- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 555
Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?Kannattaa huomioida, että nastarenkaiden pito heikkenee uudesta reilusti nopeammin kuin kitkarenkailla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?Kannattaa huomioida, että nastarenkaiden pito heikkenee uudesta reilusti nopeammin kuin kitkarenkailla.
Nastat pyöristyy ja painuu renkaan sisään. Tais tästä jotain testejäkin olla nähtävillä, en kyllä äkkiseltään muista missä. Toki em. ilmiöt nyt on ihan mistä tahansa nastarenkaasta nähtävissä.Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?
Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?
Nastat pyöristyy ja painuu renkaan sisään. Tais tästä jotain testejäkin olla nähtävillä, en kyllä äkkiseltään muista missä. Toki em. ilmiöt nyt on ihan mistä tahansa nastarenkaasta nähtävissä.
No ei se kyllä ole. Nastojen parhaan terän katoamisen kuulee ihan uusillakin, niiden ääni muuttuu selvästi, kun pahimmat särmät hioutuu pois muutaman sadan km asfalttipätkällä. TM 2010 talvirengasvertailussa on ainakin kuluneetkin mukana, en tähän hätään löytänyt netistä artikkeliä muuta kuin lyhennettynä (Tekniikan Maailma)Eli mielipiteeltä vaikuttaa.
Tämä on jo tyhjää parempi ja pitää paremmalla ajalla lukea koko testi. Itse olen ollut siinä luulossa kitkoista häviää nopeammin pito.No ei se kyllä ole. Nastojen parhaan terän katoamisen kuulee ihan uusillakin, niiden ääni muuttuu selvästi, kun pahimmat särmät hioutuu pois muutaman sadan km asfalttipätkällä. TM 2010 talvirengasvertailussa on ainakin kuluneetkin mukana, en tähän hätään löytänyt netistä artikkeliä muuta kuin lyhennettynä (Tekniikan Maailma)
Kitkat on kokonaisuuden kannalta mielestäni parempi ratkaisu, mutta se on toisen ketjun aihe.(Lähden nyt olettamuksesta, että ihan aidosti kysyit, etkä vain halua rinkirunkata miksi nastarenkaat sinusta ovat paremmat.)
Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?

Tarkalleen tällaista testiä ei taida olla, mutta käytettyjä renkaita on kyllä testattu.
TM testasi muistaakseni 2010 neljä käytettyä talvirengasta uusien rinnalla (n. "puoleenväliin" ajettuja ~6 mm pinnan kiekkoja ja "loppuunajettuja" 2-3mm rutkuja). Tuloksena oli se, että jo kuuteen milliin ajettu nasta hävisi jääjarrutuksessa saman verran kuluneelle kitkalle, ja "loppuun ajettu" nasta oli täysin käyttökelvoton, kun vastaavalla kitkalla oli vielä jonkin verran pitoa jäljellä. Sattumalta testattujen renkaiden merkkejä ei mainittu, mutta mainittiin kyseessä olevan testeissä menestyneet laaturenkaat.
Samoihin aikoihin "länsinaapurin TM" testaili myös 10 tkm käytettyjä renkaita ja tulokset olivat melko mielenkiintoisia:
Old studded tires are dangerous
PUBLISHED: 15 OCT 2010, 10:44 AM
New studded tires provide a grip on ice that is superior to all other tire types, but the grip does not last long, according to Teknikens Värld's tests.
The best studded tires provide a grip on shiny ice that is difficult to beat - a real safety reserve, you could say. But that reserve does not stay fresh in the long run, the results from our tests of three new and three used tires show. We wanted to see how the three different tire types studded, Nordic studless and Central European studless performed as used - partly against their new counterparts and partly against each other. Therefore, we let the used winter tires roll with in the big winter tire test, which you can download here (2010 test on the link. Current winter tire test can be found instead here). And the results could not have been clearer. In the tests on ice, it is precisely the studded tire that has lost the most performance - so much so that a used Nordic studless tire works at least as well. The test results indicate that the stud is a fresh product to a far greater extent than has previously been known. But it's not just about how the stud itself wears, but how the attachment to the tire holds up over time and how many studs the tire loses during normal driving.
There is no doubt that the studded tire ages faster and loses performance to a greater degree than its studless alternatives.
We took the three winning models from last year's tire test - three winners who all turned out to come from Continental. Studded ContiWinterViking 2, Nordic studless ContiVikingContact 5 and Central European studless ContiWinterContact TS830. The just-studded ContiWinterViking 2 has recently been replaced by the new ContiIceContact studded tire, but we chose to run the two tires against each other anyway because reality looks like this: both tires have proven to have equally fantastic ice and snow performance as new. Many of the competitors from last year's big winter tire test remain in this year's big test and the reference values are as clear as ever. Continental has not taken huge steps forward with its new studded tire, rather it is about small nuance differences.
At the same time, Continental may be somewhat on track with its new tire as it is the first to have studs that are glued to its holes. This could have a big impact on how the tire behaves as used, but we will come back when we can test them as yearlings.
The three used tire sets have rolled 10,000 km each, which corresponds to approximately two seasons of use for a normal motorist. The wear is even and it has fallen out of a few studs along the road - about what to expect after your tires have rolled one winter season. At first glance, it is noticeable that many of the sharp edges in the tire's pattern, which characterize a new tire, have been rounded off. Wear is also visible around the studs, the edges around the stud hole are notched here and there. The wear looks exactly the same with the studless alternatives and the tread depths for the three tires are shown in the table.
Braking performance on ice is a test step where the best studded tires always perform a little better than their studless siblings. The new studded tire is the best, 11 percent better than the Nordic studless and as much as 28 percent better than the Central European studless. As a reference, we can say that the difference between new studded and new Nordic studless from Continental in the 2009 tests was just 11 percent.
A clear advantage with studded, but for the used tires it will be different. The studded tire suddenly performs worse than the Nordic studless one and has lost almost a fifth of its braking capacity. The Nordic stud-free has lost seven percent and the Central European is only marginally worse than its new counterpart.
When we test braking performance on snow surfaces, where the stud does not play the same role, the results follow a different pattern. Here it is the tire pattern that does the job - the studded and Nordic studless perform equally well as they lose extremely little of their capacity as used. This also applies to Central Europe.
When we test road properties on the ice-covered test track, the differences grow again ...
When we test road properties on the ice-covered test track, the differences grow again and it is clear that the studded tire has lost its sharpness. Where the used Nordic studless almost performs as well as its new cousin, the used studded tire loses much of its capacity. The experience between new and used is like night and day - from safe, fast and predictable to cord-prone, difficult to handle and clearly slower. The used Nordic stud-free is better than the used stud. Partly in the feeling that is conveyed and partly in the lap times that the tire performs. At the same time, the used studded and used Central European perform at almost the same level. The difference between them is negligible and this underlines our statement - the stud is a fresh product.
On the snow track, the results from the brake tests are repeated, the differences in performance between new and used are small. The Central European loses the most with its five percent, the dubbed four percent and the Nordic studless only one percent. There is thus no doubt that the studded tire ages faster and loses performance to a greater degree than its studless alternatives.
Pattern depth new
• Studded: 9.7 mm
• Nordic studless: 9.7 mm
• Central European studless: 9.3 mm
Pattern depth used (10,000 km)
• Studded: 7.5 mm front, 7.8 mm rear. A total of 15 studs have fallen out of the four tires. Five more studs have been removed.
• Nordic studless: 6.0 mm front, 6.8 mm rear.
• Central European studless: 6.2 mm front, 7.0 mm rear.
Facts about the winter tire test
The brake tests are run on prepared tracks, this time in Ivalo in Finland. The ice rinks are not completely shiny but a bit rough. Terribly slippery, but not shiny. For each new test tire, the driver moves the car slightly on the track so that the same track is never used twice.
We test road properties partly on snow slides and partly on ice rinks. The ice rink is just as with the brake tests slightly roughened and through a series of more or less sharp curves more varying radii, the tires get to show what they can do. On the snow tracks, it works in the same way and both tracks are prepared between each test tire.
Ruotsissa myös paikallinen VTT (VTI) on tutkinut rengashotelleista satunnaisotannalla napattuja käytettyjä (pintaa 5-7 mm, keski-ikä 5,5 v) talvikumeja ja tuloksien mukaan nastojen pito heikkenee huomattavasti nopeammin kuin kitkoilla. Tässä testissä käytettyjen nastojen jääpito oli kuitenkin käytettyjä kitkoja parempi, toisin kuin em. lehtien testeissä:
![]()
Nastojen pidosta on kadonnut keskimäärin 25%, pohjoismaisista kitkoista 10% ja KE-kitkat käytettyinä vastaavat jo kesärenkaita.Mielenkiintoista on myös se, että käytetyistä nastoista ja pohjoisista kitkoistakin löytyy jo tuolla kulumisella kirjaimellisesti kesärenkaita vastaavia nakkeja!
![]()
Ei ole miellyttävää nastoillakaan, joten aika turha koittaa siitä saada aikaan vastakkainasettelua.Ihan joka kelillä pärjää kitkoilla, mutta pääkallon aikaan sivukulmilla ennen hiekoitusta se ei ole miellyttävää.
On se [pääkallokelin jäällä ajo] oikein vaivatonta ja leppoisaa niiden nastarenkaiden ensimmäisen talven ensiliukkailla, jos nastarenkaansa on valinnut testien kolmen kärjestä. Sitten kun seuraavat pääkallokelit tulee heti 3kk päästä niin niillä nastoilla on rullattukin 5tkm kuivaa asfalttia, ja toisen talven pääkallokeleillä 10tkm kuivaa asfalttia, jolloin nastat ovat jo niin kuluneet että jääpito viimeistään vastaa kitkarengasta.Ei ole miellyttävää nastoillakaan, joten aika turha koittaa siitä saada aikaan vastakkainasettelua.
Kitkatko ei kulu ollenkaan? Ilmeisesti moinen skenaario koskee eteläisintä Suomea, koska täällä on ainakin jäinen peite tiellä todella kauan. Nykyään vielä nastojen kärki on erikoiskovaa seosta, joka kestää kauemmin + nastojen määrää kasvatettu ja yhden nastan painoa tiehen pienennetty, eli nastat muutenkin tulisi kestää kauemmin.On se [pääkallokelin jäällä ajo] oikein vaivatonta ja leppoisaa niiden nastarenkaiden ensimmäisen talven ensiliukkailla, jos nastarenkaansa on valinnut testien kolmen kärjestä. Sitten kun seuraavat pääkallokelit tulee heti 3kk päästä niin niillä nastoilla on rullattukin 5tkm kuivaa asfalttia, ja toisen talven pääkallokeleillä 10tkm kuivaa asfalttia, jolloin nastat ovat jo niin kuluneet että jääpito viimeistään vastaa kitkarengasta.
Kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi jääpidossa kitkarengas voittaakin jo tuoreeltaan?
Kitkatko ei kulu ollenkaan? Ilmeisesti moinen skenaario koskee eteläisintä Suomea, koska täällä on ainakin jäinen peite tiellä todella kauan. Nykyään vielä nastojen kärki on erikoiskovaa seosta, joka kestää kauemmin + nastojen määrää kasvatettu ja yhden nastan painoa tiehen pienennetty, eli nastat muutenkin tulisi kestää kauemmin.
1001renkaat.com, Pirelli Ice Zero FR 205/60R16 96T XL:stä kyse, 86,49 kpl kotiin toimitettuna.Tarkastahan myös sen DOT-koodin loppuosa.
Joka tapauksessa toivottavasti tulee sitä mitä pitää ja mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia.
tekniikanmaailma.fi
Ottaen huomioon että nastattomat talvirenkaat ovat aika selvässä vähemmistössä, vähäisellä liioittelulla marginaalia ja erikoisuus, sanoisin että kollektiivisen identiteetin kehittäminen oletusvaihtoehdon käyttäjille on vähintään kohtuutonta.Nastarengaskuskit on usein sellaisia höyrypäitä että sokeasti luotetaan siihen jääpitoon kun on testivoittajat alla, ja sitten kun tulee se tiukka tilanne missä pito vihdoin katoaa, niin ei siinä pelastaisi edes piikkirenkaat.
Ei vissiin kovin tuttua ole renkaisiin liittyvä säännökset ja muutokset? Nastoihin säännökset ovat muuttuneet esim. Nastojen sijainti renkaalla, paljonko saavat tulla ulos renkaasta. Pienempi kosketus tien pintaan korvattiin isommalla määrällä nastoja ja samalla sallittiin nastoja myös keskellä vrt. Aikaisemmin reunoilla. Lisäksi lyhyempi nasta tarkoittaa myös pienempää riskiä nastojen katkeamiselle. Se, että ns. Premium renkaat saavat sen vau-efektin aikaiseksi; mukaan on lisätty myös kitkoista tutut lamellit. Parhaimmat nastarenkaat ovat siis "hybridi"-renkaita, jotka hyötyvät molempien hyvistä ominaisuuksista.Ei tuotekehitys kuitenkaan perusfysiikkaan mitään voi keksiä, jos tuotteen hinta täytyy pitää järkevänä. Kovametallinastat voi olla vähän kovempia kuin ennen ja niitä on enemmän, mutta silti ne pyöristyy. Kumien osalta ympäristöasiat lienee aiheuttanut suunnittelijoille jonkun verran päänvaivaa oli sitten piirustuspöydällä mikä (talvi)rengas tahansa.
e: Onko joku sattumalta tehnyt vertailujutun miten renkaat ovat kehittyneet vaikka just vuosikymmenen aikana? Tehtaat toki sanoo aina, että parempi kuin ennen. Yleensä kuitenkin renkaat on kompromissi ja toiseen suuntaan kun kumartaa, niin…
Mikä vitun trollaus?! Kyllä on taasen insinöörit kommentoimassa...Säännösten muuttuminen ei ole sama asia kuin kehittyminen. Renkaiden käyttäytymistä pystyy myös mittaamaan, sellaisia vertailuja hain. Lukemat ne vasta näyttää pitääkö mainosmiesten lupaukset paikkansa.
(Aika väsynyttä toi sun nasta-trollaus, väittelyketju on sitä varten kiitos.)
On, eka tulos Googlella:onko tämä ns. Keski-Euroopan kitka? Rengas Continental 255/55 R19 111H DOT 2018, XL, AO, FR, 3PMSF | ContiWinterContact TS830P SUV | 1001Renkaat.com
On, eka tulos Googlella:
"Continental WinterContact TS 830 P on eurooppalainen keskiluokan kitkarengas ja antaa hyvän otteen useimmilla talvialustoilla. Jos haluat laittaa turvallisuuden äkkiliukkaalla, jäällä ja lumessa ensisijalle, katso meidän pohjoismaisia kitkarenkaita."Continental ContiWinterContact TS 830 P Kitkarenkaat
Continental WinterContact TS 830 P on eurooppalainen keskiluokan kitkarengas ja antaa hyvän otteen useimmilla talvialustoilla. Korkeampi ajopituus.www.renkaatvaihtoon.fi
On, eka tulos Googlella:
"Continental WinterContact TS 830 P on eurooppalainen keskiluokan kitkarengas ja antaa hyvän otteen useimmilla talvialustoilla. Jos haluat laittaa turvallisuuden äkkiliukkaalla, jäällä ja lumessa ensisijalle, katso meidän pohjoismaisia kitkarenkaita."Continental ContiWinterContact TS 830 P Kitkarenkaat
Continental WinterContact TS 830 P on eurooppalainen keskiluokan kitkarengas ja antaa hyvän otteen useimmilla talvialustoilla. Korkeampi ajopituus.www.renkaatvaihtoon.fi
Turha nyt lähteä niin tarkasti hiuksia halkomaan. Ota kummat tuntuvat paremmilta, molemmat ovat hyviä renkaita. Rengastestit on tehty yhdellä tietyllä rengaskoolla ja testitulokset ei aina välttämättä ole samat jos testataankin saman rengasmallin toisen kokoisella renkaalla. Renkaan melu voi nousta tai hiljentyä renkaan koon kasvaessa tai pienentyessä. Eli jos et ole ostamassa juuri samankokoista rengasta kuin rengastestissä on testattu niin kannattaa pitää testejä vain suuntaa antavana.Mutta; haluaisin ennen kaikkea ostaa hiljaisemmat renkaat.
Sattuu testissä olemaan juuri sama rengaskoko ja sama autokin, joten ehkä noista voi jotain johtopäätöksiä vetääTurha nyt lähteä niin tarkasti hiuksia halkomaan. Ota kummat tuntuvat paremmilta, molemmat ovat hyviä renkaita. Rengastestit on tehty yhdellä tietyllä rengaskoolla ja testitulokset ei aina välttämättä ole samat jos testataankin saman rengasmallin toisen kokoisella renkaalla. Renkaan melu voi nousta tai hiljentyä renkaan koon kasvaessa tai pienentyessä. Eli jos et ole ostamassa juuri samankokoista rengasta kuin rengastestissä on testattu niin kannattaa pitää testejä vain suuntaa antavana.
Ota GY:t sound comfortilla, ymmärtääkseni ei ollut tuossa testatussa renkaassa. CVC6:t ainakin oli aavistuksen Nokian R2 äänekkäämmät, jos ajettiin hyvällä asfaltilla, urissa kääntyi melkein toisinpäin. En usko, että kummallakaan (conti, gy) voi varsinaisesti mennä melun osalta pieleenkään. Sen olen todennut, että testien meluarviot ovat hyvin suuntaa antavia, ei kannata paljoa pohtia ellei nyt poikkeuksellisen meluisaksi haukuta.Sattuu testissä olemaan juuri sama rengaskoko ja sama autokin, joten ehkä noista voi jotain johtopäätöksiä vetääToisaalta ehkä juuri sitten pitäisi luottaa enemmän testaajien subjektiiviseen mielipiteeseen, kuin valmistajan kylkeen lyömään leimaan.
CVC6:t ainakin oli aavistuksen Nokian R2 äänekkäämmät, jos ajettiin hyvällä asfaltilla, urissa kääntyi melkein toisinpäin.
205 55 R16 ULTRAGRIP ICE 2 SoundComfort Technology FP Näitä näyttääkin saavan aika samaan hintaan, kuin noita Contin CVC7. Enhän nyt missaa tuossa mitään oleellista miksi on alessa? Pohjoisen oloihin tarkoitettu jne? Noissa merkinnöissä tuntuu olevan sivukohtaisesti niin paljon eroa, että menee jo sekaisin.Ota GY:t sound comfortilla, ymmärtääkseni ei ollut tuossa testatussa renkaassa.
Monesti näissä rengasverkkokaupoissa tarjouserät ovat hiukan vanhemmalla paistopäivällä olevia renkaita, esim. vuoden takaa. Itsellä oli nuo Ultragrip Ice 2 ennen (edellisellä sivulla kirjoitin kokemukset niistä), taisivat olla ajalta ennen SoundComforteja. Olivat kyllä miellyttävän hiljaiset, kesärenkaatkin olivat äänekkäämmät. Jos uudet sellaiset ostaisin nyt niin en laittaisi ainakaan ylimääräistä rahaa laittais SoundComfort-versioon. Kummat vaan saat halvemmalla niin ovat kyllä varmasti ihan tarpeeksi hiljaiset205 55 R16 ULTRAGRIP ICE 2 SoundComfort Technology FP Näitä näyttääkin saavan aika samaan hintaan, kuin noita Contin CVC7. Enhän nyt missaa tuossa mitään oleellista miksi on alessa? Pohjoisen oloihin tarkoitettu jne? Noissa merkinnöissä tuntuu olevan sivukohtaisesti niin paljon eroa, että menee jo sekaisin.
Nämä tuli tilattua, saa nähä mikä mahtaa olla DOT
Renkaiden myynti | Lue lisää tuotteista | Laaja valikoima renkaita heti varastossa | Rehvid24.ee
Renkaat henkilöautolle, pakettiautolle, maastoautolle. Kesärenkaat, kitkarenkaat ja nastarenkaat ajoneuvollesi. Laaja valikoima tuotteita heti varastossa. Hankook, Continenetal, General, Nexen.rehvid24.ee
No mulla oli molemmat samanaikaisesti 508:n alla ja vaihtelin akseleittain kun tuli paljon kilometrejä. Melutaso lisääntyi havaittavasti, kun pisti CVC6:t toiselle akselille (alunperin siis pelkkää R2:sta). Siis hyvällä asfaltilla ja uran vieressä, jossa tykkään 99% ajassta ajaa. Urassa köröttäjälle R2 on varmasti karmea kokemus, melu moninkertaistuu (toki myös CVC6 alkoi pitämään enemmän ääntä, mutta ei läheskään samassa suhteessa). Contien ohjaustuntuma oli huomattavasti R2:sia tarkempi ja miellyttävämpi etelärannikon talvessa, loppuvaiheessa pidin CVC6:tä enemmän edessä vaikka kuskin korviin oli meluisampi vaihtoehto (kuin samat renkaat takana).Ittellä ollut noi molemma E61 bemarin alla ja CVC6 on kokonaisuudessaan todella paljon hiljaisemmat, kuin toi R2. Molemmilla myös kesän ajaneena CVC6 on parempi, paitsi jos R2 pistää 3.5bar painetta, niin ajettavuus kesällä todella hyvä, mutta se jollotus...
Kaikesta huolimatta parin viikon päästä alle tulee testiin R3, hinta, mikäpä muu asian ratkaisi, toivottavasti ei mene metsään.
Katsoin täältä samat renkaat mitkä tilasin Reff.eestä. Olisi tullut satasen kalliimmaksi Suomen Rengastukusta. Tietenkin jos pystyy noutamaan säästää 50 euroa.Jep, tässä aikani virolaisia nettikauppoja tonkiessa törmäsin Suomen Rengastukkuun, missä haluamani renkaat on käytännössä saman hintaiset, kuin Virosta rahtien kanssa. Taidan mieluummin käydä paikan päällä niin näkee mitä ostaa.
Ne speksatut desibelilukemat ovat ohiajomelusta eivätkä siitä, miltä autossa sisällä kuulostaa. Tietysti loogista olisi, että jos rengas on äänekkäämpi ohiajomelussa, olisi se sitä myös sisämelussa, mutta asiassa lienee aika monta muuttujaa. Jonkin renkaan melu ehkä sellaista taajuutta, että vaimenee herkemmin auton rakenteissa kuin toinen tai jotain sinnepäin.Sattuu testissä olemaan juuri sama rengaskoko ja sama autokin, joten ehkä noista voi jotain johtopäätöksiä vetääToisaalta ehkä juuri sitten pitäisi luottaa enemmän testaajien subjektiiviseen mielipiteeseen, kuin valmistajan kylkeen lyömään leimaan.
Käytännössä ei kotimaassa kunhan on vähintään Q (sitä alemmat on tietääkseni laittomia ellei sitten auton maksiminopeus ole pienempi, eipä noita kyllä edes juuri myydä), ja et ajele kovempaa esim. radalla.Onko noilla renkaan nopeusluokilla oikeasti väliä? Autona on Opel Astra K ja renkaat on 225/45 R17. Nykyisissä renkaissa nopeusluokka Y ja rekisteriotteessakin V. Katsellut ensi talveksi kitkoja ja suurimmassa osassa nopeusluokka on T tai H. Tuollaisia nopeuksia ei tosiaan Suomessa tule ajettua, mutta onko muuta haittaa laittaa alemman nopeusluokan renkaat alle?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.