Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Varmaan huonosti muotoilin lauseen, mutta juurikin halkaisija tuossa 225/55 -> 205/55 muuttuu, joka ei välttämättä kaikille ole itsestäänselvyys, kun kerta numero 55 pysyy samana.Ei kai se nyt renkaan leveys vaikuta mittarivirheeseen vaan profiilin muutos/halkaisija
Eli 37/21 olivat nämä. Kaikki sujui loppujen lopuksi hyvin, HH: n negatiivisista arvosteluista huolimatta.Vaan mikä lienee paistopäivä
Näitä on molempia ollut ajossa ja mielestäni Michelin on aavistuksen parempi. Joskin nämä ovat olleet eri autoissa ja molemmissa tapauksissa huomattavan eri kokoisia kuin sinun hakemasi, joten ei varmaan kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä.Goodyearilla olisi UltraGrip Ice 2, Michelinillä X-Ice Snow
Itselläkin näistä kokemuksia ja pidin Micheliniä hieman äänekkäänä. Tai niissä oli sellainen hienoinen jollottava ääni, joka ärsytti. Ihan ok gummit kuitenkin. Nyt kuitenkin suosinut Goodyearia. Continental on ylivoimaisesti paras äänen ja pidon suhteen ollut sekä kesä, että talvirenkaissa, mutta ne on myös kuluneet nopeiten. Ei noilla premium merkeillä hirveästi pieleen mene millään.Näitä on molempia ollut ajossa ja mielestäni Michelin on aavistuksen parempi. Joskin nämä ovat olleet eri autoissa ja molemmissa tapauksissa huomattavan eri kokoisia kuin sinun hakemasi, joten ei varmaan kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä.
Itse kuitenkin olin Michelinin tuotteeseen niin tyytyväinen, että hankin tulevallekin talvelle uudet sellaiset (edelliset menivät autokaupan mukana).

Onkohan Bridgestone Noranza 001 nastarenkaat mistään kotoisin? Toki onhan nuo joskus testeissä menestyneet, että tuskin nyt voi pahasti mennä pieleen noilla renkailla seuraavat vuodet. Tai onko tiedossa mitään hyviä 225/40/R18 koon renkaita edulliseen hintaan.
Olisi kyllä pitänyt keväällä ostaa VikingContact™ 7 kitkat kun olisi vielä saanut ihan kohtuulliseen hintaan![]()
Katselin käytettyä rengassarjaa joissa vanteilla päällä Tigar Sigura Stud nastarenkaat. Onko kokemuksia moisista? Nastoja noissa näyttää olevan vain reunoilla, keskellä rengasta ei nastoitusta ollenkaan. Tämä huono asia?
Hinnalla ei olisi setti kyllä pilattu mut onkohan olleet jo uutena ihan surkeat?
Riippuu toki mihin renkaisiin verrataan. Jotkut 10 vuotta vanhat ja loppuun ajetut nastatkaan luotettavimmilta merkeiltä nyt sen paremmat ole. Tosin tuskin nuo Tigeritkaan enää mitkään uudet ja ajamattomat ole, jos tuohon hintaan lähtee ja vaikea pistää noista Tigereista vielä huonommaksi.Kiitos, eli maksan niistä vain aluvanteiden hinnan jos lähden ostamaan ja pyöräytän nykyisistä peltivanteista kumit aluille. Rengastyöt joutuu toki maksamaan. Hintahan niinkin huima kuin 20 eur/ pyörä, sis alkup. 16" aluvanteen. Kumit näyttää kuvissa ihan hyväkuntosilta ja dot 2018.
Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.Auton mukana tulleet pyörät ovat kitkarenkaita jotka taisivat juuri täyttää 6 vuotta. Ovatkohan mistään kotoisin talvella?
Olen ajanut 10 vuotta vanhoilla nastoilla ihan hyvin kaupungissa edellisellä autolla, mutta vanhemmista kitkarenkaista ei kokemusta.
Rengaskoko harmillisesti 195 45 16 talvipyörissä. Reff ei tarjoa mitään ja rengas365 tarjoaa ainakin toistaiseksi nastoja ja euroopan kitkoja.
Ja mahtuu samalle vanteelle?Muuta profiilia korkeammalle.
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.
Itse siis ajellut kitkoilla pidempää, kuluneina pitää olla tarkkana. Tosin kuluneet nastat yhtä huonot ja joissain tilanteissa huonommat, mutta kuluneilla renkailla nastat voi auttaa nimenomaan jäällä paljon.
Silmämääräisesti ovat sen verran vähän ajetut, että ajaisin noilla koko talven ja ajomäärästä riippuen seuravankin.Ja mahtuu samalle vanteelle?
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.
Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
Talvirenkaita hakusessa täälläkin ja rengaskauppa tarjosi Continentalia ja Nokiaa 1000-1100€ / kierros. (225/55/R17) Huhhuh.
Tuo aiemmin mainittu Goodyearin Ultragrip olikin "jo" 900€ pinnassa mutta näköjään pienellä nettiotannalla 150€-200€ saisi pelkät renkaat/kpl eikä allelaittokaan nyt maltaita pitäisi maksaa..
Totesin juuri että 4mm merkki näkyy nykyisissä talvirenkaissa.
Saman kokoluokan renkaita katselen (225/50R17) ja premium merkit taitaa karsiutua pois hinnan puolesta ja kotimaiset rengaskauppiaat samalla. On aika suolaiset hinnat tuolla kombolla. Mutta mistä olette tilanneet renkaita? Pitäisi vielä päättää tuleeko nastat vai kitkat. Pk-seudulla tulee pääasiassa ajeltua nelikolla, nastat on aina ollut tähän mennessä.
Näitä harkitsen tällä hetkellä.
225 50 R17 i Pike RS2 W429 XL
7mm pintaa, hyvin ajaaJa mahtuu samalle vanteelle?
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.
Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
Viime talveksi etuakselille Continental Viking Contact 7 ja niillä tuli ajettua aikalailla tasan 10 000 km. Pinta 8,2 mm -> 7 mm hybridissä eli etuset keskimääräistä suuremmalla rasituksella. Nyt uusi pari eteen, "vanhat" taakse ja talvinen 1000 km roadtrip oli kyllä ilo ajaa asvaltilla, lumella ja jäällä.
Jälkiviisaana tuossa säästämisessä/ kulutustestissä eriparirengastuksella ei kyllä lopulta ollut järkeä vaikkei ne kuluneemmat kitkat taka-akselilla mitään vaaratilanteita aiheuttaneetkaan. Noilla Michelin kitkoilla 6mm pinnalla ei olisi ollut kyllä mitään asiaa Kolin huipulle vetävällä akselilla, mutta ne olivat kyllä pinnaltaan niin sileät, että pilattu kesäajolla. Auton mukana siis tuli uusi setti kesärenkaita eli kitkoilla oli luultasti ajettu viimeinen kesä. Siksi myös kuluneet niin epätasaisesti. Menisikö 90k kilometriä kahteen vuoteen yhdellä kierroksella kesärenkaita ja kitkoja?
Eli Michelinin kitkoista jäi vähän huono maku, mutta en laita sitä renkaiden vaan käyttäjän syyksi. Nyt Conteilla saa pito sitten heiketä aika nopeasti, että olisin nastoja uudestaan harkitsemassa.
Ainakaan Michelin XIce XI3 kitkoilla vetopito oli jo ihan onneton 4mm pinnalla, kun pihaan oli satanut sen verran ensilunta, että pääsi pakkautumaan ja kiillottumaan renkaan alla. Pieneen ylämäkeen ei päässyt ilman hiekkaa ja vauhdinottoa sitten millään.
Vaihdoin sitten viime talvena eteen Continental Viking Contact 7t ja alkoi pitoa taas löytymään. Täksi alkutalveksi laitoin nyt noi 6mm pinnalla olevat X-ICE:t eteen ja vaihtuu Contiin heti kun pito alkaa taas loppumaan.
Oli siis autoa ostaessa edessä 4 milliä pintaa ja takana 6-7 milliä niin en kaikkia laittanut kerralla kiertoon. Tuntuu hybridi syövän huomattavasti nopeammin eturenkaita.
Myös jarrutus ja kiihdytyskokeissa pidettiin talvirengasauton ratti suorassa ja all-season autolla heiluteltiin rattia pienin liikkein puolelta toiselle. Todella puolueellista arviointia kyllä. Vakuutti myös kuvituskuva talvirenkaasta, jossa oli nastarengas ilman nastoja.
Totesin nyt talvisten kelien taas tultua, että 6 mm pinnalla XIce XI3 ei pidä lumipeitteisellä tiellä nollan tuntumassa. Alamäessä regen talteenottojarrutuksella tuntui aika helposti ohjaus katoavan vaikka palautuikin myös jarrupoljin vapauttamalla. Ehkäpä noi oli sitten ajettu vanhan omistajan toimesta 2019 kesällä loppuun ja siksi silloiset eturenkaat oli niin paljon kuluneemmat.
Vaihdoin ne samoihin aikoihin viime talvena ja alkoi vetopitoa löytymään VC7:lla. Taka-akselille siirtämällä noilla pärjäisi kyllä yhtä hyvin kuin viime talvenakin, mutta mitäpä sitä 300e satsauksella enää pelaamaan. Vaihtoon menisi viimeistään ensi talvena, jolloin ero uuden ja käytetyn välillä kasvaa jo liikaa. Voihan olla että ensi kaudeksi tulee myös VC8, jolloin olisi taas eriparirengastus? Siksipä huomenna toinen pari VC7 alle ja kovaa ajoa.
Arvosteluja ja testejä ei löydy eikä varmaan tulevaisuudessakaan tule löytymään. Syy on Vannetukussa ja kyseisen yrityksen markkinoinnissa. Rengasarvostelijat saivat tarpeekseen Vannetukun perseilyistä ja kiertävät kaukaa sen myymät tuotteet.205/55-16 94T Kontio IcePaw - Riekko.eu
Onkohan tollaset Kontio IcePaw -renkaat mistään kotosin? Paperilla kuulostaa hyvältä kun on paljon nastoja. Arvosteluja ei vaan löydy mistään.
Eikös Kontiota testattu jossain vertailussa, mutta TM jätti omasta julkaisusta pois Vannetukun kiusaksi. Joku ruotsalainen lehti taisi nämäkin julkaista.
Tässä on joku testi.
Kontio IcePaw ‒ nastarenkaasta hyviä kokemuksia
Täysin uusi Kontio IcePaw on nyt vihdoinkin saapunut markkinoille. Suomessa suunnitellussa Kontio-nastarenkaassa on 270 "KontionKynttä" kokoluokassa 205/55 R16. Kontio IcePaw'ssa on markkinoiden suurin nastamäärä."Kontio Renkaiden uusi IcePaw-nastarengas saatiin lopultakin markkinoille, vaikka...kuljetusnet.fi
![]()
Test World: Winter Tire Test R16 2020 - Tire Professional Test
See details and results of the Winter Tire professional test :: Test World: Winter Tire Test R16 2020 - for Passenger cartiresvote.com
Eikös Kontiota testattu jossain vertailussa, mutta TM jätti omasta julkaisusta pois Vannetukun kiusaksi. Joku ruotsalainen lehti taisi nämäkin julkaista.
Löytyy myös vaimennettu versio![]()
225 55 R17 UltraGrip Ice 2 XL
Kitkarengas Goodyear UltraGrip Ice 2 on 3 vuotta kestäneen insinöörityön tulos. GoodYear hyödynsi kyseisen renkaan kehittämisessä kokemusta, jota rengasyritykselle on kertynyt 100 toimintavuoden aikana. Renkaan sujuvaa toimintaa olosuhteissa, joissa ilmanwww.reff.ee
![]()
225 55 R17 Hakkapeliitta R5 XL
PUHTAASTI TURVALLINEN Uusi Hakkapeliitta R5 on kitkarengas henkilöautoihin. Se varmistaa tinkimättömän pidon ja älykkäät ajo-ominaisuudet talven jokaisena päivänä. Hakkapeliitta R5 on turvallisuutta puhtaimmassa muodossa: innovatiivinenwww.reff.ee
![]()
225 55 R17 BLIZZAK ICE
Bridgestone põhjamaine lamellrehv Blizzak Ice, on loodud lõppkasutaja soove arvestades. Saab hästi hakkama kõige karmimates ja ettearvamatutes tingimustes. See teeb rehvist hea valiku juhtidele, kes astuvad vastu karmidele talvetingimustele, justwww.reff.ee
![]()
225 55 R17 VikingContact 7 SSR
Vaihtoehto nastarenkaille pohjoismaisissa olosuhteissa. Saksalaisen rengasvalmistajan, Continentalin, pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas suuntakuviolla. Vahvojen, teräväreunaisten, vinoneliömäisten ja lamellipintaisten 3D-kuviolohkojen ansiosta pito vaikeissawww.reff.ee
![]()
225 55 R17 X-Ice Snow XL
Pohjoismainen kitkarengas MICHELIN X-Ice™ SNOW - takaa tarvittavan pidon jopa äärimmäisissä talvisissa sääolosuhteissa. Uuden sukupolven V-muotoinen kuvio. Erinomainen pito märällä, lumisella, sohjoisella ja jäiselläwww.reff.ee
![]()
225 55 R17 Winter I Cept IZ2 (W616) XL
Pohjoismainen nastaton talvirengas Hankook Winter I Cept IZ2 (W616) - Erinomainen pito lumisilla ja jäisillä pinnoilla. - Esimerkillinen käsiteltävyys. - Aggressiivinen yksisuuntainen kulutuspintakuvio, joka takaa paremman kontaktin tiehen sekä hyvän veden ja lumenwww.reff.ee
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.