Talvirenkaat - yleisketju

Ensimmäinen vuosi autoilijana, ensimmäinen auto, ensimmäinen talvi edessä. Joten neuvokaas amatööriä - milloin kannattaa pk-seudulla kesärenkaiden tilalle vaihdattaa kitkarenkaat? Tarkoitus on samalla reissulla asennuttaa Defan lohko- ja sisälämmitin.
Heti kun alkaa olla yöpakkasia ja pitäisi olla liikenteessä. Jos haluat olla ajoissa liikkeellä ennen vaihtoruuhkia, niin nyt on hyvä hetki.
 
Ostin uudet kitkat viikko sitten, mutta nyt aloin epäröimään kannattaako vielä viedä alle laitettavaksi kun lämpömittari näyttää yli +10c ja yöpakkasia ei pitkässäkään ennusteessa näy. Nyt siis vanhat kitkat alla, eli yllätetyksi ei pääse tulemaan, mutta jotenkin harmittaa ajatus laittaa uudet kitkat auton alle näillä keleillä.

Toisaalta nyt olisi hiljaista rengasfirmoissa ja voisi hoitaa homman käytännössä sillon kun itselle parhaiten sopii. Jotkut on puhuneet, että kitkoista kärsii lamellit lämpimillä keleillä ajaessa, mutta mikä on lämmin? Teenkö hallaa uusille kitkoille jos vaihdan ne liian aikasin ja ensi viikolla onkin +14 ja aurinkoa?
 
Ostin uudet kitkat viikko sitten, mutta nyt aloin epäröimään kannattaako vielä viedä alle laitettavaksi kun lämpömittari näyttää yli +10c ja yöpakkasia ei pitkässäkään ennusteessa näy. Nyt siis vanhat kitkat alla, eli yllätetyksi ei pääse tulemaan, mutta jotenkin harmittaa ajatus laittaa uudet kitkat auton alle näillä keleillä.

Toisaalta nyt olisi hiljaista rengasfirmoissa ja voisi hoitaa homman käytännössä sillon kun itselle parhaiten sopii. Jotkut on puhuneet, että kitkoista kärsii lamellit lämpimillä keleillä ajaessa, mutta mikä on lämmin? Teenkö hallaa uusille kitkoille jos vaihdan ne liian aikasin ja ensi viikolla onkin +14 ja aurinkoa?
Voithan sitä nyt vielä lykätä, mutta kannattaa seurata sitä sääennustetta eikä lykätä loputtomiin ja jättää ensimmäiseen lumisateeseen sitä vaihtoa. Sitten on sitä ruuhkaa joka paikassa, jos sen haluaa välttää.
Yhtä lailla tulet ajamaan keväällä niillä vaikka olisikin +15 lämmintä, mutta yöllä voi käydä vielä pakkasella ja luntakin tulla seuraavalla viikolla. Aika turhaa se on parin viikon takia niitä säästellä.
Ei ne siinä nyt kulu niin mahdottomasti, jos et aja paljon ja jalka on raskas.

Itse ajan kesänakeilla kunnes lunta näkyy ennusteessa tai pakastaa enemmän. Voinkin tosin vaihtaa renkaat milloin vain, niin se ei ole kovin suuri ongelma.
 
Nyt on hyvä aika vaihtaa kitkarenkaat alle. Vuodenaika on sellainen, että lunta voi tulla mikä päivä tahansa ja yöpakkasia on jo. Lumesta onneksi tullee varoitus säätiedotuksen muodossa etukäteen.
 
Nyt on hyvä aika vaihtaa kitkarenkaat alle. Vuodenaika on sellainen, että lunta voi tulla mikä päivä tahansa ja yöpakkasia on jo. Lumesta onneksi tullee varoitus säätiedotuksen muodossa etukäteen.
Riippuu paljon paikasta. Itsellä oli Helsingissä aamulla 0c herätessä ja ikkunat jäässä mutta en kyllä heti laittaisi kitkoja paskoontumaan/sulamaan. Jos ajat kiltisti niin asia erikseen mutta yhtään tehokkaampi auto tai innokkaampi kaasunkäyttö kuten itsellä ja hupi ja renkaiden pilaaminen on taattu. Olen itse moisissa keleissä ajanut yhden kolarin kun laatukitkoilla ei vain auto pysähtynyt +5c keleissä kuin kesärenkailla edessä ajavalla ja pieni kontakti edellä olevan puskuriin. Samoin meinasin vetää kitkoilla yhden märän rampin jarrutuksen isosti pitkäksi kun oli uusi asfaltti alla ja kitkat vain hukkasivat pidon totaalisesti ja uusilla kesänakeilla pari päivää myöhemmin ei mitään ongelmaa.
 
Ei ne renkaat mihinkään paskoonnu, kun lämpötilat on jo näin alhaiset ja kaukana kesän lämpötiloista.

Ja kyllä. Mitkä tahansa renkaat pilaantuu alla, jos ne revittelee pilalle.
 
Riippuu paljon paikasta. Itsellä oli Helsingissä aamulla 0c herätessä ja ikkunat jäässä mutta en kyllä heti laittaisi kitkoja paskoontumaan/sulamaan. Jos ajat kiltisti niin asia erikseen mutta yhtään tehokkaampi auto tai innokkaampi kaasunkäyttö kuten itsellä ja hupi ja renkaiden pilaaminen on taattu. Olen itse moisissa keleissä ajanut yhden kolarin kun laatukitkoilla ei vain auto pysähtynyt +5c keleissä kuin kesärenkailla edessä ajavalla ja pieni kontakti edellä olevan puskuriin. Samoin meinasin vetää kitkoilla yhden märän rampin jarrutuksen isosti pitkäksi kun oli uusi asfaltti alla ja kitkat vain hukkasivat pidon totaalisesti ja uusilla kesänakeilla pari päivää myöhemmin ei mitään ongelmaa.
Kyllä noissa sun esimerkeissä on syytä kurkata peiliin(liikenne ei ole leikkikenttä). Oikeanlainen liikennekäyttäytyminen ja renkaiden ääriominaisuuksia ei edes tarvitse käyttää. Ääriominaisuudet ovat sitä varten, että olosuhteiden nopea muuttuminen jättää hieman marginaalia estämään onnettomuuksia. Jos jatkuvasti ajetaan aivan ominaisuuksien rajamailla, niin takuulla rytisee, kun jotain yllättävää tapahtuu. Kysymys kuuluu: mikä oikeuttaa sinut tietoisesti vaarantamaan muut kanssaliikkujat?
 
Teslassa ny alla hakkapeliitta 8 , asfaltilla meteli melkoinen. Tulispa lumi, nastojen ropina ei haittaa mut vähä jännää ulinaa näillä pohjoisuomen teillä pitää nuo
 
Minullakaan ei ole aikaa kiertää lukemattoman montaa rengasfirmaa läpi kyselläkseni tarjouksia [...]

Itse ainakin lähetän vain sähköpostin 4-5 paikalliseen rengasfirmaan muutama viikko ennen kuin kaipaan renkaita. Pyydän tarjousta haluamistani renkaista alle laitettuna ja kerron vanteiden tiedot. Sitten kun tarjoukset ovat tulleet takaisin niin menen saamani tarjouksen kanssa siihen firmaan mistä tuli paras tarjous niin paikan päällä ei tarvitse tinkiä mitään. Ei ole paha rasti, kun kirjoittaa sen tarjouspyynnön siten muotoiltuna, että siinä viestiosassa ei ole mitään firmakohtaista niin menee ihan copy-paste-hommina niin monelle firmalle kuin läheltä löyty. Ja kun on kerran kerännyt ne firmojen sähköpostiosoitteeet niin niitä ei tarvitse seuraavalla kerralla metsästää uudestaan.

Jos jossakin firmassa on olemassa lisäksi pärstäkerroinalennus, niin siitä jään toki paitsi, mutta en haluaisi sellaista firmaa tukea edes periaatteesta.
 
Riippuu paljon paikasta. [...] yhtään tehokkaampi auto tai innokkaampi kaasunkäyttö kuten itsellä ja hupi ja renkaiden pilaaminen on taattu. [...]

Korostettuna asian todellinen ydin. Ei siis liity asuinpaikkaan yhtään mitenkään. Jos et halua muuttaa liikennekäyttäytymistäsi niin sitten pitää vain hyväksyä suuret rengaskustannukset tai huonot renkaat.

Itse suosittelen erottamaan moottoriurheilu-harrastustoiminnan ja varsinaisen liikkumisen toisistaan.
 
Ota GY:t sound comfortilla, ymmärtääkseni ei ollut tuossa testatussa renkaassa.
Tää oli hyvä vinkki. Neljä talvea ajetut Hakkapeliitta R2 vaihdettiin äsken GoodYearin Ultragrip ICE 2 Sound Comforteihin, ja ero äänimaailmassa on melkoinen. Ujellus loppui ja tilalle tuli rauhallinen humina. Tuntuvat olevan todella hiljaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin uudet kitkat viikko sitten, mutta nyt aloin epäröimään kannattaako vielä viedä alle laitettavaksi kun lämpömittari näyttää yli +10c ja yöpakkasia ei pitkässäkään ennusteessa näy. Nyt siis vanhat kitkat alla, eli yllätetyksi ei pääse tulemaan, mutta jotenkin harmittaa ajatus laittaa uudet kitkat auton alle näillä keleillä.

Toisaalta nyt olisi hiljaista rengasfirmoissa ja voisi hoitaa homman käytännössä sillon kun itselle parhaiten sopii. Jotkut on puhuneet, että kitkoista kärsii lamellit lämpimillä keleillä ajaessa, mutta mikä on lämmin? Teenkö hallaa uusille kitkoille jos vaihdan ne liian aikasin ja ensi viikolla onkin +14 ja aurinkoa?
Eiköhän ne kitkat ihan passelit ole jo laittaa. Itselle tuli tänään uudet VikingContact 7 -kitkat alle.

Suomessa kannattaa vaihtaa kitkarenkaat alle kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi noin 5 asteen tuntumaan. Käytännössä tämä tarkoittaa usein lokakuun alkupuolta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaihdettua jo talvirenkaat kanssa alle. Täällä kun lupailee tiistaiksi -3C ja saattaa sataa lunta. Ei olisi vielä ollut kiirettä, mutta onpahan pois vaivoista tuo vaihto.
 
Kyllä noissa sun esimerkeissä on syytä kurkata peiliin(liikenne ei ole leikkikenttä). Oikeanlainen liikennekäyttäytyminen ja renkaiden ääriominaisuuksia ei edes tarvitse käyttää. Ääriominaisuudet ovat sitä varten, että olosuhteiden nopea muuttuminen jättää hieman marginaalia estämään onnettomuuksia. Jos jatkuvasti ajetaan aivan ominaisuuksien rajamailla, niin takuulla rytisee, kun jotain yllättävää tapahtuu. Kysymys kuuluu: mikä oikeuttaa sinut tietoisesti vaarantamaan muut kanssaliikkujat?
Kyllä, itse syynä noihin. Tosin molemmissa tilanteissa yllättäviä muuttujia kuten osa kesärenkailla, osa talvirenkailla, edessä äkkijarrutus "turhaan" ja ramppi taas oli sitä ihanan öljyistä uutta ekomallia ja duunikaveri meinasi ajaa pihalle samassa paikassa.

Ja ääripito esim kiihdyttäessä rampilla motarille on ihan asia etenkin talvirenkaat alla lämpimällä kelillä. Tuloaa lamelit aika nätisti kun vaikkei sutisi tms.
 
Tuli ensimmäistä kertaa tilattua riekko.eusta renkaat ja kokemus oli positiivinen. Hintaa tuli Contin VikingContact 7 setille SUV-koossa about satasen vähemmän kuin seuraavaksi halvimmasta paikasta, ja Postnord toi (ihme kyllä) rinkulat kahdessa päivässä Virosta oikeaan osoitteeseen. Miinuksena korkeat postikulut 45 € joka kyllä söi hintaetua. Mukavan tuoreet, paistettu 2021 viikolla 26.

Edelliset oli Hankookin Winter I*ceptit, ja täytyy sanoa että ihan en ollut tyytyväinen niiden pitoon, kun on tottunut premiumeilla ajelemaan, vaikka ei nuokaan huonot olleet. Nyt on odotukset korkealla näiden Contien suhteen. Vaihdan vasta n. parin viikon päästä alle.
 
Continental Ice Contact 3 vai Michelin X-Ice North 4? Hintaero mitätön, testeissä pärjää molemmat, mutta kokemuksia elävästä elämästä olisi kiva kuulla.
Ei ole kokemuksia kummastakaan. Mutta minulla on ainakin Michelinistä merkkinä sellainen mielikuva, että renkaiden elinikä on yleensä muita parempi. Ottaisin siis Misukat, jos suorituskyvyltään Contit ovat samanlaiset.

Mutta nämä nyt on tällaisia mutuja vaan.
 
Continental Ice Contact 3 vai Michelin X-Ice North 4? Hintaero mitätön, testeissä pärjää molemmat, mutta kokemuksia elävästä elämästä olisi kiva kuulla.
Kolme talvea ko. Conteilla menty; Plussana voisi sanoa hiljaisuuden asfaltilla. Miinusta mutkissa puskemisesta, lumella ja jäällä.
Mainitsemiasi Misukoita meinasin alle laitattaa tänä talvena...
 
Tekeekö noilla hinnat alkaen -nastarenkailla mitään?

378€ olisi tigarit uutena euromasterilta asennettuna tällä perus 205 55 r 16 koolla.
 
Ei ainakaan tohon hintaan, hieman kilpailuttamalla saa paljon paremmat samasta hintaluokasta.
Olen juuri se perustallaaja ostamassa renkaita parin tonnin ritsaan. Meinaatko, että tilaisi kotiin jostain virolaisesta liikkeestä renkaat, ottaapi ne mukaan liikkeeseen asennettevaksi vanteilleen ja tämä tulisi sitten halvemmaksi?
 
Olen juuri se perustallaaja ostamassa renkaita parin tonnin ritsaan. Meinaatko, että tilaisi kotiin jostain virolaisesta liikkeestä renkaat, ottaapi ne mukaan liikkeeseen asennettevaksi vanteilleen ja tämä tulisi sitten halvemmaksi?

Meinaan että kysyt muiltakin paikallisilta kuin euromasterilta joka taitaa olla yksi kalleimmista.
 
Olen juuri se perustallaaja ostamassa renkaita parin tonnin ritsaan. Meinaatko, että tilaisi kotiin jostain virolaisesta liikkeestä renkaat, ottaapi ne mukaan liikkeeseen asennettevaksi vanteilleen ja tämä tulisi sitten halvemmaksi?
Ei välttämättä paljoa halvemmaksi, mutta esim kuvailemallasi strategialla voit ~ samaan rahaan saada paremmat renkaat.

Halvoista renkaista kokemusta Sailun IceBlazer WST-3, mitkä ensimmäisenä talvena oli ihan ok/välttävät, mutta toisena talvena heti alle laittaessa ÄÄRIMMÄISEN liukkaat ja meni vaihtoon heti, kun lumi tuli maahan. Ehdin ajaa renkailla alle 5tkm pohjoisessa.

LingLong Greenmax Winter Grip 2 nyt alla ja yhden talven jälkeen erittäin tyytyväinen.

Molemmista renkaista olen aikaisemminkin kirjoittanut täällä.
 
Ei välttämättä paljoa halvemmaksi, mutta esim kuvailemallasi strategialla voit ~ samaan rahaan saada paremmat renkaat.

Halvoista renkaista kokemusta Sailun IceBlazer WST-3, mitkä ensimmäisenä talvena oli ihan ok/välttävät, mutta toisena talvena heti alle laittaessa ÄÄRIMMÄISEN liukkaat ja meni vaihtoon heti, kun lumi tuli maahan. Ehdin ajaa renkailla alle 5tkm pohjoisessa.

LingLong Greenmax Winter Grip 2 nyt alla ja yhden talven jälkeen erittäin tyytyväinen.

Molemmista renkaista olen aikaisemminkin kirjoittanut täällä.
Kävin lukemassa arvostelusi ja kyllä se näin on, että pistän ne tilaten lähipäivinä. Mistä tilasit?
Eksyin sivulle rengas365. Samapa tuo toimittaako vai ei kun luottokortilla tilaus ilman muuta.
 
Heti kun alkaa olla yöpakkasia ja pitäisi olla liikenteessä. Jos haluat olla ajoissa liikkeellä ennen vaihtoruuhkia, niin nyt on hyvä hetki.
Tämän innoittamana varasin maanantaille ajan vaihtoon. Kai "HENKILÖAUTO ALLEVAIHTO" sitä tarkoittaa? Paikkana RengasCenter Oy, valittuna puhtaasti Google-arvostelujen ja sijainnin perusteella : )
 
Tuli nyt menetettyä kaksi neitsyyttä samaan aikaan kun tilasin ensimmäistä kertaa netistä ja ensimmäistä kertaa kitkat. Riekolta Goodyearin Ultragrip ice 2 kitkat koossa 225/45/17. Posteineen asennusliikkeeseen 570e. Asennukset toki vielä päälle. Katsotaan miten nopeasti saapuu ja millä paistopäivällä.
 
Jos noi desibelilukemat on saatu jossain labraolosuhteissa sileällä pinnalla, niin ei varmaankin yhtä hiljaisia ole täällä suomen karheilla pinnoilla. Primacy neloset täälläkin.
Lisähuomioita tähän aiheeseen: laitoin tällä viikolla alle uudet VikingContact 7 -kitkarenkaat, ja voi pojat kuinka hiljaiset ne omassa autossani ovat. Renkaiden melumerkintä on 72 dB ja Primacyissa se on 68 dB, mutta silti jälkimmäinen meluaa selvästi enemmän. Neljän desibelin ero melumerkinnässä on valtava, koska asteikko on logaritminen.

Primacyt ovat jo kaksi kesää ajetut, mutta muistan heti tuoreeltaankin pettyneeni melutasoon. Lisäksi VikingContactien meluntuotto ei juuri tunnu olevan riippuvainen asfaltin karheudesta, kun taas Primacyjen meluntuotto on erittäin riippuvainen siitä: tuoreella asfaltilla hiljaiset, mutta keskivertoasfaltilla äänekkäät.

Eli kyllä nuo melumerkinnät voi melkein unohtaa. Melu riippuu niin monesta asiasta.
 
Tuli käännettyä noi hakkapeliitta 10:t corsan alle ja ihan yhtä äänekkäät ne on kun vanhemmatkin hakkapeliitat. Toki noissa vanhoissa kaseissa nastat hädin tuskin koski tietä, niin nastamelua ne ei pitänyt ollenkaan. Ehkäpä noi tuosta sisäänajossa hiljenee kun nastat asettuu paikalleen.
 
Melumerkintä koskee vain auton ulkopuolelle kuuluvaa melua. Sillä ei ole mitään tekemistä paljonko melua johtuu auton rakenteita pitkin sisälle.

Kyllä minä uskallan olla sitä mieltä että jos melu auton välittömässä läheisyydessä vähenee, vähenee se myös auton sisällä. Toki rakenteita välittymällä osa äänestä tulee sisälle, mutta osa on kyllä ihan ilman kautta välittyvää.
 
Ei kukaan näkisi Ruotsin testiä talvirenkaista? Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta mitä Nexeneistä esimerkiksi sanotaan. Tuli tässä aiemmin syksyllä ostettua kun halvalla sain Virosta.

 
Kyllä minä uskallan olla sitä mieltä että jos melu auton välittömässä läheisyydessä vähenee, vähenee se myös auton sisällä. Toki rakenteita välittymällä osa äänestä tulee sisälle, mutta osa on kyllä ihan ilman kautta välittyvää.
 
Helppo saada eri tulos jos laskentatapa on eri.
Tämä. Ja itse en siis esim Nokian renkaista juuri pidä. Lumella ja jäällä toki ihan hyviä mutta asfaltilla löllöjä ja pito ei kummoinen. Contit olleet jo vuosia alla mutta nyt tuli auton mukana Nokian kitkat. Saapa nähdä onko samaa kamaa mitä ennen.
 
Lähti tännekin hankookia tulemaan.
Missähän Jyväskylän seudulla olisi edullisimmat rengastyöt?

Varmaan joku nyrkkipaja, joiden hintatiedot liikkuu puskaradiossa lähinnä. Itse hommannut monesti renkaat juurikin samasta liikkeestä kun missä vanteille laitto tapahtuu, koska sis hintaan. Se yleisin 60-70 euron vanteille laitto plus tasapainotus nostaa muualta ostetun rengassetin hintaa sen verran, että ihan sama tilata ja laitattaa samassa paikassa.

Edit: rengasliike paussu JKL. Winter Pike RS2 W429 380 euroa. Halpa. + vannetyöt 50e = yht. 430 euroa
Paussu lienee halvimpia JKL seudulla. Ellei sitten jossain ole jotain tarjousta päällä. Ja kooksi valitsin siis 205/55R16.

Tuolta eestinmaalta tilattuna 323 euroa tilattuna. Vaihto paussulla 50e...
Hinta yhteensä 373 euroa ja risat.

Summa summarum vajaa 60 euroa säästöä.
 
Viimeksi muokattu:
Suolahdesta vois kysyä Tmi M Stolt, ainakin 1001 renkaat antais viitteellisen hintatiedon edullisesti 10e/rengas.
 
asfaltilla löllöjä

Puhut varmaan tässä talvirenkaista ihan yleisesti?
On olemassa kahta sorttia talvirenkaita: Niitä jotka on asvaltilla huonoja ja niitä jotka ei ole ihan niin huonoja.

Itse vaihdatin kesällä alle Michelin X-Ice Snow kitkat, noita ennen oli käytössä CVC7 kitkat jotka oli kyllä loistavat renkaat. Mutta vaihtelu virkistää ja misukka oli vähän edullisempi niin tällä kertaa niillä. Alle 400e setillä hintaa omassa rengaskoossa joten se ja sama vaihtaa parin-kolmen vuoden välein.
 
Puhut varmaan tässä talvirenkaista ihan yleisesti?
On olemassa kahta sorttia talvirenkaita: Niitä jotka on asvaltilla huonoja ja niitä jotka ei ole ihan niin huonoja.

Itse vaihdatin kesällä alle Michelin X-Ice Snow kitkat, noita ennen oli käytössä CVC7 kitkat jotka oli kyllä loistavat renkaat. Mutta vaihtelu virkistää ja misukka oli vähän edullisempi niin tällä kertaa niillä. Alle 400e setillä hintaa omassa rengaskoossa joten se ja sama vaihtaa parin-kolmen vuoden välein.
Nokiat on tähän mennessä olleet aina ne löysimmät ja tuntuvat taittuvan alle jatkuvasti ja pito ainakin tuntunut olevan asfaltilla aika paskaa. Contit taas eivät ehkä niin ultimate jäärenkaat ole olleet mutta toimivat asfaltilla paremmin. Tämä siis vain omat kokemukset ja en ole arvosteluita lukenut.
 
Sepä se jos sulla on ne omasta takaa.
Kiitoksia @uggeli useista neuvoista ja vastauksista. Nyt on kitkat alla ja kelpaa kohti talvea kulkea.

Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )
 
Nokiat on tähän mennessä olleet aina ne löysimmät ja tuntuvat taittuvan alle jatkuvasti ja pito ainakin tuntunut olevan asfaltilla aika paskaa. Contit taas eivät ehkä niin ultimate jäärenkaat ole olleet mutta toimivat asfaltilla paremmin. Tämä siis vain omat kokemukset ja en ole arvosteluita lukenut.
Onko nyt oikeat rengaspaineet käytössä? Auton- vai renkaan valmistajan suositukset? Renkaiden paineet tulisi olla hieman alle renkaan valmistajan maximin. Renkaan taittuminen yleensä nyt vaan kertoo siitä, että ajotyyli on muuta kuin tieliikenteeseen sopiva tai aivan liian alhaiset rengaspaineet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 302
Viestejä
4 508 719
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom