Talvirenkaat - yleisketju

Auto 2010 z12 nissan cube :) Kesärenkaat on 175/65 r15

Kärkkäiseltä pikaisesti tsekattuna tossa koossa per kierros
Linglong Winter Grip 2 nasta 316€
Hankook W616 kitka 280€ (!)
Hankook RS2 nasta 328€

Satku rahtiin ja vannetöihin päälle. Noi on sellaisia joita perheen naisväelle voisin ostaa (uudestaankin). Propsit tosta autovalinnasta btw.
 
Ei noita R3:ia kehtaa kenellekään enää myydä. Tai jos myy, niin jollain muutamalla kympillä. Pitää ajaa alkutalvi niillä ja katsoa miltä tuntuu. Autoa pidän todennäköisesti vielä kaksi tai kolme vuotta, se on ollut vasta reilun vuoden itsellä. Sen puolesta voisi/kannattaisi uusia. Pitää miettiä.
 
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.
Vuosi sitten pohdin samaa. Viisi vuotiaissa Ice 2 oli reilusti pintaa ja pohdin nuukana pitäväni ne kesärenkaina, mutta ostin sitten uudet Ice 3 ja myin vanhat kitkat hyvään hintaan. Kyllä käytetyille on aina kysyntää. Kohta vaan joutuu kesärenkaat ostamaan.

Mielestäni ihan sama kummat ottaa R5 vai Ice 3 Omalla kohdalla halvempi hinta ratkaisi.
 
Ei noita R3:ia kehtaa kenellekään enää myydä. Tai jos myy, niin jollain muutamalla kympillä. Pitää ajaa alkutalvi niillä ja katsoa miltä tuntuu. Autoa pidän todennäköisesti vielä kaksi tai kolme vuotta, se on ollut vasta reilun vuoden itsellä. Sen puolesta voisi/kannattaisi uusia. Pitää miettiä.
Niinhän sitä luulisi. Lähisukulainen heitti vanne+rengassetin myyntiin ajatuksella että saa 50e vanteista joilla vanhat kovettuneet Nokian nastat, sai 150e koska talvinakeissa oli pintaa. Jotkut haluavat ostaa renkaita jotka vain täyttävät pykälät. Tunnen liian monta tyyppiä jotka vetävät kesätkin melkein kaljuilla vanhoilla kitkoilla ja kehuvat kuinka hyviä ovat pidon puolesta. Joten kyllä noillekin takuulla ostaja löytyy :D. Itsellä on R3:n pakuversiot firman autossa (luonnollisesti ei todellakaan oma valinta) ja nuo ovat sentään kohtuu tuoreet joten pitoa löytyy vielä niin että uskaltaa ajaa kuten normisti. Toki koominen tilanne että 1990 MX-5 ilman mitään apuja ja takavetona vie pidossa ja vakaudessa modernia autoa... mutta tuo kertonee tarpeeksi siitä että rengas on se ainoa kontakti tiehen ja sen kontaktin on parempi olla hyvä vs huono. Jarrut ja renkaat ovat typerin paikka säästää rahaa. Ei väliä onko kyseessä auto, prätkä, mopo, mönkkäri tai fillari. Hyvät renkaat ja jarrut pelastavat paljolta. Vaikka olisit kuinka hyvä kuski havainnoimaan ja osaat ajotekniikat, se ei aina pelasta yllätyksiltä.
 
Kärkkäiseltä pikaisesti tsekattuna tossa koossa per kierros
Linglong Winter Grip 2 nasta 316€
Hankook W616 kitka 280€ (!)
Hankook RS2 nasta 328€

Satku rahtiin ja vannetöihin päälle. Noi on sellaisia joita perheen naisväelle voisin ostaa (uudestaankin). Propsit tosta autovalinnasta btw.


No nyt. Pitääpä katsoa jos noi kitkat riittäisi. Alkaa olemaan sellasella hinalla, että ei päätä huimaisi
 
No nyt. Pitääpä katsoa jos noi kitkat riittäisi. Alkaa olemaan sellasella hinalla, että ei päätä huimaisi

Meillä oli tollaset Hankookin kitkat 230hv takatuupparissa jossa pelkkä vetoluistonesto ja harkitsin vielä viime syksynä uuden kierroksen hankkimista omaan käyttikseen. Maantieteellinen sijainti vaikuttaa paljon, jos pystyy ajamaan lumella ja jäällä niin nasta on musta no-brainer, mutta etelän suolatuilla teillä nastat tuppaavat pyöristymään parissa talvessa, mitä innovatiivisempi nastan muoto niin sitä konkreettisemmin (Pirelli Ice Zero 2 205/55 16 vois lähteä edullisesti, anyone, priva hox hox..).

Mutta kyllähän tuossa kahdessa vuodessa ehtii saamaan kokemusta, eli miksei tässä casessa asfaltillekin kannattaisi ottaa nastaa. Halvoissa vinkuintian nastapyörissä kannattaa tsekata testituloksia, tuppaavat ottamaan turpiin parhailta kitkoilta jopa uutena ja testiolosuhteissa - olisiko se varmasti se mitä haetaan?
 
Olisiko suosituksia kitkoista vähän painavampaan sähköautoon / pikku-suviin koossa 235/55/18? Mitkähän olisi halvimmat mitkä uskaltaisi laittaa?
 
 
Täällä kun te muut seuraatte markkinaa enemmän, mikä kitkarengas voisi olla suositus A4 quattron alle? Koko on nyt 225/50-r17 ja alla on Continentalin Viking Contact 7 (XL).

Vaihtoehtoina mietin CVC8 nyt uutena julkaisuna, mutta mitään suuria testejä ei taida olla vielä?

Kilsoja voisi tulla 10tkm/talvi ja auto menee varmaan vaihtoon 2025 jouluun mennessä. Näiltä osin voisi olla fiksumpaa valita nuo yllämainitut Hankookit eikä maksaa premiumista muiden käyttöön?
 
Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.



 
Täällä kun te muut seuraatte markkinaa enemmän, mikä kitkarengas voisi olla suositus A4 quattron alle? Koko on nyt 225/50-r17 ja alla on Continentalin Viking Contact 7 (XL).

Vaihtoehtoina mietin CVC8 nyt uutena julkaisuna, mutta mitään suuria testejä ei taida olla vielä?

Kilsoja voisi tulla 10tkm/talvi ja auto menee varmaan vaihtoon 2025 jouluun mennessä. Näiltä osin voisi olla fiksumpaa valita nuo yllämainitut Hankookit eikä maksaa premiumista muiden käyttöön?

X-ice snowit niin et tule pettymään.
 
Täällä kun te muut seuraatte markkinaa enemmän, mikä kitkarengas voisi olla suositus A4 quattron alle? Koko on nyt 225/50-r17 ja alla on Continentalin Viking Contact 7 (XL).

Vaihtoehtoina mietin CVC8 nyt uutena julkaisuna, mutta mitään suuria testejä ei taida olla vielä?

Kilsoja voisi tulla 10tkm/talvi ja auto menee varmaan vaihtoon 2025 jouluun mennessä. Näiltä osin voisi olla fiksumpaa valita nuo yllämainitut Hankookit eikä maksaa premiumista muiden käyttöön?

Moottori-lehden talvirengastesti julkaistiin viimeksi numerossa 9/23 (ja netissä syyskuun loppupuolella) ja TM:n lokakuun alkupuolella. Että jos vähän pystyy odottamaan, niin se kannattanee.

Mutta CVC8 saisi ainakin tuoretta paistoa olevat varmuudella. Goodyearitkin olisi uudehkot. R5, jos ei tunne inhoa Nokianin Venäjän-seikkailua kohtaan. Myös Nordman RS3 voisi olla vaihtoehto (eli R3 uudelleenbrändättynä edullisempana kakkostuotteena), jos ei tarvitse viimeisintä rengasteknologiaa - voinee antaa hinnalla kyytiä jopa Goodyearille.

Ja kannattaa kysyä tarjoukset kaikista, jos ei netistä tilaa, kun liikekohtaisesti voi aina olla vähän vaihtelua noissa renkaiden keskinäisissä hintaeroissa...
 
Vanha tuote, jonka testimenestys on ollut vaihtelevaa. Kuvio on kyllä hyvännäköinen agressiivisuudessaan.

En mä puhunut testimenestyksestä vaan käytännön kokemuksesta. Hiljaiset, hyvä pito jne. Niihin ei tule mielestäni pettymään.
 
En mä puhunut testimenestyksestä vaan käytännön kokemuksesta. Hiljaiset, hyvä pito jne. Niihin ei tule mielestäni pettymään.

Kyllä munkin kokemuksen mukaan Nordman 8:ssa on tosi hyvä pito. :) En yhtään ymmärrä, miksi joku maksaa testivoittaja Hakkapeliitta 10:stä preemiota. :hmm:

Käytännössä kaikki merkkirenkaat on käyttäjiensä mielestä hyviä. Monet kehuvat ostamiaan halparenkaitakin. Enkä ihmettele - onhan se luontevaa, että uusi (nykyinen) rengas tuntuu paremmalta kuin vanha (edellinen) rengas, kuluvat kuitenkin käytössä ja ovat kaukana uudesta renkaasta esim. 5 vuoden käytön jälkeen. Usein uusi rengas edustaa uudempaa suunnitteluakin kuin vanha, pl. joka talvi uuden sarjan ostavat maantiekiitäjät, mikä entisestään parantaa suorituskykyä. Helppo olla tyytyväinen.
 
Hyvät on olleet. Sivuttaispito ei ehkä parasta.

Tämä onkin IMHO talvirenkaan tärkein ominaisuus. Kun se loppuu, niin sitten mennään tangentin suuntaan. Joku jarrutuspito on kuitenkin vähemmän kriittistä, jos ei roiku edelläajavan takapuskurissa ja jarruttaa ennemmin aikaisin kuin myöhään. Ja vaikka rysähtäisi, niin selvitään tod. näk. puskureiden uusimisella.
 
Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.

Hankookista tuli vihdoin odotettu IZ3, tota linkattua IZ2:sta voi (pitää) saada halvalla. GY yritti viime vuonna ainakin Suomessa nostaa hinnoittelua kalliimpien vanaveteen, mutta mahtoiko onnistua?

Sen verran mielenkiintoinen tilanne että kannattaa varmaan niitä testejä odotella ennen ostohousujen sovitettelua, Hankook ja Conti uusilla malleilla, viime kaudelle lanseerattu, hyväksi todettu GY ja kyllähän toi Misukka on perusvarma, vaikkei taida tässä seurassa pysyä kyydissä.

Edit: Hankookin pressimateriaalin perusteella kehitystä on tehty niille alueille jotka tossa vanhassa oli heikkouksia, vaikuttaa lupaavalta. Jollain markkinoilla 50k Ml kulutuskestävyys takuu.
 
Mitä tässä nyt on vuosikausia seurannut isoimpien lehtien rengastestejä niin onhan ne ns. perinteiset isot merkit ihan syystäkin aina kärkipäässä. Todella harvoin testeissä epäonnistumisia, aivan yksittäisiä korkeintaan esim. kun nastamäärää alettiin rajoittamaan ja homma oli kaikilla vähän hakusessa.

Ja testin sisällä mikään osa-alue ei noilla isoilla merkeillä ole katastrofi vaan huonoimmillaankin tyydyttävä. Kun taas ne pienemmät valmistajat satunnaisesti hätyyttelee kärkisijoja testeissä, mutta yleensä löytyy joku osa-alue jolla suorituskyky on huonoa.

Ison valmistajan renkaan ostamalla saa todennäköisesti todella hyvän renkaan.
 
Ja testin sisällä mikään osa-alue ei noilla isoilla merkeillä ole katastrofi vaan huonoimmillaankin tyydyttävä. Kun taas ne pienemmät valmistajat satunnaisesti hätyyttelee kärkisijoja testeissä, mutta yleensä löytyy joku osa-alue jolla suorituskyky on huonoa.
Jonkin verran on painotuseroja, esim. miten talvirengas pärjää sulalla/märällä asfaltilla. Ainakin etelän keikkuvassa talvessa myös sulan pinnan ominaisuuksilla on merkityksensä. Jos rengas on ihan kauhea sulalla, ei niitä ainakaan proaktiivisesti vaihda alle talven lähestyessä, vaan sitten kun on tarve,
 
Jonkin verran on painotuseroja, esim. miten talvirengas pärjää sulalla/märällä asfaltilla. Ainakin etelän keikkuvassa talvessa myös sulan pinnan ominaisuuksilla on merkityksensä. Jos rengas on ihan kauhea sulalla, ei niitä ainakaan proaktiivisesti vaihda alle talven lähestyessä, vaan sitten kun on tarve,

Toki. Tosin pohjoismainen kitka/nastarengas on lähtökohtaisest ihan kauhea sulalla asfaltilla, kyse on vain siitä että joku toinen rengas on vähemmän kauhea kuin toinen.
 
Moottori-lehden talvirengastesti julkaistiin viimeksi numerossa 9/23 (ja netissä syyskuun loppupuolella) ja TM:n lokakuun alkupuolella. Että jos vähän pystyy odottamaan, niin se kannattanee.

Mutta CVC8 saisi ainakin tuoretta paistoa olevat varmuudella. Goodyearitkin olisi uudehkot. R5, jos ei tunne inhoa Nokianin Venäjän-seikkailua kohtaan. Myös Nordman RS3 voisi olla vaihtoehto (eli R3 uudelleenbrändättynä edullisempana kakkostuotteena), jos ei tarvitse viimeisintä rengasteknologiaa - voinee antaa hinnalla kyytiä jopa Goodyearille.

Ja kannattaa kysyä tarjoukset kaikista, jos ei netistä tilaa, kun liikekohtaisesti voi aina olla vähän vaihtelua noissa renkaiden keskinäisissä hintaeroissa...

Taidan tosiaan odotella tuon CVC8 testin, jos kyse onkin enää parista viikosta. Tuskin se hirveästi yllättää, mutta saas nähdä. RS3 voisi mennä, muttei tunnu hinnaltaan olevan netissä sen edukkaampi. Tehtävä varmaan soittokierros alueen liikkeisiin :hmm:

Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.


Onko muuten tuosta SoundComfortista mitään tietoa, että onko snadisti korkeampi hinta perusteltu?
 
Kyllähän se hieman hiljentää, mutta en itse juurikaan paljoa anna painoarvoa kun kitkat on aina hiljaiset.
 
Kyllähän se hieman hiljentää, mutta en itse juurikaan paljoa anna painoarvoa kun kitkat on aina hiljaiset.
Jep se on käytännössä vaahtomuovin palanen mikä on liimattu renkaan sisä puolelle. Vois käytännössä tehdä itse mille tahansa renkaalle vaikka verhoiluliimalla.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?

Ei normaalilla talvikelillä ole pidon kannalta mitään eroa nastan tai kitkan välillä, toki jos tykkäät kuunnella nastojen rapinaa niin nastat.

Huono auto on huono auto, ei sitä renkaat pelasta ja takaveto sutii ja lipsuu ihan samalla lailla oli alla nastat tai kitkat, nastojen kanssa saat vain sen äänen lisäksi.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?

Tuli joku vuosi sitten ajettua ID4 kanssa missä kitkat, muistaakseni R3. Hyvin pelitti takapotkun kanssa. Tietenkin jos pihatie on peilijäätä ja 45 asteen ylämäki niin ei varmaan ole hyvä ratkaisu. Itse en kaivannut nastoja, mutta renkaat eivät olleet 3v vanhat.
 
Ei normaalilla talvikelillä ole pidon kannalta mitään eroa nastan tai kitkan välillä
Se on selvä, että kuivalla asfaltilla tai lumisella tiellä niillä ei ole eroa, mutta lähinnä ajattelen tilanteessa, jossa tien päällä on jäätä. Omassa pihassa on hyvin loiva nousu johon joudun lähtemään ilman vauhtia, ja viime keväänä jouduin lähes joka kerta laittamaan hiekkaa renkaiden eteen, kun auto suttasi lumen alta jään esiin hetkessä.

Tuli joku vuosi sitten ajettua ID4 kanssa missä kitkat, muistaakseni R3. Hyvin pelitti takapotkun kanssa. Tietenkin jos pihatie on peilijäätä ja 45 asteen ylämäki niin ei varmaan ole hyvä ratkaisu. Itse en kaivannut nastoja, mutta renkaat eivät olleet 3v vanhat.
Pihan ylämäki on ehkä 5 astetta, mutta aiheuttaa heti ongelmia kun on vähän jäätä.

Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?
 
Jäisellä tiellä ei kitkoilla ole ongelmaa, sillä se on yleensä kovin rosoinen viimeistään kun aura-auto sitä pintaa käy rikkomassa.

Pihatiellä sitä auraa ei välttämättä näy, joten se saattaa olla peilijäätä mikä on haastavampi.

Rosoisesta jään pinnasta kitkojen lamellit saavat hyvän pidon.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
ID3 oli ainakin ihan käyttökelvoton kitkoilla kun vääntöä ja tehoa heti käytössä paljon jolloin lyö todella herkästi tyhjää. Vaihdoin nastoihin ja niillä helpotti kyllä. Kokemus kitkoista kuitenkin n. 10 vuotta ennen tuota ID3:sta.
 
Se on selvä, että kuivalla asfaltilla tai lumisella tiellä niillä ei ole eroa, mutta lähinnä ajattelen tilanteessa, jossa tien päällä on jäätä. Omassa pihassa on hyvin loiva nousu johon joudun lähtemään ilman vauhtia, ja viime keväänä jouduin lähes joka kerta laittamaan hiekkaa renkaiden eteen, kun auto suttasi lumen alta jään esiin hetkessä.

Pihan ylämäki on ehkä 5 astetta, mutta aiheuttaa heti ongelmia kun on vähän jäätä.

Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?

Olisit laittanut tämän heti ensimmäiseen viestiin, niin olisin sanonut että osta nastat.:tup:
 
Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?

Riippuu jään laadusta, mutta ei ne kyllä ole. Sileällä/kiillottuneella jäällä paraskin kitka on hyvää nastarengasta jäljessä, vesijäästä puhumattakaan.

Karkealla jääpinnalla hyvät kitkat on taas melkeinpä yhtä hyviä kuin nastatkin.
 
ID3 oli ainakin ihan käyttökelvoton kitkoilla kun vääntöä ja tehoa heti käytössä paljon jolloin lyö todella herkästi tyhjää. Vaihdoin nastoihin ja niillä helpotti kyllä. Kokemus kitkoista kuitenkin n. 10 vuotta ennen tuota ID3:sta.

En nyt sanoisi käyttökelvottomaksi, kun ihan ongelmitta ainakin meidän ID3 kulki Nokian kitkoilla viime talven näin Pirkanmaan talvikelissä. :confused:

Joo, toki sutaisee helposti tyhjää kun on reilusti välitöntä momenttia, mutta ajonvakautus holhoaa kauniisti ratin osoittamaan suuntaan vauhtia lisää, kunhan pitää kaasun painettuna. Ei jokaista perän "muljahdusta" tarvitse takavedossa pelästyä. :joy:
 
Joo, toki sutaisee helposti tyhjää kun on reilusti välitöntä momenttia, mutta ajonvakautus holhoaa kauniisti ratin osoittamaan suuntaan vauhtia lisää, kunhan pitää kaasun painettuna. Ei jokaista perän "muljahdusta" tarvitse takavedossa pelästyä. :joy:
Kajaanissa kun painelin ihan suoraa tietä vakkarilla niin yhtäkkiä heitti perän vastaantulevien kaistalle. Silloin nousi syke vähän mutta tärkein oivallus oli että nastat vaihtuu alle heti. Ei ole koskaan käynyt millään muulla autolla, oli sitten kitkat tai nastat alla moista.
 
Kajaanissa kun painelin ihan suoraa tietä vakkarilla niin yhtäkkiä heitti perän vastaantulevien kaistalle. Silloin nousi syke vähän mutta tärkein oivallus oli että nastat vaihtuu alle heti. Ei ole koskaan käynyt millään muulla autolla, oli sitten kitkat tai nastat alla moista.

Mitkä ne renkaat siinä oli alla ja siis kyseessä tuo aiemman kommentin id3?
 
Mitkä ne renkaat siinä oli alla ja siis kyseessä tuo aiemman kommentin id3?
ID3:ssa oli alla hyväksi havaitut CVC 7:t jotka edellisen auton alla piti kuin tauti. En tiedä onko syynä matala ja takan oleva painopiste yhdistettynä ”liikaa tehoon” ja yli holhoavaan luistonestoon mutta huonoin talviauto tuo pidon puolesta on ollut. Nastoilla ei sentään jää enää tasaiselle jumiin mutta edelleen tarkkana saa olla.
 
ID3:ssa oli alla hyväksi havaitut CVC 7:t jotka edellisen auton alla piti kuin tauti. En tiedä onko syynä matala ja takan oleva painopiste yhdistettynä ”liikaa tehoon” ja yli holhoavaan luistonestoon mutta huonoin talviauto tuo pidon puolesta on ollut. Nastoilla ei sentään jää enää tasaiselle jumiin mutta edelleen tarkkana saa olla.

Tulee kyllä mieleen että olisko ollut joku yksi miljoonasta tilanne yhdistettynä volkkarin MEB-alustan omituisuudelle, eli rumpujarruille takana jotka ei ehtineet mukaan äkilliseen pidon menetykseen.

Tuohan erikoisuushan tuli ilmi mm. useiden lehtien talvitestien jarrutuksissa, kun MEB-alustaisilla autoilla kesti jääjarrutuksesta pysähtyä tyyliin melkein 200m kun parhaat pysähtyi muutamassa kymmenessä metrissä. Se abs ilmeisesti veti aivan tilttiin tai sitten volkkari ei osannut enää tehdä rumpujarruja.
 
Hyvät on olleet. Sivuttaispito ei ehkä parasta.
-17 mallin E-sarjalaisen alla ainakin aivan kauheat. Pikkuisenkaan uraa tiessä, niin perä luistelee jatkuvasti niin, että saa ajaa vaipat jalassa. Vaihtui nastoihin ekan talven jälkeen. Kovemmilla pakkasilla ja lumisella tiellä kyllä ihan mukavat ajella
 
Tulee kyllä mieleen että olisko ollut joku yksi miljoonasta tilanne yhdistettynä volkkarin MEB-alustan omituisuudelle, eli rumpujarruille takana jotka ei ehtineet mukaan äkilliseen pidon menetykseen.

Tuohan erikoisuushan tuli ilmi mm. useiden lehtien talvitestien jarrutuksissa, kun MEB-alustaisilla autoilla kesti jääjarrutuksesta pysähtyä tyyliin melkein 200m kun parhaat pysähtyi muutamassa kymmenessä metrissä. Se abs ilmeisesti veti aivan tilttiin tai sitten volkkari ei osannut enää tehdä rumpujarruja.

ID 7:ssa saivat jääjarrutuksen kuntoon, liekö sitten eri rautaa sen takajarrut vai ohjelmistollako ongelma korjautui. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, onko sama korjaus tehty myös muihin huonosti jäällä pärjänneissä MEB-alustaisiin (ID3, ID4, ID Buzz) jonkin vuosimallin jälkeen? Tai jopa OTA-päivityksenä vanhempiinkin malleihin?


Noin ylipäätään tulee mieleen, että vakkariahan ei suositella käytettävän liukkaissa olosuhteissa... liekö syy siinä että voi antaa liian äkäisesti kaasua esim. ylämäen kohdatessa? Vaiko siinä, että pitää jarruttaa ennen kuin meno hiljenee eikä pelkkä kaasujalan nosto riitä?
 
Autohan potkasee vakkarin samantien pois päältä jos renkaat luistaa yhtään vakkari päällä ja autot on tehnyt sitä yli 25v vai liekkö niin kauan kun on ollut joku sutimisen esto / ajovakauden hallinta autossa ollut, sen suhteen ei ihmeitä oo. Kymmeniä ellei satoja kertoja itselläkin potkinut vakkaria pois isolla tiellä ylämäessä kun ollut todella liukasta.

Eiköhän se tuo jarrutus ole ett joku panikoiva kuski ajaa pahemman kolarin kun menee muutama kymmenen millisekuntti pitempään kun auto alkaa hidastua vasta jarrua painaessa tai ylipäätään sekoilu sen kans ett auto pitää vakionopeutta yllä.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.
/QUOTE]

Liian vanhat kitkarenkaiksi, pito jo loppunut. Uudet tuoreet kitkat tämän vuotiset alle ja alkaa olemaan taas pitoa.
 
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.

1. CVC 8 p9,0
2. Nokian R5 p8,8
3. Michelin X-Ice snow p8,7
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3 p8,5
5. Bridgestone Blizzak Ice p8,4
6. Hankook Winter I*cept IZ2 p8,3
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico p8,2
8. Vredestein Nord-Trac 2 p7,9

CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.

edit: En tiedä miksei ole testattu Hankookin IZ3, mutta ehkä TM sitten?
 
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.

1. CVC 8
2. Nokian R5
3. Michelin X-Ice snow
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3
5. Bridgestone Blizzak Ice
6. Hankook Winter I*cept IZ2
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico
8. Vredestein Nord-Trac 2

CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.

Millainen hajonta kokonaispisteissä oli? Yleensä viimeinen/viimeiset ollet hieman takamatkalla enemmän kun taas kärjessä ovat yleensä varsin toisiaan liki.
 
Millainen hajonta kokonaispisteissä oli? Yleensä viimeinen/viimeiset ollet hieman takamatkalla enemmän kun taas kärjessä ovat yleensä varsin toisiaan liki.

Lisäsin pisteet aiempaan viestiin. Aika lähellä nuo toisiaan ovat.

Viime vuonna ykkösenä oli kai Goodyear ja kakkosena Nokian R5, joten pientä hajontaa tuntuu olevan vuosi vuodelta :cigarbeye:
 
Lisäsin pisteet aiempaan viestiin. Aika lähellä nuo toisiaan ovat.

Viime vuonna ykkösenä oli kai Goodyear ja kakkosena Nokian R5, joten pientä hajontaa tuntuu olevan vuosi vuodelta :cigarbeye:
Hinnatkin aika hyvin heijastaa sijoituksia:

1726474524194.png
 
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.

1. CVC 8 p9,0
2. Nokian R5 p8,8
3. Michelin X-Ice snow p8,7
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3 p8,5
5. Bridgestone Blizzak Ice p8,4
6. Hankook Winter I*cept IZ2 p8,3
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico p8,2
8. Vredestein Nord-Trac 2 p7,9

CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.

edit: En tiedä miksei ole testattu Hankookin IZ3, mutta ehkä TM sitten?

Meillä on ollut parissa 3 Teslassa CVC7 ja R5. Contit 4 vedossa ja R5 takavedossa.
Omaan makuun R5 on ajokäytökseltään parempi rengas. Peräluisut palautuu tosi helposti ja rengas kääntyy hyvin mutkiin. Tosi ennakoitavan oloinen käytös ja korjaa kokemattomankin kuskin virheitä paremmin, kuin mikään muu kitka, jolla olen ajanut. Lisäksi ajoltaan selkeästi hiljaisempi kuin Conti, mutta valitettavasti löysempi. Menee vielä tuollaisessa 1800 kg autossa, mutta yli 2000 kg kulkineeseen en laittaisi.

Contitkin ovat olleet hyvät, mutta mutta ohjattavuus ja luisujen hallinta selkeästi heikompaa. uusi 8 versio näyttää jäävän lumella hieman R5:sta. Vaikka CVC8:ssa on parempi jääpito, ottaisin näistä tuon R5:sen hyvien kokemusten perusteella.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 008
Viestejä
4 431 751
Jäsenet
73 464
Uusin jäsen
WestCoastPunk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom