Talvirenkaat - yleisketju

Pitäisi toiseen autoon ostaa uudet talvirenkaat. Ajattelin Nokian R3 kitkoja, mutta sitten katsoin ~800e hintaa 225/45R17 renkaille. Mahtaako mistään saada huokeemmin tuolle koolle mitään järkevää settiä?


 
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta koskee tämä ainakin talvirenkaita.
Minulla oli viime talvena Corsassa lähes uudet Nokian Nordman 7:t. Keväällä huomasin, että toinen etutengas oli kulunut todella paljon. Lamellit oli kuluneet lähes kokonaan tasaisesti koko renkaan alueelta sekä nastat oli poikki eikä ehjiä nastoja ollut kuin muutama jäljellä. Muut renkaat oli lähes uudenveroisia. Mikähän tuollaisen voisi aiheuttaa? Voisiko olla materiaalivirhe vai auton alustassa vikaa? Enpä tajunnut kuvaa ottaa siitä renkaasta, mutta Vianorilla lupasivat ihmetellä sitä, kun vein vaihtoon. Kesällä ajoin kuitenkin lähemmäs 20 000 km eikä kesärenkaissa näkynyt mitään outoa.
Kävin hakemassa renkaan Vianorilta, mutta eivät olleet ehtineet sitä tutkimaan sen enempää. Ottavat yhteyttä sitten, kun jotain selviää. Rengas oli ihan oikein päin enkä usko, että olisin sitä sudittelemalla saanut tuohon kuntoon. Suurin osa ajosta on kuitenkin maantieajoa.
 
En itseasiassa ole kun en tiedä millaiset tuohon vanteelle sopii ja mahtuu pyörimään. Nykyiset on tuo 225/45R17.
Näppärimmin löydät tyyppihyväksytyt koot traficom.fi omilta sivuilta auton tiedoista. Tietysti ohjekirjassakin saattaa olla.
Mahdollisimman korkeaa ja kapeaa suosin itsekin talvirenkaissa, tosin nykyiseen autoon oli näillä kriteereillä tietysti sikahintainen rengaskoko tietenkin tarjolla.
 
Pitäisi toiseen autoon ostaa uudet talvirenkaat. Ajattelin Nokian R3 kitkoja, mutta sitten katsoin ~800e hintaa 225/45R17 renkaille. Mahtaako mistään saada huokeemmin tuolle koolle mitään järkevää settiä?
Saahan noita nyt halvemmallakin, 10s Googletuksella n. 640€/sarja:
 
Mikä auto Blondiella on? Jos 225/45R17 (halk. 635 mm) on kokonaishalkaisijaltaan vakiokokoinen rengas niin tuolla aiemmin ehdotetut 215/55R17 (668 mm) ja varsinkin 215/60R17 (halk. 691 mm) on kokonaishalkaisijaltaan aivan liian isoja renkaita.
Näppärimmin löydät tyyppihyväksytyt koot traficom.fi omilta sivuilta auton tiedoista. Tietysti ohjekirjassakin saattaa olla.
Mahdollisimman korkeaa ja kapeaa suosin itsekin talvirenkaissa, tosin nykyiseen autoon oli näillä kriteereillä tietysti sikahintainen rengaskoko tietenkin tarjolla.
Hyvä vinkki. Kannattaa tosiaan ensin selvittää mitkä on auton vakiorengaskoot. Niistä voi toki hieman poiketa, kun tietää mitä tekee.

Nykytalvirenkaissa ei muuten enää päde sama maksimaalisen pintapaineen teoria (mahdollisimman kapea rengas) koska pito luodaan pehmeän kulutuspinnan lamelleilla ja nastoilla, joita on paljon ja laajalla alueella ympäri kulutuspintaa. Ennen renkaat oli kovempia ja niissä oli pajon vähemmän, mutta isompia nastoja joten ne haluttiin purevan tien pintaan kapean renkaan korkeammalla pintapaineella. Ihan kuin ralliautojen piikkirenkaat vieläkin. Toisaalta ylileveääkään ei kannata laittaa, sillä se on iso haitta loskassa ajettaessa.
 
Täällä tarttis kans 225/45/17 uudet kitkat.

Kumhoa mainostetaan edullisena telkkarissa, mutta laittaako niitä kukaan odottaessa alle pkseudulla? En jaksa tilaa netistä satasen tai parin säästön takia.
 
Mikä auto Blondiella on? Jos 225/45R17 (halk. 635 mm) on kokonaishalkaisijaltaan vakiokokoinen rengas niin tuolla aiemmin ehdotetut 215/55R17 (668 mm) ja varsinkin 215/60R17 (halk. 691 mm) on kokonaishalkaisijaltaan aivan liian isoja renkaita.
Totta, ole oikeassa. Jännä koko tuo 225/45R17 - leveä, mutta aika pieni halkaisija.
 
Mikä auto Blondiella on? Jos 225/45R17 (halk. 635 mm) on kokonaishalkaisijaltaan vakiokokoinen rengas niin tuolla aiemmin ehdotetut 215/55R17 (668 mm) ja varsinkin 215/60R17 (halk. 691 mm) on kokonaishalkaisijaltaan aivan liian isoja renkaita.

Hyvä vinkki. Kannattaa tosiaan ensin selvittää mitkä on auton vakiorengaskoot. Niistä voi toki hieman poiketa, kun tietää mitä tekee.

Skoda octavia II RS. Täytyy katsoa mitä rekisteriote sanoo noista renkaista... kalliiksi tulee ostaa noin vanhaan autoon renkaita, mutta minkäs teet kun perse ei kestä kalliimpia autoja :D
 
Ja ihan hyvin voi ottaa 50 vaikka 45 olisi oikea jos ei löydy kokoa tai hintaero on kova. Ainoa muutos, että nopeusmittari näyttää tuolla tasan.
 
Skoda octavia II RS. Täytyy katsoa mitä rekisteriote sanoo noista renkaista... kalliiksi tulee ostaa noin vanhaan autoon renkaita, mutta minkäs teet kun perse ei kestä kalliimpia autoja :D
Ei niillä uusien renkaiden hinnalla kovin montaa erää lyhennetä uutta autoa ;)
 
Ja ihan hyvin voi ottaa 50 vaikka 45 olisi oikea jos ei löydy kokoa tai hintaero on kova. Ainoa muutos, että nopeusmittari näyttää tuolla tasan.
Jep. Kehä kun muuttuu sen max 5% niin kaikki hyvin. Itse aina katson mitä rinnakkaiskoot maksaa. Viime syksynäkin virallisen koon 215/55R17 Contin kitkat olisi olleet vajaat 700e mutta nuo 205/60R17 sai reiluun 500 euroon.
 
Aika jyrkkä hintaero viime sukupolven Nokian kitkoilla vs uusin. (245/65/17)

Nordman RS2 554,76€ (1001 renkaat)
R3 857,92€ (renkaat vaihtoon)

Herää kysymys onko loppukäyttäjän havaittavissa olevaa eroa joka oikeuttaa 54% kalliimpaan hintaan...

Viime talven ajelin kyseenalaisilla GT radialin kitkoilla mutta eihän sitä mitään talvea ollutkaan, joten aivan sama mitä siellä alla pyöri. Täksi talveksi pistän vähän parempaa alle jos näyttää että taivaalta tulee jotain muutakin kuin vettä.
 
Aika jyrkkä hintaero viime sukupolven Nokian kitkoilla vs uusin. (245/65/17)

Nordman RS2 554,76€ (1001 renkaat)
R3 857,92€ (renkaat vaihtoon)

Herää kysymys onko loppukäyttäjän havaittavissa olevaa eroa joka oikeuttaa 54% kalliimpaan hintaan...

Viime talven ajelin kyseenalaisilla GT radialin kitkoilla mutta eihän sitä mitään talvea ollutkaan, joten aivan sama mitä siellä alla pyöri. Täksi talveksi pistän vähän parempaa alle jos näyttää että taivaalta tulee jotain muutakin kuin vettä.
Nordman RS2 = Nokian R eli kaksi sukupolvea vanha rengasmalli. Nimi on tässä mielessä harhaanjohtava. Eroa on tuon hintaeron edestä.
 
Nordman RS2 = Nokian R eli kaksi sukupolvea vanha rengasmalli. Nimi on tässä mielessä harhaanjohtava. Eroa on tuon hintaeron edestä.

Ok hyvä tietää, Nordman ei siis jatkoon. :thumbsup:

Michelinin uutta X-ice snow mallia näkyis saavan ~750€ ja kovasti lupailevat pitoa myös kuluneena. Taitaa kallistua vaaka sinne suuntaan jos tästä talvi saadaan aikaiseksi...aika tylyjä hintoja nokialaisella kun pitää satku maksaa Micheliniäkin enemmän mikä ei ole halpismerkin maineessa...
 
Tuli alkuviikosta haettua Hakkapeliitta R3 alle saa nähdä miten nää kestää. Edelliset R2 oli jo ainakin 50k ajetut mutta kesti niin hyvin että ei kyllä merkkiä viitti vaihtaa. Alko jo vesisateella olla aika liukkaat.

Edit: 19" 245/40 koossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaksi talvea olleet alla Nokian R3 225/55 R16 (jos en väärin muista) ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Takaveto vielä jos sillä on merkitystä. 600e alle laitettuna noista joutui köyhtymään.
 
Hankookin W429 nastat lähdössä tilaukseen. Minkälaisia valmistusajankohtia olette saaneet Rehvid24, Renkaat24 tai Riekosta tilanneet?
 
Tilasin pari sarjaa Hankookin kitkoja Rehvid24 ja renkaat oli paistettu 2019 puolivälissä.
 
Renkaat24, syyskuun alussa tilasin Michelin X-Ice Snow ja niissä oli paistoaika toukokuussa 2020. Toki tuo taitaa olla uutuusmalli jota ei oikein voikaan olla viime vuotisena.
 
Onko kokemuksia eri kitkarenkasmerkeistä? Autona Seat Exeo -farkku, talvirenkaat 205/55R16. Pari talvea nyt menty Contin Vikingcontact6 -kumeilla ja ajokäytös asfaltilla ei ole miellyttänyt missään vaiheessa. Ohjautuvuus on jotenkin hidasta ja renkaat tuntuvat lötköiltä, vaikka painetta reilusti. Kesän suosituspaine taitaa olla edessä 2,4, eli talveksi 2,6. Käytännössä ajellut 2,9-3 paineilla, mikä vähän auttaa tilanteeseen.

Onko noissa renkaiden jäykkyyksissä eroja? Mielestäni edelliset kitkat (en vain muista mitkä) olivat jämäkämmät ajaa.
 
Katsele rengastesteissä kumin kovuutta; Conti on pehmeämpi kuin Goodyear esimerkiksi, joten ajettavuus sulalla ja väistöt menee löysemmin.
 
Moi,

olisiko suosituksia kitkoista? Vanhempi auto, jolla ajattelin ajaa yhden, max 2 talvea. Eli, ihan hirveästi ei kehtaisi renkaisiin sijoittaa. Toisaalta ihan halvinta kuraa ei myöskään viitsi hankkia ihan lasten turvallisuutta ajatellen. Joku merkkirengas varmaan, mutta ei tarvitse olla se kallein ja/tai testivoittaja. 195/65/15 -koko.

Edit:
esim. 1001renkaat :ssa
HANKOOK WINTER I*CEPT IZ2 W616 58e / kpl
NOKIAN NORDMAN RS2 66e / kpl
GOODYEAR ULTRA GRIP ICE 2 66e / kpl

Olisko noista joku?
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai tuossa 15” kokoluokassa oikeasti jää renkaanvalinta hinnasta kiinni :confused: Säästää < 50-100 e.

e: Kannattaa vilkaista muitakin kuin 1001, Nokian R3 ainakin oudon hintainen vrt. Rengas365. Contin 7 siellä 93 e, R3 83 e. Ihan eri tasolla kuin vanha RS2. Goodyear on halpa 1001:ssa, jos tuo on hintaluokka niin sillä menisin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jotakuta muuta kiinnostaa niin Kärkkäisellä ainakin oli kohtuu hintaan Nokian Hakkapeliitta R2 renkaita, eli edellistä sukupolvea. Kysymäni koko 275/55-19 oli 2016 paistoleimalla eli ei ihan tuorein mutta ostin silti kun "halvalla" sai.
 
Jos jotakuta muuta kiinnostaa niin Kärkkäisellä ainakin oli kohtuu hintaan Nokian Hakkapeliitta R2 renkaita, eli edellistä sukupolvea. Kysymäni koko 275/55-19 oli 2016 paistoleimalla eli ei ihan tuorein mutta ostin silti kun "halvalla" sai.
Miten nuo kitkarenkaat kovettuu jos niitä pidetään vain varastossa? Ostin muuan vuosi sitten auton käytettynä jossa oli 5v ikäiset Nokian kitkat alla, pintaa oli hyvin mutta mitään ne ei pitäneet enää ja piti kuukauden sisään käydä ostamassa uudet talvirenkaat alle.
 
Miten nuo kitkarenkaat kovettuu jos niitä pidetään vain varastossa? Ostin muuan vuosi sitten auton käytettynä jossa oli 5v ikäiset Nokian kitkat alla, pintaa oli hyvin mutta mitään ne ei pitäneet enää ja piti kuukauden sisään käydä ostamassa uudet talvirenkaat alle.
Ei se varmasti hyvää niille tee. Mutta jostain muistelen lukeneeni että oikein varastoituna säilyvät hyvinä pitkäänkin. Käytössä eivät taas lähellekkään sitä aikaa johtuen erilaisista rasituksista lämpö/mekaaninen/kemikaalit.
 
Jos jotakuta muuta kiinnostaa niin Kärkkäisellä ainakin oli kohtuu hintaan Nokian Hakkapeliitta R2 renkaita, eli edellistä sukupolvea. Kysymäni koko 275/55-19 oli 2016 paistoleimalla eli ei ihan tuorein mutta ostin silti kun "halvalla" sai.
Tattis, pistin tilaten :) R3 tosin, mutta halvalla lähti sekin.
 
Michelinin uutta X-ice snow mallia näkyis saavan ~750€ ja kovasti lupailevat pitoa myös kuluneena. Taitaa kallistua vaaka sinne suuntaan jos tästä talvi saadaan aikaiseksi...aika tylyjä hintoja nokialaisella kun pitää satku maksaa Micheliniäkin enemmän mikä ei ole halpismerkin maineessa...

Itsekin tilasin nuo Michelinit. Huomenna alle. Uskon että kestää paremmin kuin Nokialaiset.
 
Nykytalvirenkaissa ei muuten enää päde sama maksimaalisen pintapaineen teoria (mahdollisimman kapea rengas) koska pito luodaan pehmeän kulutuspinnan lamelleilla ja nastoilla, joita on paljon ja laajalla alueella ympäri kulutuspintaa. Ennen renkaat oli kovempia ja niissä oli pajon vähemmän, mutta isompia nastoja joten ne haluttiin purevan tien pintaan kapean renkaan korkeammalla pintapaineella. Ihan kuin ralliautojen piikkirenkaat vieläkin. Toisaalta ylileveääkään ei kannata laittaa, sillä se on iso haitta loskassa ajettaessa.

En missään nimessä tyrmää tätä kommenttiasi, mutta löytyykö tähän lisätietoa?

Aihe on sikäli ajankohtainen, että pitäisi hankkia uudet 17" nastarenkaat. Saab 9-5 Aeron vakiokoko on 225x45x17, mutta rekisteriotteessa on myös koko 205x50x17 ja näitä molempia olen talvella käyttänyt (225 oli Hankook I*Pike RS W419 ja 205 on nykyiset Conti IceContact 2).
Olen tykännyt enemmän kapeiden Contien ajotuntumasta, mutta eihän nuo renkaat kyllä ole keskenään vertailukelpoisia valmistusvuoden ja koon takia.

Mutta siihen ongelmaan: Olen tässä pähkäillyt Misukan X-Ice North 4, Conti IceContac 3 ja Hankook I*Pike RS2 W429 -renkaiden välillä. Mutta mikä koko?

X-Ice North 4 on niin uusi kumi runsaalla nastamäärällä, että järkeen kävisi tuo lamellien ja nastojen yhteisvaikutus, eli 225x45x17 siitä?
Hankook vaikuttaa vanhan koulukunnan kumilta, eli 205x50x17. Conti sekoili sen kuminastansa kanssa, mutta mikä on raadin mielipide nyt myynnissä olevasta versiosta, leveä vai kapea?

Ja ettei menisi liian helpoksi, niin auton otteeseen on merkattu myös koko 235x45x17, sen perusteella pitäisi myös 215x50x17 olla sallittu (katsastusaika osuu talvirenkaille).
Huoh :shifty:
 
Oletteko pistäneet nastarenkaat alle jo etelässä?
Salon nurkissa viime viikonloppuna emännän autoon ja omaan työpakuun. Pääasia, ettei ns. talvi pääse yllättämään, aivan sama jos olevinaan kuluvat turhaan.
Vaikka viime "talvenakaan" ei etelässä ollut kun pari hassua päivää, jolloin talvirenkaat oli hyvä olla, niin parempi vaihdella ajoissa, kun päätyä uutisin.
Eikä kiinnosta sääennustuksia kytätä, saatika ehtoolla pimeässä töiden jälkeen vaihdella nastoja alle. Ompa ainakin hyvissä ajoin renkaat, joilla pääsee ja pysähtyy.

Ja ei, ei ole nastojen rouhimaa asfalttipölyäkään sieraimiin tullut.
 
Ja ettei menisi liian helpoksi, niin auton otteeseen on merkattu myös koko 235x45x17, sen perusteella pitäisi myös 215x50x17 olla sallittu (katsastusaika osuu talvirenkaille).
Huoh :shifty:
En huolehtisi tuosta. Omassa prutkussa on myös ollut otteessa rengaskokoja vaikka millä mitalla, mm. 235/45R17, 205/65R15 ja kaikkea tuolta väliltä, paitsi 205/50R17, joka on ollut alla olevien renkaiden koko. Ei ole mitään ongelmia ollut katsastuksessa, eikä oikeastaan pidäkään olla, sillä vierintähalkaisija on oikea ja renkaat muutenkin normaalit (ei venyt tms).

Muistaakseni rengaskokoa saa myös muuttaa ilman muutoskatsastusta jonkin verran. Rajat taisi ollu leveyteen 30 mm ja vanteen kokoon yksi tuuma.
 
Oletteko pistäneet nastarenkaat alle jo etelässä?
Itsellä autokaupan myötä kesärenkaina on alla all terrain -renkaat, jotka ovat hyväksytyt myös talvikäyttöön, joten ei ole kiirettä. Lapissa olin reissussa ensilumien sataessa, joten tuli todettua noi yllätävän hyviksi myös lumella ja jäällä. Varmaan jatkossakin otan tämmöiset kesäkumeiksi, kun kesäkäytössäkään ei ollut moittimista pidossa, rengasmelussa tai missään muussakaan.
 
Itsellä autokaupan myötä kesärenkaina on alla all terrain -renkaat, jotka ovat hyväksytyt myös talvikäyttöön, joten ei ole kiirettä. Lapissa olin reissussa ensilumien sataessa, joten tuli todettua noi yllätävän hyviksi myös lumella ja jäällä. Varmaan jatkossakin otan tämmöiset kesäkumeiksi, kun kesäkäytössäkään ei ollut moittimista pidossa, rengasmelussa tai missään muussakaan.
Täällä sama, katsotaan miten uusi michelin toimii...
 
Ja ei, ei ole nastojen rouhimaa asfalttipölyäkään sieraimiin tullut.
Joo, paitsi että auto jostain syystä kuraantuu taas, mistähän johtuu? Suolaa ei täällä etelässä todellakaan ole vielä käytetty (eli sitä on turha syytellä), mutta nastat kyllä ropisevat iloisesti. Innokkaimmat piikkifanit ovat ajelleet jo yli kk sulilla teillä täällä Helsingissäkin...

Tuntuu, että ihmiset ovat menettäneet kaiken tuntuman ajamiseen, kun pelko talven tulosta on niin suuri, että talvirenkailla ajetaan varmuuden vuoksi kesäkeleissä. Ihan kuin auto jotenkin mystisesti karkaisi heti ojaan, jos yhtenä aamuna on keli nollassa.
 
Joo, paitsi että auto jostain syystä kuraantuu taas, mistähän johtuu? Suolaa ei täällä etelässä todellakaan ole vielä käytetty (eli sitä on turha syytellä), mutta nastat kyllä ropisevat iloisesti. Innokkaimmat piikkifanit ovat ajelleet jo yli kk sulilla teillä täällä Helsingissäkin...
Ei nastoilla ja auton kuraantumisella ole mitään tekemistä keskenään. Aika kosteat kelit olleet ulkona ihan näin vinkkinä.
 
Joo, paitsi että auto jostain syystä kuraantuu taas, mistähän johtuu? Suolaa ei täällä etelässä todellakaan ole vielä käytetty (eli sitä on turha syytellä), mutta nastat kyllä ropisevat iloisesti. Innokkaimmat piikkifanit ovat ajelleet jo yli kk sulilla teillä täällä Helsingissäkin...

Tuntuu, että ihmiset ovat menettäneet kaiken tuntuman ajamiseen, kun pelko talven tulosta on niin suuri, että talvirenkailla ajetaan varmuuden vuoksi kesäkeleissä. Ihan kuin auto jotenkin mystisesti karkaisi heti ojaan, jos yhtenä aamuna on keli nollassa.
Kosteena asfaltit tähän vuoden aikaan jo ilman vesisadettakin. Ja tuntumaa on kyllä itsellä ajamiseen, kun työmatka 65km/suunta pakettiautolla ja sitten työpäivä isolla autolla 150-500km/8-12h.
Ja muutaman kerran on se musta jää päässyt yllättämään, vahinkoa ei ole tullut, mutta muutama ylimääräinen sydämenlyönti.

Ps. ainakin täällä etelässä(salo-turku) on suolaa levitelty. 2 kertaa ajanut suola-auton perässä/ohi, ja oli sirotin päällä.
Ja myös pari kertaa asfaltilla olleista jäljistä nähnyt, että suolaa levitetty. Ja ne jäljet on siis niitä kummallisia kiekuroita asfaltissa, eli märässä asfaltissa kuivia Z-mallin kiekuroita.
Tämän tiedän ihan siitä, että olen itse tienhoitoautoa ajanut.
 
Eipä auto kesällä märälläkään kelillä asfaltilla ajellessa kuraannu ollenkaan samassa määrin kuin mitä nyt viime viikkoina, ei vaikka sataisi viikon putkeen. Mulla saattaa kesällä mennä helposti parikin kuukautta, etten pese autoa ollenkaan, kun en ole mikään autonpesufani. Pölyinenhän autosta ennen pitkää kesälläkin tulee, mutta ei kurainen ellei tule päädyttyä jonnekin mutaiselle tielle.

Nyt kun asiaa miettii niin olisi mielenkiintoista tietää miksi syksyllä on kuraisempaa märkien kelien aikaan kuin esim. kesällä? Kesäaikana ilmankosteus ainakin on yleisesti ottaen alempi ja maa kuivuu sateiden välissä ja lisäksi aurinkokin kuivattaa. Kasvillisuuskin imee vettä melkoisia määriä ja tietysti aluskasvillisuus myös sitoo maa-aineksia.

Osa vaikutuksesta autoilijan näkökulmasta kyllä varmasti johtuu myös talvirenkaista. Jonnekinhan se nastojen irti repimä pöly kuitenkin menee ja kosteassa kelissä ei ainakaan kovin kauas.
 
Liekkö autot tuovat näin kostealla kelillä sitä kuraa mukanansa, esim. sorateiltä. Ja muutenkin kostealla se pöly makaa asfaltilla ja nousee sitten ajaessa pitkin kylkiä.
Kesällä heti sateen jälkeen kaikki kuivuu, jolloin se kura muuttuu hienojakoiseksi pölyksi, ja sitähän jokainen löytää varsinkin juuri vahatulta pinnalta, ihan kattoa myöten.
Vaikka ei nastarengaskausi olisikaan.
 
Itsellä autokaupan myötä kesärenkaina on alla all terrain -renkaat, jotka ovat hyväksytyt myös talvikäyttöön, joten ei ole kiirettä. Lapissa olin reissussa ensilumien sataessa, joten tuli todettua noi yllätävän hyviksi myös lumella ja jäällä. Varmaan jatkossakin otan tämmöiset kesäkumeiksi, kun kesäkäytössäkään ei ollut moittimista pidossa, rengasmelussa tai missään muussakaan.

Minulla myös Michelinin CrossClimate renkaat ja odotan innolla että miten näillä tulee talvella toimeen. Aika pessimistesesti Tekniikan Maailma näistä totesi oikeita talvirenkaita vastaan (todella heikot, mutta silti aivan eri luokkaa kuin kesärenkaat), mutta jos nyt ekat räntäsateet näillä kokeilisi ja sitten vaihdan oikeat talvirenkaat.
 
Talvirenkaiden allelaittoa varhain syksyllä tai siihen suuntaan puoltaa ilman kosteus ja sateet. Keväällä ilma on taas kuivempaa ja näin renkaiden kuluma suurempaa. Silloin voi miettiä ottaako talvinakit ajoissa pois alta. Kitkarenkailla ei ole ihan niin tarkkaa. Koska kitkarenkaan kumiseos on pehmeää, niin niillä ei pitäisi ajaa yli +15 C keleillä.
 
Minulla myös Michelinin CrossClimate renkaat ja odotan innolla että miten näillä tulee talvella toimeen. Aika pessimistesesti Tekniikan Maailma näistä totesi oikeita talvirenkaita vastaan (todella heikot, mutta silti aivan eri luokkaa kuin kesärenkaat), mutta jos nyt ekat räntäsateet näillä kokeilisi ja sitten vaihdan oikeat talvirenkaat.

Itellä crossclimatet awd volvossa ja kyllä niillä kevyen loskan ja ensilumen selviää mutta ei yhtää enempää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom