Talvirenkaat - yleisketju


Jo tuli nakeille hintaa. Melkein kannattaisi napata jotkut pienemmät käytetyt vanteet halvalla ja ostaa niille kumit sen sijaan että maksaa 700€ sarjasta. Omille Hankookin nastoille tuli hintaa 360€ ja kakkosautoon Hakka 9:t 260€, molemmat sis. rahdit. Vannetyöt ja allelaitot sitten yhteensä 100€
 
Kyllä näillä kaikilla pysyy tiellä mutta oli noi niin veltot että oikeen vitutti ajaa.
RunFlattina nää Hakka7 taitaa olla vähä jämäkämmät. Omasta mielestä ihan hyvät ajella.

Parempi pito oli kuitenkin Contin Icegrip2, jotka oli edellisessä autossa.

Edit. Lisää propagandaa? :)

Kommentti: Nastarenkailla ajaminen on vastuutonta hätävarjelun liioittelua – Faktat unohtuvat rengaskeskustelusta

180 astetta: ”Itse ostaisin kitkarenkaan tai alle 100-nastaisen nastarenkaan”

Onkohan tää toimittaja jotenkin kimpassa tän Ari Tuonosen kanssa. Tuntuu olevan joka toisessa artikkelissa sama jätkä. Tuonosella varmaan joku keksintö liittyen kitkarenkaisiin, ehkä sille povataan enemmän myyntiä dissaamalla nastoja?
 
Viimeksi muokattu:
Jo tuli nakeille hintaa. Melkein kannattaisi napata jotkut pienemmät käytetyt vanteet halvalla ja ostaa niille kumit sen sijaan että maksaa 700€ sarjasta. Omille Hankookin nastoille tuli hintaa 360€ ja kakkosautoon Hakka 9:t 260€, molemmat sis. rahdit. Vannetyöt ja allelaitot sitten yhteensä 100€

Meni jo ja muutenkin eipä nuo kauppakassinakit oikein napostele. Kun tottuu hienompaan, on tosi vaikeaa downshiftata rumempaan. :)
 
RunFlattina nää Hakka7 taitaa olla vähä jämäkämmät. Omasta mielestä ihan hyvät ajella.

Parempi pito oli kuitenkin Contin Icegrip2, jotka oli edellisessä autossa.

Edit. Lisää propagandaa? :)

Kommentti: Nastarenkailla ajaminen on vastuutonta hätävarjelun liioittelua – Faktat unohtuvat rengaskeskustelusta

180 astetta: ”Itse ostaisin kitkarenkaan tai alle 100-nastaisen nastarenkaan”

Onkohan tää toimittaja jotenkin kimpassa tän Ari Tuonosen kanssa. Tuntuu olevan joka toisessa artikkelissa sama jätkä. Tuonosella varmaan joku keksintö liittyen kitkarenkaisiin, ehkä sille povataan enemmän myyntiä dissaamalla nastoja?
Rengastestit pitäisi tehdä kuluneilla renkailla sitten kuluttajan silmät avautuisivat,ruotsin tm teki testin kuluneilla renkailla "yllättävästi" kulut kitka piti paremmin jäällä kuin nasta. tämän pitäisi olla itsestään selvää luistimet omistaville ei luistimetkaan pureudu jäähän kun ne on tylsyneet mutta hyvin luistavat jäällä. Kun nastoilla on yksi talvi sahattu paljaalla asvaltilla niin niissä on pito huonompi kuin vastaavassa kitkarenkaassa.
 
Kun nastoilla on yksi talvi sahattu paljaalla asvaltilla niin niissä on pito huonompi kuin vastaavassa kitkarenkaassa.
Puhumattakaan siitä, että kuinka liukkaat ja paskat ne nastat on paljaalla asfaltilla.

Vieläkin vituttaa kun mielenhäiriössä otin nykyiseen autoon ostaessa nastat.
 

ei mainintaa millä renkailla, ruotsin tm testissä vastakkain contineltalin nastat ja kitkat,nastat olivat urasyvyydeltään paremmat,sama ajomäärä.

Suomessa pitäisi ottaa jokin kitkoja suosiva hyvitysjärjestelmä käyttöö ettei teitä jyrsittäis muutamassa vuodessa päällystyskuntoon joita ei sitten kuitenkaan päällystetä rahan puutteen vuoksi. Kitka kuittia vastaan valtio voisi tarjota vaikka 100 euron tankkaussetelin.
 
Kyseessä on xDrive-malli. Muuta selitystä ei keksitä kuin tosiaan se, että yleensä siellä oikealla takana istuu asiakas, jonka takia se takarengas vähän enemmän kuluu. Lisäksi tien kaltevuus oikealle.

Kyllä kuluu ilman asiakastakin. Tämä on ihan yleinen ilmiö takavetoisissa. Olisko sitten teiden kaltevuus syynä, mitään varma tietoa ei asiasta löytynyt, kun itse aikoinaan sitä ihmettelin.
 
Kyllä kuluu ilman asiakastakin. Tämä on ihan yleinen ilmiö takavetoisissa. Olisko sitten teiden kaltevuus syynä, mitään varma tietoa ei asiasta löytynyt, kun itse aikoinaan sitä ihmettelin.
Tuolla linkissä oli jotain muutakin selitystä miksi oikea puoli kuluu enemmän?

Itsellä etuvetoisessa Citroen Xantia dieselissä oikea puoli oli 6 mm ja vasen puoli 7 mm. Renkaat oli tasaisesti kuluneet.
Ja tähän, siis että oikea etunen kuluu eniten, on todella yksinkertainen syy. Asia on siis täyttä totta.

Kun käännyt oikealle, käännyt huomattavasti jyrkemmin kuin vasemmalle kääntyessä.
Jos tekee niin kuin moni tekee, eli ei vaihda renkaiden pyörimissuuntaa, niin näin saa aikaan toisen puolen renkaiden kulumisen.

Tästä oikean puolen eturenkaan kulumista esiintyy paljon raskaalla kalustolla. Matkailuautoissa kovin yleistä.

Ei varmaan esiinny paljoakaan enää näillä nykyautoilla joissa kevyt "ompelukone" nokalla.
Renkaan kuluminen on kyllä kääntäessä huomattavasti kuluttavampaa (erään testin mukaan näin: 50 km/h jyrkkä käännös 600% kuluttavampaa) kuin suoraan ajaminen
Toisen puolen renkaiden kuluminen
 
Kyllä kuluu ilman asiakastakin. Tämä on ihan yleinen ilmiö takavetoisissa. Olisko sitten teiden kaltevuus syynä, mitään varma tietoa ei asiasta löytynyt, kun itse aikoinaan sitä ihmettelin.

Edelleenkin kyseessä on xDrive-malli eli nelivetoinen BMW, ei takavetoinen. Siksi tätä asiaa onkin ihmetelty, tuo auto kun lähtee yleensä 60% taakse, 40% eteen - suhteella liikkeelle, mutta heti pidon vaihtelun myötä muuttaa voimanjakoa vaikka 1%-99% jos takarenkaat ovat jäällä ja eturenkaat kuivalla asvaltilla.

Muuten renkaat tuossa autossa kuluvat aika tasaisesti, etenkin talvirenkaat.

Alkaa pikkuhiljaa Hakkapeliitta kasien vonkuminenkin poistumaan kun on tullut kilometrejä niille, kohta on taas mukavan hiljaista. Nastat ovat kaikki tallella ja auton "leijuminen" nastojen "päällä" on vähentynyt huomattavasti.

Jo kaksi talvea ajetussa K-Astrassa taas ei kuulu Hakkapeliitta kasien vonkuminen yhtään, vaikka pintaa on jäljellä reilusti ja äkkiä silmällä katsottuna nastoja ei puutu. Melun sävy on jopa miellyttävämpi tuossa autossa, kuin kyseisen auton kesärenkailla, tosin kesärenkaat ovat 17" ja talvirenkaat 16". Kummasti kulkee paremmin suoraankin talvirenkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Rengastestit pitäisi tehdä kuluneilla renkailla sitten kuluttajan silmät avautuisivat,ruotsin tm teki testin kuluneilla renkailla "yllättävästi" kulut kitka piti paremmin jäällä kuin nasta. tämän pitäisi olla itsestään selvää luistimet omistaville ei luistimetkaan pureudu jäähän kun ne on tylsyneet mutta hyvin luistavat jäällä. Kun nastoilla on yksi talvi sahattu paljaalla asvaltilla niin niissä on pito huonompi kuin vastaavassa kitkarenkaassa.
No itsellä oli vanhat kitkat yhdessä autossa (pirellit) .. oli aivan tautisen liukkaat jäisessä kelissä. Huonointa niissä oli se että jossain tilanteissa ei tuntunut olevan mitään kontrollia vaikka aivan hitaasti lirutti menee. Kun taas yleensä vanhoilla nastoilla on edes jotain pitoa. Olettaen siis että nastat on tallessa. Ainakaan itsellä paremmista nastarenkaista ei ole nastat lähtenyt irti 2-3 talven aikana.

Noissakin artikkeleissa mainitut tilastot kertoi, että jos kaikki vaihtais kitkoihin niin kuolemat lisääntyisi ~9 / vuosi.

Sitten otetaan esiin aina tuo pölykortti. Nastat kuluttavat tietä, joista tulee pölyä. Kuinka paljon lisääntynyt hiekoitus sitten aiheuttaa pölyä? Jos kaikilla on kitkat niin suolausta ja hiekoitusta pitää lisätä valtavasti.

Siinä kuitenkin vetää takapyörä ja sehän se jyrkimmin kääntyy viitaten jm82:n postaukseen.

Jep , eikös se ainakin joskus ollut 10%/90% etu taka ja siirtää sitten vetoa enemmän eteen jos tarvii?
 
No itsellä oli vanhat kitkat yhdessä autossa (pirellit) .. oli aivan tautisen liukkaat jäisessä kelissä. Huonointa niissä oli se että jossain tilanteissa ei tuntunut olevan mitään kontrollia vaikka aivan hitaasti lirutti menee. Kun taas yleensä vanhoilla nastoilla on edes jotain pitoa. Olettaen siis että nastat on tallessa. Ainakaan itsellä paremmista nastarenkaista ei ole nastat lähtenyt irti 2-3 talven aikana.

Noissakin artikkeleissa mainitut tilastot kertoi, että jos kaikki vaihtais kitkoihin niin kuolemat lisääntyisi ~9 / vuosi.

Sitten otetaan esiin aina tuo pölykortti. Nastat kuluttavat tietä, joista tulee pölyä. Kuinka paljon lisääntynyt hiekoitus sitten aiheuttaa pölyä? Jos kaikilla on kitkat niin suolausta ja hiekoitusta pitää lisätä valtavasti.



Jep , eikös se ainakin joskus ollut 10%/90% etu taka ja siirtää sitten vetoa enemmän eteen jos tarvii?
Norjassa ei onnettomuudet ole lisääntyneet kaupunkien nastakiellon takia. Pölykortti on ihan validi,kun ajaa keväällä jossain korvessa jossa ei asutusta eikä hiekotusta ja ohittaa edelläajavan niin aivan helvetillinen pölypilvi nousee perästä eikä se ole muuta kuin nastojen irrotamaa kiveä.
 
Oliko saman ikäiset ettei niin kuin yks testi jossa nastat oli paistoltaan reippaasti vanhemmat.
Voi olla paistoajassa toki heittoa. Koska taitaa olla niin, että kitkarenkaat kuluvat nopeammin kuin nastarenkaat. Jossain oli tosiaan testattu erittäin vanhoja nastarenkaita.

Itsellä nuo tosi vanhat Nokian Hakkapeliitta 5 nastarenkaat pitää vielä jollain lailla. Melko varmasti kumi on kovettunutta ja nastat on tietysti kuluneet. Pintaa oli se 6-7 mm työntömitalla mitattuna. Sivuttaispitoa oli silti kokeilussa omasta mielestä riittävästi. Jarrutuspito ei ollut mikään hyvä tuolla liukkaalla tiellä toissapäivänä.
Ostin tuossa ~4 viikkoa sitten 2008 vuosimallin Audi TT:n, mittarissa 97tkm, eikä autossa ollut lohkolämmitintäkään (tuontiauto).
No Käyttöauto antoi mukaan Hakkapeliitta 5 talvirenkaat ja aloin miettimään että eihän tällaisia olla valmistettu vuosikausiin,

9XclsRG.jpg


Pyysin tuttua autoliikettä kuitenkin tasapainoittamaan nämä, paljonko suosittelette paineita näihin, ilmeisesti yleisesti nelivetoisessa Audi TT:ssä ~2,5 bar ollut sopiva määrä?
Mulla onkin 10 vanhat samanlaiset renkaat. Eli tosi vanhat. Vasemman puolen renkaissa luki 1107 ja 1507. Eli valmistusviikko ja vuosi -07. Painetta laitoin 3.0 bar.
 
Tuli laitettua alle nokian nordman 7, aiemmat renkaat olis muuten vielä menny, mutta kun niitä oli jäljellä vain 3 (alunperin 5) niin sama ostaa uudet. Jäipähän yksi vielä vararenkaaksi. Vaikuttavat ihan päteviltä näin päivän kokemuksen perusteella, ainakin paksussa loskassa meni hyvin. Ja koska renkaat ovat oikeassa talvirengaskoossa eli 155/80 niin sarja maksoi toimitettuna vain 250€ :cigar:
 
Norjassa ei onnettomuudet ole lisääntyneet kaupunkien nastakiellon takia. Pölykortti on ihan validi,kun ajaa keväällä jossain korvessa jossa ei asutusta eikä hiekotusta ja ohittaa edelläajavan niin aivan helvetillinen pölypilvi nousee perästä eikä se ole muuta kuin nastojen irrotamaa kiveä.
Noi arviot suomessa on laskettu siitä, jos koko maasta kielletään nastat (9henkeä). Olikohan kaupungeissa kielto 1 henkilö (pienemmät nopeudet).

Toki kiveä irtoaa, mutta jos moninkertaistat hiekoituksen niin mitälie määrä sitä pölyä siitä sitten tulee.

Norjassa voit maksaa jotain 100€ niin saat käyttää nastoja jos haluat. Norjalaiselle tuskin on kovin huima summa tuo. Tai sitten ajat vaan Nastoilla ja maksat 80€ sakon jos käy huono säkä. Itse ainakin ajelisin täällä suomessa. Poliiseja näkee ehkä kerran kuukaudessa. Viimeksi 5v sitten pysäytetty.
 
Rengastestit pitäisi tehdä kuluneilla renkailla sitten kuluttajan silmät avautuisivat,ruotsin tm teki testin kuluneilla renkailla "yllättävästi" kulut kitka piti paremmin jäällä kuin nasta. tämän pitäisi olla itsestään selvää luistimet omistaville ei luistimetkaan pureudu jäähän kun ne on tylsyneet mutta hyvin luistavat jäällä. Kun nastoilla on yksi talvi sahattu paljaalla asvaltilla niin niissä on pito huonompi kuin vastaavassa kitkarenkaassa.

Jarrutuspito on vain yksi talvirenkaiden ominaisuus. Vähintään yhtä tärkeä on renkaan hallittavuus pidon rajalla ja sen toisella puolen. Yllättävässä talvitilanteessa pysähtyminen ei välttämättä ole edes vaihtoehto mutta väistö voi hyvin olla mahdollinen ja silloin on tärkeää, että rengas ei pidon rajalla karkaa hallitsemattomaan luistoon.
 
Tuolle tunteita nostattavalle kitkat vs. nastat -väännölle olemassa omakin ketjunsa --> Nasta -vai kitkarenkaat?

En ole ihan varma onko tuo ketju tarpeen, mutta olisi sen aktiivisemmasta käyttämisestä se hyvä puoli ainakin, että täällä voisi keskittyä jonkin tietyn renkaan hyviin ja huonoihin puoliin jne. ja se mielipiteistä ja ideologiasta kumpuava tappelu voisi myllätä rauhassa siellä omassa ketjussaan.
 
Jo tuli nakeille hintaa. Melkein kannattaisi napata jotkut pienemmät käytetyt vanteet halvalla ja ostaa niille kumit sen sijaan että maksaa 700€ sarjasta. Omille Hankookin nastoille tuli hintaa 360€ ja kakkosautoon Hakka 9:t 260€, molemmat sis. rahdit. Vannetyöt ja allelaitot sitten yhteensä 100€
No voi jessus :facepalm:

Jos minimi vannekoko on 17 tuumaa ja kantavuutta tarvitaan se vähintään 101 niin kerro ihmeessä mistä löytää merkkirenkaat tuollaisilla hinnoilla?
 
Se on kun katotaan vain ja ainoastaan hintaa eikä tutustuta renkaan ominaisuuksiin millään tavalla nopeus, kantavuus yms.
Ja asiakas maksaa mitä enemmän ominaisuuksia haluaa. noh siitä sen enempiä

205/55/16 lähtivät tänään sposti viestin mukaan matkalle tännepäin. Viikko tuossa kaiketi menee kunnes saa rengaskone kyytiä :hammer:

ROADSTONE 205/55R16 WINSPIKE 94T DUBB XL
Roadstone WinSpike 205/55R16 94T Talvirenkaat, Nasta - Rengas365.fi
54.66 €/kpl + rahti taisi olla ~30€

Samapa tuo mitä paskaa sinne kaariin laittaa kun nastat eivät kuitenkaan pysy vanttussa :cigar:
 
Pistin itselle tilaukseen 283€ hintaan postikuluineen sarjan Goodride 225/55 R17 101V XL SW608 renkaita. En viitsinyt panostaa parempiin kun kuitenkin vehkeeseen jolla tulee talvi leikittyä. Vanhat Hakkapeliitta RSi:t oli yli vuosikymmenen vanhat ja pintaakin enää 4,2 millin verran. Et on niihin ainakin parannusta vaikka mitkä rinkulat alle laittaa. Jossain Saksan Auto Bill 50 renkaan testis 2014 olleet 14 sijalla ettei kai ihan huonoimmatkaan.

Oliko muuten noi linkkis sivulla olevat Westlake renkaat samalta Hangzhou Zhongch Rubberin tehtaalta mitä Goodride. Näyttää mallinumeroinnit, kuviot ja kyljet olevan nimeä lukuunottamatta täysin samaa.
Ei paha hinta noista mainitsemistasi renkaista.
En osaa sanoa westlake renkaista mitään
 
Tasan viikko takaperin tilailin renkaat rengas365 osoitteesta ja nyt äsken tosiaan soi puhelin ja kuriiri toimittaa renkaat aivan kohta. DPD toimii kuljettajana.
 
Onko miten paljo kokemusta porukalla Hankookin I*Pike:ista? Omassa entisessä Mondeossa toimivat yllättäväkin kivasti ja hintakin oli muinoin kohtuullinen.
 
Onko miten paljo kokemusta porukalla Hankookin I*Pike:ista? Omassa entisessä Mondeossa toimivat yllättäväkin kivasti ja hintakin oli muinoin kohtuullinen.

Itselle tuli nuo nyt alle ja olen ollut tyytyväinen lyhyellä muutaman päivän kokemuksella. Tuntuvat paremmilta ajettavilta kuin aikaisemmat Hakkapeliitat ja hintakin kohdillaan. Tosin nämähän ovat myös aika subjektiivisia kokemuksia :)
 
Itsellänikin oli aiemmin ipiket käytössä, olin todella tyytyväinen. Välissä käväsi misukat ja tälle talvelle pyöräytin uudet ipiket alle. Hinta-laatu suhde mielestäni kohdallaan.
 
Onko miten paljo kokemusta porukalla Hankookin I*Pike:ista? Omassa entisessä Mondeossa toimivat yllättäväkin kivasti ja hintakin oli muinoin kohtuullinen.

Viikonloppuna tuli vaihdettua auto ja eilen kävin vaihtamassa I*Piket autossa alla olleiden kuluneiden Nokian kitkojen tilalle. Kokemusta ei ole kuin alle 100km matkalta mutta alustavasti ei ole valittamista ja vaikuttavat pitäviltä renkailta. Tosin ajotyylikin ollut varovaisempaa kun renkaat sisäänajossa ja eri auto:D
 
Onko miten paljo kokemusta porukalla Hankookin I*Pike:ista? Omassa entisessä Mondeossa toimivat yllättäväkin kivasti ja hintakin oli muinoin kohtuullinen.

Tekniikan Maailman mielestä ne ovat toiseksi parhaimmat nastarenkaat ja paremmat kuin Hakkapeliitta 9:t. Hintakin edelleen kohdillaan muihin laaturenkaisiin verrattuna. Ostohousut jalkaan ja nopeasti.
 
Täsmennetään sen verran, että iPike RS+ W419D oli testissä. On ainakin nastojen määrän osalta eri rengas kuin iPike RS W419.

"Testimenestyjiä" ei löydy kuin parissa hassussa koossa 16 tuumaisena. Tuskin nuo W419:t paljoa huonommat ovat.
 
Onko alle 750kg jarruttoman kärryn renkaille muuta vaatimusta kun että kantavuusvaatimus täyttyy? Eli jos moiseen viskaisi myös nastarenkaat talveksi, kattoo vaan jotkut henkilöauton vanteet ja kumit joissa riittää kantavuus ja mahtuu pyörimään. Noi alkuperäiset kumekset ei varmaan talvella pidä yhtään mitään vaikka ei tuossa virallisesti tarvitsisi talvikumeja olla.
 
Itse käytän jarruttomissa kitkaa alla kesät ja talvet. Jarruttomas ei vaadita samoja renkaita mitä autossa, joten voi vetoautossa olla kitkaa tai nastaa. Jarrullises kärrys vaan pitää olla samanlaiset kuin vetoautossa.

Vanteen kokoon pätee varmaan sama kuin autossa isontamises. Rekkariin merkitty rengaskoot. Eli ei varmaan sais isointa paikalleen mahtuvaa vaan laittaa. Omas kärrys ei voi edes isontaa kun täyspainolle lastattu kärry ottais lokasuojiin kiinni jos vähänkään isompi. Kuopis kestää topparikumien takia ettei revi lokasuojaa mukaansa vaikka hipaseekin.

Selvä, kiitos. Pitänee jotkut vanhat corollan 13" vanteet jostain etsiä ja niihin kumet jos tulee isompaa tarvetta tolle.
 
Kuulat oli itselläkin käytössä kun tuli vuosikausia offailtua ja bedlockvanteiden tasapainotus oli pelkillä punteilla mahdotonta.
 
Helsingissä sataa lunta paljon mut lämpötila nollassa. Ei mitään ongelmaa kesärenkailla ajella.
Oli näköjään täysin oikea päätös olla leikkimättä renkaiden kanssa. Mitään tarvetta noille ei ole Helsingissä vielä ollut. Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa niin seuraava "talvi" tulee joskus parin kuun päästä.
 
Poris oli just eilen kaksi rekkaa ojas liukkauden takia. Toinen Postin auto. Vaikka nyt onkin 2 astet plussan puolella eikä sada lunta.
Offtopic: miksi tämä porinmurre pitää tuoda mukaan kirjoitukseen?

Aiheeseen - ostamani goodride frostextreme nastarenkaat on olleet tosi hyvät. Halvimmat mahdolliset mutta en keksi mitään vikaa näistä.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Poris oli just eilen kaksi rekkaa ojas liukkauden takia. Toinen Postin auto. Vaikka nyt onkin 2 astet plussan puolella eikä sada lunta.
Kai Porissa on samat fysiikan lait kuin täälläkin? Ja suolaus? Eilen oli illalla -1 mutta ei merkkiäkään liukkaudesta.
 
Rekkamies on aina rekkamies, saa autonsa ojaan ja sivulliset hengiltä säässä kuin säässä. Mites se yks venakkokin keilas useamman henkilöauton joskus 10+ vuotta sitten Utin suoralla täysin kuivalla kelillä.
 
Luulis olevan. Vaikkei räntää tule taivaalta niin olen melko varma yöllisestä mustasta jäästä kun sääennustekin lupaa 0.00-1.00 pakkaselle menevväksi. Lämpötilakin jo laski puolen astetta tässä ajassa. Jos räntää tulisi niin melko varmasti olisi enemmän jäiset tiet. Jostain syystä ei eilenkään suola-autot saaneet teitä sulaksi kun postinjakokin myöhästeli ojassa olevan postirekan takia ilman luntakin.

Liukkaat on melkein joka aamu jo. Lumi tulee luultavasti tammikuussa. Päivän plussat ja räntä/vesisateet ei ole merkki ettei talvi ole jo tullut. Päivän räntä/vesisade on vaan melko varma aamun jääkelien merkki.

Mut mikäs siinä jos luottaa 100% suolaukseen ja ajelee vaan päivällä aikaan jolloin jo sulanut. Tuota lumisateen yhdistämistä taan kirosin kun ihmiset vetelee peilijäällä surutta. Mutta kun hiutale taivaalta ajetaan kuin olisi helkkarin liukasta. Lumen tarvio pakkautua jääksi tielle ennenkuin liukaaksi muuttu. Eli samaksi jolla porukka ajelee aamulla varomatta pätkääkään.
Erikoista. Täällä kun oli se lumimyräkkä viikko sitten niin eipä silloinkaan ollut mitään ongelmia kesärenkailla.

Ei täällä kyllä mitään jääkelejä ole näköpiirissä. Ehkä täällä on stydimmät kemikaalit tienpitäjällä? Ja jos tulee liukasta niin sit vaan ajaa hitaasti mutkissa ja jarruttaa ennakoiden :)

No mä ajoin auton parkkiin noin vartti sitten ja ei mitään liukkautta ollut missään. Joo samaa mieltä siitä että oikeasti jäiset kelit on ne liukkaat kelit. Mut mun mielestä suomalaiset panikoi tosta säästä vähän liikaa. Onko se sit oletus että pitää päästä ajamaan kuin kesällä koska sattuu omistamaan talvirenkaat. Melkein kaikissa muissa maissa talveen varaudutaan yksinkertaisesti vain ajotapaa muuttamalla.
 
En tiedä siellä olevista aikavyöhykkeistä mutta täällä ei vielä ole yö eikä aamu.. jolloin ne pakkaset ja tiet jäässä.
Aikamoista ninjajäätä saa olla sit :D Oon mä jonkun lätäkön nähy olevan jäässä mut ei se tiehen vaikuttanut. Sanoisin et tässä ilmastossa ei tarvitse asiasta stressata:

upload_2017-11-2_21-24-32.png
 
Ens viikko näyttää juu lämmintä. Täs anturidataa talon pohjoispuolelta joka turhan lähellä ikkunaa..
HvG9S5h.png
No nääthän sä tosta että siellä on selvästi kylmempi ilma :) Mun mielestä tämä asia pitäisi tiedostaa ja laittaa Helsinkiin nastarengasvero. Kaksinkertaisena ulkopaikkakuntalaisille. Nythän tuotiin juuri nastarenkaiden kieltämisen mahdollistava liikennemerkki!

PS. Mulla on itselläkin nastarenkaat mutta toisaalta haluaisin puhdasta hengitysilmaa.
 
Päivitin kuvan vähän pidemmältä ajalta mitä pakkasilla käynyt. Onhan täällä juu ehkä kylmempi ilma mutta ei sitä luntakaan ole ollenkaan jossei jotain harvaa varjopaikan satunnaista pikku läikkää lasketa. Lumi ei viihtynyt kauaa, mutta tyypillistä rannikon jää keliä jo ollut. Keli tulee olemaan tätä lumetonta jäätyy sulaa pompotusta sinne tammikuulle kuten melkein joka vuosi ollut. Tammikuus sit yhtäkkiä tullen vasta lumet. Liekö toi sitten päivittäistä (yöllistä) suolausta vaatis että suola pysyisi tiellä eikä huuhtoutuisi pois tieltä.
Joo täälläkin voi olla erittäin jäistä keliä. Mutta en kyllä muista koska näin aikaisin olisi ollut. Viime Marraskuussa oli viikon supertalvi, seuraavan kerran talvirenkaita tarvittiin uuden vuoden puolella... No, pääasia et kaikki ajelee sellasilla yhdistelmillä jotka kuvittelee hallitsevansa!
 
Johan oli suolaisen hintaista 195/50R16 nastakumit. 630€
Eikä pikkuautoon mahdu kuin tuo.
Päätin ottaa samaan hintaan kumit ja tuumaa pienemmät aluvanteet niin on taas 4v päästä halvempi vaihtaa.
 
Täsmennetään sen verran, että iPike RS+ W419D oli testissä. On ainakin nastojen määrän osalta eri rengas kuin iPike RS W419.

"Testimenestyjiä" ei löydy kuin parissa hassussa koossa 16 tuumaisena. Tuskin nuo W419:t paljoa huonommat ovat.

Itellä tuo perus ipike ollu ny tässä Oulu-Kemijärvi alueella ajossa.

Hyvät rattaat ainkin 205/60/16 koossa, autona 2014 Prius plus.

Painetta 3.0bar per ratas ja menee suoraan, ei pidä pahaa ääntä ja pitoa tuntuu olevan hyvin :)

Hintaa oli rengasheikillä 409e alle laitettuna.
 
Aikamoista ninjajäätä saa olla sit :D Oon mä jonkun lätäkön nähy olevan jäässä mut ei se tiehen vaikuttanut. Sanoisin et tässä ilmastossa ei tarvitse asiasta stressata:

Itsellä meinas lähteä edellinen Fiesta ST lapasesta +5c keleillä. Sulat tiet, ei jäätä missään (tai niin ainakin luulin), ajatus että vittu kun on talvinakit alla kulumassa pilalle. 70kmh alueella posotin 70kmh gps:än mukaan kun mutkassa varjokohdassa perä alta kahdesti ja nopealla vastaohjauksella haltuun molemmat ja tila riitti juuri ja juuri pitämään auto tiellä koska himmata ei voinut tai olisi ollut samantien ympäri. Samoin tuossa tämän vuoden Helsingin ekojen liukkaiden aikaan nyt Fokkerilla ajaessa kesänakit alla ja se 2cm lunta. Ei liukasta kun osasi varautua. Sitten se yksi ainoa liukas paikka johon ajoin varmuudeksi tavallista huomattavasti hitaammin eli tyyliin 20kmh ja aloin jarruttelemaan 10m aiemmin kuin yleensä ja eihän se paska meinaa pysähtyä ollenkaan eikä edes hidastua yhtään. Revin jo känkkää että saisi auton kaiteeseen tai poikittain ettei menisi keula edellä 50kmh alueelle ristevän liikenteen sekaan ja pysähtyi juuri ja juuri keulan mitan verran valkoisen viivan yli. Ja huom ajan paljon ja koen pärjääväni liikenteessä mutta täydellinen en ole kuten tuskin sinäkään joten vaikka huomioisit mahdollisen liukkauden niin eipä sekään kaikessa pelasta. Etenkään jos kyse muiden autoilijoiden virheistä aiheutuvat äkkitilanteet.

Ja on sitä jäätä jo ollut Helsingissä aamuisin kun ennen seiskaa lähtee liikkeelle. Niin mustaa kuin ihan kimaltelevaa normia. On vain hyvin alueellisesti ja 95% teistä sulat. Mutta se viimeinen 5% sitten saattaa yllättää jos sopiva hetki tulee.
 
Joo viimeksi tänään vielä kahdeksan aikaan löysin pari liukasta paikkaa vantaan puolella. Ja aikaisemmin seitsemän aikoihin koiraa ulkoiluttaessa oli tuo oma piha ja ensimmäinen katu täällä helsingin puolella vielä ihan liukkaassa kohmeessa. Nyt näyttäisi tosin ensi viikolle selkeästi lämpimämpää.

Itsehän yritän vaihtaa renkaat alle ekaan lumimyräkkään tai kun liukkaat kelit tihenee. Kysyn itseltäni, että laittaisinko jo kitkat alle? Sitten myöntävän vastauksen jälkeen pyöräytän nastarenkaat autoon. Nyt autoa ruksiessa kaukaa viisas ja molempiin sarjoihin tismalleen samat vanteet, niin ei tarvitse siitäkään murehtia. Vielä jos olisi kitkat, niin voisi vaikka kalenterista katsoa vaihdon 6kk kitkoilla ja 6kk kesänakeilla.
 
Rekkamies on aina rekkamies, saa autonsa ojaan ja sivulliset hengiltä säässä kuin säässä. Mites se yks venakkokin keilas useamman henkilöauton joskus 10+ vuotta sitten Utin suoralla täysin kuivalla kelillä.
Aika mauton yleistys. Paljonko sinulla on kokemusta rekan ajamisesta erilaisissa olosuhteissa? Tiedätkö millaista se on, kun usean kymppitonnin painoinen perävaunu lähtee liukkaalla tiellä heittelehtimään? Raskaalla kalustolla talvella ajo on vähän toisenlaista ja kesälläkin vaivaa väsymys ja aikataulut painaa päälle. Kaikissa autoissa ei oo edes laillisia renkaita, mikä ei välttämättä ole kuljettajan vika. Ihmiset eivät osaa rekkakuskeja arvostaa, mutta jos kumipyörät pysähtyis, niin kaupan hyllyiltä loppuis ruoka ja ihmiset hukkuis paskaan. Takaisin aiheeseen...
 
Ei välttämättä kannata lähteä provoutumaan röllin ulinasta. Ulina loppuu aika nopsaan ignorella :tup:
 
No, pääasia et kaikki ajelee sellasilla yhdistelmillä jotka kuvittelee hallitsevansa!
Olennainen pointti on juuri tuo "kuvittelee hallitsevansa".

Sinäkin kuvittelet hallitsevasi auton kesärenkailla, kun katsot kalenteria ja toteat ettei ole vielä aika vaihtaa kumeja (vaikka ulkona olisi lunta maassa ja pakkasta). :D

Se on ihan totta, että mm. eilen oli pääkaupunkiseudulla kuiva ja hieno keli (joskin illalla satoi alijähtynyttä vettä mm. Lahdentiellä), mutta kun lämpötila on nollassa, voi keli muuttua hetkessä.

Jotenkin huvittavaa muutenkin seurata miten joillakin on tapana pihistellä renkaiden vaihtoa mahdollisimman myöhään. Ihan kuin siinä säästäisi jotenkin merkittävästi rahaa ja luontoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 908
Viestejä
4 560 503
Jäsenet
75 062
Uusin jäsen
P3rtsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom