Nastarengas ei riko ohutta mustanjään kerrosta, siksi siitä varoitellaan koko ajan.
Aivan taatusti nasta raapii ohuesta mustasta jäästä läpi asfalttiin asti. Ongelma tulee tuosta ohuudesta.
Musta jää on niin ohutta ja vähäilmaista, että siitä näkyy asfaltin tumma piki lävitse. Siitä tulee kyseisen jään nimitys. Paksuus voi olla vain millin kymmenyksiä, mikä tekee siitä erittäin liukkaan myös nastarenkaille, joiden jääpidosta merkittävä osa tulee nastojen raapimisvoimasta. Jään ohuus heikentää raapimisvoimaa.
Jos nastaulkonema on 1,0 mm ja jään paksuus vain 0,33 mm, niin raapiva nasta saa jäästä karkeasti vain kolmasosan normaalista pitovoimasta plus se vähä, mitä nastan liukuminen asfaltin paljaiden kivien päällä auttaa (=ei paljoakaan). Asfaltin kivien välisissä kuopissa olisi tyrkyllä jääkylmää pikeä, josta nasta saisi hieman kovaa paljasta kiveä paremman otteen, mutta eihän se nastan kärki juuri yllä sinne kuopan pohjalle - etenkään maantienopeudessa.
Nastojen lisäksi on kumipito. Sekin heikkenee hieman mustalla jäällä. Siis vielä sen lisäksi, että musta jää on jääksikin liukkaammasta päästä. Henkilöauton yhden nastan pistovoima saa 1,2 mm nastaulkonemalla mitattuna olla enintään 120 N. Jos oltaisiin yli 1,2 mm paksulla tavallisella jäällä, nasta pääsisi normaalisti uppoamaan jäähän, eikä nasta kevennä kumipitoa täysimääräisellä pistovoimalla. Jos taas ollaan 0,1 mm paksulla mustalla jäällä, nasta painuu pakosti renkaan sisään 1,1 mm. Nastoja on monta, joten kumin ote tiestä kevenee.
Esim. 185/60R15 90 (kantavuus 600 kg)
-ympärysmitta 190 cm
-nastoja 200 kpl
-hyväksytty asiantuntija käyttää 2,0 bar pistovoimamittauksessa
-virallisessa mittauksessa käytetään kuormana 0,7 * 600 kg = 420 kg
Kosketusala tiehen on 420 kg / 2 bar = 210 cm2.
Renkaan ulkokehän ala on 18,5 cm * 190 cm = 3 515 cm2.
Yhtaikaisia nastoja tiessä:
210 cm2 / 3 515 cm2 * 200 kpl = 11,95 kpl
Nastojen keventävä voima 0,1 mm paksulla jäällä:
11,95 * 120 N * 1,1 mm / 1,2 mm = 1,31 kN
Kevennys-%:
1 314 N / (420 kg * 9,81) * 100 % = 31,9 %
Nastarenkaan kumin ote pinnasta on vain reilut kaksi kolmasosaa vs. vastaavasti kuormitettu kitkarengas, jos ollaan 0,1 mm paksulla mustalla jäällä. Tämä ei tarkoita sitä, että nastarengas olisi mustalla jäällä liukkaampi kuin kitkarengas, koska keventyneen kumipidon apuna on nastojen pito ohuesta jäästä ja asfaltista.
Nastarengas ei saa ohuesta jäästä niin hyvää otetta kuin vähintään nastaulkoneman paksuisesta jäästä. Tämän lisäksi ohut jää pakottaa nastat syvemmälle kumin sisään, mikä heikentää kumipitoa. Siksi kuljettajasta tuntuu, etteivät nastat pidä ollenkaan mustalla jäällä. Itsekin aikoinaan suditin mustalla jäällä Hakkapeliitta 10 -nastarenkailla -89 Corsalla suurimmalla nelosvaihteella mittariin 150 km/h, vaikka auto liikkui vain 80 km/h. Eivät olleet tämän vuosituhannen Hakka 10:t, vaan kuvassa näkyvällä kuviolla.
Mustasta jäästä varoitellaan sen liukkauden lisäksi sen yllättävyyden takia. Sitä ei läpinäkyvyyden takia havaitse ja sitä esiintyy mm. silloilla silloinkin kun muualla ei ole jäätä.