Juuri tuossa eräs mökkiläinen kiroili, kun nastat katkeilee/irtoilee pakettiauton alla yhdessä talvessa. En muista kumien merkkiä, mutta kierros oli maksanut +600 euroa, joten ei kai tuo ihan halvin kierros ole pakuunkaan.
Talvirengastesteillä voi siis pyyhkiä persettä, kun keskihintaiset kumitkin ovat kertakäyttökamaa.
Itsellä tällä hetkellä varmaan 10 vuotta vanhat varaosaromusta otetut Hakkapeliitta neloset niillä neliönastoilla.
Vetävällä akselilla olleista renkaista oli 36 nastaa poikki, joten ne ovat toimineet takarenkaina. Toisesta parista oli pari nastaa lentänyt irti.
Nuo vanhemmat mallit ovat kai ilmeisen kuuluisia tuosta nastojen massakatkeamisesta ennen aikojaan.
Jäisessä liikenneympyrässä vähän yritti perää irrottaa, kun noilla laittomilla renkailla pari talvea ajoin.
No ajan ensi talvenkin, kun tuhlasin 20 minuuttia vaihtaen kovettuneista tappo-Klebereistä nastat puuttuvien tilalle. Olivat vielä sopivasti suurinpiitein saman verran kuluneet, niin nastatkin olivat sopivan mittaisia.
Perstuntumalta noin 75% vaihdetuista nastoista istuu niin tiukassa, ettei vähäisillä talviajoillani (Reilusti alle 2 tkm) irtoa moneen talveen varsinkaan, kun eivät ole vetävässä päässä, mutta keväällähän sen näkee, että onko perstuntuma oikeassa. Tiukimmin istui nastat niissä paikoissa, joista oli hyvissä ajoin lentänyt koko nasta helvettiin.
Operaatioon tarvitsi yhden ruuvimeisselin, joten erittäin vaativa toimenpide kyseessä.
Loppui se saatanan rasittava vouvaaminenkin, mikä näköjään johtui nastakadosta.
Tuoreemmissa renkaissa saattaisi vaihdetut nastat kestää vielä paremmin kiinni, joten kannattanee köyhemmän testata, jos kalliista sarjasta on esim. talvessa tai parissa hävinnyt puolet nastoista. Enpä tosin osaa sanoa, että onko uusissa renkaissa nastat jotenkin eksoottisemmin kiinnitetty, mikä tekee hommasta mahdotonta.
Tai takuuseenhan nuo koko kumit pitäisi saada vaihdettua, mutta käytännössä tuskin onnistuu, vaikka homman veisi oikeuteen.
Toki jos talvessa rullaa esim. 30 tkm, niin kuluuhan se rengas väkisin, mutta nastat eivät saisi silti katkeilla/irrota, jos ei nyt ihan reikä päässä revittelle jokaisessa risteyksessä.
Ilmeisen paljon rullatuissa Klebereissä ei yhtään nastaa poikki ja yhden renkaan otannalla 1-2 oli irronnut kokonaan.
Mutta pito oli peilijäällä jo sitä luokkaa, että itseäkin alkoi hirvittämään kun eräällä tappokelillä oli pariin otteeseen kaikki neljä rengasta lievässä luisussa, kun tie kallistui sivulle vähän reilummin. Tai ainakin siltä se tuntui, että nyt ei ole pito ihan optimaalisin.
Eivät kehuneet tuoreemmillakaan renkailla ajaneet saman pätkän olosuhteita mitenkään turvallisen tuntuiseksi.
No kyllähän tiellä pysyi silti helposti, kun laski pahimmissa paikoissa nopeuden kuuteenkymppiin, mutta "ruuhka-aikaan" tuo alinopeudella köröttely olisi aika vaarallista, jos joku reikäpää tulisi takaa reipasta ylinopeutta nelivedollaan ja tuoreilla nastakumeillaan.
Mutta eipä tule juuri ihmisten aikoihin ajettua taajaman ulkopuolella, joten Hakkapeliitoilla vielä pärjää, kun eivät ole vielä aivan totaalisesti kovettuneet, mutta ei noillakaan mielellään jäistä pätkää satasta ajele. Lumellahan tuntuu pitävän kovettunutkin rengas aivan loistavasti, joten yleensä ei ole ollut pidon kanssa mitään ongelmia.
Sen opin joskus teininä, että peilijään päälle satanut sopivan paksu lumikerros sekä sopiva lämpötila vaatii piikkirenkaat, että pitoa on ollenkaan. Vauhtia oli varmaan joku 30 km/h, kun aloin jarruttamaan varovasti ennen risteystä ja 50 metriä luisui tietä pitkin ja sitten oltiinkin puoli metriä ojan puolelle. Siinä kyllä kerkesi pumppailla jarrua ja testata, että saisiko käkkärillä auton lanaamaan hieman poikittain, mutta suoraan se meni. Pakilla ruovittaminen olisi saattanut pelastaa pelkääjän työntöhommista, mutta ei tullut mieleen.
Mutta kai sitä pitää ainakin kerran elämässään ajaa ojaan, että oppii varomaan. Muuten ei ole tullut toistaiseksi kohellettua, vaikka pelkillä vanhoilla paskoilla ja enemmän tai vähemmän huonoilla renkailla on tullut ajeltua.
Älyttömiä paineita en tykkää omassa kärryssä käyttää, kun jo tuo 2,5-2,6 baria (Mittarista riippuen) tekee jo valmiiksi liian jäykästä alusta epämiellyttävän tuntuisen. Herneen kokoisen kiven yli ajaminenkin välittyy rattiin asti.
Etuiskareiden "ripustuksessa" taitaa olla väljää ym. vanhan paskan ominaisuuksia. Iskarit toki vielä ihan hengissä.
147 psi näytti olevan Hakkapeliitan speksatut maksimipaineet, joten tuommoinen 10 baria olisi varmaan ihan sopiva talvipaine...