Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

@TeslaJoni :n koeajo uudella Model S LR autolla.



Hänen mielestä Model 3 olisi parempi omaan käyttöön. Myös koeajo Model 3 SR+ mallilla voisi olla ihan kiva?

Model 3 talvirenkaiden ja hankintatuen kanssa 50 600€
Model S talvirenkaiden kanssa 95 600€. Hintaero on aika suuri, 45 000€.

Toimintasäde on tuolla isommalla parempi 610km vs 409km. Lisäksi tuo halvin Model 3 on vain takaveto. Silti kaksi kolmosta on vain 5600€ kalliimpi kuin yksi Model S. Ihan fiksu valinta olisi SR+?


Riippuu varmaan kovasti siitä mitä fiksuna pitää? :geek:

SR+ on minun mielestäni paras tässä vaiheessa kun mennään vielä maksullisessa beta-testissä. Range ei ole vielä ollut ongelma missään vaiheessa. Ainut mitä kaipaan on 4-veto. Tuossa on kyllä autoa moneksi vuodeksi mutta veikkaan kehityksen olevan sen verran nopeaa tässä 3-4v sisällä että 5v vanhana nuo nykymallit ovat yhtä vanhoja ominaisuuksiltaan kuin 5v vanhat puhelimet tai tietokoneet. Serriä siis ;)
 
Riippuu varmaan kovasti siitä mitä fiksuna pitää? :geek:

SR+ on minun mielestäni paras tässä vaiheessa kun mennään vielä maksullisessa beta-testissä. Range ei ole vielä ollut ongelma missään vaiheessa. Ainut mitä kaipaan on 4-veto. Tuossa on kyllä autoa moneksi vuodeksi mutta veikkaan kehityksen olevan sen verran nopeaa tässä 3-4v sisällä että 5v vanhana nuo nykymallit ovat yhtä vanhoja ominaisuuksiltaan kuin 5v vanhat puhelimet tai tietokoneet. Serriä siis ;)
Model S julkaistu 2012 ja Model 3 julkaistu 2017. Jos nyt ostaa kolmosen ja 5 vuotta päälle on 2025. Malli-ikää noin 7.5 vuotta. Jotain uudistuksia varmaan tulee, kun nyt on nuo samat SR+, LR ja Performance. Ei varmaan vuosittaista uudistusta silti tule.

Esim Nissanissa on kasvatettu akkua ja sama saattaa olla Teslallakin tulossa.

2012 Nissan Leaf 24kWh, 12 000€
2016 Nissan Leaf 30kWh, 20 000€
2018 Nissan Leaf 40kWh, 28 700€
2020 Nissan Leaf 62KWH, 41 000€

Teslahan on muuttanut hintoja aika yllättäen, niin ei voi oikein arvella mitä sieltä aina tulee :)
Jos ei Tesla serriä ole tulossa, niin ainakin jotain uudistusta on pakko tulla. Itsellä 3v vanha puhelin ja onhan uusiin tullut paljon lisää. Varsinkin kun tuo puhelin oli jossain alle 200€ hintaluokassa. Varsinkin kameroissa on tullut suuria parannuksia ilmeisesti. Vanha luuri Xiaomi redmi note 4. Hyvä kun siinä Teslassa tulee aika reilusti päivityksiä ja myös vanhoihinkin tulee. Tuota Xiaomia on pitänyt päivitellä itse uudempaan versioon.
 
Model S julkaistu 2012 ja Model 3 julkaistu 2017. Jos nyt ostaa kolmosen ja 5 vuotta päälle on 2025. Malli-ikää noin 7.5 vuotta. Jotain uudistuksia varmaan tulee, kun nyt on nuo samat SR+, LR ja Performance. Ei varmaan vuosittaista uudistusta silti tule.

Esim Nissanissa on kasvatettu akkua ja sama saattaa olla Teslallakin tulossa.

2012 Nissan Leaf 24kWh, 12 000€
2016 Nissan Leaf 30kWh, 20 000€
2018 Nissan Leaf 40kWh, 28 700€
2020 Nissan Leaf 62KWH, 41 000€

Teslahan on muuttanut hintoja aika yllättäen, niin ei voi oikein arvella mitä sieltä aina tulee :)
Jos ei Tesla serriä ole tulossa, niin ainakin jotain uudistusta on pakko tulla. Itsellä 3v vanha puhelin ja onhan uusiin tullut paljon lisää. Varsinkin kun tuo puhelin oli jossain alle 200€ hintaluokassa. Varsinkin kameroissa on tullut suuria parannuksia ilmeisesti. Vanha luuri Xiaomi redmi note 4. Hyvä kun siinä Teslassa tulee aika reilusti päivityksiä ja myös vanhoihinkin tulee. Tuota Xiaomia on pitänyt päivitellä itse uudempaan versioon.

Teslalla ei kannata sitä malli-ikää niin hirveän tarkkaan katsella. Ne tekee kokoajan uudistuksia vaikka malli pysyy samana. Facelift on yksi selkeä tietenkin, tämän vuoden ns. 'Raven' päivitys on toinen selkeä. Malli pysyy samana, mutta auto kehittyy. Joskus jopa aika paljonkin. Myös AP1->AP2->AP2.5->AP3 ovat olleet päivityksiä joiden aikana malli ja mallivuosikin voi olla sama, mutta auto kehittyy.

Kehitys kehittyy kyllä, mutta en usko että Tesla kasvattaa akustojen kokoja samalla mitalla kuin mitä Nissan on tehnyt Leafin kanssa.

Teslan suurimmat akut ovat kasvaneet 85kWh -> 100kWh tuossa samassa ajassa kuin Leafin akut ovat yli kaksinkertaistuneet.

Nettiauton halvin Model S 85 pyyntihinta on 46 000€, joten suhteellinen hinnanpudotuskaan ei ole yhtä suuri kuin Leafissa. Ja nuo Model S:ät ovat sellaisia että sellaisen kehtaisi vielä ostaakin, mutta nuo ensimmäisen sukupolven Leafit ovat jätettä.
 
Vanha luuri Xiaomi redmi note 4. Hyvä kun siinä Teslassa tulee aika reilusti päivityksiä ja myös vanhoihinkin tulee. Tuota Xiaomia on pitänyt päivitellä itse uudempaan versioon.

Tulee onneksi mutta rauta ei välttämättä tue kaikkia uusia ominaisuuksia kuten ei puhelimissakaan.

Teslalla ei kannata sitä malli-ikää niin hirveän tarkkaan katsella. Ne tekee kokoajan uudistuksia vaikka malli pysyy samana. Facelift on yksi selkeä tietenkin, tämän vuoden ns. 'Raven' päivitys on toinen selkeä. Malli pysyy samana, mutta auto kehittyy. Joskus jopa aika paljonkin. Myös AP1->AP2->AP2.5->AP3 ovat olleet päivityksiä joiden aikana malli ja mallivuosikin voi olla sama, mutta auto kehittyy.

AP ja sen rauta on yksi, toinen on MCU. Esim. MCU1 mallin ässiä valmistettiin kevääseen 2018 ja niissä ei toimi kaikki ominaisuudet kuten Netflix jne. AP:n osalta M3/S/X uudet grafiikat eikä muutkaan FSD:n ominaisuudet toimi AP 2.5 kanssa. Kannattaa siis katsoa tarkasti nuo läpi kun jälkimarkkinoilta ostaa vaikka auto olisikin suht tuore.
 
Teslalla ei kannata sitä malli-ikää niin hirveän tarkkaan katsella. Ne tekee kokoajan uudistuksia vaikka malli pysyy samana. Facelift on yksi selkeä tietenkin, tämän vuoden ns. 'Raven' päivitys on toinen selkeä. Malli pysyy samana, mutta auto kehittyy. Joskus jopa aika paljonkin. Myös AP1->AP2->AP2.5->AP3 ovat olleet päivityksiä joiden aikana malli ja mallivuosikin voi olla sama, mutta auto kehittyy.

Kehitys kehittyy kyllä, mutta en usko että Tesla kasvattaa akustojen kokoja samalla mitalla kuin mitä Nissan on tehnyt Leafin kanssa.

Teslan suurimmat akut ovat kasvaneet 85kWh -> 100kWh tuossa samassa ajassa kuin Leafin akut ovat yli kaksinkertaistuneet.

Nettiauton halvin Model S 85 pyyntihinta on 46 000€, joten suhteellinen hinnanpudotuskaan ei ole yhtä suuri kuin Leafissa. Ja nuo Model S:ät ovat sellaisia että sellaisen kehtaisi vielä ostaakin, mutta nuo ensimmäisen sukupolven Leafit ovat jätettä.
Facelift Model S 75D 59 800€. Ei tuossakaan ole hinta hirvittävästi laskenut. Noin 4 vuotta vanha ja 75 akulla, jota ei enää saa.

Tesla vaihtoautot - Nettiauto

Koska tuo on 2016 mallia, niin siinä on vanhempi MCU1. Ja Model 3 autoistakin osassa on AP2.5 muistaakseni, mutta uusissa on jo hetken ollut AP3.

Ehkä uusi Tesla 3 tai S/X (kallis) olisi aika houkutteleva, kun on kaikkein uusimmat ominaisuudet ja takuu. Onneksi tulee niin vähän ajettua, että Teslaa ei tarvitse miettiä. Mii:llä saa sitten harjoiteltua vähän sähköllä ajoa.
 
Facelift Model S 75D 59 800€. Ei tuossakaan ole hinta hirvittävästi laskenut. Noin 4 vuotta vanha ja 75 akulla, jota ei enää saa.

Tesla vaihtoautot - Nettiauto

Koska tuo on 2016 mallia, niin siinä on vanhempi MCU1. Ja Model 3 autoistakin osassa on AP2.5 muistaakseni, mutta uusissa on jo hetken ollut AP3.

Ehkä uusi Tesla 3 tai S/X (kallis) olisi aika houkutteleva, kun on kaikkein uusimmat ominaisuudet ja takuu. Onneksi tulee niin vähän ajettua, että Teslaa ei tarvitse miettiä. Mii:llä saa sitten harjoiteltua vähän sähköllä ajoa.

Jossain kohtaa tämän vuoden alkupuoliskolla alkoi tulemaan tehtaalta AP3, oma on Touko/Kesäkuussa kasattu ja siinä on AP3.

Oliko se Mii muunnettu fossiilista samalla tavalla kuin e-golf? Eli siellä on kaikki "engine start" napit jne? Itselle se oli hieman haastavaa ymmärtää miksi näin on tehty.

No eipä mun sillä tarttekaan ajaa, sähköauto jokatapauksessa niin varmasti mukavampi kuin fossiiliauto. Mutta esim. e-golfissa ei tule esille kaikkia sähköauton mahdollistamia hyötyjä, joten pelkästään sen perusteella ei kannata yleistää kaikkiin sähköautoihin.
 
Jossain kohtaa tämän vuoden alkupuoliskolla alkoi tulemaan tehtaalta AP3, oma on Touko/Kesäkuussa kasattu ja siinä on AP3.

Oliko se Mii muunnettu fossiilista samalla tavalla kuin e-golf? Eli siellä on kaikki "engine start" napit jne? Itselle se oli hieman haastavaa ymmärtää miksi näin on tehty.

No eipä mun sillä tarttekaan ajaa, sähköauto jokatapauksessa niin varmasti mukavampi kuin fossiiliauto. Mutta esim. e-golfissa ei tule esille kaikkia sähköauton mahdollistamia hyötyjä, joten pelkästään sen perusteella ei kannata yleistää kaikkiin sähköautoihin.
BMW i3 autoa olen käynyt koeajamassa, mutta e-golf ei ole tuttu. Mii on kyllä tehty tosi hassusti, kun mitään muutoksia ei ole tehty polttis autosta. Eli siis virta-avaimella joutuu käynnistämään auton. Regen:in astetta saa säädettyä vaihdekepistä. Mii:n pitäisi saada jollain lailla lämmitettyä puhelimen ohjelmalla.

Pienehkö sähkötrukki oli myös näppärä ja siinäkään ei oltu muutettu mitään, vaan akut/polttis suurimpana erona.

Teslahan on ajateltu kokonaan uudelleen ja vanhat turhat jutut on uskallettu muuttaa paremmiksi. En nyt varmaan edes muista mitä kaikkea on muutettu. Myös Bemarissa oli erilainen vaihteenvalitsin, mutta oli tosi helppo käyttää.
 
Mii on kyllä tehty tosi hassusti, kun mitään muutoksia ei ole tehty polttis autosta. Eli siis virta-avaimella joutuu käynnistämään auton. Regen:in astetta saa säädettyä vaihdekepistä. Mii:n pitäisi saada jollain lailla lämmitettyä puhelimen ohjelmalla..

Siellä on ihan perinteisen manuaalivaihteisen näköinen vaihdekeppi?

Mitä se siis tarkkaanottaen tekee?
 
Prescott Valley woman dies after car hits fire truck in Indiana

Woman dead, man seriously injured after crashing into Cloverdale fire truck

Teslan Autopilotin neural network sai taas todennäköisesti yhden koulutus tapauksen, kun Model 3 ajo pysähtynyttä paloautoa perseeseen ja matkustajana ollut nainen kuoli. Autopilotin toimintaa ei ole vahvistettu, mutta oma veikkaus on, että se oli päällä.

Miten muuten voi olla, että Robotakseja on ens vuonna miljoona tiellä ja nyt on 30.12.2019, mutta toi Teslan systeemi ei tunnista pysähtyneitä objekteja? :confused::confused::rolleyes::rolleyes:
 
Siellä on ihan perinteisen manuaalivaihteisen näköinen vaihdekeppi?

Mitä se siis tarkkaanottaen tekee?
Vaihdekeppi on kuin automaattivaihteisesta polttiksesta. Lisäksi B asento (regen päällä) ja sitten vaihdekeppiä saa liikuteltua sivusuunnassa, eli regen voimakkuutta saa sillätavoin muutettua.

BMW i3:ssa oli vähän modernimpi vaihteenvalitsin.
Mii:n vaihdekeppi.
seat.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Prescott Valley woman dies after car hits fire truck in Indiana

Woman dead, man seriously injured after crashing into Cloverdale fire truck

Teslan Autopilotin neural network sai taas todennäköisesti yhden koulutus tapauksen, kun Model 3 ajo pysähtynyttä paloautoa perseeseen ja matkustajana ollut nainen kuoli. Autopilotin toimintaa ei ole vahvistettu, mutta oma veikkaus on, että se oli päällä.

Miten muuten voi olla, että Robotakseja on ens vuonna miljoona tiellä ja nyt on 30.12.2019, mutta toi Teslan systeemi ei tunnista pysähtyneitä objekteja? :confused::confused::rolleyes::rolleyes:

No, edelleen ohjeissa lukee ettei välttämättä väistä liikkumattomia esteitä.

Luulen että Teslalla on sisäisessä käytössä hieman edistyneempi versio AP:sta, mutta silti epäilen että se robotaksihomma menee niin että siellä on ehto että täytyy olla hyvä näkyvyys tai toimii vaan kaliforniassa yms. joku tällänen. Vähvasti epäilen että se toimii jokapaikassa joka kelillä. Eivät tosin niin ole taidanneet väittääkään, vaan se on jätetty auki tarkoituksella
 
Prescott Valley woman dies after car hits fire truck in Indiana

Woman dead, man seriously injured after crashing into Cloverdale fire truck

Teslan Autopilotin neural network sai taas todennäköisesti yhden koulutus tapauksen, kun Model 3 ajo pysähtynyttä paloautoa perseeseen ja matkustajana ollut nainen kuoli. Autopilotin toimintaa ei ole vahvistettu, mutta oma veikkaus on, että se oli päällä.

Miten muuten voi olla, että Robotakseja on ens vuonna miljoona tiellä ja nyt on 30.12.2019, mutta toi Teslan systeemi ei tunnista pysähtyneitä objekteja? :confused::confused::rolleyes::rolleyes:
Mitä onnettomuuteen tulee, siellä on taas käytetty tuotetta väärin. Virhe on kuljettajan, ei autopilotin.
Mitä robotakseihin tulee, tuskin nähdään miljoonaa robotaksia ensi vuonna. Vaikka teknologia olisikin valmis hyvissä olosuhteissa ei siihen lupia heru ihan herkästi, vaikka 20+ osavaltiota ovat säätäneen lait jo ennakoivasti FSD:tä varten. Veikkaan että teknologian ollessa valmis kohdataan tahmanen tie siihen todellisuuteen.
 
mutta veikkaan kehityksen olevan sen verran nopeaa tässä 3-4v sisällä että 5v vanhana nuo nykymallit ovat yhtä vanhoja ominaisuuksiltaan kuin 5v vanhat puhelimet tai tietokoneet. Serriä siis ;)

Ei välttämättä noinkaan. Ottaen huomioon kuinka vaikea muiden valmistajien on ollut valmistaa 2013 vuoden tasoinen Model S vastaava auto. Siis tehtailta, jotka ovat tehneet autoja piiiiiiitkäään! Eli mielestäni S on kestänyt aikaa todella hyvin. Tosin oletan muidenkin saavan tuotantoonsa pikku hiljaa vauhtia ja ero ehkä tasoittuu.
 
Esim Nissanissa on kasvatettu akkua ja sama saattaa olla Teslallakin tulossa.

2012 Nissan Leaf 24kWh, 12 000€
2016 Nissan Leaf 30kWh, 20 000€
2018 Nissan Leaf 40kWh, 28 700€
2020 Nissan Leaf 62KWH, 41 000€

Noissa on vaan se merkittävä ero, että Leafin akku on ollut pitkään liian pieni, Teslan ei.
 
Muutamat hyvät näkökohdat Cybertruckista tässä videossa. On se silti, ja tulee omaan silmään aina olemaan, ihan perkeleen ruma.

 
Miksi AutoPilot on erilainen Euroopassa?


Muista allekirjoittaa muutoksenhakemus.


2019.40.2.1 testausta. Videon nimi on hieman "click bait" mutta asiallista analysointia vrt. moneen muuhun vastaavaan.
 
2019.40.2.1 testausta. Videon nimi on hieman "click bait" mutta asiallista analysointia vrt. moneen muuhun vastaavaan.

On kyllä todellakin klikkiotsikko. Viiden minuutin kohdalla alkaa tapahtua. Mitä jos vaikka ei ajettaisi siihen mutkaan 70 km/h, jos sivuttaiskiihtyvyden maksimi ylittyy. Pitäisi olla täysin triviaalia laskea
etukäteen nopeus, jolla mutkasta selvitään asetettujen rajojen puitteissa.

Toisekseen, ihmiskuskitkin näyttävät ajavan tuossa n. 50 km/h. Mutkan jälkeen nopeus laskee 62 km/h ja edellä olevat sen kuin lähestyvät.
 
On kyllä todellakin klikkiotsikko. Viiden minuutin kohdalla alkaa tapahtua. Mitä jos vaikka ei ajettaisi siihen mutkaan 70 km/h, jos sivuttaiskiihtyvyden maksimi ylittyy. Pitäisi olla täysin triviaalia laskea
etukäteen nopeus, jolla mutkasta selvitään asetettujen rajojen puitteissa.

Toisekseen, ihmiskuskitkin näyttävät ajavan tuossa n. 50 km/h. Mutkan jälkeen nopeus laskee 62 km/h ja edellä olevat sen kuin lähestyvät.
Miksi autopilotti ei hidasta mutkaan? Softassahan on silloin vika jos se ei osaa sovittaa nopeutta tulevaan mutkaan sopivaksi.
 

Useampien lähteiden mukaan, vuosina 2014-2017 valmistettujen Teslan Model S-täyssähköautojen tietokoneissa on havaittu valmistusvirhe, joka saattaa lamauttaa auton keskustietokoneen jo muutaman vuoden käytön jälkeen.

Havaittu ongelma johtuu auton Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän ohjelmointivirheestä, jonka vuoksi ohjelma ylikuormittaa tietokoneen eMMC-muistipiiriä, kirjoittamalla siihen toistuvasti lokitietoja auton toiminnasta. Vuosia kestävän ylikuormituksen seurauksena, muistipiiri saattaa hajota, mikä samalla lamauttaa koko keskustietokoneen toiminnan.

Tesla Model S -sähköautojen keskustietokone (MCU) ohjaa auton keskeisiä toimintoja, kuten ajovaloja, sumuvaloja, ilmastointia, ikkunoiden ja peilien lämmitystä, radiota, navigointia ja useita muita ajamiseen liittyviä ominaisuuksia.


Myös Elon Musk on vahvistanut ongelman olemassaolon ja korjauspäivityksen 12.10.2019 julkaisemassa Twitter-päivityksessään. Ohjelmistovirheen korjaus ei valitettavasti kuitenkaan poista muistipiirille jo tapahtuneita vaurioita ja niiden seurauksia.

Ongelma koskettaa myös Teslan suomalaisia asiakkaita, ja Suomessa tapauksia on raportoitu jo lukuisia. Eräs lukijamme kertoi hankkineensa Tesla Model S-auton vuonna 2015 noin 120 000 euron hintaan, ja sen keskusyksikön hajonneen joulukuussa 2019. Autolla oli ehditty siihen mennessä ajaa vain reilut 60 000 kilometriä. Tesla on alustavasti kieltäytynyt korvaamasta kyseisen auton valmistusvikaa, vedoten takuun umpeutumiseen. Tapauksesta on reklamoitu uudelleen vedoten kuluttajansuojalakiin.




Kuluttajansuojalaissa säädetään, että tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata
sitä mitä kuluttajan on yleensä sellaisen tavaran kaupassa perusteltua syytä olettaa
(KsL 12 § 2 mom. 5 kohta). Myyjä on vastuussa virheestä, joka tavarassa on ollut
ostohetkellä, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin (KsL 15 § 1 mom.). Kyseessä on
virhe, jos auto ei vastaa kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa tavanomaista
laatua.

Mikäli Tesla ei suostu korjaamaan virhettään veloituksetta, napsahtaa keskusyksikön korjaamisesta auton omistajalle jopa 2500 euron lasku.

Olikos sen vaginahierojan tuonti Teslassa sama vika, vai pelkästään hajonnut näyttö, mikä kustansi tuon verran. Vanhaa osaa ei saanut mukaan jostain syystä. Niin tai näin, niin takuuseenhan se ei mennyt.
 
Olikos sen vaginahierojan tuonti Teslassa sama vika, vai pelkästään hajonnut näyttö, mikä kustansi tuon verran. Vanhaa osaa ei saanut mukaan jostain syystä. Niin tai näin, niin takuuseenhan se ei mennyt.
Muistaakseni siinä "näytössä" oli tosiaan vikaa. eMMC kulunut varmaan loppuun. Tuossa jutussa ei sitä vikaa mainittu:
Antti Kurhinen joutuu luopumaan Teslastaan - hintapyyntö yli 40 000 euroa: ”Piti ottaa kulutusluottoja ja lainoja pankista, niin velat pitää maksaa pois!”
 
Muistaakseni siinä "näytössä" oli tosiaan vikaa. eMMC kulunut varmaan loppuun. Tuossa jutussa ei sitä vikaa mainittu:
Antti Kurhinen joutuu luopumaan Teslastaan - hintapyyntö yli 40 000 euroa: ”Piti ottaa kulutusluottoja ja lainoja pankista, niin velat pitää maksaa pois!”

Antti Kurhinen hylkäsi Teslan - tällaisella uudella limousinella nyt kurvailee - Hymy

Eikä tuossakaan sen tarkemmin, keskusnäyttö kuitenkin mainittu. Mitähän tuollekin autolla mahtaa kuulua nykyään...
 
120km/h? Sateella? Tolla tiellä? Pimeässä? WTF? Kukaa tekee noin edes täysin manuaalisessa ajossa? Vielä pahempaa luottaa johonkin autopilottiin tuossa? Rohkeeta tehdä itsestään julkisesti idiootti.
Liekkö yleistyy Suomessakin, sitä mukaan kun idiootit saavat teslan allensa. Luullaan, että se autopilot(tai mikä lieneekään) on joku Jumalasta seuraava.
 
Liekkö yleistyy Suomessakin, sitä mukaan kun idiootit saavat teslan allensa. Luullaan, että se autopilot(tai mikä lieneekään) on joku Jumalasta seuraava.
Sama epäilys itsellä. Viime kesänä juoksulenkillä hyppäsi sydän ylimääräisen kerran. En tiedä oliko line assist vain mutta t-risteyksessä yhtäkkiä suoraan mennyt model s kääntyi asfalttiin piirrettyjen suuntaviivojen mukaan kohti suojatietä kuin olisikin kääntymässä. Kuski teki kyllä aika hätäisen korjausliikkeen.

Tässä tapauksessa kuski oli hereillä, mutta kuinka moni sadasta pysyy tilanteen tasalla.
 
Tässäkin: ei loppujen lopuksi kauhean paljon ole silmät siellä tiessä. Ja tuskin ne yllätystilanteet odottaa, että sen teslakuskin silmät/ajatus on liikenteessä, eikä tossa tabletissa/videon teossa.
Ja kehtaa vielä valittaa, kun autot menee ohi vaikka 80km/h rajoitus, vaikka hänellä 82km/h nopeutta.

Tuokin video kun on varta vasten tehty, niin miltähän se ajaminen näyttää oikeasti autopilotilla, ilman kameraa joka kuvaa youtubeen?
 
Liekkö yleistyy Suomessakin, sitä mukaan kun idiootit saavat teslan allensa. Luullaan, että se autopilot(tai mikä lieneekään) on joku Jumalasta seuraava.
Jep, tämä on pelottava ajatus. Idiooteille lisää työkaluja tappaa itsensä ja vähän viattomia siinä mukana. Darwinismia parhaimmillaan.
 
Elon Musk on kuin nykypäivän Mengele. Testataan vähän juttuja ihmishengillä ja paljon innokkaita vapaaehtoisia tuntuisi löytyvän.

Ps. no ehkä "vähän" kärjistetysti sanottu
 
Elon Musk on kuin nykypäivän Mengele. Testataan vähän juttuja ihmishengillä ja paljon innokkaita vapaaehtoisia tuntuisi löytyvän.

Ps. no ehkä "vähän" kärjistetysti sanottu
Tavallaan. Jos vielä ajattelee SpaceX:n Mars missiota niin sinne vaan suicide missionille kaikki jotka haluaa. :D
 
Elon Musk on kuin nykypäivän Mengele. Testataan vähän juttuja ihmishengillä ja paljon innokkaita vapaaehtoisia tuntuisi löytyvän.

Ps. no ehkä "vähän" kärjistetysti sanottu
Muskhan ei sitä testausta tee - hän vaan mahdollistaa sen, että ihmiset voivat itse halutessaan testata.
 


Tossa on nyt huonot/väärät renkaat olleet alle. Olen itse ollut kyydissä kun motarilla ajetaan 130+ km/h kaatosateessa ilman mitään ongelmia. Ei tosin Teslalla, mutta tuskin se huonommin kulkee suoralla tiellä kun joku normiauto.
 
En tiedä mutta olen kuulut juttua missä takavetonen Tesla on pyörähtänyt talvikelissä esim moottoritiellä, kun on vaihdettu kaistaa ja takarenkailla pito loppunut.

Mulla ainakin autosta lähtee vakkari heti pois päältä jos luistonesto vilkuttaa takarenkailla.

Ja jep 130km/h sadekelissä on ihan normi. Toki jos on isoja lätäköitä tai uria tiessä niin pitää vähän kattella tarkemmin.
 
Tossa on nyt huonot/väärät renkaat olleet alle. Olen itse ollut kyydissä kun motarilla ajetaan 130+ km/h kaatosateessa ilman mitään ongelmia. Ei tosin Teslalla, mutta tuskin se huonommin kulkee suoralla tiellä kun joku normiauto.
Sehän nyt riippuu vaan veden määrästä.

Tekniikan maailman testeissä parhaat täydessä kunnossa olevat renkaat nousevat vesiliirtoon jossain 80km/h vauhdeissa, kunhan keli on tarpeeksi paha.

Mikään normaali kuluttajarengas ei selviä 130kmh vauhdeista kovassa sateessa.

Eipä sillä, ei Suomessa sada tai pyrytä ikinä kovaa. Keski-Euroopassa ja alpeilla ajavana joskus näkee aivan uskomattomia vedenpaisumuksia joita Suomessa ei näe ikinä.
 
Tossa on nyt huonot/väärät renkaat olleet alle. Olen itse ollut kyydissä kun motarilla ajetaan 130+ km/h kaatosateessa ilman mitään ongelmia. Ei tosin Teslalla, mutta tuskin se huonommin kulkee suoralla tiellä kun joku normiauto.
Leveämmillä renkailla lähtee helpommin vesiliirtoon. Model 3:ssa on vähintään 265 leveät takana. Eli kyllä menee huonommin kuin normiauton 185 leveillä.
Plus huomioon pitää ottaa, että asfalttien laatu on aika erilaista ympäri maailmaa. Suomessa on tosi karkeaa, jossain muualla on siloista ja se on kuin luistinrata kevyelläkin sateella.
 
Leveämmillä renkailla lähtee helpommin vesiliirtoon. Model 3:ssa on vähintään 265 leveät takana. Eli kyllä menee huonommin kuin normiauton 185 leveillä.
Plus huomioon pitää ottaa, että asfalttien laatu on aika erilaista ympäri maailmaa. Suomessa on tosi karkeaa, jossain muualla on siloista ja se on kuin luistinrata kevyelläkin sateella.
Model 3:ssa näyttäisi olevan 235/45R 18 kokoiset edessä ja takana. Muut koot 19 tai 20. Eli vähän leveämmät kuin perus 205.
 
2019.40.2.1 testausta. Videon nimi on hieman "click bait" mutta asiallista analysointia vrt. moneen muuhun vastaavaan.



Huomatkaa mitä nopeuksia noi tuolla ajaa! 70km/h tuollaisella tiellä, suomessa olisi 40km/ho_O
 
Leveämmillä renkailla lähtee helpommin vesiliirtoon. Model 3:ssa on vähintään 265 leveät takana. Eli kyllä menee huonommin kuin normiauton 185 leveillä.
Plus huomioon pitää ottaa, että asfalttien laatu on aika erilaista ympäri maailmaa. Suomessa on tosi karkeaa, jossain muualla on siloista ja se on kuin luistinrata kevyelläkin sateella.

Joo, näinhän se kyllä on. Tarkennuksena vielä omaan postaukseen, että ajettiin A1:tä kohti Klaipedaa. Tarkkaa GPS nopeutta ei mitattu, auton mittari näytti 140. Tie oli silloin hyvässä kunnossa eikä uria pahemmin ollut, rengastus oli luultavasti 215 tai 225 17" koossa, tarkemmin en muista.
 
Tuli käytyä eilen Vetokujalla koeajamassa Model 3 LR. Tosi hyvä ja tajunnanräjäyttävä kokemus näin VW Golf 1.6 TDI (2013) jälkeen. Oli ensimmäinen sähköautokokeilu itselleni, ja aika selvää kyllä minkä merkkinen on tuleva liisuri. :) Standard Range Plus käydään myös kokeilemassa tulevalla viikolla. Sekin aivan varmasti riittäisi mainiosti.
Vielä kun FSD:n saisi kulkemaan Tesla tilin mukana, niin olisi huomattavasti pienempi kynnys ottaa sekin. Täytyy alkaa rummuttamaan tätä: MoreTesla.com (Enable tying FSD upgrade to Tesla account, not the vehicle). Käykää äänestämässä!
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on muuten ihan totta, että pitäisi olla valittavissa, haluaako sitoa jonkun lisämaksullisen ominaisuuden autoon vai käyttäjään.
 
Tuo on muuten ihan totta, että pitäisi olla valittavissa, haluaako sitoa jonkun lisämaksullisen ominaisuuden autoon vai käyttäjään.
Mitäs viidakkorumpuja pitkin tuon saa Elon Muskille ja kehitykseen? MoreTesla.comissa sitä voi äänestää, mutta entäs sitten... Odottaminen ei kuulu minun vahvimpiin puoliin. :D
 
Tuo on muuten ihan totta, että pitäisi olla valittavissa, haluaako sitoa jonkun lisämaksullisen ominaisuuden autoon vai käyttäjään.
Aika paljon menettäisi Tesla rahaa, kun nyt voi myydä samalle asiakkaalle moneen kertaan aina auton vaihdon yhteydessä. Pitäisin aika erikoisena, jos Testa tuon mahdollistaisi ainakaan kertamaksullisena. Siten olisi mahdollinen, että muuttuisi vuosimaksulliseksi (esim. 1000e) per vuosi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom