Talvirenkaat - yleisketju

Ole hyvä.

Noita kitkarengasvertailuja kun katsoo, niin nuo marginaalit ovat verrattain pieniä, vaikka vertaa huonointa parhaimpaan.
Tässä vertailussa kuitenkin nastat ja kitkat niin tulokset jäällä toki tyystin erilaiset.

Iso painoarvo annettu rengasmelulle tässä. Hinta myöskin hankala kun tulee kampanjoita ym hintamuutoksia.

1696318859399.png
1696318898785.png


Saa nähdä miten nuo WinterCraftit itsellä toimii, mutta varmasti paremmat kuin 8 vuotta vanhat kuluneet Hakkapeliitta R2:t joilla niilläkin pärjäsi kohtalaisen hyvin.
 
Sain rengasliikkeestä sähköautolle kitkarenkaista tarjouksen.
  • Nokian Hakkapeliitta R5 EV
  • Hakka R5 SUV
  • Michelin X-Ice Snow
  • Bridgestone Blizzak LM005
Onko jotain kokemuksia? Aikamoista hakuammuntaa noista valita.

Meillä toisessä sähkiksessä X-Icet ja toisessa R3, laitan talveksi uudet R5 tilalle koska hyvä kokemus R3:sta ja olivat halvemmat kuin Vikingcontactit tai X-Icet. Edellisessä autossa oli Contit, nekin hyvät.

Akselilla X-Ice/R5/Vikingcontact7 otat ne mitkä näyttää parhaalle ja saat parhaaseen hintaan. Kaikki nuo ovat todella hyviä renkaita.
 
Goodyear oli teettänyt Suomessa kitkarengastestin, jossa Goodyearin uutuus olikin sitten melkein joka osa-alueella paras. Mutta mulle ei nuo indeksit kyllä paljon sano, jos GY saa jossain asiassa 104 ja toiseksi tullut 100 pistettä niin miten iso se ero sitten on? Valitettavasti pientä epäluottamuksen tunnetta tulee siitä että GY:n renkaan toimitti testiin valmistaja ja muut renkaat oli testiporukka hakenut kaupasta. Toki tällä kertaa pakko oli niin toimia koska GY ei ollut vielä vähittäismyynnissä. Mutta nyt ei sitten ole GY:n rengas puolueettomasti satunnaisotannalla hankittu, tosin kyllähän se Moottori-lehden vertailussa (jota en ole lukenut kuin ilmaisen tiivistelmän verran) sitten pärjäsi parhaimmin, eli voi oikeasti olla nyt markkinoiden paras kitkarengas.

Tuon perusteella entinen huippurengas Continental olisi sitten jäänyt uudempia jälkeen mm. tärkeissä jäisten olojen ominaisuuksissa.
 
Goodyear oli teettänyt Suomessa kitkarengastestin, jossa Goodyearin uutuus olikin sitten melkein joka osa-alueella paras. Mutta mulle ei nuo indeksit kyllä paljon sano, jos GY saa jossain asiassa 104 ja toiseksi tullut 100 pistettä niin miten iso se ero sitten on? Valitettavasti pientä epäluottamuksen tunnetta tulee siitä että GY:n renkaan toimitti testiin valmistaja ja muut renkaat oli testiporukka hakenut kaupasta. Toki tällä kertaa pakko oli niin toimia koska GY ei ollut vielä vähittäismyynnissä. Mutta nyt ei sitten ole GY:n rengas puolueettomasti satunnaisotannalla hankittu, tosin kyllähän se Moottori-lehden vertailussa (jota en ole lukenut kuin ilmaisen tiivistelmän verran) sitten pärjäsi parhaimmin, eli voi oikeasti olla nyt markkinoiden paras kitkarengas.

Tuon perusteella entinen huippurengas Continental olisi sitten jäänyt uudempia jälkeen mm. tärkeissä jäisten olojen ominaisuuksissa.

1696326445459.png


Huomenna varmaan ollaan tuon suhteen viisaampia, kun TM:n testi ilmestyy. Todennäköisesti Goodyear on erittäin hyvä rengas mutta olen skeptinen sen suhteen, että se olisi merkittävästi parempi kuin muut, elleivät sitten ole yllättäen tehneet jotain teknistä läpimurtoa.
 
Noita kitkarengasvertailuja kun katsoo, niin nuo marginaalit ovat verrattain pieniä, vaikka vertaa huonointa parhaimpaan.
Tässä vertailussa kuitenkin nastat ja kitkat niin tulokset jäällä toki tyystin erilaiset.

Iso painoarvo annettu rengasmelulle tässä. Hinta myöskin hankala kun tulee kampanjoita ym hintamuutoksia.

1696318859399.png
1696318898785.png


Saa nähdä miten nuo WinterCraftit itsellä toimii, mutta varmasti paremmat kuin 8 vuotta vanhat kuluneet Hakkapeliitta R2:t joilla niilläkin pärjäsi kohtalaisen hyvin.

noi erothan ihan sika pieniä ja hintaakin puolet vähemmän
 
Pitäis uudet nastat hankkia 225/45/R17 koossa, onko mitään ehdotuksia mitä kannattaisi laittaa alle jos jätetään nuo aivan huippuluokan renkaat hyllyyn kun ei tuo autokaan tonnia enempää arvoltaan ole :D niin tuntuisi hölmöltä laittaa saman verran renkaisiin. Nuo 15v vanhat (paistettu 11/08:coffee:) misukat ei kyllä alle enää mene vaikka niillä vielä viime talvi hyvin päästiin eikä ollut edes liukasta.. Tosin huomasin vasta keväällä pois vaihtaessa että helvetti eihän näillä ois pitäny enää moneen vuoteen ajaa.
Eli siis käytännössä varmaan lähes mikä tahansa rengas on parempi kuin nuo vanhat :D
 
Hankook ja jos budjetilla haluaa edetä niin LingLong ilmeisesti osaa jo tehdä kohtalaisia talvirenkaita mitä oon keskusteluja seurannut.
 
En kyllä ymmärrä sitä että halpaan autoon pitäisi jotenkin automaattisesti ostaa halvat renkaat. Ei se auton hinta fysiikan lakeja mihinkään muuta, paska rengas on paska rengas ja kaikille tienkäyttäjille yhtä vaarallinen halvankin auton alla. Mutta se on sitten eri asia että saako halvalla hinnalla tarpeeksi hyvät renkaat ja nastarengaspuolella varsinkin on jo ihan kunnollisiakin saatavana. Kaikki tietysti myös suhteellista, tämän päivän keskinkertaiset renkaat saattaa olla ja yleensä on parempia kuin 10 v sitten huippurenkaat.
 
En kyllä ymmärrä sitä että halpaan autoon pitäisi jotenkin automaattisesti ostaa halvat renkaat. Ei se auton hinta fysiikan lakeja mihinkään muuta, paska rengas on paska rengas ja kaikille tienkäyttäjille yhtä vaarallinen halvankin auton alla. Mutta se on sitten eri asia että saako halvalla hinnalla tarpeeksi hyvät renkaat ja nastarengaspuolella varsinkin on jo ihan kunnollisiakin saatavana. Kaikki tietysti myös suhteellista, tämän päivän keskinkertaiset renkaat saattaa olla ja yleensä on parempia kuin 10 v sitten huippurenkaat.
Jos nyt meikäläiseen viittaat, niin en näe mitään järkeä ostaa nyt niitä huippurenkaita kun todennäköisesti tämä talvi on viimeinen tuolle autolle jonka jälkeen lähtee romutukseen ensi syksynä. Mutta en tosiaan halua ostaa niitä halvimpiakaan renkaita, jotka saattaa olla huonommat pito-ominaisuuksiltaan kuin kesärenkaat... Mutta jotain sinne keskivaiheille, jossa olisi ok hinta-laatusuhde. Noita vähän halvempia rengasmerkkejä kuitenkin löytyy pilvin pimein jotka tekee yhteistyötä isojen valmistajien kanssa tai ovat jopa niiden huippumerkkien omistuksessa. Eikai niiden renkaiden suorituskyky voi olla aivan kuraa, vaikka ne muutaman kympin per rengas vähemmän maksavatkin?
 
olisko jollain mahdollisuus laittaa TM:n testin tulokset näkyville?

Huomioitavaa:
Screenshot_20231004_083522_Chrome.jpg


Nastat:

Näissä arvosanat hyvin lähellä toisiaan, mikä tahansa on todella hyvä rengas:
1. Nokian Hakka 10, 8.5
2. Conti IC3, 8.4
3. Goodyear UG A2, 8.3
4. Michelin X-ice N4, 8.3

Nämä on hyvää keskiluokkaa ja tasoissa toistensa kanssa:
5. Bridgestone Blizzak Spike3, 7.8
6. Hankook Winter Ipike Rs2, 7.8
7. Kumho Wintercraft Ice, 7.8

Kiinalainen
8. Antares, 6.5

Kitkat:

Kahden kärki, sama arvosana
1. Conti CVC7, 8.3
2. Goodyear UG ice3, 8.3

Hieman perässä, mutta kelpo suoritukset:
3. Nokian Hakka R5, 7.9
4. Hankook Winter Icept iz2, 7.7
5. Kumho wintercraft Wi51, 7.7

Not great, not terrible:
6. Falken Winterpeak, 7.4
7. Pirelli Ice Zero, 7.2
8. Bridgestone Blizzak Ice, 7.1

Kiinalainen:
9. Nordexx, 6.8

Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän huonosti pärjäsi Pirelli Ice Zero FR:n seuraaja. Luulin jo, että tuo on joku Keski-Euroopan kitka, mutta ihan pohjoismainen on. FR on kuitenkin ollut aina testeissä ihan kärkikolmikon tuntumassa. Olisi mielenkiintoista nähdä samassa testissä molemmat. Itsellä on vanhemmat FR:t odottamassa vanteilla talvea.

Kumhon kitka tosiaan yllätti. Tottunut näkemään tuon valmistajan renkaat aina viimeisten joukossa, mutta nyt oli ihan hyvä suoritus.
 
Tuulilasilla myös kitkarenkaiden testi. Pirelli Ice Zero FR:n valmistus loppui heidän mukaansa, kun Venäjällä oleva tehdas suljettiin. Asymmetrico on suunniteltu Kiinan ja Japanin talveen ja kumiseos on kovaa. Ei ihme, ettei oikein pärjää Suomen talvessa.

Mielenkiintoisena piirteenä Tuulilasin testissä kulunut vuoden 2015 Nokian kitka oli lumella ja jäällä samalla tasolla kuin Trianglen uusi kitka ja ajettavuus jopa parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Huomioitavaa:
Screenshot_20231004_083522_Chrome.jpg


Nastat:

Näissä arvosanat hyvin lähellä toisiaan, mikä tahansa on todella hyvä rengas:
1. Nokian Hakka 10, 8.5
2. Conti IC3, 8.4
3. Goodyear UG A2, 8.3
4. Michelin X-ice N4, 8.3

Nämä on hyvää keskiluokkaa ja tasoissa toistensa kanssa:
5. Bridgestone Blizzak Spike3, 7.8
6. Hankook Winter Ipike Rs2, 7.8
7. Kumho Wintercraft Ice, 7.8

Kiinalainen
8. Antares, 6.5

Kitkat:

Kahden kärki, sama arvosana
1. Conti CVC7, 8.3
2. Goodyear UG ice3, 8.3

Hieman perässä, mutta kelpo suoritukset:
3. Nokian Hakka R5, 7.9
4. Hankook Winter Icept iz2, 7.7
5. Kumho wintercraft Wi51, 7.7

Not great, not terrible:
6. Falken Winterpeak, 7.4
7. Pirelli Ice Zero, 7.2
8. Bridgestone Blizzak Ice, 7.1

Kiinalainen:
9. Nordexx, 6.8

Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.
1696411075930.png


eipä oo paha hinta 2023 parhaasta kitkasta mitäs hemmettiä?
 
Kumho WinterCraft Ice WI51
KUMHO 205/55R16 94T XL WI51
205/55R16 | 94 | T (190 km/h) | XL


Hankook Winter i*cept iZ2 W616
205/55R16T XL 94T Hankook ICEPT IZ2
205/55R16 | 94 | T (190 km/h) | XL


kumman ottaisitte takaveto autoo millä ei ajeta ku viikossa noin 200km 300e kierros kumhoo ja 400e kierros hankookkia.
 
100€ aika pieni hinta takavetoisen kanssa ähertäessä mäessä tai ylipäätään turvallisessa talvikelin liikennöinnissä, Hankookit on olleet jo tovin hyvinkin päteviä talvikiekkoja, Kumho ei vielä ole sieltä keskikastista päässyt "yläkolmannekseen" kertaakaan.

Säästä kesärenkaissa, älä talvirenkaissa on oma mielipide, mutta sinä teet valinnan omasta lähtökohdasta.
 
Isohko kitkatesti:



Eurokitkoja. Toki jos omaan kalustoon, ajotapaan ja ajo-olosuhteisiin sopii, niin mikä ettei. Ehkä KE-kitka voi olla paljon ajavalle, uudet renkaat joka syksy alle laittavalle kelpoinen all-season? Talven saa ajaa täydellä kulutuspinnalla ja kesäkaudellakaan rengas ei ole veltto ja märällä liukas.

Sinänsä olisi kyllä hauska nähdä, miten laadukas eurokitka ja vähän vanhempaa teknologiaa edustava pohjolan kitkarengas vertautuisivat. TM2022-testissä ei ollut paljoa kovin paskoja pohjoismaisia renkaita (pl. Antaresin nasta ja Dynamon kitka), ja Continentalin TS870 jäi jääkäsittelyssä vain 0,7 s huonoimmasta "merkkirenkaasta" (54,3 s Bridgestone Blizzak Ice, 55,0 s TS870). Jääjarrutuksessa TS870 jäi 2,1 m huonoimmasta jokseenkin laadukkaasta renkaasta (Hankook-kitka 54,4 m ja TS870 56,5 m). Dynamo-merkkinen halpiskitka jäi kummassakin testissä TS870:n taakse.
 
Eurokitkoja. Toki jos omaan kalustoon, ajotapaan ja ajo-olosuhteisiin sopii, niin mikä ettei. Ehkä KE-kitka voi olla paljon ajavalle, uudet renkaat joka syksy alle laittavalle kelpoinen all-season? Talven saa ajaa täydellä kulutuspinnalla ja kesäkaudellakaan rengas ei ole veltto ja märällä liukas.

Sinänsä olisi kyllä hauska nähdä, miten laadukas eurokitka ja vähän vanhempaa teknologiaa edustava pohjolan kitkarengas vertautuisivat. TM2022-testissä ei ollut paljoa kovin paskoja pohjoismaisia renkaita (pl. Antaresin nasta ja Dynamon kitka), ja Continentalin TS870 jäi jääkäsittelyssä vain 0,7 s huonoimmasta "merkkirenkaasta" (54,3 s Bridgestone Blizzak Ice, 55,0 s TS870). Jääjarrutuksessa TS870 jäi 2,1 m huonoimmasta jokseenkin laadukkaasta renkaasta (Hankook-kitka 54,4 m ja TS870 56,5 m). Dynamo-merkkinen halpiskitka jäi kummassakin testissä TS870:n taakse.

Tämän vuoden testissä oli verrokkina kulunut 4 vuotta vanha nastarengas, kulunut 8 vuotta vanha kitka, KE-kitka(Conti TS870) ja Contin Allseason-rengas. Kuluneissa oli molemmissa n. 4mm pintaa.

KE-kitka oli yleisarvosanaltaan parempi mitä kiinan kitka, mutta huomioitavaa on että kiinan kitka oli jäällä selvästi parempi mitä ke-kitka ja yleisarvosanaa kiinan kitkan ohi auttoi erittäin hyvät märän ja kuivan asvaltin arvosanat, joissa kiinan kitka oli surkea.

Tuon perusteella KE-kitkaa voi harkita sellainen kuski, joka tietää ajavansa paljon märällä asvaltilla, mutta voi pahimmilla jääkeleillä jättää auton kotiin mutta haluaa kuitenkin auttavat talviominaisuudet.

Allseasonia ei voi kutsua millään tasolla talvirenkaaksi, jääominaisuudet olemattomat, lumellakin surkea ja ainoastaan asvaltilla hyvä niinkuin olettaa sopiikin.

Eli jos aikoo talvella ajaa autolla talvikelissä, niin on syytä edelleen ostaa pohjoismaiseen talveen suunniteltu rengas.
 
Tämän vuoden testissä oli verrokkina kulunut 4 vuotta vanha nastarengas, kulunut 8 vuotta vanha kitka, KE-kitka(Conti TS870) ja Contin Allseason-rengas. Kuluneissa oli molemmissa n. 4mm pintaa.

KE-kitka oli yleisarvosanaltaan parempi mitä kiinan kitka, mutta huomioitavaa on että kiinan kitka oli jäällä selvästi parempi mitä ke-kitka ja yleisarvosanaa kiinan kitkan ohi auttoi erittäin hyvät märän ja kuivan asvaltin arvosanat, joissa kiinan kitka oli surkea.

Tuon perusteella KE-kitkaa voi harkita sellainen kuski, joka tietää ajavansa paljon märällä asvaltilla, mutta voi pahimmilla jääkeleillä jättää auton kotiin mutta haluaa kuitenkin auttavat talviominaisuudet.

Allseasonia ei voi kutsua millään tasolla talvirenkaaksi, jääominaisuudet olemattomat, lumellakin surkea ja ainoastaan asvaltilla hyvä niinkuin olettaa sopiikin.

Eli jos aikoo talvella ajaa autolla talvikelissä, niin on syytä edelleen ostaa pohjoismaiseen talveen suunniteltu rengas.

Mielenkiintoista. Ruotsalaisten testeissä AllseasonContact ei ollut hirveästi TS860:n takana, ja jäällä KE-kitkan ja all-seasonin välinen ero jäi pienemmäksi kuin lumella.


Mutta miten ne kuluneet verrokkirenkaat toimivat? Jäivätkö viimeisiksi, kuten oletan?
 
Mutta miten ne kuluneet verrokkirenkaat toimivat? Jäivätkö viimeisiksi, kuten oletan?

Yleisarvosanat:

Kiinan nasta: 6.5
Kiinan kitka: 6.8
KE-kitka: 6.9
Allseason: 6.2
Kulunut nasta: 6.8
Kulunut kitka: 6.4

Oikeastaan hämmentävää, että tuo Antares voi olla nastarenkaaksi noin surkea, jopa huonompi mitä aateveljiensä kitkayritelmä.
 
otan testii 120e kierros R2 7millinpinnalla paistolla 18katon onko mihkää jos noilla sen 4kk selvis pikku ajoilla.
 
siis ei voikku ihmetellä miten hyvä on ajettava 18paistolla 7millinpinnalla nokia R2 205/55 r16 niin hiljanen kumi menee todella nätisti kevyillä magnesium vanteilla huhuhuhuhu. koskaa en enää laita 17 alle ja leveillä. niin sukkasilteen meni.
 
siis ei voikku ihmetellä miten hyvä on ajettava 18paistolla 7millinpinnalla nokia R2 205/55 r16 niin hiljanen kumi menee todella nätisti kevyillä magnesium vanteilla huhuhuhuhu. koskaa en enää laita 17 alle ja leveillä. niin sukkasilteen meni.
Itsellä oli 2019 paistetut nokian nordman R2 täydellä pinnalla ja ihan hyvin niillä pärjäsi kunhan ennakoi. kuitenkin halusin paremmat ja laitoin hankookin uudet kitkat alle. Jospa se luistelu jäällä vähenisi :D
 
@kimmoko on ihan reipas sisällöntuottaja, herättää keskustelua arkisista autoiluasioista.

Jokos se merssun maffiongelma ratkesi?

Akalla on 2018 autoverkkokaupan hyundai i20 ja kitkat aika loppu. Vaikea kysymys että vaihtaakko koko auto vai ostaakko uudet renkaat talveksi, ei lasta mahassa.
 
@kimmoko on ihan reipas sisällöntuottaja, herättää keskustelua arkisista autoiluasioista.

Jokos se merssun maffiongelma ratkesi?

Akalla on 2018 autoverkkokaupan hyundai i20 ja kitkat aika loppu. Vaikea kysymys että vaihtaakko koko auto vai ostaakko uudet renkaat talveksi, ei lasta mahassa.

ei mulla ole mitää maffia edes mistä puhut?
 
Omasta mielestä suurin yllättäjä on Kumhon kitka. Selvästi edullisempi mutta aivan Nokian ja Hankookin kannoilla. Nokialaisen kitka sitä vastoin pettymys, tuohon hintaan pitäisi voida olettaa kärkitulosta.

Kumhon kitkoilla hinta ja laatu täsmää parhaiten kyllä. Laitoin tilaukseen erenkaat.fi
KUMHO WI51 205/55R16 94T XL (2022)
72,75€/kpl
 
CVC8:n markkinoille tulo ilmeisesti lähestyy kun EU:n rengasmerkinnät ovat jo ilmestyneet. Esim alla 205/55/R16 luokan:
Varmaankin vielä tosin tovi jos toinenkin menee ennen kuin renkaat saadaan kunnolla lanseerattua markkinoille.
 
CVC8:n markkinoille tulo ilmeisesti lähestyy kun EU:n rengasmerkinnät ovat jo ilmestyneet. Esim alla 205/55/R16 luokan:
Varmaankin vielä tosin tovi jos toinenkin menee ennen kuin renkaat saadaan kunnolla lanseerattua markkinoille.

Oho, hyvä poiminta. Samasta lähteestä: "Tuotannon alkamispäivä (Viikko / Vuosi) 39/23", eli vuoden päästä julkaistaviin testeihin ehtisi? Edit: " Model placed on the market from 27/09/2023. "
 
Taisin joskus keväällä samasta asiasta kysellä, mutta taas on mielessä uudet kitkat kun keväällä en mitään sitten lopulta hankkinut. Ford Mondeo farkkuun, 215/60/16". Periaatteessa budjetti taipuisi Nokian Hakkapeliitta R5:seen, mutta onko tuossa hinta/laatuluokassa parempaa vastinetta rahalle?

edit: tuolla edellisellä sivulla olikin TM:n testituloksia, niistähän tässä on hyvä lähteä pohtimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Taisin joskus keväällä samasta asiasta kysellä, mutta taas on mielessä uudet kitkat kun keväällä en mitään sitten lopulta hankkinut. Ford Mondeo farkkuun, 215/60/16". Periaatteessa budjetti taipuisi Nokian Hakkapeliitta R5:seen, mutta onko tuossa hinta/laatuluokassa parempaa vastinetta rahalle?
Conti CVC7 on yksi mitä kannattaa harkita.

Hyvin kulutuskestävä kyllä on, mulla kolme talvea ajettu ja reilut 7 milliä pintaa vielä joka kumissa. Tämän talven vielä ajan ja vuoden päästä sitten uudet alle.
 
Myös Michelin X-Ice Snow sai TM:n 2022 testissä hyvät arviot, saman 7,9 yleisarvosanan kuin CVC7. Nokian R5 sai 7,8. X-Ice Snow'n tuloksissa pidemmällä ajalla on tosin ollut enemmän varianssia ja joissakin testeissä sen menestys ei ole ollut aivan noin erinomainen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom