Talvirenkaat - yleisketju

Ultragrip Ice, nykyään jo 3s versio on meidän talvirengas. Performance on juuri tuollainen "miedon talven" rengas.
 
Tänään vaihtui alla olleet GY Ultragrip Ice 2:t (225/60/16) kolmannen talven ja n. 55tkm jälkeen suvikumeihin. Enää noista ei alle ole syksyllä, joten uusia on katsottava. Nämä oli todella hyvät ajaa keski-suomen maanteillä, joten hyvin kelpaisi uusi kierros tätäkin jos löytyisi, tai sitten uudempaa Ice 3:sta. Ice 2:n pidossa ei muuten ollut valittamista mutta puhdas jääpito oli se suurin heikkous verrattuna esim. Misukan X-Ice Snow tms, loskassa/lumella/polanteella ei mitään ongelmaa.
Paikallisen liikkeen tarjonta oli ymmärrettävästi hieman kesärengaskeskeistä tähän aikaan, joten kai se on syksymmällä katsottava mitä on tarjolla.
 
Aika jännä, kun minusta nuo misukat ovat todella paljon heikommat kumit kuin GY:n. Misukoilla pidon raja on tosi jyrkkä just jäällä.

e: Mulla on nämä olleet eri autoissa, mutta misukoita inhosin todella paljon äkkinäisen käytöksen takia. Pito sinällään molemmissa riittää kun huomioi ominaisuudet ajaessa.
 
Aika jännä, kun minusta nuo misukat ovat todella paljon heikommat kumit kuin GY:n. Misukoilla pidon raja on tosi jyrkkä just jäällä.

e: Mulla on nämä olleet eri autoissa, mutta misukoita inhosin todella paljon äkkinäisen käytöksen takia. Pito sinällään molemmissa riittää kun huomioi ominaisuudet ajaessa.

Eri autoissa olivat minullakin, Misukat ja edelliset Contin CVC7:t oli mk4 Mondeossa ja GY:t taasen sitruuna C5(x7):ssa. Lumipinnalla kaikissa oli pito hyvä, mutta sileällä jäällä Conti ja Misukka mielestäni piti paremmin, tosin saattoi osin johtua autostakin. Ajoltaan Misukka oli näistä jotenkin rauhattomin, GY selvästi paras.
 
Eri autoissa olivat minullakin, Misukat ja edelliset Contin CVC7:t oli mk4 Mondeossa ja GY:t taasen sitruuna C5(x7):ssa. Lumipinnalla kaikissa oli pito hyvä, mutta sileällä jäällä Conti ja Misukka mielestäni piti paremmin, tosin saattoi osin johtua autostakin. Ajoltaan Misukka oli näistä jotenkin rauhattomin, GY selvästi paras.
Juu, itse en ole ollenkaan allerginen sille, että renkaat luistaa kunhan ne tekee sen hallitusti muuttuen. Contit ovat varmaan parhaat tuossa, GY:ssä sivuttaispito ääritilanteissa (/tahallaan) loppuu vähän jyrkästi. Misukat yllätteli paljon enemmän, jopa ihan perusjarrutuksessa.
 
Niin siis tuohan on tehty pohjoisen olosuhteisiin. Ruotsissa testattu alkuvuodesta ja testitulokset oli erittäin hyviä.
 
Viijettä Seitsemättä talvea kitkoilla Oulun korkeudella ja talvia kuljettu Ylläkset, Kuusamot, Jyväskylät sun muut. Käynyt mielessäkään siirtyä pois kitkoista.
Ja alla on aina pyörineet nimenomaan Pirellin kitkarenkaat? Epäilen suuresti että ei ole.
Ja tähän vielä kommenttina että nastarenkaat vs. kitkarenkaat väittelylle löytyy oma viestiketju.
 
Itsellä oli viime talven Asimmetricot enkä moittimista keksi, hyvin Goodyearmaiset kitkat ajotuntumaltaan.
 
Talvi vai kesärenkaat ketjuun, mutta Crossclimateista tulossa piakkoin 3 versio sekä sport variantti.

Kakkosversion 15 tuuman minimikoko kasvanut yhdellä kuuteentoista ja sporttia sitten 18:sta ylöspäin.

 
Eihän nuo crossclimatet ole oikein soveltua kesällä kesärenkaiksi eikä talvella talvirenkaina :)
Ellet ole noviisi niin kummatkin sujuu ihan hyvin, CCS2 pärjää keskikastille molemmissa olosuhteissa ja siinä välissäkin. Suomen ajonopeudet ja ilmasto ei ole äärimmäisen raskas kesäoloissa jokakelin renkaille.
 
Ellet ole noviisi niin kummatkin sujuu ihan hyvin, CCS2 pärjää keskikastille molemmissa olosuhteissa ja siinä välissäkin. Suomen ajonopeudet ja ilmasto ei ole äärimmäisen raskas kesäoloissa jokakelin renkaille.
Pärjäähän sitä vaikka slickseillä talvellaki mut ei se silti niistä hyvää tee. Nuohan on lisäksi se hintaiset pallot että niiden ei pitäisi edes olla keskikastin kanssa missään olosuhteissa samalla viivalla. Ja tainnu saada aika surkeat tulokset etenki jäällä
 
Onhan noita testattu ihan suomessaki eikä nuo oikein kummissakaan testeissä pärjänny. Itse en oikein anna tyre reviewsin tyypeille kovinkaan vahvaa painoarvoa mitä muutamat videot kattonu heidän touhuista.
 
Onhan noita testattu ihan suomessaki eikä nuo oikein kummissakaan testeissä pärjänny. Itse en oikein anna tyre reviewsin tyypeille kovinkaan vahvaa painoarvoa mitä muutamat videot kattonu heidän touhuista.

Kesärenkaan huippupidolle on harvoin tarvetta. Kuten moni on todennut kiinalaisia ostaessaan, kesällä välttää musta ja pyöreä, vaikka talvella olisi Hakkapeliittaa alla. Kesäkäytössä en siis näkisi laadukasta all-seasonia mitenkään huonona ratkaisuna. Se on hyvinkin edullisemman luokan kesärenkaan veroinen, jopa parempi. Esim. Teknikens Världin tuoreessa kesärengastestissä CC2 päihitti hännänhuippu-Goodriden.

Sen sijaan Suomessa voi olla vaikea ajaa aina keliin sopivilla renkailla (etenkin nastojen tapauksessa, kun käyttöaika on rajoitettu). Tuoreehko video kesärenkaat jäällä -keissistä kuljettajan itsensä kertomana:

 
Kesärenkaan huippupidolle on harvoin tarvetta. Kuten moni on todennut kiinalaisia ostaessaan, kesällä välttää musta ja pyöreä, vaikka talvella olisi Hakkapeliittaa alla. Kesäkäytössä en siis näkisi laadukasta all-seasonia mitenkään huonona ratkaisuna. Se on hyvinkin edullisemman luokan kesärenkaan veroinen, jopa parempi. Esim. Teknikens Världin tuoreessa kesärengastestissä CC2 päihitti hännänhuippu-Goodriden.
Rengas päihittää käytännössä halvimman renkaan mutta maksaa saman kuin UHP-luokan renkaat(esim hintaero 225/40r18 Pilot sport 5 nähden 1001renkailla 5€/kpl) joten en ihan keksi yhtään tarpeeksi hyvää syytä ostaa crossclimateja. Ja tämä ei ole kritiikkiä merkkiä kohtaan koska nykyisin ainoa rengasmerkki mitä omaan autoon kelpuutan.
 
Rengas päihittää käytännössä halvimman renkaan mutta maksaa saman kuin UHP-luokan renkaat(esim hintaero 225/40r18 Pilot sport 5 nähden 1001renkailla 5€/kpl) joten en ihan keksi yhtään tarpeeksi hyvää syytä ostaa crossclimateja. Ja tämä ei ole kritiikkiä merkkiä kohtaan koska nykyisin ainoa rengasmerkki mitä omaan autoon kelpuutan.

Koosta päätellen autosi voi olla erikoistapaus? IMHO UHP-renkaissa ei juuri ole järkeä johonkin Corollaan tai Octaviaan, ei ne ajamisen iloon vaikuta. Tyypillisesti UHP-renkaat muutenkin vaativat lämpöä toimiakseen kunnolla, ja mukavuus, melutaso sekä kulutuskestävyys ovat heikompaa tasoa.

Noin sinänsä merkkirenkaat maksaa aina. Rengaskohtainen ero esim. Primacy 5 ja CC2 välillä on 2 euron sisällä 1001:ssä, samassa koossa, ja Primacy on varmasti suositumpi Misukan kesärengas Suomessa kuin PS. Yleisemmässä 205/55R16:ssa Continentalin tarjontaa katsottaessa Allseasoncontact 2 on halvin 100€ kappalehinnalla, Ecocontact6 ja Ultracontact ovat pari euroa kalliimpia ja Premiumcontact 7 maksaa jälleen pari euroa enemmän kuin äskeiset "ekorenkaat". Että käytännössä saman hintaluokan sisällä voi valita itselleen sopivan renkaan painottaen haluamiaan ominaisuuksia - toki all-season on siinä mielessä poikkeustapaus, että all-seasonin tekeminen on vaikeaa ja kaikista halvimmissa hintaluokissa kannattaa ehkä valita mieluummin kiinalainen kesärengas kuin kiinalainen all-season.
 
Koosta päätellen autosi voi olla erikoistapaus? IMHO UHP-renkaissa ei juuri ole järkeä johonkin Corollaan tai Octaviaan, ei ne ajamisen iloon vaikuta. Tyypillisesti UHP-renkaat muutenkin vaativat lämpöä toimiakseen kunnolla, ja mukavuus, melutaso sekä kulutuskestävyys ovat heikompaa tasoa.

Noin sinänsä merkkirenkaat maksaa aina. Rengaskohtainen ero esim. Primacy 5 ja CC2 välillä on 2 euron sisällä 1001:ssä, samassa koossa, ja Primacy on varmasti suositumpi Misukan kesärengas Suomessa kuin PS. Yleisemmässä 205/55R16:ssa Continentalin tarjontaa katsottaessa Allseasoncontact 2 on halvin 100€ kappalehinnalla, Ecocontact6 ja Ultracontact ovat pari euroa kalliimpia ja Premiumcontact 7 maksaa jälleen pari euroa enemmän kuin äskeiset "ekorenkaat". Että käytännössä saman hintaluokan sisällä voi valita itselleen sopivan renkaan painottaen haluamiaan ominaisuuksia - toki all-season on siinä mielessä poikkeustapaus, että all-seasonin tekeminen on vaikeaa ja kaikista halvimmissa hintaluokissa kannattaa ehkä valita mieluummin kiinalainen kesärengas kuin kiinalainen all-season.
Tuo hinta oli esimerkkinä ihan tuosta crossclimaten ominaisuuksista siihen nähden mitä ne maksaa. Tavan UHP-luokan renkaat ei vaadi lämpöä toimiakseen vaan se vasta tulee semislickseissä vasta eteen. All-season renkaan tekeminen on käytännössä puhdas mahdottomuus että se oikeasti toimisi jokseenki hyvin koska talvella renkaalta vaaditaan sellaisia ominaisuuksia mitä ei pysty kesärenkaaseen soveltamaan. Itsellä on Pilot sport 4 ja ei nuo kyllä ole ollu millään tavoin huonot ja aika paljon eri renkaita testannu. Harrasteautossa cup2 ja ne on sit monessa asiassa suorastaan kelvottomat
 
No pohjoisessakin kuka turvallisesti haluaa perille niin valitsee jotkut muut kuin kitkat.
Mikäs siitä pohjoisen talvesta tekee erilaisen etelään verrattuna muutakun enemmän lunta? Enemmän +- jääkelejä on etelässä kun pohjoisessa johtuen sahaavasta +- lämpötilasta ja hyvin jengi täällä vetelee kitkoilla. Ennemmin itse ajelisin pohjoisessa kitkoilla kun täällä etelässä lumettomana.

Toisekseen, nykypäivänä kitkoilla pärjää lähes missä tahansa kun valitsee vain oikeat tuotteet eikä halvimpia kiina kitkoja, toimii kesärenkaissa, ei talvi. Tästä mennään semmonen 10-15 vuotta eteenpäin niin nastarenkaat alkaa olla pelkkää muistelua eikä nykypäivää talvessa.
 
Mikäs siitä pohjoisen talvesta tekee erilaisen etelään verrattuna muutakun enemmän lunta? Enemmän +- jääkelejä on etelässä kun pohjoisessa johtuen sahaavasta +- lämpötilasta ja hyvin jengi täällä vetelee kitkoilla. Ennemmin itse ajelisin pohjoisessa kitkoilla kun täällä etelässä lumettomana.

Toisekseen, nykypäivänä kitkoilla pärjää lähes missä tahansa kun valitsee vain oikeat tuotteet eikä halvimpia kiina kitkoja, toimii kesärenkaissa, ei talvi. Tästä mennään semmonen 10-15 vuotta eteenpäin niin nastarenkaat alkaa olla pelkkää muistelua eikä nykypäivää talvessa.
No pohjoisessa teitä ei suolata tms, ajappa tuollaisella kevät auringon sulattamalla jäätiellä kitkarenkailla.

1000016229.jpg
 
Monesti ajanut, nelivedoilla. Vaatii ehkä ripauksen ajokokemusta, mutta silti. Ei tuokaan mäki tuolta näytä loka-maalis yhtä mittaa. :smile:
 
Monesti ajanut, nelivedoilla. Vaatii ehkä ripauksen ajokokemusta, mutta silti. Ei tuokaan mäki tuolta näytä loka-maalis yhtä mittaa. :smile:
Niinpä. Itse olen huomannut sen että kitkoilla ajetut vuodet ovat kummasti rauhoittaneet ajotapaa, ainakin talvisin. Kun ennen tuli risteyksiin hidastettua nastat kahisten niihin luottaen ja absit ruksuttaen, nykyään tulee hidastettua rauhallisemmin ja keliä tunnustellen vaikkei pidon puolesta niin tarvetta olisikaan.

Toki sitten jos talvisin tulee yo. kuvan kaltaisia paikkoja vastaan niin nastarankaan käytön ymmärrän, mutta tuskin moista vetistä jäistä mäkeä yhdeksälle kymmenestä kuskista tulee edes kerran talvessa vastaan.

Sitä koitan sanoa että kitka ei välttämättä sovi kaikille, mutta että kaikki eivät välttämättä tarvitse niitä nastoja maantieteellisestä sijainnista riippumatta.
 
Muistutuksena, että kitkat vs nastat vänkäämiselle on oma ketjunsa.

Itse pitäisi ensi talvelle ehkä jo uusia kitkat, nykyisissä Michelineissä pintaa ehkä 6mm mutta taitaa olla jo neljäs talvi takana.

Paikoin kyllä huomasin heikentyneen pidon kun muisteli millaiset uutena olivat.
 
Itse pitäisi ensi talvelle ehkä jo uusia kitkat, nykyisissä Michelineissä pintaa ehkä 6mm mutta taitaa olla jo neljäs talvi takana

Itse pistin juuri neljä talvea ajetut x-ice snowt vaihtoon. Pintaa olis vielä ollut roppakaupalla mutta pidon huononemisen alkoi tosiaan huomaamaan ajossa. Vaihtui takaisin nastoihin koska täällä lounaassa yleistyneet vesijäätalvet viime vuosina ja tähän autoon tulee nykyään paljon vähemmän kilsoja kuin ennen niin ei ärsytä niin paljon rouhia nastojen kanssa kuivina päivinä.

Olis noilla varmaan vielä ainakin yhden talven ajanut, ellei pito-ominaisuudet olis kovin äkisti lähtenyt ensi talveksi huononemaan, mutta ajattelin laittaa nyt uudet niin saa ajelle itse renkaat huonoksi ennen kuin auto vaihtuu joskus seuraavien muutaman vuoden aikana.

Ja sain aika hyvällä diilillä Gislavedin Nord Frost 200:t uusilla paineantureilla niin oli senkin puolesta hyvä sauma uusia. 205/55r16 renkaat 459€, anturit 70€ kierros (aiemmin olen joutunut maksamaan 200€) ja 41€ töistä niin 570 settihinta. Näiden erikoisvoima tais olla hyvä toimivuus kuivalla asfaltilla niin sopii hyvin tänne missä on pääsääntöisesti vesijäätä tai kuivaa asfalttia :whistling:
 
Kyllähän nastarenkaita mieluummin käyttää pohjoisessa tai syrjäseuduilla, jossa teitä ei suolata sulaksi. Eikä niistä mitään haittaakaan teille ole siinä tapauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 125
Viestejä
4 789 599
Jäsenet
77 709
Uusin jäsen
immu62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom