Talvirenkaat - yleisketju

Tarkkana saa olla kaasun kanssa, jos tiellä on yhtään jäätä, ellei sitten halua sutia nelosvaihteelle asti ja tämä 1,25 vaparikoneella. Näillä ei todellakaan kiihdytetä risteyksistä ja jyrkemmät mutkat pitää ajaa tarkasti, että keula ei luista alta. Olkoon miten testivoittajat tahansa, mutta eivät todellakaan ole testanneet niitä tonnin painoisella autolla 175 levyisenä. Lumella menee sitten ihan nätisti.
Tuo nyt on kuljettajan kyvyttömyyttä tietää auton ja rengastuksen rajat. 175x??x14" ja alle 1000kg auto meni enemmän kuin nätisti koko viime talven. Jos perä lähti irti 115hp voimin, sai syyttää vain itseään. Itsellä tuossa harrasteessa Nokian tuoreimmat kitkat. Juu, saa tuon sutimaan vaikka isoin vaihde silmässä, mutta jos tuo on ongelma, se osoittaa kyllä kummasti katsomaan peiliin.
 
linglong Greenmax winter grip, onko noista mihinkään? Halpa hinta hieman epäilyttää :D Mitkä ois hinta-laatu suhteeltaan hyvät nastarenkaat?

Päämaahantuoja ja TM eivät taida vieläkään leikkiä samalla hiekkalaatikolla, joten testituloksia taitaa olla hintsusti. Takavuosina venäläisissä autolehdissä oli muitakin mukana kuin eniten mainostavat, netistä vois löytyä...dadaa:

"In 2020 experts of the Finnish organization Test World have tested Ling-Long GreenMax Winter Grip 2 at size 205/55 R16 and compared to 7 similar budget, mid-range and premium studded winter tires."


Aika tasoissa Continental Ice Contact 3:sen kanssa talvioloissa. Ihan linjanssa omien Linglong-kitkojen kokemusten kanssa, talviolosuhteissa merkkirenkaiden tasolla, miinuksena melu ja vierintävastus huonot mutta neljän Contin hinnalla saa pari-kolme kierrosta Linglongeja.

Pari disclaimeria: 205/55 16 saattaa olla eri määrällä nastoja kuin harvinaisemmat koot (Hankookilla oli sama?). Katselin Kärkkäisellä noiden nastoitusta, ainakaan niiden myymät oli käsinastoitettu, eli nastaulkonemat vaihteli. Korjaantuuko rauhallisella sisäänajolla, ehkä.
 
Halvat renkaat on hyviä uutena. Milli tai 2 pois ja pito romahtaa. Harmi ettei rengastestejä tehdä 5 tonnia ajetuille.
 
Tarvitsisi kitkat koossa 255/45R19, onko tullut mitään lyömättömiä tarjouksia vastaan? Tuntuu hintataso olevan 250e - 280e/kpl vähän merkistä riippuen.
 
Tarvitsisi kitkat koossa 255/45R19, onko tullut mitään lyömättömiä tarjouksia vastaan? Tuntuu hintataso olevan 250e - 280e/kpl vähän merkistä riippuen.
Missä päin suomea
euroreifen helsingissä GY ice2+ on 1125e töineen. Kunnon kitka Conti noin satasen lisää
 
Viimeksi muokattu:
Tuo nyt on kuljettajan kyvyttömyyttä tietää auton ja rengastuksen rajat. 175x??x14" ja alle 1000kg auto meni enemmän kuin nätisti koko viime talven. Jos perä lähti irti 115hp voimin, sai syyttää vain itseään. Itsellä tuossa harrasteessa Nokian tuoreimmat kitkat. Juu, saa tuon sutimaan vaikka isoin vaihde silmässä, mutta jos tuo on ongelma, se osoittaa kyllä kummasti katsomaan peiliin.
Ne lamellit on jo sormella koittaessa ihan liukkaat joka renkaassa, kun taas Nokialaisissa vastustaa ihan kunnolla. Jotenkin tulee mieleen, että niitä on säilytetty missä sattuu ennen myyntiä, liukkaimmat renkaat ikinä, yli kymmenen vuotta vanhat nastatkin oli reilusti paremmat.
 

Hankook. Misukkaa sai Reffiltä ~240€/kpl

Aivan Reff on unohtunut, tuo 240e misukasta on hyvä hinta :thumbsup: . Itse katselin hintoja kaupoista: Riekko, Rengas365 ja Rehvid.

Missä päin suomea
euroreifen helsingissä GY ice2+ on 1125e töineen. Kunnon kitka Conti noin satasen lisää

Ei olla PK-seudulla, mutta noiden Viron hintojen kanssa ja paikalliselta pajalta töineen saa Misukan, Contin jne tuohon reiluun 1100e. Täällä rengastyöt liikkuu 70-80e haarukassa
 
Nettiauto ketjusta, en löytänyt yleistä rengasketjua, joten valitsin ajankohtaisemman kausikeskustelusta

Kiitos, tämä kumoaa sitten sen ns alumiini vanteen ehkä eniten mainitun edun. se "keveys" mainitaan liki järjestäin ko vannetyypin eduissa. Sitä harvoin kyseenalaistettu.
,,,
Katsoin omaan autoon alkuperäiset vanteet 16" ja saman levyiset niin pelti oli 9,3kg ja kevytmetalli 8,74kg.
Eli sinulla parivertailu missä kevytmetalli vanteet yli puolikiloa kevyemmät kuin peltivanteet.

Tästä innostuneena lähdin parin nettikaupan sivuja selaa, panot tosi niukasti mainittu.

Yleistys kai edelleen että pelti kevyempi kuluttaja vanteissa
 
Onko muuten Moottorin talvirengastesti luettu niillä joilla lehti tulee? Hyviä kitkoja ja halpoja nastoja testaavat vastakkain. Onkohan tämä käänteisellä agendalla tehty rengastesti, eli nyt pyritään vaihteeksi osoittamaan kitkarengas ylivoimaiseksi vaihtoehdoksi suhteessa nastaan? :cool: Alla testirengasluettelo.
Ilmeisesti GY UG Ice 3 voitti kitkavertailun. Uusin malli isojen merkkien osalta, joten tähän varmaan itse päädyn. Tai sitten Michelinin kitkat. Nastoja en itse edes katsele, joten vertailu nastoja vastaan on itselleni epäolennaista.

 
Vaikka tässä

Tiedustelin perusteita väitteelle "Halvat renkaat on hyviä uutena. Milli tai 2 pois ja pito romahtaa." Tuossa linkkaamassasi Michelinin markkinointiaineistossa verrataan Micheliniä suoriin kilpailijoihin renkaan kestoiän osalta. Lienee ihan kiistatonta että merkkirenkaiden käyttöikä on pidempi, mutta tuolla lainatulla väitteellä jonka yhdeydessä annetaan ymmärtää että Linglongin kestoikä olisi 5tkm, voi mielestäni pyyhkiä takapuolta kunnes esitetään edes joku teoreettinen ajatus miten tämä voisi olla mahdollista.

Samat Nokian Renkaiden entiset kaverit ne Linglongin nastarenkaat on suunnitelleet kuin männävuosien Nokian testivoittajat, ja samoja suomalaisia Tikka-nastoja niissä käytetään (okei, jos olisi toi Continentalin käyttämä Tikka kuminasta käytössä, niin sitten voisi pitää paikkansa, mutta eiköhän Contilla ollut yksinoikeus..). Erittäin pehmeä kumiseos jäisi jäljelle, mutta ainakin kitkojen osalta pystyn ampumaan alas, 20-30 tkm etelän asfalteilla ajetuissa on yli 6mm pintaa jäljellä.

Varmasti merkkirenkailla ajaa pidempään, onko kokonaistaloudellisempaa, ehkä, ehkä ei, mutta siitä ei ollut puhe, vaan ihan talvipidosta. Mutta pikainen tsekki omista kitkoista Kärkkäiseltä Contiin verrattuna 312€ vs. 912€ kierros. Jos Conti kestäisi vaikka tuplaten säilyttäen talvipitonsa hyvänä (40/80tkm), niin ei Linglongilla kulutus saisi olla enintää pari desiä satkulle enemmän, niin oltaisiin samoissa kuluissa. Toisaalta Contin uusinta kitkaa on ollut todella paljon myynnissä käytettynä, mistä lie kertoo.
 
Vianorilla on kamppiksessa Goodyearin UltraGrip Ice 2 XL:ää ihan hyvään hintaan. Ostin toiseen kulkineeseen moiset viime talveksi ja nyt sitten toiseen kovettuneiden kitkojen tilalle.
205/55R16
579 €

Ei nyt mikään huikaiseva tarjous, mutta tarjous kuitenkin. #klikinsäästö

riekko.eu:sta samat renkaat toimitettuna 525 €, jonka päälle tulee tietysti vielä asennus.
 
205/55R16
579 €

Ei nyt mikään huikaiseva tarjous, mutta tarjous kuitenkin. #klikinsäästö

riekko.eu:sta samat renkaat toimitettuna 525 €, jonka päälle tulee tietysti vielä asennus.
Omaan Golfiin 195/65R15 vanteille laitettuna tuolla Vianorin tarjouksella 399,- ja riekko.eu:sta suunnilleen tuon verran pelkät renkaat. Ilmeisesti hyvin paljon kokoriippuvainen juttu, vaikka nämä on molemmat aika tavanomaisia kokoja(?)
 
1696229761905.png


onkohan parempaa hintalaatu rengasta kitkoissa kun tuo tuolta ?


1696229815653.png


vai noi?
 
Kaikkien isojen tuotteilla pärjää, Misukat on aina kärkinelikossa joka testeissä.
 
Tuohon kun vielä lisää Goodyear ultragrip ice 3
Continental ei ole tainnut pariin vuoteen uudistaa kitkarengastansa?
 
Kyl Conti tais just uudistaa, mutta meni huonommaksi mikäli olen vertailuja oikein lukenut.
 
Kyl Conti tais just uudistaa, mutta meni huonommaksi mikäli olen vertailuja oikein lukenut.
En kyllä itse ole löytänyt mitään merkkiä Contin uudesta kitkarenkaasta vaan samaa seiskaa on tarjolla joka paikassa, myös valmistajan kansainvälisillä sivuilla.

Uutta mallia olen itse odotellut kun viimeistään ensi syksynä täytyy uusia renkaat. Contin CVC6 oli tullessaan mullistava kitkarengas ja seiska tullessaan myös loistava, niin kiinnostaisi kyllä nähdä millaista suorituskykyä seuraava malli tarjoaa.

CVC7 tuli 2020 joten olisi jo uuden mallin aika. Muistaakseni kutosen ja seiskan välissä oli kolme vuotta.
 
tekeeköhän noilla mitää? on niin halvat et kierroksen saisi 200e

Triange sais ehkä sen "halvinta mistä kannattaa maksaa" tittelin. Talvipito ok, oisko asfaltilla sitten tullut turpiin, Ruosissa ja Venäjällä on julkaistu testejä. Saatko tuohon hintaan asennettuna tai saatko asennettua itse? Vaikuttaa älyttömästi kokonaisuuden hintaan.

Siis CVC7:ää?

Nopealla haulla Torin Renkaat ja Vanteet -osiosta:

"R3" - 292 hakutulosta
"Vikingcontact 7" - 124 hakutulosta

Seiskaa joo, painotus sillä "on ollut" eli mitä on itselle tullut aikaisempina vuosina vastaan. Torin haussa suurin osa näyttäs olevan yritysten ilmoja eli etupäässä uusia renkaita ja jotain käytettyjen Teslojen ilmoja, eli ihan samalla tasolla taidetaan olla tarkastelun tieteellisyydessä.
 
torissa tosi vähän kitkoi myynnissä ja 205 55 ja jos on niin 6-10vuotee vanhoja
 
Kumho on ihan kohtuullinen merkki ollut kesärengastesteissä, mutta ei ne kyllä koskaan ole ainakaan TM:n talvirengastesteissä loistaneet vaan on olleet siellä häntäpäässä.

Not great, not terrible.
 
2006 Audi A6 Avantiin pitäis nastat hankkia (koko 225-50/R17) ja nyt harkinnassa Continental Ice Contact 3 hintaan 173,19 €/kpl.

Onko järkevämpiä ehdotuksia? Pitäis olla laadukas/turvallinen kumi, mutta hyvästä hintalaatu-suhteesta ei ole haittaa. Siksi esim. Hakkapeliitat taitaa jäädä hyllyyn. Allelaitto paikallisessa liikeessä 80 €.
 


 
Ole hyvä.

Noita kitkarengasvertailuja kun katsoo, niin nuo marginaalit ovat verrattain pieniä, vaikka vertaa huonointa parhaimpaan.
Tässä vertailussa kuitenkin nastat ja kitkat niin tulokset jäällä toki tyystin erilaiset.

Iso painoarvo annettu rengasmelulle tässä. Hinta myöskin hankala kun tulee kampanjoita ym hintamuutoksia.

1696318859399.png
1696318898785.png


Saa nähdä miten nuo WinterCraftit itsellä toimii, mutta varmasti paremmat kuin 8 vuotta vanhat kuluneet Hakkapeliitta R2:t joilla niilläkin pärjäsi kohtalaisen hyvin.
 
Sain rengasliikkeestä sähköautolle kitkarenkaista tarjouksen.
  • Nokian Hakkapeliitta R5 EV
  • Hakka R5 SUV
  • Michelin X-Ice Snow
  • Bridgestone Blizzak LM005
Onko jotain kokemuksia? Aikamoista hakuammuntaa noista valita.

Meillä toisessä sähkiksessä X-Icet ja toisessa R3, laitan talveksi uudet R5 tilalle koska hyvä kokemus R3:sta ja olivat halvemmat kuin Vikingcontactit tai X-Icet. Edellisessä autossa oli Contit, nekin hyvät.

Akselilla X-Ice/R5/Vikingcontact7 otat ne mitkä näyttää parhaalle ja saat parhaaseen hintaan. Kaikki nuo ovat todella hyviä renkaita.
 
Goodyear oli teettänyt Suomessa kitkarengastestin, jossa Goodyearin uutuus olikin sitten melkein joka osa-alueella paras. Mutta mulle ei nuo indeksit kyllä paljon sano, jos GY saa jossain asiassa 104 ja toiseksi tullut 100 pistettä niin miten iso se ero sitten on? Valitettavasti pientä epäluottamuksen tunnetta tulee siitä että GY:n renkaan toimitti testiin valmistaja ja muut renkaat oli testiporukka hakenut kaupasta. Toki tällä kertaa pakko oli niin toimia koska GY ei ollut vielä vähittäismyynnissä. Mutta nyt ei sitten ole GY:n rengas puolueettomasti satunnaisotannalla hankittu, tosin kyllähän se Moottori-lehden vertailussa (jota en ole lukenut kuin ilmaisen tiivistelmän verran) sitten pärjäsi parhaimmin, eli voi oikeasti olla nyt markkinoiden paras kitkarengas.

Tuon perusteella entinen huippurengas Continental olisi sitten jäänyt uudempia jälkeen mm. tärkeissä jäisten olojen ominaisuuksissa.
 
Goodyear oli teettänyt Suomessa kitkarengastestin, jossa Goodyearin uutuus olikin sitten melkein joka osa-alueella paras. Mutta mulle ei nuo indeksit kyllä paljon sano, jos GY saa jossain asiassa 104 ja toiseksi tullut 100 pistettä niin miten iso se ero sitten on? Valitettavasti pientä epäluottamuksen tunnetta tulee siitä että GY:n renkaan toimitti testiin valmistaja ja muut renkaat oli testiporukka hakenut kaupasta. Toki tällä kertaa pakko oli niin toimia koska GY ei ollut vielä vähittäismyynnissä. Mutta nyt ei sitten ole GY:n rengas puolueettomasti satunnaisotannalla hankittu, tosin kyllähän se Moottori-lehden vertailussa (jota en ole lukenut kuin ilmaisen tiivistelmän verran) sitten pärjäsi parhaimmin, eli voi oikeasti olla nyt markkinoiden paras kitkarengas.

Tuon perusteella entinen huippurengas Continental olisi sitten jäänyt uudempia jälkeen mm. tärkeissä jäisten olojen ominaisuuksissa.

1696326445459.png


Huomenna varmaan ollaan tuon suhteen viisaampia, kun TM:n testi ilmestyy. Todennäköisesti Goodyear on erittäin hyvä rengas mutta olen skeptinen sen suhteen, että se olisi merkittävästi parempi kuin muut, elleivät sitten ole yllättäen tehneet jotain teknistä läpimurtoa.
 
Noita kitkarengasvertailuja kun katsoo, niin nuo marginaalit ovat verrattain pieniä, vaikka vertaa huonointa parhaimpaan.
Tässä vertailussa kuitenkin nastat ja kitkat niin tulokset jäällä toki tyystin erilaiset.

Iso painoarvo annettu rengasmelulle tässä. Hinta myöskin hankala kun tulee kampanjoita ym hintamuutoksia.

1696318859399.png
1696318898785.png


Saa nähdä miten nuo WinterCraftit itsellä toimii, mutta varmasti paremmat kuin 8 vuotta vanhat kuluneet Hakkapeliitta R2:t joilla niilläkin pärjäsi kohtalaisen hyvin.

noi erothan ihan sika pieniä ja hintaakin puolet vähemmän
 
Pitäis uudet nastat hankkia 225/45/R17 koossa, onko mitään ehdotuksia mitä kannattaisi laittaa alle jos jätetään nuo aivan huippuluokan renkaat hyllyyn kun ei tuo autokaan tonnia enempää arvoltaan ole :D niin tuntuisi hölmöltä laittaa saman verran renkaisiin. Nuo 15v vanhat (paistettu 11/08:coffee:) misukat ei kyllä alle enää mene vaikka niillä vielä viime talvi hyvin päästiin eikä ollut edes liukasta.. Tosin huomasin vasta keväällä pois vaihtaessa että helvetti eihän näillä ois pitäny enää moneen vuoteen ajaa.
Eli siis käytännössä varmaan lähes mikä tahansa rengas on parempi kuin nuo vanhat :D
 
Hankook ja jos budjetilla haluaa edetä niin LingLong ilmeisesti osaa jo tehdä kohtalaisia talvirenkaita mitä oon keskusteluja seurannut.
 
En kyllä ymmärrä sitä että halpaan autoon pitäisi jotenkin automaattisesti ostaa halvat renkaat. Ei se auton hinta fysiikan lakeja mihinkään muuta, paska rengas on paska rengas ja kaikille tienkäyttäjille yhtä vaarallinen halvankin auton alla. Mutta se on sitten eri asia että saako halvalla hinnalla tarpeeksi hyvät renkaat ja nastarengaspuolella varsinkin on jo ihan kunnollisiakin saatavana. Kaikki tietysti myös suhteellista, tämän päivän keskinkertaiset renkaat saattaa olla ja yleensä on parempia kuin 10 v sitten huippurenkaat.
 
En kyllä ymmärrä sitä että halpaan autoon pitäisi jotenkin automaattisesti ostaa halvat renkaat. Ei se auton hinta fysiikan lakeja mihinkään muuta, paska rengas on paska rengas ja kaikille tienkäyttäjille yhtä vaarallinen halvankin auton alla. Mutta se on sitten eri asia että saako halvalla hinnalla tarpeeksi hyvät renkaat ja nastarengaspuolella varsinkin on jo ihan kunnollisiakin saatavana. Kaikki tietysti myös suhteellista, tämän päivän keskinkertaiset renkaat saattaa olla ja yleensä on parempia kuin 10 v sitten huippurenkaat.
Jos nyt meikäläiseen viittaat, niin en näe mitään järkeä ostaa nyt niitä huippurenkaita kun todennäköisesti tämä talvi on viimeinen tuolle autolle jonka jälkeen lähtee romutukseen ensi syksynä. Mutta en tosiaan halua ostaa niitä halvimpiakaan renkaita, jotka saattaa olla huonommat pito-ominaisuuksiltaan kuin kesärenkaat... Mutta jotain sinne keskivaiheille, jossa olisi ok hinta-laatusuhde. Noita vähän halvempia rengasmerkkejä kuitenkin löytyy pilvin pimein jotka tekee yhteistyötä isojen valmistajien kanssa tai ovat jopa niiden huippumerkkien omistuksessa. Eikai niiden renkaiden suorituskyky voi olla aivan kuraa, vaikka ne muutaman kympin per rengas vähemmän maksavatkin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 552
Viestejä
4 613 625
Jäsenet
75 868
Uusin jäsen
RealRobert

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom