Kuten tuossa jo mainittiin nuo ajokortin kirjaimet ei ole sama asia kuin ajoneuvoluokat.
Henkilöauton on ajoneuvoluokassa M1, esim pikkubussi on M2, iso M3. Pakettiauto on N1, kevytkuorkki N2, kuorma-autot N3 jne..
M2, M3, N1, N2 ja N3 luokat määräytyvät käytännössä kokonaispainon mukaan, mutta M1 luokassa ei ole minkäänlaisia painorajoituksia, pl yleiset tieliikenteen rajoitukset. Kyllä suomenkin maanteillä liikkuu yli 20tonnin kokonaispainolla olevia M1 luokan henkilöautoja, ja tuollaiset 4-6tonnin painoiset ovat jopa jossainmäärin yleisiä - eli matkailuajoneuvot, ne ovat kaikki henkilöautoja.
Syy miksi suomessa innokkaasti rekistöreidään autoja joksikin muuksi kuin henkilöautoksi on verotus, joka on henkilöautoissa kaikkein kireintä.. Itseasiassa lainsäädäntö taitaa mennä niin että jos mitään muut tekniset määräykset ei täyty auto "palautuu" aina tuohon M1 luokkaan.
Jos nyt ajatellaan tuota Teslan sähköllä kulkevaa cybertruckia, ei nuo veroluontoiset maksut ole niin merkittäviä, että sen takia olisi syytä hakeutua johonkin muuhun kuin henkilöautoluokkaan.