Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Helppo ohjesääntö renkaitten valintaan tähän ainaiseen vääntöön kitkat vai nastat. Epävarmat kuskit omiin taitoihinsa nähden valitsee nastat ja muut ottaa kitkat.
Ei tarttee harkita mitään vaan yllä oleva ohje toimii![]()
Mikä mahtoi olla lämpötila? Nokian mukaan kitkoilla jarrutusmatkassa -1 ja -8 asteen pakkasessa on n. 15 metriä eroa. Nastoilla ero on yksi metri. Siihen kun vielä laitetaan jään päälle sulanut vesikerros, aletaan olemaan niissä olosuhteissa, jotka täällä rannikolla on suurimman osan talvesta.Itselläkin tuo viimeisin TM:n talvitesti sai valitsemaan kitkat (vielä kun kelit mahdollistaisi niiden kokeilun). Tuosta kuvasta näkee, millaisella jääpinnalla testit tehtiin ja aika vähän tuollaista oikeassa liikenteessä on. Ero nastarenkaisiin lopulta kuitenkin varsin pieni, eli sillä perusteella tuossakin kelissä kuitenkin pärjäisi kitkoilla. Olikohan viime vuoden rengastestissä, kun TM totesi seuraavasti: "Parhaat kitkarenkaat pitävät liukkaallakin jäällä suorastaan uskomattoman hyvin ja ovat erinomainen valinta Suomen talveen".
Sain käsiini myös Tuulilasin rengastestin ja siinä yllättäen Nexenin kitkat olivat ykkösenä jarrutuksissa ja kiihdytyksissä jäällä, mikä oli TM:n testituloksiin verrattuna aika erikoista. Sivuttaispito noissa olikin sitten heikompi ja löysän kumiseoksen vuoksi testin huonoimmat sulalla asfaltilla. Aika tyypillistä tuntuu olevan, että halparenkaat saavat joko hyvän jääpidon tai hyvät sulan kelin ominaisuudet aikaan, mutta ei molempia samaan renkaaseen.
![]()
Vertailun vuoksi Tekniikan maailma 22/2019 oli kolmen nastarenkaan vertailu Continental IceContact 3 Flex Stud, Lappi Jää-Ahma, Michelin X-Ice North 4 Rengaskoko: 225/45 R17. Lämpötilat -1 ja -9 vertailua.Mikä mahtoi olla lämpötila? Nokian mukaan kitkoilla jarrutusmatkassa -1 ja -8 asteen pakkasessa on n. 15 metriä eroa. Nastoilla ero on yksi metri. Siihen kun vielä laitetaan jään päälle sulanut vesikerros, aletaan olemaan niissä olosuhteissa, jotka täällä rannikolla on suurimman osan talvesta.
Mielenkiintoinen väite, empiiristen kokemusteni mukaan sanoisin että näin ei ollut 16 vuotta sitten. Miksi nyt tilanne olisi muuttunutOn myös niin että mitä kevyempi auto sitä enemmän täytyy harkita toimiko kitkat.
"Jarrutuskoe: Renkailla tehtiin jarrutuskoe jäällä, lumella ja märällä asfaltilla. Jarrutuskokeet tehtiin eri lämpötiloissa ja kunkin renkaan lopputulos on kaikkien kokeiden tulosten keskiarvo. Kokeet tehtiin abs-jarrutuksina, ja tulokset on julkaistu jarrutusmatkoina, jäällä nopeusvälillä 50–0 km/h, lumella, märällä ja kuivalla asfaltilla välillä 80–0 km/h. Jarrutuskokeet lumella ja jäällä tehtiin ulkoradoilla ja toistettiin lisäksi sisähallissa luonnonlumella, jossa olosuhteet ovat kontrolloidut ja lämpötilojen säätäminen halutuiksi mahdollista. Märän ja kuivan kelin jarrutukset tehtiin sisähallissa viileissä olosuhteissa."Mikä mahtoi olla lämpötila? Nokian mukaan kitkoilla jarrutusmatkassa -1 ja -8 asteen pakkasessa on n. 15 metriä eroa. Nastoilla ero on yksi metri. Siihen kun vielä laitetaan jään päälle sulanut vesikerros, aletaan olemaan niissä olosuhteissa, jotka täällä rannikolla on suurimman osan talvesta.
Kerrotko vielä, miten ennalta-arvaamattomassa tilanteessa jarrutetaan vähän aikaisemmin huonommilla renkailla parempiin verrattuna?

Kerta toisensa jälkeen löytyy niitä, joiden mielestä renkaat ovat riittävät, kunhan auton saa pysähtymään liikennevaloihin kun vähän ennakoi. Renkaiden pito on kuitenkin tärkeää siksi, että auto pysähtyy silloinkin, kun joku liukastelee sivutieltä niillä kitkoillaan eteen.
Itse en ole kertaakaan ajanut kolaria, ja pidän siltikin turvavyötä. Samoin en ole koskaan joutunut onnettomuuteen kitkarenkaiden vuoksi, ja silti olen todennut ne täysin riittämättömiksi missä tahansa muussa kelissä kuin pakkaslumella.
Vertailun vuoksi Tekniikan maailma 22/2019 oli kolmen nastarenkaan vertailu Continental IceContact 3 Flex Stud, Lappi Jää-Ahma, Michelin X-Ice North 4 Rengaskoko: 225/45 R17. Lämpötilat -1 ja -9 vertailua.
Hupsista.
Haluaisin nähdä sellaisen testin, jossa sekä kitkoja että nastoja testattaisiin toisena, kolmantena, ja ehkä neljäntenäkin talvena. Missä renkaissa mitkäkin ominaisuudet heikkenevät mitäkin tahtia.
Old studded tires are dangerous
PUBLISHED: 15 OCT 2010, 10:44 AM
New studded tires provide a grip on ice that is superior to all other tire types, but the grip does not last long, according to Teknikens Värld's tests.
The best studded tires provide a grip on shiny ice that is difficult to beat - a real safety reserve, you could say. But that reserve does not stay fresh in the long run, the results from our tests of three new and three used tires show. We wanted to see how the three different tire types studded, Nordic studless and Central European studless performed as used - partly against their new counterparts and partly against each other. Therefore, we let the used winter tires roll with in the big winter tire test, which you can download here (2010 test on the link. Current winter tire test can be found instead here). And the results could not have been clearer. In the tests on ice, it is precisely the studded tire that has lost the most performance - so much so that a used Nordic studless tire works at least as well. The test results indicate that the stud is a fresh product to a far greater extent than has previously been known. But it's not just about how the stud itself wears, but how the attachment to the tire holds up over time and how many studs the tire loses during normal driving.
There is no doubt that the studded tire ages faster and loses performance to a greater degree than its studless alternatives.
We took the three winning models from last year's tire test - three winners who all turned out to come from Continental. Dubbed ContiWinterViking 2, Nordic studless ContiVikingContact 5 and Central European studless ContiWinterContact TS830. The just-studded ContiWinterViking 2 has recently been replaced by the new ContiIceContact studded tire, but we chose to run the two tires against each other anyway because reality looks like this: both tires have proven to have equally fantastic ice and snow performance as new. Many of the competitors from last year's big winter tire test remain in this year's big test and the reference values are as clear as ever. Continental has not taken huge steps forward with its new studded tire, rather it is about small nuance differences.
At the same time, Continental may be somewhat on track with its new tire as it is the first to have studs that are glued to its holes. This could have a big impact on how the tire behaves as used, but we will come back when we can test them as yearlings.
The three used tire sets have rolled 10,000 km each, which corresponds to approximately two seasons of use for a normal motorist. The wear is even and it has fallen out of a few studs along the road - about what to expect after your tires have rolled one winter season. At first glance, it is noticeable that many of the sharp edges in the tire's pattern, which characterize a new tire, have been rounded off. Wear is also visible around the studs, the edges around the stud hole are notched here and there. The wear looks exactly the same with the studless alternatives and the tread depths for the three tires are shown in the table.
Braking performance on ice is a test step where the best studded tires always perform a little better than their studless siblings. The new studded tire is the best, 11 percent better than the Nordic studless and as much as 28 percent better than the Central European studless. As a reference, we can say that the difference between new studded and new Nordic studless from Continental in the 2009 tests was just 11 percent.
A clear advantage with studded, but for the used tires it will be different. The studded tire suddenly performs worse than the Nordic studless one and has lost almost a fifth of its braking capacity. The Nordic stud-free has lost seven percent and the Central European is only marginally worse than its new counterpart.
When we test braking performance on snow surfaces, where the stud does not play the same role, the results follow a different pattern. Here it is the tire pattern that does the job - the studded and Nordic studless perform equally well as they lose extremely little of their capacity as used. This also applies to Central Europe.
When we test road properties on the ice-covered test track, the differences grow again ...
When we test road properties on the ice-covered test track, the differences grow again and it is clear that the studded tire has lost its sharpness. Where the used Nordic studless almost performs as well as its new cousin, the used studded tire loses much of its capacity. The experience between new and used is like night and day - from safe, fast and predictable to cord-prone, difficult to handle and clearly slower. The used Nordic stud-free is better than the used stud. Partly in the feeling that is conveyed and partly in the lap times that the tire performs. At the same time, the used studded and used Central European perform at almost the same level. The difference between them is negligible and this underlines our statement - the stud is a fresh product.
On the snow track, the results from the brake tests are repeated, the differences in performance between new and used are small. The Central European loses the most with its five percent, the dubbed four percent and the Nordic studless only one percent. There is thus no doubt that the studded tire ages faster and loses performance to a greater degree than its studless alternatives.
Pattern depth new
• Dubbed: 9.7 mm
• Nordic studless: 9.7 mm
• Central European studless: 9.3 mm
Pattern depth used (10,000 km)
• Studded: 7.5 mm front, 7.8 mm rear. A total of 15 studs have fallen out of the four tires. Five more studs have been removed.
• Nordic studless: 6.0 mm front, 6.8 mm rear.
• Central European studless: 6.2 mm front, 7.0 mm rear.
Facts about the winter tire test
The brake tests are run on prepared tracks, this time in Ivalo in Finland. The ice rinks are not completely shiny but a bit rough. Terribly slippery, but not shiny. For each new test tire, the driver moves the car slightly on the track so that the same track is never used twice.
We test road properties partly on snow slides and partly on ice rinks. The ice rink is just as with the brake tests slightly roughened and through a series of more or less sharp curves more varying radii, the tires get to show what they can do. On the snow tracks, it works in the same way and both tracks are prepared between each test tire.
Mielenkiintoista on myös se, että käytetyistä nastoista ja pohjoisista kitkoistakin löytyy jo tuolla kulumisella kirjaimellisesti kesärenkaita vastaavia nakkeja! 

Keskieurooppalainen kitka rengas on essonbaarijuttujen tasolla myös tuon testin mukaan. Eli hyödytön täällä pohjoisessa.
Jos jäisessä taajamassa kaikki muut ajavat 50 km/h, ajatko todella 40 km/h?En ole alkuperäinen viestin kirjoittaja, mutta: Siten, että haastavissa olosuhteissa suhteutetaan tilannenopeus pitoon nähden oikeaksi.
Testien mukaan uusillla nasta- ja kitkarenkailla on pahimmillaan se 30% eroa jarrutusmatkassa. Mikäli uusilla nastoilla uskallat ajaa jäisellä pikkutiellä 40 km/h, niin kuinka hiljaa näillä "täysin riittämättömillä" renkailla tulee ajaa, jotta saavutetaan sama jarrutusmatka?
35 km/h.
Tuo "tutkimus" on käyty läpi jo viime vuonna, ja se on niin virheellisesti uutisoitu, että siihen viittaaminen on lähinnä noloa. Kertauksena: tutkimusjoukko oli niin pieni, että yksi ylimääräinen tapaus olisi kääntänyt homman päälaelleen. Jostain syystä aiempaan tutkimukseen verrattuna n. puolet kolareista oli kadonnut jonnekin. Uutisoinnista myös näppärästi jätetty pois se tulos, että kolareiden osuus kitkoilla lisääntyi jäisellä kelillä.Ja silti "täysin riittämättömät" kitkat ovat nykypäivänä yli kolminkertaisesti aliedustettuina kuolonkolareissa. Kitkoja on näet se ~15% talvirenkaista, mutta alle viidessä prosentissa kuolonkolariautoista.
![]()
Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
Alle kolme prosenttia talvikelin henkilöautojen kuolonkolareista ajetaan enää kitkarenkailla. Syitä nopeaan muutokseen ei tiedetä.yle.fi
Eli karrikoiden: Jos nastarenkaissa ei ole vikaa, niin sittenhän niiden käyttäjissä on.
Hupsista.
Sekä ilmanlaadun että tiestön kulumisen puolesta hiekoituksella on moninkertainen vaikutus nastarenkaisiin verrattuna. Mutta hei, käytetään kaikki kitkoja ja lisätään hiekotusta, teiden kulumista ja katupölyä!Jos Nokian ei olisi Suomalainen firma, niin täälläkin nastarenkaille olisi jo asetetty käyttörajoituksia. Sen verran törkeät haittavaikutukset niistä on tiestölle ja ilmanlaadulle.
tekniikanmaailma.fi
Jos jäisessä taajamassa kaikki muut ajavat 50 km/h, ajatko todella 40 km/h?
Lisäksi kaikki eivät aja uusilla nastoilla. Kuten hyvin sivuuttamastasi testidatasta huomataan, että joissain tapauksissa niiden nastarengaskuljettajien pitäisi ajaa hitaammin. 
Tuo "tutkimus" on käyty läpi jo viime vuonna, ja se on niin virheellisesti uutisoitu, että siihen viittaaminen on lähinnä noloa. Kertauksena: tutkimusjoukko oli niin pieni, että yksi ylimääräinen tapaus olisi kääntänyt homman päälaelleen. Jostain syystä aiempaan tutkimukseen verrattuna n. puolet kolareista oli kadonnut jonnekin. Uutisoinnista myös näppärästi jätetty pois se tulos, että kolareiden osuus kitkoilla lisääntyi jäisellä kelillä.
Jostain syystä tuhansia peltikolareita ja niissä alla olleita renkaita ei haluta tilastoida missään.


Ei tarvitse olla kummoinen matemaatikko, jotta noista luvuista ymmärtää, että kitkoilla olisi pitänyt siis tapahtua n. kymmenen ylimääräistä tapausta (eikä väittämääsi yhtä), jotta olisi päästy edes renkaiden edustuksen mukaiseen onnettomuusmäärään. Puhumattakaan "päälaelleen kääntymisestä".Tarkasteltujen onnettomuuksien lukumäärä oli kuitenkin niin pieni, ettei ole syytä tehdä mitään päätelmiä rengastyyppien ja onnettomuuksien yhteydestä.

Sekä ilmanlaadun että tiestön kulumisen puolesta hiekoituksella on moninkertainen vaikutus nastarenkaisiin verrattuna. Mutta hei, käytetään kaikki kitkoja ja lisätään hiekotusta, teiden kulumista ja katupölyä!

Lähteittä tällaisten väitteiden esittäminen on vähän turhaa. Teiden urautumisesta on onneksi tehty ihan tieteellistä tutkimusta, jonka mukaan tien kulumisesta valtaosa johtuu nimenomaan nastarenkaista.
Tästä lisensiaatintyöstä opimme, että tien urautuminen tapahtuu käytännössä kolmella tavalla: kulumalla, asfaltin plastisella deformaatiolla tai asfaltin/tiepohjan tiivistymisellä. Kuluminen johtuu käytännössä nastarenkaista (tai hiekoitetuilla osuuksilla myös hiekasta) ja plastinen deformaatio kuumalla kelillä hitaasti liikkuvasta raskaasta kalustosta. Asfaltin tiivistyminen tapahtuu käytännössä välittömästi uuden asfaltoinnin jälkeen ja tiepohjan liiallinen tiivistyminen taas aiheuttaa päällysteen halkeilua.![]()
Nastat urauttavat teitä ennätystahtia
Urat syvenevät ennätysvauhtia vilkasliikeneteisillä teillä.yle.fi
1994 tehdyn selvityksen mukaan urautumisesta n. 3/4 johtuisi nastojen kulutuksesta ja 1/4 tiivistymisestä & kesäkelien deformaatiosta, mutta uudempien päällysteiden myötä deformaation osuuden pitäisi laskea. Tämän selvityksen mukaan nastojen kieltäminen vähentäisi urautumista n. 70-80%.
Kulumisen ja deformaation tuotokset ovat onneksi helppo erottaa toisistaan, sillä talvella on harvemmin lämpimiä kelejä ja kesäkuumilla harva ajaa nastarenkailla. Vastaavasti vaurion raideleveyden avulla voidaan erotella raskaan kaluston ja henkilöautojen aiheuttamat ilmiöt, eli rekkarallin piikkiin on hieman hankala laittaa henkilöautojen leveydelle syntyneitä uria. Pelkällä kumilla ei olisi mahdollista kuluttaa sitä kovempaa tietä, mutta "onneksi" nastarenkaat tuottavat hiontaan sopivaa kivipölyä kaikille tienkäyttäjille ja -osuuksille.
https://www.hsy.fi/globalassets/ilmanlaatu-ja-ilmasto/tiedostot/3_2013_talvirenkaiden_polypaastot_netti.pdf sanoi:Tulokset osoittivat,että kevätkaudella päällysteen kiviaineksista aiheutuvat kulumatuotteet olivat suurin yksittäinen lähde,jonka osuus kevätkauden näytteissä oli 40–50 prosenttia . Pölyn muodostumisprosesseja koskevien tutkimusten perusteella merkittävin selittäjä kevätkaudella havaittavalle päällysteperäiselle pölylle on nastarenkaiden aiheuttama päällysteen kuluma
Suomessa on yleisesti ollut vallalla käsitys, että talvihiekoitus olisi kaupunki-ilmassa havaittavan katupölyn päälähde. 2000-luvulla tehtyjen tutkimusten (Kupiainen & Tervahattu 2004, Tervahattu ym. 2005) ja nyt saatujen tulosten perusteella näyttäisi kuitenkin siltä, että talvihiekoitus ei ole tutkituissa kohteissa ollut päälähde PM10-katupölyssä sellaisinakaan talvina jolloin hiekoitustarve on ollut suuri


Talvirenkaissa kitka on kesärenkaitakin tärkeämpää. Trafin ajoneuvotekniikkaan erikoistunut johtava asiantuntija Otto Lahti muistuttaa, että erityisesti vähän eli alle 5 000 kilometriä talvessa ajavien kannattaisi nyt renkaita kesäsäilöön laittaessaan kurkata renkaan kylkeen.
– Kyllähän se on vanha vitsi varsinkin maaseutujen kakkosautoissa, että ne talvirenkaat lopettavat kulumisen vanhoina jossakin vaiheessa, kun ne ovat niin koppurat. Varsinkin kun ajetaan lumella ja jäällä, niin ei se rengas kulu lopulta enää mihinkään.
Kumiseoksen kovettuminen syö tosiaan sekä kitka- että nastarenkaiden talviturvallisuuden tehokkaasti. Nastarenkaita on vaikea saada pahemmin kulumaan niin omistajalla voi olla kiusaus ajella niillä pitkään. Kitkoilla ei yli kolmea talvea ihan helposti saa menemään jos autolla tulee jonkin verran ajettua. Pinta hupenee kilometrien myötä sitä tahtia että ei niitä saa moneksi vuodeksi riittämään. En tiedä johtuuko tässä asiassa renkaiden erot siitä että nastat suojaa kumipintaa kulumiselta vai johtuuko siitä että nastarenkaissa kumiseos kai on luonnostaan kovempaa.Onkohan vanhoissa kitkoissa sama kuin nastoissa, että lopettavat kulumisen, mutta ominaisuudet silti jo täysin hävinneet? Oli ensiautossa juurikin 5+ vuotta vanhat merkkinastat kulutuspinnaltaan vielä ok (~5mm??), mutta ne oli jäisellä asvaltilla sivuttaispidoltaan hengenvaaralliset (luisto alkoi arvaamatta) ja lumella ei taas ollut juurikaan vetopitoa.
Ehkäpä niillä kitkoilla ajetaan keskimääräistä enemmän, jolloin ne kuluu pinnaltaan lähelle sakkorajaa siinä 3-4 talvessa ja täten turvallisemmat? Ja ainakin itse kitkoja harkitessani ostin ne testivoittajat enkä lähtenyt testaamaan halppismerkkejä. Ehkä nastoilla tulee herkemmin harkittua niitä halvempia renkaita, jotka on tehty vaikka vanhaan testivoittaja muottiin.
![]()
Moni ajaa liian vanhoilla renkailla, mutta harva sitä tietää – ”talvirenkaat lopettavat kulumisen jossakin vaiheessa”
Suomessa kierrätykseen menevän autonrenkaan keski-ikä on yli kuusi vuotta. Niin vanhan renkaan ajo-ominaisuudet ovat jo muuttuneet ajo-omituisuuksiksi.yle.fi
Onkohan vanhoissa kitkoissa sama kuin nastoissa, että lopettavat kulumisen, mutta ominaisuudet silti jo täysin hävinneet? Oli ensiautossa juurikin 5+ vuotta vanhat merkkinastat kulutuspinnaltaan vielä ok (~5mm??), mutta ne oli jäisellä asvaltilla sivuttaispidoltaan hengenvaaralliset (luisto alkoi arvaamatta) ja lumella ei taas ollut juurikaan vetopitoa.
Ehkäpä niillä kitkoilla ajetaan keskimääräistä enemmän, jolloin ne kuluu pinnaltaan lähelle sakkorajaa siinä 3-4 talvessa ja täten turvallisemmat? Ja ainakin itse kitkoja harkitessani ostin ne testivoittajat enkä lähtenyt testaamaan halppismerkkejä. Ehkä nastoilla tulee herkemmin harkittua niitä halvempia renkaita, jotka on tehty vaikka vanhaan testivoittaja muottiin.
![]()
Moni ajaa liian vanhoilla renkailla, mutta harva sitä tietää – ”talvirenkaat lopettavat kulumisen jossakin vaiheessa”
Suomessa kierrätykseen menevän autonrenkaan keski-ikä on yli kuusi vuotta. Niin vanhan renkaan ajo-ominaisuudet ovat jo muuttuneet ajo-omituisuuksiksi.yle.fi
Hyvin sanottu. Noissa tapauksissa olisi jopa se viimesimmän mallin nokialainen keskieuroopankitkarengas snowproof parempi kuin nuo vuosia alla jyrryytetyt nastarenkaat. Mutta jotkut ovat niin kangistuneita siihen että nasta pitää olla vaikka niissä olisi kitkaa jäljellä kuin kananmunan kuoressa.Onkohan tutkittu miten paljon "pakasta vedetty" kitka ja hieman ajettu kitka eroaa toisistaan. Voisi kuvitella että lamellien toimintaan perustuvien renkaiden kyvykkyys heikkenee kun ne lamellit on imeneet itseensä sorat, hiekat ja pikkukivet teiltä.
Ja ylipäätään taitaa suurin osa autoilijoista ajella niin vanhoilla renkailla että oksat pois, varsinkin nastarenkaat joissa se kuluminen minimaalista. Niillä mennään vuodesta toiseen jos näyttää että suurin piirtein nastoja paikoillansa.
Yhdyn edellisen kannanottoon. Nimittäin olen pistänyt merkille, että etuvetoisten autojen kuskit tykkäävät polkaista pedaalia siihen malliin, että aina raapaisevat liikkeelle lähtiessään. Onko autossa liikaa tehoja vai onko se vain juurtunut tapa kesäkeleistä, että punaisen valon vaihtuessa mennään eikä meinata? Renkaiden toispuoleiseen kulumiseen voi vaikuttaa Suomen tiet, jotka ovat "kallellaan" pientareen suuntaan vesivaluman vuoksi. Kun auton tasauspyörästö ottaa polkaisussa kantaa kumpi pyörä sutii, niin voi ilmetä sitten noin.
Pidetään kuitenkin peukkuja, että kämmi renkaan paistossa ja saat korvaavan kumin.

Eikö se nyt kuitenkin hieman? Avoin siirtää vääntöä sille pyörälle mikä helpoiten pyörii eli jolla on vähiten pitoa. Tässä tapauksessa kallistuksen puoleisella on teoriassa enemmän pitoa koska painopiste on vaavistuksen keskilinjasta alamäen suuntaan. Hankala uskoa silti että merkittävää eroa syntyisi kulumisen suhteen.Kyllä nyt taas mutut lentää, tasauspyörästö ei ota kantaa mihinkään tien kallistukseen![]()
![]()
Eikö se nyt kuitenkin hieman? Avoin siirtää vääntöä sille pyörälle mikä helpoiten pyörii eli jolla on vähiten pitoa. Tässä tapauksessa kallistuksen puoleisella on teoriassa enemmän pitoa koska painopiste on vaavistuksen keskilinjasta alamäen suuntaan. Hankala uskoa silti että merkittävää eroa syntyisi kulumisen suhteen.

Voihan sitä tietty opastaa meitä tietämättömiä? Facepalmien levittely on tietysti kivaa sekin.Juuh ja millään muulla ei ole mitään merkitystä, sitten kannattaa ottaa selvää etuvedon voimansiirosta ja lopettaa se mutuilu.![]()
Voihan sitä tietty opastaa meitä tietämättömiä? Facepalmien levittely on tietysti kivaa sekin.
Kiitos. Tuota en ihan heti keksinyt että kallistuksenvakaaja auttaisi siihen että myös ylämäen puolella olevalle renkaalle tulisi sama paino/pito kuin alarinteen pyörälle. Ajatukset menee kauas alkuperäisestä liikennevaloissa sutimis skenaariosta mutta ymmärtääkseni offroad puolella kallistuksenvakaat irroitetaan ettei auto kallistele maastosta johtuvasta syystä niin paljoa ja joka nurkan joustovarat saadaan käyttöön. Jäykällä vakaajalla kori kallistuu mukana ja painopiste vielä enemmän alamäen puolella. Ehkä mä nyt olen ihan hukassa tämän skenaarion kanssa, lopputulos kuitenkin ettei merkittävää eroa synny normaaleilla teillä, lähinnä teoreettista neppailua.Ensinnäki tien pieni kallistus ei vaikuta pitoon koska kallistuksenvakain ja jos tie on vinossa niin on koko auto, ei pelkästään yksi nurkka, kuoppa saattaa hetkellisesti heikentää pitoa. Tien kallistus pitää olla huomattava että se oikeasti vaikuttaa pitoon ja silloin se pitäisi näkyä kaikissa autoissa.
Kiihdytyksessä voima menee avoimessa tasauspyörästössä sille puolelle missä vähemmän pitoa, jos molemmat renkaat on asfaltilla siihen vaikuttaa myös esimerkiksi vetoakselit ja lähinnä niiden pituus ja muu alustarakenne.
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta koskee tämä ainakin talvirenkaita.
Minulla oli viime talvena Corsassa lähes uudet Nokian Nordman 7:t. Keväällä huomasin, että toinen etutengas oli kulunut todella paljon. Lamellit oli kuluneet lähes kokonaan tasaisesti koko renkaan alueelta sekä nastat oli poikki eikä ehjiä nastoja ollut kuin muutama jäljellä. Muut renkaat oli lähes uudenveroisia. Mikähän tuollaisen voisi aiheuttaa? Voisiko olla materiaalivirhe vai auton alustassa vikaa? Enpä tajunnut kuvaa ottaa siitä renkaasta, mutta Vianorilla lupasivat ihmetellä sitä, kun vein vaihtoon. Kesällä ajoin kuitenkin lähemmäs 20 000 km eikä kesärenkaissa näkynyt mitään outoa.
Kallistuksenvakain kääntyy maastossa itseään vastaan kun rajoittaa ulos joustoa, sen takia esimerkiksi jäykkä akseli on paras kunnon maastossa, samalla kun toinen puoli on ylhäällä, painaa jäykkä akseli toista puolta alaspäin parantaen pitoa.Kiitos. Tuota en ihan heti keksinyt että kallistuksenvakaaja auttaisi siihen että myös ylämäen puolella olevalle renkaalle tulisi sama paino/pito kuin alarinteen pyörälle. Ajatukset menee kauas alkuperäisestä liikennevaloissa sutimis skenaariosta mutta ymmärtääkseni offroad puolella kallistuksenvakaat irroitetaan ettei auto kallistele maastosta johtuvasta syystä niin paljoa ja joka nurkan joustovarat saadaan käyttöön. Jäykällä vakaajalla kori kallistuu mukana ja painopiste vielä enemmän alamäen puolella. Ehkä mä nyt olen ihan hukassa tämän skenaarion kanssa, lopputulos kuitenkin ettei merkittävää eroa synny normaaleilla teillä, lähinnä teoreettista neppailua.
Oletko vähän kapeampia katsonut? Contin VC 7 lähtisi varmaan n. 600 euroon 215/55 tai 215/60 koossa. Itse maksoin noista viime syksynä 519e 205/60R17 koossa.Pitäisi toiseen autoon ostaa uudet talvirenkaat. Ajattelin Nokian R3 kitkoja, mutta sitten katsoin ~800e hintaa 225/45R17 renkaille. Mahtaako mistään saada huokeemmin tuolle koolle mitään järkevää settiä?
Oletko vähän kapeampia katsonut? Contin VC 7 lähtisi varmaan n. 600 euroon 215/55 tai 215/60 koossa. Itse maksoin noista viime syksynä 519e 205/60R17 koossa.
Pitäisi toiseen autoon ostaa uudet talvirenkaat. Ajattelin Nokian R3 kitkoja, mutta sitten katsoin ~800e hintaa 225/45R17 renkaille. Mahtaako mistään saada huokeemmin tuolle koolle mitään järkevää settiä?
Kävin hakemassa renkaan Vianorilta, mutta eivät olleet ehtineet sitä tutkimaan sen enempää. Ottavat yhteyttä sitten, kun jotain selviää. Rengas oli ihan oikein päin enkä usko, että olisin sitä sudittelemalla saanut tuohon kuntoon. Suurin osa ajosta on kuitenkin maantieajoa.En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta koskee tämä ainakin talvirenkaita.
Minulla oli viime talvena Corsassa lähes uudet Nokian Nordman 7:t. Keväällä huomasin, että toinen etutengas oli kulunut todella paljon. Lamellit oli kuluneet lähes kokonaan tasaisesti koko renkaan alueelta sekä nastat oli poikki eikä ehjiä nastoja ollut kuin muutama jäljellä. Muut renkaat oli lähes uudenveroisia. Mikähän tuollaisen voisi aiheuttaa? Voisiko olla materiaalivirhe vai auton alustassa vikaa? Enpä tajunnut kuvaa ottaa siitä renkaasta, mutta Vianorilla lupasivat ihmetellä sitä, kun vein vaihtoon. Kesällä ajoin kuitenkin lähemmäs 20 000 km eikä kesärenkaissa näkynyt mitään outoa.
Näppärimmin löydät tyyppihyväksytyt koot traficom.fi omilta sivuilta auton tiedoista. Tietysti ohjekirjassakin saattaa olla.En itseasiassa ole kun en tiedä millaiset tuohon vanteelle sopii ja mahtuu pyörimään. Nykyiset on tuo 225/45R17.
Saahan noita nyt halvemmallakin, 10s Googletuksella n. 640€/sarja:Pitäisi toiseen autoon ostaa uudet talvirenkaat. Ajattelin Nokian R3 kitkoja, mutta sitten katsoin ~800e hintaa 225/45R17 renkaille. Mahtaako mistään saada huokeemmin tuolle koolle mitään järkevää settiä?
Hyvä vinkki. Kannattaa tosiaan ensin selvittää mitkä on auton vakiorengaskoot. Niistä voi toki hieman poiketa, kun tietää mitä tekee.Näppärimmin löydät tyyppihyväksytyt koot traficom.fi omilta sivuilta auton tiedoista. Tietysti ohjekirjassakin saattaa olla.
Mahdollisimman korkeaa ja kapeaa suosin itsekin talvirenkaissa, tosin nykyiseen autoon oli näillä kriteereillä tietysti sikahintainen rengaskoko tietenkin tarjolla.
Totta, ole oikeassa. Jännä koko tuo 225/45R17 - leveä, mutta aika pieni halkaisija.Mikä auto Blondiella on? Jos 225/45R17 (halk. 635 mm) on kokonaishalkaisijaltaan vakiokokoinen rengas niin tuolla aiemmin ehdotetut 215/55R17 (668 mm) ja varsinkin 215/60R17 (halk. 691 mm) on kokonaishalkaisijaltaan aivan liian isoja renkaita.
Mikä auto Blondiella on? Jos 225/45R17 (halk. 635 mm) on kokonaishalkaisijaltaan vakiokokoinen rengas niin tuolla aiemmin ehdotetut 215/55R17 (668 mm) ja varsinkin 215/60R17 (halk. 691 mm) on kokonaishalkaisijaltaan aivan liian isoja renkaita.
Hyvä vinkki. Kannattaa tosiaan ensin selvittää mitkä on auton vakiorengaskoot. Niistä voi toki hieman poiketa, kun tietää mitä tekee.
Saahan noita nyt halvemmallakin, 10s Googletuksella n. 640€/sarja:
Nokian Hakkapeliitta R3 Rengas Kitkarenkaat
Nokian Hakkapeliitta R3 Rengas Kitkarenkaat - Renkaatvaihtoon.fiwww.renkaatvaihtoon.fi
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.