Talvirenkaat - yleisketju

Kuka tässä on huonokuntoisista mitään puhunut? Nuo on tosiaan ehkä kauden-kaksi ajettu ja urasyvyyttä reilusti. Tosin enpä mä noita nyt varmaan oikeasti rupeaisi mihinkään hilloamaan kun tuppaavaat kuitenkin sen verran äänekkäitä olemaan nuo kitkat ja autossa on muutenkin jo ihan tarpeeksi rengasmelua.

Käsittääkseni sinä puhuit renkaiden loppuun ajamisesta. Kenties ymmärsin väärin, mutta lopussa renkaat ovat heikossa kunnossa verrattuna uusiin renkaisiin; eivät ne kai muuten olisi "loppu". Talvirengashan on jo valmiiksi kuivalla kestopäällysteellä huonompi kuin kesärengas saati sitten kun rengas on jo kulunut useamman vuoden käytössä. Oletuksena on silloin aika paljon pidentyneet jarrutusmatkat.
 
Kuka tässä on huonokuntoisista mitään puhunut? Nuo on tosiaan ehkä kauden-kaksi ajettu ja urasyvyyttä reilusti. Tosin enpä mä noita nyt varmaan oikeasti rupeaisi mihinkään hilloamaan kun tuppaavaat kuitenkin sen verran äänekkäitä olemaan nuo kitkat ja autossa on muutenkin jo ihan tarpeeksi rengasmelua.
Ehkä nuo voi sitten kesärenkaina joskus ajaa loppuun.

Ettei olisi edellinen omistaja ajatellut samoin viimeisenä kesänä ennen auton vaihtoa? Kun vaikuttaa siltä ettet tiedä renkaiden käyttöhistoriaa.

Viking Contact 7 on kyllä kesärenkaita mukavammat ääneltään. Nyt alkaa vanhemmilla VC7:lla viides kausi (31000 km) ja etuilla neljäs (18000 km). Pintaa on vielä jäljellä 6 mm ja kyllä noilla vielä tämän kauden eteenpäin pääsee. Sutii ja lukkiutuu kyllä helpommin mitä uutena, mutta edelleen käytökseltään ihan loogiset. Vaihtoautonmyyjällehän nuo olisi pinnan puolesta vielä "hyvät talvirenkaat" vaikka pian onkin uusiminen edessä.

Silloin kun itse auton ostin käytettynä oli alla 2 kautta vanhat Michelin X-Ice XI3, jotka oli leffarenkaat pidoltaan ja äänimaailmaltaan jo märällä asvaltilla. Luultavasti kesärenkaina pilatut, koska etuset oli huomattavasti kuluneemmat (4mm vs 6.5 mm). Lisäksi kontissa tuli mukana koskemattomat kesärenkaat eli niiden edeltäjät oli varmaan ajettu jo sakkorajoille. Edelleen noissa VC7 on enemmän pitoa kuin noilla 6.5 millisen kulutuspinnan Misukoilla vaikka ikää tuplasti enemmän.

Eli laitan kyllä jatkossakin ne kitkat herkästi vaihtoon uusiin kitkoihin, kun autoa vaihdan. En kuitenkaan tuomitse kitkoja yleisesti huonoksi niiden auton mukana tulleiden käytettyjen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä täällä tartuttiin hanakasti yhteen heittoon. Älkää huoliko, en minä noita nyt oikeasti ole kesärenkaiksi laittamassa, kunhan vittuunnuksissani brainstormasin. :D

Kitkat äänekkäitä?

Verrattuna oikeisiin kesärenkaisiin.

Pisti silmään tuossa tuo takapainoisuus. Ihan näyttää omamassa jakautuvan 55/45 etu ja taka-akselien välille.

No en kyllä muutakaan syytä keksi sille, miksi pito on renkaiden silmämääräisesti hyvästä kunnosta huolimatta noin käsittämättömän huono. Itsellä farkku facelift, eli ihan sama kuin tuo minkä linkkasit, mutta speksit lienee pääosin samat.

Jos ne kitkat ei ole vanhat niin pistä myyntiin. Jollain voivat toimia paremmin.

Tämä oli se realitisempi vaihtoehto, tosin en kyllä tiedä voisinko hyvällä omatunnolla laittaa noita kenenkään muunkaan riesaksi.

Ettei olisi edellinen omistaja ajatellut samoin viimeisenä kesänä ennen auton vaihtoa? Kun vaikuttaa siltä ettet tiedä renkaiden käyttöhistoriaa.

Auto tuli kyllä ihan kesärenkaat alla ja noissa kitkoissa uraa on kyllä vielä reilusti, mutta pitoa siitä huolimatta ei oikein missään olosuhteissa, mutta varsinkaan jos on _yhtään_ jäistä.

Ja kontekstina tosiaan on >20 vuotta ajamista, satoja tuhansia kilometrejä ilman kolarin kolaria tai edes lähellä sellaista, koska olen rauhallinen ja ennakoiva kuski. Viimeiset reilu kymmenen vuotta on menty pelkästään kitkoilla kolmella eri autolla. En tiedä onko nyt kyse tosiaan autosta vai renkaista, mutta ikinä en muista yhtä kuumottavaa kyytiä saaneeni kuin tuolla autolla kitkoilla liukastellessa. Tosin tämä taitaa kyllä olla vaan noiden renkaiden feature.

Enikeis, vois vaan täräyttää Hakkapeliitta 10:t alle niin ei tarvitse miettiä enempää.
 
Ei noin pieni takapainoisuus pitäisi tuntua about yhtään missään, ellet ole tottunut näihin normi etupainoisiin. Siinä vaiheessa eron huomaa. Sen verran lähellä "ihanteellista" 50/50 jakoa. Tuo jako vaati itsellä ajotavan muutosta. Ohjaaminen tapahtui ihan eri tavalla kuin oli tottunut. En tiedä miten tuo muuttuisi etuvedossa, mutta takavedossa ainakin ero oli aiempiin kokemuksiin verrattuna todella selkeä ja vaati liukkailla selkeitä eroja siihen mitä auto tekee ja mitä haluat sen tekevän.

@null voidaan sanoa että "sääntö" on että kitkat ovat hiljaisemmat kuin vastaavan hintaluokan/tyypin nastarenkaat.
 
-12 vuoden autossa Hakkapeliitta 5 alla :oops: hieman yllätti kun kävin hieroo kauppoja tänään. Mitenhän tuollaiseen ratkaisuun on päädytty, "pintaahan niissä on hyvin" oli kauppiaan kommentti asiaan.
 
Ostanu halvalla vanhat koppurat, myyntirenkaiksi. Myy tai pitää paremmat ittellään.
 
Onko omakohtaisia kokemuksia tuosta renkaasta ja jos on, niin minkä kokoluokan pakettiautossa?

Nykyiset Nokian Hakkapeliitta C3 -nastarenkaat ovat uudesta asti olleet pitävät liikkeellelähdöissä mutta ajotuntumaltaan melko hirveät verrattuna edellisiin C2:iin. Lumella ohjattavuus katoaa liiankin helposti. Kaarreajossa on jatkuva tunne siitä, että auto lähtee tangentin suuntaan.

Kovasti tekisi mieli kokeilla kitkarenkaita pakussa, mutta käsittääkseni kitkoissa on yleensä löysempi runko kuin vastaavissa nastoissa. C2 oli jäykempi kuin uudempi C3, joten pelkään ajettavuuden vain heikentyvän kitkoihin siirryttäessä.
Transportterissa oli CR3, ne ainakin oli hirveät hyytelöt. Todella epämääräinen ohjaustuntuma ja jos mutkassa oli töyssyjä niin meno oli todella levotonta tuon löysyyden takia varsinkin kuormattuna. Olivat myös karkealla pinnalla todella kovaääniset ja ~70-90km/h vauhdissa tuli merkille tyypillinen jollotus.
Nokian tuotoksien tilalle tuli Hankook Winter I*Cept LV RW12, huomattavasti jämäkämmät ajaa, hiljaisemmat eikä sitä jollotusta tarvi enää kuunnella. CR3 oli vielä pintaa yli 6mm eivätkä olleet edes vanhat, jääpito meni niin surkeaksi että oli pakko vaihtaa pois ne.
Hankookeilla nyt muutama tonni tullu ajeltua ja ainakin tuoreeltaan pitävät myös jääkelillä kohtuullisen hyvin.
 
-12 vuoden autossa Hakkapeliitta 5 alla :oops: hieman yllätti kun kävin hieroo kauppoja tänään. Mitenhän tuollaiseen ratkaisuun on päädytty, "pintaahan niissä on hyvin" oli kauppiaan kommentti asiaan.
Käytettyjen autojen kohdalla ihmettelen aina, miten kuluneilla tai vanhoilla renkailla ihmiset ajaa. Hiljattain täällä oli liikkeessä myynnissä -14 vuoden Passat, jonka talvirenkaissa oli ehkä 3-4mm pintaa ja kaikki nastat kuluneet tasaisen sileäksi! Nastan terän kohdalla oli vain sileä runko ja en ole ikinä nähnyt tuollaista kulumista talvirenkaissa. Kaiken huipuksi kesärenkaat oli kudoksilla. En tiedä, onko tuo vain äärimmäistä nuukuutta, tyhmyyttä vai molempia.

Myyjien mielestähän kuluneetkin renkaat ovat edelleen vielä hyviä. Oman auton mukana tuli alkuperäiset Hakkapeliitta ysit, joissa oli 5mm pintaa ja kuntoraportissa erikseen maininta huonoista talvirenkaista. Myyjän mielestä ne olivat kuitenkin vielä todella hyvät, vaikka pintaa oli hädin tuskin puolet alkuperäisestä. Lopulta sain 500€ hinnasta alas ja uudet Pirellin kitkat vannetöineen tulivat maksamaan 427€ :D
 
Kylläpä täällä tartuttiin hanakasti yhteen heittoon. Älkää huoliko, en minä noita nyt oikeasti ole kesärenkaiksi laittamassa, kunhan vittuunnuksissani brainstormasin. :D



Verrattuna oikeisiin kesärenkaisiin.



No en kyllä muutakaan syytä keksi sille, miksi pito on renkaiden silmämääräisesti hyvästä kunnosta huolimatta noin käsittämättömän huono. Itsellä farkku facelift, eli ihan sama kuin tuo minkä linkkasit, mutta speksit lienee pääosin samat.



Tämä oli se realitisempi vaihtoehto, tosin en kyllä tiedä voisinko hyvällä omatunnolla laittaa noita kenenkään muunkaan riesaksi.



Auto tuli kyllä ihan kesärenkaat alla ja noissa kitkoissa uraa on kyllä vielä reilusti, mutta pitoa siitä huolimatta ei oikein missään olosuhteissa, mutta varsinkaan jos on _yhtään_ jäistä.

Ja kontekstina tosiaan on >20 vuotta ajamista, satoja tuhansia kilometrejä ilman kolarin kolaria tai edes lähellä sellaista, koska olen rauhallinen ja ennakoiva kuski. Viimeiset reilu kymmenen vuotta on menty pelkästään kitkoilla kolmella eri autolla. En tiedä onko nyt kyse tosiaan autosta vai renkaista, mutta ikinä en muista yhtä kuumottavaa kyytiä saaneeni kuin tuolla autolla kitkoilla liukastellessa. Tosin tämä taitaa kyllä olla vaan noiden renkaiden feature.

Enikeis, vois vaan täräyttää Hakkapeliitta 10:t alle niin ei tarvitse miettiä enempää.
Mikähän noiden Ultragrippien paistovuosi on? Kuulostaa siltä että voi olla oikeasti jotain muuta kuin vain pari vuotta ajetut alla. Neljäntenä vuonna noista kitkoista kyllä viimeistään tulee sellaiset että olisi syytä pian vaihtaa uutta kumia alle. Ellei nyt sitten viime kuukauden keleillä ole yritetty ajaa jotain lähemmäs 40km/h vauhdilla liikenneympyröihin.
 
Mikähän noiden Ultragrippien paistovuosi on? Kuulostaa siltä että voi olla oikeasti jotain muuta kuin vain pari vuotta ajetut alla. Neljäntenä vuonna noista kitkoista kyllä viimeistään tulee sellaiset että olisi syytä pian vaihtaa uutta kumia alle. Ellei nyt sitten viime kuukauden keleillä ole yritetty ajaa jotain lähemmäs 40km/h vauhdilla liikenneympyröihin.
12 kuukautta paistopäivästä ovat parhaimmillaan, 18kk paistopäivän jälkeen talvirenkaat vaihtoon. Varsinkin jos naisväki tai pennut ajaa kyseistä autoa.
 
Enikeis, vois vaan täräyttää Hakkapeliitta 10:t alle niin ei tarvitse miettiä enempää.
Meillä toimittiin juuri näin. Viime talvena liukasteltiin Contin kitkoilla ja nyt laitatin Hkp 10 alle. Ääntä tuli hieman, mutta tänä talvena ei ole ollut kertaakaan liukasta.
 
Ihan kuriositeettina kysyn oletko koskaan tutkinut minkä verran pitempi on kuivan kelin jarrutusmatka esim. satasen vauhdista heikkokuntoisella talvirenkaalla vs. uusi kesärengas?

Jarrutusmatka kuivalla itse asiassa lyhenee renkaan kuluessa. Talvirenkaassa kulumisen positiivinen vaikutus kuivapitoon on erityisen suuri, koska siinä on uutena korkeat ja taipuisat lamellit, jotka äkkijarrutuksessa luonnollisesti vääntyilevät miten sattuu ja heikentävät jarrutuspitoa. Kuluneella talvirenkaalla päästään jopa hieman lyhyempään jarrutusmatkaan kuin kesärenkaalla, mikä johtunee siitä, että talvirenkaan pehmeämpi kumiseos saa paremman kosketuksen tienpintaan kuin kovempi kesärenkaan kumiseos.

 
Niin testissä puhutaan crossclimate -renkaista. Ei ole verrannollinen mitenkään suurimpaan osaan Suomessa käytettäviin renkaisiin.

Höpöhöpö. Siinä oli pari all-seasonia ja lisäksi kesärengas ja talvirengas (KE-kitkarengas).

Sama "vanhetessa paranee" -ilmiö näkyy TM:n tuoreimmassa talvirengastestissä, jossa oli vertailurenkaina käytetty Continentalin kitkarengas ja käytetty Nokianin nastarengas. Ovat ihan kärkipäätä kuivalla ja märällä.

1703927798037.jpeg


 
Kitkarengas, etenkin pohjoismainen, toki häviää kesärenkaalle ihan mitattavasti märällä tienpinnalla. Niissä olosuhteissa kitkarengasta voi kutsua vääräksi renkaaksi. Toisaalta kitkarenkailija lienee oppinut jo talven jääkeleillä, että hänellä on väärä rengas olosuhteisiin, joissa oikeasti pitäisi ajaa nastoilla. Onneksi tautiin toimii sama lääke ympärivuotisesti - tosiasioiden tunnustaminen ja kaasujalan keventäminen. :D
 
Jarrutusmatka kuivalla itse asiassa lyhenee renkaan kuluessa.

Puhuin itse heikkokuntoisesta talvirenkaasta; tällöin renkaalla on kuluman lisäksi myös ikää. Kitkarengas on kaikista siviilirengastyypeistä se, jossa seoksen kovettuminen vaikuttaa kaikista eniten renkaan ominaisuuksiin.

On kyllä mielenkiintoista, jos on löydettävissä skenaario, jossa tällainen rengas olisi kesärengasta parempi kesäkelillä. Jos kuitenkin aikomuksena on esittää, että kyseessä on laajempikin ilmiö, niin näin vallankumouksellisen väitteen tueksi tarvitaan aika paljon enemmän todistusaineistoa kuin yksi testi.

Mikäli tosiaan olisi niin, että kitkarengas paranee vanhetessaan kesäjarrutuksen kannalta, niin se silloin tarkoittaisi renkaan olevan vaarallinen enää vain kaikissa muissa tilanteissa. Mutta oleellista tässä koko asiassa on se, että vertailun lähtökohta on kulunut talvirengas vs. kesärengas. Jos talvirenkaan kuluminen voi edistää sen yksittäistä ominaisuutta tässä vertailussa, niin kokonaisuutena ei varmastikaan ole silti kesäkäyttöön järkevä rengas.
 
Puhuin itse heikkokuntoisesta talvirenkaasta; tällöin renkaalla on kuluman lisäksi myös ikää. Kitkarengas on kaikista siviilirengastyypeistä se, jossa seoksen kovettuminen vaikuttaa kaikista eniten renkaan ominaisuuksiin.

On kyllä mielenkiintoista, jos on löydettävissä skenaario, jossa tällainen rengas olisi kesärengasta parempi kesäkelillä. Jos kuitenkin aikomuksena on esittää, että kyseessä on laajempikin ilmiö, niin näin vallankumouksellisen väitteen tueksi tarvitaan aika paljon enemmän todistusaineistoa kuin yksi testi.

Mikäli tosiaan olisi niin, että kitkarengas paranee vanhetessaan kesäjarrutuksen kannalta, niin se silloin tarkoittaisi renkaan olevan vaarallinen enää vain kaikissa muissa tilanteissa. Mutta oleellista tässä koko asiassa on se, että vertailun lähtökohta on kulunut talvirengas vs. kesärengas. Jos talvirenkaan kuluminen voi edistää sen yksittäistä ominaisuutta tässä vertailussa, niin kokonaisuutena ei varmastikaan ole silti kesäkäyttöön järkevä rengas.

On helppo ajatella, että uusi on aina paras. Mutta yleisesti tunnustetaan, että kulutuspintaansa ohentaneen renkaan vierinvastus on pienempi kuin uudella, mikä on positiivinen asia. Samaan tapaan renkaan kovettumista ei voi yksiselitteisesti ajatella aina ja kaikissa olosuhteissa kielteiseksi asiaksi. Yleensä kesärenkaan (ja KE-kitkarenkaan) kumiseos on kovempi kuin pohjoismaisen kitkarenkaan. Kovuuserolle on oikeutuksensa, kuten lamellien taipuisuuden merkitys jääpidon luomisessa. Jos kitkarengas sitten kovettuu, niin eikö ole luonnollista, että sen suorituskyky alkaa lähestyä sitä alkujaankin kovempaa kesärengasta? Ainakin tällaisessa yksittäisessä parametrissa, kuten aiemmin mainitsemasi kuivan kelin jarrutusmatka.

Se että saavuttaako se sitä koskaan tai ylittääkö jopa, se on tietysti eri asia ja siinä on tilannekohtaista tulkintavaraa - renkaan suunnittelun ja valmistuksen laatu sekä painotukset, renkaan ikä, renkaan urasyvyys... Tältä osin haluan kuitenkin kiinnittää huomion siihen, että kitkarengasta kesällä loppuun ajava nuukailija on vähemmän harvemmin ostamassa uutta premium UHP-kesärengasta ja enemmän useammin halpaa kiinalaista, mustaa ja hädin tuskin pyöreää. Tai ehkä pikemminkin soikeaa. Esim. ADAC:n viimeaikaisessa kesärengastestissä jumbosijalle kuivajarrutuksessa jäänyt kumi tarvitsi liki 20 prosenttia pidemmän pysähtymismatkan kuin paras kuivajarruttaja.

Ja kyllä, mielestäni myös esitetyillä perusteluilla on väliä ja niitä voi tarkastella kriittisesti siinäkin tapauksessa, että johtopäätökseen voisi yhtyä. Tuulivoiman ja maahanmuuton vastustamiseen on parempiakin perusteluja kuin "Don Quijote" ja "neekeri". Rengasasiat eivät poikkea lainkaan edellä mainituista - pseudotieteen ja mutun torjunnan pitäisi olla jokaisen tämän foorumin käyttäjän ykkösprioriteetteja.
 
Kylläpä täällä tartuttiin hanakasti yhteen heittoon. Älkää huoliko, en minä noita nyt oikeasti ole kesärenkaiksi laittamassa, kunhan vittuunnuksissani brainstormasin. :D



Verrattuna oikeisiin kesärenkaisiin.



No en kyllä muutakaan syytä keksi sille, miksi pito on renkaiden silmämääräisesti hyvästä kunnosta huolimatta noin käsittämättömän huono. Itsellä farkku facelift, eli ihan sama kuin tuo minkä linkkasit, mutta speksit lienee pääosin samat.



Tämä oli se realitisempi vaihtoehto, tosin en kyllä tiedä voisinko hyvällä omatunnolla laittaa noita kenenkään muunkaan riesaksi.



Auto tuli kyllä ihan kesärenkaat alla ja noissa kitkoissa uraa on kyllä vielä reilusti, mutta pitoa siitä huolimatta ei oikein missään olosuhteissa, mutta varsinkaan jos on _yhtään_ jäistä.

Ja kontekstina tosiaan on >20 vuotta ajamista, satoja tuhansia kilometrejä ilman kolarin kolaria tai edes lähellä sellaista, koska olen rauhallinen ja ennakoiva kuski. Viimeiset reilu kymmenen vuotta on menty pelkästään kitkoilla kolmella eri autolla. En tiedä onko nyt kyse tosiaan autosta vai renkaista, mutta ikinä en muista yhtä kuumottavaa kyytiä saaneeni kuin tuolla autolla kitkoilla liukastellessa. Tosin tämä taitaa kyllä olla vaan noiden renkaiden feature.

Enikeis, vois vaan täräyttää Hakkapeliitta 10:t alle niin ei tarvitse miettiä enempää.
Alkaa palaset loksahdella, kun sanot kitkarenkaita äänekkäiksi verrattuna oikeisiin kesärenkaisiin. Tuoreiden kitkojen pitäisi olla hiljaisemmat kuin tuoreet kesärenkaat, ja vanhojen kitkojen hiljaisemmat kuin vanhat kesärenkaat. Näin on aina ollut omissa autoissa ja esim. TM:ssa.

Tuon perusteella renkaasi eivät olekaan "kauden-kaksi ajettu", vaan selvästi vanhemmat. Renkaan kuntoa ei normaali autoilija voi nähdä silmämääräisesti, ellei siihen sisälly DOT-merkinnän vilkaisu. Se löytyy ainakin toisen puolen renkaista kyljestä. DOT 1234 tai DOT xxxx 1234. Tuo 1234 tarkoittaisi viikko 12 vuonna 2034. Heitän hatusta, että sinulla luku on xx18-xx19, eli paistettu 2018 tai 2019. Tuossa tapauksessa tämä olisi renkaiden viides talvi, joten paras jääpito olisi kadonnut jo muutama vuosi sitten. Käypä vilkaisemassa paistoviikko.

Renkaat ovat siis mitä ilmeisimmin jo vähän ehtoopuolella iän puolesta. Uutenakaan ne eivät ole olleet hääppöiset, sillä valmistaja on painottanut kuiva- ja märkäpitoa, mikä on ollut pois jääpidosta.

Viimeinen niitti surkealle ajokokemukselle jääpinnalla tulee erittäin epätavallisesta painonjakaumasta etuvetoiselle. Se vastaa suunnilleen takavetoista, mutta positiivisen sijaan negatiivisella dynaamisella painonsiirrolla. En ehdi kaivaa tarkkaa painonjakaumaa, mutta voin arvioida. Optima PHEV on 1723 kg ja farkku 1815 kg. Akselivälit ja peräylitys sentilleen samat. Ylimääräinen 92 kg johtuu farkun akun suuremmasta kapasiteetista ja farkun suuremmasta perästä. Molemmat sijaitsevat karkeasti taka-akselilla, joten voidaan laskea:

(1723 kg * 0,45 + 92 kg) / 1815 kg * 100 % = 48 % takana ja 52 % edessä. Perinteisesti etuvetoisessa on ollut edessä noin 60 %, mutta Optiman kokoluokassa vähän alle.

Sinulla on:

1. Heikosti jäälle optimoitu kumiseos
JA
2. Viides talvi jo menossa
Ja
3. Etuvetoisen takakontissa on 150-200 kg ylimääräistä haittaa (johtuu enimmäkseen akusta) vs. normietuveto.

= Ei mikään ihme, jos noilla aineksilla ei meinaa päästä jäällä liikkeelle. Onneksi turvallisuusmielessä "vain" kaksi ensimmäistä kohtaa pätevät, eli alla ovat heikosti jäälle optimoidut iäkkäät kitkarenkaat.
 
pseudotieteen ja mutun torjunnan pitäisi olla jokaisen tämän foorumin käyttäjän ykkösprioriteetteja.

En lainkaan yhdy siihen, että olisi kenenkään asia sanella mitä toisten ihmisten prioriteettien täytyisi olla. Mutta se ajatus itsessään on hyödyllinen, että ihmisen uskomukset perustuisivat faktoihin. Sen takia uudenlaisen väitteen esittämisen tueksi pitäisikin koota ja esittää laaja kattaus eri puolilta kerättyä evidenssiä.

Kuitenkin tässä koko keskustelussa hedelmällisintä olisi oleelliseen keskittyminen: nythän vaikuttaisi siltä, että kulunutta ja vanhaa talvirengasta markkinoidaan hyvänä kesärengasvaihtoehtona, koska sen tiettyjen ominaisuuksien väitetään ylittävän kesärenkaan suorituskyvyn.

Tietysti voidaan ajatusleikkinä keskittyä vain yksittäisen faktan tarkasteluun, mutta silloin kannattaisi miettiä palveleeko sellainen mitään todellista tarkoitusta. Korkeammalla tasolla keskustelu liittyy siihen mikä rengas on turvallisempi kuin toinen ja ainoastaan siitä näkökulmasta on esitetty koko hypoteesit jarrutusmatkankin osalta.

Mikäli vanha talvirengas kautta linjan päihittäisi kesärenkaan kesäkelin jarrutuksissa, niin silloin koko rengasteollisuus tarvinnee suuren luokan vallankumouksen suunnitteluperiaatteisiinsa. Sitä ennen voimme kuluttajina yrittää löytää varastoihimme kaikki vanhenevat kitkarenkaat, jotta meillä varmasti olisi aina käytössämme paras mahdollinen kesärengas.
 
Alkaa palaset loksahdella, kun sanot kitkarenkaita äänekkäiksi verrattuna oikeisiin kesärenkaisiin. Tuoreiden kitkojen pitäisi olla hiljaisemmat kuin tuoreet kesärenkaat, ja vanhojen kitkojen hiljaisemmat kuin vanhat kesärenkaat. Näin on aina ollut omissa autoissa ja esim. TM:ssa.

Oma kokemukseni taas täysin päinvastainen. Kuten sanottua, tässä on yli kymmenen vuotta osteltu ja ajeltu kitkarenkailla ja ihan jokaisella autolla kitkojen rengasmelu on ollut selvästi voimakkaampi. Varsinkin edellisessä Citroen C5:ssä tämän huomasi erityisen hyvin kun auto oli muuten niin hiljainen sisältä. En toki desibelimittarin kanssa ole heilunut ja voi, että äänen laatu on vaan erilainen, mutta aina on ollut keväisin kiva vaihtaa kesänakit alle kun kyydit hiljenee. Toki voi olla vaan plaseboakin yhdistettynä siihen, että tiet eivät ole enää jääkoppuraista perunapeltoa.

Tuon perusteella renkaasi eivät olekaan "kauden-kaksi ajettu", vaan selvästi vanhemmat. Renkaan kuntoa ei normaali autoilija voi nähdä silmämääräisesti, ellei siihen sisälly DOT-merkinnän vilkaisu. Se löytyy ainakin toisen puolen renkaista kyljestä. DOT 1234 tai DOT xxxx 1234. Tuo 1234 tarkoittaisi viikko 12 vuonna 2034. Heitän hatusta, että sinulla luku on xx18-xx19, eli paistettu 2018 tai 2019. Tuossa tapauksessa tämä olisi renkaiden viides talvi, joten paras jääpito olisi kadonnut jo muutama vuosi sitten. Käypä vilkaisemassa paistoviikko.
Renkaat ovat siis mitä ilmeisimmin jo vähän ehtoopuolella iän puolesta. Uutenakaan ne eivät ole olleet hääppöiset, sillä valmistaja on painottanut kuiva- ja märkäpitoa, mikä on ollut pois jääpidosta.

Viimeinen niitti surkealle ajokokemukselle jääpinnalla tulee erittäin epätavallisesta painonjakaumasta etuvetoiselle. Se vastaa suunnilleen takavetoista, mutta positiivisen sijaan negatiivisella dynaamisella painonsiirrolla. En ehdi kaivaa tarkkaa painonjakaumaa, mutta voin arvioida. Optima PHEV on 1723 kg ja farkku 1815 kg. Akselivälit ja peräylitys sentilleen samat. Ylimääräinen 92 kg johtuu farkun akun suuremmasta kapasiteetista ja farkun suuremmasta perästä. Molemmat sijaitsevat karkeasti taka-akselilla, joten voidaan laskea:

(1723 kg * 0,45 + 92 kg) / 1815 kg * 100 % = 48 % takana ja 52 % edessä. Perinteisesti etuvetoisessa on ollut edessä noin 60 %, mutta Optiman kokoluokassa vähän alle.

Sinulla on:

1. Heikosti jäälle optimoitu kumiseos
JA
2. Viides talvi jo menossa
Ja
3. Etuvetoisen takakontissa on 150-200 kg ylimääräistä haittaa (johtuu enimmäkseen akusta) vs. normietuveto.

= Ei mikään ihme, jos noilla aineksilla ei meinaa päästä jäällä liikkeelle. Onneksi turvallisuusmielessä "vain" kaksi ensimmäistä kohtaa pätevät, eli alla ovat heikosti jäälle optimoidut iäkkäät kitkarenkaat.

Noh, urasyvyyttä on karkeasti n. 8-9 mm niin siitä lähinnä päättelin noiden olevan aika vähän ajetut, muttta nyt tosin kun asiaa tarkemmin mietin, niin auto on vain neljä vuotta vanha joten aika epätodennäköistähän se olisi, että tässä välissä olisi välissä olisi kumeja uusittu. Noh, parempihan se noin oikeastaan, sattuu vähemmän pihiin sieluun uusia kumit jos ne ei olekaan ihan niin uudet kuin ajattelin. :D

Joka tapauksessa ajattelin tuota kolmoskohtaa kompensoida laadukkailla nastarenkailla, koska niin paljon kun muuten kitkoista tykkäänkin niin tämän auton kanssa ne eivät oikein tunnu voittajan valinnalta, varsinkin kun nykyinen asuinpaikka on tällainen mäkihelvetti ja autoa tosiaan tällä hetkellä ajaa eniten vaimoni.

---

Mutta palataksemme aiheeseen, Hakkapeliitta 10 lienee sellainen valinta, jolla on vaikea mennä pieleen?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta palataksemme aiheeseen, Hakkapeliitta 10 lienee sellainen valinta, jolla on vaikea mennä pieleen?

Mulla on juuri nytkin tuollaiset arkiautossa alla ja on yhdet parhaista talvirenkaista mitä käytössäni on ollut. Ainakin 225 leveänä 17-tuumaisena toimii alle 1400-kiloisessa etuvedossa varsin hyvin.
 
Komppaan, pitää myös corsassa 185/65R15 koossa hyvin. Ja ihan kohtuulliset ajaa asfaltillakin, paremmat kun aiemmat kasit, ei niin löllöt.
 
Oma kokemukseni taas täysin päinvastainen. Kuten sanottua, tässä on yli kymmenen vuotta osteltu ja ajeltu kitkarenkailla ja ihan jokaisella autolla kitkojen rengasmelu on ollut selvästi voimakkaampi. Varsinkin edellisessä Citroen C5:ssä tämän huomasi erityisen hyvin kun auto oli muuten niin hiljainen sisältä. En toki desibelimittarin kanssa ole heilunut ja voi, että äänen laatu on vaan erilainen, mutta aina on ollut keväisin kiva vaihtaa kesänakit alle kun kyydit hiljenee. Toki voi olla vaan plaseboakin yhdistettynä siihen, että tiet eivät ole enää jääkoppuraista perunapeltoa.



Noh, urasyvyyttä on karkeasti n. 8-9 mm niin siitä lähinnä päättelin noiden olevan aika vähän ajetut, muttta nyt tosin kun asiaa tarkemmin mietin, niin auto on vain neljä vuotta vanha joten aika epätodennäköistähän se olisi, että tässä välissä olisi välissä olisi kumeja uusittu. Noh, parempihan se noin oikeastaan, sattuu vähemmän pihiin sieluun uusia kumit jos ne ei olekaan ihan niin uudet kuin ajattelin. :D

Joka tapauksessa ajattelin tuota kolmoskohtaa kompensoida laadukkailla nastarenkailla, koska niin paljon kun muuten kitkoista tykkäänkin niin tämän auton kanssa ne eivät oikein tunnu voittajan valinnalta, varsinkin kun nykyinen asuinpaikka on tällainen mäkihelvetti ja kun autoa tosiaan tällä hetkellä ajaa eniten vaimoni.

---

Mutta palataksemme aiheeseen, Hakkapeliitta 10 lienee sellainen valinta, jolla on vaikea mennä pieleen?
Urasyvyydestä ei ole mitään apua jääpitoon. Kun kumiseos on jo alkujaankin heikosti jäälle sopiva ja kaiken lisäksi vuosia UV:ssa kylpenyt, niin pitoa ei ole.

Auto ollee siis 2019, joten todennäköisesti DOT xx18-xx19, kuten veikkailin. Viides talvi menossa.

Uusilla nastarenkailla saisit erittäin suuren parannuksen jääpitoon. Optiman rengasmelu on heikosti eristetty, joten viimeistään tulevina talvina melu voisi alkaa ärsyttämään.

Uusilla jäälle optimoiduilla (Conti CVC7 ja Nokian R5 ainakin) kitkarenkaillakin saisit suuren parannuksen jääpitoon, eikä melu kasvaisi - päinvastoin.
 
215/55/16 koossa vähän haasteellista löytää hyviä tarjouksia.
Kärkkäisella alennuksessa Goodyear Ultra Grip 600 89€/kpl.
Oliskohan noi tohon hintaan ok:t? En toista halvempaa europpalaista vielä löytänyt.
 
Joo muuten kyllä, mutta kahdelle vain tarvista. Varastosta löyty pari uutta Gislavedin NF 200:sta (paisto tosin -18). Kyllä nää etuvedon taka akselilla vielä menee.
 
Mitä hintaluokkaa on uusien renkaiden vaihto alle esim vianorilla tai nyrkkipajalla jos tilaa renkaat ite netistä? Semmonen noin hintahaarukka

Esim vianorilla mainostetaan Road X RxFrost WH12 FS alkaen 47e/kpl mutta pompsahtaakin 87e/rengas asennettuna.
 
Mitä hintaluokkaa on uusien renkaiden vaihto alle esim vianorilla tai nyrkkipajalla jos tilaa renkaat ite netistä? Semmonen noin hintahaarukka

Esim vianorilla mainostetaan Road X RxFrost WH12 FS alkaen 47e/kpl mutta pompsahtaakin 87e/rengas asennettuna.

80 euroa on tainnut maksaa läheisellä pajalla.
 
Tuota luokkaa alta alle palveluna. Irtorenkaisiin uudet 45e 17"asti, esim RengasPark Kangasala.
 
Mitä hintaluokkaa on uusien renkaiden vaihto alle esim vianorilla tai nyrkkipajalla jos tilaa renkaat ite netistä? Semmonen noin hintahaarukka

Esim vianorilla mainostetaan Road X RxFrost WH12 FS alkaen 47e/kpl mutta pompsahtaakin 87e/rengas asennettuna.
Jos tietäisi edes etäisesti aluetta niin joku voisi osata vinkata halvimman. Renkaan tuumakokokin tulisi tietää, se vaikuttaa myös hintaan.

Tuo @kaba mainitsema on nykyään sellainen, ettei oikein alle pääse. Ja jos kyse on alta alle niin Vianor lienee kalleimmasta päästä eli kysy vähän pienemmistä pajoista.

Itse laitatutin muutama viikko sitten alta alle ja renkaat tilattu tosiaan itse, kaikki toimijat eivät siitä perusta. Soittelin muutaman sanotaan keskikokoisen toimijan läpi, hintahaitari oli 70-100€ pois lukien "osta meiltä tai maksa extraa"-hinnoittelu yhdessä paikassa ja toisen 120€. En jaksanut alkaa edukkaimmasta tinkimään, hinnastohinnasta tuli puhelimella kysyen kymppi pois ja aika vajaan kahden tunnin päähän.
Ihan peruskoon laitatin 215/55/17 ja aluvanteet. Pykälää pienempi olisi muistaakseni mennyt kympin halvemmalla.
 
Kainuussa, koko 205/55R16.

Muutenkin harkinnassa mitkä nastat sitä laittasi, kerran olen autoon ostanut jotkut kalliit testimenestyjät mutta nekin kovettuivat 3 talvessa niin että lipsui ihan siinä missä halvemmillakin. Nykysen auton renkaat on niin huonot että oikein liukkaalla auto sutii vielä isoimmalla vaihteella eikä ole tehokas peli.
 
Kainuussa, koko 205/55R16.

Muutenkin harkinnassa mitkä nastat sitä laittasi, kerran olen autoon ostanut jotkut kalliit testimenestyjät mutta nekin kovettuivat 3 talvessa niin että lipsui ihan siinä missä halvemmillakin. Nykysen auton renkaat on niin huonot että oikein liukkaalla auto sutii vielä isoimmalla vaihteella eikä ole tehokas peli.
Kainuu on laaja alue mutta irrallisten osalta suosittelen Kajaanissa Kainuun rengaspalvelua.
Tuo kokoluokka oli 50€ tasapainotettuna omilla renkailla irtovanteille joilla vanhat kumit.
Etelämpänä on sitten Tmi Tino Ahonpää.
Jos renkaat itsessään hakusessa niin Kajaanissa Karppinen&Åman löytyy myös budjettirengasta, Paltamossa Auto&konefixilla myös edullisemman luokan rengasta.
Rengashuolto Karjalaiselta Kajaanista sitten löytyy rengasta laidasta laitaan.
Euromasterin ja Vianorin välttäisin kokonaan, Vianor taitaa nykyään tosin tarjota joillekin heiltä ostetuille renkaille 30pv tyytyväisyystakuun mutta omien renkaiden vanteelle asennusta nämä loput melko nihkeästi tarjoavat.
 
  • Tykkää
Reactions: su-
Pakko oli mennä tekemään rengaskauppoja kun alkoi Contin 7 kitkat olla loppu(2018) ostettu.No duunin kautta kävin tilaamassa Hankook kitkat 450€ 205/55/16 kokoa.Ihan hyvään hintaan sai asennuksineen.
 
Nyt vaihtui 20” Pirellin loppuunajetut kitkat 19” Frigus merkkisiin sähköautokitkoihin. Viikon nyt koht ollu alla eikä oo kyl valittamista ollu. Todella paljon hiljaisemmat kuin isommat pirellit. Eikä kyllä yllätä.
IMG_2481.jpeg
Nyt on noin 3tkm ajettu Friguksilla. Todella paljon jämäkämmät ajettavat kuin mikään aikaisempi kitka missään autoissa ennen. Tosin niinhän näiden pitikin olla kovemmalla rungolla. Pito on ollut aivan älyttömän hyvä myös. Ihan kunnon umpihangessakin menee ja vaikka ylämäkeen voi pysähtyä ja lähteä ongelmitta madellen sutimatta. Selvästi myös hiljaisemmat.

Jos tälläisenä jatkuu ja kesto on edes suht ok, niin tuohon noin 550e/kierros tulee kyllä jatkossakin nämä alle. Niin paljon nautinnollisempi ajaa kun ei ole sitä tyypillistä talvirenkaiden vetelyyttä mukana.

Nyt 16tkm ajettuna päätin vaihtaa edestä taakse et kuluis tasaisemmin, mutta sekä edessä että takana oli 7,6mm pintaa. Uutena 8mm. Eli kulutus ollut hyvin maltillista. Edelleen olen todella tyytyväinen renkaisiin ja on mielettömän hiljaiset ja kulutus maltillinen.
 
Tuli käytyä tänään paikallisessa rengasliikkeestä hakemassa auton alle Hankookin Winter i*cept IZ2:set koossa 215/55R16 hintaan 570€. Viisi vuotta vanhoissa Hakkapeliitta R3:ssa oli kyllä vielä reilusti pintaa, mutta pitoa ei juurikaan. Ensivaikutelmana oli että auto vastaa ohjaukseen tarkemmin ja ajotuntuma jämäkämpi. Liekö Hakkapeliitassa ollut löysä runko vai Hankookilla normaalia jäykempi.. :D
 
Huomioitavaa:
Screenshot_20231004_083522_Chrome.jpg


Nastat:

Näissä arvosanat hyvin lähellä toisiaan, mikä tahansa on todella hyvä rengas:
1. Nokian Hakka 10, 8.5
2. Conti IC3, 8.4
3. Goodyear UG A2, 8.3
4. Michelin X-ice N4, 8.3

Nämä on hyvää keskiluokkaa ja tasoissa toistensa kanssa:
5. Bridgestone Blizzak Spike3, 7.8
6. Hankook Winter Ipike Rs2, 7.8
7. Kumho Wintercraft Ice, 7.8

Kiinalainen
8. Antares, 6.5

Kitkat:

Kahden kärki, sama arvosana
1. Conti CVC7, 8.3
2. Goodyear UG ice3, 8.3

Hieman perässä, mutta kelpo suoritukset:
3. Nokian Hakka R5, 7.9
4. Hankook Winter Icept iz2, 7.7
5. Kumho wintercraft Wi51, 7.7

Not great, not terrible:
6. Falken Winterpeak, 7.4
7. Pirelli Ice Zero, 7.2
8. Bridgestone Blizzak Ice, 7.1

Kiinalainen:
9. Nordexx, 6.8

Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.

Pitäisi hankkia uudet kesä- ja talvirenkaat tässä lähiviikkoina. Onkohan kellään tuoreita kokemuksia Hankook Winter i*cept iZ2 (195/65 r15) kitkoista tältä talvelta? Tuevallisuus edellä jne. mutta näitä saisi suht edullisesti.

Erpetter, mitkä kokemukset sulla näistä pidon osalta?
 
Pitäisi hankkia uudet kesä- ja talvirenkaat tässä lähiviikkoina. Onkohan kellään tuoreita kokemuksia Hankook Winter i*cept iZ2 (195/65 r15) kitkoista tältä talvelta? Tuevallisuus edellä jne. mutta näitä saisi suht edullisesti.

Erpetter, mitkä kokemukset sulla näistä pidon osalta?
Lumet täältä lähti jo tien pinnoilta, toki aamuisin ollut jäistä, joten ei ole ihan suoraa vertailukohtaa nyt enää keskitalveen kun oli vielä vanhat kumit alla. Pidon osalta ainakin jäisellä asfaltilla selkeä ero viisi vuotta vanhoihin ja n. 15-20tkm ajettuihin Hakkapeliitta R3:iin. Esimerkiksi vanhoilla liikkeelle lähdettäessä jos rengas lähti polkemaan tyhjää niin se ei enää "tarrannut" takaisin, uusilla Hankookeilla tuntee selkeästi jos suti alkaa ja miten rengas alkaa tarraamaan pidosta uudestaan kiinni. Tyytyväinen tähän mennessä, olleet sitä mitä olen odottanutkin. :) Todellinen testi sitten ensi talvena.
 
Yleisesti ottaen milloin on tarjousten suhteen paras ajankohta hankkia talvirenkaat? Nyt sesongin loppumetreillä vai syksyllä ennen sesongin alkua?

Yllättävän huonoja alennuksia kitkarenkaista allelaitettuna tällä hetkellä. Maks 50€ listahinnasta pois ja hyllyt suht tyhjinä. Laittelin viestiä ja soittelin Tampereen seudun liikkeisiin, eikä vastaan tullut mitään sellaista josta oisin tehnyt kaupat. UltraGrip Ice 2 oisin ostanut 400eur hintaan allelaitettuna, mutta ei ollut enää hyllyssä.

Kokona 195/65R15 ja katselin seuraavia:
Goodyear UltraGrip Ice 2 n. 400eur halvimmillaan (loppu melkein kaikkialta, netistä saa 360eur ja jostain liikkeistä 500eur)
Michelin X-ICE SNOW n. 490eur
Continental VikingContact 7 n. 520eur
 

Pari vuotta vanhat, ei haittaa.

Contista ei saanu tarjousta irti, näistä sai.
 

Pari vuotta vanhat, ei haittaa.

Contista ei saanu tarjousta irti, näistä sai.

Samalta sivulta kattelin ja Ice 2:t ovat ostoskorissa odottamassa jos ei tule parempaa vastaan. X-Ice Snowt tuolta loppu ja Hankookit olisin saanut 400eur asennettuna alle Tampereella, en ottanut.
 
Itse tein samat pohdinnat samassa koossa ja päädyin Hankookkeihin Kärkkäiseltä (tuli Virosta kuitenkin). 68 €/rengas. Ks. viestit yllä.
 
Itse tein samat pohdinnat samassa koossa ja päädyin Hankookkeihin Kärkkäiseltä (tuli Virosta kuitenkin). 68 €/rengas. Ks. viestit yllä.

Sunnuntaina olisi saanut lisäksi 10% alennuksen. Ei taida ilmaisen postituksen koodi VALAVUORI toimia renkaiden kanssa?
 
Noniin, kohta juhannus kärsitty ja aletaan jo pikkuhiljaa miettimään talvirenkaita. Tällä hetkellä saksassa menossa Tire Cologne, uutuuksien messu tulevalle talvelle sekä ensi tietenkin vähän jo 2025 kesä uutuuksia. Itsellä jo 3-4 vuotta vanhat Falkenin F-snow kitkat alla ja mietin että oiskohan jo aika uusia.

Nexeniltä tulee tänä syksynä uusi kitka markkinoille "Winguard Ice 3". Ajattelin pistää alle ja laitan tänne myöhemmin arviota kun päästään keleihin missä arvioida uutta tulokasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 351
Viestejä
4 488 388
Jäsenet
74 142
Uusin jäsen
Noto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom