessa kiihtyvyyden parannuspäivityksessä mitään ihmeellistä ole. Jo iät ja ajat turboautoihin on asenneltu suorituskykyä parantavia chippejä, nyt vaan ne samat toiminnot on mahdollista päivittää netin yli (jos valmistaja haluaa).
 
Eiköhän se halppis teslakin ole lähes varma (model 1?) hinta alkaen 19999€ pieni kaupunkiauto, tämä täysin suunnattu eurooppaan ja aasiaan missä ne menevät kaupaksi.

Heitän oman veikkauksen että Tesla ei tule moista mallia valmistamaan koskaan. Näen Teslan muutenkin enemmän teknologiayhtlönä kuin autovalmistajana :)

Autonvalmistajat tulevat omaksumaan monet näistä ominaisuuksista autoihinsa mitä Tesla nyt tuo omissaan markkinoille :tup:
 
Onhan noissa uusissa netin yli päivittyvät käyttöjärjestelmät (esim. ID.3). Ei kai tollaisessa kiihtyvyyden parannuspäivityksessä mitään ihmeellistä ole. Jo iät ja ajat turboautoihin on asenneltu suorituskykyä parantavia chippejä, nyt vaan ne samat toiminnot on mahdollista päivittää netin yli (jos valmistaja haluaa).

Viimeaikaisten uutisten mukaan ne harvat valmistetut ID.3:t makaavat jättimäisillä pysäköintialueilla käyttökelvottoman softan kanssa, ja päivitys täytyy tehdä manuaalisesti piuhalla. Siinä on se nykytilanne. Itse en ihmettele yhtään Teslan osakkeen hintaa, koska siinä omistajat varmaankin katsovat tulevaisuuteen eikä siihen tuottaako rajusti laajentuva kasvuyritys voittoa juuri tällä hetkellä. Perinteisten autovalmistajien osakkeita en sen sijaan menisi tässä maailmanajassa ostamaan ennen kuin ne ovat osoittaneet konkreettisen kyvyn tuottaa vähintään satoja tuhansia kustannustehokkaita, Teslan kanssa kilpailukykyisiä sähköautoja.
 
Onhan noissa uusissa netin yli päivittyvät käyttöjärjestelmät (esim. ID.3). Ei kai tollaisessa kiihtyvyyden parannuspäivityksessä mitään ihmeellistä ole. Jo iät ja ajat turboautoihin on asenneltu suorituskykyä parantavia chippejä, nyt vaan ne samat toiminnot on mahdollista päivittää netin yli (jos valmistaja haluaa).

Vähän taisi pointti mennä ohi kun tuohon kiihtyvyys juttuun takerruit, eli sinusta ei ole mitään uutta että autovalmistaja myy uusia ominaisuuksia kotisohvalta tilattavaksi?
 
Vähän taisi pointti mennä ohi kun tuohon kiihtyvyys juttuun takerruit, eli sinusta ei ole mitään uutta että autovalmistaja myy uusia ominaisuuksia kotisohvalta tilattavaksi?
On se uutta, mutta en näe sitä ominaisuutena, mitä muut eivät pysty tekemään. Toki tällä hetkellä se on etu.
 
Viimeaikaisten uutisten mukaan ne harvat valmistetut ID.3:t makaavat jättimäisillä pysäköintialueilla käyttökelvottoman softan kanssa, ja päivitys täytyy tehdä manuaalisesti piuhalla. Siinä on se nykytilanne. Itse en ihmettele yhtään Teslan osakkeen hintaa, koska siinä omistajat varmaankin katsovat tulevaisuuteen eikä siihen tuottaako rajusti laajentuva kasvuyritys voittoa juuri tällä hetkellä. Perinteisten autovalmistajien osakkeita en sen sijaan menisi tässä maailmanajassa ostamaan ennen kuin ne ovat osoittaneet konkreettisen kyvyn tuottaa vähintään satoja tuhansia kustannustehokkaita, Teslan kanssa kilpailukykyisiä sähköautoja.
Tämä.

Itse ihmettelen näitä "sijottajaguruja" jotka katsoo vain mitä viivan alle jää. Ei minkään laista analyysiä millanen cashflow yrityksellä on, minne ne rahat menee kun viivan alle ei jää mitään (ehkä jopa tappiota). Tesla on tehnyt todella hyvää tulosta jo tovin, viivan alla ei kauheesti näy kun kaikki pumpataan kasvuun. Mikä taas näkyy tulevaisuudessa isompana liikevaihtona ja olettaen taas pumpataan varoja kasvuun. Nää "sijottajagurut" tulee jatkamaan huuteluaan kuinka Teslan osakkeen arvo on kuplassa ja "best case" jo leivottu sisään, samaan aikaan kun kurssi vaan nouse yrityksen jatkaessa kasvuaan. Autojen lisäksi olen aika varma, että energiabisnes ja FSD (softa+rauta) on todella kovia juttuja missä koko autobisnes jää ajan kanssa hiukan varjoon. Sanon 5-10 vuotta ja Teslan osakkeen arvoa tavataa neljällä numerolla, se millä numerolla se alkaa en lähde arvuuttelemaan. Todisteet? Ei ole. Katsotaan mitä tapahtuu.
 
Autojen lisäksi olen aika varma, että energiabisnes ja FSD (softa+rauta) on todella kovia juttuja missä koko autobisnes jää ajan kanssa hiukan varjoon.
Tesla autojen softa+rauta taitaa tosiaan olla muita autoja aika paljon edellä. Ainakin kun VW id3 rämpii vähän toimivan softan takia. Toivotaan että se VW sieltä nousee kanssa ja pienistä ongelmista päästään yli.

Voihan se olla että joltain yritykseltä ostetaan softa, eli omaa softaa ei sitten edes tarvitsisi kehittää.
 
Perinteisten autovalmistajien esim ecun softahan on ollut rakenteeltaan hyvin erikoinen "normaaliin" softaan verrattuna. Muistan tämän Diisseligaten mainingeissa aiheesta katsoneeni jonkun youtube seminaarin, jossa oli hakkeroitu volkkarin ecu ja tutkittu sitä softan rakennetta.

Tuossa voi tietysti olla taustalla se että aikanaan hyvin rajallisella tietojenkäsittelykyvyllä ja melko suurella virhealttiudella piti saada kuitenkin aikaan reaaliaikaisesti toimiva virheensietoinen järjestelmä, ja tuo rakenne on periytynyt sieltä, mutta tämä on puhtaasti perskohtainen arvaus aiheesta.
 
2021 pitäisi olla vuosi millon GF4 starttaa 250 000 kapasiteetillä ja laajenee siitä nopeaan tahtiin 500 000 kpl.



Kannattaa vilkaista mikä teslan marginaali per auto on, puhutaan 15-20% keskiarvoisesti, melkolailla kovempi kuin perinteisillä oem:llä (esim VAG 4,5% (2016)). Ja nämä vielä tehdään jenkeissä ja roudataan pitkin maailmaa. Sijoittajakirjeessä gf3 kustannukseksi sanottiin 65% vähemmän mitä fremount oli eli kiinteäkulu per auto on paljon alhaisempi + työvoiman hinta murto-osa -> selvästi isompi marginaali kiinan autoille. Kannattaa myös huomata että Tesla on itseasiassa cashflow positiivinen ollut jo monta kvartaalia (3/4 edellisestä kvartaalista), kaikki raha vaan investoidaan takaisin kasvuun - kuten kuuluukin.

Osakkeen hinnoitteluun vs esim VAG vaikuttaa varmasti se että polttomoottorimarkkina tuskin on kasvamassa enää koskaan ja kaikki infra, jälleenmyyjät yms jarruttaa perinteisten autonvalmistajien liikkeitä. Lisäksi Tesla on vielä vuosia ainoa toimija joka saa sähköautoja ulos järkeviä määriä. Esim Vagin ID3 lupailevat 100 000kpl /vuosi valmistusta 2021. Tuolloin Tesla puskee jo yli miljoonan auton vuosituotantoa.

Disclaimer: Omistan Teslan osakkeita.

Helppoa saada marginaali näyttämään paremmalta, kun ei laita samoja kuluja samoille riveille kun muut valmistajat. En VAG:n kirjanpitokäytännöistä tiedä, mutta ainakin GM:llä ja Fordilla R&D-kulut menee suoraan COGS:n jotka vähentää tuota bruttokatteen määrää. Tesla ei laita R&D-kuluja suoraan COGS joten sillä se on parempi. Sitten kun oikaistaan tuo epäkohta niin Teslan bruttokate tipahtaa muistaakseni samoihin lukuihin GM:n ja Fordin kanssa.

Sitten otetaan huomioon se, että muut valmistajat yleensä myy autot jälleenmyyjille ja ottaa siinä muutaman prosentin takkiin vs Teslalla on omat jälleenmyynti paikat.

Elon Muskin vanha palkkiojärjestelmä oli sidottu muunmuassa bruttokate prosenttiin. Niin joku pessimisti voisi kysyä, että miksi tämmöisiä pieniä kikkailuja on tehty? Elon Muskin parhaaksi vai Teslan parhaaksi?

Tesla on ollut kassavirta positiivinen, koska sen CapEx on laskenut alle poistojen...tää taitaa olla tätä uuden ajan sijoittamista missä "kasvufirma" investoi vähemmän kun tekee poistoja vanhoista investoinneista :rofl::D:rofl:
 
Tämä.

Itse ihmettelen näitä "sijottajaguruja" jotka katsoo vain mitä viivan alle jää. Ei minkään laista analyysiä millanen cashflow yrityksellä on, minne ne rahat menee kun viivan alle ei jää mitään (ehkä jopa tappiota). Tesla on tehnyt todella hyvää tulosta jo tovin, viivan alla ei kauheesti näy kun kaikki pumpataan kasvuun. Mikä taas näkyy tulevaisuudessa isompana liikevaihtona ja olettaen taas pumpataan varoja kasvuun. Nää "sijottajagurut" tulee jatkamaan huuteluaan kuinka Teslan osakkeen arvo on kuplassa ja "best case" jo leivottu sisään, samaan aikaan kun kurssi vaan nouse yrityksen jatkaessa kasvuaan. Autojen lisäksi olen aika varma, että energiabisnes ja FSD (softa+rauta) on todella kovia juttuja missä koko autobisnes jää ajan kanssa hiukan varjoon. Sanon 5-10 vuotta ja Teslan osakkeen arvoa tavataa neljällä numerolla, se millä numerolla se alkaa en lähde arvuuttelemaan. Todisteet? Ei ole. Katsotaan mitä tapahtuu.

Ja mihin sun mutuilu perustuu. Uskovaisuuteen vai millä?

Näillä sijoittajaguruilla on enemmän valideja pointteja, kun nämä lottonuneroiden ennustaminen.
 
No jankutan nyt vielä kerran, että siinä ei ole mitenkään kyseenalaistettu Teslan teknologiasia saavutuksia, mutta fakta nyt vain on se, että nykyisessä markkina-arvossa on jo mukana se parhaan vaihtoehdon kehitys ainakin 5 vuodeksi eteenpäin.

Monta tehdasta, paljon pääomaa ja lukuisten riskien kääntymistä parhainpäin edellyttää, että nykyinen arvo on oikeutettu. Saati sitten lisäkurssinousu. Kaikki autovalmistajat tulevat valmistamaan sähköautoja ja vaikka kävisi niin uskomattoman hyvin, että Tesla olisi suurimpia ja vielä sähköautojen "mersu" niin ei ne kateprosentit silti oleellisesti muista voi erota.

Tämä on niin tyypillistä kun rakastutaan yhtiöön niin ei enää tajuta, että vaikka yhtiö olisi kuinka hyvä niin aina on joku arvo, jonka yli mennnessään se on liian kallis.
 
No jankutan nyt vielä kerran, että siinä ei ole mitenkään kyseenalaistettu Teslan teknologiasia saavutuksia, mutta fakta nyt vain on se, että nykyisessä markkina-arvossa on jo mukana se parhaan vaihtoehdon kehitys ainakin 5 vuodeksi eteenpäin.

Monta tehdasta, paljon pääomaa ja lukuisten riskien kääntymistä parhainpäin edellyttää, että nykyinen arvo on oikeutettu. Saati sitten lisäkurssinousu. Kaikki autovalmistajat tulevat valmistamaan sähköautoja ja vaikka kävisi niin uskomattoman hyvin, että Tesla olisi suurimpia ja vielä sähköautojen "mersu" niin ei ne kateprosentit silti oleellisesti muista voi erota.

Tämä on niin tyypillistä kun rakastutaan yhtiöön niin ei enää tajuta, että vaikka yhtiö olisi kuinka hyvä niin aina on joku arvo, jonka yli mennnessään se on liian kallis.
Tää olis ihan pätevä perustelu jos Tesla olis vain autovalmistaja. Kaiken muun voikin sit lakasta maton alle ja voila, meil on kiven kova analyysi. :D
Jos unohdetaan kaikki muu ja keskitytään vain autoihin, niin en usko että FSD (softa+rauta) potentiaalia on vielä leivottu kurssiin täysin. Tesla kikkailee sellasten teknologisten innovaatioiden kanssa joita on hyvin vaikea ennustaa. Konservatiivinen tapa ennustaa ja suhtautua yritykseen on keskittyä vain siihen mitä voidaan varmalla analysoida ja nimen omaan lakasta ne muut asiat maton alle kunnes toisin todistetaan. Kuten sanoin, ei tässä auta muu kuin katsoa mitä tapahtuu seruaavan 5-10 vuoden aikana. Kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Tässä sitä ei ratkasta, ainakaan just nyt.
 
No jankutan nyt vielä kerran, että siinä ei ole mitenkään kyseenalaistettu Teslan teknologiasia saavutuksia, mutta fakta nyt vain on se, että nykyisessä markkina-arvossa on jo mukana se parhaan vaihtoehdon kehitys ainakin 5 vuodeksi eteenpäin.

Monta tehdasta, paljon pääomaa ja lukuisten riskien kääntymistä parhainpäin edellyttää, että nykyinen arvo on oikeutettu. Saati sitten lisäkurssinousu. Kaikki autovalmistajat tulevat valmistamaan sähköautoja ja vaikka kävisi niin uskomattoman hyvin, että Tesla olisi suurimpia ja vielä sähköautojen "mersu" niin ei ne kateprosentit silti oleellisesti muista voi erota.

Tämä on niin tyypillistä kun rakastutaan yhtiöön niin ei enää tajuta, että vaikka yhtiö olisi kuinka hyvä niin aina on joku arvo, jonka yli mennnessään se on liian kallis.
Teslalla on hallussa akun ja voimalinjan tuotanto. Etumatka softassa kaikkiin kilpailijoihin on valtava, vaikkei FSD toimisi seuraavaan viiteen vuoteen. Kysymys ei ole siitä, miten Tesla tekee katetta, vaan miten kaikki muut siihen kykenevät.
 
Katsomme muutaman vuoden päästä miten on osakkeet menneet VAG ja Tesla. Nyt 175 ja 417.
 
Teslalla on hallussa akun ja voimalinjan tuotanto. Etumatka softassa kaikkiin kilpailijoihin on valtava, vaikkei FSD toimisi seuraavaan viiteen vuoteen. Kysymys ei ole siitä, miten Tesla tekee katetta, vaan miten kaikki muut siihen kykenevät.
KUN FSD ei toimi seuraavaan viiteen vuoteen...

Elonin puheet reilu vuosi sitten:


Sitten todellisuus iski taas päin naamaa...


Disclaimer: Otin youtubesta ensimmäisen videon joka on kuvattu joulukuussa, että fanit ei voi kertoa kuinka paljon Machine Learning ja AI on opettanu tätä vehjettä 2-3kk!
 
Aika ennusteet näissä jutuissa on aina vähän sinne päin. Ei varmaan aihetta hyperventilointiin?
 
:eek: OMG! Teslan FSD on epäonnistunut! Se ei osaa vieläkään parkkeeraa itteään automaattisesti! Game Over! :rofl:

Enemmän mua huolestuttais jos olisin sinä, että tämä "nero" Elon Musk ei osaa arvioida tuotteitaan edes vuoden päähän.

EDIT: BTW... sun kanssa keskustelu on kun keskustelisi seinälle, eli mun osalta jää tähän ja voit jättää kommentoimatta mun viesteihin kiitos.
 
Enemmän mua huolestuttais jos olisin sinä, että tämä "nero" Elon Musk ei osaa arvioida tuotteitaan edes vuoden päähän.
Eihän se puupää oo osannu missään vaiheessa ennustaa aikatauluja tuotteilleen. Miten tää tulee sulle yllätyksenä? :confused:
 
Pukinpartakin on lähtenyt, toisessa ketjussa joku tais tarjota rahaa siitä että ajaa pois, mutta ei tullut kauppoja silloin:think:
Quality is gooooood:psmoke:
 
N9UD39o.jpg


Avasin videon random kohdasta ja heti hyökkäsi tuo silmille.
 
Avasin videon random kohdasta ja heti hyökkäsi tuo silmille.

Ei nyt sinänsä nuo sähkövatkaimet kiinnosta mutta ohimennen oon selaillu tätäkin ja pitihän se tuo video vilkasta. Ois joku siellä tehtaalla voinu ton takakontin tiivisteen edes laittaa kunnolla paikolleen tuolta alalaidasta. Ja oonko se vaan minä vai miks toi etupuskurin sävy ei täsmää muuhuun koriin missään kuvakulmassa.
 
Haha. Hyvää joulua.

Ps. Harri Salon kanssa tulee jatkossa yhteisvideoita myös. :)


Ihan hyvä video. Halpaa ajoa Teslalla. Harmi että Model 3 SR+ mallin hinta on aavistuksen yli 50 000€.

Ilmeisesti silti saa 2000€ hankintatuen.

"Nähtävästi 600 euron toimituskulua ei huomioida auton hintaan joten hankintatuen saa taas?"
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mieleen miksi aina kaikki polttisdudet itkee siitä että akun lataus kestää helvetin kauan ja sit tollasilla roadtripeillä pitää pysähtyy kahdeks tunniks odottaa et akku on täynnä? Jossain jenkeissä noita super chargereita on aika paljon eikä sun tarvii lataa sitä akkuu täyteen joka pysähdyksellä. Pidät parin tunnin välein taukoa ja lataat sen ajan mitä oot pysähdyksissä. Oli se sitten lounas tai kaffepaussi. Ei se ihan yhtä vaivatonta ole kuin polttiksella ja vähän joutuu ehkä kattoo mitä reittiä ajaa. Mutta ei se ongelma kuitenkaan ihan niin massiivinen ole kuin mitä itketään. Kyse on lähinnä tottumiskysymyksestä. Sähkiksiä yritetään istuttaa tasan samaan toimintamalliin mitä polttiksilla on totuttu.

Mä en todellakaan pidä mitään taukoja parin tunnin välein normaalisti ajellessa. Itsellä ei nyt mikään kaupparatsun työ edes ole, mutta useamman kerran vuodessa kuitenkin sahaan 500-600km / päiväsuoritteita, satunnaisesti 800-1000km päiväsuoritteitakin niin onhan se nyt aivan naurettava ajatus vielä sen lisäksi odotella kahvitauoilla että auton saat ladattua.

Siinä yhden polttisduden vuodatus.

Asiasta kukkaruukkuun, Model S:n malli-ikä on jo aika pitkä ja auto näyttää vanhahtavalta niin päältä kuin sisältäkin, olisin odottanut että Model 3 on uudemman näköinen, mutta loppupeleissä kahtasataa kaukaa ohi ajettuna molemmat näyttävät samalta autolta. Koskahan näistä tulee oikeasti uusi "korimalli"?
 
Rehellisyyden nimissä ei näillä uusilla 250kW SC / 350kW IONITYllä nyt se varttin pysäys (+300km) mitenkään mahdottomuus enää ole, mutta maailma jatkaa kulkuaan ja kehitys kehittyy, kyllä diesel/kaasu siinä jatkaa vielä vuosikymmenen pitkänmatkalaisille.

Vaihtoehtoja varmasti on, ei kaikkea saada väkisin sähkölle.
 
Mä en todellakaan pidä mitään taukoja parin tunnin välein normaalisti ajellessa. Itsellä ei nyt mikään kaupparatsun työ edes ole, mutta useamman kerran vuodessa kuitenkin sahaan 500-600km / päiväsuoritteita, satunnaisesti 800-1000km päiväsuoritteitakin niin onhan se nyt aivan naurettava ajatus vielä sen lisäksi odotella kahvitauoilla että auton saat ladattua.

Siinä yhden polttisduden vuodatus.
Kuulostaa ihan hyväksyttävältä vuodatukselta.
Ranget pitenee ja latausajat lyhenee jatkuvasti. Ja "jatkuvasti" tarkoittaa vuosien edetessä. Eiköhän noita +1000km rangen sähköautoja jotka lataa täyteen yön yli tule suht pian markkinoille. Alle 5 vuotta, villi veikkaus.
 
Mä en todellakaan pidä mitään taukoja parin tunnin välein normaalisti ajellessa. Itsellä ei nyt mikään kaupparatsun työ edes ole, mutta useamman kerran vuodessa kuitenkin sahaan 500-600km / päiväsuoritteita, satunnaisesti 800-1000km päiväsuoritteitakin niin onhan se nyt aivan naurettava ajatus vielä sen lisäksi odotella kahvitauoilla että auton saat ladattua.

Siinä yhden polttisduden vuodatus.

Asiasta kukkaruukkuun, Model S:n malli-ikä on jo aika pitkä ja auto näyttää vanhahtavalta niin päältä kuin sisältäkin, olisin odottanut että Model 3 on uudemman näköinen, mutta loppupeleissä kahtasataa kaukaa ohi ajettuna molemmat näyttävät samalta autolta. Koskahan näistä tulee oikeasti uusi "korimalli"?

Juuri näin. Ja jos kuvitellaan, että nämä yleistyisivät, niin ensiksi saat jonottaa siihen latauspisteelle sen toisen kahvipaussin verran ja sitten itse auto lataamaan sen kahvipaussin verran.

Nykyään kun ajelee Lappiin 8h suoritetta, niin ei tarvitse edes aikaansa käyttää tankkaukseen. Kahvit voit käydä pikaisesti hakemassa ja lähteä ajamaan.

Mikään ei vittua niin paljoa, kuin tarpeettomat kahvitauot.
 
Kuulostaa ihan hyväksyttävältä vuodatukselta.
Ranget pitenee ja latausajat lyhenee jatkuvasti. Ja "jatkuvasti" tarkoittaa vuosien edetessä. Eiköhän noita +1000km rangen sähköautoja jotka lataa täyteen yön yli tule suht pian markkinoille. Alle 5 vuotta, villi veikkaus.

Millä teknologialla, kun sellaista ei ole?
 
Mä en todellakaan pidä mitään taukoja parin tunnin välein normaalisti ajellessa. Itsellä ei nyt mikään kaupparatsun työ edes ole, mutta useamman kerran vuodessa kuitenkin sahaan 500-600km / päiväsuoritteita, satunnaisesti 800-1000km päiväsuoritteitakin niin onhan se nyt aivan naurettava ajatus vielä sen lisäksi odotella kahvitauoilla että auton saat ladattua.

Siinä yhden polttisduden vuodatus.

Asiasta kukkaruukkuun, Model S:n malli-ikä on jo aika pitkä ja auto näyttää vanhahtavalta niin päältä kuin sisältäkin, olisin odottanut että Model 3 on uudemman näköinen, mutta loppupeleissä kahtasataa kaukaa ohi ajettuna molemmat näyttävät samalta autolta. Koskahan näistä tulee oikeasti uusi "korimalli"?
Ei voi olla totta, ei tuollaisia ole olemassa! Jos joku oikeasti noin ajaisi, kyllähän se haluaisi jäädä apsille syömään ja saunomaan. Typerää muutosvastarintaisuutta ja esson baari!1

T: Sähköautoilija.

(Kyllä meitä on, yllättävän paljon, vaikkei rangeitkijöistä itkijän maailmankuvaan sellainen mahdukaan.)
 
Laturikentät kasvaa kun käyttöaste kasvaa, ei missään vilkkaassa paikassa pidetä 1-2 latauspaikkaa, niitä on 6+ kun kysyntä kasvaa.

Eikä viis vuotta sitten ollut m3:sta, joka LR versiona jo loikkii melkoisia matkoja. Eikä Konaa, i-Pacea, Taycania, ID3:a... Viis vuotta on paljon kehityksessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 633
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom