Talvirenkaat - yleisketju

Ei ne renkaat mitään leipää ole, pari kol vuotta ei tee mitään; paitsi laskee hintoja kun nuo liikkeet hyvin noudattaa sitä ilmoitusvelvoitettaan 3v+ iästä.
 
Tässä katsellut vaimon qashqaihin nastarenkaita koossa 215/60 r17 Tässä tuleekin mietittyä, kun ajomäärä talvikaudella on siellä 2500km paikkeilla, että pärjäisikö sitä joillain trianglen tai kumhon suht edukkailla renkailla vai täytyykö oikeasti ostaa reilusti arvokkaammat renkaat noille ajoille? Nykyiset on hankookin nastat joissa pintaa vielä hyvin, mutta ovat kivikovat ja helvetin liukkaat ajella.
 
Tässä katsellut vaimon qashqaihin nastarenkaita koossa 215/60 r17 Tässä tuleekin mietittyä, kun ajomäärä talvikaudella on siellä 2500km paikkeilla, että pärjäisikö sitä joillain trianglen tai kumhon suht edukkailla renkailla vai täytyykö oikeasti ostaa reilusti arvokkaammat renkaat noille ajoille? Nykyiset on hankookin nastat joissa pintaa vielä hyvin, mutta ovat kivikovat ja helvetin liukkaat ajella.

Kuinka vanhat ne Hankookit on, ts. kuinka heikko pito? Kun joku ajaa onnellisena 10 vuotta vanhoilla kumeilla ja toinen valittelee jo 3-vuotiaiden renkaiden heikentynyttä pitoa... Jos on kyse jälkimmäisestä, en ole varma, onko uusi halparengas välttämättä juurikaan parempi.
 
Joskus viime vuosituhannella tuli ajeltua tyytyväisenä 17v vanhoilla nastarenkailla kun ei ollut vielä käsitystä kumin vanhenemisesta:asif:
 
Joskus viime vuosituhannella tuli ajeltua tyytyväisenä 17v vanhoilla nastarenkailla kun ei ollut vielä käsitystä kumin vanhenemisesta:asif:

Ajaminen ei ole varmaan ongelma rattimiehelle, mutta miten rengas toimii kriittisissä tilanteissa, joissa voi olla muidenkin kuin oma elämä vaarassa. Minusta talvirenkaat on väärä paikka säästää autoilussa.
 
Mäki ajoin aikanaan wanhoilla HP1 ja peilijäällä lukkojarrutuksessa ainoa efekti oli ääni. Ei niissä pitoa ollut vaikka uusilta näyttivätkin. Nykyisin menen kitkoilla
 
Joskus viime vuosituhannella tuli ajeltua tyytyväisenä 17v vanhoilla nastarenkailla kun ei ollut vielä käsitystä kumin vanhenemisesta:asif:
Juu, itsellä oli käytössä samaan tyyliin yli 10v sitten kitkarenkaat, jotka olivat alkuperäiset ja jo kovettuneet. Sen aikainen nainen siinä vieressä sitten valitteli kun ajan niin hiljaa mutkaisella pikkutiellä. No, laitoin toki vauhtia hiukan lisää, vaikka pito varmasti liiteli siinä rajoilla että lähtee sivuluisuun. Sen jälkeen tajusin että kannattaa ne talvirenkaat olla kunnossa, vaikken ojaan päätynytkään. Niin ja juu nyt kun muistelen niin lähti se sivuluisuun koko ajan, mutta sain pysymään tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus viime vuosituhannella tuli ajeltua tyytyväisenä 17v vanhoilla nastarenkailla kun ei ollut vielä käsitystä kumin vanhenemisesta:asif:

Ainakin luisut onnistuu :)

On muuten järkyttävän hintasia renkaat uusiin sähköautoihin. Kaippa se kantavuus määrää pitkälti koon. Renkaat- ja vanteet pyöreät 3000e ja ylitsekkin riippuen mistä ja millaiset ostaa. Kollega työpaikalta juuri osti uuden auton ja setti olisi maksanut autoliikkeessä lähemmäs 3500e. Isot vanteet ja renkaat maksaa hunajaa. Kalliita kierroksia tulossa kun uuden sarjan vaihtaa myös tulevaisuudessa.
 
Ainakin luisut onnistuu :)

On muuten järkyttävän hintasia renkaat uusiin sähköautoihin. Kaippa se kantavuus määrää pitkälti koon. Renkaat- ja vanteet pyöreät 3000e ja ylitsekkin riippuen mistä ja millaiset ostaa. Kollega työpaikalta juuri osti uuden auton ja setti olisi maksanut autoliikkeessä lähemmäs 3500e. Isot vanteet ja renkaat maksaa hunajaa. Kalliita kierroksia tulossa kun uuden sarjan vaihtaa myös tulevaisuudessa.

Hurjia hintoja nuo, kieltämättä, mutta ei taidettu mennä ihan halvimman kautta? Kyllä kai nyt tonnilla saa vanteet ja toisella tonnilla renkaat liki mihin hyvänsä peliin. Ei toki ehkä niitä parhaimmannäköisiä ja kumeissakin voi joutua "tyytymään" Hankookiin...
 
Hurjia hintoja nuo, kieltämättä, mutta ei taidettu mennä ihan halvimman kautta? Kyllä kai nyt tonnilla saa vanteet ja toisella tonnilla renkaat liki mihin hyvänsä peliin. Ei toki ehkä niitä parhaimmannäköisiä ja kumeissakin voi joutua "tyytymään" Hankookiin...

Tuossahan luki että autoliikkeessä, siellä on se perus 30-50% ilmaa vs normihinnat. 250-300€ on kalleimmat kumit per kappale rengasliikkeestä (ei autoliikkeestä). Ulkomailta kun tilailee niin voi säästää 50€ per kumi tuossa hintaluokassa.
 
Tuossahan luki että autoliikkeessä, siellä on se perus 30-50% ilmaa vs normihinnat. 250-300€ on kalleimmat kumit per kappale rengasliikkeestä (ei autoliikkeestä). Ulkomailta kun tilailee niin voi säästää 50€ per kumi tuossa hintaluokassa.

Jäin käsitykseen, että niitä olisi kysytty sen autoliikkeen lisäksi muualtakin: "3000e ja ylitsekkin riippuen mistä ja millaiset ostaa". Mutta ehkä tuossa ei ole kilpailutettu kuin autoliike ja Vianor tai sitten esim. vanteille on ollut tiukat vaatimukset eikä pelti tai halvin Dezent kelpaa.
 
Ajaminen ei ole varmaan ongelma rattimiehelle, mutta miten rengas toimii kriittisissä tilanteissa, joissa voi olla muidenkin kuin oma elämä vaarassa. Minusta talvirenkaat on väärä paikka säästää autoilussa.
Juu, aivan samaa mieltä.
Kyseisissä renkaissa täysi nastoitus ja aivan uuden veroinen näköinen pinta.
Yksi äkkijarrutus valojen vaihduttua punaisiksi risteyksessä riitti vakuuttamaan "talviominaisuuksista". Kelkkana läpi.
 
Michelin crossclimate 2 ja kuvan 17" aluvanteet paikallisella Euromasterilla noin 1400€ alle asennettuna.

sgh.JPG


Että kyllä tyhmä saa olla jos +3k€ rupeaa talvirenkaista+vanteista maksamaan, tai ainakaan itse en sellaisia summia maksaisi tai sellaista autoa ostaisi mihin sellaiset pitää ostaa...

Toki ei nyt ihan tänä vuonna ostettuja, mutta silti pitkä matka +3k€.
 
Michelin crossclimate 2 ja kuvan 17" aluvanteet paikallisella Euromasterilla noin 1400€ alle asennettuna.

Että kyllä tyhmä saa olla jos +3k€ rupeaa talvirenkaista+vanteista maksamaan, tai ainakaan itse en sellaisia summia maksaisi tai sellaista autoa ostaisi mihin sellaiset pitää ostaa...

Toki ei nyt ihan tänä vuonna ostettuja, mutta silti pitkä matka +3k€.

En mää välttämättä ihmisiä tyhmäksi sen perusteella määrittelisi, jos ne ensin hommaa uuden Tesla Y:n +60000€ ja haluaa siihen talveksi myös orkkis 21" vanteet, Contin kitkoilla, niin paketti menee sinne reilu 3000€ pintaan. Ne piirtää kellä on liitua. :thumbsup::cool:
 
En mää välttämättä ihmisiä tyhmäksi sen perusteella määrittelisi, jos ne ensin hommaa uuden Tesla Y:n +60000€ ja haluaa siihen talveksi myös orkkis 21" vanteet, Contin kitkoilla, niin paketti menee sinne reilu 3000€ pintaan. Ne piirtää kellä on liitua. :thumbsup::cool:

Siksi lisäsin tuohon " tai ainakaan itse en sellaisia summia maksaisi tai sellaista autoa ostaisi mihin sellaiset pitää ostaa... " Vaikka olisi liitua millä piirtää...
 
Aika vähän noissa sähkiksissä se rengas on kantavuuden takia. Eiköhän niitä ole tyylin takia suurennettu ennemmin ja myös osin lisäämään pitoa kiihdytyksiin.

Kun oma plugari hankittiin niin 16 tuumaisilla renkailla mentiin, kun ei ollut mitään tarvetta ottaa isompaa rengasta vain sen takia että pitää saada isompaa rengasta. Kovasti ovat kasvaneet viime vuosina jos uutena auton ostaa.
 
Hurjia hintoja nuo, kieltämättä, mutta ei taidettu mennä ihan halvimman kautta? Kyllä kai nyt tonnilla saa vanteet ja toisella tonnilla renkaat liki mihin hyvänsä peliin.

Katsoppa mitä maksaa 19-20"/255 talvirenkaat. Helposti merkkirenkaat likemmäs 400e/kpl tai yli 1500e sarja. Ei välttämättä mitään halpiksia edes löydy tuossa koossa talvikumeja. Tässäkin kyseessä ihan tavallinen VAG konsernin auto. Vanteet päälle uuteen autoon ja hinnat suunnilleen samaa tasoa kun renkaissa. Haluaako sitten originaalit vai halvat (lue "leasing vanteet") on makuasisa. Säästää voi toki luokkaa 500e. Ihanan kallista otti kummat tahansa.
 
Katsoppa mitä maksaa 19-20"/255 talvirenkaat. Helposti merkkirenkaat likemmäs 400e/kpl tai yli 1500e sarja. Ei välttämättä mitään halpiksia edes löydy tuossa koossa talvikumeja. Tässäkin kyseessä ihan tavallinen VAG konsernin auto. Vanteet päälle uuteen autoon ja hinnat suunnilleen samaa tasoa kun renkaissa. Haluaako sitten originaalit vai halvat (lue "leasing vanteet") on makuasisa. Säästää voi toki luokkaa 500e. Ihanan kallista otti kummat tahansa.

Tilasin juuri Continental Ice Contact 2 255/55R19 hintaan 193€/kpl, ei mielestäni paha lainkaan kun vertaa NR suomi hintaa 400€/kpl. Olivat kaikkein halvimmat täällä,


ilmeisesti heikko kruunu painaa hinnat kaikkein alimmaksi. Vertailin saksan, suomen, ruotsin ja viron hintoja. Hauska huomio aikanaan "halpana rengaskauppana" maineensa saanut rengas-online on yksi kalleimmista.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoppa mitä maksaa 19-20"/255 talvirenkaat. Helposti merkkirenkaat likemmäs 400e/kpl tai yli 1500e sarja. Ei välttämättä mitään halpiksia edes löydy tuossa koossa talvikumeja. Tässäkin kyseessä ihan tavallinen VAG konsernin auto. Vanteet päälle uuteen autoon ja hinnat suunnilleen samaa tasoa kun renkaissa. Haluaako sitten originaalit vai halvat (lue "leasing vanteet") on makuasisa. Säästää voi toki luokkaa 500e. Ihanan kallista otti kummat tahansa.

Katsoin kyllä.

Tuosta alta 255/50R19 Hankookin testimenestyjä W429:n maastureille optimoitu versio, neljän renkaan sarja 860 euroa. (TM:n viime talven testissä W429 oli nastarenkaiden kakkonen, Nokian kiilasi edelle ja Continental jäi Hankookin taakse, eli on ihan hyvät kumit.)


8Jx19 talvikäyttöön kelpoiset vanteet esim. Wheeloutletista. Tuosta 710 kg kantavuudella olevat vanteet, neljä kappaletta 774,10€ ja ilmainen postitus.


Yhteensä reilu 1600 euroa plus vannetyöt.
 
Tuosta alta 255/50R19 Hankookin testimenestyjä W429:n maastureille optimoitu versio, neljän renkaan sarja 860 euroa. (TM:n viime talven testissä W429 oli nastarenkaiden kakkonen, Nokian kiilasi edelle ja Continental jäi Hankookin taakse, eli on ihan hyvät kumit.)

Yhteensä reilu 1600 euroa plus vannetyöt.

Sen verran vaan offtopiccina niin ei voi oikeen sit verrata 205/55R16 rengasta mihinkään muuhun kokoon vaikka valmistaja ja malli olis sama. Ei tartte paljon profiili, tuuma tai leveys muuttua kun on jo aivan erilainen "tastivoittajarengas"
 
Sen verran vaan offtopiccina niin ei voi oikeen sit verrata 205/55R16 rengasta mihinkään muuhun kokoon vaikka valmistaja ja malli olis sama. Ei tartte paljon profiili, tuuma tai leveys muuttua kun on jo aivan erilainen "tastivoittajarengas"

Noinhan se on. Kärjen järjestys voi olla erinäköinen jossakin toisessa koossa, kun suorituskykyerot ovat melko marginaalisia. Mutta luultavasti paras rengas ei edelleenkään ole huonoin, vaikka koko muuttuisi, eikä huonoin rengas paras.
 
Noinhan se on. Kärjen järjestys voi olla erinäköinen jossakin toisessa koossa, kun suorituskykyerot ovat melko marginaalisia. Mutta luultavasti paras rengas ei edelleenkään ole huonoin, vaikka koko muuttuisi, eikä huonoin rengas paras.
Niimpä, 205/55R16 on maailmassa eniten testattu rengaskoko niin jokainen itseään arvostava rengasvalmista laittaa kyseiseen renkaaseen eniten paukkuja kun se on heidän käyntikortti.
 
Niimpä, 205/55R16 on maailmassa eniten testattu rengaskoko niin jokainen itseään arvostava rengasvalmista laittaa kyseiseen renkaaseen eniten paukkuja kun se on heidän käyntikortti.

Noin varmasti on.

Toisaalta, esim. ADAC:n testeissä on ollut hyvin eri kokoja. 225/50R17 ja 185/65R15 testejä katsellessa esim. Michelin Alpin 6 sai kummassakin saman arvosanan 2,3 ja Bridgestone Blizzak LM005 saman arvosanan 3,0. Pienemmän rengaskoon testin voittaja sai arvosanan 2,2 ja isomman rengaskoon testin voittaja 2,3 - huonoimmat renkaat kummassakin testissä 5,5.

 
Niimpä, 205/55R16 on maailmassa eniten testattu rengaskoko niin jokainen itseään arvostava rengasvalmista laittaa kyseiseen renkaaseen eniten paukkuja kun se on heidän käyntikortti.
Kyllä noissa aika hyvin kokoa kierrätetään Euroopassa niin ettei voi pärjätä jatkuvasti vaan yhtä kokoa optimoimalla. Katsoo vaikka Autobildin testejä niin aikalailla vältetään saman koon testaamista, ja samat gummit siellä kärjessä pyörii koosta riipumatta. Toki johonkin yhden testin ihmeeseen suhtautuisin itsekin pienellä varauksella.


Toki Tekniikan maailmalla näyttää olevan tapana testata jatkuvasti tuota samaa 205/55R16 talvirenkaissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan töissä rengasalalla? Onko saatavuuteen tulossa parannusta täksi talveksi ja näkyykö se mahdollisesti reliikkikokojen (14") parempana saatavuutena?

Juu, mopoautoa rengastan. Ei vaan, viime talvena bongasin jostakin verkkokaupasta (Päijät-Kumi?) koossa 185/65R14 niinkin modernin tuotteen kuin Hakkapeliitta R3, jonka varastosaldo sitten hupeni nollaan talven aikana. Samoin Nordman 8:ia oli Vianorilla vielä viime syksynä, ja Svenska Gummihusetilla näköjään yhä edelleen. Toisaalta nyt Vianor ei tarjoa tuossa koossa kuin jotain GT Radialeja tms. sontaa. Michelin ilmeisesti lakkautti 14-tuumaiset X-Ice Snow:t kokonaan. Contin Icecontact 3:t näyttää nekin tyhjää varastosaldoa mm. Motonetissä.

Onko tässä ostettava Hankook W429 ennen kuin sekin katoaa kauppojen hyllyiltä ja joutuu ostamaan Trianglet? Vai uskaltaako katsella ensikuun puolelle asti?
 
On muuten järkyttävän hintasia renkaat uusiin sähköautoihin. Kaippa se kantavuus määrää pitkälti koon. Renkaat- ja vanteet pyöreät 3000e ja ylitsekkin riippuen mistä ja millaiset ostaa. Kollega työpaikalta juuri osti uuden auton ja setti olisi maksanut autoliikkeessä lähemmäs 3500e. Isot vanteet ja renkaat maksaa hunajaa. Kalliita kierroksia tulossa kun uuden sarjan vaihtaa myös tulevaisuudessa.
Ei ne sähköautoihin ole yhtään sen kalliimpia ku muihinkaan, eikä sähköauto vaadi mitään spesiaalikokoja.
Esimerkiksi jos saman auton saa polttiksena ja sähköisenä niin siinä on erittäin todennäköisesti ihan samat renkaat riippumatta käyttövoimasta.
Se taas on asia erikseen jos valmistaja on speksannut malliin jonkun kummallisen koon mikä tyyliin sopii vain ja ainoastaan siihen malliin niin sitten hinta voi olla hyvinkin suolainen.
 
Onko kukaan töissä rengasalalla? Onko saatavuuteen tulossa parannusta täksi talveksi ja näkyykö se mahdollisesti reliikkikokojen (14") parempana saatavuutena?

Juu, mopoautoa rengastan. Ei vaan, viime talvena bongasin jostakin verkkokaupasta (Päijät-Kumi?) koossa 185/65R14 niinkin modernin tuotteen kuin Hakkapeliitta R3, jonka varastosaldo sitten hupeni nollaan talven aikana. Samoin Nordman 8:ia oli Vianorilla vielä viime syksynä, ja Svenska Gummihusetilla näköjään yhä edelleen. Toisaalta nyt Vianor ei tarjoa tuossa koossa kuin jotain GT Radialeja tms. sontaa. Michelin ilmeisesti lakkautti 14-tuumaiset X-Ice Snow:t kokonaan. Contin Icecontact 3:t näyttää nekin tyhjää varastosaldoa mm. Motonetissä.

Onko tässä ostettava Hankook W429 ennen kuin sekin katoaa kauppojen hyllyiltä ja joutuu ostamaan Trianglet? Vai uskaltaako katsella ensikuun puolelle asti?

Rengasalalla en ole, mutta vastataan seuraavasti: yleisesti talvirenkaissa saatavuus paranee sitä mukaa kun valmistajien uutta tuotantokapaseettia tulee käyttöön Venäjän ulkopuolella. Monella premium valmistajalla nimenomaan talvirenkaiden tuotantoa oli paljon Venäjällä. Tämä ei kuitenkaan todennäköisesti näy monella merkillä (ainakaan kaikissa) "reliikeissä", vaan niitä jätetään tässä muutoksen yhteydessä pois. Sama havaittavissa uusien malli julkistusten tuomissa muutoksissa, esimerkkinä Goodyear joka on viimeisimpien uusien mallien myötä karsinut pienempiä rengaskokoja ja mukaan on tullut enemmän kooltaan ja kantavuudeltaan isoja.

Jos nasta on vaihtoehto niin en edes miettisi vaan tuota tääläkin kehuttua Hankookia ostamaan. Saatavuutta on ja on ollut testeissäkin hyvä rengas, edullinenkin. Kitkojen suhteen kyselyä vaikka sähköpostilla muutamaan mielellään ns. yksityiseen rengasliikkeeseen että mitä on saatavilla hyllystä/tilaamalla ja mihin hintaan, kyllä sielä tässä vaiheessa jo tiedetään mitä sielä tukkureilla on tälle kaudelle, poislukien joku vielä julkistamaton malli (josta tuskin reliikkikokoja tulee). Esim Vianor on Nokian renkaiden firma ja myy ensisijaisesti niitä + halpamerkkejä, samoin Euromaster myy Micheliniä.
 
Onko kukaan töissä rengasalalla? Onko saatavuuteen tulossa parannusta täksi talveksi ja näkyykö se mahdollisesti reliikkikokojen (14") parempana saatavuutena?

Juu, mopoautoa rengastan. Ei vaan, viime talvena bongasin jostakin verkkokaupasta (Päijät-Kumi?) koossa 185/65R14 niinkin modernin tuotteen kuin Hakkapeliitta R3, jonka varastosaldo sitten hupeni nollaan talven aikana. Samoin Nordman 8:ia oli Vianorilla vielä viime syksynä, ja Svenska Gummihusetilla näköjään yhä edelleen. Toisaalta nyt Vianor ei tarjoa tuossa koossa kuin jotain GT Radialeja tms. sontaa. Michelin ilmeisesti lakkautti 14-tuumaiset X-Ice Snow:t kokonaan. Contin Icecontact 3:t näyttää nekin tyhjää varastosaldoa mm. Motonetissä.

Onko tässä ostettava Hankook W429 ennen kuin sekin katoaa kauppojen hyllyiltä ja joutuu ostamaan Trianglet? Vai uskaltaako katsella ensikuun puolelle asti?
175/65R14 löytyy ihan uutuudetkin.

En näkisi juurikaan haittaa tuosta vaihdoksesta, vähän kapeampi talvikumit on melkein parempi ja parin prosentin mittarivirhe ei ole iso ongelma varsinkin kun se on helppo huomioida.
 
Löytyykö foorumilaisilta kokemusta Goodyear ultragrip ice suv gen 1. Pitäisi kitkarenkaat tilata ja olin jo tilaamassa Continental vikingcontact 7, mutta Goodyearit pisti silmään hinnan puolesta.
 
Rengasalalla en ole, mutta vastataan seuraavasti: yleisesti talvirenkaissa saatavuus paranee sitä mukaa kun valmistajien uutta tuotantokapaseettia tulee käyttöön Venäjän ulkopuolella. Monella premium valmistajalla nimenomaan talvirenkaiden tuotantoa oli paljon Venäjällä. Tämä ei kuitenkaan todennäköisesti näy monella merkillä (ainakaan kaikissa) "reliikeissä", vaan niitä jätetään tässä muutoksen yhteydessä pois. Sama havaittavissa uusien malli julkistusten tuomissa muutoksissa, esimerkkinä Goodyear joka on viimeisimpien uusien mallien myötä karsinut pienempiä rengaskokoja ja mukaan on tullut enemmän kooltaan ja kantavuudeltaan isoja.

Tuotantokapasiteetin osalta olen ajatellut samoin. Toisaalta, Venäjä oli iso nastarengasmarkkina ja noiden pienten rengaskokojen osalta kysyntä oli varmaan pääasiassa siellä. Kenties myös pienten kokojen valmistus oli keskitetty Venäjälle, jolloin esim. muotit jäivät sinne eikä niihin viitsitä enää investoida siirrettäessä tuotanto länteen, jotta voitaisiin myydä 50 rengassarjaa vuodessa Pohjoismaihin.

Jos nasta on vaihtoehto niin en edes miettisi vaan tuota tääläkin kehuttua Hankookia ostamaan. Saatavuutta on ja on ollut testeissäkin hyvä rengas, edullinenkin. Kitkojen suhteen kyselyä vaikka sähköpostilla muutamaan mielellään ns. yksityiseen rengasliikkeeseen että mitä on saatavilla hyllystä/tilaamalla ja mihin hintaan, kyllä sielä tässä vaiheessa jo tiedetään mitä sielä tukkureilla on tälle kaudelle, poislukien joku vielä julkistamaton malli (josta tuskin reliikkikokoja tulee). Esim Vianor on Nokian renkaiden firma ja myy ensisijaisesti niitä + halpamerkkejä, samoin Euromaster myy Micheliniä.

Kyllä se varmaan nasta on oma valinta. Olen kyllä kitka-curious, mutta ehkä vanhaan kippoon ilman ESC-järjestelmää valitsen kuitenkin nastat, kun täällä on kirjoiteltu ikäviä kevyen auton käytöksestä hyvilläkin kitkoilla. Jos jotain modernimpaa ajaisin, niin sitten varmaan ostaisin elämäni ensimmäiset kitkarenkaat.

175/65R14 löytyy ihan uutuudetkin.

En näkisi juurikaan haittaa tuosta vaihdoksesta, vähän kapeampi talvikumit on melkein parempi ja parin prosentin mittarivirhe ei ole iso ongelma varsinkin kun se on helppo huomioida.

Olen tuotakin kokoa katsellut, kun Hakkapeliitta R5 kiinnostaa. Mutta nimellismitoista laskien renkaan halkaisija pienenee muistaakseni 12 mm ja maavara sitä myöten 6 mm, mikä taas ei ole ihanteellista. Ja onhan ne hyvät kitkat kalliimmat kuin Hankookin nastarenkaat, millä on jotakin merkitystä vanhaa autoa rengastettaessa. Jos kulutuksessa säästäisi pari-kolme desilitraa satasella, niin kitkat alkavat olla kokonaisedullisemmat vasta kolmantena-neljäntenä talvena omilla, vajaan 10 tkm ajoilla per talvikausi.
 
Löytyykö foorumilaisilta kokemusta Goodyear ultragrip ice suv gen 1. Pitäisi kitkarenkaat tilata ja olin jo tilaamassa Continental vikingcontact 7, mutta Goodyearit pisti silmään hinnan puolesta.
Q3 meni vuosi sitten alle ja omistajan mukaan parhaat talvirenkaat millä on ajanut
 
Onko kitkarenkailijat jo vaihtaneet kitkat alle? OmaGo-yhteiskäyttöautossa näkyi nyt jo 21.9. olevan R5:t alla, kumi ihan taipuisan tuntuista... liekö on enää, jahka talvi tulee. Vähän eri meno näköjään kuin muutama talvi sitten toisessa yhteiskäyttöautossa, jossa oli täydessä talvikelissä AllSeasonContactit.
 
Onko muuten Moottorin talvirengastesti luettu niillä joilla lehti tulee? Hyviä kitkoja ja halpoja nastoja testaavat vastakkain. Onkohan tämä käänteisellä agendalla tehty rengastesti, eli nyt pyritään vaihteeksi osoittamaan kitkarengas ylivoimaiseksi vaihtoehdoksi suhteessa nastaan? :cool: Alla testirengasluettelo.

Testirenkaat, koko 205/55 R16
Kitkarenkaat

  • Goodyear Ultra Grip Ice 3
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Tyres Hakkapeliitta R5
  • Pirelli Winter Ice Zero FR
Nastarenkaat

  • Antares Grip 60 Ice
  • Sunfull SF-W11
  • Tigar Ice
  • Winrun Winter-Max S1 WR60
 
Onko kitkarenkailijat jo vaihtaneet kitkat alle? OmaGo-yhteiskäyttöautossa näkyi nyt jo 21.9. olevan R5:t alla, kumi ihan taipuisan tuntuista... liekö on enää, jahka talvi tulee. Vähän eri meno näköjään kuin muutama talvi sitten toisessa yhteiskäyttöautossa, jossa oli täydessä talvikelissä AllSeasonContactit.
Ite oon vaihtanu vasta kun ennusteet lupaavat talvikelejä, eli ihan samaan aikaan kuin vaihtaisin nastat. Syy on siinä, että kesärenkailla on parempi ajella ja ovat toki myös turvallisemmat "kesäkeleillä" ja kalliimmat, joten ei niitä turhaan viitsi käyttää. Itse vaihdan, niin voin valita ajankohdan. Hki siis oma sijaintini, Lapissahan on jo talvikelejä.
 
Ite oon vaihtanu vasta kun ennusteet lupaavat talvikelejä, eli ihan samaan aikaan kuin vaihtaisin nastat. Syy on siinä, että kesärenkailla on parempi ajella ja ovat toki myös turvallisemmat "kesäkeleillä" ja kalliimmat, joten ei niitä turhaan viitsi käyttää. Itse vaihdan, niin voin valita ajankohdan. Hki siis oma sijaintini, Lapissahan on jo talvikelejä.

Joo, Helsingissä tuokin yhteiskäyttöauto. Että sen puoleen hieman eksoottista, kun lämmöt 17 astetta plussalla vielä näin iltayhdeksän jälkeenkin. Toki mieluummin noilla ajelee kuin toteaa lumipyryn yllättäessä, että tässä on muuten vielä kesärenkaat alla.
 
Joo, Helsingissä tuokin yhteiskäyttöauto. Että sen puoleen hieman eksoottista, kun lämmöt 17 astetta plussalla vielä näin iltayhdeksän jälkeenkin. Toki mieluummin noilla ajelee kuin toteaa lumipyryn yllättäessä, että tässä on muuten vielä kesärenkaat alla.

Helsingissä keskimääräinen ensilumi on 18.11, että en välttämättä 2kk etukäteen laittaisi kitkoja alle, mutta kai ne laskee että yhteiskäyttö autolle tulee niin vähän kilometrejä että ihan sama...
 
Helsingissä keskimääräinen ensilumi on 18.11, että en välttämättä 2kk etukäteen laittaisi kitkoja alle, mutta kai ne laskee että yhteiskäyttö autolle tulee niin vähän kilometrejä että ihan sama...
Onkohan tässä tapauksessa joku ajatellut "säästävänsä"? Kesärenkaat päässeet loppumaan, ja laittanutkin jo kitkat alle?
 
Onkohan tässä tapauksessa joku ajatellut "säästävänsä"? Kesärenkaat päässeet loppumaan, ja laittanutkin jo kitkat alle?

Nii, eihän tuo nyt ihan optimi ole laittaa näille lämmöille kitkarengasta alle, mutta eipä tuo nyt rengasta varsinaisesti tuhoa...
 
Löytyykö foorumilaisilta kokemusta Goodyear ultragrip ice suv gen 1. Pitäisi kitkarenkaat tilata ja olin jo tilaamassa Continental vikingcontact 7, mutta Goodyearit pisti silmään hinnan puolesta.
ID.4:seen laitettiin tuollaiset alle vuoden vaihteessa, jotta sai 2022 puolella ajoon. CVC7:t olisin laittanut muutoin alle. Tiellä pysytty, ei erityistä moitittavaa. Aika mahdoton vertailla Contin CVC7:aan, jotka oli edellisessä autossa koska autot niin erilaisia. Jarrupito pienellä kitkalla tuntuu heikommalta, mutta patterivehkeessä toki enemmän massaa. Vetopito vastaavasti tuntui olevan hyvä, vaikka CVC7 oli nelikon alla. Contit oli 245/35-20 koossa, joten tuo ID:n 235/55-19 on aivan erilainen tuntumaltaan.
 
Nii, eihän tuo nyt ihan optimi ole laittaa näille lämmöille kitkarengasta alle, mutta eipä tuo nyt rengasta varsinaisesti tuhoa...
Kyllä nämä lämmöt ihan tuhoaa sitä kitkaa, etenkin kovemmissa vauhdeissa. Kumiseos on paljon kesärengasta pehmeämpää, jotta rengas toimisi kylmässä hyvin - > liian pehmeetä kesälämpöihin. Joku rengasmyyjä joskus sanoi, että yli +5 asteen lämpötila alkaa kuluttamaan kitkarengasta. Toki ei silloin vielä merkittävästi, mutta 20 asteen lämpl jo varmasti syö.
 
Turun Bestdrivessä olisi ollut tarjolla varastonpoistoa halvalla.
Contin VikingContact 7 SSR (runflat) 225/55/R17 olisi lähtenyt 315eur setti. Nuo ovat vain ylivuotista varastoa, eli olisiko ollut tyyliin 4 v vanhoja, mutta käyttämättömiä.
Olisi kelvannut minulle Kumhojen sijaan mutta minkäs teet.

Siellä oli muutamia muitakin rengaskokoja vastaavassa tarjouksessa, mutta lähettävät renkaat pian pk-seudun Bestdriveen. Näin vinkkinä jos joku muu etsii edullista merkkirengasta talveksi.

Nuo hinnat eivät olleet netissä, ainakaan tietääkseni, vaan heidän ilmoitustaululla A4:na.
 
Onko kitkarenkailijat jo vaihtaneet kitkat alle? OmaGo-yhteiskäyttöautossa näkyi nyt jo 21.9. olevan R5:t alla, kumi ihan taipuisan tuntuista... liekö on enää, jahka talvi tulee. Vähän eri meno näköjään kuin muutama talvi sitten toisessa yhteiskäyttöautossa, jossa oli täydessä talvikelissä AllSeasonContactit.
Ajan kesät ja talvet kitkoilla eikä ne kumit miksikään mene. 10k/v . 3 talvea ja kesää voi hyvin ajaa.
 
Sain rengasliikkeestä sähköautolle kitkarenkaista tarjouksen.
  • Nokian Hakkapeliitta R5 EV
  • Hakka R5 SUV
  • Michelin X-Ice Snow
  • Bridgestone Blizzak LM005
Onko jotain kokemuksia? Aikamoista hakuammuntaa noista valita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom