- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 442
Tuohan on yleisin 17" koko, tyyliin yhtä yleinen kuin 205/55 R16.Totta, ole oikeassa. Jännä koko tuo 225/45R17 - leveä, mutta aika pieni halkaisija.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tuohan on yleisin 17" koko, tyyliin yhtä yleinen kuin 205/55 R16.Totta, ole oikeassa. Jännä koko tuo 225/45R17 - leveä, mutta aika pieni halkaisija.
Tuohan on yleisin 17" koko, tyyliin yhtä yleinen kuin 205/55 R16.
Ei niillä uusien renkaiden hinnalla kovin montaa erää lyhennetä uutta autoaSkoda octavia II RS. Täytyy katsoa mitä rekisteriote sanoo noista renkaista... kalliiksi tulee ostaa noin vanhaan autoon renkaita, mutta minkäs teet kun perse ei kestä kalliimpia autoja![]()
Jep. Kehä kun muuttuu sen max 5% niin kaikki hyvin. Itse aina katson mitä rinnakkaiskoot maksaa. Viime syksynäkin virallisen koon 215/55R17 Contin kitkat olisi olleet vajaat 700e mutta nuo 205/60R17 sai reiluun 500 euroon.Ja ihan hyvin voi ottaa 50 vaikka 45 olisi oikea jos ei löydy kokoa tai hintaero on kova. Ainoa muutos, että nopeusmittari näyttää tuolla tasan.
Niinpä, ja hyvät renkaat muutenkin ehkä järkevin investointi minkä voi mihinkään autoon käyttää. Etenkin jos sillä autolla on tarkoitus ajellakin vielä jonkin aikaa eikä panna heti myyntiin / vaihtoon.Ei niillä uusien renkaiden hinnalla kovin montaa erää lyhennetä uutta autoa![]()
Nordman RS2 = Nokian R eli kaksi sukupolvea vanha rengasmalli. Nimi on tässä mielessä harhaanjohtava. Eroa on tuon hintaeron edestä.Aika jyrkkä hintaero viime sukupolven Nokian kitkoilla vs uusin. (245/65/17)
Nordman RS2 554,76€ (1001 renkaat)
R3 857,92€ (renkaat vaihtoon)
Herää kysymys onko loppukäyttäjän havaittavissa olevaa eroa joka oikeuttaa 54% kalliimpaan hintaan...
Viime talven ajelin kyseenalaisilla GT radialin kitkoilla mutta eihän sitä mitään talvea ollutkaan, joten aivan sama mitä siellä alla pyöri. Täksi talveksi pistän vähän parempaa alle jos näyttää että taivaalta tulee jotain muutakin kuin vettä.
Nordman RS2 = Nokian R eli kaksi sukupolvea vanha rengasmalli. Nimi on tässä mielessä harhaanjohtava. Eroa on tuon hintaeron edestä.
Säästää < 50-100 e.Miten nuo kitkarenkaat kovettuu jos niitä pidetään vain varastossa? Ostin muuan vuosi sitten auton käytettynä jossa oli 5v ikäiset Nokian kitkat alla, pintaa oli hyvin mutta mitään ne ei pitäneet enää ja piti kuukauden sisään käydä ostamassa uudet talvirenkaat alle.Jos jotakuta muuta kiinnostaa niin Kärkkäisellä ainakin oli kohtuu hintaan Nokian Hakkapeliitta R2 renkaita, eli edellistä sukupolvea. Kysymäni koko 275/55-19 oli 2016 paistoleimalla eli ei ihan tuorein mutta ostin silti kun "halvalla" sai.
Ei se varmasti hyvää niille tee. Mutta jostain muistelen lukeneeni että oikein varastoituna säilyvät hyvinä pitkäänkin. Käytössä eivät taas lähellekkään sitä aikaa johtuen erilaisista rasituksista lämpö/mekaaninen/kemikaalit.Miten nuo kitkarenkaat kovettuu jos niitä pidetään vain varastossa? Ostin muuan vuosi sitten auton käytettynä jossa oli 5v ikäiset Nokian kitkat alla, pintaa oli hyvin mutta mitään ne ei pitäneet enää ja piti kuukauden sisään käydä ostamassa uudet talvirenkaat alle.
Tattis, pistin tilatenJos jotakuta muuta kiinnostaa niin Kärkkäisellä ainakin oli kohtuu hintaan Nokian Hakkapeliitta R2 renkaita, eli edellistä sukupolvea. Kysymäni koko 275/55-19 oli 2016 paistoleimalla eli ei ihan tuorein mutta ostin silti kun "halvalla" sai.
Tulikin jo tänään, R3 oli tuoreehkoa paistoa 10/18.Tattis, pistin tilatenR3 tosin, mutta halvalla lähti sekin.
Michelinin uutta X-ice snow mallia näkyis saavan ~750€ ja kovasti lupailevat pitoa myös kuluneena. Taitaa kallistua vaaka sinne suuntaan jos tästä talvi saadaan aikaiseksi...aika tylyjä hintoja nokialaisella kun pitää satku maksaa Micheliniäkin enemmän mikä ei ole halpismerkin maineessa...
Nykytalvirenkaissa ei muuten enää päde sama maksimaalisen pintapaineen teoria (mahdollisimman kapea rengas) koska pito luodaan pehmeän kulutuspinnan lamelleilla ja nastoilla, joita on paljon ja laajalla alueella ympäri kulutuspintaa. Ennen renkaat oli kovempia ja niissä oli pajon vähemmän, mutta isompia nastoja joten ne haluttiin purevan tien pintaan kapean renkaan korkeammalla pintapaineella. Ihan kuin ralliautojen piikkirenkaat vieläkin. Toisaalta ylileveääkään ei kannata laittaa, sillä se on iso haitta loskassa ajettaessa.

Renkaisiin kantaa ottamatta, sen autonhan voi nykyään käydä katsastamassa silloin itse haluaa ja saa vuoden/kaks leimaa. Eli sen ajankohdan pystyy tavallaan siirtämään kesärenkaille.katsastusaika osuu talvirenkaille
Salon nurkissa viime viikonloppuna emännän autoon ja omaan työpakuun. Pääasia, ettei ns. talvi pääse yllättämään, aivan sama jos olevinaan kuluvat turhaan.Oletteko pistäneet nastarenkaat alle jo etelässä?
Oletteko pistäneet nastarenkaat alle jo etelässä?
En huolehtisi tuosta. Omassa prutkussa on myös ollut otteessa rengaskokoja vaikka millä mitalla, mm. 235/45R17, 205/65R15 ja kaikkea tuolta väliltä, paitsi 205/50R17, joka on ollut alla olevien renkaiden koko. Ei ole mitään ongelmia ollut katsastuksessa, eikä oikeastaan pidäkään olla, sillä vierintähalkaisija on oikea ja renkaat muutenkin normaalit (ei venyt tms).Ja ettei menisi liian helpoksi, niin auton otteeseen on merkattu myös koko 235x45x17, sen perusteella pitäisi myös 215x50x17 olla sallittu (katsastusaika osuu talvirenkaille).
Huoh![]()
Itsellä autokaupan myötä kesärenkaina on alla all terrain -renkaat, jotka ovat hyväksytyt myös talvikäyttöön, joten ei ole kiirettä. Lapissa olin reissussa ensilumien sataessa, joten tuli todettua noi yllätävän hyviksi myös lumella ja jäällä. Varmaan jatkossakin otan tämmöiset kesäkumeiksi, kun kesäkäytössäkään ei ollut moittimista pidossa, rengasmelussa tai missään muussakaan.Oletteko pistäneet nastarenkaat alle jo etelässä?
Täällä sama, katsotaan miten uusi michelin toimii...Itsellä autokaupan myötä kesärenkaina on alla all terrain -renkaat, jotka ovat hyväksytyt myös talvikäyttöön, joten ei ole kiirettä. Lapissa olin reissussa ensilumien sataessa, joten tuli todettua noi yllätävän hyviksi myös lumella ja jäällä. Varmaan jatkossakin otan tämmöiset kesäkumeiksi, kun kesäkäytössäkään ei ollut moittimista pidossa, rengasmelussa tai missään muussakaan.
Joo, paitsi että auto jostain syystä kuraantuu taas, mistähän johtuu? Suolaa ei täällä etelässä todellakaan ole vielä käytetty (eli sitä on turha syytellä), mutta nastat kyllä ropisevat iloisesti. Innokkaimmat piikkifanit ovat ajelleet jo yli kk sulilla teillä täällä Helsingissäkin...Ja ei, ei ole nastojen rouhimaa asfalttipölyäkään sieraimiin tullut.
Ei nastoilla ja auton kuraantumisella ole mitään tekemistä keskenään. Aika kosteat kelit olleet ulkona ihan näin vinkkinä.Joo, paitsi että auto jostain syystä kuraantuu taas, mistähän johtuu? Suolaa ei täällä etelässä todellakaan ole vielä käytetty (eli sitä on turha syytellä), mutta nastat kyllä ropisevat iloisesti. Innokkaimmat piikkifanit ovat ajelleet jo yli kk sulilla teillä täällä Helsingissäkin...
Kosteena asfaltit tähän vuoden aikaan jo ilman vesisadettakin. Ja tuntumaa on kyllä itsellä ajamiseen, kun työmatka 65km/suunta pakettiautolla ja sitten työpäivä isolla autolla 150-500km/8-12h.Joo, paitsi että auto jostain syystä kuraantuu taas, mistähän johtuu? Suolaa ei täällä etelässä todellakaan ole vielä käytetty (eli sitä on turha syytellä), mutta nastat kyllä ropisevat iloisesti. Innokkaimmat piikkifanit ovat ajelleet jo yli kk sulilla teillä täällä Helsingissäkin...
Tuntuu, että ihmiset ovat menettäneet kaiken tuntuman ajamiseen, kun pelko talven tulosta on niin suuri, että talvirenkailla ajetaan varmuuden vuoksi kesäkeleissä. Ihan kuin auto jotenkin mystisesti karkaisi heti ojaan, jos yhtenä aamuna on keli nollassa.
Itsellä autokaupan myötä kesärenkaina on alla all terrain -renkaat, jotka ovat hyväksytyt myös talvikäyttöön, joten ei ole kiirettä. Lapissa olin reissussa ensilumien sataessa, joten tuli todettua noi yllätävän hyviksi myös lumella ja jäällä. Varmaan jatkossakin otan tämmöiset kesäkumeiksi, kun kesäkäytössäkään ei ollut moittimista pidossa, rengasmelussa tai missään muussakaan.
Minulla myös Michelinin CrossClimate renkaat ja odotan innolla että miten näillä tulee talvella toimeen. Aika pessimistesesti Tekniikan Maailma näistä totesi oikeita talvirenkaita vastaan (todella heikot, mutta silti aivan eri luokkaa kuin kesärenkaat), mutta jos nyt ekat räntäsateet näillä kokeilisi ja sitten vaihdan oikeat talvirenkaat.
Parit Nokian R2:t oli ja samaa löysyyttä niissäkin oli. R3:sta en ikinä kokeillut vaan vaihdoin Goodyear Ultragrippiin ja niihin oon ollut tyytyväinen.Olisi tarve ostaa uudet talvirenkaat. Kitkoihin olen päätynyt. On ollut nastoja ja kitkoja ja tuntuu, että pk-seudulle on turha nastoja enää ostella.
Ekat kitkarenkaat oli Nokian Q joskus 20 vuotta sitten ja sen muistan, että Civicin alla oli hyvät ja S80 Volvon alla samat ihan kauheat liian löysät, tuntui kuin oli rengas taittunut alle, 2 viikon jälkeen Volvon alla olevat vaihtui Michelinin kihloihin ja oli paljon "tukevammat"
Mietin onko nykyään tommosta "vaaraa" et olisi löysän tuntuinen rengas rungoltaan ? Nyt on taas isompi/raskaampi auto (Passat Alltrack)
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.