Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ellei sitten joku Truckmasters muokkaile siitä Suomessa C-luokan autoa.
Huomautettakoon, ettei ole olemassa C-luokan autoja, koska C on ajokorttiluokka. Paitsi siinä merkityksessä että yli 3500-kiloisiin tarvitaan C1- tai C- kortti, ellei auto vaadi paikkalukumäärän takia D1- tai D-korttia.

Tässä tarkoitetaan nyt N-luokan (paketti- ja kuorma-autot) autoa, ja ilmeisesti tarkemmin ottaen N2-luokan autoa eli sellaista ei-täysikokoista kuorma-autoa.
 
Tää on sleeper p3d. Suomessa näitä noin 5-10 kpl:ta. Tavan long range, mutta softattu p3d tehoille.
Miten tuo softaus käytännössä menee Teslan kohdalla? Saako Teslalta siis ostaa jälkikäteen tehot avaavan varusteen, vähän samaan tapaan kuin BMW:llä on M Performance Power Kit? Vai voiko noita softata jotenkin itse tavallisten polttomoottoriautojen tapaan?
 
"ULKOINEN TUKIRAKENNE
Cybertruckin uskomattoman luja kori on suunniteltu matkustajien turvallisuus etusijalla. Alkaen sen lähes tulkoon läpäisemättömästä ulkoisesta tukirakenteesta, joka ikinen osa on suunniteltu ylivoimaisen kestäväksi. Autossa on käytetty muun muassa kylmävalssattua ruostumatonta Ultra-Hard 30X -terästä ja Teslan panssarilasia."
Yrittääkö ne sanoa, ettei autossa ole lainkaan törmäysvyöhykkeitä?
 
Joo, kyllä kovia teräksiä käyttää muutkin automerkit, juurikin noissa törmäysvyöhykkeissä, mutta ei siitä tuommosta numeroa tehdä.
 
Taitaa mennä paino yli B luokan eli se on pakosta C luokan ajoneuvo. En tiedä miten jenkeissä noi menee ja tarkasta painosta ei ole tietoa mutta Tesla taisi puhua medium luokan truckista eli oltaisiin siellä lähellä 4t painoa kilogrammoissa.

Kuten tuossa jo mainittiin nuo ajokortin kirjaimet ei ole sama asia kuin ajoneuvoluokat.

Henkilöauton on ajoneuvoluokassa M1, esim pikkubussi on M2, iso M3. Pakettiauto on N1, kevytkuorkki N2, kuorma-autot N3 jne..

M2, M3, N1, N2 ja N3 luokat määräytyvät käytännössä kokonaispainon mukaan, mutta M1 luokassa ei ole minkäänlaisia painorajoituksia, pl yleiset tieliikenteen rajoitukset. Kyllä suomenkin maanteillä liikkuu yli 20tonnin kokonaispainolla olevia M1 luokan henkilöautoja, ja tuollaiset 4-6tonnin painoiset ovat jopa jossainmäärin yleisiä - eli matkailuajoneuvot, ne ovat kaikki henkilöautoja.

Syy miksi suomessa innokkaasti rekistöreidään autoja joksikin muuksi kuin henkilöautoksi on verotus, joka on henkilöautoissa kaikkein kireintä.. Itseasiassa lainsäädäntö taitaa mennä niin että jos mitään muut tekniset määräykset ei täyty auto "palautuu" aina tuohon M1 luokkaan.

Jos nyt ajatellaan tuota Teslan sähköllä kulkevaa cybertruckia, ei nuo veroluontoiset maksut ole niin merkittäviä, että sen takia olisi syytä hakeutua johonkin muuhun kuin henkilöautoluokkaan.
 
Kuten tuossa jo mainittiin nuo ajokortin kirjaimet ei ole sama asia kuin ajoneuvoluokat.

Henkilöauton on ajoneuvoluokassa M1, esim pikkubussi on M2, iso M3. Pakettiauto on N1, kevytkuorkki N2, kuorma-autot N3 jne..

M2, M3, N1, N2 ja N3 luokat määräytyvät käytännössä kokonaispainon mukaan, mutta M1 luokassa ei ole minkäänlaisia painorajoituksia, pl yleiset tieliikenteen rajoitukset. Kyllä suomenkin maanteillä liikkuu yli 20tonnin kokonaispainolla olevia M1 luokan henkilöautoja, ja tuollaiset 4-6tonnin painoiset ovat jopa jossainmäärin yleisiä - eli matkailuajoneuvot, ne ovat kaikki henkilöautoja.

Syy miksi suomessa innokkaasti rekistöreidään autoja joksikin muuksi kuin henkilöautoksi on verotus, joka on henkilöautoissa kaikkein kireintä.. Itseasiassa lainsäädäntö taitaa mennä niin että jos mitään muut tekniset määräykset ei täyty auto "palautuu" aina tuohon M1 luokkaan.

Jos nyt ajatellaan tuota Teslan sähköllä kulkevaa cybertruckia, ei nuo veroluontoiset maksut ole niin merkittäviä, että sen takia olisi syytä hakeutua johonkin muuhun kuin henkilöautoluokkaan.

Terminologiassa varmasti virheitä minulla. Se ei poista sitä että B-ajokortilla ei saa ajaa yli 3500kg ajoneuvoa, joten niitä matkailuautojakaan yli 3,5t jälkeen ei B-kortilla ajeta.

Saattaa tietysti olla että Tesla kysynnästä riippuen tuo riittävästi muokatun mallin Euroopan markkinoille niin että se menee tuon 3500kg kokonaismassan alle.
 
Terminologiassa varmasti virheitä minulla. Se ei poista sitä että B-ajokortilla ei saa ajaa yli 3500kg ajoneuvoa, joten niitä matkailuautojakaan yli 3,5t jälkeen ei B-kortilla ajeta.
Juu, mutta ajokorttiluokat eivät ole sama asia kuin ajoneuvoluokat. Yli 3,5t kokonaispaino edellyttää kyllä vähintään Cx luokan ajokorttia, vaikka oliskin henkilöauto.
 
Juu, mutta ajokorttiluokat eivät ole sama asia kuin ajoneuvoluokat. Yli 3,5t kokonaispaino edellyttää kyllä vähintään Cx luokan ajokorttia, vaikka oliskin henkilöauto.

Ei varmasti. Ajoneuvoluokilla ei liene kuitenkaan kovin suurta merkitystä sellaiselle, joka jostain syystä tuollaisen Cybertruckin haluaa. Rahasta se tuskin on kiinni.
 
Palaan vielä tuohon F150:aan. En usko, että sekään on merkittävän turvallinen jalankulkijoille.

Sitä kuitenkin myydään henkilöautona: ALV-väh.kelp. Ford F150 3.5 EcoBoost V6 4x4 Platinum Aut + 5-Hlö henkilöauto + Nahat + Bluetooth + SONY + Sis. ALV 24% - Tampere | Vaihtoautot - Tampereen AutoCenter Oy | Autokaupat.net | 21.12.19

Euro NCAP testiä siitä taas ei kuitenkaan löydy jos täältä yrittää Fordin mallistoa katsoa: The European New Car Assessment Programme | Euro NCAP

Onko tämä nyt joku, että virallisesti ei voida myydä, mutta jos joku uittaa sen sen jostain ja maksaa läjän veroja niin homma ok.
 
Ei varmasti. Ajoneuvoluokilla ei liene kuitenkaan kovin suurta merkitystä sellaiselle, joka jostain syystä tuollaisen Cybertruckin haluaa. Rahasta se tuskin on kiinni.
C-kortin ylläpito on nykyisin aivan helvetillistä hommaa. Saa olla 5v välein uusimassa.
 
Ei kai sentään? Eikös se ole vaan ammatikseen ajavilla. Ei mulla ainakaan ole mitään uusinta kutsuja tullut.
Jos hävität kortin tai siihen pitää tehdä muutoksia, niin tuo 5v välein uudistusrumba alkaa.

Myös kaikilla uusilla C-korttikaisilla on tuo jatkuva uusimisrumba alusta asti.
 
Ei niitä tulekaan ennen sen korttis voimassaolon päättymistä ellet aja lisää luokkia, vaikka MP kortin. Sen jälkeen alkaa rullaan 5v välein.
 
Ei sitä 5 vuoden välein tarvitse olla kuin vasta vaari-iässä uusimassa..

Ja noita nyt muutenkin ajelisi sillä C1:lläkin.
Kyllä tarvitsee.

Kaikki uudet C-kuskit (vuoden 2016 jälkeen ajetut) joutuvat uusimaan 5v välein.

Kuorma-auton ajokortin hankkiminen - Ajokortti-info

C-kortti on ihan älytön pitää huvin vuoksi nykysysteemillä. Vanhukset jotka ajoivat sen ennen 2016 saavat päristellä kuorkeilla vuoteen 2033 tai siihen asti kun joku vanhuusikäraja iskee vastaan. Tai kunnes joutuvat mistä tahansa syystä uusimaan kortin, jolloin 5V päivitysrumba C:n ylläpitämiseksi alkaa.
 
Uusiminen tarkoittaa C-korttien tapauksessa sen 40e arvoisen lääkärinlausunnon, passikuvan ja lupamaksun. En minä tuota ihan helvetilliseksi hommaksi sanoisi, mutta turhauttava prosessi mikä hyödyttää vain jo rikkaita lääkäreitä sekä yksityisten lääkäriasemien omistajia.

Off-topiciksi meni, mutta täytyy ihmetellä tuonkin päätöksen naurettavuutta kun tietää minkälainen tuo terveystarkastus on kun joskus käynyt itsekin. Sanot lääkärille että olet terve eikä ole mitään vikoja, nimi paperii, raha vaihtaa omistajaa ja homma on tehty. Sellainen 2-5min keikka ovesta sisään - ovesta ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Uusiminen tarkoittaa C-korttien tapauksessa sen 40e arvoisen lääkärinlausunnon, passikuvan ja lupamaksun. En minä tuota ihan helvetilliseksi hommaksi sanoisi, mutta turhauttava prosessi mikä hyödyttää vain jo rikkaita lääkäreitä sekä yksityisten lääkäriasemien omistajia.

Off-topiciksi meni, mutta täytyy ihmetellä tuonkin päätöksen naurettavuutta kun tietää minkälainen tuo terveystarkastus on kun joskus käynyt itsekin. Sanot lääkärille että olet terve eikä ole mitään vikoja, nimi paperii, raha vaihtaa omistajaa ja homma on tehty. Sellainen 2-5min keikka ovesta sisään - ovesta ulos.

Alle 45v ei tarvitse uutta lääkärinlausuntoa ja uusia kuviakaan ei tarvitse jos ne on 2013 jälkeen jotakin korttia varten toimittanut. Käytännössä siis se on alle 45- vuotiaana vain netissä uuden kortin hakemus ja maksu siitä. En nyt kovin pahana rastina pidä.

Jokatapauksessa kaikki vanhatkin kortit vanhenee viimeistään 2033 alussa, joten eipä tuossa kovin montaa ylimääräistä lääkärikäyntiä edes pahimmassa tapauksessa kerkeä tulemaan verrattuna siihen, että olisi kortin ajanut vanhan järjestelmän aikaan. Esim. itse kun olen C1:n ajanut pari vuotta sitten niin joudun yhden ylimääräisen kerran hakemaan lääkärinlausunnon 2032, jolloin ikää on 47v. Periaattessa tuokaan ei edes ole ylimääräinen vaan vuoden etuajassa verrattuna tilanteeseen jossa olisi ollut kortti vanhoilla säännöillä, silloin lääkärinlausunto olisi edessä 2033.
 
Offtopicia, mutta kuinkahan monella sadalla tuhannella tuo ajokortti umpeutuu tuolloin 18.1.2033? Siinä on varmaan edessä "ihan kivat" tiedotuskampanjat viranomaisten toimesta ja jonot lääkäreille jos/kun tuossa ei ole mitään porrastusta. :vihellys:
 
Juu, mutta ajokorttiluokat eivät ole sama asia kuin ajoneuvoluokat. Yli 3,5t kokonaispaino edellyttää kyllä vähintään Cx luokan ajokorttia, vaikka oliskin henkilöauto.
Jos viilataan pilkkua, niin viilataan oikein. Sellaista autoa ei olekaan, joka painaisi yli 3,5 tonnia ja kuuluisi henkilöautojen luokkaan M1. Kaikki yli 3,5 tonnia painavat ajoneuvot kuuluvat joko ajoluokkiin M2, M3 (bussit), N2 (alle 12 t kuorma-autot) tai N3 (yli 12 t kuorma-autot). Jos siis autosta puhutaan henkilöautona, sitä saa ajaa B-kortilla.
 
Kuten itse ja moni muukin epäili heti alkuun;
Teslan pick-upia ei saa myydä Euroopassa – kulmikas Cybertruck on liian vaarallinen sekä jalankulkijoille että matkustajille | Jokamies.fi

Toki tämä ei liene virallinen kannanotto, mutta en usko tuon tulevan sellaisenaan tänne. Ulkonäkö muuttuu jo kun laitetaan lailliset kaaren sisälle jäävät renkaat alle.

Olen kyllä jo jotenki sitä mieltä ettei tämä tule valmistajalle yllätyksenä. Malli tarkoitettu lähinnä kotimaan markkinoilla, missä lava-autot on yksi myydyimmistä luokista. Tuo koko jo pelkästään rajoittaa haluttavuutta muualla maailmassa. Ehkä avattu ennakkotilaus vain jotta saadaan vähän raflaavammat luvut joilla pullistella.
 
Jos viilataan pilkkua, niin viilataan oikein. Sellaista autoa ei olekaan, joka painaisi yli 3,5 tonnia ja kuuluisi henkilöautojen luokkaan M1. Kaikki yli 3,5 tonnia painavat ajoneuvot kuuluvat joko ajoluokkiin M2, M3 (bussit), N2 (alle 12 t kuorma-autot) tai N3 (yli 12 t kuorma-autot). Jos siis autosta puhutaan henkilöautona, sitä saa ajaa B-kortilla.

Jos nyt viilattaisiin lain mukaan. M1 luokassa ei ole ajoneuvoluokka kohtaista painorajaa. Eli se henkilöauto voi painaa yli 3500 kg, mistä seuraa että kaikkia henkilöautoja ei saa ajaa pelkällä B-kortilla.
M1-luokkaan kuuluu yli 3500 kg matkailuautoja, pickuppeja jne. Suurin syy että ne on harvinaisia on verotus, joka kannustaa rekisteröimään kuorma-autoksi eli N2 tai N3 luokkaan.

Joskus katselin Trafin kaikki ajoneuvot sisältävää tietokantaa ja aika paljon niitä yli 3500 kg M1 luokan autoja oli. Suurin oli kokonaismassaltaa yli 20 tonnia.
 

Pääsisitkö tekemään lyhyen jutun tuollaisesta "Raven" Model S autosta? Jos käy vaikka Teslalla koeajolla? Jotain eroa jousituksessa ja vähän säästävämmät moottorit. Joku vanhempi S olikin jo koeajettu.

"codenamed as ‘Raven’- which included a new adaptative suspension system and an overall increase in range."


Toki voisit koeajaa myös jotain muita sähköautoja? Ei nyt tule mieleen että mitä. Mutta vaikka tulevia uutuuksia.
 
Dibs for i-Pace. :tup: Eli koepörräys ja "muun kuin Teslan" kanssa eläminen, pikalataus ym. Hyundai/Kia suurelle yleisölle realistisimmat sähköautot eli Kona ja Niro, sama juttu.
 
Jos nyt viilattaisiin lain mukaan. M1 luokassa ei ole ajoneuvoluokka kohtaista painorajaa. Eli se henkilöauto voi painaa yli 3500 kg, mistä seuraa että kaikkia henkilöautoja ei saa ajaa pelkällä B-kortilla.
M1-luokkaan kuuluu yli 3500 kg matkailuautoja, pickuppeja jne. Suurin syy että ne on harvinaisia on verotus, joka kannustaa rekisteröimään kuorma-autoksi eli N2 tai N3 luokkaan.

Joskus katselin Trafin kaikki ajoneuvot sisältävää tietokantaa ja aika paljon niitä yli 3500 kg M1 luokan autoja oli. Suurin oli kokonaismassaltaa yli 20 tonnia.
Seison korjattuna. :tup: En osannut lukea N-luokan kriteeriä tavaran kuljetukseen suunnitellusta autosta.
 
Maanantaina on kaverilla long range raven s luovutus ( punainen ) ja pyytänyt apuun. Videoo tulossa.

Juu on mielessä muutkin sähköautot, mutta aika tuppaa olemaan ongelma. :/
Tuossa kehuttiinkin että Model S Raven olisi lähes yhtä mukava kuin Audi e-tron.

Tuossa 21" renkaat, mutta 19" olisi tietysti mukavampi koko.



Jos Tesla S tai X olisi ostamassa, niin saisi olla juuri tuo Raven. Piti vaan googlata, että mikä juttu tuo Raven onkaan. Ja suht tuore auto täytyisi siis olla.
 
Kuten itse ja moni muukin epäili heti alkuun;
Teslan pick-upia ei saa myydä Euroopassa – kulmikas Cybertruck on liian vaarallinen sekä jalankulkijoille että matkustajille | Jokamies.fi

Toki tämä ei liene virallinen kannanotto, mutta en usko tuon tulevan sellaisenaan tänne. Ulkonäkö muuttuu jo kun laitetaan lailliset kaaren sisälle jäävät renkaat alle.

Olen kyllä jo jotenki sitä mieltä ettei tämä tule valmistajalle yllätyksenä. Malli tarkoitettu lähinnä kotimaan markkinoilla, missä lava-autot on yksi myydyimmistä luokista. Tuo koko jo pelkästään rajoittaa haluttavuutta muualla maailmassa. Ehkä avattu ennakkotilaus vain jotta saadaan vähän raflaavammat luvut joilla pullistella.
Ihmetyttää aina kun porukka sanoo varmaksi rakenteen olevan liian kestävä ja ettei siinä jostain tuntemattomasta syystä voi olla törmäysvyöhykettä. Kun ovi kestää 3,5 kg lekan iskun niin kyllähän se sama pelti kestää 3 500 kg auton iskun vaikka 100 km/h vauhdista. Kun Tesla ilmoitti, ettei tuota peltiä voi taivuttaa kaarevaksi, sehän voi vain tarkoittaa, ettei pelti ylipäätään taivu, edes törmätessä. Muualla metalliteollisuudessa ongelmana on, että taivutuksen jälkeen tuollainen 3mm rosteripelti tuppaa palautumaan takaisin alkuperäiseen muotoonsa, ellei taivutuskulma ole tarpeeksi jyrkkä ja siten saada plastisia muutoksia aikaan.

Muutoksia tuo toki vaatii päästäkseen Euroopan markkinoille (pyörän kaaret, peilit, ratti, jne.), mutta korirakenteen turvallisuudesta se tuskin on kiinni.
 
Ihmetyttää aina kun porukka sanoo varmaksi rakenteen olevan liian kestävä ja ettei siinä jostain tuntemattomasta syystä voi olla törmäysvyöhykettä. Kun ovi kestää 3,5 kg lekan iskun niin kyllähän se sama pelti kestää 3 500 kg auton iskun vaikka 100 km/h vauhdista. Kun Tesla ilmoitti, ettei tuota peltiä voi taivuttaa kaarevaksi, sehän voi vain tarkoittaa, ettei pelti ylipäätään taivu, edes törmätessä. Muualla metalliteollisuudessa ongelmana on, että taivutuksen jälkeen tuollainen 3mm rosteripelti tuppaa palautumaan takaisin alkuperäiseen muotoonsa, ellei taivutuskulma ole tarpeeksi jyrkkä ja siten saada plastisia muutoksia aikaan.

Muutoksia tuo toki vaatii päästäkseen Euroopan markkinoille (pyörän kaaret, peilit, ratti, jne.), mutta korirakenteen turvallisuudesta se tuskin on kiinni.

...mmm... mitä? Ei kai tässä minkään peltien lekatestin perusteella tuomioita annetakaan.
 
...mmm... mitä? Ei kai tässä minkään peltien lekatestin perusteella tuomioita annetakaan.
Ei lekatestien perusteella, vaan sen perusteella, ettei pelti mukamas taivu: "Suoraviivaiset muodot johtuvat Teslan mukaan siitä, että materiaalina käytettävää ruostumatonta terästä ei pysty taivuttamaan kaarevaksi. Amerikassa tämä ei ehkä ole ongelma, mutta Euroopassa pätevät eri turvallisuusnormit."

Jos nuo ulospäin näkyvät pellit olisivat auton ainoa tukirakenne ja painoa olisi edelleen samat 3 500 kg, se ei kantaisi edes omaa massaansa. Mutta jos sillä silti voisi ajaa betoniseinään, ei tarvitsisi kulkea paljoa kävelyvauhtia kovempaa, että keula painuisi sen puoli metriä sisään, koska tuo etupyörän yläpuolisen pellin kantti "aukeaisi" todella helposti. Pelkkien peltien (tai niiden kulmikkuuden) perusteella ei voi tehdä minkään sortin johtopäätöksiä törmäyskestävyydestä, se riippuu täysin peltien alla piilossa olevasta rungosta.
 
Onkos se SpaceX raketti kanssa noin kantikas jos tuota materiaalia ei muka voi muokata?

Ei kai sitä rakettia nyt nyt tuollaisesta metallista tehdä, vaan vähän kevyempää kamaa olettaisin. Rakettitiede ei tosin ole mun parhainta osaamisalaa...
 
Onko Tesla tehnyt voittoa vai miksi osake yli 400d? Eikös se vasta ollut joku 230d?

Model S menee joskus ostoon (10v päästä ehkä?), koska kerrankin tyylikäs auto ja hatcback-perä. Model 3 ois varmaa ok, mut peräkontti ei herätä ostohaluja käyttöautossa.
 
Onko Tesla tehnyt voittoa vai miksi osake yli 400d? Eikös se vasta ollut joku 230d?

Model S menee joskus ostoon (10v päästä ehkä?), koska kerrankin tyylikäs auto ja hatcback-perä. Model 3 ois varmaa ok, mut peräkontti ei herätä ostohaluja käyttöautossa.
Ehkä Teslan etumatka muihin verrattuna? Oma veikkaus. Muilla valmistajilla on varmasti haasteita sähköistymisen kanssa.

Vag Markk.arvo 87,96 mrd.
Tesla Markk.arvo 73,11 mrd
 
Viimeksi muokattu:
Model S menee joskus ostoon (10v päästä ehkä?), koska kerrankin tyylikäs auto ja hatcback-perä. Model 3 ois varmaa ok, mut peräkontti ei herätä ostohaluja käyttöautossa.

Model S käytettynä? Tuskin ja epätodennäköisesti uutena löytyy enään niin vanhaa mallia, pakkohan niiden on uudistua. Omaakin silmää miellyttää kyllä, jotenkin tulee silti mieleen perinteinen jenkkilulla, mitä se ei toki ole käsittääkseni, ja isohan se on.

Käytettynä kymmenenvuotiaana voi olla melkoinen kysymysmerkki, tämäkin jää nähtäväksi:bored:

M3:t saattaapi olla osittain hieman ruosteisia jo muutaman vuoden päästä, mikä toki jää nähtäväksi.
 
Model S käytettynä? Tuskin ja epätodennäköisesti uutena löytyy enään niin vanhaa mallia, pakkohan niiden on uudistua. Omaakin silmää miellyttää kyllä, jotenkin tulee silti mieleen perinteinen jenkkilulla, mitä se ei toki ole käsittääkseni, ja isohan se on.

Käytettynä kymmenenvuotiaana voi olla melkoinen kysymysmerkki, tämäkin jää nähtäväksi:bored:

M3:t saattaapi olla osittain hieman ruosteisia jo muutaman vuoden päästä, mikä toki jää nähtäväksi.
Ihan mielenkiintoista nähdä miten tosi vanhojen Model S:ien arvo kehittyy kun ne 8v akkutakuut alkavat loppua vuoden-parin päästä. Aikaa ja kilometrejä ne akut ainakin laskennallisesti kestää mutta entäs jos akkuun tulee jotain teknisiä vikoja?
 
Onko Tesla tehnyt voittoa vai miksi osake yli 400d? Eikös se vasta ollut joku 230d?

Model S menee joskus ostoon (10v päästä ehkä?), koska kerrankin tyylikäs auto ja hatcback-perä. Model 3 ois varmaa ok, mut peräkontti ei herätä ostohaluja käyttöautossa.
Alkaa näyttää siltä, että Teslan etumatka ei kapene vaan kasvaa entisestään. Uusien tehtaiden myötä kapasiteetti kasvaa ja kulut pienenee. Etumatka näkyy erityisesti softassa (ja tähän liittyvässä raudassa), kyvyssä tuottaa akkuja, energiatehokkuudessa ja latausverkossa. Kaikki nuo ovat onnistuneen sähköauton kulmakiviä joissa muilla on suuria vaikeuksia. FSD lisäks jokerina, mutta ilman sitäkin näyttää menevän melko hyvin. Nuo edellämainitut vaativat vuosien kehitystä ja tutkimusta ja ilman puuttuvaa aivopääomaa ei millään rahamäärällä saa tuloksia joilla etumatkaa kurottaisiin kiinni. Paljon parjattua laatua voi parantaa huomattavasti helpommin pelkällä rahalla löysäämällä säästöruuvia. Ja näkyviä tuloksia saadaan parhaimmillaan heti.

Tuohon päälle energiateollisuus ja aurinkopaneelit. Potentiaalia on ties mihin ja tuo potentiaali/hype näkyy kurssissa. En tiedä vieläkö TSLA on shortatuin osake, mutta lienee sillä rintamalla hieman painetta myydä joka tietenkin nostaa kurssia.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo täysin järjenvastainen tilanne, että VAG ja Tesla markkina-arvot alkaa olla samoissa. Rohkealle oiva paikka ostaa VAG+Toyota ja shortata Teslaa. Tekisin itse, mutta shorttaaminen on kokemusten mukaan kovamahaisten hommaa ja vaikka aikoinaan sillä voittoa tein niin en enää helposti ryhdy.

VAG on huipputulosta tekevä maailman ~suurin autovalmistaja ja Tesla on kaikesta edistyneisyydestään huolimatta tappiota vuositasolla jatkuvasti tekevä pyrkyri, joka on hyvin lähellä varojen loppua, eikä mikään osakeanti onnistu näillä markkina-arvoilla.

Fanipojille toki syötetään pajunköyttä ja tarinoita, mutta kyllä se viivan alle jäävä summa aina pitkässä juoksussa ratkaisee. Teslan ainoa hyvä puoli on ollut, että se on pystynyt esittämään hyvää liikevaihdon kasvua. Mutta nyt taitaa sekin alkaa hiipua. Sen jälkeen ei ole mitään perustetta tuolle arvostustasolle.

Hyvä ajatusleikki näiden kuplaosakkeiden kanssa on miettiä, että jos Tesla todella onnistuisi riskeihinsä nähden hyvin. Mitä silloin tapahtuisi? Leikitään, että homma menisi niin hyvin, että Teslasta tulisi maailman suurin autovalmistaja. Mutta autovalmistus on niin kilpailtu ala (sähköautoissakin aikanaan), ettei sillä alalla kukaan tule ikinä tekemään mitään suurta voittoprosenttia. Alalle tunkee myös Kiina ja Korea entisten lisäksi. Eli parhaimmillaan Teslasta tulee yksi suurista valmistajista, ja kas vain, sen markkina-arvossa on se jo hinnassa, kun se jo hinnoitellaan VAG tasoille. Ei mitään järkeä omistaa jos hinnassa on jo ~paras skenaario hinnoiteltu!

Niille Teslan muille villeille virityksille ei voi laskea juuri mitään arvoa. Ne asiat voi tulla ihan yhtä hyvin muista yrityksistä jos niistä joskus jotain tuotteita syntyy.
 
Ihan mielenkiintoista nähdä miten tosi vanhojen Model S:ien arvo kehittyy kun ne 8v akkutakuut alkavat loppua vuoden-parin päästä. Aikaa ja kilometrejä ne akut ainakin laskennallisesti kestää mutta entäs jos akkuun tulee jotain teknisiä vikoja?

Eiköhän niistä verkonpainoja tule, melkoinen riski kun takuu loppuu. Voi olla että muistan väärin, mutta jonkun akkuyksikön voi vaihtaa ettei kaikki mene vaihtoon. Sitten taas jos suomen Teslan toiminta vantaalla on jotain luokatonta tai jatkossa olematonta niin siinä on melkoinen kasa kierrätettävää jollain tavoin. Osien saatavuus ja sellaisen paikan löytäminen joka edes haluaa pitkällä tikulla alkaa korjaamaan noita akustoja, tai mitään muutakaan.

Tuli mieleen yks risa hybridi volvo joka on edelleen myymättä, kun se akusto maksaa 13k€.

Sitten Mitsu on keksinyt käytön hybridien käytetyille akuille, eli tehtaalle takaisin varavirtalähteeksi. Toki ensin tarvitaan niitä käytettyjä akkuja riittävästi, jotka tulee varmaan laivarahtina ympäri maailmaa. Tuskin purjelaivalla kuitenkaan...

Mitsubishi Outlander PHEV:n käytetyt akut jatkavat elämäänsä hyötykäytössä

Ai niin, Mitsu vähän offtopick mutta vähän isompi valmistaja kun joku made in USA beta.
 
Onhan tuo täysin järjenvastainen tilanne, että VAG ja Tesla markkina-arvot alkaa olla samoissa. Rohkealle oiva paikka ostaa VAG+Toyota ja shortata Teslaa.

Uskon että tämä korkea nykyinen osakehinta on ainakin osittain vastavetoa sille shorttaukselle mitä on tehty ja kun ei sitä konkkaa taida tullakkaan. Jossain kohtaa se menee varmaan sinne 300usd tienoille.
 
Uskon että tämä korkea nykyinen osakehinta on ainakin osittain vastavetoa sille shorttaukselle mitä on tehty ja kun ei sitä konkkaa taida tullakkaan. Jossain kohtaa se menee varmaan sinne 300usd tienoille.

Joo ja voi se noustakin vielä. Kun osake on kupla-alueella niin kaikki mahdollista. Mutta niihin osallistuminen on veikkausta eikä sijoittamista.
 
Teslan ainoa hyvä puoli on ollut, että se on pystynyt esittämään hyvää liikevaihdon kasvua. Mutta nyt taitaa sekin alkaa hiipua. Sen jälkeen ei ole mitään perustetta tuolle arvostustasolle.
Tesla aloitti juuri Kiinan uudessa tehtaassa Model 3:sten valmistamisen. Sen globaalit valmistusmäärät ja täten liikevaihto tulevat kasvamaan reilusti seuraavat kuukaudet kun uuden tehtaan linjasto saadaan rullaamaan kunnolla.

Vuonna 2018 se myi n. 250 000 autoa, tänä vuonna lukema tulee olemaan n. 360 000 autoa ja ensi vuonna luultavasti n. 500 000 autoa. Reilun parin viikon päästä olemme viisaampia, kun Q4 lukemat julkaistaan.

2021 on vaikeampi ennustaa, kun vielä ei oikein tiedä, että mitä laajennuksia siihen mennessä voi saada tulille.
 
No onko autojen valmistaminen Kiinassa joku taikajuoma? Monet muut, kuten se esimerkin VAG, on tehnyt Kiinassa autoja jo pitkään. Se on helppo leikkiä, kun jollain ihmeen "startup-statuksella" saa tuhlata vuosia osakkeenomistajien rahoja ja tehdä tappiota. Nämä "vanhat ja jähmeät" valmistajat näyttävät kuitenkin pystyvän nyt siirtymään sähköpuolelle ja silti tekemään voittoa.

Ja edelleen: Vaikka Tesla onnistuisi, niin ei se millään pysty kasvamaan maailman nykyisiä suurimpia oleellisesti suuremmaksi tai tekemään niin paljon parempia autoja muita halvemmalla, että sen kate voisi oleellisesti erota muista. Näin ollen se paras skenaario on jo hinnassa, kun Teslan markkina-arvo on lähes VAG markkina-arvo.

Autojen hintatasolla hinta on niin merkittävä tekijä tuotteessa, että minä en ainakaan pysty kuvitteleman tilanneta, että mikään autovalmistaja voisi saada Applen tapaisen aseman markkinassa.
 
Uuden tehtaan valmistaminen lisää karkeasti +50% firman valmistuskapasiteettia vrt. nykyhetki. Liikevaihdon ripeä kasvu siis jatkuu. Ei siinä mitään muuta ole. VW ei todellakaan ole lisäämässä autojensa myyntiä +50% kappalemääräisesti vuositasolla.

Disclaimer: Omistan VW:n osakkeita, en omista Teslan osakkeita.
 
Teslan ässä on akkujen valmistuskapasiteetissa, itse autothan ovat loppujenlopuksi varsin yksinkertaisia, ja nykyistä polttomoottoriautoa yksinkertaisempien autojen valmistamisen kilpailijat osaa kyllä paremmin kuin Tesla.
 
Niin, VAG tekee jo 10 miljoonaa autoa vuodessa hyvällä voitolla. Aika paljon turvallisempi sijoittaa siihen kuin Teslaan, jonka markina-arvon perusteella pitäisi kanssa tehdä suunnilleen vastaavia määriä ja voitolla, mutta tämän hetkinen tilanne on siitä lievästi ilmaistuna aika kaukana sekä määrässä että tuloksessa.

VAG:lla on kuitenkin nyt MEB-alusta valmiina ja tuskin ihan huonokaan, kun Ford on jo ilmoittanut ostavansa sitä VAGilta ainakin 600 000 kpl. Jos VAG saavuttaa MEB-alustalla vähänkään niistä eduista, mitä se on polttomottoripuolen alustalla on saavuttanut, niin kyllä vaikea on Teslan tuolta lilliputtisarjasta nousta liikevaihdossa ja samaan aikaan pystyä tekemään tulostakin.

Markkina-arvot ovat täysin naurettavat tällä hetkellä.
 
Tesla aloitti juuri Kiinan uudessa tehtaassa Model 3:sten valmistamisen. Sen globaalit valmistusmäärät ja täten liikevaihto tulevat kasvamaan reilusti seuraavat kuukaudet kun uuden tehtaan linjasto saadaan rullaamaan kunnolla.

Vuonna 2018 se myi n. 250 000 autoa, tänä vuonna lukema tulee olemaan n. 360 000 autoa ja ensi vuonna luultavasti n. 500 000 autoa. Reilun parin viikon päästä olemme viisaampia, kun Q4 lukemat julkaistaan.

2021 on vaikeampi ennustaa, kun vielä ei oikein tiedä, että mitä laajennuksia siihen mennessä voi saada tulille.
2021 pitäisi olla vuosi millon GF4 starttaa 250 000 kapasiteetillä ja laajenee siitä nopeaan tahtiin 500 000 kpl.

No onko autojen valmistaminen Kiinassa joku taikajuoma? Monet muut, kuten se esimerkin VAG, on tehnyt Kiinassa autoja jo pitkään. Se on helppo leikkiä, kun jollain ihmeen "startup-statuksella" saa tuhlata vuosia osakkeenomistajien rahoja ja tehdä tappiota. Nämä "vanhat ja jähmeät" valmistajat näyttävät kuitenkin pystyvän nyt siirtymään sähköpuolelle ja silti tekemään voittoa.

Ja edelleen: Vaikka Tesla onnistuisi, niin ei se millään pysty kasvamaan maailman nykyisiä suurimpia oleellisesti suuremmaksi tai tekemään niin paljon parempia autoja muita halvemmalla, että sen kate voisi oleellisesti erota muista. Näin ollen se paras skenaario on jo hinnassa, kun Teslan markkina-arvo on lähes VAG markkina-arvo.

Autojen hintatasolla hinta on niin merkittävä tekijä tuotteessa, että minä en ainakaan pysty kuvitteleman tilanneta, että mikään autovalmistaja voisi saada Applen tapaisen aseman markkinassa.

Kannattaa vilkaista mikä teslan marginaali per auto on, puhutaan 15-20% keskiarvoisesti, melkolailla kovempi kuin perinteisillä oem:llä (esim VAG 4,5% (2016)). Ja nämä vielä tehdään jenkeissä ja roudataan pitkin maailmaa. Sijoittajakirjeessä gf3 kustannukseksi sanottiin 65% vähemmän mitä fremount oli eli kiinteäkulu per auto on paljon alhaisempi + työvoiman hinta murto-osa -> selvästi isompi marginaali kiinan autoille. Kannattaa myös huomata että Tesla on itseasiassa cashflow positiivinen ollut jo monta kvartaalia (3/4 edellisestä kvartaalista), kaikki raha vaan investoidaan takaisin kasvuun - kuten kuuluukin.

Osakkeen hinnoitteluun vs esim VAG vaikuttaa varmasti se että polttomoottorimarkkina tuskin on kasvamassa enää koskaan ja kaikki infra, jälleenmyyjät yms jarruttaa perinteisten autonvalmistajien liikkeitä. Lisäksi Tesla on vielä vuosia ainoa toimija joka saa sähköautoja ulos järkeviä määriä. Esim Vagin ID3 lupailevat 100 000kpl /vuosi valmistusta 2021. Tuolloin Tesla puskee jo yli miljoonan auton vuosituotantoa.

Disclaimer: Omistan Teslan osakkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Teslan marginaali tule millään säilymään kun sähköautoja tuppaa muiltakin markkinoille. Kyllä nuo vanhat tekijät nimenomaan osaa tehdä halvalla kun aletaan paljon tekemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 633
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom