Talvirenkaat - yleisketju

Nyt on parina iltana ollut paikoin todella liukasta ja päässyt kokeilemaan ensimmäistä kertaa uusia Pirellin kitkoja.

Muuten nuo ovat hiljaisemmat kuin Michelin Primacy 4 -kesärenkaat, mutta pieni ujellus kuuluu joillakin pinnoilla. Kuitenkin miellyttävän matala rengasmelu ja ihan eri tasoa nastoihin verrattuna. 205/60/16 koossa 2.6 barin paineilla ei mitenkään erityisen löysät. Passatin alusta ei muutenkaan ole mikään jäykäksi viritetty, vaan mukavuuspainotteinen, niin ihan hyvin sopii nuo renkaat sen kanssa.

Jääpito huoletti vähän, kun aina ollut nastoja, mutta näköjään oli turha huolenaihe. Alkuun oli suorastaan hämmentävä tunne, kun paikaltaan lähtiessä suti jäällä ja ei kuulunut tuttua nastojen rohinaa. Vielä enemmän hämmensi, miten hyvin nuo löysivät pitoa ihan peilijäältäkin. Äsken piti jättää auto bussipysäkille ja mennä jalkaisin toteamaan, että kunnon vauhdeilla kengät liukuivat maantiellä monta metriä eteenpäin, kun oli niin liukasta. Silti pidon kanssa ei mitään ongelmaa. Alkuun kiiltäviin mutkiin oli pelottava ajaa, mutta jossain vaiheessa oppi, ettei niitä tarvitse noilla renkailla pelätä. Sivuttaispidon rajoja tuli myös kokeiltua ja todella rauhallisesti käyttäytyivät ihan joka tilanteessa.

Jää- ja asfalttiominaisuuksien perusteella ei siis ole nastoja yhtään ikävä. Lumikelejä odotellessa, mutta lumella noiden renkaiden pitäisi vielä paremmin päästä loistamaan :)
 
"Welcome child, to your new path of enlightment. Your journey has just begun..."

Uusien juttujen kokeileminen kannattaa, on se sitten lapsena ruokapöydässä, nuorena sängyssä tai keski-ikäisenä rengasliikkeessä. :tup:
 
Tarkkaa on jo ajo kesärenkailla, ainakin Tampereella. Lauantaina pystyi ajamaan ilman mitään ongelmia, mutta sitten sunnuntaina jäätyi ja oli jo parempi pysyä pois liikenteestä, samoin nyt tiistaina. Loppuviikosta on taas luvattu +6 joten eiköhän leffaa pääse katsomaan. Työkaveri ajoi vielä tänään kesärenkailla töihin, mutta itse en kyllä olisi enää ajellut, sen verran alkaa olla jo riskialtista puuhaa. Tarkasti pitää säätiedotuksia kyllä seurata, mutta esim viime vuonna olisi voinut joulukuussakin ajaa kesärenkailla, että aika lottoa on. Itse aattelin pitää auton ajossa siihen asti, kun se on turvallista ja sitten kesäauto pitää laittaa talvilepoon.
 
Suolaa ainakin täällä etelässä ollut pari viikkoa teillä niin saatanasti että luulis olevan sydän talvi. Mutta marras-lokakuun taite vasta menossa. Ei tartte vielä pitkään aikaan murehtua että talvikumit tarttis laittaa alle. Jos suola tiessä ei riitä niin sitä varisee auton kyljistä (toivottavasti) takaisin tielle.
 
Ei ainakaan itä Tampereella ollut vaikeuksia kesärenkailla ajaa. Pakkasta oli -3, mutta tiet suurimaksi osaksi kuivia niin ei mitään ongelmaa ajella töihin. Vaihdetaan talvirenkaat sitten kun säätiedotukset lupailee kelin jäävän pakkaselle.
 
Onkohan poliisi ottanut millaisen linjan tämän uuden lain myötä sakotuksen suhteen? Eli alkaako heti sakot viuhumaan jos ajelee jäisellä tiellä kesärenkailla vai tuleeko ensin huomautuksia.
 
Mun käsitys on, että sakkoa tulee. Lisäksi, jos tie tosiaan on jäinen, niin auto jää siihen odottamaan joko talvirenkaiden vaihtoa tai tien sulamista.
 
Olisi tarve ostaa uudet talvirenkaat. Kitkoihin olen päätynyt. On ollut nastoja ja kitkoja ja tuntuu, että pk-seudulle on turha nastoja enää ostella.
Ekat kitkarenkaat oli Nokian Q joskus 20 vuotta sitten ja sen muistan, että Civicin alla oli hyvät ja S80 Volvon alla samat ihan kauheat liian löysät, tuntui kuin oli rengas taittunut alle, 2 viikon jälkeen Volvon alla olevat vaihtui Michelinin kihloihin ja oli paljon "tukevammat"
Mietin onko nykyään tommosta "vaaraa" et olisi löysän tuntuinen rengas rungoltaan ? Nyt on taas isompi/raskaampi auto (Passat Alltrack)


Hankook Winter i*cept iZ2 W616 renkaita oon miettinyt. Duunikaveri kehui Kumho KW31 kitkoja. Onkohan jompikumpi selvästi parempi?
Koko tulisi olemaan 215/55-17

10 vuoden sisällä on ollut Continentalin nastaa ja kitkaa, mutta niitä ei nyt saa suhteilla/järkevään hintaan niin ne on pois laskuista. Jos ois työsuhdeauto niin Contit varmaan tulis.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarve ostaa uudet talvirenkaat. Kitkoihin olen päätynyt. On ollut nastoja ja kitkoja ja tuntuu, että pk-seudulle on turha nastoja enää ostella.
Ekat kitkarenkaat oli Nokian Q joskus 20 vuotta sitten ja sen muistan, että Civicin alla oli hyvät ja S80 Volvon alla samat ihan kauheat liian löysät, tuntui kuin oli rengas taittunut alle, 2 viikon jälkeen Volvon alla olevat vaihtui Michelinin kihloihin ja oli paljon "tukevammat"
Mietin onko nykyään tommosta "vaaraa" et olisi löysän tuntuinen rengas rungoltaan ? Nyt on taas isompi/raskaampi auto (Passat Alltrack)
Parit Nokian R2:t oli ja samaa löysyyttä niissäkin oli. R3:sta en ikinä kokeillut vaan vaihdoin Goodyear Ultragrippiin ja niihin oon ollut tyytyväinen.

Itse en luota siihen jos joku sanoo, että hyvä talvirengas pidoltaan. Olosuhteet vaihtelee niin paljon, että noissa menen ihan testien perusteella.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ei ainakaan itä Tampereella ollut vaikeuksia kesärenkailla ajaa. Pakkasta oli -3, mutta tiet suurimaksi osaksi kuivia niin ei mitään ongelmaa ajella töihin. Vaihdetaan talvirenkaat sitten kun säätiedotukset lupailee kelin jäävän pakkaselle.
Sama täällä Etelä-Vantaalla, kunhan nyt tulis edes useamman päivän kestäviä yöpakkasia niin viittis laittaa nastat tulille.
 
Tuota en ymmärrä miksi kannattaa venyttää viime tinkaan talvirenkaiden vaihto. Ei talvirenkaat siinä parissa kolmessa viikossa sulalla kelillä miksikään mene. Muutenkin saattaa olla iso osa talvesta plussalla.
Hyvissä ajoin kun vaihtaa niin ei tarvi pelätä aamun liukkaita kelejä. Tai jos pidempää matkaa ajaa niin yllättävää mustaa jäätä jossain välissä.
Mulla on ollut jo noin kuukauden talvirenkaat alla, ja on tässä sattunut useita pakkasaamuja vaikka suurin osa päivistä on ollut plussalla. Onhan se vähän karua ajella 10 asteen lämpötiloilla talvirenkailla mutta minkäs Suomen keleille voi :)
 
Ehkei tässä joka päivä ole talvirengas keli muttei kesärengaskelikään, eikös se ole ihan tutkimuksissa todettu että alle +7 asteessa ei kesärengas enää toimi. Jotenkin tähän suuntaan oli artikkeleita tuossa viime vuonna.
 
Samat artikkelit luin myös ja perusteluna oli muistaakseni niinkin yksinkertainen juttu kuin, että kesärenkaan seos on kovempi kuin talvirenkaat.

Toki tänään olin itsekkin vielä huonoilla kesärenkailla liikenteessä ja ei täällä Kanta-Hämeessä ollut enää paras vaihtoehto. Toki ei nyt ollut järkyttävän liukastakaan. Taidan silti heittää viikonloppuna talvirenkaat alle ja koittaa miltä nastat tuntuu 5 kitkavuoden jälkeen(tuli auton mukana).
 
Olisi tarve ostaa uudet talvirenkaat. Kitkoihin olen päätynyt. On ollut nastoja ja kitkoja ja tuntuu, että pk-seudulle on turha nastoja enää ostella.
Ekat kitkarenkaat oli Nokian Q joskus 20 vuotta sitten ja sen muistan, että Civicin alla oli hyvät ja S80 Volvon alla samat ihan kauheat liian löysät, tuntui kuin oli rengas taittunut alle, 2 viikon jälkeen Volvon alla olevat vaihtui Michelinin kihloihin ja oli paljon "tukevammat"
Mietin onko nykyään tommosta "vaaraa" et olisi löysän tuntuinen rengas rungoltaan ? Nyt on taas isompi/raskaampi auto (Passat Alltrack)

Uusi Conti 7 (225/45/17) ei ole tuntunut mitenkään olennaisesti löysemmältä kuin esim. vielä pari viikkoa sitten alla olleet Nokian kesärenkaat, tosin mitään rata-ajoa tai mutkateiden ennätyksiä en ole ajanutkaan. Juuri tänään ihmettelin että oikeastaan mihinkään ajossa tuntuvaan asiaan ei talvirenkaiden vaihtaminen ole mieleen jäävällä tavalla vaikuttanut. Yllättävän kovan tuntuinen rengas on tuo Conti ennemminkin ollut. Rengasliikkeen näkemys sopivista rengaspaineista on jäänyt kyllä tarkastamatta, voihan olla että ovat laittaneet sen mukaan kuin mitä suositellaan täydelle 5 hengen kuormalle. Veikkaan että kohtalainen merkitys on auton painon ja rengaspaineiden lisäksi kyllä myös rengaskoolla.
 
Onkohan poliisi ottanut millaisen linjan tämän uuden lain myötä sakotuksen suhteen? Eli alkaako heti sakot viuhumaan jos ajelee jäisellä tiellä kesärenkailla vai tuleeko ensin huomautuksia.
Mun käsitys on, että sakkoa tulee. Lisäksi, jos tie tosiaan on jäinen, niin auto jää siihen odottamaan joko talvirenkaiden vaihtoa tai tien sulamista.
Tästä olikin Iltalehdessä juttu:
"– Jos kuljettaja tavataan liukkaista tai lumisista olosuhteista, lähdemme siitä, että se on puhtaasti kuljettajan vastuulla. Kuljettaja vastaa seuraamuksista, jotka ovat tässä vaiheessa talvirengaskautta pitkälti sakkorangaistuksia. Ei tästä enää huomautuksella selviä. Poliisipartiolla on toki yksittäistapauksessa mahdollisuus arvioida rangaistusta. "
 
Ei ainakaan itä Tampereella ollut vaikeuksia kesärenkailla ajaa. Pakkasta oli -3, mutta tiet suurimaksi osaksi kuivia niin ei mitään ongelmaa ajella töihin. Vaihdetaan talvirenkaat sitten kun säätiedotukset lupailee kelin jäävän pakkaselle.
Se oli enemmänkin onnekasta sattumaa, kun siellä päin oli nyt vähän viileämpi ja kuivempi. Tai sitten johtuu siitä, että liukkainta on vasta iltaisin ja yöllä. Kyllä Tampereella on jo ihan selkeästi talvirengaskausi parin edellisen vuorokauden perusteella, vaikka paikoin onkin kesäkeli.

Itäpuolella ja keskustassa tuntui olevan parempi keli, Nokialla ja Pirkkalassa päin paikoin jäisen liukasta. Lempäälässä oli joku ajanut ihan tavallisessa ramppikaarteessa moottoritieltä ulos mustan jään (ja tohelointinsa) takia. Jokseenkin kaikkia kovan pinnan kelejä oli samoilla seuduilla tänään, viime yönä ja eilen. Vesilahden ja Sastamalan suunnalla on jäisiä maanteitä juuri nytkin. Kuivasta märän ja mustan jään kautta tavallisempaan ohuesti jäiseen talviseen. Ei mitään ääriliukasta löytynyt, vaikka musta jää paikoin hyvin liukasta. Harvoin oikeasti liukasta maltilla löytyykään, jos on alla tarpeeksi hyvät talvirenkaat. Alle kympin ajettu Nokian 9 otti taas kiinni kuin tauti, mustat pyöreät(ei tullut katsottua kuin että pintaa on paljon ja muutama nastakin vielä) vain kohtuullisesti. Enemmän ongelmallista nyt on ollut paikallisesti vaihteleva pimeyden, sumun, märkien tienpintojen ja häikäisyvalollisten kanssa-autoilijoiden yhteisvaikutuksena syntyvä erittäin huono näkyvyys.

Reilut pari viikkoa olen jo Pirkanmaalla ajellut pelkästään talvipyörillä. Välillä harmitti, kun lämpötila nousi jo liiaksikin pehmeää rengasta ajatellen, mutta muuten ei niin haittaa näillä ajomäärillä.
 
Moi,

olisiko suosituksia kitkoista? Vanhempi auto, jolla ajattelin ajaa yhden, max 2 talvea. Eli, ihan hirveästi ei kehtaisi renkaisiin sijoittaa. Toisaalta ihan halvinta kuraa ei myöskään viitsi hankkia ihan lasten turvallisuutta ajatellen. Joku merkkirengas varmaan, mutta ei tarvitse olla se kallein ja/tai testivoittaja. 195/65/15 -koko.

Edit:
esim. 1001renkaat :ssa
HANKOOK WINTER I*CEPT IZ2 W616 58e / kpl
NOKIAN NORDMAN RS2 66e / kpl
GOODYEAR ULTRA GRIP ICE 2 66e / kpl

Olisko noista joku?
Tilasin sitten sunnuntaina 1001:sta noi Goodyearit ja tänään tuli aamulla kotiin. Paistoleima oli 4218, eli ei nyt ihan uudet, mut kaippa noilla ajelee kun halvalla sai :)
 
Hankookin W429 nastat lähdössä tilaukseen. Minkälaisia valmistusajankohtia olette saaneet Rehvid24, Renkaat24 tai Riekosta tilanneet?
Sunnuntaina tilattu, torstaina renkaat suoraan liikkeessä. Paistoajankohta 2520. Ainut pieni puljaus tuli kun jokainen rengas oli oma pakettinsa ja joutui soittelemaan, että kaikkien toimitus yhdellä kertaa. Olisi muuten jakelussa jakautunut eri päiville.
 
Jaahas nyt alkaa sitten uusien talviklemmien osto ja haku, osa näyttää täällä tilanneen 1001renkaat ja rengas-onlinesta, tuleeko muite paikkoja mieleen kellään ja kokemuksia esim tuosta 1001sta, näyttäis olevan halvempi kuin rengas-online, Renkaita sais myös suositella mutta otetaan huomioon semmonen että asun Raumalla ja täällä on suomen tylsimmät talvet, monesti menee talvet jopa ilman lunta, eli kitka varmaan olisi fiksuin, lisäksi tuo koko on näköjään maailman epäonnisin koko koska kaikki perus hyvät renkaat on aivan pirusti kalliimpia kuin peruskoot...
 
Viimeksi muokattu:
Mikä koko ensinnäkin? Voit huoletta muuttaa 5 yksikköä profiilia ja 10 leveyttä eli 55 profiilista vaikka 60 tai 50 jos hinta helpottuu ja 215 205/225 leveyttä.

Cheap Tyres Discount Tyres Buy Tyres Online vielä kun UK on nimellisesti osa EU:ta.
Unohtui se lisätä kun muokkasin viestiä niin poistin, eli vanne on 7 leveä, 205/45 17, nyt ollut alla 215/45 17

tätä nyt tässä katellut: Rengas Nokian 215/50 R17 95V XL, 3PMSF | WR Snowproof P | 1001Renkaat.com
 
Nuo evo2 hankookit ei sitten ainakaan ole kunnon pohjoismaiset kitkat joten niiltä ei kannata kauheasti odottaa.
 
Hups joo. :nb:

Goodyearin Ultragripit näytti olevan ~150€/kpl luokkaa, jotka ainakin on hyvät tänne rannalle. Ei ehkä enää ihan niin rajut pitämään kuin uusimmat Contit, mutta riittävät ja hyvä ajaa just näilläkin keleillä.
 
Hups joo. :nb:

Goodyearin Ultragripit näytti olevan ~150€/kpl luokkaa, jotka ainakin on hyvät tänne rannalle. Ei ehkä enää ihan niin rajut pitämään kuin uusimmat Contit, mutta riittävät ja hyvä ajaa just näilläkin keleillä.

Itse sain perjantaina alle 205/55r16 Goodyearit (550e alle laitettuna) ja on kyllä sulalla kelillä paremmat ajaa kuin edelliset Contin vikingcontact6. Ehkä testailen vielä pikkusen nostaa paineita rengasliikkeen laittamista 2,5bar, mutta jo nyt varsin tyytyväinen.
 
Snowproof on just saksankitka. Joillekin riittää, itse en lähtis... R3 on "meidän" talvirengas valikoimassaan.

Jos ajaa aina asfaltilla ja osaa olla "kelivarovainen" "jos" tulee lunta enemmälti ettei aurat ihan ehdi aina poistamaan niin riittää nekin. Märän kelin renkaana paremmat kuin R3, mutta riskinä on ne todelliset talvikelit ja pakkanen.
 
Snowproof on just saksankitka. Joillekin riittää, itse en lähtis... R3 on "meidän" talvirengas valikoimassaan.

Jos ajaa aina asfaltilla ja osaa olla "kelivarovainen" "jos" tulee lunta enemmälti ettei aurat ihan ehdi aina poistamaan niin riittää nekin. Märän kelin renkaana paremmat kuin R3, mutta riskinä on ne todelliset talvikelit ja pakkanen.
Noh ajan varmaankin 99.9% asfaltilla ja Raumalla tosissaan on aika surkeat talvet, joskus on lunta, loskaa kai enemmän, mustaajäätä semiharvoin, nyt olen ajellut jo 10v vanhoilla nokian hakkapeliitta 4sillä joista nastat umpipyöreitä, ajan todella vähän joten siksi ovat kestäneet niin kauan, edelleen pintaa on mutta jo pari vuotta ajatellut että vois kai ne vaihdella. Todellista talvea ei täällä ole nähty vuosikymmeneen, mikä on sääli koska tykkään talvisin ajelusta sivuttain :) joka vain sattuu olevan harvinaista herkkua nykyään täällä.

pääasiassa raumalla tien pinta on vain märkä ja plussalla ollaan suurinosa talvesta
 
Noh ajan varmaankin 99.9% asfaltilla ja Raumalla tosissaan on aika surkeat talvet, joskus on lunta, loskaa kai enemmän, mustaajäätä semiharvoin, nyt olen ajellut jo 10v vanhoilla nokian hakkapeliitta 4sillä joista nastat umpipyöreitä, ajan todella vähän joten siksi ovat kestäneet niin kauan, edelleen pintaa on mutta jo pari vuotta ajatellut että vois kai ne vaihdella. Todellista talvea ei täällä ole nähty vuosikymmeneen, mikä on sääli koska tykkään talvisin ajelusta sivuttain :) joka vain sattuu olevan harvinaista herkkua nykyään täällä.

pääasiassa raumalla tien pinta on vain märkä ja plussalla ollaan suurinosa talvesta

Itse ajan Eurajoki-Rauma-Eurajoki väliä pelkästään niin sen takia hain viime vuonna Rauman rengasmarketista nordexx wintersafet 300€ ja oon nyt ajanut kesänki niillä pintaa oli 5mm? Koko oli 225/45/17. Viime talvena taisin kerran luistella yöllä 8 tiellä kun oli koko matkan mustassa jäässä, autona on Toyota Caldina missä ei ole mitään ajonvakautuksia. Jos ne nyt tämän talven menisi niin sitten on ihan ok hinta.
 
Vaikka iso osa tuntuu olevan ennustajia ammatiltaan niin suosittelisin niitä kitkarenkaita ettei tarvitse murehtia mitä se viikko, kaksi "turhan aikaisin" alle vaihdetuille piikeille tekee. (ei mitään)


Suuri määrä suomalaisia aikoo lykätä talvirenkaiden vaihtamista – voi johtaa karuun vakuutusyhtiön päätökseen
16.11.202011:28AUTOLIIKENNE
@


Vakuutusyhtiön mukaan auton kaskovakuutuksen korvauksia saatetaan alentaa, jos väärä rengasvalinta tai renkaiden selkeästi huono kunto on johtanut vahinkoon.
Lukuaika noin 1 min
Vakuutusyhtiö Ifin kyselyn mukaan joka viides Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa asuva autoilija on kertonut, että aikoo vaihtaa talvirenkaat edellisvuosia myöhemmin. Lähes yhtä moni on suunnitellut tekevänsä niin myös Satakunnassa, Päijät-Hämeessä ja Kymenlaaksossa. Ifin kyselyyn vastasi noin 20 000 suomalaista autoilijaa loka-marraskuussa.

Viime kesänä voimaan tullut uusi tieliikennelaki toi muutoksen, joka liittyy talvirenkaiden vaihtamiseen. Aiemmin talvirenkaita piti käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nyt talvirenkaita pitää käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

If arvioi, että eteläisessä Suomessa talvirenkaiden vaihtoa voi olla tänä vuonna kiusaus viivytellä, koska kalenteriperusteinen pakko on poistettu.


”Ei kannata odottaa sinne aivan viimeiseen asti. Kun säät väistämättä jossain vaiheessa kylmenevät tai Etelä-Suomeen luvataan talven ensimmäistä lumisadetta, tyypillisesti renkaiden vaihtopisteet ruuhkautuvat eikä talvirenkaita saakaan välttämättä pika-aikataululla alle. Tällöin liikenteessä yleensä valitettavasti nähdään vaarallisia liukasteluja ja vahinkoja”, Ifin korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen arvioi tiedotteessa.

Virtasen mukaan turvallisin ja vaivattomin ratkaisu on käyttää autossa nasta- tai kitkarenkaita koko tavanomaisen talvikauden.

”On hyvä huomioida, että jos väärä rengasvalinta tai renkaiden selkeästi huono kunto on johtanut vahinkoon, voidaan auton kaskovakuutuksen korvauksia tapauskohtaisesti alentaa”, kerrotaan Ifin tiedotteessa.

If muistuttaa, että jo pieni yöpakkanen saattaa aiheuttaa jäätä tielle.

”Vaarallisin aika onkin usein ennen lumen tuloa, koska mustaa jäätä on vaikea huomata.”
 
Joillekin kesärenkailla ajaminen tuntuu olevan jokin kehuskelun aihe kun vielä joulukuussakin niillä pärjää. Minulle ihan sama ajanko kitkoilla 1-2kk vuodessa enemmän kuin että viivyttelisin vaihtoa viimeiseen asti.
 
No esim itselläni on avoauto, joten siihen talvirenkaiden ja vanteiden osto ei ole kovin järkevää. Tampereella on ainakin pärjännyt ihan hyvin kesärenkailla, kun on niin leuto tämä talvi, mutta varmaan aika pian pitää laittaa auto talvilepoon. Mutta jos olisi tarvetta koko ajan autolle, niin kyllä kannattaisi jo vaihtaa ne talvirenkaat, ei tarvitse joka ajoa varten erikseen seurata säätiedotusta ja kelivaroituksia. Viime vuonna laitoin auton pois ajosta jo 27.10 ja sitten olikin tosi leuto talvi, kun olis Helmikuussakin voinut ajella kesärenkailla, muistaakseni satoi vettä ja oli 7 astetta lämmintä. Siinä mielessä tuo uusi rengassääntö on ihan järkevä, mutta se edellyttää kyllä kuskiltakin jo jotain, joka tietysti voi olla nykyään isokin ongelma. Toisaalta kun vanha sääntö oli voimassa, niin silti ekoilla liukkailla oli kolareita, joten ehkä mikään ei kuitenkaan muutu.
 
Uusi Conti 7 (225/45/17) ei ole tuntunut mitenkään olennaisesti löysemmältä kuin esim. vielä pari viikkoa sitten alla olleet Nokian kesärenkaat, tosin mitään rata-ajoa tai mutkateiden ennätyksiä en ole ajanutkaan. Juuri tänään ihmettelin että oikeastaan mihinkään ajossa tuntuvaan asiaan ei talvirenkaiden vaihtaminen ole mieleen jäävällä tavalla vaikuttanut. Yllättävän kovan tuntuinen rengas on tuo Conti ennemminkin ollut.

Jooh, itsekin vaihdoin toiseen autoon pari viikkoa sitten CVC 7 kitkat alle ja ei tosiaan mitään ärsytyksen aihetta. Ohjautuu hitaammin, reagoi hitaammin, tuntuma heikompi, ajossa pehmeämpi, ei ole jarrutus yhtä tehokas ja eikä jarrutuksen aikana yhtä tarkka, ... mutta kun ajoin viikonloppuna tuhannen kilsaa, niin niissä liikennetilanteissa ei ärsyttänyt mikään missään tilanteessa. Kaikilla aiemmilla talvirenkailla on ärsyttänyt. Nämä on ekat talvirenkaat joihin olen tyytyväinen. Luistonesto tietysti muistuttaa kiihdytyksessä, että takana ei ole pitoa, mutta samaa se teki näissä lämpötiloissa + märällä tiellä myös kesärenkaalla (Continental PremiumContact 6 samassa 245/45R18 koossa).

Toiseen autoon menee contin nastat vielä tällä viikolla, katsotaan miten sen kanssa käy :)
 
Viimeksi muokattu:
Jooh, itsekin vaihdoin toiseen autoon pari viikkoa sitten CVC 7 kitkat alle ja ei tosiaan mitään ärsytyksen aihetta. Ohjautuu hitaammin, reagoi hitaammin, tuntuma heikompi, ajossa pehmeämpi, ei ole jarrutus yhtä tehokas ja eikä jarrutuksen aikana yhtä tarkka, ... mutta kun ajoin viikonloppuna tuhannen kilsaa, niin niissä liikennetilanteissa ei ärsyttänyt mikään missään tilanteessa.

Mullakin oli Seatissa alla reilut 5 vuotta vanhat jo vähän arveluttaviksi käyneet Nokian kitkat ja vaihdoin juuri tuossa kolmisen viikkoa sitten CVC 7:t alle ja tuntuma ehdottomasti parani viime vuoteen verrattuna. Jämäkämmät kuin edelliset, mutta tosiaan edelleen löysempi tuntuma kuin kesärenkaissa joka varmasti osaltaan johtuu pienemmästä vannekoosta ja isommasta profiilista.

Kitkat on kiva heittää alle kun rengasmelu putoaa niin reippaasti niin pitkään kun tiet ovat vielä sulia.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka iso osa tuntuu olevan ennustajia ammatiltaan niin suosittelisin niitä kitkarenkaita ettei tarvitse murehtia mitä se viikko, kaksi "turhan aikaisin" alle vaihdetuille piikeille tekee. (ei mitään)
Tuota viime hetkeen odotettua vaihtoa olen itsekin hämmästellyt. Keväällä ajetaan monta kuukautta käytännössä sulalla tiellä niin tuskin se syksyllä "säästetty" pari viikkoa näkyy kokonaisuudessa.
 
Onhan niitäkin sankareita, jotka vaihtaa ajoissa kesänakeille, käytännössä heti kun aurinko kerran pilkistää pilvien raosta. Tähän liittyne itselle tuli autonoston yhteydessä mielenkiintoinen kokemus, kun myyjä oli reiluna mennyt vaihtamaan kesänakit alle kitkojen tilalle. Toki olihan se jo toukokuuta, mutta hieman jännitti motarilla rännän seassa ajella kotiin.
 
Tämähän on tietyn ihmisryhmän viitekehyksessä varsinainen ylpeydenaihe ja jokasyksyinen miehisyysriitti, kun aletaan vertailemaan kuka pystyy venyttämään talvirenkaiden vaihtoa pisimpään. Tässä seurassa jokainen on oman elämänsä Vatanen, joiden ajotaitojen edessä Isaac Newton joutuisi palaamaan takaisin työpöytänsä ääreen ja mekaanikonkyvytkin ovat sitä luokkaa, että Edd Chinan olisi parempi siirtyä harjoittelemaan autonpesua. Kitkarenkaita ei alle tule koskaan; johan sen nyt tiesi Tekniikan Maailman lokakuun numero vuodelta 1996 Nokian nastatehtaan tarjoaman juopotteluviikonlopun jälkeen :cigar:
 
X-Ice Snown hankkineita löytyi edelliseltä sivulta ja taidan itsekin valita ne. Uusi malli premium-valmistajalta ja hieman edullisempi kuin Nokian (jonka renkaita en osta enää koskaan) tai Contin. Lisäksi uskon valmistajan mainospuheita sen suhteen, että ovat keskittyneet myös siihen, että pito pysyy hyvänä renkaan ikääntyessä.
 
Rengaskeskusteluun tämäkin liittyy, joten raapustetaanpa hieman pelkotiloista. Täällä pääkaupunkiseudulla kehätiet menevät urille/ varhoille hyvin nopeasti talvikelikauden alettua kun alle on vaihdettu nastarenkaat. Yhtenä syynä uriutumiseen pidän sitä, että kaistat ovat niin kapeat, että ei ole tilaa ajaa hieman reunemmassa, vaan ajetaan tappituntumalla samoilla urilla/ samoilla renkaan jäljillä.

Itseäni hieman pelottaa ne tilanteet kun varhoissa lainehtii vettä josko auto nousee siitä vesipatsaan päälle ja lähtee liirtoon. Tai renkaan laskiessa vesipatsaan päältä osuessaan uudelleen asfalttiin tekee tasaisen pinnan. Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas puhuisivat flateistä. Vielä enemmän pelottaa ne tilanteet kun tienpinta on jäässä ja tiessä on juuri noita syviä uria. Miten päin auto onkaan silloin kun rengas nousee uran reunaan. On siis ajettava kieli keskellä kämmentä..
 
Rengaskeskusteluun tämäkin liittyy, joten raapustetaanpa hieman pelkotiloista. Täällä pääkaupunkiseudulla kehätiet menevät urille/ varhoille hyvin nopeasti talvikelikauden alettua kun alle on vaihdettu nastarenkaat. Yhtenä syynä uriutumiseen pidän sitä, että kaistat ovat niin kapeat, että ei ole tilaa ajaa hieman reunemmassa, vaan ajetaan tappituntumalla samoilla urilla/ samoilla renkaan jäljillä.

Itseäni hieman pelottaa ne tilanteet kun varhoissa lainehtii vettä josko auto nousee siitä vesipatsaan päälle ja lähtee liirtoon. Tai renkaan laskiessa vesipatsaan päältä osuessaan uudelleen asfalttiin tekee tasaisen pinnan. Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas puhuisivat flateistä. Vielä enemmän pelottaa ne tilanteet kun tienpinta on jäässä ja tiessä on juuri noita syviä uria. Miten päin auto onkaan silloin kun rengas nousee uran reunaan. On siis ajettava kieli keskellä kämmentä..
Suosittelen joukkoliikennettä ja vähintäänkin pysymään erossa kitkoista.
 
Suosittelen joukkoliikennettä ja vähintäänkin pysymään erossa kitkoista.
Oletko ajanut esim. 1-tien urissa? Siellä on kyllä paikkoja, joissa tosissaan on mentävä hyvin tarkasti, kun vierellä auto ja kaiteen puolella monesti sohjoa. Ei kyllä mitään, mistä ei millä tahansa talvirenkaalla selviäisi, jos ei ole reikää ennestään päässä ja vatasen kaasujalka.
 
Oletko ajanut esim. 1-tien urissa? Siellä on kyllä paikkoja, joissa tosissaan on mentävä hyvin tarkasti, kun vierellä auto ja kaiteen puolella monesti sohjoa. Ei kyllä mitään, mistä ei millä tahansa talvirenkaalla selviäisi, jos ei ole reikää ennestään päässä ja vatasen kaasujalka.
Lähinnä Etelä-Suomessa noin 30-40tkm vuodessa ja kitkoilla jos sillä nyt on merkitystä. Myös isolla kalustolla on tullut ajettua, henkilöautolla on aina hyvin pelivaraa.
Ainoa mikä itseäni voisi huolestuttaa on korkeat loskavallit, mutta harvemmin niitä on valtaväylillä.
 
Vaikka iso osa tuntuu olevan ennustajia ammatiltaan niin suosittelisin niitä kitkarenkaita ettei tarvitse murehtia mitä se viikko, kaksi "turhan aikaisin" alle vaihdetuille piikeille tekee. (ei mitään)


Suuri määrä suomalaisia aikoo lykätä talvirenkaiden vaihtamista – voi johtaa karuun vakuutusyhtiön päätökseen
16.11.202011:28AUTOLIIKENNE
@


Vakuutusyhtiön mukaan auton kaskovakuutuksen korvauksia saatetaan alentaa, jos väärä rengasvalinta tai renkaiden selkeästi huono kunto on johtanut vahinkoon.
Lukuaika noin 1 min
Vakuutusyhtiö Ifin kyselyn mukaan joka viides Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa asuva autoilija on kertonut, että aikoo vaihtaa talvirenkaat edellisvuosia myöhemmin. Lähes yhtä moni on suunnitellut tekevänsä niin myös Satakunnassa, Päijät-Hämeessä ja Kymenlaaksossa. Ifin kyselyyn vastasi noin 20 000 suomalaista autoilijaa loka-marraskuussa.

Viime kesänä voimaan tullut uusi tieliikennelaki toi muutoksen, joka liittyy talvirenkaiden vaihtamiseen. Aiemmin talvirenkaita piti käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nyt talvirenkaita pitää käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

If arvioi, että eteläisessä Suomessa talvirenkaiden vaihtoa voi olla tänä vuonna kiusaus viivytellä, koska kalenteriperusteinen pakko on poistettu.


”Ei kannata odottaa sinne aivan viimeiseen asti. Kun säät väistämättä jossain vaiheessa kylmenevät tai Etelä-Suomeen luvataan talven ensimmäistä lumisadetta, tyypillisesti renkaiden vaihtopisteet ruuhkautuvat eikä talvirenkaita saakaan välttämättä pika-aikataululla alle. Tällöin liikenteessä yleensä valitettavasti nähdään vaarallisia liukasteluja ja vahinkoja”, Ifin korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen arvioi tiedotteessa.

Virtasen mukaan turvallisin ja vaivattomin ratkaisu on käyttää autossa nasta- tai kitkarenkaita koko tavanomaisen talvikauden.

”On hyvä huomioida, että jos väärä rengasvalinta tai renkaiden selkeästi huono kunto on johtanut vahinkoon, voidaan auton kaskovakuutuksen korvauksia tapauskohtaisesti alentaa”, kerrotaan Ifin tiedotteessa.

If muistuttaa, että jo pieni yöpakkanen saattaa aiheuttaa jäätä tielle.

”Vaarallisin aika onkin usein ennen lumen tuloa, koska mustaa jäätä on vaikea huomata.”
Kannattaa tietty muistaa että talvirenkaat on näillä välikeleillä huomattavasti kesärenkaita huonommat. Pitäisi melkein 3 sarjaa renkaita olla.
 
Viime vuonnahan kirjoitettiin ihan vakavia artikkeleita että ainakin rannikolla/etelässä olisi hyvä olla välikelin renkaatkin.
Kesärenkaat menettää ominaisuuksia alle +7 asteessa ja talvirenkaiden ominaisuudet tulee esiin vasta talvikeleissä parhaiten. Monet talvet sitten ajetaan monta kuukautta välikelissä 0 - +7 astetta.
Jos olisi oma talli missä nopeasti vaihtaisi niin hakisin samantien.
 
Onko jollain kerennyt tulla kokemusta Linglong Green max winter grip 2:sta?


Testissä näyttää pärjänneen melko hienosti kalliimpiakin vastaan, varsinkin lumella ja jäällä.
 
Viime vuonnahan kirjoitettiin ihan vakavia artikkeleita että ainakin rannikolla/etelässä olisi hyvä olla välikelin renkaatkin.
Kesärenkaat menettää ominaisuuksia alle +7 asteessa ja talvirenkaiden ominaisuudet tulee esiin vasta talvikeleissä parhaiten. Monet talvet sitten ajetaan monta kuukautta välikelissä 0 - +7 astetta.
Jos olisi oma talli missä nopeasti vaihtaisi niin hakisin samantien.

Tätä juuri eilen noiduin. +10 ja +8 astetta oli auton mittarissa kun ajelin kitkoilla menemään eikä talvesta tietoakaan.
Tosin nopeastihan tuo näemmä muuttuu kun on muuttuakseen. Tänään renkaan kaaret on täynnä suolaloskaa ja CVC:t pääsi -1 kelissä jopa yrittämään sutimista jne. yllättävän hyvä pito suolattomilla pätkillä. Ei saanut helpolla puskemaan, vaikka yrittikin.
 
Itselläni oli vielä noin luokkaa vuosi takaperin nuo Goodyearin kamppanjassakin näkyvät kumit alla XL vahvistettuina ja olivat muuten eleettömän hyvät ajossa. Nastojen ääni ei erottunut häritsevästi kabiiniin. Harmillista että meni ne kummit auton mukana vaihtoon. ehtivät vissiin olla noin luokkaa 3kk käytössä itselläni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 314
Viestejä
4 509 196
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom