Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Niin no, se käytetyn Teslan ostaja ostaisi sitten taas käyttölisenssin. Siitä Tesla saisi rahhoo :)
 
Subscription mallinen FSD lisenssi olisi parempi. Eihän kukaan ruuvaa lisävarusteita muistakaan autoista pois vaihdossa :)

Motivoisi myös valmistajaa kehittämään tuotetta tulevaisuudessa.
 
Olisi nyt edes mitä myydä, mutta koko FSD on vielä tuote jota ei ole edes olemassa. Mikään ei ainakaan minusta edes viittaa siihen suuntaan, että se olisi tulossa nopealla aikataululla missään sellaisessa muodossa, että sitä voisi kutsua hyvällä omalla tunnolla Full Self Drivingiksi.
Subscription mallinen FSD lisenssi olisi parempi. Eihän kukaan ruuvaa lisävarusteita muistakaan autoista pois vaihdossa :)

Motivoisi myös valmistajaa kehittämään tuotetta tulevaisuudessa.
Tätä meinasin itsekin. 50€/kk tai 600€/v. Tjsp.
 
En tiedä mutta olen kuulut juttua missä takavetonen Tesla on pyörähtänyt talvikelissä esim moottoritiellä, kun on vaihdettu kaistaa ja takarenkailla pito loppunut.

Mulla ainakin autosta lähtee vakkari heti pois päältä jos luistonesto vilkuttaa takarenkailla.

Ja jep 130km/h sadekelissä on ihan normi. Toki jos on isoja lätäköitä tai uria tiessä niin pitää vähän kattella tarkemmin.
Eiköhän siellä ole aidosti ilkeällä kelillä löysätty kerralla kaasu ja takarenkaiden regen on tuottanut yllärin.
 
Eiköhän siellä ole aidosti ilkeällä kelillä löysätty kerralla kaasu ja takarenkaiden regen on tuottanut yllärin.
Eikö regen muka osaa hellittää liukkaalla? Omassa polttiksessakin kaasunvaste ja vaihteen vaihtonopeus säätyvät hitaammiksi liukkaalla. Ja ihan automaattisesti. Lisäksi auto lisää kaasua, jos se huomaa takarenkaiden lukkiintuvan moottorijarrutuksen takia. Kuski voi sitten painaa jarrua, jos hidastuvuus ei ilman moottorijarrutusta riitäkään.

Paha tuosta aksen mainitsemasta pyörähtämissyystä on sanoa. Voihan siellä olla ollut todella huonot renkaat vaikka tai sitten tiellä ollut odottamatta syvempi lätäkkö/loskavalli. Periaatteessa auton pitäisi kyllä reagoida riittävän nopeasti pidon menetykseen, kun siihen pystyy oma polttiskin. Huonolla pidolla tosiaan säikäytti viime talvena kun polkaisi kaasua, että pääsee edellä menevästä ohi ja perä lähtikin sutimaan. Mutta dashcam videolta jälkikäteen katsottuna auto ei kääntynyt kuin ehkä asteen, ennen kuin ESP ehti väliin. Teslan luistonestoahan kehutaan vielä nopeammaksi, koska sähkömoottoria on nopeampi ohjata.
 
Mitähän kautta kannattaisi Tesla liisata?

E: Model 3 puhe siis.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä puolihan on siinä että eipä jää omiin käsiin jos sattuu jotain #issue käymään.
Paitsi jos palautettaessa leasing-yhtiö toteaa, että esim. maalin kuluminen palautettaessa ei ole normaaleissa rajoissa, niin vuokraaja maksaa auton maalaamisen.

"Normaalista kulumisesta poikkeavat vauriot ja puuttuvat varusteet laskutetaan vuokralleottajalta."
 
Paitsi jos palautettaessa leasing-yhtiö toteaa, että esim. maalin kuluminen palautettaessa ei ole normaaleissa rajoissa, niin vuokraaja maksaa auton maalaamisen.

"Normaalista kulumisesta poikkeavat vauriot ja puuttuvat varusteet laskutetaan vuokralleottajalta."

Hyvä huomio, linkkiä en lukenut sen pidemmälle. Mutta onhan se kohtuullista että auto palautuu siinä kunnossa mitä voi kohtuudella odottaa. Ja nyt on pieni epäilyksen siemen että maali saattaa osittain puuttua ja ruostetta on tilalla.
 
Hyvä huomio, linkkiä en lukenut sen pidemmälle. Mutta onhan se kohtuullista että auto palautuu siinä kunnossa mitä voi kohtuudella odottaa. Ja nyt on pieni epäilyksen siemen että maali saattaa osittain puuttua ja ruostetta on tilalla.

Eikös tuo ole valmistajan mukaan normaalia kohtuullista kulumaa :tearsofjoy::rofl:
 
Eikös tuo ole valmistajan mukaan normaalia kohtuullista kulumaa :tearsofjoy::rofl:

Valmistajan näkemyksen mukaan kyllä:happy: Eri asia sitten jos liisariyhtiö ei ole samaa mieltä, ja helpoiten rahastettava on sopparin allekirjoittanut, kun pankkia ei kiinnosta alkaa vääntämään laatunormeista jonkun diy valmistajan kanssa:btooth:

Noh, koska osa jutuista on vähän hämärän peitossa, niin joku TM voisi ottaa kestotestiin esim. vaikka Model3:n ja pöllyttää sillä menemään ilman sääliä. Sikäli jos auton saavat, siinä olisi juttuvinkkiä.
 
No mitäs pidit SR+?
Tykkäsin. Regen jarruttaminen ei ollut aivan niin tehokasta kuin LR. FSD:lle vaikea keksiä perusteita, tuo vakiona tuleva Autosteer on aivan varmasti riittävä. Äänijärjestelmässä kuuli että ei ollut ihan LR tasoinen, mutta kyllä sekin hyvä oli. Vielä kun säädin siinä vähän balansseja paremmaksi niin parani kyllä. Kuramatot puuttuu kuten ledit ovista . Kuramatot saa Teslan tarvikkeena.
Käyttöedussa puhutaan vain noin 150€ erosta, joten isosta erosta ei puhuta. Myyjä oli tosi mukava sekä asiantunteva ja sen verran tekniikkahullu että varmasti lukee tätäkin palstaa :)
Mietittävää!
 
Viimeksi muokattu:
Tykkäsin. Regen jarruttaminen ei ollut aivan niin tehokasta kuin LR. FSD:lle vaikea keksiä perusteita, tuo vakiona tuleva Autosteer on aivan varmasti riittävä. Äänijärjestelmässä kuuli että ei ollut ihan LR tasoinen, mutta kyllä sekin hyvä oli. Vielä kun säädin siinä vähän balansseja paremmaksi niin parani kyllä. Kuramatot puuttuu kuten ledit ovista. Kuramatot saa Teslan tarvikkeena.
Käyttöedussa puhutaan vain noin 150€ erosta, joten isosta erosta ei puhuta. Myyjä oli tosi asiantunteva ja sen verran tekniikkahullu että varmasti lukee tätäkin palstaa :)
Mietittävää!

Regenin tehoa voi säätää asetuksista ja siihen vaikuttaa myös kuinka lämmin akku on. Näkee siitä onko siinä mittarissa pisteitä regen puolella. Pitäisi yllä olla aivan yhtä tehokas kuin muissakin malleissa :tup:
 
Niin niin, equttaminen on ihan tuttu termi. Balanssia olen aina vaan yksioikoisesti ajatellut leftinä ja rightina.

No mitäpä tuosta.
Onko siinä oikein joku parametrinen eq vai joku graafinen lastenmalli? Parametrinen olisikin hieno kun en ole koskaan vielä missään vakiogrammarissa siihen törmännyt. En kyllä tiedä miksi autonvalmistajat ei laita kunnon säätömahdollisuuksia. Bemarillakin parhaissakin hifeissä on max 10 kaistainen graafinen eq.
 
Niin niin, equttaminen on ihan tuttu termi. Balanssia olen aina vaan yksioikoisesti ajatellut leftinä ja rightina.

No mitäpä tuosta.
Onko siinä oikein joku parametrinen eq vai joku graafinen lastenmalli? Parametrinen olisikin hieno kun en ole koskaan vielä missään vakiogrammarissa siihen törmännyt. En kyllä tiedä miksi autonvalmistajat ei laita kunnon säätömahdollisuuksia. Bemarillakin parhaissakin hifeissä on max 10 kaistainen graafinen eq.

Juu ihan samanlainen kuin muissakin :) Balanssia sohitaan sormella auton pohjakuvan päällä ja basson jytkettä +10-10 skaalalla.
 
Voisi joku tehdä tuohon SR+ malliin "paketin" missä tulisi subbari, takakaiuttimet ja kytkettäisiin puuttuvat elementit käyttöön. Tästähän on muutama DIY ohje TMC:n foorumeilla :)
 
Totta tuokin, mutta odotellaan mitä ne saa tutkittua.

Tulee muuten mieleen se Toyotan kaasupoljin ja kun se matto jumitti kaasupolkimen päälle eikä ihmiset saannut autoa pysähtymään:facepalm:

Kaikille ei mun mielestä kuulu antaa ajokorttia.
 

Tässä vähän taustoja asiaan:
Summattuna, tähän mennessä kaikki tapaukset ovat olleet ajajan kaasupolkimen painamisia ja ne Tesla on pystynyt tsekkaamaan auton logeista etänä. Lisäksi ilmoittaja on Tesla shortseller, joten syytä olla jonkun verran skeptinen ko ongelman olemassaolosta. Eiköhän tällä haeta vain otsikoita ja odotellaan pientä markkinareaktiota -> shortista rahat pois.
 
Tässä vähän taustoja asiaan:
Summattuna, tähän mennessä kaikki tapaukset ovat olleet ajajan kaasupolkimen painamisia ja ne Tesla on pystynyt tsekkaamaan auton logeista etänä. Lisäksi ilmoittaja on Tesla shortseller, joten syytä olla jonkun verran skeptinen ko ongelman olemassaolosta. Eiköhän tällä haeta vain otsikoita ja odotellaan pientä markkinareaktiota -> shortista rahat pois.


Teslan arvo on enemmän kuin kaksinkertaistunut kesän lukemista, joten shorttaajilla on todellinen hätä. Teslan osakekurssin manipulointi fud-uutisilla ja huhuilla on koko ajan ollut arkipäivää, mutta nyt voi olla, että pojilta on se upporikas-optio kadonnut ja edessä on vain rutiköyhää.
 
Teslan arvo on enemmän kuin kaksinkertaistunut kesän lukemista, joten shorttaajilla on todellinen hätä. Teslan osakekurssin manipulointi fud-uutisilla ja huhuilla on koko ajan ollut arkipäivää, mutta nyt voi olla, että pojilta on se upporikas-optio kadonnut ja edessä on vain rutiköyhää.
Totta. Ei varmaan enää edes uskota noihin kaikkiin uutisiin. Teslassa kun on paljon tehoa, niin äkkiähän se auto on pois hallinnasta, jos ei osata ajaa kunnolla.

Tesla Markk.arvo 92,01 mrd.
VAG Markk.arvo 90,54 mrd.

edit:
Tesla euroina 82,94 mrd.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Ei varmaan enää edes uskota noihin kaikkiin uutisiin. Teslassa kun on paljon tehoa, niin äkkiähän se auto on pois hallinnasta, jos ei osata ajaa kunnolla.

Tesla Markk.arvo 92,01 mrd.
VAG Markk.arvo 90,54 mrd.

Tuossa markkina arvossa kannattaa huomata että Tesla on USD ja VAG EURO..
 
Tesloissa varmaan vielä korostuu kaasun vahingossa painaminen, kun autoa voi ajaa usein pelkästään kaasupolkimella. Suurin osa caseista luultavasti rehellistä user erroria.
 
Eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun kaasupolkimessa on valmistuvika joka saa sen kuluneena käyttäytymään niin että singahtaa eteenpäin.

Tesla tuskin itse kaasupolkimia tekee, mutta niiden ongelmahan se on niiden fiksaaminen.
 
Kas kun Tesla ei ole koodannut sensori-ihmeeseensä avustinta joka estää kaasun survaisemisen kun edessä on seinä :eek:
 
Varmaan matka-ajossa onkin, mutta ei nuo taida toimia kyllä pysäköidessä.
Miksei toimisi? Ainakin G-sarjan Bemareissa on parkkitutkiin perustuva automaattinen jarrutus nimenomaan pysäköitäessä. Sen tosin saa valikosta itse pois päältä ja reilumpi kaasunpainaminen taitaa myös yliajaa sen. Eli kuski voi kyllä silläkin ajaa seinään, jos polkee autoa miten sattuu.
 
Miksei toimisi? Ainakin G-sarjan Bemareissa on parkkitutkiin perustuva automaattinen jarrutus nimenomaan pysäköitäessä. Sen tosin saa valikosta itse pois päältä ja reilumpi kaasunpainaminen taitaa myös yliajaa sen. Eli kuski voi kyllä silläkin ajaa seinään, jos polkee autoa miten sattuu.
Ei varmaan toimi sen vuoksi kun on tullut aivopieru Teslan päässä? Ei kai tuohon muuta järkevää selitystä ole?
 
Ei varmaan toimi sen vuoksi kun on tullut aivopieru Teslan päässä? Ei kai tuohon muuta järkevää selitystä ole?
Saattaa olla niinkin että jalankulkian päälleajon esto toiminto toimisi vain matalissa nopeuksissa. Teslahan kiihtyy nopeasti, niin tuo toiminto menisi sitten aika äkkiä pois päältä tai ei ehdi enää pysähtyä.

edit:
Automaattinen hätäjarrutus
(Automatic Emergency Braking, mm. AEB, Front Assist, City Safety)

Jos törmäys on väistämätön, auto jarruttaa viime hetkellä osuman välttämiseksi tai siinä syntyvien vahinkojen vähentämiseksi. Osassa autoista automaattinen hätäjarrutus toimii kaupunkinopeuksissa, osassa maantienopeuksissa ja osassa sekä kaupunki- että maantienopeuksissa.

Kaupunkiajossa vauhdin ollessa korkeintaan noin 30–40 km/h, auto voi pysähtyä pitävällä pinnalla kokonaan. Hieman suuremmissakin nopeuksissa törmäys on selvästi pienempi kuin se olisi ilman jarrutusta. Maantieajonopeudessa automaattinen hätäjarrutus voi estää törmäyksen hitaammin edellä ajavaan.
Turvatekniikka: Törmäyksiä estävät

USA:ssa Insurance Institute for Highway Safety / Highway Loss Data Instituten mukaan automaattisella hätäjarrutuksella varustetuilla autoilla on ajettu peräänajoja 50 % vähemmän kuin autoilla, joissa järjestelmää ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö regen muka osaa hellittää liukkaalla? Omassa polttiksessakin kaasunvaste ja vaihteen vaihtonopeus säätyvät hitaammiksi liukkaalla. Ja ihan automaattisesti. Lisäksi auto lisää kaasua, jos se huomaa takarenkaiden lukkiintuvan moottorijarrutuksen takia. Kuski voi sitten painaa jarrua, jos hidastuvuus ei ilman moottorijarrutusta riitäkään.

Paha tuosta aksen mainitsemasta pyörähtämissyystä on sanoa. Voihan siellä olla ollut todella huonot renkaat vaikka tai sitten tiellä ollut odottamatta syvempi lätäkkö/loskavalli. Periaatteessa auton pitäisi kyllä reagoida riittävän nopeasti pidon menetykseen, kun siihen pystyy oma polttiskin. Huonolla pidolla tosiaan säikäytti viime talvena kun polkaisi kaasua, että pääsee edellä menevästä ohi ja perä lähtikin sutimaan. Mutta dashcam videolta jälkikäteen katsottuna auto ei kääntynyt kuin ehkä asteen, ennen kuin ESP ehti väliin. Teslan luistonestoahan kehutaan vielä nopeammaksi, koska sähkömoottoria on nopeampi ohjata.

Osaa hellittää jos luistonesto aktivoituu (renkaiden pyörimisnopeuksissa liian suuri poikkeama)


Kas kun Tesla ei ole koodannut sensori-ihmeeseensä avustinta joka estää kaasun survaisemisen kun edessä on seinä :eek:

Kas kun ovat koodanneet juuri sellaisen: Obstacle aware acceleration
 
Tesla on kyllä siitä jännä merkki että mitä tahansa tapahtuu niin on heti lehdessä ja vihaajat vihaa, olipa todenperää tai ei. Toisaalta hyvä, koska Tesla joutuu tämän takia suunnittelemaan tuotteitaan siten että "ei missään tapauksessa" päädy lehteen -> paremmat tuotteet -> etumatka jälleen kasvaa.

Lisäksi huvitti kyllä VAG pomon "palava lautta" kommentti että VAG (ja muut OEM) on Nokian tiellä jos laivoja ei käännetä nopeasti. :D
Voi olla että lipsahti jotain mitä ei ollu tarkoitettu yhtiön hallituksen ulkopuolelle. :D
 
Joka on artikkelin mukaan oletuksena pois päältä? :rolleyes:

Kysyttiin ja valiteltiin että sitä ei ole olemassakaan. Mutta se on olemassa. Vaikka se ei ole päällä niin silti artikkelin videoon vedoten auto silti jarruttaa jos huomaa että nyt osuu. Eli ei anna vetää burnouttia seinää vasten.

Muutenkaan tätä haamukiihdyttelyä ei ole missään vaiheessa todistettu muuksi kuin shorttaajien pelailuksi, joten muita todisteita odotellessa

Tesla on kyllä siitä jännä merkki että mitä tahansa tapahtuu niin on heti lehdessä ja vihaajat vihaa, olipa todenperää tai ei. Toisaalta hyvä, koska Tesla joutuu tämän takia suunnittelemaan tuotteitaan siten että "ei missään tapauksessa" päädy lehteen -> paremmat tuotteet -> etumatka jälleen kasvaa.

Lisäksi huvitti kyllä VAG pomon "palava lautta" kommentti että VAG (ja muut OEM) on Nokian tiellä jos laivoja ei käännetä nopeasti. :D
Voi olla että lipsahti jotain mitä ei ollu tarkoitettu yhtiön hallituksen ulkopuolelle. :D

Luulen että VW uskoo että tämä ID sarja on heidän sunnanmuutos. Mutta silti mennään polttisten ehdoilla (päästökrediitit yms.)

Tässä on näkyvissä jompi kumpi kahdesta skenaariosta:

1. VAG/mersu yms. eivät halua tehdä kunnollista sähköautoa, koska heidän polttismallit myyvät vielä hyvin.

2. He eivät yksinkertaisesti kykene tekemään kunnollista sähköautoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 576
Viestejä
4 512 017
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom