KULUVATKO TALVIRENKAAT?
Rengasalalla liikkuu paljon erilaista tietoa erityyppisten talvirenkaiden kulumisesta ja niiden pidon heikkenemisestä. Osa väittää, että kitkarenkaat kuluvat tuplasti nastarenkaita nopeammin. Eräät taas ovat varmoja siitä, että nastojen kuluminen heikentää nastarenkaiden pidon jo parissa vuodessa kitkarenkaita huonommaksi.
Valitsimme edellisvuoden testistä kuusi erimerkkistä rengasta, 4 nasta- ja 2 kitkarengasta, kulutuskokeeseen, jossa renkailla ajettiin asfalttipinnalla mutta viileillä keleillä 15 000 kilometriä, eli keskimäärin parin talven ajoja vastaava matka. Ajoreitti oli pääasiassa maantieajoa, mutta jokaiseen vuoroon kuului sata kontrolloitua stop and go -jarrutusta ja kiihdytystä kaupunkinopeuksilla, simuloiden kaupunkiajoa ja sen kuluttavaa vaikutusta.
Testi tehtiin letka-ajona kolmella eri autolla, jotka kaikki ajoivat samaa reittiä samoissa olosuhteissa, kuljettajia kierrättäen. Kutakin rengasmallia oli kaksi kappaletta, ja niitä kierrätettiin päivittäin etu- ja taka-akseleiden välillä. Testin lopuksi jokainen rengasmalli oli siten kulunut yhtä suuren ajomatkan edessä ja takana ja eri autoissa, ja jokaisen kuljettajan ajamana. Näin erot autoissa, ajokeleissä ja kuljettajien ajotyyleissä eivät vaikuttaneet kulumistuloksiin.
Renkaille tehtiin myös jarrutuskokeet jäällä, testin alussa ja aina 5 000 kilometrin välein. Kokeet tehtiin sisähallissa tarkoin säädetyissä vakio-olosuhteissa. Mielenkiintoinen tulos oli, että sekä nasta- että kitkarenkaiden pito heikkeni testin aikana tasaisesti, ja 15 000 kilometrin jälkeen pitoa oli jäljellä noin 80 prosenttia uuteen renkaaseen verrattuna. Eri merkkien pito heikkeni vieläpä hyvin samaa tahtia. Eli sekä testin alussa, keskellä että lopussa renkaiden järjestys pidon suhteen säilyi samanlaisena.
Se on hyvä asia lehden rengastestien kannalta ja osoittaa, että uusien renkaiden testitulokset edustavat hyvin renkaiden ominaisuuksia tai oikeammin eri tuotteiden keskinäistä järjestystä myös kuluneina.
Sen sijaan kulumiskestossa olikin sitten eroa. Oheisessa taulukossa on esitetty renkaiden urasyvyys ja laskennallinen kestoikä, laskettuna 3 millimetrin urasyvyyteen asti.
Michelinillä on historiallisesti maine erityisen hyvin kulumista kestävänä renkaana, ja ainakin tässä testissä ja tälle rengasmallille maineella on katetta. On huomattava, että kestoikä on laskennallinen; kulutusajossa on autosta, ajoreitistä ja ajotavasta riippuen aina mittaushajontaa.
Voidaan sanoa, että Micheliniä lukuun ottamatta nastarenkaat ja kitkarenkaista Goodyear kuluivat keskenään samaa tahtia, eli pinnasta hävisi noin 2 milliä. Continental-kitkarengas kului ainoastaan 1,5 millimetriä, eli saman kuin Michelin, mutta pienemmän alkutilanteen urasyvyyden takia laskennallinen ennustettu 3 millin urasyvyydellä oleva vaihtoaika tulee vastaan nopeammin.
Kulumiskeston tai -kestämättömyyden kääntöpuolena on renkaan pito. On oma valinta, kannattaako säästä ostamalla hieman vähemmän pitoa harvemmin, vai enemmän pitoa useammin.