Talvirenkaat - yleisketju

Ultragrip Ice, nykyään jo 3s versio on meidän talvirengas. Performance on juuri tuollainen "miedon talven" rengas.
 
Tänään vaihtui alla olleet GY Ultragrip Ice 2:t (225/60/16) kolmannen talven ja n. 55tkm jälkeen suvikumeihin. Enää noista ei alle ole syksyllä, joten uusia on katsottava. Nämä oli todella hyvät ajaa keski-suomen maanteillä, joten hyvin kelpaisi uusi kierros tätäkin jos löytyisi, tai sitten uudempaa Ice 3:sta. Ice 2:n pidossa ei muuten ollut valittamista mutta puhdas jääpito oli se suurin heikkous verrattuna esim. Misukan X-Ice Snow tms, loskassa/lumella/polanteella ei mitään ongelmaa.
Paikallisen liikkeen tarjonta oli ymmärrettävästi hieman kesärengaskeskeistä tähän aikaan, joten kai se on syksymmällä katsottava mitä on tarjolla.
 
Aika jännä, kun minusta nuo misukat ovat todella paljon heikommat kumit kuin GY:n. Misukoilla pidon raja on tosi jyrkkä just jäällä.

e: Mulla on nämä olleet eri autoissa, mutta misukoita inhosin todella paljon äkkinäisen käytöksen takia. Pito sinällään molemmissa riittää kun huomioi ominaisuudet ajaessa.
 
Aika jännä, kun minusta nuo misukat ovat todella paljon heikommat kumit kuin GY:n. Misukoilla pidon raja on tosi jyrkkä just jäällä.

e: Mulla on nämä olleet eri autoissa, mutta misukoita inhosin todella paljon äkkinäisen käytöksen takia. Pito sinällään molemmissa riittää kun huomioi ominaisuudet ajaessa.

Eri autoissa olivat minullakin, Misukat ja edelliset Contin CVC7:t oli mk4 Mondeossa ja GY:t taasen sitruuna C5(x7):ssa. Lumipinnalla kaikissa oli pito hyvä, mutta sileällä jäällä Conti ja Misukka mielestäni piti paremmin, tosin saattoi osin johtua autostakin. Ajoltaan Misukka oli näistä jotenkin rauhattomin, GY selvästi paras.
 
Eri autoissa olivat minullakin, Misukat ja edelliset Contin CVC7:t oli mk4 Mondeossa ja GY:t taasen sitruuna C5(x7):ssa. Lumipinnalla kaikissa oli pito hyvä, mutta sileällä jäällä Conti ja Misukka mielestäni piti paremmin, tosin saattoi osin johtua autostakin. Ajoltaan Misukka oli näistä jotenkin rauhattomin, GY selvästi paras.
Juu, itse en ole ollenkaan allerginen sille, että renkaat luistaa kunhan ne tekee sen hallitusti muuttuen. Contit ovat varmaan parhaat tuossa, GY:ssä sivuttaispito ääritilanteissa (/tahallaan) loppuu vähän jyrkästi. Misukat yllätteli paljon enemmän, jopa ihan perusjarrutuksessa.
 
Viijettä Seitsemättä talvea kitkoilla Oulun korkeudella ja talvia kuljettu Ylläkset, Kuusamot, Jyväskylät sun muut. Käynyt mielessäkään siirtyä pois kitkoista.
Ja alla on aina pyörineet nimenomaan Pirellin kitkarenkaat? Epäilen suuresti että ei ole.
Ja tähän vielä kommenttina että nastarenkaat vs. kitkarenkaat väittelylle löytyy oma viestiketju.
 
Itsellä oli viime talven Asimmetricot enkä moittimista keksi, hyvin Goodyearmaiset kitkat ajotuntumaltaan.
 
Talvi vai kesärenkaat ketjuun, mutta Crossclimateista tulossa piakkoin 3 versio sekä sport variantti.

Kakkosversion 15 tuuman minimikoko kasvanut yhdellä kuuteentoista ja sporttia sitten 18:sta ylöspäin.

 
Eihän nuo crossclimatet ole oikein soveltua kesällä kesärenkaiksi eikä talvella talvirenkaina :)
Ellet ole noviisi niin kummatkin sujuu ihan hyvin, CCS2 pärjää keskikastille molemmissa olosuhteissa ja siinä välissäkin. Suomen ajonopeudet ja ilmasto ei ole äärimmäisen raskas kesäoloissa jokakelin renkaille.
 
Ellet ole noviisi niin kummatkin sujuu ihan hyvin, CCS2 pärjää keskikastille molemmissa olosuhteissa ja siinä välissäkin. Suomen ajonopeudet ja ilmasto ei ole äärimmäisen raskas kesäoloissa jokakelin renkaille.
Pärjäähän sitä vaikka slickseillä talvellaki mut ei se silti niistä hyvää tee. Nuohan on lisäksi se hintaiset pallot että niiden ei pitäisi edes olla keskikastin kanssa missään olosuhteissa samalla viivalla. Ja tainnu saada aika surkeat tulokset etenki jäällä
 
Onhan noita testattu ihan suomessaki eikä nuo oikein kummissakaan testeissä pärjänny. Itse en oikein anna tyre reviewsin tyypeille kovinkaan vahvaa painoarvoa mitä muutamat videot kattonu heidän touhuista.
 
Onhan noita testattu ihan suomessaki eikä nuo oikein kummissakaan testeissä pärjänny. Itse en oikein anna tyre reviewsin tyypeille kovinkaan vahvaa painoarvoa mitä muutamat videot kattonu heidän touhuista.

Kesärenkaan huippupidolle on harvoin tarvetta. Kuten moni on todennut kiinalaisia ostaessaan, kesällä välttää musta ja pyöreä, vaikka talvella olisi Hakkapeliittaa alla. Kesäkäytössä en siis näkisi laadukasta all-seasonia mitenkään huonona ratkaisuna. Se on hyvinkin edullisemman luokan kesärenkaan veroinen, jopa parempi. Esim. Teknikens Världin tuoreessa kesärengastestissä CC2 päihitti hännänhuippu-Goodriden.

Sen sijaan Suomessa voi olla vaikea ajaa aina keliin sopivilla renkailla (etenkin nastojen tapauksessa, kun käyttöaika on rajoitettu). Tuoreehko video kesärenkaat jäällä -keissistä kuljettajan itsensä kertomana:

 
Kesärenkaan huippupidolle on harvoin tarvetta. Kuten moni on todennut kiinalaisia ostaessaan, kesällä välttää musta ja pyöreä, vaikka talvella olisi Hakkapeliittaa alla. Kesäkäytössä en siis näkisi laadukasta all-seasonia mitenkään huonona ratkaisuna. Se on hyvinkin edullisemman luokan kesärenkaan veroinen, jopa parempi. Esim. Teknikens Världin tuoreessa kesärengastestissä CC2 päihitti hännänhuippu-Goodriden.
Rengas päihittää käytännössä halvimman renkaan mutta maksaa saman kuin UHP-luokan renkaat(esim hintaero 225/40r18 Pilot sport 5 nähden 1001renkailla 5€/kpl) joten en ihan keksi yhtään tarpeeksi hyvää syytä ostaa crossclimateja. Ja tämä ei ole kritiikkiä merkkiä kohtaan koska nykyisin ainoa rengasmerkki mitä omaan autoon kelpuutan.
 
Rengas päihittää käytännössä halvimman renkaan mutta maksaa saman kuin UHP-luokan renkaat(esim hintaero 225/40r18 Pilot sport 5 nähden 1001renkailla 5€/kpl) joten en ihan keksi yhtään tarpeeksi hyvää syytä ostaa crossclimateja. Ja tämä ei ole kritiikkiä merkkiä kohtaan koska nykyisin ainoa rengasmerkki mitä omaan autoon kelpuutan.

Koosta päätellen autosi voi olla erikoistapaus? IMHO UHP-renkaissa ei juuri ole järkeä johonkin Corollaan tai Octaviaan, ei ne ajamisen iloon vaikuta. Tyypillisesti UHP-renkaat muutenkin vaativat lämpöä toimiakseen kunnolla, ja mukavuus, melutaso sekä kulutuskestävyys ovat heikompaa tasoa.

Noin sinänsä merkkirenkaat maksaa aina. Rengaskohtainen ero esim. Primacy 5 ja CC2 välillä on 2 euron sisällä 1001:ssä, samassa koossa, ja Primacy on varmasti suositumpi Misukan kesärengas Suomessa kuin PS. Yleisemmässä 205/55R16:ssa Continentalin tarjontaa katsottaessa Allseasoncontact 2 on halvin 100€ kappalehinnalla, Ecocontact6 ja Ultracontact ovat pari euroa kalliimpia ja Premiumcontact 7 maksaa jälleen pari euroa enemmän kuin äskeiset "ekorenkaat". Että käytännössä saman hintaluokan sisällä voi valita itselleen sopivan renkaan painottaen haluamiaan ominaisuuksia - toki all-season on siinä mielessä poikkeustapaus, että all-seasonin tekeminen on vaikeaa ja kaikista halvimmissa hintaluokissa kannattaa ehkä valita mieluummin kiinalainen kesärengas kuin kiinalainen all-season.
 
Koosta päätellen autosi voi olla erikoistapaus? IMHO UHP-renkaissa ei juuri ole järkeä johonkin Corollaan tai Octaviaan, ei ne ajamisen iloon vaikuta. Tyypillisesti UHP-renkaat muutenkin vaativat lämpöä toimiakseen kunnolla, ja mukavuus, melutaso sekä kulutuskestävyys ovat heikompaa tasoa.

Noin sinänsä merkkirenkaat maksaa aina. Rengaskohtainen ero esim. Primacy 5 ja CC2 välillä on 2 euron sisällä 1001:ssä, samassa koossa, ja Primacy on varmasti suositumpi Misukan kesärengas Suomessa kuin PS. Yleisemmässä 205/55R16:ssa Continentalin tarjontaa katsottaessa Allseasoncontact 2 on halvin 100€ kappalehinnalla, Ecocontact6 ja Ultracontact ovat pari euroa kalliimpia ja Premiumcontact 7 maksaa jälleen pari euroa enemmän kuin äskeiset "ekorenkaat". Että käytännössä saman hintaluokan sisällä voi valita itselleen sopivan renkaan painottaen haluamiaan ominaisuuksia - toki all-season on siinä mielessä poikkeustapaus, että all-seasonin tekeminen on vaikeaa ja kaikista halvimmissa hintaluokissa kannattaa ehkä valita mieluummin kiinalainen kesärengas kuin kiinalainen all-season.
Tuo hinta oli esimerkkinä ihan tuosta crossclimaten ominaisuuksista siihen nähden mitä ne maksaa. Tavan UHP-luokan renkaat ei vaadi lämpöä toimiakseen vaan se vasta tulee semislickseissä vasta eteen. All-season renkaan tekeminen on käytännössä puhdas mahdottomuus että se oikeasti toimisi jokseenki hyvin koska talvella renkaalta vaaditaan sellaisia ominaisuuksia mitä ei pysty kesärenkaaseen soveltamaan. Itsellä on Pilot sport 4 ja ei nuo kyllä ole ollu millään tavoin huonot ja aika paljon eri renkaita testannu. Harrasteautossa cup2 ja ne on sit monessa asiassa suorastaan kelvottomat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 828
Viestejä
4 783 172
Jäsenet
77 671
Uusin jäsen
j.v.k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom