Talvirenkaat - yleisketju

Riippuu paljon paikasta. [...] yhtään tehokkaampi auto tai innokkaampi kaasunkäyttö kuten itsellä ja hupi ja renkaiden pilaaminen on taattu. [...]

Korostettuna asian todellinen ydin. Ei siis liity asuinpaikkaan yhtään mitenkään. Jos et halua muuttaa liikennekäyttäytymistäsi niin sitten pitää vain hyväksyä suuret rengaskustannukset tai huonot renkaat.

Itse suosittelen erottamaan moottoriurheilu-harrastustoiminnan ja varsinaisen liikkumisen toisistaan.
 
Ota GY:t sound comfortilla, ymmärtääkseni ei ollut tuossa testatussa renkaassa.
Tää oli hyvä vinkki. Neljä talvea ajetut Hakkapeliitta R2 vaihdettiin äsken GoodYearin Ultragrip ICE 2 Sound Comforteihin, ja ero äänimaailmassa on melkoinen. Ujellus loppui ja tilalle tuli rauhallinen humina. Tuntuvat olevan todella hiljaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin uudet kitkat viikko sitten, mutta nyt aloin epäröimään kannattaako vielä viedä alle laitettavaksi kun lämpömittari näyttää yli +10c ja yöpakkasia ei pitkässäkään ennusteessa näy. Nyt siis vanhat kitkat alla, eli yllätetyksi ei pääse tulemaan, mutta jotenkin harmittaa ajatus laittaa uudet kitkat auton alle näillä keleillä.

Toisaalta nyt olisi hiljaista rengasfirmoissa ja voisi hoitaa homman käytännössä sillon kun itselle parhaiten sopii. Jotkut on puhuneet, että kitkoista kärsii lamellit lämpimillä keleillä ajaessa, mutta mikä on lämmin? Teenkö hallaa uusille kitkoille jos vaihdan ne liian aikasin ja ensi viikolla onkin +14 ja aurinkoa?
Eiköhän ne kitkat ihan passelit ole jo laittaa. Itselle tuli tänään uudet VikingContact 7 -kitkat alle.

Suomessa kannattaa vaihtaa kitkarenkaat alle kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi noin 5 asteen tuntumaan. Käytännössä tämä tarkoittaa usein lokakuun alkupuolta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaihdettua jo talvirenkaat kanssa alle. Täällä kun lupailee tiistaiksi -3C ja saattaa sataa lunta. Ei olisi vielä ollut kiirettä, mutta onpahan pois vaivoista tuo vaihto.
 
Kyllä noissa sun esimerkeissä on syytä kurkata peiliin(liikenne ei ole leikkikenttä). Oikeanlainen liikennekäyttäytyminen ja renkaiden ääriominaisuuksia ei edes tarvitse käyttää. Ääriominaisuudet ovat sitä varten, että olosuhteiden nopea muuttuminen jättää hieman marginaalia estämään onnettomuuksia. Jos jatkuvasti ajetaan aivan ominaisuuksien rajamailla, niin takuulla rytisee, kun jotain yllättävää tapahtuu. Kysymys kuuluu: mikä oikeuttaa sinut tietoisesti vaarantamaan muut kanssaliikkujat?
Kyllä, itse syynä noihin. Tosin molemmissa tilanteissa yllättäviä muuttujia kuten osa kesärenkailla, osa talvirenkailla, edessä äkkijarrutus "turhaan" ja ramppi taas oli sitä ihanan öljyistä uutta ekomallia ja duunikaveri meinasi ajaa pihalle samassa paikassa.

Ja ääripito esim kiihdyttäessä rampilla motarille on ihan asia etenkin talvirenkaat alla lämpimällä kelillä. Tuloaa lamelit aika nätisti kun vaikkei sutisi tms.
 
Tuli ensimmäistä kertaa tilattua riekko.eusta renkaat ja kokemus oli positiivinen. Hintaa tuli Contin VikingContact 7 setille SUV-koossa about satasen vähemmän kuin seuraavaksi halvimmasta paikasta, ja Postnord toi (ihme kyllä) rinkulat kahdessa päivässä Virosta oikeaan osoitteeseen. Miinuksena korkeat postikulut 45 € joka kyllä söi hintaetua. Mukavan tuoreet, paistettu 2021 viikolla 26.

Edelliset oli Hankookin Winter I*ceptit, ja täytyy sanoa että ihan en ollut tyytyväinen niiden pitoon, kun on tottunut premiumeilla ajelemaan, vaikka ei nuokaan huonot olleet. Nyt on odotukset korkealla näiden Contien suhteen. Vaihdan vasta n. parin viikon päästä alle.
 
Continental Ice Contact 3 vai Michelin X-Ice North 4? Hintaero mitätön, testeissä pärjää molemmat, mutta kokemuksia elävästä elämästä olisi kiva kuulla.
Ei ole kokemuksia kummastakaan. Mutta minulla on ainakin Michelinistä merkkinä sellainen mielikuva, että renkaiden elinikä on yleensä muita parempi. Ottaisin siis Misukat, jos suorituskyvyltään Contit ovat samanlaiset.

Mutta nämä nyt on tällaisia mutuja vaan.
 
Continental Ice Contact 3 vai Michelin X-Ice North 4? Hintaero mitätön, testeissä pärjää molemmat, mutta kokemuksia elävästä elämästä olisi kiva kuulla.
Kolme talvea ko. Conteilla menty; Plussana voisi sanoa hiljaisuuden asfaltilla. Miinusta mutkissa puskemisesta, lumella ja jäällä.
Mainitsemiasi Misukoita meinasin alle laitattaa tänä talvena...
 
Tekeekö noilla hinnat alkaen -nastarenkailla mitään?

378€ olisi tigarit uutena euromasterilta asennettuna tällä perus 205 55 r 16 koolla.
 
Ei ainakaan tohon hintaan, hieman kilpailuttamalla saa paljon paremmat samasta hintaluokasta.
Olen juuri se perustallaaja ostamassa renkaita parin tonnin ritsaan. Meinaatko, että tilaisi kotiin jostain virolaisesta liikkeestä renkaat, ottaapi ne mukaan liikkeeseen asennettevaksi vanteilleen ja tämä tulisi sitten halvemmaksi?
 
Olen juuri se perustallaaja ostamassa renkaita parin tonnin ritsaan. Meinaatko, että tilaisi kotiin jostain virolaisesta liikkeestä renkaat, ottaapi ne mukaan liikkeeseen asennettevaksi vanteilleen ja tämä tulisi sitten halvemmaksi?

Meinaan että kysyt muiltakin paikallisilta kuin euromasterilta joka taitaa olla yksi kalleimmista.
 
Olen juuri se perustallaaja ostamassa renkaita parin tonnin ritsaan. Meinaatko, että tilaisi kotiin jostain virolaisesta liikkeestä renkaat, ottaapi ne mukaan liikkeeseen asennettevaksi vanteilleen ja tämä tulisi sitten halvemmaksi?
Ei välttämättä paljoa halvemmaksi, mutta esim kuvailemallasi strategialla voit ~ samaan rahaan saada paremmat renkaat.

Halvoista renkaista kokemusta Sailun IceBlazer WST-3, mitkä ensimmäisenä talvena oli ihan ok/välttävät, mutta toisena talvena heti alle laittaessa ÄÄRIMMÄISEN liukkaat ja meni vaihtoon heti, kun lumi tuli maahan. Ehdin ajaa renkailla alle 5tkm pohjoisessa.

LingLong Greenmax Winter Grip 2 nyt alla ja yhden talven jälkeen erittäin tyytyväinen.

Molemmista renkaista olen aikaisemminkin kirjoittanut täällä.
 
Ei välttämättä paljoa halvemmaksi, mutta esim kuvailemallasi strategialla voit ~ samaan rahaan saada paremmat renkaat.

Halvoista renkaista kokemusta Sailun IceBlazer WST-3, mitkä ensimmäisenä talvena oli ihan ok/välttävät, mutta toisena talvena heti alle laittaessa ÄÄRIMMÄISEN liukkaat ja meni vaihtoon heti, kun lumi tuli maahan. Ehdin ajaa renkailla alle 5tkm pohjoisessa.

LingLong Greenmax Winter Grip 2 nyt alla ja yhden talven jälkeen erittäin tyytyväinen.

Molemmista renkaista olen aikaisemminkin kirjoittanut täällä.
Kävin lukemassa arvostelusi ja kyllä se näin on, että pistän ne tilaten lähipäivinä. Mistä tilasit?
Eksyin sivulle rengas365. Samapa tuo toimittaako vai ei kun luottokortilla tilaus ilman muuta.
 
Heti kun alkaa olla yöpakkasia ja pitäisi olla liikenteessä. Jos haluat olla ajoissa liikkeellä ennen vaihtoruuhkia, niin nyt on hyvä hetki.
Tämän innoittamana varasin maanantaille ajan vaihtoon. Kai "HENKILÖAUTO ALLEVAIHTO" sitä tarkoittaa? Paikkana RengasCenter Oy, valittuna puhtaasti Google-arvostelujen ja sijainnin perusteella : )
 
Tuli nyt menetettyä kaksi neitsyyttä samaan aikaan kun tilasin ensimmäistä kertaa netistä ja ensimmäistä kertaa kitkat. Riekolta Goodyearin Ultragrip ice 2 kitkat koossa 225/45/17. Posteineen asennusliikkeeseen 570e. Asennukset toki vielä päälle. Katsotaan miten nopeasti saapuu ja millä paistopäivällä.
 
Jos noi desibelilukemat on saatu jossain labraolosuhteissa sileällä pinnalla, niin ei varmaankin yhtä hiljaisia ole täällä suomen karheilla pinnoilla. Primacy neloset täälläkin.
Lisähuomioita tähän aiheeseen: laitoin tällä viikolla alle uudet VikingContact 7 -kitkarenkaat, ja voi pojat kuinka hiljaiset ne omassa autossani ovat. Renkaiden melumerkintä on 72 dB ja Primacyissa se on 68 dB, mutta silti jälkimmäinen meluaa selvästi enemmän. Neljän desibelin ero melumerkinnässä on valtava, koska asteikko on logaritminen.

Primacyt ovat jo kaksi kesää ajetut, mutta muistan heti tuoreeltaankin pettyneeni melutasoon. Lisäksi VikingContactien meluntuotto ei juuri tunnu olevan riippuvainen asfaltin karheudesta, kun taas Primacyjen meluntuotto on erittäin riippuvainen siitä: tuoreella asfaltilla hiljaiset, mutta keskivertoasfaltilla äänekkäät.

Eli kyllä nuo melumerkinnät voi melkein unohtaa. Melu riippuu niin monesta asiasta.
 
Tuli käännettyä noi hakkapeliitta 10:t corsan alle ja ihan yhtä äänekkäät ne on kun vanhemmatkin hakkapeliitat. Toki noissa vanhoissa kaseissa nastat hädin tuskin koski tietä, niin nastamelua ne ei pitänyt ollenkaan. Ehkäpä noi tuosta sisäänajossa hiljenee kun nastat asettuu paikalleen.
 
Melumerkintä koskee vain auton ulkopuolelle kuuluvaa melua. Sillä ei ole mitään tekemistä paljonko melua johtuu auton rakenteita pitkin sisälle.

Kyllä minä uskallan olla sitä mieltä että jos melu auton välittömässä läheisyydessä vähenee, vähenee se myös auton sisällä. Toki rakenteita välittymällä osa äänestä tulee sisälle, mutta osa on kyllä ihan ilman kautta välittyvää.
 
Ei kukaan näkisi Ruotsin testiä talvirenkaista? Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta mitä Nexeneistä esimerkiksi sanotaan. Tuli tässä aiemmin syksyllä ostettua kun halvalla sain Virosta.

 
Kyllä minä uskallan olla sitä mieltä että jos melu auton välittömässä läheisyydessä vähenee, vähenee se myös auton sisällä. Toki rakenteita välittymällä osa äänestä tulee sisälle, mutta osa on kyllä ihan ilman kautta välittyvää.
 
Helppo saada eri tulos jos laskentatapa on eri.
Tämä. Ja itse en siis esim Nokian renkaista juuri pidä. Lumella ja jäällä toki ihan hyviä mutta asfaltilla löllöjä ja pito ei kummoinen. Contit olleet jo vuosia alla mutta nyt tuli auton mukana Nokian kitkat. Saapa nähdä onko samaa kamaa mitä ennen.
 
Lähti tännekin hankookia tulemaan.
Missähän Jyväskylän seudulla olisi edullisimmat rengastyöt?

Varmaan joku nyrkkipaja, joiden hintatiedot liikkuu puskaradiossa lähinnä. Itse hommannut monesti renkaat juurikin samasta liikkeestä kun missä vanteille laitto tapahtuu, koska sis hintaan. Se yleisin 60-70 euron vanteille laitto plus tasapainotus nostaa muualta ostetun rengassetin hintaa sen verran, että ihan sama tilata ja laitattaa samassa paikassa.

Edit: rengasliike paussu JKL. Winter Pike RS2 W429 380 euroa. Halpa. + vannetyöt 50e = yht. 430 euroa
Paussu lienee halvimpia JKL seudulla. Ellei sitten jossain ole jotain tarjousta päällä. Ja kooksi valitsin siis 205/55R16.

Tuolta eestinmaalta tilattuna 323 euroa tilattuna. Vaihto paussulla 50e...
Hinta yhteensä 373 euroa ja risat.

Summa summarum vajaa 60 euroa säästöä.
 
Viimeksi muokattu:
Suolahdesta vois kysyä Tmi M Stolt, ainakin 1001 renkaat antais viitteellisen hintatiedon edullisesti 10e/rengas.
 
asfaltilla löllöjä

Puhut varmaan tässä talvirenkaista ihan yleisesti?
On olemassa kahta sorttia talvirenkaita: Niitä jotka on asvaltilla huonoja ja niitä jotka ei ole ihan niin huonoja.

Itse vaihdatin kesällä alle Michelin X-Ice Snow kitkat, noita ennen oli käytössä CVC7 kitkat jotka oli kyllä loistavat renkaat. Mutta vaihtelu virkistää ja misukka oli vähän edullisempi niin tällä kertaa niillä. Alle 400e setillä hintaa omassa rengaskoossa joten se ja sama vaihtaa parin-kolmen vuoden välein.
 
Puhut varmaan tässä talvirenkaista ihan yleisesti?
On olemassa kahta sorttia talvirenkaita: Niitä jotka on asvaltilla huonoja ja niitä jotka ei ole ihan niin huonoja.

Itse vaihdatin kesällä alle Michelin X-Ice Snow kitkat, noita ennen oli käytössä CVC7 kitkat jotka oli kyllä loistavat renkaat. Mutta vaihtelu virkistää ja misukka oli vähän edullisempi niin tällä kertaa niillä. Alle 400e setillä hintaa omassa rengaskoossa joten se ja sama vaihtaa parin-kolmen vuoden välein.
Nokiat on tähän mennessä olleet aina ne löysimmät ja tuntuvat taittuvan alle jatkuvasti ja pito ainakin tuntunut olevan asfaltilla aika paskaa. Contit taas eivät ehkä niin ultimate jäärenkaat ole olleet mutta toimivat asfaltilla paremmin. Tämä siis vain omat kokemukset ja en ole arvosteluita lukenut.
 
Sepä se jos sulla on ne omasta takaa.
Kiitoksia @uggeli useista neuvoista ja vastauksista. Nyt on kitkat alla ja kelpaa kohti talvea kulkea.

Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )
 
Nokiat on tähän mennessä olleet aina ne löysimmät ja tuntuvat taittuvan alle jatkuvasti ja pito ainakin tuntunut olevan asfaltilla aika paskaa. Contit taas eivät ehkä niin ultimate jäärenkaat ole olleet mutta toimivat asfaltilla paremmin. Tämä siis vain omat kokemukset ja en ole arvosteluita lukenut.
Onko nyt oikeat rengaspaineet käytössä? Auton- vai renkaan valmistajan suositukset? Renkaiden paineet tulisi olla hieman alle renkaan valmistajan maximin. Renkaan taittuminen yleensä nyt vaan kertoo siitä, että ajotyyli on muuta kuin tieliikenteeseen sopiva tai aivan liian alhaiset rengaspaineet.
 
Pitää paikkansa ainakin hakkapeliitta 4 - hakkapeliitta 5 ajan nokioissa. Oli aikanaan karseet luistimet paljaalla asfaltilla, verrattuna muihin nastarenkaisiin. Uudemmista ainakaan minä en tiedä.
 
Kiitoksia @uggeli useista neuvoista ja vastauksista. Nyt on kitkat alla ja kelpaa kohti talvea kulkea.

Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )
Niin pieni homma tehdä jälkikiristys itse, että en näe järkeä siinä teettää sitä muilla. Itse käsimomentilla vääntänyt aina. Helposti sitä ylikiristää pultit liian tiukalle. Valmistajan omalla rimpulalla saa vääntää suht. napakasti. Teleskooppiavaimella lyhyimmällä asennolla lyhyt painallus.
 
Onko nyt oikeat rengaspaineet käytössä? Auton- vai renkaan valmistajan suositukset? Renkaiden paineet tulisi olla hieman alle renkaan valmistajan maximin. Renkaan taittuminen yleensä nyt vaan kertoo siitä, että ajotyyli on muuta kuin tieliikenteeseen sopiva tai aivan liian alhaiset rengaspaineet.
Paineet kohdillaan. Yksi asia toki mikä ei takuulla auttanut oli että alla oli autoja missä oli nopea ohjaus ja talvella normaalia paikoin jopa huomattavasti korkeampi profiili kesänakkeihin verrattuna. Mutta @TeknoR :n havainnot niiden käytöksestä eri pinnoilla tosiaan täsmäävät itsellä alla olleisiin saman ikäluokan Nokialaisiin.
 
Olin yllättynyt siitä, että vm. 2003 hakkapeliitta 4 renkaat pystyivät toimimaan niinkin hyvin vielä vuonna 2018.
Tulivat mukana kun atuon hankin 2017. Yllättävän hyvin jopa toimivat ikäisekseen. Pakko oli vaihtaa sitten uusiin kun jo pelkästään se tieto sen renkaan iästä alko hirvittää. en huomannut ajossa mitään kovin hirveää ja ajelin 200km työmatkaa 3-5 kertaa viikossa.

Tulin kattoneeksi valmistuspäivämäärää vasta kevättalvella :D Auto siis Lancer 2004
Vanhalla ihmisellä ollut auto, jolla ei käytännössä talvella oltu ajettu juuri yhtään.
 
Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )

Tämä on riittävän hyvä satunnaiseen pyörän pulttien etc kiristelyyn, samasta puljusta löytyy myös sopiva hylsy tai pieni hylsy-sarja.
Momenttiavain motonet
Itse kiristelen aina pyörän pultit ja mutterit momenttiin, niin ei tule sen suhteen yllätyksiä :thumbsup:
 
Kiitoksia @uggeli useista neuvoista ja vastauksista. Nyt on kitkat alla ja kelpaa kohti talvea kulkea.

Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )
Kyllähän momenttiavain on perustyökalu tekevälle eikä yhdellä pärjää, mutta pyörien jälkikiristys ei sitä vaadi. Olen lähinnä hilpeydellä suhtautunut siihen, että joku näkee vaivan ajaa rengasliikkeeseen jälkikiristystä varten.

Toki rengasliikkeen jäljiltä on yleensä pultit kiristetty johonkin 500+ Nm(anteeksi lapinlisä), vanteet halki ja jarrut kierossa eli sama kiristyksen kanssa. Poikkeuksia on, mutta kannattaa toivoa ettei tarvitse tien päällä vaihtaa.
 
Kyllä pariin kertaan törmänny siihen että rengasliike vetää kunnolla kireelle pulttikoneella niin ettei metrisellä voimavääntimellä meinaa saada keväällä pultteja auki. Se on jo yksi syy siihen miksi vaihdan renkaat itse.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 249
Viestejä
4 654 034
Jäsenet
76 409
Uusin jäsen
santtu_96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom