Talvirenkaat - yleisketju

Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.
 
Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.

Yllättävän moni kuitenkin näin tekee :D
Kahteen autoon Hankookin kitkat tilattu ja tällä viikolla ovat vanteilla. Ai että. Saa taas talvi tulla ihan rauhassa syyslomaviikolla vastaan. Ei ole edes ruuhkaa rengasliikkeissä nyt. i*cept iZ2 w616 pullia molemmat kierrokset.

Niin kokoluokat oli 215/60 17 ja 225/45 17. Noin 1.2k€ töineen, joskin itse asennan alle.
 
Viimeksi muokattu:
Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.

Juu, Michelin tuolta listalta. Hinta puolivälissä Kumhon ja Goodyearin välissä ja suorituskyky varmaan kuitenkin lähempänä Goodyearia.

Märkäpito ei tosiaan ole ongelma normaaleissa ajotilanteissa. Toisaalta rengaskeskusteluissa esiintyy säännöllisesti argumentti "mitä jos niko-petteri/hirvi/spandex tulee yllättäen eteesi, kun ajat kitkoilla kesän vesisateessa". Talvella tuo taas ei jostakin syystä pärisytä kenenkään huulia, vaikka pohjoismainen kitkarengas on käytännössä yhtä huono märällä kaikissa lämpötiloissa (80-5 km/h jarrutus 34 metriä 2 asteessa, 37 metriä 15 asteessa -Tyre Reviews). Jos se ei ole turvallinen rengas kesällä, niin onko se sitä talvellakaan? Jäällä erot talvirengastyyppien välillä tietysti korostuvat enemmän kuin märällä, mutta jos omissa ajo-olosuhteissa jäätä on 10 päivää vuodessa ja märkää 100 päivää vuodessa, niin eurokitka saattaa silloin olla parempi valinta.

Toki eurokitkojen käyttö edellyttää kykyä ajaa renkaan kykyjen rajoissa, ettei luistele niinä harvoina jäisinä päivinä rekan keulaan. Jos siihen ei kykene, niin turvallisuusnäkökulmasta kannattaisi silloin mennä suoraan nastarenkaaseen, jolla saadaan karkeasti sama (tai parempi) märkäpito kuin pohjoismaisella kitkarenkaalla ja bonuksena vielä paljon parempi jääpito.

...että tällainen provo tälla kertaa... :D
 
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen? :shifty:

Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.

:joy:
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.
 
Se kolmihuippu on paras tunnus, mutta katselee vaikka TM/Moottori/Huulilasi/Autobild tai rengasfirmojen mainontaa täällä suomessa, mitkä on 'meidän' renkaita.

Ja tietysti kysymällä täältä esimerkin kera. :joy:
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.

Se kolmihuippu on paras tunnus, mutta katselee vaikka TM/Moottori/Huulilasi/Autobild tai rengasfirmojen mainontaa täällä suomessa, mitkä on 'meidän' renkaita.

Ja tietysti kysymällä täältä esimerkin kera. :joy:

3PMSF-merkintä ei kerro yhtään mitään, kun se löytyy liki kaikista KE-kitkoista ja all-seasoneistakin (Crossclimate jne.). Esim. Saksassa se on ollut vaatimuksena uusille talvirenkaille jo vuosien ajan ja siirtymäsääntö vanhojen M+S merkittyjen kumien käytöstäkin päättyy vuonna 2024.


Jääpitotestille on oma symbolinsa, näkyy tuossa labelissa alaoikealla. Keskellä on 3PMSF. Tosin en hämmästyisi, jos jääpitomerkintää alkaisi kohta tulla kilpailuvalttina myös parhaisiin KE-kitkoihin.

1697196294832.png


Ja kai sekin lyödään renkaan sivuseinään...

1697196429315.png
 
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen? :shifty:

Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.

:joy:

Niin, tästä oli se ruotsalaislehden testi. Toisaalta Väylävirasto on julkaissut 10/2023 tutkimustiedon päivitystä tästäkin aiheesta ja ruotsalaiset tiesivät muutenkin jo vuonna 2015, että:

Testien mukaan käytettyjen nastarenkaiden suorituskyky jäällä oli 20–30 % heikompi kuin uusien nastarenkaiden. Sen sijaan käytettyjen pohjoismaisten ja KeskiEuroopan kitkarenkaiden suorituskyky jäällä oli vain 10–15 % heikompi kuin vastaavien uusien renkaiden. Tutkijat halusivat kuitenkin huomauttaa, että tästä huolimatta käytettyjen nastarenkaiden suorituskyky jäällä oli käytettyjä kitkarenkaita parempi.


Kutsu myös Jultsu ja varaa riittävästi popcornia...
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.
Pohjoismaisen kitkarenkaan nopeusluokka yleensä alhaisempi, kuten R, S & T
Tosin taitaa olla pari poikkeustakin.
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.

Tavallaan. Renkaan olkapää, eli kulutuspinnan ulkokulma on lumelle ja jäälle optimoidussa kulmikas, kun asfalttiominaisuuksia haettaessa se on pyöreä. Selventävä kuva netin syövereistä, tekstit on tarkoitettu muille markkinoille joten ne voi ingnoorata.
snow-vs-tires-1.jpg
 
Vaikea sitä merkintää on renkaasta alkaa edes etsiä ilman että asian on jo metrin päästä bongannut siitä kulutuspinnasta. Mutta jatkakaa toki.

Btw. Yleisellä tasolla Rengas365 ei välttis ole ihan luotettavin lähde, jorisee mm. kalenterisidonnaisesta talvirengaspakosta etusivullaan.
 
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen? :shifty:

Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.

:joy:

Eikö tämä ole toisinpäin? Kitkat perustuu pehmeän kumin pitoon jäällä, joten muutaman vuoden jälkeen se kovettunut seos ei pidä enää mitään. Nastat toki pyöristyy käytössä, mutta edelleen törröttää hyvin pystyssä vaikka olisi parikytvuotiaat Hakkapeliittat, ellei sitten niitä sudita hevonv***uun.

Ainakin omat kokemukset on, että nastoilla ajoi joskus uskomattomia suorituksia, kun taas kitkat tuntuu heikkenevän niin että muutaman talven jälkeen jäällä kuin luistimet. Lumella ja sulalla toki pitää, mutta jäätie on aina se haaste.
 
Itsellä taas on se kokemus, että kolmen talven jälkeen kitkojen jääpito oli edelleen hyvä, mutta pito lumella ja loskassa oli heikentynyt. Vielä kolmannen talven kevään puolella ajelin noilla vesijäisiä pikkuteitä samaan tapaan kuin ensimmäisenä talvena. Lumella alkoi taas mennä liikenneympyrät välillä pitkäksi ja keväällä takatalven koittaessa auto veteli loskaisella tiellä joka suuntaan. Silloin tuli se fiilis, että ensi talveksi uusittava talvirenkaat.

Kumiseos ei ollut ainakaan sormilla havaittavasti kovettunut. Oletan, että se tarrasi edelleen jäähän kohtuullisen hyvin. Sen sijaan vähentynyt kulutuspinta näkyi lumella ja loskakelillä kuvio ei saanut poistettua loskaa alta tarpeeksi nopeasti.

Contin IceContact 2:t eivät pitäneet kolmen talven jälkeen jäälläkään enää juuri yhtään. Nastat olivat kaikki tallessa, mutta jostain syystä uponneet varsin syvälle. Luin jostain, että tyyppivika noille renkaille. Oli hämmentävä fiilis, kun uudet kitkat pitivät jäälläkin paljon paremmin.

Nykyisen 160tkm ajetun auton mukana tuli alkuperäiset Hakkapeliitta 9:t. Niiden nastat tuntuivat yllättäen vielä jossain määrin teräviltä. Ei ainakaan oltu suditeltu, kun oli ollut vanhemman miehen työmatka-ajossa. Ehkä jäällä olisi pitänyt vielä jotenkin. Pintaa neljän talven jälkeen oli kuitenkin enää 5mm, niin saivat lähteä kierrätykseen ja uutta kitkaa tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä, miten pärjätään, kun on 4 kärryä ja vain pienimmässä kirpussa testikärkeä alla. Honda Jazz Nokian R5:t. RAV4 2011 alla Bridgestonen DM-V3 samoin kuin RAV4 plugarissa. Land cruiserissa Bridgestonen DM-V2. Uusi plugari tuli noilla DM-V3:lla, kun en halunnut niiden alikokoisia 225/60-18 talvirenkaita, vaan vaihdoin välirahalla (780€) originelleihin 235/55-19 vanteisiin ja renkaisiin. Mittarivirhekin pysyy totutussa +5km/h lukemassa, eikä +8:ssa. Ihan kohtuulliselta noilla BS:lla tuntuu ajella jo vanhasta tottumuksesta. Laitetaan sitten seuraavalla kierroksella maksua vastaan parempaa alle, jos rupeaa siltä tuntumaan. Nyt on päässyt vielä pikkusta vaille ilmatteeksi näillä, kun LC sarja maksoi 500 € alle asennettuna (275/60-18), vanhempi RAV4 550 € (225/60-17) ja plugariin vanteiden erotuksella (560€) ja rengaskoon vaihdolla (225/60-18=>235/55-19). Kauppias tosin veloitti vain 500 € koko hommasta.
 
Itsellä taas on se kokemus, että kolmen talven jälkeen kitkojen jääpito oli edelleen hyvä, mutta pito lumella ja loskassa oli heikentynyt. Vielä kolmannen talven kevään puolella ajelin noilla vesijäisiä pikkuteitä samaan tapaan kuin ensimmäisenä talvena. Lumella alkoi taas mennä liikenneympyrät välillä pitkäksi ja keväällä takatalven koittaessa auto veteli loskaisella tiellä joka suuntaan. Silloin tuli se fiilis, että ensi talveksi uusittava talvirenkaat.
...
Contin IceContact 2:t eivät pitäneet kolmen talven jälkeen jäälläkään enää juuri yhtään. Nastat olivat kaikki tallessa, mutta jostain syystä uponneet varsin syvälle. Luin jostain, että tyyppivika noille renkaille. Oli hämmentävä fiilis, kun uudet kitkat pitivät jäälläkin paljon paremmin.

Loska mainittu! Omasta mielestäni tuo on hankalin mahdollinen olosuhde mitä eteen voi tulla, siihen päälle kun rengas nousee niin voi odotellessa tehdä statuspäivityksen someen mutta ei juuri muuta. Sen kerran kun tällä vuostuhannella on tarvinut siviilissä vetoapua ojasta, Contin vitosilla jäisestä mutkasta samaa vauhtia seuraavaan mutkaan jonka oli metsän ympäröimä eikä sohjo ollutkaan vielä jäässä. Oli ns. käsiä ohjaamossa valotolpan lähestyessä repsikan ikkunasta, mutta lopulta suurimmat kolhut sai ylpeys kun takaveto-Sprinterillä piti auttaa ojan luiskasta takaisin tielle. Kotimaisten lehtien poistettua loskan testien sisällöstä, se on pikkuhiljaa poistunut myös keskusteluista kotimaassa. Kitkoille on käynyt päinvastoin, kun TM totesi kirjallisesti että niillä pärjää niin markkinaosuus on lähtenyt rajuun kasvuun. TM on virallinen totuus?

Pohjolakitkalle loska on se kaikkein hankalin olosuhde, kulutuspinta kun monesti on täynnä lamellia. Uusi Goodyear positiivisena yllätyksenä, Pirellin uuden epäsymmetrisen ollessa jostain hirveän ja kauhean väliltä. Tilanne sitten muuttuu kuvastusti hankalammaksi kulumisen myötä.

Vaimo ajelee nastoilla talvisimmat kuukaudet (3. renkaat), ja kolmannen talven jälkeen tekisi mieli laittaa ne Toriin, pintaa on kuin uusissa mutta mielikuvitus ei enää riitä että pyöristyneet nastat vastaisi insinöörin suunnittelemia miljoonakulmaisia joihin testimenestys pohjaa. Omat IC2:set pomppas leimalla kun nastoja puuttui liikaa..
 
Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?
 
Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?

Sitten kun ollaan lähempänä tuplaa tuosta niin kannattaisi pelkästään iän takia vaihtaa. Jos säilytetty sisätiloissa niin 4 vuotta ei ole vanha. Jos sitten taas ovat ulkona, varsinkin kesällä ja aurinko porottaa päin, niin silloin toki kumi alkaa hapertumaan paljon nopeammin.
 
Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?
Itse ajoin 6 talvea Bridgestone Noranza 001:llä yhteensä n.55-60tkm ennen kuin laitoin ne vaihtoon. Ekat 3-4 talvea mainiot, sen jälkeen piti kyllä ajaa hieman varovammin vaativassa kelissä. Säilytys toki sisätilassa viileässä.
 
Onko muuten käytettyjen renkaiden (ilman vanteita) markkinat millaiset? Laitoin tuossa kitkat tilaukseen ja nyt jää ylimääräiseksi nastat joissa pintaa ehkä 6-7mm ja nastoja ihan hyvin. Kannattaako ottaa liikkeestä mukaan ja yrittää myydä vaikka 50€ hintaan, vai jättääkö vaan sinne kun kierrätysmaksu kuuluu uusien hintaan. Mitään kunnon säilytystilaa noille ei ole (häkkivarastossa ei varmaan saisi säilyttää), eli aika nopeasti pitäisi päästä eroon. Kyllä noilla joku vielä talven tai pari ajaa, niin hölmöltä tuntuu heittää kierrätykseen.
 
Onko muuten käytettyjen renkaiden (ilman vanteita) markkinat millaiset? Laitoin tuossa kitkat tilaukseen ja nyt jää ylimääräiseksi nastat joissa pintaa ehkä 6-7mm ja nastoja ihan hyvin. Kannattaako ottaa liikkeestä mukaan ja yrittää myydä vaikka 50€ hintaan, vai jättääkö vaan sinne kun kierrätysmaksu kuuluu uusien hintaan. Mitään kunnon säilytystilaa noille ei ole (häkkivarastossa ei varmaan saisi säilyttää), eli aika nopeasti pitäisi päästä eroon. Kyllä noilla joku vielä talven tai pari ajaa, niin hölmöltä tuntuu heittää kierrätykseen.

Saa varmaan myytyä
 
Riippuu varmaan rengaskoosta ja rengasmerkistä/mallista. Hakkapeliitta 9:t 205/55R16 lienee kuumaa tavaraa, mutta Linglongit Smart Fortwon koossa voi olla hankalammat myytävät.
 
Käytetyt talvirenkaat menevät ihmeen hyvin kaupaksi. Itse myin Contin nastat, jotka olivat mielestäni aika lopussa ja olin ilmoituksessa rehellinen. 100 euron hintapyynnöllä oli jonossa useita ostajia. Kaveri myi taas vanhat Hakkapeliitta 5:t 80 eurolla.
 
Riippuu varmaan rengaskoosta ja rengasmerkistä/mallista. Hakkapeliitta 9:t 205/55R16 lienee kuumaa tavaraa, mutta Linglongit Smart Fortwon koossa voi olla hankalammat myytävät.

215/60/16" nämä oli ja ihan ok merkkiä, mitä en edes itse nyt muista tietenkään kun ovat mökillä säilytyksessä. Mutta mieluummin myyn nuo halvalla eteenpäin tarvitsevalle kuin laitan kierrätykseen, jos edes jonkinlaista kysyntää on.
 
Käytetyt talvirenkaat menevät ihmeen hyvin kaupaksi. Itse myin Contin nastat, jotka olivat mielestäni aika lopussa ja olin ilmoituksessa rehellinen. 100 euron hintapyynnöllä oli jonossa useita ostajia. Kaveri myi taas vanhat Hakkapeliitta 5:t 80 eurolla.

Vitoshakkapeliittojen myynti ei toivottavasti tapahtunut ihan viime vuosina? :D

Sitä alkaa pohtia, pitäisikö itsekin rahastaa renkaitaan. 185/65R14 Goodyear Ultra Grip Ice Arcticit olisi vapautumassa lähiviikkoina, pintaa 6+ mm ja varmaan 90%+ nastoista tallessa. DOT15-koodilla voi tosin olla liukkaat... ja kun joku kuitenkin ottaa rahaa vannetöistä, niin hiukan ihmettelen käytettyjen renkaiden ostajia. Ellei oikeasti ole jotkin yhden talven ajetut kumit kyseessä ja hinta kohdillaan (eli vähintään -50% liikkeen hinnoista).

RenkaatVex - anna rengasliikkeiden kilpailla renkaistasi!
 
Mitä sitä ihmettelemään vanhojen renkaiden myyntiä. Tottakai kannattaa vanhat renkaat myydä pois jos ne yhtään on asiallisen näköiset, vaikka vanhat olisivatkin. Vaikkapa 50e käytetyt renkaat + vaihto on vieläkin edulliset ostajalle pienessä koossa (tuo 1856514) johonkin vanhaan myytävään autoon, tai sitten vaihtoehto niille aivan lisuille vanhoille renkaille, kun tuliteriin ei rahat riitä. Tuollaiset GY nastarenkaat menee kuin kuumille kiville vielä siinä 50-80e sarja sijainnista riippuen.
 
Verrokkeina mukana olleiden renkaiden suoritus oli osin odotettu, osin yllätyksellinen. Jäällä lähes loppuun kulunut kitkarengas oli todella liukas, mutta se tarjosi silti parempaa pitoa kuin uudet, eteläisempiin talviin suunnitellut talvirenkaat.

Yllätys oli kuitenkin se, että kulunut laatunastarengas ei pärjännyt kitkarenkaille. Tulokset osoittavat, että käyttipä talvella millaisia renkaita tahansa, niiden kunnosta kannattaa pitää huolta. Silmämääräisesti hyvä kunto tai nastojen säilyminen ei välttämättä takaa nastarenkaan ominaisuuksia.

©TM
 
Mitä sitä ihmettelemään vanhojen renkaiden myyntiä. Tottakai kannattaa vanhat renkaat myydä pois jos ne yhtään on asiallisen näköiset, vaikka vanhat olisivatkin. Vaikkapa 50e käytetyt renkaat + vaihto on vieläkin edulliset ostajalle pienessä koossa (tuo 1856514) johonkin vanhaan myytävään autoon, tai sitten vaihtoehto niille aivan lisuille vanhoille renkaille, kun tuliteriin ei rahat riitä. Tuollaiset GY nastarenkaat menee kuin kuumille kiville vielä siinä 50-80e sarja sijainnista riippuen.

Kyse ei nyt varsinaisesti ollut kannattavuudesta, vaan siitä miten paljon noille on kysyntää. Kun ei ole kunnon varastotilaa noille, niin ei kiinnostaisi säilyttää noita paria kuukautta sen takia että saa 50€-100€. Mutta jos kysyntää on ja sopuhintaan saa nopeasti eteenpäin, niin eri tilanne.
 
TM:n talvirengastesti luettavissa alla olevan linkin kautta (tärmäsin linkkiin toisaalla ja tuntuisi toimivan).


Vanha:


Olisi mielenkiintoista tietää, mitä Hankookille on tapahtunut. Viime vuonna vierinvastukseltaan paras rengas oli Nokian kitka, kuten tänäkin vuonna. Viime vuonna Hankookin nastarengas lisäsi kulutusta 1,4 prosenttia, tänä vuonna se lisää kulutusta peräti 4,9 prosenttia.
 

Todellinen yllätys, että käytetty nastarengas ei pärjää uusille kitkarenkaille. :D

Käytetty nastarengas kuitenkin biittasi käytetyn kitkarenkaan, jääjarrutus 52,7 m nastalle ja 64,1 m kitkalle. Jääkäsittely 57,8 s nastalla ja 63,0 s kitkalla. Eli luistimena toimivat tylsyneet nastat on nyt todistettu legendaksi. ;)
 
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä Hankookille on tapahtunut. Viime vuonna vierinvastukseltaan paras rengas oli Nokian kitka, kuten tänäkin vuonna. Viime vuonna Hankookin nastarengas lisäsi kulutusta 1,4 prosenttia, tänä vuonna se lisää kulutusta peräti 4,9 prosenttia.

Ei sille välttämättä ole tapahtunut yhtään mitään, kilpailijat on vain menneet eteenpäin. Tiettävästi useammilla valmistajilla saattaa samaankin malliversioon tulla sen tuotannon aikana pieniä parannuksia/muutoksia, vaikka nimi pysyy täysin samana.
 
Itsellä on nyt alla 2015 paistetut kitkat, vieläköhän menisi tämä talvi...

Varmaan katselisin viimeistään black friday -tarjouksia, ellei auto sitten ole muutenkin menossa vaihtoon ihan kohta. Itse ajattelin vaihtaa huomenna samaa paistovuotta edustavat nastarenkaat alle, kun yöpakkasia on luvassa, ja mennä sitten kohta puoliin tilailemaan loppua lähestyvän kesärengassarjan vanteille uutta talvirengaskertaa. Ei nuo nykyiset niin hyvät ole, että koko talvea viitsisi ajaa, mutta toisaalta ei viitsi paljaalla asfaltilla ajaa uutta rengassarjaa pilalle.
 
St fiestan alle tuli 2316 paistetut Nokian R2 kitkat alle muutamaksi kuukaudeksi täällä etelänvetelälle. Säästellään kesäpyöriä ennemmin.
Kahtelin että nuita kumhoja saa erenkaat.fi koossa 195/55R16 ainoastaan 306€ - eli siis täysin ilmaista. Rengastyöt päälle nii silti ollaan alta 400. Ei mitään syytä olla päivittämättä.
 
Käytetty nastarengas kuitenkin biittasi käytetyn kitkarenkaan, jääjarrutus 52,7 m nastalle ja 64,1 m kitkalle. Jääkäsittely 57,8 s nastalla ja 63,0 s kitkalla. Eli luistimena toimivat tylsyneet nastat on nyt todistettu legendaksi. ;)
Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015

Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pärjää 4 vuotta vanhalle ;)
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on nyt alla 2015 paistetut kitkat, vieläköhän menisi tämä talvi...
Itsellä oli vielä viime talvena juuri noin vanhat Contin kitkat (ensiasennusrenkaat). Oli todella liukkaat, täksi talveksi suosiolla vaihtoon. Pintaa oli vaikka kuinka paljon jäljellä, oli vaan kovettuneet.
 
Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015

Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pästää 4 vuotta vanhalle ;)
Joo, ja muutenkin aika nollatutkimus.
Oliko tuo ero käytetyn kitkan ja nastan välillä kasvanut, pysynyt samana vai pienentynyt?
Näin tarkemmin testiin perehtymättä vain ihmettelen.
 
Siinä suhteessa aika hyväkin tulos, puhutaan kuitenkin jääradasta. Onko yllätys että nasta pitää jäällä paremmin? Ei mielestäni pitäisi olla. Yllättävämpää on erojen pienuus, ei puhuta mistään 50% erosta.
 
Jääratajarrutus on kuitenkin vain 50km/h nopeudessa (noilla muilla pinnoilla 80 km/h nopeudesta). Siinä mielessä paras nasta vs. paras kitka on kuitenkin aika iso ero edelleen (1,5 kertainen pysähtymismatka melkein, tuo olisi 44,25m ja lopputulos oli 43,5m). 14m parhaan nastan ja parhaan kitkan välillä on noissa etäisyyksissä suhteellisen paljon absoluuttisesti. Sitä en osaa sano miten tuo on kehittynyt. Kulunut nasta häviää parhaalle kitkalle sen joku 1,21 kertoimella, eli jonkun verran mutta pysytään kuitenkin kohtuudessa.

Jonkinverran vaikeuttaa tietty tuon merkityksen arvioimista, kun tuo tehdään tosiaan täysin puhtaalla jäällä ilman mitään lumikerroksia päällä tms., jotka näin arjessa ovat ehkä enemmän sääntö kuin poikkeus. Toimii toisaalta etelän jäätyneisiin risteyksiin ihan ok mittarina kun niissä sitten taas nasta puree siihen jäähän ihan hyvin.

Sinänsä muutaman parhaan kitkan kiihdytys lumella 10 ja kiihdytys jäällä 8 ovat varmaan ne tärkeimmät ominaisuudet ns. normioloissa kun yritään päästä jäisistä/lumisista olosuhteista liikkeelle kaupunkioloissa kun kitkarenkaiden ominaisuuksia katsotaan. Turvallisuudessa sitten pysähtymismatkat ovat varmaan se tärkein jos/kun jotain sattuu.

Sen huomaa, että kuluneen nastarenkaan pysähtyminen heikkenee jäällä ajan kanssa, mutta toisaalta märällä asvaltilla paranee testin kärkeen :).
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten ennen kuin keskustelu eskaloituu kitva vs nasta keskusteluksi niin sille on oma ketju:
Itsellä nyt autoissa Hankook Winter I-Cept kitkat ja toisessa Nokia Nordman R3. Hankookit tuntuvat paljon hiljaisemmilta vaikka auto on todella paljon meluisampi ja renkaat isommat. Muista ominaisuuksista ei osaa noksuista vielä sanoa, ensimmäistä talvea niillä itse ajan. Hankookin kitkat ovat olleet riittävän hyvät omiin ajotapoihin.
 

Halvempi vaihtoehto
 
Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015

Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pästää 4 vuotta vanhalle ;)
Vielä huonommin ne olis pärjänny jos rengaskoko olis edes ollut sama. Nuo käytetyt kitkat olivat kokoa 225/45 R17 ja tätähän ei tietenkään avattu tmn tekstissä mitenkään. Vesilintua voi siis heittää tolla vertailulla.
 
Tällä hetkellä talvirenkaina alla Hakkapeliitta 9, pintaa ja nastoja hyvin mutta ikää reilu kuusi vuotta. Auto vaihtui alle vuosi sitten niin ei kovin paljoa ehtinyt viime talvena tulla kokemusta noista. Tuskin nuo mitkään maailman huonoimmat vielä ovat, mutta toisikohan hyviin kitkoihin päivittäminen kuitenkin parannusta pitoon?
 
Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.
 
Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.
Ei ole sitten laatu parantunut Hakka 8 jälkeenkään. Kasit oli viimeinen niitti siltä osin että en tule enää Nokialaisia hankkimaan. Esim. käytännössä peilijäällä ollut jyrkkä mäki. Vanhoilla seiskoilla ollut auto nousi todella nätisti mäen ylös asti mutta kaseilla ei päässyt edes mäen puoleen väliin. Todella nopeasti kasit hankinnan jälkeen menetti rajusti pitoa vaikka kaikki nastat tallella ja ajettu oikealla tapaa sisään. Olivat sellaiset renkaat että autoa piti oikeasti "ajaa" että pysyi tiellä. Yhdet Black 2 (kesärenkaat) oli sellaiset että vielä takuuajan sisällä (onneksi) renkaiden kuviopinnan rakojen ulkokehälle tuli joka ikiseen kohtaan isot halkeamat. Siirryin Hankookin leiriin tuon myötä. Oma kotipiha sellainen että täytyy olla pitävät talvirenkaat jotta pääsee pihaan asti. Julkiselta tieltä kun kääntyy kotitielle niin heti on iso jyrkkä mäki eli käytännössä vauhtia ei saa ellei pakita julkisen tien vastakkaiselle ojan reunalle ja ota siitä sen verran vauhtia mitä saa. Itselle kun pito on tärkeämpi tekijä talvirenkaissa mitä rengasmelu. Ei ole ollut ikävää sanottavaa myöskään Hankookin kesärenkaistakaan.

Black 2 antoi takuusta rahat takaisin toki loppusummasta vähensivät jo saadun käyttöhyödyn. Upotin ne rahat Hankookkeihin. Silloin tosin vielä Nokialaiset tehtiin itärajan takana. Saa nähdä missä jatkossa Nokialaiset valmistetaan mutta tuo on aika yleistä että kun homma ulkoistetaan niin laatu ei seuraa mukana. Vaikka laatu paranisi niin monesti siinä kohtaa on jo myöhäistä kun maine on jo menetetty ja sitä on hankala enää saada takaisin kun ostajat ovat vaihtaneet huonojen renkaiden aikana parempaan merkkiin.
 
Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.
Mikä se vika on, ajomeluko? Sanovat että se vähenee kun on ajettu enemmän.
Pito jäällä siinä pitäisi olla ihan parasta, ja ajo sulalla jonkin verran karkeaa.
 
Nokialaiset on aina olleet äänekkäitä, en tiedä onko kehittyneet. Omaa kokemusta on Michelinin nastoista, todella hiljaiset, hiljaisemmat kuin kiinalaiset kesärenkaat ja kestoikä uskomaton. Misukka harvemmin on testivoittaja mutta väittäisin, että jos vertaillaan käytettynä niin Michelinin ominaisuudet säilyy kilpailijoita paremmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 552
Viestejä
4 613 615
Jäsenet
75 868
Uusin jäsen
RealRobert

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom