Talvirenkaat - yleisketju

1696350867103.png

Taidettiin nastarengasta etsiä.
 
olisko jollain mahdollisuus laittaa TM:n testin tulokset näkyville?

Huomioitavaa:
Screenshot_20231004_083522_Chrome.jpg


Nastat:

Näissä arvosanat hyvin lähellä toisiaan, mikä tahansa on todella hyvä rengas:
1. Nokian Hakka 10, 8.5
2. Conti IC3, 8.4
3. Goodyear UG A2, 8.3
4. Michelin X-ice N4, 8.3

Nämä on hyvää keskiluokkaa ja tasoissa toistensa kanssa:
5. Bridgestone Blizzak Spike3, 7.8
6. Hankook Winter Ipike Rs2, 7.8
7. Kumho Wintercraft Ice, 7.8

Kiinalainen
8. Antares, 6.5

Kitkat:

Kahden kärki, sama arvosana
1. Conti CVC7, 8.3
2. Goodyear UG ice3, 8.3

Hieman perässä, mutta kelpo suoritukset:
3. Nokian Hakka R5, 7.9
4. Hankook Winter Icept iz2, 7.7
5. Kumho wintercraft Wi51, 7.7

Not great, not terrible:
6. Falken Winterpeak, 7.4
7. Pirelli Ice Zero, 7.2
8. Bridgestone Blizzak Ice, 7.1

Kiinalainen:
9. Nordexx, 6.8

Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän huonosti pärjäsi Pirelli Ice Zero FR:n seuraaja. Luulin jo, että tuo on joku Keski-Euroopan kitka, mutta ihan pohjoismainen on. FR on kuitenkin ollut aina testeissä ihan kärkikolmikon tuntumassa. Olisi mielenkiintoista nähdä samassa testissä molemmat. Itsellä on vanhemmat FR:t odottamassa vanteilla talvea.

Kumhon kitka tosiaan yllätti. Tottunut näkemään tuon valmistajan renkaat aina viimeisten joukossa, mutta nyt oli ihan hyvä suoritus.
 
Tuulilasilla myös kitkarenkaiden testi. Pirelli Ice Zero FR:n valmistus loppui heidän mukaansa, kun Venäjällä oleva tehdas suljettiin. Asymmetrico on suunniteltu Kiinan ja Japanin talveen ja kumiseos on kovaa. Ei ihme, ettei oikein pärjää Suomen talvessa.

Mielenkiintoisena piirteenä Tuulilasin testissä kulunut vuoden 2015 Nokian kitka oli lumella ja jäällä samalla tasolla kuin Trianglen uusi kitka ja ajettavuus jopa parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Huomioitavaa:
Screenshot_20231004_083522_Chrome.jpg


Nastat:

Näissä arvosanat hyvin lähellä toisiaan, mikä tahansa on todella hyvä rengas:
1. Nokian Hakka 10, 8.5
2. Conti IC3, 8.4
3. Goodyear UG A2, 8.3
4. Michelin X-ice N4, 8.3

Nämä on hyvää keskiluokkaa ja tasoissa toistensa kanssa:
5. Bridgestone Blizzak Spike3, 7.8
6. Hankook Winter Ipike Rs2, 7.8
7. Kumho Wintercraft Ice, 7.8

Kiinalainen
8. Antares, 6.5

Kitkat:

Kahden kärki, sama arvosana
1. Conti CVC7, 8.3
2. Goodyear UG ice3, 8.3

Hieman perässä, mutta kelpo suoritukset:
3. Nokian Hakka R5, 7.9
4. Hankook Winter Icept iz2, 7.7
5. Kumho wintercraft Wi51, 7.7

Not great, not terrible:
6. Falken Winterpeak, 7.4
7. Pirelli Ice Zero, 7.2
8. Bridgestone Blizzak Ice, 7.1

Kiinalainen:
9. Nordexx, 6.8

Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.
1696411075930.png


eipä oo paha hinta 2023 parhaasta kitkasta mitäs hemmettiä?
 
Kumho WinterCraft Ice WI51
KUMHO 205/55R16 94T XL WI51
205/55R16 | 94 | T (190 km/h) | XL


Hankook Winter i*cept iZ2 W616
205/55R16T XL 94T Hankook ICEPT IZ2
205/55R16 | 94 | T (190 km/h) | XL


kumman ottaisitte takaveto autoo millä ei ajeta ku viikossa noin 200km 300e kierros kumhoo ja 400e kierros hankookkia.
 
100€ aika pieni hinta takavetoisen kanssa ähertäessä mäessä tai ylipäätään turvallisessa talvikelin liikennöinnissä, Hankookit on olleet jo tovin hyvinkin päteviä talvikiekkoja, Kumho ei vielä ole sieltä keskikastista päässyt "yläkolmannekseen" kertaakaan.

Säästä kesärenkaissa, älä talvirenkaissa on oma mielipide, mutta sinä teet valinnan omasta lähtökohdasta.
 
Isohko kitkatesti:



Eurokitkoja. Toki jos omaan kalustoon, ajotapaan ja ajo-olosuhteisiin sopii, niin mikä ettei. Ehkä KE-kitka voi olla paljon ajavalle, uudet renkaat joka syksy alle laittavalle kelpoinen all-season? Talven saa ajaa täydellä kulutuspinnalla ja kesäkaudellakaan rengas ei ole veltto ja märällä liukas.

Sinänsä olisi kyllä hauska nähdä, miten laadukas eurokitka ja vähän vanhempaa teknologiaa edustava pohjolan kitkarengas vertautuisivat. TM2022-testissä ei ollut paljoa kovin paskoja pohjoismaisia renkaita (pl. Antaresin nasta ja Dynamon kitka), ja Continentalin TS870 jäi jääkäsittelyssä vain 0,7 s huonoimmasta "merkkirenkaasta" (54,3 s Bridgestone Blizzak Ice, 55,0 s TS870). Jääjarrutuksessa TS870 jäi 2,1 m huonoimmasta jokseenkin laadukkaasta renkaasta (Hankook-kitka 54,4 m ja TS870 56,5 m). Dynamo-merkkinen halpiskitka jäi kummassakin testissä TS870:n taakse.
 
Eurokitkoja. Toki jos omaan kalustoon, ajotapaan ja ajo-olosuhteisiin sopii, niin mikä ettei. Ehkä KE-kitka voi olla paljon ajavalle, uudet renkaat joka syksy alle laittavalle kelpoinen all-season? Talven saa ajaa täydellä kulutuspinnalla ja kesäkaudellakaan rengas ei ole veltto ja märällä liukas.

Sinänsä olisi kyllä hauska nähdä, miten laadukas eurokitka ja vähän vanhempaa teknologiaa edustava pohjolan kitkarengas vertautuisivat. TM2022-testissä ei ollut paljoa kovin paskoja pohjoismaisia renkaita (pl. Antaresin nasta ja Dynamon kitka), ja Continentalin TS870 jäi jääkäsittelyssä vain 0,7 s huonoimmasta "merkkirenkaasta" (54,3 s Bridgestone Blizzak Ice, 55,0 s TS870). Jääjarrutuksessa TS870 jäi 2,1 m huonoimmasta jokseenkin laadukkaasta renkaasta (Hankook-kitka 54,4 m ja TS870 56,5 m). Dynamo-merkkinen halpiskitka jäi kummassakin testissä TS870:n taakse.

Tämän vuoden testissä oli verrokkina kulunut 4 vuotta vanha nastarengas, kulunut 8 vuotta vanha kitka, KE-kitka(Conti TS870) ja Contin Allseason-rengas. Kuluneissa oli molemmissa n. 4mm pintaa.

KE-kitka oli yleisarvosanaltaan parempi mitä kiinan kitka, mutta huomioitavaa on että kiinan kitka oli jäällä selvästi parempi mitä ke-kitka ja yleisarvosanaa kiinan kitkan ohi auttoi erittäin hyvät märän ja kuivan asvaltin arvosanat, joissa kiinan kitka oli surkea.

Tuon perusteella KE-kitkaa voi harkita sellainen kuski, joka tietää ajavansa paljon märällä asvaltilla, mutta voi pahimmilla jääkeleillä jättää auton kotiin mutta haluaa kuitenkin auttavat talviominaisuudet.

Allseasonia ei voi kutsua millään tasolla talvirenkaaksi, jääominaisuudet olemattomat, lumellakin surkea ja ainoastaan asvaltilla hyvä niinkuin olettaa sopiikin.

Eli jos aikoo talvella ajaa autolla talvikelissä, niin on syytä edelleen ostaa pohjoismaiseen talveen suunniteltu rengas.
 
Tämän vuoden testissä oli verrokkina kulunut 4 vuotta vanha nastarengas, kulunut 8 vuotta vanha kitka, KE-kitka(Conti TS870) ja Contin Allseason-rengas. Kuluneissa oli molemmissa n. 4mm pintaa.

KE-kitka oli yleisarvosanaltaan parempi mitä kiinan kitka, mutta huomioitavaa on että kiinan kitka oli jäällä selvästi parempi mitä ke-kitka ja yleisarvosanaa kiinan kitkan ohi auttoi erittäin hyvät märän ja kuivan asvaltin arvosanat, joissa kiinan kitka oli surkea.

Tuon perusteella KE-kitkaa voi harkita sellainen kuski, joka tietää ajavansa paljon märällä asvaltilla, mutta voi pahimmilla jääkeleillä jättää auton kotiin mutta haluaa kuitenkin auttavat talviominaisuudet.

Allseasonia ei voi kutsua millään tasolla talvirenkaaksi, jääominaisuudet olemattomat, lumellakin surkea ja ainoastaan asvaltilla hyvä niinkuin olettaa sopiikin.

Eli jos aikoo talvella ajaa autolla talvikelissä, niin on syytä edelleen ostaa pohjoismaiseen talveen suunniteltu rengas.

Mielenkiintoista. Ruotsalaisten testeissä AllseasonContact ei ollut hirveästi TS860:n takana, ja jäällä KE-kitkan ja all-seasonin välinen ero jäi pienemmäksi kuin lumella.


Mutta miten ne kuluneet verrokkirenkaat toimivat? Jäivätkö viimeisiksi, kuten oletan?
 
Mutta miten ne kuluneet verrokkirenkaat toimivat? Jäivätkö viimeisiksi, kuten oletan?

Yleisarvosanat:

Kiinan nasta: 6.5
Kiinan kitka: 6.8
KE-kitka: 6.9
Allseason: 6.2
Kulunut nasta: 6.8
Kulunut kitka: 6.4

Oikeastaan hämmentävää, että tuo Antares voi olla nastarenkaaksi noin surkea, jopa huonompi mitä aateveljiensä kitkayritelmä.
 
otan testii 120e kierros R2 7millinpinnalla paistolla 18katon onko mihkää jos noilla sen 4kk selvis pikku ajoilla.
 
siis ei voikku ihmetellä miten hyvä on ajettava 18paistolla 7millinpinnalla nokia R2 205/55 r16 niin hiljanen kumi menee todella nätisti kevyillä magnesium vanteilla huhuhuhuhu. koskaa en enää laita 17 alle ja leveillä. niin sukkasilteen meni.
 
siis ei voikku ihmetellä miten hyvä on ajettava 18paistolla 7millinpinnalla nokia R2 205/55 r16 niin hiljanen kumi menee todella nätisti kevyillä magnesium vanteilla huhuhuhuhu. koskaa en enää laita 17 alle ja leveillä. niin sukkasilteen meni.
Itsellä oli 2019 paistetut nokian nordman R2 täydellä pinnalla ja ihan hyvin niillä pärjäsi kunhan ennakoi. kuitenkin halusin paremmat ja laitoin hankookin uudet kitkat alle. Jospa se luistelu jäällä vähenisi :D
 
@kimmoko on ihan reipas sisällöntuottaja, herättää keskustelua arkisista autoiluasioista.

Jokos se merssun maffiongelma ratkesi?

Akalla on 2018 autoverkkokaupan hyundai i20 ja kitkat aika loppu. Vaikea kysymys että vaihtaakko koko auto vai ostaakko uudet renkaat talveksi, ei lasta mahassa.
 
Itse tähyillyt myös tuota Ultragrip Ice 3:ta. Vaikuttaa hyvältä.
Edullisimman hinnan olen löytänyt skruvat.fi joka toimittaa Suomeen. (164€ 225/55/17 mallista)
Liekö sitten testimenestykset nostaneet hintaa, Skruvatin päivän hinta noista ylläolevista nyt 206,13€/rengas.
 
@kimmoko on ihan reipas sisällöntuottaja, herättää keskustelua arkisista autoiluasioista.

Jokos se merssun maffiongelma ratkesi?

Akalla on 2018 autoverkkokaupan hyundai i20 ja kitkat aika loppu. Vaikea kysymys että vaihtaakko koko auto vai ostaakko uudet renkaat talveksi, ei lasta mahassa.

ei mulla ole mitää maffia edes mistä puhut?
 
Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.

Kumhon kitkoilla hinta ja laatu täsmää parhaiten kyllä. Laitoin tilaukseen erenkaat.fi
KUMHO WI51 205/55R16 94T XL (2022)
72,75€/kpl
 
CVC8:n markkinoille tulo ilmeisesti lähestyy kun EU:n rengasmerkinnät ovat jo ilmestyneet. Esim alla 205/55/R16 luokan:
Varmaankin vielä tosin tovi jos toinenkin menee ennen kuin renkaat saadaan kunnolla lanseerattua markkinoille.
 
CVC8:n markkinoille tulo ilmeisesti lähestyy kun EU:n rengasmerkinnät ovat jo ilmestyneet. Esim alla 205/55/R16 luokan:
Varmaankin vielä tosin tovi jos toinenkin menee ennen kuin renkaat saadaan kunnolla lanseerattua markkinoille.

Oho, hyvä poiminta. Samasta lähteestä: "Tuotannon alkamispäivä (Viikko / Vuosi) 39/23", eli vuoden päästä julkaistaviin testeihin ehtisi? Edit: " Model placed on the market from 27/09/2023. "
 
Taisin joskus keväällä samasta asiasta kysellä, mutta taas on mielessä uudet kitkat kun keväällä en mitään sitten lopulta hankkinut. Ford Mondeo farkkuun, 215/60/16". Periaatteessa budjetti taipuisi Nokian Hakkapeliitta R5:seen, mutta onko tuossa hinta/laatuluokassa parempaa vastinetta rahalle?

edit: tuolla edellisellä sivulla olikin TM:n testituloksia, niistähän tässä on hyvä lähteä pohtimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Taisin joskus keväällä samasta asiasta kysellä, mutta taas on mielessä uudet kitkat kun keväällä en mitään sitten lopulta hankkinut. Ford Mondeo farkkuun, 215/60/16". Periaatteessa budjetti taipuisi Nokian Hakkapeliitta R5:seen, mutta onko tuossa hinta/laatuluokassa parempaa vastinetta rahalle?
Conti CVC7 on yksi mitä kannattaa harkita.

Hyvin kulutuskestävä kyllä on, mulla kolme talvea ajettu ja reilut 7 milliä pintaa vielä joka kumissa. Tämän talven vielä ajan ja vuoden päästä sitten uudet alle.
 
Myös Michelin X-Ice Snow sai TM:n 2022 testissä hyvät arviot, saman 7,9 yleisarvosanan kuin CVC7. Nokian R5 sai 7,8. X-Ice Snow'n tuloksissa pidemmällä ajalla on tosin ollut enemmän varianssia ja joissakin testeissä sen menestys ei ole ollut aivan noin erinomainen.
 
Hakusessa olis 215/60-17 nastat, katumaasturiin niin kantavuutta sais olla.
Katselin noita Nankangin Ice Activa SW-9, näyttäs ainakin nastoja olevan hyvin. Aika huonosti löyty arvosteluja. Reilun satkun per rengas.
 
Hakusessa olis 215/60-17 nastat, katumaasturiin niin kantavuutta sais olla.
Katselin noita Nankangin Ice Activa SW-9, näyttäs ainakin nastoja olevan hyvin. Aika huonosti löyty arvosteluja. Reilun satkun per rengas.

Kannattaa vilkaista myös rinnakkaiskoot tai koot, jotka riittävän lähellä ympärysmitta ja leveys. Joskus löytyy satunnaisia tarjouksia kapeammasta/leveämmästä/korkeammasta.

1696959287834.png


Tuosta listasta harkitsisin vielä 215/65-17 kokoakin, pienempään suuntaan en välttämättä menisi ellei ole erityistä syytä kun mittarivirhe tuppaa kasvamaan niin isoksi. Tapauskohtaista tietysti, että mahtuuko isommat pyörimään eli kannattaa vilkaista se etukäteen.
 
Onkos kukaan kyselyt netin rengaskauppapaikoista tpms-antureiden hintoja samalla kun renkaita on ostellut? Olisi pitänyt tajuta kysellä, kun renkaat ostin. Olisi rengastyöt mennyt joutusammin.
 
Conti CVC7 on yksi mitä kannattaa harkita.

Hyvin kulutuskestävä kyllä on, mulla kolme talvea ajettu ja reilut 7 milliä pintaa vielä joka kumissa. Tämän talven vielä ajan ja vuoden päästä sitten uudet alle.
Toi ei kyllä kerro juuri mitään. Nimimerkillä yhden talven ajetut alla ja 7mm jäljellä.
Ehkä niillä 2-3 talvea pääsee.

Mutta hyvät ne on.
 
Toi ei kyllä kerro juuri mitään. Nimimerkillä yhden talven ajetut alla ja 7mm jäljellä.
Ehkä niillä 2-3 talvea pääsee.

Mutta hyvät ne on.
Se kulutuspinta oli vaan lisähuomio, tuo rengas on muutenkin ollut kehuttu ja renkaan hyvyys varmaan kaikkien tiedossa, niin tulipahan huomattua että kestää myös pitkään ja tämä tieto jaettua. Ajoja tosin mulla tulee vain 20000-25000 per vuosi ja talvirengas on suunnilleen 6 kk per vuosi alla, kun tulee vaihdettua aikaisin alle ja myöhään pois.
 
Onkos kukaan kyselyt netin rengaskauppapaikoista tpms-antureiden hintoja samalla kun renkaita on ostellut? Olisi pitänyt tajuta kysellä, kun renkaat ostin. Olisi rengastyöt mennyt joutusammin.
Kloonianturit oli ennen koronaa ~50€/kpl, eli oliskohan nykyään 60-70€ kappaleelta. BT antureita ei taida käyttää vielä kuin Tesla, ne on arvokkaammat.
 
Edit: tilasin vaan halvimmat (Kumhot) lopulta, kiitos kommentoijille.

Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.

Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.

Mitä laittaisitte?

95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3
 
Viimeksi muokattu:
Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.

Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.

Mitä laittaisitte?

95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3

IceContact 3 on nastarengas. Mutta noin pienillä kilsoilla se taitaisi olla nastan paikka, kun voi ajaa talven-pari enemmän, siinä missä kitkarenkaan jääpito katoaa kumin kovettuessa.

Mutta oletko harkinnut vanhempaa Goodyearia, Ultra Grip Ice 2? Pohjoismainen kitkarengas, jossa painotus on kuitenkin enemmän (märän) asfaltin kuin jääpidon suuntaan, toisin kuin esim. nokialaisissa.
 
Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.

Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.

Mitä laittaisitte?

95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3
Kumhot tai Michelinit noilla hinnoilla.
 
IceContact 3 on nastarengas. Mutta noin pienillä kilsoilla se taitaisi olla nastan paikka, kun voi ajaa talven-pari enemmän, siinä missä kitkarenkaan jääpito katoaa kumin kovettuessa.

Mutta oletko harkinnut vanhempaa Goodyearia, Ultra Grip Ice 2? Pohjoismainen kitkarengas, jossa painotus on kuitenkin enemmän (märän) asfaltin kuin jääpidon suuntaan, toisin kuin esim. nokialaisissa.
Hyviä huomioita! Nastoja en kuitenkaan haluaisi, koska kitkat tuntuvat mukavammilta, ja onhan Helsingissä jossain jo nastat kiellettykin. Lisäksi kitkojen kanssa ei tarvitse olla niin tarkka vaihtoaikatauluissa.

Goodyear Ultra Grip Ice 2 hakemassani koossa (205/50/r17) löytyi vähän edellisiä kalliimmalla, 166,16 e/kpl renkaatvaihtoon.fi:stä. Ehkä kannattaa pistää vaan edulliset Kumhot kun käyttöä on niin vähän.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 552
Viestejä
4 613 625
Jäsenet
75 868
Uusin jäsen
RealRobert

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom