Talvirenkaat - yleisketju

Nastarenkaan pito toki heikkenee nopeammin kuin kitkan jos mittaustapana käytetään renkaan urasyvyyttä. Otetaan sitten kuitenkin huomioon, että kitkarengas useimmiten vaihdetaan alle jo hyvissä ajoin syksyllä ja sillä ajetaan pidemmälle kevääseen, kun taas nastan vaihtoa venytetään myöhäisemmäksi ja se vaihdetaan aikaisemmin pois. Eli kitkarenkaan kuluminen on (mahdollisesti) nopeampaa ja näin ollen tasoittaa kitkan ja nastan välistä ominaisuuksien heikkenemistä.
Joo tuo on hyvä huomio. Pitääkin toimia kitkarenkaiden kanssa samoin kuin nastoilla, eli vaihtaa ne sitten samoihin aikoihin kun nastarenkaatkin vaihdetaan.
 
Mieluummin kyllä ennemmin saati kuulua siihen 'talvi yllätti' porukkaan. Harvemmin teillä normiautoilijoilla se ajosuorite per viikko on niin suuri, että sillä kulumalla olis merkitystä jos ennakoi paria viikkoa ensilunta.
 
Kun Hankook Winter i*Pike RS2 W429 on olemassa (jotka ovat oikeasti testeissä todettu hyväksi) niin mainitsemasi "itsemurharenkaat" voi unohtaa. Ainakin yhdestä lähteestä tarkastaen perus 15"-koolle Hankook on jopa halvempi kuin tuo mainitsemasi Yokohama. Saadakseen turvalliset renkaat ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi.

Nämä on kyllä varsin järkeän hintaiset renkaat, vaimon autoon just kävin hakemassa paikalliselta 350 euroa irtorenkaille laitettuna koossa 195/65R15 . Ei mielestäni paha hinta.
 
Kun Hankook Winter i*Pike RS2 W429 on olemassa (jotka ovat oikeasti testeissä todettu hyväksi) niin mainitsemasi "itsemurharenkaat" voi unohtaa. Ainakin yhdestä lähteestä tarkastaen perus 15"-koolle Hankook on jopa halvempi kuin tuo mainitsemasi Yokohama. Saadakseen turvalliset renkaat ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi.

Kiitti tiedosta! Paikallinen tarjoaa 380€ asennettuna vanteelle, kun sit samalla ois hakkapeliitta 8 asennettuna 6€ halvemmalla. Onko toi nokian kumi parempi kuin hankookin?
 
Kiitti tiedosta! Paikallinen tarjoaa 380€ asennettuna vanteelle, kun sit samalla ois hakkapeliitta 8 asennettuna 6€ halvemmalla. Onko toi nokian kumi parempi kuin hankookin?
Jos säästää haluaa, niin kannattaa myös pohtia jos tilaisi renkaat netistä ja veisi Suomessa vain asennettavaksi. Mitä tässä nyt olen katsellut uusia renkaita, niin 16" koossa säästää jopa 25% kun tilaa renkaat esim. riekosta ja vie johonkin pajalle asennettavaksi vanteelle.
 
Viime talvena tilasin kitkat tuolta liikkeestä. Hankookin nastat olisi 259€.


Renkaat asennettiin auton alle ja hinta oli 70€.

Hankookin 18" kitkojen hinta oli noussut 100€ ainakin tuolla Renkaat24 nettikaupassa. Eli näköjään vähän heittelee hinnat, tai on jo yleisestikin kaikki kalliimpaa.
 
Kiitti tiedosta! Paikallinen tarjoaa 380€ asennettuna vanteelle, kun sit samalla ois hakkapeliitta 8 asennettuna 6€ halvemmalla. Onko toi nokian kumi parempi kuin hankookin?
Mallina Hkpl 8 on tullut markkinoille Hankookia ennen joten on vanhempaa designia, mutta molemmat on varmasti toimiva vaihtoehto. Mutta kuten tuossa muutkin ovat ehdotelleet niin kannattaa vielä kurkata nuo rengasverkkokaupat jos sieltä saisi vielä halvemmalla. Vaikka tulee toimituskulut päälle ja sitten itse vie ne rengasliikkeeseen asennettavaksi niin kuluista huolimatta voi jäädä useita kymppejä halvemmaksi.
 
Olisi kyllä kiinnostanut kitkat kun täksi talveksi pitäisi uudet ostaa mutta jos näköjään kiinalaisia lukuunottamatta paras kitka on huonompi kuin huonoin nasta niin ehkei sittenkään vielä.
No ite olen ajanut vuosikausia kitkoilla ja kilometrejäkin tulee 25tkm vuodessa eri puolella Suomea, tosin pääasiassa Etelä-Suomessa. Ei ole kertaakaan tarvinnut olla kitkojen kanssa kusessa ja voin varauksetta suositella normiajoon. Eri asia sitten se, jos ajaa pääsääntöisesti hoitamattomia vesijääteitä, silloin toki nastat varmaan ihan ok.

Suunnilleen vuosittain tulee käytyä Lapissa talvella ja siellä on tullut havaittua se, että kunnon talvessa kitkat pitävät kuin synti.
 
Mieluummin kyllä ennemmin saati kuulua siihen 'talvi yllätti' porukkaan. Harvemmin teillä normiautoilijoilla se ajosuorite per viikko on niin suuri, että sillä kulumalla olis merkitystä jos ennakoi paria viikkoa ensilunta.

Talvirenkaat alle vasta ensilumien jälkeen, koska ei se kuitenkaan maahan jää. Kesärenkaat vaihdetaan vasta vapun jälkeen ettei tule liian ajoissa vaihdettua jos takatalvi iskee. Renkaina tietenkin nastat vaikka ajo olisi 98 % kehäteiden sisällä mutta hiihtolomalle pohjoiseen tietäpitkin mikä voisi olla peilijäässä ja liukas ellei lukuisat muut nastoilla ajavat karhentaisi sitä.

Itse en ole paljoa ajanut yhteensä ehkä reilu 100tkm talviajoista suurinosa kitkoilla ja yhden kerran muistan sellaisen kelin milloin olisi toivonut nastoja. Napapiirin pohjoispuolella vuodenvaihteen tietämillä pari astetta pakkasta ja vettä sataa notkossa iski raju muutos liukkaudessa. Parin sentin vesipatja jäisen tienpäällä eikä pystynyt ajamaan kuin ehkä 30-40 km/h@100 km/h tie. Jaloinkaan ei meinannut pystyssä pysyä, harvassa olivat nastoillakaan ohittelijat.
 
CVC7 ja Goodyearin kanssa tuli hetken aikaa vielä pohdittua, mutta Contit lähti loppujen lopuksi tilaukseen, kiitos kaikille hyvistä kommenteista!

Ja jos tosiaan mietityttää Riekon kumien tuoreudet niin ainakin tänne tupsahti 2121 leimalla eli tähän sesonkiin tehtyä tuoretta kumia. Toimituskin oli todella ripeää.
 
Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?
Nastat pyöristyy ja painuu renkaan sisään. Tais tästä jotain testejäkin olla nähtävillä, en kyllä äkkiseltään muista missä. Toki em. ilmiöt nyt on ihan mistä tahansa nastarenkaasta nähtävissä.
 
Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?

Niin ja varmaan yksi syy on toi, että kitkatkitkat laitetaan alle aikaisemmin, eli jos ja kun toiset pyöräyttää nastat niillä ensilumilla, niin "oikean" talven aikaan ne on jo "vanhat", tai jotain, tai ehkä jotain, jotain...
 
Tiesitte kai että kitka vastaan nasta on myös oma ketjunsa ;)
Ei tullut omat Hankook Winter I Cept IZ2 (W616) XL tällä viikolla vielä. Maanantaina tilasin Reff.ee:stä ja aamulla olivat jo noin 60 km päässä mutta eivät saaneet sieltä minulle niitä. Ensi viikolla sitten asennus vanteille ja ennen alle laittoa vielä pyöränkulmien suuntaus. Eturenkaat ovat jo pilalla joten syytä katsoa kulmat kuntoon ennen uusien renkaiden alle laittoa.
Ensimmäiset kitkat itselle, odotukset ovat kaikkien kehujen jälkeen korkealla :D
 
Nastat pyöristyy ja painuu renkaan sisään. Tais tästä jotain testejäkin olla nähtävillä, en kyllä äkkiseltään muista missä. Toki em. ilmiöt nyt on ihan mistä tahansa nastarenkaasta nähtävissä.
Eli mielipiteeltä vaikuttaa.
No ei se kyllä ole. Nastojen parhaan terän katoamisen kuulee ihan uusillakin, niiden ääni muuttuu selvästi, kun pahimmat särmät hioutuu pois muutaman sadan km asfalttipätkällä. TM 2010 talvirengasvertailussa on ainakin kuluneetkin mukana, en tähän hätään löytänyt netistä artikkeliä muuta kuin lyhennettynä (Tekniikan Maailma)

(Lähden nyt olettamuksesta, että ihan aidosti kysyit, etkä vain halua rinkirunkata miksi nastarenkaat sinusta ovat paremmat.)
 
No ei se kyllä ole. Nastojen parhaan terän katoamisen kuulee ihan uusillakin, niiden ääni muuttuu selvästi, kun pahimmat särmät hioutuu pois muutaman sadan km asfalttipätkällä. TM 2010 talvirengasvertailussa on ainakin kuluneetkin mukana, en tähän hätään löytänyt netistä artikkeliä muuta kuin lyhennettynä (Tekniikan Maailma)
Tämä on jo tyhjää parempi ja pitää paremmalla ajalla lukea koko testi. Itse olen ollut siinä luulossa kitkoista häviää nopeammin pito.

(Lähden nyt olettamuksesta, että ihan aidosti kysyit, etkä vain halua rinkirunkata miksi nastarenkaat sinusta ovat paremmat.)
Kitkat on kokonaisuuden kannalta mielestäni parempi ratkaisu, mutta se on toisen ketjun aihe.
 
Mihin tämä perustuu? Onko asiaa testattu jossain? Vai onko tämä vain mielipide?

Kirjoittelin tähän triidiin samasta aiheesta jo aikaisemmin "yhteenvetävän" postauksen, mutta tl;dr vaikuttaisi olevan juuri tuo: Nastat menettävät parhaan pitonsa yllättävän nopeasti.

Aiheesta vänkääminen kannattanee jatkaa siinä nasta vs. kitka -ketjussa. :joy:

Tarkalleen tällaista testiä ei taida olla, mutta käytettyjä renkaita on kyllä testattu.

TM testasi muistaakseni 2010 neljä käytettyä talvirengasta uusien rinnalla (n. "puoleenväliin" ajettuja ~6 mm pinnan kiekkoja ja "loppuunajettuja" 2-3mm rutkuja). Tuloksena oli se, että jo kuuteen milliin ajettu nasta hävisi jääjarrutuksessa saman verran kuluneelle kitkalle, ja "loppuun ajettu" nasta oli täysin käyttökelvoton, kun vastaavalla kitkalla oli vielä jonkin verran pitoa jäljellä. Sattumalta testattujen renkaiden merkkejä ei mainittu, mutta mainittiin kyseessä olevan testeissä menestyneet laaturenkaat.

Samoihin aikoihin "länsinaapurin TM" testaili myös 10 tkm käytettyjä renkaita ja tulokset olivat melko mielenkiintoisia:
Old studded tires are dangerous
PUBLISHED: 15 OCT 2010, 10:44 AM
New studded tires provide a grip on ice that is superior to all other tire types, but the grip does not last long, according to Teknikens Värld's tests.

The best studded tires provide a grip on shiny ice that is difficult to beat - a real safety reserve, you could say. But that reserve does not stay fresh in the long run, the results from our tests of three new and three used tires show. We wanted to see how the three different tire types studded, Nordic studless and Central European studless performed as used - partly against their new counterparts and partly against each other. Therefore, we let the used winter tires roll with in the big winter tire test, which you can download here (2010 test on the link. Current winter tire test can be found instead here). And the results could not have been clearer. In the tests on ice, it is precisely the studded tire that has lost the most performance - so much so that a used Nordic studless tire works at least as well. The test results indicate that the stud is a fresh product to a far greater extent than has previously been known. But it's not just about how the stud itself wears, but how the attachment to the tire holds up over time and how many studs the tire loses during normal driving.


There is no doubt that the studded tire ages faster and loses performance to a greater degree than its studless alternatives.
We took the three winning models from last year's tire test - three winners who all turned out to come from Continental. Studded ContiWinterViking 2, Nordic studless ContiVikingContact 5 and Central European studless ContiWinterContact TS830. The just-studded ContiWinterViking 2 has recently been replaced by the new ContiIceContact studded tire, but we chose to run the two tires against each other anyway because reality looks like this: both tires have proven to have equally fantastic ice and snow performance as new. Many of the competitors from last year's big winter tire test remain in this year's big test and the reference values are as clear as ever. Continental has not taken huge steps forward with its new studded tire, rather it is about small nuance differences.

At the same time, Continental may be somewhat on track with its new tire as it is the first to have studs that are glued to its holes. This could have a big impact on how the tire behaves as used, but we will come back when we can test them as yearlings.

The three used tire sets have rolled 10,000 km each, which corresponds to approximately two seasons of use for a normal motorist. The wear is even and it has fallen out of a few studs along the road - about what to expect after your tires have rolled one winter season. At first glance, it is noticeable that many of the sharp edges in the tire's pattern, which characterize a new tire, have been rounded off. Wear is also visible around the studs, the edges around the stud hole are notched here and there. The wear looks exactly the same with the studless alternatives and the tread depths for the three tires are shown in the table.

Braking performance on ice is a test step where the best studded tires always perform a little better than their studless siblings. The new studded tire is the best, 11 percent better than the Nordic studless and as much as 28 percent better than the Central European studless. As a reference, we can say that the difference between new studded and new Nordic studless from Continental in the 2009 tests was just 11 percent.

A clear advantage with studded, but for the used tires it will be different. The studded tire suddenly performs worse than the Nordic studless one and has lost almost a fifth of its braking capacity. The Nordic stud-free has lost seven percent and the Central European is only marginally worse than its new counterpart.

When we test braking performance on snow surfaces, where the stud does not play the same role, the results follow a different pattern. Here it is the tire pattern that does the job - the studded and Nordic studless perform equally well as they lose extremely little of their capacity as used. This also applies to Central Europe.

When we test road properties on the ice-covered test track, the differences grow again ...

When we test road properties on the ice-covered test track, the differences grow again and it is clear that the studded tire has lost its sharpness. Where the used Nordic studless almost performs as well as its new cousin, the used studded tire loses much of its capacity. The experience between new and used is like night and day - from safe, fast and predictable to cord-prone, difficult to handle and clearly slower. The used Nordic stud-free is better than the used stud. Partly in the feeling that is conveyed and partly in the lap times that the tire performs. At the same time, the used studded and used Central European perform at almost the same level. The difference between them is negligible and this underlines our statement - the stud is a fresh product.

On the snow track, the results from the brake tests are repeated, the differences in performance between new and used are small. The Central European loses the most with its five percent, the dubbed four percent and the Nordic studless only one percent. There is thus no doubt that the studded tire ages faster and loses performance to a greater degree than its studless alternatives.

Pattern depth new

• Studded: 9.7 mm
• Nordic studless: 9.7 mm
• Central European studless: 9.3 mm

Pattern depth used (10,000 km)

• Studded: 7.5 mm front, 7.8 mm rear. A total of 15 studs have fallen out of the four tires. Five more studs have been removed.
• Nordic studless: 6.0 mm front, 6.8 mm rear.
• Central European studless: 6.2 mm front, 7.0 mm rear.

Facts about the winter tire test
The brake tests are run on prepared tracks, this time in Ivalo in Finland. The ice rinks are not completely shiny but a bit rough. Terribly slippery, but not shiny. For each new test tire, the driver moves the car slightly on the track so that the same track is never used twice.

We test road properties partly on snow slides and partly on ice rinks. The ice rink is just as with the brake tests slightly roughened and through a series of more or less sharp curves more varying radii, the tires get to show what they can do. On the snow tracks, it works in the same way and both tracks are prepared between each test tire.

Ruotsissa myös paikallinen VTT (VTI) on tutkinut rengashotelleista satunnaisotannalla napattuja käytettyjä (pintaa 5-7 mm, keski-ikä 5,5 v) talvikumeja ja tuloksien mukaan nastojen pito heikkenee huomattavasti nopeammin kuin kitkoilla. Tässä testissä käytettyjen nastojen jääpito oli kuitenkin käytettyjä kitkoja parempi, toisin kuin em. lehtien testeissä:
Screenshot_20201025-100629_Google PDF Viewer.jpg


Nastojen pidosta on kadonnut keskimäärin 25%, pohjoismaisista kitkoista 10% ja KE-kitkat käytettyinä vastaavat jo kesärenkaita. :beye: Mielenkiintoista on myös se, että käytetyistä nastoista ja pohjoisista kitkoistakin löytyy jo tuolla kulumisella kirjaimellisesti kesärenkaita vastaavia nakkeja! :dead:
 
Nykyiset paremman pään nastat omaavat aika paljon samoja ominaisuuksia kuin kitkat. Ajelin itse myös pari talvea Contin kitkoilla. Pohjoisilla teillä pärjää kyllä kitkoilla, kunhan ennakoi tilanteita. Ominaisuus, mistä en kitkoissa pidä on hieman tunnoton pidon vaihteluille. Itse pitäisin renkaiden valitsemisessa kriteerit: jos pitää ajella kelillä kuin kelillä ja vaihtelevilla teillä/pidolla, niin nastat.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan joka kelillä pärjää kitkoilla, mutta pääkallon aikaan sivukulmilla ennen hiekoitusta se ei ole miellyttävää.

Ajonopeus, ennakointi, ajotaito/liikennesilmä. Jos et kehity vuosikymmenessä kuljettajana, ota nastat.
 
Ei ole miellyttävää nastoillakaan, joten aika turha koittaa siitä saada aikaan vastakkainasettelua.
On se [pääkallokelin jäällä ajo] oikein vaivatonta ja leppoisaa niiden nastarenkaiden ensimmäisen talven ensiliukkailla, jos nastarenkaansa on valinnut testien kolmen kärjestä. Sitten kun seuraavat pääkallokelit tulee heti 3kk päästä niin niillä nastoilla on rullattukin 5tkm kuivaa asfalttia, ja toisen talven pääkallokeleillä 10tkm kuivaa asfalttia, jolloin nastat ovat jo niin kuluneet että jääpito viimeistään vastaa kitkarengasta.

Kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi jääpidossa kitkarengas voittaakin jo tuoreeltaan?
 
On se [pääkallokelin jäällä ajo] oikein vaivatonta ja leppoisaa niiden nastarenkaiden ensimmäisen talven ensiliukkailla, jos nastarenkaansa on valinnut testien kolmen kärjestä. Sitten kun seuraavat pääkallokelit tulee heti 3kk päästä niin niillä nastoilla on rullattukin 5tkm kuivaa asfalttia, ja toisen talven pääkallokeleillä 10tkm kuivaa asfalttia, jolloin nastat ovat jo niin kuluneet että jääpito viimeistään vastaa kitkarengasta.

Kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi jääpidossa kitkarengas voittaakin jo tuoreeltaan?
Kitkatko ei kulu ollenkaan? Ilmeisesti moinen skenaario koskee eteläisintä Suomea, koska täällä on ainakin jäinen peite tiellä todella kauan. Nykyään vielä nastojen kärki on erikoiskovaa seosta, joka kestää kauemmin + nastojen määrää kasvatettu ja yhden nastan painoa tiehen pienennetty, eli nastat muutenkin tulisi kestää kauemmin.
 
Kitkatko ei kulu ollenkaan? Ilmeisesti moinen skenaario koskee eteläisintä Suomea, koska täällä on ainakin jäinen peite tiellä todella kauan. Nykyään vielä nastojen kärki on erikoiskovaa seosta, joka kestää kauemmin + nastojen määrää kasvatettu ja yhden nastan painoa tiehen pienennetty, eli nastat muutenkin tulisi kestää kauemmin.

Kitkat kuluu myös. Kitkarenkaiden etu turvallisuuden kannalta on ennen kaikkea se, että se opettaa vähän ennakointia ja turvallista ajoa kun pistää muistamaan että nyt ei ole mitään piikkejä alla.

Nastarengaskuskit on usein sellaisia höyrypäitä että sokeasti luotetaan siihen jääpitoon kun on testivoittajat alla, ja sitten kun tulee se tiukka tilanne missä pito vihdoin katoaa, niin ei siinä pelastaisi edes piikkirenkaat.

bf.jpg
 
Tarkastahan myös sen DOT-koodin loppuosa.


Joka tapauksessa toivottavasti tulee sitä mitä pitää ja mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia.
1001renkaat.com, Pirelli Ice Zero FR 205/60R16 96T XL:stä kyse, 86,49 kpl kotiin toimitettuna.
Renkaat tulivat äsken kotiin ja koodit on 836D, 3520. Halpa hinta, paistoleima 1v1kk sitten. .

Vuonna 2018 versio oli 886C, onko muilla pirellisteillä mikä versionumero, viime vuoden renkailla? :)

Pintakuvio on sama kuin 886C:ssä joten ok jääpito toivottavasti.


 
Viimeksi muokattu:
Nastarengaskuskit on usein sellaisia höyrypäitä että sokeasti luotetaan siihen jääpitoon kun on testivoittajat alla, ja sitten kun tulee se tiukka tilanne missä pito vihdoin katoaa, niin ei siinä pelastaisi edes piikkirenkaat.
Ottaen huomioon että nastattomat talvirenkaat ovat aika selvässä vähemmistössä, vähäisellä liioittelulla marginaalia ja erikoisuus, sanoisin että kollektiivisen identiteetin kehittäminen oletusvaihtoehdon käyttäjille on vähintään kohtuutonta.

Talvirenkaiden kuluminen on kyllä mielenkiintoinen aihe. 10 vuoden takaisista testeistä ei periaatteessa pitäisi päätellä mitään, kun ei muidenkaan ominaisuuksien osalta näin saisi tehdä. Tuotekehitys on kuitenkin ollut merkittävää.
 
Ei tuotekehitys kuitenkaan perusfysiikkaan mitään voi keksiä, jos tuotteen hinta täytyy pitää järkevänä. Kovametallinastat voi olla vähän kovempia kuin ennen ja niitä on enemmän, mutta silti ne pyöristyy. Kumien osalta ympäristöasiat lienee aiheuttanut suunnittelijoille jonkun verran päänvaivaa oli sitten piirustuspöydällä mikä (talvi)rengas tahansa.

e: Onko joku sattumalta tehnyt vertailujutun miten renkaat ovat kehittyneet vaikka just vuosikymmenen aikana? Tehtaat toki sanoo aina, että parempi kuin ennen. Yleensä kuitenkin renkaat on kompromissi ja toiseen suuntaan kun kumartaa, niin…
 
Ei tuotekehitys kuitenkaan perusfysiikkaan mitään voi keksiä, jos tuotteen hinta täytyy pitää järkevänä. Kovametallinastat voi olla vähän kovempia kuin ennen ja niitä on enemmän, mutta silti ne pyöristyy. Kumien osalta ympäristöasiat lienee aiheuttanut suunnittelijoille jonkun verran päänvaivaa oli sitten piirustuspöydällä mikä (talvi)rengas tahansa.

e: Onko joku sattumalta tehnyt vertailujutun miten renkaat ovat kehittyneet vaikka just vuosikymmenen aikana? Tehtaat toki sanoo aina, että parempi kuin ennen. Yleensä kuitenkin renkaat on kompromissi ja toiseen suuntaan kun kumartaa, niin…
Ei vissiin kovin tuttua ole renkaisiin liittyvä säännökset ja muutokset? Nastoihin säännökset ovat muuttuneet esim. Nastojen sijainti renkaalla, paljonko saavat tulla ulos renkaasta. Pienempi kosketus tien pintaan korvattiin isommalla määrällä nastoja ja samalla sallittiin nastoja myös keskellä vrt. Aikaisemmin reunoilla. Lisäksi lyhyempi nasta tarkoittaa myös pienempää riskiä nastojen katkeamiselle. Se, että ns. Premium renkaat saavat sen vau-efektin aikaiseksi; mukaan on lisätty myös kitkoista tutut lamellit. Parhaimmat nastarenkaat ovat siis "hybridi"-renkaita, jotka hyötyvät molempien hyvistä ominaisuuksista.

Itse näkisin hyvänä, jos renkaat saataisiin kehitettyä silleen, että esim. Renkaiden ilmanpainetta lisäämällä saataisiin nastat työntymään esille(tällöin tien kuormitus pitävillä keleillä säästäisi teitä, kun nastat eivät ole esillä ja huonojen kelien tullessa lisäturvallisuutta saataisiin helposti lisää). Renkaathan eivät nykyisin muuta muotoa lisäpaineesta vastaavalla tavalla, kuin aikaisemmin (siis kulu keskeltä tai reunoilta yli- tai alipaineesta), eli rungot ovat paljon paremmat vrt. Esim. 10-v sitten.
 
Säännösten muuttuminen ei ole sama asia kuin kehittyminen. Renkaiden käyttäytymistä pystyy myös mittaamaan, sellaisia vertailuja hain. Lukemat ne vasta näyttää pitääkö mainosmiesten lupaukset paikkansa.

(Aika väsynyttä toi sun nasta-trollaus, väittelyketju on sitä varten kiitos.)
 
Säännösten muuttuminen ei ole sama asia kuin kehittyminen. Renkaiden käyttäytymistä pystyy myös mittaamaan, sellaisia vertailuja hain. Lukemat ne vasta näyttää pitääkö mainosmiesten lupaukset paikkansa.

(Aika väsynyttä toi sun nasta-trollaus, väittelyketju on sitä varten kiitos.)
Mikä vitun trollaus?! Kyllä on taasen insinöörit kommentoimassa...
 
Jättäkääs ne henkilökohtaisuudet ja trollaussyyttelyt pois, ei kuulu asiakeskusteluun.

Ja kuten tuossa yllä jo viitattiin, nastat vs kitkat -väittelylle on olemassa oma ketjunsa.
 
Tänään tuli Reff.ee:stä renkaat. Paistettu 2020/29 ja 30 viikolla eli viimevuotiset nakit. Reilun satkun tuli halvemmaksi kuin Vannetukulta joka on jo melko paljon tässä noin 400 euron hintaluokassa.
 
On, eka tulos Googlella:
"Continental WinterContact TS 830 P on eurooppalainen keskiluokan kitkarengas ja antaa hyvän otteen useimmilla talvialustoilla. Jos haluat laittaa turvallisuuden äkkiliukkaalla, jäällä ja lumessa ensisijalle, katso meidän pohjoismaisia kitkarenkaita."
 
On, eka tulos Googlella:
"Continental WinterContact TS 830 P on eurooppalainen keskiluokan kitkarengas ja antaa hyvän otteen useimmilla talvialustoilla. Jos haluat laittaa turvallisuuden äkkiliukkaalla, jäällä ja lumessa ensisijalle, katso meidän pohjoismaisia kitkarenkaita."

Trafin mukaan kelpaavat hyvin talveen (3PMSF merkintä) Talvirenkaat | Traficom
 
On, eka tulos Googlella:
"Continental WinterContact TS 830 P on eurooppalainen keskiluokan kitkarengas ja antaa hyvän otteen useimmilla talvialustoilla. Jos haluat laittaa turvallisuuden äkkiliukkaalla, jäällä ja lumessa ensisijalle, katso meidän pohjoismaisia kitkarenkaita."

thx, en huomannut, olikin epäilyttävän halpa
 
5 päivää sitten riekolta tilatut renkaat saapuivat tänään kotiovelle. Kaikki DOT 2120. Ei valittamista.
 
Continental Vikingcontact 7 ja Goodyear Ultra Grip Ice 2 valikoitunut nyt rengastestien perusteella vaihtoehdoiksi tuleviksi kitkarenkaiksi. Nuo ovat siellä kärkikolmikossa pyörineet melkein joka testissä viimeset kolme vuotta, ja viimeisimmän testin tuo Continental voitti. Testien perusteella ei juuri väliä kummat ottaa, molemmat parhaimmistoa.

Mutta; haluaisin ennen kaikkea ostaa hiljaisemmat renkaat. Speksien perusteella Continentalin melutaso on B luokkaa (71db) ja Goodyearin A (69db), mutta TM:n testissä Conti sai melun vähäisyydestä täyden kympin ja Goodyear ysin. Käsittääkseni tuo speksattu melu on ns "ohiajomelu", ja tuo TM:n testi ei perustunut mittauksiin vaan kuljettajien omiin mielipiteisiin. Tekisi mieli tulkita tätä nyt niin, että Contit johtaa vähemmän melua ohjaamoon vaikka ohiajomelu olisikin korkeampi?

Onko kellään omakohtaista kokemusta näistä renkaista, lähinnä niiden rengasmelusta?
 
Mutta; haluaisin ennen kaikkea ostaa hiljaisemmat renkaat.
Turha nyt lähteä niin tarkasti hiuksia halkomaan. Ota kummat tuntuvat paremmilta, molemmat ovat hyviä renkaita. Rengastestit on tehty yhdellä tietyllä rengaskoolla ja testitulokset ei aina välttämättä ole samat jos testataankin saman rengasmallin toisen kokoisella renkaalla. Renkaan melu voi nousta tai hiljentyä renkaan koon kasvaessa tai pienentyessä. Eli jos et ole ostamassa juuri samankokoista rengasta kuin rengastestissä on testattu niin kannattaa pitää testejä vain suuntaa antavana.
 
Turha nyt lähteä niin tarkasti hiuksia halkomaan. Ota kummat tuntuvat paremmilta, molemmat ovat hyviä renkaita. Rengastestit on tehty yhdellä tietyllä rengaskoolla ja testitulokset ei aina välttämättä ole samat jos testataankin saman rengasmallin toisen kokoisella renkaalla. Renkaan melu voi nousta tai hiljentyä renkaan koon kasvaessa tai pienentyessä. Eli jos et ole ostamassa juuri samankokoista rengasta kuin rengastestissä on testattu niin kannattaa pitää testejä vain suuntaa antavana.
Sattuu testissä olemaan juuri sama rengaskoko ja sama autokin, joten ehkä noista voi jotain johtopäätöksiä vetää ;) Toisaalta ehkä juuri sitten pitäisi luottaa enemmän testaajien subjektiiviseen mielipiteeseen, kuin valmistajan kylkeen lyömään leimaan.
 
Laitoin Reffille tilauksen sisään yritykseni nimissä, uuteen seatin leoniin vanteet ja renkaat. Kuljettaja on kitkarengasrajoittunut, joten valkkasin hälle renkaaksi Hankook i-pike RS2 W429:t ja jotku sopivat vanteet. (Carwel Lemon silver)

770,65€ ALV 0% vanteille laitettuna, kotiinkuljetettuna.
 
Rehvid24:sta ainakin nopea toimitus, sunnuntai iltana tilaus ja tänään renkaat tuotiin kotiovelle. Corollaan Pirelli Winter Ice Zero nastat 43e/kpl (2017 paistetut).
 
Sattuu testissä olemaan juuri sama rengaskoko ja sama autokin, joten ehkä noista voi jotain johtopäätöksiä vetää ;) Toisaalta ehkä juuri sitten pitäisi luottaa enemmän testaajien subjektiiviseen mielipiteeseen, kuin valmistajan kylkeen lyömään leimaan.
Ota GY:t sound comfortilla, ymmärtääkseni ei ollut tuossa testatussa renkaassa. CVC6:t ainakin oli aavistuksen Nokian R2 äänekkäämmät, jos ajettiin hyvällä asfaltilla, urissa kääntyi melkein toisinpäin. En usko, että kummallakaan (conti, gy) voi varsinaisesti mennä melun osalta pieleenkään. Sen olen todennut, että testien meluarviot ovat hyvin suuntaa antavia, ei kannata paljoa pohtia ellei nyt poikkeuksellisen meluisaksi haukuta.

e: Melun laatukin on tietysti tärkeä. Ei se nokialaisten tyyppivika-vollotus mikään ihmeen kova ääni aina ole, mutta helvetin rasittava.
 
CVC6:t ainakin oli aavistuksen Nokian R2 äänekkäämmät, jos ajettiin hyvällä asfaltilla, urissa kääntyi melkein toisinpäin.

Ittellä ollut noi molemma E61 bemarin alla ja CVC6 on kokonaisuudessaan todella paljon hiljaisemmat, kuin toi R2. Molemmilla myös kesän ajaneena CVC6 on parempi, paitsi jos R2 pistää 3.5bar painetta, niin ajettavuus kesällä todella hyvä, mutta se jollotus...

Kaikesta huolimatta parin viikon päästä alle tulee testiin R3, hinta, mikäpä muu asian ratkaisi, toivottavasti ei mene metsään.
 
205 55 R16 ULTRAGRIP ICE 2 SoundComfort Technology FP Näitä näyttääkin saavan aika samaan hintaan, kuin noita Contin CVC7. Enhän nyt missaa tuossa mitään oleellista miksi on alessa? Pohjoisen oloihin tarkoitettu jne? Noissa merkinnöissä tuntuu olevan sivukohtaisesti niin paljon eroa, että menee jo sekaisin.
Monesti näissä rengasverkkokaupoissa tarjouserät ovat hiukan vanhemmalla paistopäivällä olevia renkaita, esim. vuoden takaa. Itsellä oli nuo Ultragrip Ice 2 ennen (edellisellä sivulla kirjoitin kokemukset niistä), taisivat olla ajalta ennen SoundComforteja. Olivat kyllä miellyttävän hiljaiset, kesärenkaatkin olivat äänekkäämmät. Jos uudet sellaiset ostaisin nyt niin en laittaisi ainakaan ylimääräistä rahaa laittais SoundComfort-versioon. Kummat vaan saat halvemmalla niin ovat kyllä varmasti ihan tarpeeksi hiljaiset :tup:
 
Nämä tuli tilattua, saa nähä mikä mahtaa olla DOT

Jaaha välttäkääs sitten tätä puljua. Ainakin osa saapuneista renkaista on käytettyjä (ollut vähintään asennettuna). Ainakin kahdelta eri vuodelta 17 ja 18. Päivitän jahka käyn tutkimassa tarkemmin ja kuvaamassa renkaat. Epäilys on, että kyseessä ei oikeasti ole SoundComfort renkaat. Onneks tuon maksoin Visalla...

EDIT: Nopeasti tuli ainakin ensimmäinen vastaus, pyysivät lisätietoja ja kun ne saavat, niin ovat valmiita ottamaan renkaat takaisin. Katsotaan miten käsittelevät asian, kun lähetän tarkemmat kuvat ja saan vielä tarkastettua, että onko nuo todella SoundComfort vai ei.

EDIT 2: Löyty SoundComfort leimat, yksi renkaista mikä näyttää asennetulta on poikkeavalla DOT merkinnällä (3 kpl DOT1818 ja 1 kpl DOT3617). Nopeasti sieltä aspa vastaa viesteihin ja suostuvat ottamaan renkaat takaisin tai antaan 15% hyvityksen. Taidan siis palautella nuo ja asia on sillä taputeltu.

EDIT 3: Nopeasti palauttivat myös rahat täysimääräisenä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom