Taidettiin nastarengasta etsiä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Virallisesti julkaisupäivä on vasta ylihuomenna, eli 5.10., joten ei taida olla vielä saatavilla.olisko jollain mahdollisuus laittaa TM:n testin tulokset näkyville?
olisko jollain mahdollisuus laittaa TM:n testin tulokset näkyville?
Huomioitavaa:
Nastat:
Näissä arvosanat hyvin lähellä toisiaan, mikä tahansa on todella hyvä rengas:
1. Nokian Hakka 10, 8.5
2. Conti IC3, 8.4
3. Goodyear UG A2, 8.3
4. Michelin X-ice N4, 8.3
Nämä on hyvää keskiluokkaa ja tasoissa toistensa kanssa:
5. Bridgestone Blizzak Spike3, 7.8
6. Hankook Winter Ipike Rs2, 7.8
7. Kumho Wintercraft Ice, 7.8
Kiinalainen
8. Antares, 6.5
Kitkat:
Kahden kärki, sama arvosana
1. Conti CVC7, 8.3
2. Goodyear UG ice3, 8.3
Hieman perässä, mutta kelpo suoritukset:
3. Nokian Hakka R5, 7.9
4. Hankook Winter Icept iz2, 7.7
5. Kumho wintercraft Wi51, 7.7
Not great, not terrible:
6. Falken Winterpeak, 7.4
7. Pirelli Ice Zero, 7.2
8. Bridgestone Blizzak Ice, 7.1
Kiinalainen:
9. Nordexx, 6.8
Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.
100e ja samat pisteet?Hankook
Isohko kitkatesti:
Eurokitkoja. Toki jos omaan kalustoon, ajotapaan ja ajo-olosuhteisiin sopii, niin mikä ettei. Ehkä KE-kitka voi olla paljon ajavalle, uudet renkaat joka syksy alle laittavalle kelpoinen all-season? Talven saa ajaa täydellä kulutuspinnalla ja kesäkaudellakaan rengas ei ole veltto ja märällä liukas.
Sinänsä olisi kyllä hauska nähdä, miten laadukas eurokitka ja vähän vanhempaa teknologiaa edustava pohjolan kitkarengas vertautuisivat. TM2022-testissä ei ollut paljoa kovin paskoja pohjoismaisia renkaita (pl. Antaresin nasta ja Dynamon kitka), ja Continentalin TS870 jäi jääkäsittelyssä vain 0,7 s huonoimmasta "merkkirenkaasta" (54,3 s Bridgestone Blizzak Ice, 55,0 s TS870). Jääjarrutuksessa TS870 jäi 2,1 m huonoimmasta jokseenkin laadukkaasta renkaasta (Hankook-kitka 54,4 m ja TS870 56,5 m). Dynamo-merkkinen halpiskitka jäi kummassakin testissä TS870:n taakse.
Tämän vuoden testissä oli verrokkina kulunut 4 vuotta vanha nastarengas, kulunut 8 vuotta vanha kitka, KE-kitka(Conti TS870) ja Contin Allseason-rengas. Kuluneissa oli molemmissa n. 4mm pintaa.
KE-kitka oli yleisarvosanaltaan parempi mitä kiinan kitka, mutta huomioitavaa on että kiinan kitka oli jäällä selvästi parempi mitä ke-kitka ja yleisarvosanaa kiinan kitkan ohi auttoi erittäin hyvät märän ja kuivan asvaltin arvosanat, joissa kiinan kitka oli surkea.
Tuon perusteella KE-kitkaa voi harkita sellainen kuski, joka tietää ajavansa paljon märällä asvaltilla, mutta voi pahimmilla jääkeleillä jättää auton kotiin mutta haluaa kuitenkin auttavat talviominaisuudet.
Allseasonia ei voi kutsua millään tasolla talvirenkaaksi, jääominaisuudet olemattomat, lumellakin surkea ja ainoastaan asvaltilla hyvä niinkuin olettaa sopiikin.
Eli jos aikoo talvella ajaa autolla talvikelissä, niin on syytä edelleen ostaa pohjoismaiseen talveen suunniteltu rengas.
Mutta miten ne kuluneet verrokkirenkaat toimivat? Jäivätkö viimeisiksi, kuten oletan?
Niinpä, onneksi. Helppo valinta. Goodyear on ollut monta vuotta edullisempi vaihtoehto vs. conti & nokianeipä oo paha hinta 2023 parhaasta kitkasta mitäs hemmettiä?
otan testii 120e kierros R2 7millinpinnalla paistolla 18katon onko mihkää jos noilla sen 4kk selvis pikku ajoilla.
miks ei kyllä noilla ajelee hyvin ja markinaali uusien hinnoista.
Eli siis minkä takia kyselet täällä ummet lammet eri renkaista ja sitten päädyt 5 vuotta vanhoihin käytettyihin?
Itsellä oli 2019 paistetut nokian nordman R2 täydellä pinnalla ja ihan hyvin niillä pärjäsi kunhan ennakoi. kuitenkin halusin paremmat ja laitoin hankookin uudet kitkat alle. Jospa se luistelu jäällä vähenisisiis ei voikku ihmetellä miten hyvä on ajettava 18paistolla 7millinpinnalla nokia R2 205/55 r16 niin hiljanen kumi menee todella nätisti kevyillä magnesium vanteilla huhuhuhuhu. koskaa en enää laita 17 alle ja leveillä. niin sukkasilteen meni.
Liekö sitten testimenestykset nostaneet hintaa, Skruvatin päivän hinta noista ylläolevista nyt 206,13€/rengas.Itse tähyillyt myös tuota Ultragrip Ice 3:ta. Vaikuttaa hyvältä.
Edullisimman hinnan olen löytänyt skruvat.fi joka toimittaa Suomeen. (164€ 225/55/17 mallista)
Kannattaisiko kysyä rengasliikkeestä. Niissä ei ole hinnannostoja jonkun testin mukaanLiekö sitten testimenestykset nostaneet hintaa, Skruvatin päivän hinta noista ylläolevista nyt 206,13€/rengas.
@kimmoko on ihan reipas sisällöntuottaja, herättää keskustelua arkisista autoiluasioista.
Jokos se merssun maffiongelma ratkesi?
Akalla on 2018 autoverkkokaupan hyundai i20 ja kitkat aika loppu. Vaikea kysymys että vaihtaakko koko auto vai ostaakko uudet renkaat talveksi, ei lasta mahassa.
Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.
CVC8:n markkinoille tulo ilmeisesti lähestyy kun EU:n rengasmerkinnät ovat jo ilmestyneet. Esim alla 205/55/R16 luokan:
Varmaankin vielä tosin tovi jos toinenkin menee ennen kuin renkaat saadaan kunnolla lanseerattua markkinoille.EPREL Public website
eprel.ec.europa.eu
Conti CVC7 on yksi mitä kannattaa harkita.Taisin joskus keväällä samasta asiasta kysellä, mutta taas on mielessä uudet kitkat kun keväällä en mitään sitten lopulta hankkinut. Ford Mondeo farkkuun, 215/60/16". Periaatteessa budjetti taipuisi Nokian Hakkapeliitta R5:seen, mutta onko tuossa hinta/laatuluokassa parempaa vastinetta rahalle?
Jos nyt olisin ostanut vasta uudet kitkat niin olisin myös ottanut nuo Kumhot tuohon hintaan.Kumhon kitkoilla hinta ja laatu täsmää parhaiten kyllä. Laitoin tilaukseen erenkaat.fi
KUMHO WI51 205/55R16 94T XL (2022)
72,75€/kpl
Hakusessa olis 215/60-17 nastat, katumaasturiin niin kantavuutta sais olla.
Katselin noita Nankangin Ice Activa SW-9, näyttäs ainakin nastoja olevan hyvin. Aika huonosti löyty arvosteluja. Reilun satkun per rengas.
Toi ei kyllä kerro juuri mitään. Nimimerkillä yhden talven ajetut alla ja 7mm jäljellä.Conti CVC7 on yksi mitä kannattaa harkita.
Hyvin kulutuskestävä kyllä on, mulla kolme talvea ajettu ja reilut 7 milliä pintaa vielä joka kumissa. Tämän talven vielä ajan ja vuoden päästä sitten uudet alle.
Se kulutuspinta oli vaan lisähuomio, tuo rengas on muutenkin ollut kehuttu ja renkaan hyvyys varmaan kaikkien tiedossa, niin tulipahan huomattua että kestää myös pitkään ja tämä tieto jaettua. Ajoja tosin mulla tulee vain 20000-25000 per vuosi ja talvirengas on suunnilleen 6 kk per vuosi alla, kun tulee vaihdettua aikaisin alle ja myöhään pois.Toi ei kyllä kerro juuri mitään. Nimimerkillä yhden talven ajetut alla ja 7mm jäljellä.
Ehkä niillä 2-3 talvea pääsee.
Mutta hyvät ne on.
Kloonianturit oli ennen koronaa ~50€/kpl, eli oliskohan nykyään 60-70€ kappaleelta. BT antureita ei taida käyttää vielä kuin Tesla, ne on arvokkaammat.Onkos kukaan kyselyt netin rengaskauppapaikoista tpms-antureiden hintoja samalla kun renkaita on ostellut? Olisi pitänyt tajuta kysellä, kun renkaat ostin. Olisi rengastyöt mennyt joutusammin.
Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.
Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.
Mitä laittaisitte?
95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3
Kumhot tai Michelinit noilla hinnoilla.Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.
Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.
Mitä laittaisitte?
95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3
Hyviä huomioita! Nastoja en kuitenkaan haluaisi, koska kitkat tuntuvat mukavammilta, ja onhan Helsingissä jossain jo nastat kiellettykin. Lisäksi kitkojen kanssa ei tarvitse olla niin tarkka vaihtoaikatauluissa.IceContact 3 on nastarengas. Mutta noin pienillä kilsoilla se taitaisi olla nastan paikka, kun voi ajaa talven-pari enemmän, siinä missä kitkarenkaan jääpito katoaa kumin kovettuessa.
Mutta oletko harkinnut vanhempaa Goodyearia, Ultra Grip Ice 2? Pohjoismainen kitkarengas, jossa painotus on kuitenkin enemmän (märän) asfaltin kuin jääpidon suuntaan, toisin kuin esim. nokialaisissa.