Talvirenkaat - yleisketju

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 897
Juu ja kun haet arvosteluita yms niin monissa oli just että jää ja lumi on vahvuuksina. Ihmettelin toki että ei ollut suomalaisissa testeissä, mutta eipä ole nuo kaikki muutkaan eri mallit. Noh, loppu hyvin kaikki hyvin (ellei Vianor nyt onnistu kusemaan jotain syystä x.
Arvosteluthan vertaa aina muihin saman kategorian tuotteisiin. Yhtälailla Suomalaisissa talvirengastesteissä voidaan kehua jotakin rengas hyvästä ajettavuudesta märällä tai sulalla asvaltilla, vaikka kaikki osallistujat olisivat ko. ominaisuuksissa kuraa verrattuna Keski-Euroopan kitkoihin tai kesärenkaisiin.

Keski-Euroopan kuluttaja tekisi huonon valinnan jos ottaisi sen Suomen testissä hyvistä vesikeliominaisuuksista kehutun Pohjoismaisen kitkan sikäläiseen vesikelitalveen.

Kyllähän tuo UG9 vaikuttaa omassa rengaskategoriassaan olevankin hyvä jäällä ja lumella, meikäläisen kriteerein se on vaan ”vähemmän huono”.
 
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
237
Arvosteluthan vertaa aina muihin saman kategorian tuotteisiin. Yhtälailla Suomalaisissa talvirengastesteissä voidaan kehua jotakin rengas hyvästä ajettavuudesta märällä tai sulalla asvaltilla, vaikka kaikki osallistujat olisivat ko. ominaisuuksissa kuraa verrattuna Keski-Euroopan kitkoihin tai kesärenkaisiin.
Hyvää pohdiskelua, sen verran poikkeuksena sääntöön että ruotsalainen Teknisk Värld testaa/julkaisee kaikki kolme tyyppiä kerralla sisältäen vielä vesiliirron josta voi päätellä käytöstä loskassa. Olkootkin että lämpötila vaikuttaa lopputuloksiin eli pyöritäänkö eurooppa- vai pohjolakitkan omimmilla alueella. Tän vuoden testi voi olla vielä lehtipisteissä: Varning för dubbdäcken som är sämst
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
"Jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.-31.3. aikana on käytettävä talvirenkaita. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa. "

Sitä tällänen yksinkertaisempi ihminen ajattelee, että miksi se pitää sanoa noin monimutkaisesti kun riittäsi, että "Talvirenkaita on käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttää".
Tuosta sekamelskasta kun ymmärtää asian niinkin, että nastattomia talvirenkaita saa käyttää vain ao. ajanjaksolla, mutta nastoilla varustettuja muulloinkin sään niin vaatiessa...

 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 897
"Jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.-31.3. aikana on käytettävä talvirenkaita. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa. "

Sitä tällänen yksinkertaisempi ihminen ajattelee, että miksi se pitää sanoa noin monimutkaisesti kun riittäsi, että "Talvirenkaita on käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttää".
Tuosta sekamelskasta kun ymmärtää asian niinkin, että nastattomia talvirenkaita saa käyttää vain ao. ajanjaksolla, mutta nastoilla varustettuja muulloinkin sään niin vaatiessa...

Onhan noissa eroa.

1.11.-31.3. on käytettävä talvirenkaita, jos keli sitä edellyttää (tai tulee sakot), 1.4.-31.10. saa käyttää nastarenkaita, jos keli sitä edellyttää (mutta ei ole pakko käyttää mitään talvirenkaita). Kitkoja tai muita M+S nastattomia saa käyttää vaikka ympäri vuoden.

Ja nastarenkaita saa käyttää 1.11-31.3. edellytti keli talvirenkaita tai ei, kun taas 1.4.-31.10. saa käyttää vain jos keli sitä edellyttää (tai tulee sakot).
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Aaaaa no nyt hokasin.

Siis ao. ajanjaksolla on pakko käyttää talvirenkaita (sään edellyttäessä) ja muulloin ei, vaikka olis kuinka pääkallokelit.

Olis silti selkeämpää, ja turvallisempi lopputulos, jos talvirenkaita tulisi käyttää aina, kun sää sitä edellyttää ts. on liukasta.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Rengas365:stä lähti tilaukseen Goodyear Ultragrip Ice2 XL SCT -gummit. Päivitän kokemuksia, kunhan homma etenee.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 897
Aaaaa no nyt hokasin.

Siis ao. ajanjaksolla on pakko käyttää talvirenkaita (sään edellyttäessä) ja muulloin ei, vaikka olis kuinka pääkallokelit.

Olis silti selkeämpää, ja turvallisempi lopputulos, jos talvirenkaita tulisi käyttää aina, kun sää sitä edellyttää ts. on liukasta.
Ei autoilijoita voi oikein edellyttää venkslaamaan renkaita viittä kertaa edes takas jos keli vaihtelee syksyllä tai keväällä tai jos kesällä on hallaöitä.

Käytännössähän tuon vain joko ei muuttaisi mitään (jos ei valvottaisi) tai pakottaisi kaikki käyttämään M+S renkaita kesäkumeina (jos valvottaisiin).

Kyllähän vaarallisella rengastuksella ajeleminen on joka tapauksessa laillista, kesät voi ajaa Pohjoismaisilla kitkoilla ja talvet M+S kesärenkailla. Lain tarkoitus lienee lähinnä se ettei nastoja käytetä liian pitkään/aikaisin saati ympäri vuoden, tai kesärenkailla ajeta tammikuussa. Loput jää yksilön vastuulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Eikös uudessa laissa ole määritetty, että kesärenkailla voi ajaa vaikka tammikuussa, jos kelit sen sallii. Aikaisemminhän ei näin voinut tehdä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Eikös uudessa laissa ole määritetty, että kesärenkailla voi ajaa vaikka tammikuussa, jos kelit sen sallii. Aikaisemminhän ei näin voinut tehdä.
Juu, ymmärtääkseni toki tulee muistaa että jos kolari sattuu liukkaalla ja olet kesärenkailla ajellut niin vastuu/vastuuta siirtyy myös sinun suuntaasi.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Kyllä se on aikamoista järjenköyhyyttä ajella täällä läntisessä Suomessa nastallisilla renkailla. Näyttää reilusti plussaa vielä viikkojen päähän eikä edes pakkasöitä ole tiedossa. Onneksi laki on vähän joustavampi nyt.

On kyllä käynyt mielessä että jotkut all season renkaat vois olla aika hyvä setti mutta en tiedä olisiko se järkevä pari kitkojen kanssa, nastojen kanssa ainakin olis hyvä combo. Avopuolisolla pitäisi ensikesäksi ostaa uudet kesärenkaat
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 164
Morjens. Autoon ois uudet nastat saatava ja tälläiset kuin Hankook winter i*pike rs2 koossa 205/60R16 lähtis töineen auton alle 560€. Onko paha? Vai onko suositella jotain toista sarjaa vaikka edukkaamalla?

Sailun Iceblazer wst3 470€/srj töineen

Sonar Powerhound PF-9 400€/srj töineen

Tälläisiä myös tarjottiin.
Myöhässä vastaan mut itellä Teslassa (S mallissa) alla hankook ja 245/45/19 koossa ainakin on loistavat renkaat.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Osta noi Hankookit. EI talvirenkaiksi kiinankumeja.
Voit myös kysyä Sava Eskimo Stud (Michelin eurooppalainen halpamerkki, mulla alla Mondeossa)
tai Kumhoja(Euromaster ainakin myy). Molemmat nastoilla. Kummassakin hyvä hinta/laatusuhde.
Näillä jo pärjää hyvin vaikka ihan Continentaleita olekkaan.
Omasta kokemuksesta en voi sanoa mitään hyvää Kuhmon nastarenkaista oli ensi asennus renkaina 2017 vuonna ja serkku ajoi myös työmatkaa samaisilla (2019)renkailla kaikista renkaista mitä olen ajanut ehdottomasti huonoimmat renkaat jos uusia renkaita vertailee. Toki jotkut pinnoitetut varmasti huonommat.

Hankook rs2 ollut aivan ylilyönti renkaat hinnaltaan. Nordman 4 oli aikoinaan myös ihan ok Rengas aika äänekäs kylläkin. Hankookeilla lähtee 4vuosi ja vieläkin takaveto käytössä nastat tallella vaikka joskus mennäänkin talvikelin innoittamana. Hyvin luultavasti tulee jatkettua Hankookilla niiden hinnatkin aika järkevässä luokassa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Omasta kokemuksesta en voi sanoa mitään hyvää Kuhmon nastarenkaista oli ensi asennus renkaina 2017 vuonna ja serkku ajoi myös työmatkaa samaisilla (2019)renkailla kaikista renkaista mitä olen ajanut ehdottomasti huonoimmat renkaat jos uusia renkaita vertailee. Toki jotkut pinnoitetut varmasti huonommat.

Hankook rs2 ollut aivan ylilyönti renkaat hinnaltaan. Nordman 4 oli aikoinaan myös ihan ok Rengas aika äänekäs kylläkin. Hankookeilla lähtee 4vuosi ja vieläkin takaveto käytössä nastat tallella vaikka joskus mennäänkin talvikelin innoittamana. Hyvin luultavasti tulee jatkettua Hankookilla niiden hinnatkin aika järkevässä luokassa.
Okei ei Kumhoja eikä kiinankumeja, Sava käypäinen oman kokemuksen mukaan nastana ja Hankookit olis siis hyvät?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mulla oli kakkosautossa Savat ja ensimmäinen talvi vei puolet nastoista, toisen talven jälkeen ne oli lähes hampaattomat. Suosittelen mieluummin kitkana jos merkkiin päätyy.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 163
Mulla oli kakkosautossa Savat ja ensimmäinen talvi vei puolet nastoista, toisen talven jälkeen ne oli lähes hampaattomat. Suosittelen mieluummin kitkana jos merkkiin päätyy.
Samaa mieltä. Kitkana ihan hyvä erityisesti kostealla ja lumisella pinnalla (jääpito ei ole kummoinen) mutta nastana ei niinkään. Molemmat on ollut.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Mulla oli kakkosautossa Savat ja ensimmäinen talvi vei puolet nastoista, toisen talven jälkeen ne oli lähes hampaattomat. Suosittelen mieluummin kitkana jos merkkiin päätyy.
Ai? Ajoitko paljon sulalla asfalitilla ja/tai tehokkaalla autolla? Vaimon autossa Savat kolmatta talvea 205/55/16 ja käytännössä kaikki nastat tallella. Lumella, jäällä ja soralla etupäässä ajo.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kuski ajoi, 160hv etuvedolla. Normaaleja satakuntalaisia talvia, suht sulia pääteitä ja jäätyneitä sivuteitä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
224
Mistäs saisi edullisesti 16" vanteet, pulttijako 5x114 ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
tori.fi, sieltä ostin omaan Mersuun 17", käytetyt, hinta oli jotain olikohan 160-170e. Ja osta peltivanteet, jos oikein haluat säästää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kohtalon ivaa. Tuossa toisessa keskustelussa kävikin ilmi, että suunnittelin ajavani vielä yhden talven hieman yli 5 vuotta vanhoilla 6mm urasyvyydellä olevilla kitkoilla.

Joku päätti toisin kun vaimo poimi oikealla takarenkaalla ruuvin maasta.

Eikun etsimään uusia kitkoja.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Kohtalon ivaa. Tuossa toisessa keskustelussa kävikin ilmi, että suunnittelin ajavani vielä yhden talven hieman yli 5 vuotta vanhoilla 6mm urasyvyydellä olevilla kitkoilla.

Joku päätti toisin kun vaimo poimi oikealla takarenkaalla ruuvin maasta.

Eikun etsimään uusia kitkoja.
Tuonhan saisi todennäköisesti paikattua helposti ja halvalla, voi jopa itse tehdä. Vaikka muuten tietty alkaa olla ihan hyvä aika jo laittaa renkaat vaihtoon.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Rengas365:stä lähti tilaukseen Goodyear Ultragrip Ice2 XL SCT -gummit. Päivitän kokemuksia, kunhan homma etenee.
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
Vielä makaa varastossa, kun täällä on kesäkeli. Laittelen kokemuksia kun kertyy.
 
Liittynyt
16.11.2022
Viestejä
121
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 234
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Kyllä itse ainakin ajaisin/kokeilisin. Nuo on tietyin tavoin verrattavissa nordmaneihin eli käyttävät valmistajan vanhempia rengasteknologioita noissa renkaissa ja sitten päämerkkiä ostamalla saa sitä uusinta teknologiaa. On autobild noita joskus testannut ja ihan kelvollisia ovat olleet.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 543
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
No eikö se sun vaimo osaa sanoa että tuntuvatko liukkailta. Sä siis katsot lehdestä sun vaimon renkaita?

Todella outo kysymys. Jos akka sanoo ettei meinaa pysyä tiellä niin Vianorista uudet. Voihan nuo Laufennit olla hyvätkin.
 
Liittynyt
16.11.2022
Viestejä
121
Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 543
Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.
No kokeilemalla varmaan selviää? Vedä vaikka lukkojarrutus jossain, tuskin ääritilanteessa ainakaan paremmin käy.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 234
Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että vaihdoin aikoinaan hyvin pintaa omaavat merkkirenkaat kiinalaisiin ja yllättäen ne uudet kiinalaiset tarjosivat paremman pidon, kun niiden kumi oli tuoretta ja vanhoissa se taas oli jo ehtinyt kovettua vaikka pintaa oli paljon ja nastat tallella.

Itse ainakin uskallan noita linglong nastoja suositella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Ainakin Trianglen nastat on ihan asialliset talvirenkaat. Nasta käsittääkseni paikkaa ehkä muita suunnittelujen puutteita, niin olettaisin.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Alapuolisista linkeistä voi olla jotakin apua. Kitkarenkaiden suorituskyvyn heikkenemisestä ainakin on dataa. Sitä voi sitten peilata rengastesteihin, millaisiin eroihin päädyttiin testin parhaimman ja huonoimman välillä.


Ehdottomasti kyllä koeajaisin nuo Laufennit ennen korvauspäätöstä. Itselläni on samankaltainen tilanne, käytettynä ostetussa autossa on nyt alla 7-vuotiaat Goodyearin nastarenkaat (käytännössä kaikki nastat tallella, pintaa 5+ mm ja lamelleissakin jonkin verran taipuisuutta jäljellä). Vahvasti uskon, että ei ne hyvät ole, mutta katsotaan nyt ensin ja uusitaan katsastuksen jälkeen (suunniteltu tammikuulle), jos tarvetta ilmenee eikä katsuri tuomitse autoa paalauskuntoiseksi.

Jarrutustestejä jo ehdotettiin, mutta kokeilisin lisäksi mäkilähdöt (vetopidon riittävyys) ja sivuttaispidon jossakin isolla, avoimella parkkipaikalla pikku hiljaa nopeutta korottaen (kuvitteellinen risteys esim. mittarinopeuksilla 15, 20 ja 25 km/h).
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Ainakin Trianglen nastat on ihan asialliset talvirenkaat. Nasta käsittääkseni paikkaa ehkä muita suunnittelujen puutteita, niin olettaisin.
Eikös Trianglet edusta suomalaista suunnittelua? Niiden taustalla on muistaakseni se yrityssalaisuuksia Nokianilta lähtiessään mukaan ottanut insinööriporukka.

Mutta jos kiinalainen lyö kesärenkaaseen nastat, niin ei siitä kyllä talvirengasta tule...

Monesti kuvitellaan, että huononkin nastarenkaan jääpito on parempi kuin kitkarenkaan, mutta kuten Tekniikan Maailman talvirengastesti osoittaa, ei asia ole niin.

Kiinassa valmistettu edullinen Sunny Winter Grip SN3860 -nastarengas nimittäin mursi myytin ja piti jäällä huonommin kuin testin heikoin kitkarengas.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Triangleista on minullakin semmonen tuntuma että ihan "ok" renkaat, mutta ei huippuja. Vannetukku jäi valehtelusta kiinni kun kehui niitä ja väitti paremmiksi kuin nokiat, ei maininnut että kyse oli vain jostain lumitestistä missä ne pärjäsivät.



LingLongit sen sijaat ovat aika surkeita, vaikka jotkut niitäkin kehuvat. Olen ajanut semmosilla eikä voi samana päivänä verrata hyviin kärkipään nastarenkaisiin. Lumisella tiellä jo huomaa miten kokoajan soutaa ja lipsuu, kun merkkirenkailla ajo oli kuin kesällä.
 
Liittynyt
16.11.2022
Viestejä
121
Kiitos kyynelkaasu hyvistä linkeistä. Vaikuttaahan se tosiaan paljon, että renkaat ovat uudet ja pehmeät, eikä kovettuneet korput. Virosta ultagripit ~175 kpl kotiin tuotuna ja 10/rengas kun pyöräyttää vanteelle paikallisessa pikku pajassa. Nuo laufennit saisi sille myytäkin, mutta en tiedä mitä hyvittäisi niistä.
Mutta kokeillaan nyt miltä ne vaikuttaa. Uudet saa tilalle alle viikossa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Ai saakeli ovat Nokian R5:t liukkaat kun on kevyt auto ja 175 leveät kumit. Jarrutus nyt vielä ihan ok mutta sivuttaispito ainakin tässä ensimmäisten kilometrien perusteella todella heikko. En tiedä, joko olen tottunut lukon tuomaan etuun tai ylipäänsä modernit autot reagoivat jo ennen kuin valot vilkkuvat tms. Huomattavasti tehokkaammat autot ollut alla ja ei samalla tavalla jaksa lähteä kiihdyttäessä lyömään tyhjää.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Ai saakeli ovat Nokian R5:t liukkaat kun on kevyt auto ja 175 leveät kumit. Jarrutus nyt vielä ihan ok mutta sivuttaispito ainakin tässä ensimmäisten kilometrien perusteella todella heikko. En tiedä, joko olen tottunut lukon tuomaan etuun tai ylipäänsä modernit autot reagoivat jo ennen kuin valot vilkkuvat tms. Huomattavasti tehokkaammat autot ollut alla ja ei samalla tavalla jaksa lähteä kiihdyttäessä lyömään tyhjää.
Olisikohan tuo leveämmällä renkaalla sen parempi? Kapeampi leikkaa paremmin lumen läpi tienpintaan ja toisaalta isommassa renkaassa olisi luultavasti suurempi kantavuusluokka ja varmaan jäykempi kumiseos.

Mutta kerro ihmeessä, muuttuuko tuo paremmaksi kilometrien myötä. Ehkä kulutuspinnassa on jotakin pidon kannalta myrkyllistä ainetta valmistusprosessin/varastoinnin jäljiltä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Itselläni on samankaltainen tilanne, käytettynä ostetussa autossa on nyt alla 7-vuotiaat Goodyearin nastarenkaat (käytännössä kaikki nastat tallella, pintaa 5+ mm ja lamelleissakin jonkin verran taipuisuutta jäljellä). Vahvasti uskon, että ei ne hyvät ole, mutta katsotaan nyt ensin ja uusitaan katsastuksen jälkeen (suunniteltu tammikuulle), jos tarvetta ilmenee eikä katsuri tuomitse autoa paalauskuntoiseksi.
Ei nuo nyt parin ensimmäisen ajokerran jälkeen mitenkään pelottavan liukkailta tuntuneet taajamanopeuksissa, vaan ihan talvirenkailta. Ainakin kevyesti pakkautuneella lumella, mitään vesijäätähän tässä ei ole vielä kohdattu.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Nyt oli kyllä liukas keli Helsingissä, eli ei paljon liukkaammaksi kelit juuri täällä tule. Tienhoito vielä kesäterässä, -1 astetta pakkasta ja uutta lunta sataa kohtalaisesti kiillottuen liukkaaksi/puuroutuen liukupatjaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kiitoksia varoituksesta. Pitää ottaakin mallia helvetin varovasti sitten tänään jos kerran noin liukasta.

Edit: Olihan tuolla liukasta mutta aika pitkälti suola oli sulattanut. Pääväylien ulkopuolella luonnollisesti oli varsin hyvin tallaantunutta.

Kyllä noissa joku alkupinta tms oli koska 30km työmatkan ajon jälkeen olivat ei nyt ihan eri renkaat mutta tuntuivat sentään pitävän myös asfaltin ulkopuolella. Ja tuli kokeiltua jo paniikkijarrutuskin jo. Meinasi tulla rampilla Avensis suoraan kylkeen ilman elettäkään estääkseen tilannetta eli joko ei ole oikeasti huomannut autoa tai on vain tottunut että kyllä joku tilaa tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
237
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen.
Ei välttämättä ole asian kanssa tekemistä, tai sitten on, mutta tuota kyseistä rengasta näyttäisi olevan käytettynä myynnissä enemmän kuin muita kitkoja yhteensä.

Aikoinaan kun aihealue enemmän kosketti, niin tiedossa oli että taksit pesivät kitkojen kulutuspinnasta bitumia tms. pois liotinpesuaineella muutaman kerran sesongissa ja suolatulta tieltä jäälle siirtyessä meni tovi että rengas alkoi toimia toivotusti. Ja kaikki renkaat eivät vaan toimi kaikissa autoissa johtuen erilaisissa rakenteellisista ratkaisuista sekä autossa että renkaassa.

Edit: puol kautta ajetuilla keskieurooppa-malleilla ei ainakaan mitään yllätyksiä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
88
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
Vähänkään riuskempi takaveto ja puuterilumi sileällä pinnalla on kyllä korkatulle CVC7:lle myrkkyä, vetopitoa saa etsiä ja näillä keleillä sai viime talvenakin olla aika valppaana tiheämmällä askilla varustetun E46:n kanssa. Kunnollisella tampatulla lumipinnalla toisaalta mennäänkin kuin olisi huijauskoodit päällä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 842
Pari viime päivää on kyllä ollut melkoisen liukasta., saa oikeasti ajaa liikenneympyrät, risteysalueet ja jyrkemmät mutkat varovaisesti. Kävellenkin meinaa olla yllättävissä paikoissa katollaan kun jalka lähtee alta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 208
Eipä Hakkapeliitta R3:t alla eilen tai tänään älyttömän liukasta ollut. Eilen liukkaampaa ja piti toki vähän katsoa, miten mutkiin ja liikenneympyröihin menee, muttei kuitenkaan oman kokemuksen mukaan lähelläkään pahinta mitä pääkaupunkiseudulla on tarjota. Tieosuudet Länsiväylä, Kehä II/III ja Turunväylä. Tänäänkin laskettelin mutkiin varoen, mutta ei sitäkään vähää enää tuntunut liukkaalta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Eilen heitin Tuusula-Turku-Tuusula lenkin päälle 2100 kilon omamassalla varustetulla Discoveryllä, jossa oli perässä 2700 kilon jarrullinen kärry, jonka todellinen paino menomatkalla oli ehkä 1700 kg.

Lantikassa on rengastuksena uudet 235 leveät Contin IceContact 3:set ja kärryssä uudet Goodriden kitkat koossa 155/80/13"

Kertaakaan ei ollut sellaista tilannetta, että olisi edes tuntunut liukkaalta, vaikka vähän epäilin Goodride kitkojen sivuttaispitoa.
Tosin kärryn kanssa tulee aina ajettua todella rauhallisesti, joten myös kaarrenopeudet ja liittymiin tulemiset olivat hyvin maltillisia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.

Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 571
Viestejä
4 166 666
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom