Talvirenkaat - yleisketju

Olennainen pointti on juuri tuo "kuvittelee hallitsevansa".

Sinäkin kuvittelet hallitsevasi auton kesärenkailla, kun katsot kalenteria ja toteat ettei ole vielä aika vaihtaa kumeja (vaikka ulkona olisi lunta maassa ja pakkasta). :D

Se on ihan totta, että mm. eilen oli pääkaupunkiseudulla kuiva ja hieno keli (joskin illalla satoi alijähtynyttä vettä mm. Lahdentiellä), mutta kun lämpötila on nollassa, voi keli muuttua hetkessä.

Jotenkin huvittavaa muutenkin seurata miten joillakin on tapana pihistellä renkaiden vaihtoa mahdollisimman myöhään. Ihan kuin siinä säästäisi jotenkin merkittävästi rahaa ja luontoa.
Kyllä sitä itse säästää talvinakkeja viimeiseen asti ihan pidon takia. Se pari senttiä leveydestä ja paremmista seoksista pois on aika raju ero pidon määrään. Vituttaa kun ei saa tehoa tiehen. Eli sen suhteen ymmärrän kyllä mutta heti kun on oikeaa riskiä liukkaista niin talvikumit kyllä menevät alle.
 
Hommaa kitkat äläkä leiki tyhmää.Kitkoilla saat jopa enemmän pitoa kun kesänakeilla...siis kuivalla asfaltilla.
Vituttaa nämä hölmöt jotka panttaa renkaiden vaihtoa.Ne rengaskulut ei paljoa kasva vaikka vaihtaa ajoissa turvallisemmat renkaat ja ei tarvitse arpoa onko liukasta vai ei.
 
Omasta kokemuksestani, keskusteluun liittyen, Espoo-Helsinki alueella pääasiassa ei ole tarvinnut vielä talvirenkaita. Vaihdoin itse eilen, ja tänään viiden jälkeen liikeelle lähtiessä olikin pienemmät risteykset jo vähän jäässä, vaikka tiet oli sulat ja kuivat eilen illalla. Alavilla paikoilla ilmeisesti varsinkin tämä ilmiö.. Pari hengenlähtö lähellä -tilannetta kummasti opettaa tälläselle kovakallosellekkin, ettei noiden kanssa kannata leikkiä tai laskea aina sääennustusten varaan. Komppaan Pyrresiä #382
 
Säätiedotuksen mukaan voisi päästä kesärenkailla vielä perjantain 10.11.

Mutta eipä tarvitse enää miettiä vaihtoa, kun on jo nastarenkaat alla. Ihan hyvin on pitoa 205/60-15 nastoissa, jotka on samaa kokoa kuin kesärenkaatkin.

Niin ja nastathan sai laittaa laillisesti alle 1.11. Vaikka jo ennen sitä tulikin pääkallokelit.
Nastallisia talvirenkaita saa käyttää 1.11. - 31.3. tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin - myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Nastarenkaita saa käyttää muunakin aikana, jos keli sitä edellyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitä itse säästää talvinakkeja viimeiseen asti ihan pidon takia. Se pari senttiä leveydestä ja paremmista seoksista pois on aika raju ero pidon määrään. Vituttaa kun ei saa tehoa tiehen. Eli sen suhteen ymmärrän kyllä mutta heti kun on oikeaa riskiä liukkaista niin talvikumit kyllä menevät alle.

Toisaalta, ei ne performance kesärenkaat näillä lämpötiloilla mitään pitoa myöskään tarjoa. Huomaa hyvin tarpeeksi tehokkaalla autolla jo kun lämpötila tippuu alle 20 ...
 
Hommaa kitkat äläkä leiki tyhmää.Kitkoilla saat jopa enemmän pitoa kun kesänakeilla...siis kuivalla asfaltilla.
Vituttaa nämä hölmöt jotka panttaa renkaiden vaihtoa.Ne rengaskulut ei paljoa kasva vaikka vaihtaa ajoissa turvallisemmat renkaat ja ei tarvitse arpoa onko liukasta vai ei.
Mutta kun alla on jo kitkat :(. Kyllä jos sula asfaltti on alla niin kesänakki pitää paremmin vaikka seos kovettuukin. 2cm leveydestä pois on iso ero ja pehmeämpi semi sporttinen seos auttaa kummasti. Alle ei siis mitkään eco muovirenkaat.

Alla siis Contin 205 leveät kitkat ja kesällä 235 leveät Goodyearin F1 tms mitkä olikaan hot hatch ensiasennus renkaat. Kitkoilla perä ainakin lähtee jatkuvasti alta nopeammin kun mitä on tottunut ja pitoa alkaa kiihdyttäessä löytyä vasta siellä 65kmh kohdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla toisessa autossa Nokian Hakkapeliitta R2 kitkat, 205/60R16 (tulivat auton oston yhteydessä, en muutoin olisi kitkoja ostanutkaan :D). Alkutuntuman perusteella vaikuttavat hyvältä, pitoa joka suunnassa on riittävästi normaaliin ajoon, ovat hyvät ajaa ja hiljaiset (ei nastat ropise) :)
 
En nyt tiedä onko noilla koon sanomisilla niin merkitystä kun riippuu autostakin mikä sille omiaan. Nytkin autois alla kitkoina 225/55-17 sekä 155/70-13 ja nastoina 195/65-15. Kesärenkaina oli muis samat koot paitsi yhdes erikseen rekkariin merkityt 245/45-18. Kohta puoliin pitäis lähetin tuoda uudet 225/55-17 kitkat pihaan. Talvirenkaina kussakin auton alkuperäis leveyden renkaat. Muuten noi on sovitettu halkaisijan pysyen samana.
On sillä sinällään että pienikin sisä kontaktipintaan on aina tervetullutta. Itse taas ajan semi kapeilla renkailla talvet ihan vain jotta ei nouse niin herkästi plaaniin. Nuo 235:t ovat orkkis rengaskoko ja ei jotenkin houkuttanut talvirenkaiden hankkiminen moisessa koossa, ei lompakon eikä myöskään loska ja lumikäytöksen kannalta.
 
Niinpä. Talvella kapeampi on sohjolla parammaksi. Pointti oli kuutenkin et jos toises 155 sirkkeli on alkuperäinen ja toises 225. Niin varmasti on eri kokoiset ja painoset laitteetkin. Ja ilman tietoa minkä alla ei noilla koon kertomisilla iloa. Hiukan enemmän toi kun kerrotaan alkuperäinen leveys antaa paremmin osviittaa vaikka akselipainot olis paras. En vaan jaksa itsekään alkaa akselipainoja etsiin.
No lähinnä se että fakta on että jos kuivaa asfalttia niin eräiden on ihan turha tulla väittämään että 0 tai vielä pari astetta miinuksella kitka pitäisi paremmin kuin hyvä kesärengas etenkin kun kitkapintaa on vielä enemmän.
 
Niinpä. Talvella kapeampi on sohjolla parammaksi. Pointti oli kuutenkin et jos toises 155 sirkkeli on alkuperäinen ja toises 225. Niin varmasti on eri kokoiset ja painoset laitteetkin. Ja ilman tietoa minkä alla ei noilla koon kertomisilla iloa. Hiukan enemmän toi kun kerrotaan alkuperäinen leveys antaa paremmin osviittaa vaikka akselipainot olis paras. En vaan jaksa itsekään alkaa akselipainoja etsiin.
Onhan se kapeampi muutenkin parempi tilanteessa jossa kitka pienellä alalla on tärkeämpää - ohuempi rengas -> auton paino pienemmällä aluella. Auttaa varsinkin nastoja pureutumaan paremmin.

Itse tosin joudun käyttämään samoja kesät/talvet kun vararengas on sen 225 (Torseneille ei saa tarjota eri kokoista yhteen kulmaan, ellei halua että voimansiirto ottaa kyttyrää melko nopeasti).
 
Onhan se niin että jotku kesärenkaat on jo nollis aika luistimet. Varsinkin jos niitä malleja et kaipaavat kesäkelilläkin vähän ajoa ennen huippupitoaan. Eli kyllä kapeampikin kitka voi pidossa voittaa ollessaan jo toiminta alueellansa. Varsinkin jos eurokitka.

Kyse on kai siitä mikä se hyvä kesärengas on. Jos se on se tavalliseen ajoon tarkoitettu niin hyvinhän se toimii. Jos näitä sporttisempia jotka rajumpaan ajoon kestäen lämpöä niin aivan liian kylmää jo sille.
Toisaalta osaa noista semi sporteista auttaa pehmeä seos joka ei kovetu samalla tavalla kun näissä joissakin ekorenkaissa.
 
Aika mauton yleistys. Paljonko sinulla on kokemusta rekan ajamisesta erilaisissa olosuhteissa? Tiedätkö millaista se on, kun usean kymppitonnin painoinen perävaunu lähtee liukkaalla tiellä heittelehtimään? Raskaalla kalustolla talvella ajo on vähän toisenlaista ja kesälläkin vaivaa väsymys ja aikataulut painaa päälle. Kaikissa autoissa ei oo edes laillisia renkaita, mikä ei välttämättä ole kuljettajan vika. Ihmiset eivät osaa rekkakuskeja arvostaa, mutta jos kumipyörät pysähtyis, niin kaupan hyllyiltä loppuis ruoka ja ihmiset hukkuis paskaan. Takaisin aiheeseen...

En ole ajanut kun C1E yhdistelmää joka sekin meinasi mennä Vierumäen liittymästä pihalle kun ajoin siihen jyrkkenevään luiskaan 80km/h. Ton jutun pointti ei liittynyt henk. koht rekkakuskeihin vaan siihen, että sen rekankin saa pihalle ihan kuivalla kesäkelillä tekijästä X riippuen. Täällä kun porukka tuntuu panikoivan herkästi nollakelin tuntumassa keliolosuhteista henkilöautoilla joissa on luistonestot, ajonvakautukset ja ties mitkä apupyörät alla. Tai näin siis olettaisin kun tarkastellaan autokannan keski-ikää. Tokihan sitä talvirenkaat voi alle lyödä heti kun alkaa pelottaa, mutta veikkaan ettei etelässä ainakaan tiheästi liikennöidyissä taajamissa ja keskustoissa ole tarvetta talvirenkaille ennen marras-joulukuuta.
 
Kyllä kaiken saa lepikkoon jos ei osaa ajaa. Kysehän on enemmänkin siitä että liikenne on odottamatonta samoin kuin sää. Esim eilen ajoin kotia kohti ja mustaa jäätä löytyi paikoista missä sitä ei ollut vielä tunti aiemmin. Tämä Kehä 3:n tuntumassa toki mutta on sitä Kehä1:n sisälläkin ollut jo useassa kohtaa useampana aamuna. Enemmän ratkaisee mihin aikaan liikut. Yö ja aamut ja illat vai päivällä.
 
No, yhdistelmällä ei riitä että sitä kuvittelee hallitsevansa :) .
Tämän voin allekirjoittaa :)

Olennainen pointti on juuri tuo "kuvittelee hallitsevansa".

Sinäkin kuvittelet hallitsevasi auton kesärenkailla, kun katsot kalenteria ja toteat ettei ole vielä aika vaihtaa kumeja (vaikka ulkona olisi lunta maassa ja pakkasta). :D

Se on ihan totta, että mm. eilen oli pääkaupunkiseudulla kuiva ja hieno keli (joskin illalla satoi alijähtynyttä vettä mm. Lahdentiellä), mutta kun lämpötila on nollassa, voi keli muuttua hetkessä.

Jotenkin huvittavaa muutenkin seurata miten joillakin on tapana pihistellä renkaiden vaihtoa mahdollisimman myöhään. Ihan kuin siinä säästäisi jotenkin merkittävästi rahaa ja luontoa.
Kaikkea erikoista voi tottakai tapahtua. Mutta tänäänkin lämpötilat on 7-3 välillä. Pointtin oli lähinnä siinä että ainakaan tässä kaupungissa ei kannata panikoida lokakuussa asian kanssa. Joku yksittäinen lumisade voi tulla joo, mut muuten keli on aina tähän aikaa vuodesta se normi suomisää. Tollanen 0-10 välillä keikkuva ilma on monen maan talvi. Ja niissä paikoissa kukaan ei jaksa rengasrulettia.
Itsellä meinas lähteä edellinen Fiesta ST lapasesta +5c keleillä. Sulat tiet, ei jäätä missään (tai niin ainakin luulin), ajatus että vittu kun on talvinakit alla kulumassa pilalle. 70kmh alueella posotin 70kmh gps:än mukaan kun mutkassa varjokohdassa perä alta kahdesti ja nopealla vastaohjauksella haltuun molemmat ja tila riitti juuri ja juuri pitämään auto tiellä koska himmata ei voinut tai olisi ollut samantien ympäri. Samoin tuossa tämän vuoden Helsingin ekojen liukkaiden aikaan nyt Fokkerilla ajaessa kesänakit alla ja se 2cm lunta. Ei liukasta kun osasi varautua. Sitten se yksi ainoa liukas paikka johon ajoin varmuudeksi tavallista huomattavasti hitaammin eli tyyliin 20kmh ja aloin jarruttelemaan 10m aiemmin kuin yleensä ja eihän se paska meinaa pysähtyä ollenkaan eikä edes hidastua yhtään. Revin jo känkkää että saisi auton kaiteeseen tai poikittain ettei menisi keula edellä 50kmh alueelle ristevän liikenteen sekaan ja pysähtyi juuri ja juuri keulan mitan verran valkoisen viivan yli. Ja huom ajan paljon ja koen pärjääväni liikenteessä mutta täydellinen en ole kuten tuskin sinäkään joten vaikka huomioisit mahdollisen liukkauden niin eipä sekään kaikessa pelasta. Etenkään jos kyse muiden autoilijoiden virheistä aiheutuvat äkkitilanteet.

Ja on sitä jäätä jo ollut Helsingissä aamuisin kun ennen seiskaa lähtee liikkeelle. Niin mustaa kuin ihan kimaltelevaa normia. On vain hyvin alueellisesti ja 95% teistä sulat. Mutta se viimeinen 5% sitten saattaa yllättää jos sopiva hetki tulee.
Joo kai sitä yksittäinen kohta voi olla. Mut mutkaan ajamalla hitaasti oisit ehkä tolta välttynyt? Vois joku päivä koittaa kaivaa tilastoja tästä aiheesta. Kaupunkiliikenteen hyviä puolia on ainakin se että harvoin käy mitään vakavampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän voin allekirjoittaa :)


Joo kai sitä yksittäinen kohta voi olla. Mut mutkaan ajamalla hitaasti oisit ehkä tolta välttynyt? Vois joku päivä koittaa kaivaa tilastoja tästä aiheesta. Kaupunkiliikenteen hyviä puolia on ainakin se että harvoin käy mitään vakavampaa.

Kohtuu loiva mutka Kehä1:n ollessa kyseessä. Ole hyvä ja ala hidastelemaan siinä itse juuri liittymän kohdalla. Saat varmana pellin rytisemään. Etenkin kun lisää että alla oli auto joka on tunnettu erittäin herkästä liftoff oversteer taipumuksesta jota ESP:kään ei aina saa kiinni. Mikä piru siinä on vaikea hyväksyä että Helsingissäkin on liukasta ja että talvirenkaille on jo oma paikkansa auton alla eikä varaston perukoilla.
 
Kohtuu loiva mutka Kehä1:n ollessa kyseessä. Ole hyvä ja ala hidastelemaan siinä itse juuri liittymän kohdalla. Saat varmana pellin rytisemään. Etenkin kun lisää että alla oli auto joka on tunnettu erittäin herkästä liftoff oversteer taipumuksesta jota ESP:kään ei aina saa kiinni. Mikä piru siinä on vaikea hyväksyä että Helsingissäkin on liukasta ja että talvirenkaille on jo oma paikkansa auton alla eikä varaston perukoilla.
Joo kyllä mä I:n mutkissa hidastan. Välillä toki joutuu kouluttamaan perässä roikkuvia spedejä. Oon aina vaihtanut renkaat suunnilleen Joulukuun alusta jolloin laki pakottaa :) Hommaan kyllä seuraavaksi all seasonit ja jätän rengasruletin muille.
 
Joo kyllä mä I:n mutkissa hidastan. Välillä toki joutuu kouluttamaan perässä roikkuvia spedejä. Oon aina vaihtanut renkaat suunnilleen Joulukuun alusta jolloin laki pakottaa :) Hommaan kyllä seuraavaksi all seasonit ja jätän rengasruletin muille.
Ai oikein kouluttamaan. Mikäs koulutus sinulla on mitä muilla ei?
 
Mikä niissä talvirenkaissa on niin kauheata? En ymmärrä. Pistää talvirenkaat ajoissa alle niin säästää selvää rahaa, ne kun kuluu huomattavasti hitaammin kuin kesärenkaat...
 
Eivätkä pääse vanheneen kovettumalla.

Tuli ne leikkimiseen tarkoitetut uudet kitkatkin perille. Odotan vaan kommentteja että eurokitkat ja hakkapeliitta on eellä jne. Asia kuitenkin niin ettei 830€ renkailla, jonka Nokialaiset olis maksanut 225/55-17 koossa, viitsi niin leikkiä kuin 283€ renkailla.
f0b0ec00fa1b521d68912c704fd715b7.jpg
Mitkä eurokitkat? Kerro sit kokemuksia. Kuten totesin, ostan tollaset seuraavaks ja en vaihda renkaita enää ikinä! Olettaen että noilla ei jää heti jumiin jos on jäätä mäessä.
 
goodride tekee paskimmat rungot kautta aikojen. Voin sanoa että montakaan pyöreää rengasta en ole tasapainottanut. kananmunan muotoisia pomppijoita sitäki enemmän. Autoliikkeet tykkäsi kovasti ku olivat halpoja, mieli tosin muuttu ku takuusee tuli lähes jokainen tärinän ja vapinan takia. Itse ulkomailta ostivat.
 
Astmakeuhkoista ja nastojen pölystä. Niin joko kitkojen nostama suurempi pöly on kumottu. Ja joko se risteyksien hiekotus on kokonaan kadonnut. Väittivät vuosikymmen sitten että kitkat olis pahempia pöllyttäjiä kuin nastarenkaat. Ja hiukan tuosta puheltiin että nastat rouhii tiet ja kitkat nostaa sen pölyn mainitsematta sanallakaan hiekoituksesta. Jota ainakin Varsinais-Suomes ja Satakunnas kylvettiin kaupungilla.

Kitkarenkaat pölyttävät nastoja enemmän

Taannoin katselin yhtä tutkimusta, jonka perusteella kitkarengas aiheutti hiekoitetulla kadulla pölyä lähes saman verran kuin nastarengas hiekoittamattomalla kadulla. Toki kitkarengas teki vähemmän pölyä samalla alustalla verrattuna nastaan. Hiekoitus näyttää olevan kuitenkin merkittävä tekijä katupölyn muodostumisessa. Ilman hiekoitusta katupölyn määrä vähenisi merkittävästi ja toisaalta pelkät kitkarenkaat saattaisivat lisätä hiekoittamisen määrää Suomessa.
 
Toki jokainen valitsee renkaat käytön mukaan, mutta silti en koskaan suomessa käyttäisi keskieuroopan jokasään renkaita. Juurikin jään takia, kun normikitkatkin on jäällä huonot, keskieuroopan kitkoilla sitten taas ei tee jäällä mitään, oli alla Quattro tai ei. Vaikka eteenpäin pääsisikin, niin sivuttais/jarrutuspito on sitte niin surkeat, että varmasti vituttaa ajaa.

Sitten taas jos on tarkoitus renkaat paskoa leikkimällä, niin toki eri asia. Lompakolle paljon ystävällisempää.
 
Mikä niissä talvirenkaissa on niin kauheata? En ymmärrä. Pistää talvirenkaat ajoissa alle niin säästää selvää rahaa, ne kun kuluu huomattavasti hitaammin kuin kesärenkaat...
Joopa joo. Kumi ei ehkä kulu, mutta jos nastarenkaat niin nastat kuluu. Täällä Oulussakin kun jyrätään suuri osa talvikumikaudesta paljaalla asfaltilla niin omatkin pari kautta alla olleet nastakumit omaa kyllä pintaa reilusti, mutta nastat on kuluneet sellaisiksi tylsiksi palloiksi, joilla ei paljoa pitoa enää heru.

Ja onhan nuo nyt reilusti paskemmat ajaa kuin kesätossut. Veltot ja epämääräiset.
 
Laitetaan nyt omatkin kokemukset talvirenkaiden tarpeellisuudesta. Työmatkalla 80 kmh rajoitettu tie ja tuohon nopeuteen nähden suht. jyrkkä mutka, tänään lähti kesken mutkan perä liirumaan alta mutta vastaohjauksella selvittiin.

Keli mukavan aurinkoinen +4, mutka varjoisassa puiden suojassa. Missään vaiheessa aiemmin edes ajatellut että voisi olla liukasta, lähes kaikki tiet sulan näköiset. Ei ole moista ikinä ennen sattunut, aika villi tunne. Hyvänastaiset ja pintaiset ehkä 5v vanhat renkaat alla etuveto autossa.

Kyllähän ne liukkaimmat on aina nollan lähettyvillä, en olisi halunnut kokeilla moista temppua kesärenkailla kun onhan siellä nyt 4 astetta lämmintä eli ei voi olla liukasta. :rolleyes:
 
Oh by the way, eilen oli illalla Helsingissä todella moni tie ihan jäässä. Nimimerkillä kyllä ihastelin kimmellystä vaikka plussalla oltiin.
 
Kitkat on itsellä ollut nyt kohta 15 vuotta (ajokortti ollut nyt kohta 19 vuotta)ja ainut mitä tarvitset on se perinteinen ymmärrys joissain kelioloissa että nastat puuttuu.Tosin ne kaksi talvea jyrätyt nastarenkaat on huonommat kuin kitkat,varsinkin siellä missä ne nastarenkaat pilataan ajamalla pääsääntöisesti "kuivalla" tiellä.

Perheessä on kaksi autoa pääasiallisena kulkineina ja toisessa on kitkat ja toisessa nastarenkaat, nastarenkaiden konssa käyttökulut on korkeammat koska nytkin 2 talvea ajetuissa nastarenkaissa on pintaa kuin uussissa mutta nastat aivan loppu eli vaihtoon menivät...nykyajan kevytnastat vaan on perseestä verrattuna vanhanajan kunnon teräsnastohin.Tosin auto missä on nastat käytössä on reilun 2900 (kokonaispaino) kilon etuvetoinen pikkubussi joten toki painolla on tuossa merkitystä.

Harrastemaasturissa sen huomaa, harrasteautossa on m+s maastorenkaat ja kunnon nastat, suomesta löytyy racing-putiikkeja jotka myyvät teräsnastoja reilulla ulkonemalla ja eri mitoilla aina mopoista kuorma-autoihin, omassa kulkineessa naurattaa välillä kun huomaa miten hyvin ne kunnon nastat antaa pitoa verrattuna näihin vitun kevytnastoihin...jo takavetoisena, nelivetoa tulee harvoin edes käytettyä paitsi kun oikeasti paska keli tai kun hinataan muita ojasta ylös...

Ainut ja AINUT paskapaikka kitkoille oli stadin tiet keskitalvella ja varsinkin kevättalvella jolloin tienpinta on jatkuvasti pakkaantunut lumesta ja höylätty aivan sileäksi jolloin tie on kuin luistinrata, noissa oloissa kitkat + abs aiheutti joskus jännäkakkatilanteita varsinkin valoihin tullessa kun autolla olikin vittumaista pysäyttää jos joku päätti edessä jarruttaa eteen, ts. vaikka turvaväli kunnossa mutta urpo kiillaa eteen ja jarruttaa kuin hullu.

Suomen tiestön talvikunnossapito on yksi suuri syy miksi renkaat kuluu nopeasti.
Menkää ottamaan mallia esim. ruotsin tienhoidosta vähääkään suurkaupunkien ulkopuolella.
Siellä ei suolaa levitellä vaan tienpinta saa rauhassa oli "pakkaantunut" ,pahimpiin paikkoihin sitten levittelevät hiekkaa...tuossa kun sitten ne nastarenkaat jyrsii sitä jäistä tienpintaa niin ajaminen on kuin asfaltilla ajaisi, pitoa löytyy eikä tarvitse arpoa toisin kun suomessa missä ne kantatiet on kyllästetty suolalla ja paska lentää lasiin...sitten se puolisuolattu märkä asfaltti päättää jäätyä kunnon luistinradaksi, parempi olisi se jäinen ja luminen tienpinta, nastarenkaat eivät söisi asfalttia ja nastat ei kuluisi niin nopeasti.

Harmi vaan että asenteissa on suomalaisilla vielä kustapäässä- mentaliteetti...
 
Suomen tiestön talvikunnossapito on yksi suuri syy miksi renkaat kuluu nopeasti.
Menkää ottamaan mallia esim. ruotsin tienhoidosta vähääkään suurkaupunkien ulkopuolella.
Siellä ei suolaa levitellä vaan tienpinta saa rauhassa oli "pakkaantunut" ,pahimpiin paikkoihin sitten levittelevät hiekkaa...tuossa kun sitten ne nastarenkaat jyrsii sitä jäistä tienpintaa niin ajaminen on kuin asfaltilla ajaisi, pitoa löytyy eikä tarvitse arpoa toisin kun suomessa missä ne kantatiet on kyllästetty suolalla ja paska lentää lasiin...sitten se puolisuolattu märkä asfaltti päättää jäätyä kunnon luistinradaksi, parempi olisi se jäinen ja luminen tienpinta, nastarenkaat eivät söisi asfalttia ja nastat ei kuluisi niin nopeasti.

Harmi vaan että asenteissa on suomalaisilla vielä kustapäässä- mentaliteetti...
Eikö tilanne ole itäisessä ja pohjoisessa Suomessa kantateiden osalta juuri tämä?
Vähän arveluttaa, että näinköhän etelässä homma toimisi, kun suurimman osan talvesta lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Saattaisi olla melkoista luistinrataa, kun se lumipohja ei pääse muodostumaan kunnolla.
 
Kyllä se lumipohja tulisi etelässäkin ellei ne destian autot ja aurat olisi heti ottamassa ylityöpalkkaa ja viikonloppu ynnä yötyökorvauksia kun muutama sentti tulee lunta...

Uudellamaalla näkee usein koko kaluston, 2-3 aura-autoa + suola-auto heti kun vaan kehtaavat mennä ne muutamat lumihiutaleet poistamaan...
 
Kyllä se lumipohja tulisi etelässäkin ellei ne destian autot ja aurat olisi heti ottamassa ylityöpalkkaa ja viikonloppu ynnä yötyökorvauksia kun muutama sentti tulee lunta...

Uudellamaalla näkee usein koko kaluston, 2-3 aura-autoa + suola-auto heti kun vaan kehtaavat mennä ne muutamat lumihiutaleet poistamaan...

Olikohan toissa talvena, kun tammikuussa oli useampi viikko kovia pakkasia, ja sen päälle tuli kunnon vesisateet ja suojakelit. Täällä Pirkanmaan alueella ainakin seututiet ovat suurimman osan talvesta lumipintaisia. Lumipintainen tie on todella mukava ajaa pakkasilla, mutta sitten kun tuli lauhat ilmat, niin tilanne muuttui. Tiet muuttuivat todellisiksi luistinradoiksi, kun kovan jääkerroksen päälle vielä satoi vettä. Henkilöautolla vielä pärjäsi, kun piti ohjausliikkeet ja kaasunkäytön todella maltillisina. Sen sijaan raskas kalusto oli todellisissa vaikeuksissa. Ajoin yhden täysperävaunuyhdistelmän takana, ja ei todellakaan käynyt kuskia kateeksi. Tiellä on kohtuu jyrkkä ylämäki, joka on vielä kohtuu pitkä. Ennen mäkeä on kyllä alamäki, jossa pystyy ottamaan alkuvauhtia, mutta ilmeisesti tien liukkaudesta johtuen kuski ei pystynyt tai uskaltanut liiemmin kiihdyttää. Heti ylämäen alettua alkoi myös rekan nopeus tippua. Noin puolessa välissä mäkeä rekalla oli enää noin 10km/h nopeutta jäljellä, ja minkäänlaista pitoa ei tuntunut olevan vetopyörien alla. Jättäydyin tässä vaiheessa melko kauaksi rekan taakse, sillä pelkäsin rekan lähtevän luisuun alaspäin. Tässä vaiheessa kuski teki ratkaisun ja veti rekan niin lähelle tien penkkaa kuin pystyi, ja ihme kyllä penkalta löytyi sen verran pitoa, että pääsi mäen huipulle kävelynopeutta. Ylämäen jälkeen tulee taas oikelle kaartuva alamäki, ja sekin on varmasti melko jännittävä ajettava, kun perävaunu alkaa työntää vetoautoa, eikä jarrua pysty painamaan.

Paikallislehdessä sitten haastateltiin tietä hoitavaa urakoitsijaa, kun tien liukkauden takia oli muutama raskas ajoneuvo jäänyt jumiin ja henkilöautoja oli ojassa. Urakoitsija sanoi, ettei muista urallaan vastaavaa tilannetta, että pitkän kovan pakkasjakson päälle tulee vesisateet. Pakkautunut lumi muuttui teräsjääksi, mitä ei pystynyt kuorma-auton alusterällä rikkomaan. Ja suolaus ei tehonnut, sillä maasta hohkaava kylmyys piti tienpinnan niin kylmänä, että suola ei toiminut. Vasta tiekarhun terät onnistuivat rikkomaan teräsjään, jonka jälkeen suolaus ja soritus onnistuivat.

Eli väittäisin, että etelän vaihtelevassa talvikelissä ei ole mahdollista saavuttaa sellaista optimitilannetta, että vilkasliikenteisiä teitä voitaisiin pitää lumipintaisina pakkasella, mutta kuitenkin estää niiden muuttuminen luistinradoiksi suojakeleillä. Homma toimii kyllä pohjoisemmassa, missä talvet on kunnon pakkastalvia ja liikennettä on vähemmän.
 
Itellä tuo perus ipike ollu ny tässä Oulu-Kemijärvi alueella ajossa.

Hyvät rattaat ainkin 205/60/16 koossa, autona 2014 Prius plus.

Painetta 3.0bar per ratas ja menee suoraan, ei pidä pahaa ääntä ja pitoa tuntuu olevan hyvin :)

Hintaa oli rengasheikillä 409e alle laitettuna.
Hyvin korkeat paineet. Paljo siinä on suositus?

Itellä tuli Heikiltä laitettua se D-malli ja on kyllä luiru ilman paljaalla asvaltilla. Vois koittaa kyllö nostaa painetta.
 
3bar on mun mielestä hyvä 205/60R16 rengaskoolle näinä aikoina laitettuna. Kun lämpötila laskee -20, tippuu ilmanpaine sinne johonkin 2.6-2.8. Muistan kun samoja paineita käytettiin F30 1595kg painavassa 3-sarjan bemarissa, rengaskoko oli juurikin tämä. Renkaat toimivat tosi hyvin ja kestivät pitkään. Oletan, että Prius+ painaa ainakin samanverran ellei enemmän.
 
Ollu aina 3 Bar, ei tällaiset pullat ole mukavat pikku paineilla , oikeastaan mulla ole edes kesällä vähempää.


Samalla lähti velttous veke, hirveä oli ajaa 2,5 paineilla asvaltilla mitkä liike laitto :p

Taisivat elää 80 luvulla, kaipa se johonki 175/70/14 kärrynpyörään sopii :/

Nyt menee ku juna , tyytyväinen kyllä olen.
 
Viimeksi muokattu:
Ollu aina 3 Bar, ei tällaiset pullat ole mukavat pikku paineilla , oikeastaan mulla ole edes kesällä vähempää.


Samalla lähti velttous veke, hirveä oli ajaa 2,5 paineilla asvaltilla mitkä liike laitto [emoji14]

Taisivat elää 80 luvulla, kaipa se johonki 175/70/14 kärrynpyörään sopii :/

Nyt menee ku juna , tyytyväinen kyllä olen.
Ok. Hyvä tietää. Mulla on 205/55-16, mutta pitääpä koittaa tuota paineen nostoa. Leijuu kyllä vittumaisesti noilla ohjeen mukasilla paineilla.
 
Ite suosittelen ehkä 2.8 max. Jos 55 profiililla. Tuntuvat ainakin K Astran alla hyvältä (Nokian Hakkapeliitta 8).
 
Ajelin eilen pikkupakkasella mutkaista pienempää tietä. Tie oli jäässä ja aurinko päästi puiden rakosista sen verta paistamaan läpi, että se sulatti ohuen kostean kerroksen vettä jään päälle. Kokeilin ajaa pelkällä takavedolla ja vähän kun hipaisi kaasuun niin perä irti...Alla 3v/+30tkm ajetut bridgestonen nastat, joista lähti kolmannes nastoista jo ekana talvena. Vastaantulevat papat ja mummot olivat liukkaudesta niin paniikissa että ajoivat keskellä tietä. Tätä sattuu tosin kuivillakin keleillä muttei näin räikeästi... Kerran ajattelin että tässä täytyy vetää suosiolla ojaan jos haluaa nokkakolarin välttää...

Pito oli sen verta kyseenalainen muutenkin, että rengaskaupoille voisi kohta mennä. Ajattelin ensimmäisen kerran harkita kitkoja mutta vähän kahden vaiheilla ollaan. Eniten ärsyttää nastoissa se, että ei koskaan tiedä ropiseeko nastat pois vai ei. Edellisillä nastoilla taisi pari nastaa irrota. Nyt vähät jäljellä olevatkin on aivan solmussa. Ajotottumukset on korkeintaan rauhoittuneet. Mitäpä hyötyä ostaa nastarenkaita jos nastat on hyvät ensimmäisen 5000km... Autossa on absit muttei esp:tä ja tulee ajeltua kaikissa olosuhteissa ja lumihangessakin pitäisi päästä etenemään.

Katselin VAG maailman talvirengastestiä ja kyllähän tuo continental aika vakuuttava tuntui olevan kitkapuolella. Kysymysmerkki on myös onko ominaisuudet yhtä hyvät isommassa koossa (245/70/16). Tarjolla olisi myös uutta Nokian halpismallia Nordman 7 SUV edulliseen hintaan. Tämähän on hakkapeliitta 7 uudelleenbrändättynä halvempaan hintaan. Tässä koossa ei saa hakkapeliitta 8 SUV uudempaa mikä on samanhintainen kuin tämä testivoittaja VikingContact 6 (SUV malli on ilmeisesti ihan sama). Mitähän sitä ostais.. :confused2:
 
205/50/17 2,4 bar @0C niin sitten on -20 asteessa suosituspaineet 2,2. Mukavan pehmeä ja hiljainen. Aika järkyttävä olisi 3 barilla ajella. Nämä icecontact2:set.
 
205/50/17 2,4 bar @0C niin sitten on -20 asteessa suosituspaineet 2,2. Mukavan pehmeä ja hiljainen. Aika järkyttävä olisi 3 barilla ajella. Nämä icecontact2:set.
Noi isot paineet voi olla mukavat tai sitten ei. Vaikkakin kyseessä oli Hankookin (malli oli muistaakseni HK-jotain) kesärenkaat ex-Mondeossa niin ns. normaalipaineilla olivat löysät löllykät ja pikkusen (+0,2-0,3 bar) yli muuttivat auton uratutkaksi. Renkaat hiiteen ja varastosta tuli Goodride SP06:t alle ja ongelma poistui. Samaa ongelmaa ei ollu Hankookin I*Pikeilla.
 
Juuri tuossa eräs mökkiläinen kiroili, kun nastat katkeilee/irtoilee pakettiauton alla yhdessä talvessa. En muista kumien merkkiä, mutta kierros oli maksanut +600 euroa, joten ei kai tuo ihan halvin kierros ole pakuunkaan.
Talvirengastesteillä voi siis pyyhkiä persettä, kun keskihintaiset kumitkin ovat kertakäyttökamaa.

Itsellä tällä hetkellä varmaan 10 vuotta vanhat varaosaromusta otetut Hakkapeliitta neloset niillä neliönastoilla.
Vetävällä akselilla olleista renkaista oli 36 nastaa poikki, joten ne ovat toimineet takarenkaina. Toisesta parista oli pari nastaa lentänyt irti.
Nuo vanhemmat mallit ovat kai ilmeisen kuuluisia tuosta nastojen massakatkeamisesta ennen aikojaan.
Jäisessä liikenneympyrässä vähän yritti perää irrottaa, kun noilla laittomilla renkailla pari talvea ajoin.
No ajan ensi talvenkin, kun tuhlasin 20 minuuttia vaihtaen kovettuneista tappo-Klebereistä nastat puuttuvien tilalle. Olivat vielä sopivasti suurinpiitein saman verran kuluneet, niin nastatkin olivat sopivan mittaisia.
Perstuntumalta noin 75% vaihdetuista nastoista istuu niin tiukassa, ettei vähäisillä talviajoillani (Reilusti alle 2 tkm) irtoa moneen talveen varsinkaan, kun eivät ole vetävässä päässä, mutta keväällähän sen näkee, että onko perstuntuma oikeassa. Tiukimmin istui nastat niissä paikoissa, joista oli hyvissä ajoin lentänyt koko nasta helvettiin.
Operaatioon tarvitsi yhden ruuvimeisselin, joten erittäin vaativa toimenpide kyseessä.
Loppui se saatanan rasittava vouvaaminenkin, mikä näköjään johtui nastakadosta.
Tuoreemmissa renkaissa saattaisi vaihdetut nastat kestää vielä paremmin kiinni, joten kannattanee köyhemmän testata, jos kalliista sarjasta on esim. talvessa tai parissa hävinnyt puolet nastoista. Enpä tosin osaa sanoa, että onko uusissa renkaissa nastat jotenkin eksoottisemmin kiinnitetty, mikä tekee hommasta mahdotonta.
Tai takuuseenhan nuo koko kumit pitäisi saada vaihdettua, mutta käytännössä tuskin onnistuu, vaikka homman veisi oikeuteen.
Toki jos talvessa rullaa esim. 30 tkm, niin kuluuhan se rengas väkisin, mutta nastat eivät saisi silti katkeilla/irrota, jos ei nyt ihan reikä päässä revittelle jokaisessa risteyksessä.

Ilmeisen paljon rullatuissa Klebereissä ei yhtään nastaa poikki ja yhden renkaan otannalla 1-2 oli irronnut kokonaan.
Mutta pito oli peilijäällä jo sitä luokkaa, että itseäkin alkoi hirvittämään kun eräällä tappokelillä oli pariin otteeseen kaikki neljä rengasta lievässä luisussa, kun tie kallistui sivulle vähän reilummin. Tai ainakin siltä se tuntui, että nyt ei ole pito ihan optimaalisin.
Eivät kehuneet tuoreemmillakaan renkailla ajaneet saman pätkän olosuhteita mitenkään turvallisen tuntuiseksi.
No kyllähän tiellä pysyi silti helposti, kun laski pahimmissa paikoissa nopeuden kuuteenkymppiin, mutta "ruuhka-aikaan" tuo alinopeudella köröttely olisi aika vaarallista, jos joku reikäpää tulisi takaa reipasta ylinopeutta nelivedollaan ja tuoreilla nastakumeillaan.
Mutta eipä tule juuri ihmisten aikoihin ajettua taajaman ulkopuolella, joten Hakkapeliitoilla vielä pärjää, kun eivät ole vielä aivan totaalisesti kovettuneet, mutta ei noillakaan mielellään jäistä pätkää satasta ajele. Lumellahan tuntuu pitävän kovettunutkin rengas aivan loistavasti, joten yleensä ei ole ollut pidon kanssa mitään ongelmia.
Sen opin joskus teininä, että peilijään päälle satanut sopivan paksu lumikerros sekä sopiva lämpötila vaatii piikkirenkaat, että pitoa on ollenkaan. Vauhtia oli varmaan joku 30 km/h, kun aloin jarruttamaan varovasti ennen risteystä ja 50 metriä luisui tietä pitkin ja sitten oltiinkin puoli metriä ojan puolelle. Siinä kyllä kerkesi pumppailla jarrua ja testata, että saisiko käkkärillä auton lanaamaan hieman poikittain, mutta suoraan se meni. Pakilla ruovittaminen olisi saattanut pelastaa pelkääjän työntöhommista, mutta ei tullut mieleen.
Mutta kai sitä pitää ainakin kerran elämässään ajaa ojaan, että oppii varomaan. Muuten ei ole tullut toistaiseksi kohellettua, vaikka pelkillä vanhoilla paskoilla ja enemmän tai vähemmän huonoilla renkailla on tullut ajeltua.

Älyttömiä paineita en tykkää omassa kärryssä käyttää, kun jo tuo 2,5-2,6 baria (Mittarista riippuen) tekee jo valmiiksi liian jäykästä alusta epämiellyttävän tuntuisen. Herneen kokoisen kiven yli ajaminenkin välittyy rattiin asti.
Etuiskareiden "ripustuksessa" taitaa olla väljää ym. vanhan paskan ominaisuuksia. Iskarit toki vielä ihan hengissä.
147 psi näytti olevan Hakkapeliitan speksatut maksimipaineet, joten tuommoinen 10 baria olisi varmaan ihan sopiva talvipaine...
 
Viimeksi muokattu:
Kukin ajaa itselleen parhaaksi tuntemillaan paineilla. Itselle Prius plus malliin 2014 alle laitettuihin hankook ipike renkaisiin mukavin ajotuntuma on tuolla 3.0 Bar paineilla. Vähempi vois riittää mut ainakin vakio 2.5 oli liian vähän. En jaksanu muita kokeilla.

Nyt eivät vetele Oulu Kemijärvi Kuusamo alueella , ovat rauhalliset ja menevät suoraan ilman eleitä. Saa siis yksi sormi ratilla ajell matkaa vakkari päällä.

Kävin myös eilen leikkii jäisessä liikenneympyrässä ja parkkipaikalla, reippaasti sai olla vauhtia ja tiukkoja käännöksiä ilman että pito karkaa tai esp puuttuu peliin.
 
Eniten ärsyttää nastoissa se, että ei koskaan tiedä ropiseeko nastat pois vai ei. Edellisillä nastoilla taisi pari nastaa irrota. Nyt vähät jäljellä olevatkin on aivan solmussa. Ajotottumukset on korkeintaan rauhoittuneet. Mitäpä hyötyä ostaa nastarenkaita jos nastat on hyvät ensimmäisen 5000km...

Mikä nastarenkaita oikein loppuviimein rikkoo? Lienee joka tapauksessa tärkeää ajaa renkaat varovaisesti sisään, joskus rengaskauppias ehdotti 500 km max 80 km/h.

VTT:n kuluttavuustutkimuksessa v. 2004 on nastan iskujälkikuvia eri profiilisuhteilta ja nopeuksilta:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78599/1_Julkaisuja_72_2004.pdf
wdv2c.png


Voisipa arvella, että pitkä raapaisujälki on nastalle rankempi kuin suora isku. Silloin nastarenkaiden kannattaisi olla melko matalaprofiiliset ja kannattaisi välttää hyvin hidasta ajoa paljaalla tiellä. Korkea painekin olisi varmaan omiaan vakauttamaan nastan kontaktia?
Tutkimus on toki vanha ja koski suoraan vain yhtä rengastyyppiä mutta onkohan kukaan huomannut mitään tämänsuuntaista?
 
Mikä nastarenkaita oikein loppuviimein rikkoo? Lienee joka tapauksessa tärkeää ajaa renkaat varovaisesti sisään, joskus rengaskauppias ehdotti 500 km max 80 km/h.

VTT:n kuluttavuustutkimuksessa v. 2004 on nastan iskujälkikuvia eri profiilisuhteilta ja nopeuksilta:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78599/1_Julkaisuja_72_2004.pdf
wdv2c.png


Voisipa arvella, että pitkä raapaisujälki on nastalle rankempi kuin suora isku. Silloin nastarenkaiden kannattaisi olla melko matalaprofiiliset ja kannattaisi välttää hyvin hidasta ajoa paljaalla tiellä. Korkea painekin olisi varmaan omiaan vakauttamaan nastan kontaktia?
Tutkimus on toki vanha ja koski suoraan vain yhtä rengastyyppiä mutta onkohan kukaan huomannut mitään tämänsuuntaista?
Hmm... Itse olen saanut suositukseksi ~1000 km vältellen tarpeettomia, rajuja muutoksia ohjauksessa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.
Oli miten oli, ihan hyvin ovat nastat yleensä pysyneet paikallaan. Ei kyllä muutenkaan houkuttele talvinakit "agressiiviseen" ajoon, kun ovat aina olleet kesäkumeja korkeammat. Joka syksy saa ihmetellä, jotta millä lautalla tässä liikutaan ja pysytäänkö pystyssä. Joka kevät sitten saa ihmetellä, että tältäkö se tuntuikin, kun auto menee käytännössä heti sinne, minne rattia kääntää :D
 
Nykyiset ajoin sisään mitä suurinta varovaisuutta noudattaen. Silti nasta lähti lätkimään.

Parhaiten nastat on pysyneet Hakkapeliitta LT 31/10,5/15 renkaassa mitkä ostin nastoittamattoma. Sitten liikkeessä iskettiin kevytkuorma-auton teräsnastat siihen :) Kyllä muuten pysyi kiinni ja ehjänä.

Profiiliin en paljoa pysty vaikuttamaan, vähän pakko ajaa korkeaprofiilisella. Voi hyvinkin olla että korkeaprofiilinen on julmempi nastoille. Onhan siinä selvästi enemmän elämistä esim. mutkissa. Alkaa kyllä haiskahtamaan että kitkoihin siirrytään. Mukava tunne kun laittaa jonkun 600-800€ nastarenkaisiin ja ensimmäisen talven jälkeen on kolmannes nastoista karannut :)
 
Mikä nastarenkaita oikein loppuviimein rikkoo? Lienee joka tapauksessa tärkeää ajaa renkaat varovaisesti sisään, joskus rengaskauppias ehdotti 500 km max 80 km/h.

Eivätpä kyllä tälläkään kertaa liikkeessä sanoneet sisäänajosta tai mistään muustakaan mitään kun laitatin uudet nastarenkaat alle. Ainoastaan aluvanteiden jälkikiristyksestä muistuttivat. Noh, toki maalaisjärkeä käyttäen on tullut ekat sadat kilometrit ajeltua vähän normaalia hissummin (kiihdytykset ja jarrutukset).

Onko täällä tuoreita kokemuksia 1001renkaat.comista? Sekä renkaat että vanteet on tuolla hyvän hintaisia, ilmainen toimitus ja toimittavat myös suoraan asennusliikkeisiin. Mutta, pikaisella googletuksella on kyseinen pulju kerännyt aika paljon haukkuja. Toimitukset viipyy, ovat puuttellisia tms.
 
Onko täällä tuoreita kokemuksia 1001renkaat.comista? Sekä renkaat että vanteet on tuolla hyvän hintaisia, ilmainen toimitus ja toimittavat myös suoraan asennusliikkeisiin. Mutta, pikaisella googletuksella on kyseinen pulju kerännyt aika paljon haukkuja. Toimitukset viipyy, ovat puuttellisia tms.
Mitä nyt pari kertaa tullut sarja kesärenkaita tilattua on toimituksissa mennyt ~viikko. DPD muistaakseni toimii kuriirina ja toimittaa koti ovelle saakka. Myös soittavat ! eivätkä vain tiputa lappua että ketään ei ollut kotona kuten postilla on tapana
 
Eivätpä kyllä tälläkään kertaa liikkeessä sanoneet sisäänajosta tai mistään muustakaan mitään kun laitatin uudet nastarenkaat alle. Ainoastaan aluvanteiden jälkikiristyksestä muistuttivat. Noh, toki maalaisjärkeä käyttäen on tullut ekat sadat kilometrit ajeltua vähän normaalia hissummin (kiihdytykset ja jarrutukset).

Onko täällä tuoreita kokemuksia 1001renkaat.comista? Sekä renkaat että vanteet on tuolla hyvän hintaisia, ilmainen toimitus ja toimittavat myös suoraan asennusliikkeisiin. Mutta, pikaisella googletuksella on kyseinen pulju kerännyt aika paljon haukkuja. Toimitukset viipyy, ovat puuttellisia tms.

Noin kuukausi sitten tilasin tuolta renkaat, eikä mitään valittamista.
Kuriiri toi kotiovelle ja tuoltahan olisi saanut renkaat myös suoraan rengasliikkeeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom