Talvirenkaat - yleisketju

Hakusessa olis 215/60-17 nastat, katumaasturiin niin kantavuutta sais olla.
Katselin noita Nankangin Ice Activa SW-9, näyttäs ainakin nastoja olevan hyvin. Aika huonosti löyty arvosteluja. Reilun satkun per rengas.
 
Hakusessa olis 215/60-17 nastat, katumaasturiin niin kantavuutta sais olla.
Katselin noita Nankangin Ice Activa SW-9, näyttäs ainakin nastoja olevan hyvin. Aika huonosti löyty arvosteluja. Reilun satkun per rengas.

Kannattaa vilkaista myös rinnakkaiskoot tai koot, jotka riittävän lähellä ympärysmitta ja leveys. Joskus löytyy satunnaisia tarjouksia kapeammasta/leveämmästä/korkeammasta.

1696959287834.png


Tuosta listasta harkitsisin vielä 215/65-17 kokoakin, pienempään suuntaan en välttämättä menisi ellei ole erityistä syytä kun mittarivirhe tuppaa kasvamaan niin isoksi. Tapauskohtaista tietysti, että mahtuuko isommat pyörimään eli kannattaa vilkaista se etukäteen.
 
Onkos kukaan kyselyt netin rengaskauppapaikoista tpms-antureiden hintoja samalla kun renkaita on ostellut? Olisi pitänyt tajuta kysellä, kun renkaat ostin. Olisi rengastyöt mennyt joutusammin.
 
Conti CVC7 on yksi mitä kannattaa harkita.

Hyvin kulutuskestävä kyllä on, mulla kolme talvea ajettu ja reilut 7 milliä pintaa vielä joka kumissa. Tämän talven vielä ajan ja vuoden päästä sitten uudet alle.
Toi ei kyllä kerro juuri mitään. Nimimerkillä yhden talven ajetut alla ja 7mm jäljellä.
Ehkä niillä 2-3 talvea pääsee.

Mutta hyvät ne on.
 
Toi ei kyllä kerro juuri mitään. Nimimerkillä yhden talven ajetut alla ja 7mm jäljellä.
Ehkä niillä 2-3 talvea pääsee.

Mutta hyvät ne on.
Se kulutuspinta oli vaan lisähuomio, tuo rengas on muutenkin ollut kehuttu ja renkaan hyvyys varmaan kaikkien tiedossa, niin tulipahan huomattua että kestää myös pitkään ja tämä tieto jaettua. Ajoja tosin mulla tulee vain 20000-25000 per vuosi ja talvirengas on suunnilleen 6 kk per vuosi alla, kun tulee vaihdettua aikaisin alle ja myöhään pois.
 
Onkos kukaan kyselyt netin rengaskauppapaikoista tpms-antureiden hintoja samalla kun renkaita on ostellut? Olisi pitänyt tajuta kysellä, kun renkaat ostin. Olisi rengastyöt mennyt joutusammin.
Kloonianturit oli ennen koronaa ~50€/kpl, eli oliskohan nykyään 60-70€ kappaleelta. BT antureita ei taida käyttää vielä kuin Tesla, ne on arvokkaammat.
 
Edit: tilasin vaan halvimmat (Kumhot) lopulta, kiitos kommentoijille.

Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.

Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.

Mitä laittaisitte?

95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3
 
Viimeksi muokattu:
Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.

Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.

Mitä laittaisitte?

95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3

IceContact 3 on nastarengas. Mutta noin pienillä kilsoilla se taitaisi olla nastan paikka, kun voi ajaa talven-pari enemmän, siinä missä kitkarenkaan jääpito katoaa kumin kovettuessa.

Mutta oletko harkinnut vanhempaa Goodyearia, Ultra Grip Ice 2? Pohjoismainen kitkarengas, jossa painotus on kuitenkin enemmän (märän) asfaltin kuin jääpidon suuntaan, toisin kuin esim. nokialaisissa.
 
Aika huonoja nuo märkäpitoluokitukset pohjoismaisissa kitkoissa verrattuna euroversioihin, ainakin Etelä-Suomessa saattaa olla märkää varsin paljon verrattuna jäisiin keleihin.

Perhe-Passatiin haussa kitkat lähinnä pk-seudulla ajeluun ja satunnaisiin parin sadan kilsan lenkkeihin. Ajokilometrejä hyvin vähän, noin pari tuhatta koko talven aikana.

Mitä laittaisitte?

95,70 e/kpl Kumho WI51
126,30 e/kpl Michelin X-Ice Snow
131,25 e/kpl Bridgestone Blizzak LM005 (taitaa olla Keski-Euroopan kitka)
156,55 e/kpl Goodyear Ultra Grip Ice 3
153,66 e/kpl Continental IceContact 3
Kumhot tai Michelinit noilla hinnoilla.
 
IceContact 3 on nastarengas. Mutta noin pienillä kilsoilla se taitaisi olla nastan paikka, kun voi ajaa talven-pari enemmän, siinä missä kitkarenkaan jääpito katoaa kumin kovettuessa.

Mutta oletko harkinnut vanhempaa Goodyearia, Ultra Grip Ice 2? Pohjoismainen kitkarengas, jossa painotus on kuitenkin enemmän (märän) asfaltin kuin jääpidon suuntaan, toisin kuin esim. nokialaisissa.
Hyviä huomioita! Nastoja en kuitenkaan haluaisi, koska kitkat tuntuvat mukavammilta, ja onhan Helsingissä jossain jo nastat kiellettykin. Lisäksi kitkojen kanssa ei tarvitse olla niin tarkka vaihtoaikatauluissa.

Goodyear Ultra Grip Ice 2 hakemassani koossa (205/50/r17) löytyi vähän edellisiä kalliimmalla, 166,16 e/kpl renkaatvaihtoon.fi:stä. Ehkä kannattaa pistää vaan edulliset Kumhot kun käyttöä on niin vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.
 
Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.

Yllättävän moni kuitenkin näin tekee :D
Kahteen autoon Hankookin kitkat tilattu ja tällä viikolla ovat vanteilla. Ai että. Saa taas talvi tulla ihan rauhassa syyslomaviikolla vastaan. Ei ole edes ruuhkaa rengasliikkeissä nyt. i*cept iZ2 w616 pullia molemmat kierrokset.

Niin kokoluokat oli 215/60 17 ja 225/45 17. Noin 1.2k€ töineen, joskin itse asennan alle.
 
Viimeksi muokattu:
Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.

Juu, Michelin tuolta listalta. Hinta puolivälissä Kumhon ja Goodyearin välissä ja suorituskyky varmaan kuitenkin lähempänä Goodyearia.

Märkäpito ei tosiaan ole ongelma normaaleissa ajotilanteissa. Toisaalta rengaskeskusteluissa esiintyy säännöllisesti argumentti "mitä jos niko-petteri/hirvi/spandex tulee yllättäen eteesi, kun ajat kitkoilla kesän vesisateessa". Talvella tuo taas ei jostakin syystä pärisytä kenenkään huulia, vaikka pohjoismainen kitkarengas on käytännössä yhtä huono märällä kaikissa lämpötiloissa (80-5 km/h jarrutus 34 metriä 2 asteessa, 37 metriä 15 asteessa -Tyre Reviews). Jos se ei ole turvallinen rengas kesällä, niin onko se sitä talvellakaan? Jäällä erot talvirengastyyppien välillä tietysti korostuvat enemmän kuin märällä, mutta jos omissa ajo-olosuhteissa jäätä on 10 päivää vuodessa ja märkää 100 päivää vuodessa, niin eurokitka saattaa silloin olla parempi valinta.

Toki eurokitkojen käyttö edellyttää kykyä ajaa renkaan kykyjen rajoissa, ettei luistele niinä harvoina jäisinä päivinä rekan keulaan. Jos siihen ei kykene, niin turvallisuusnäkökulmasta kannattaisi silloin mennä suoraan nastarenkaaseen, jolla saadaan karkeasti sama (tai parempi) märkäpito kuin pohjoismaisella kitkarenkaalla ja bonuksena vielä paljon parempi jääpito.

...että tällainen provo tälla kertaa... :D
 
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen? :shifty:

Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.

:joy:
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.
 
Se kolmihuippu on paras tunnus, mutta katselee vaikka TM/Moottori/Huulilasi/Autobild tai rengasfirmojen mainontaa täällä suomessa, mitkä on 'meidän' renkaita.

Ja tietysti kysymällä täältä esimerkin kera. :joy:
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.

Se kolmihuippu on paras tunnus, mutta katselee vaikka TM/Moottori/Huulilasi/Autobild tai rengasfirmojen mainontaa täällä suomessa, mitkä on 'meidän' renkaita.

Ja tietysti kysymällä täältä esimerkin kera. :joy:

3PMSF-merkintä ei kerro yhtään mitään, kun se löytyy liki kaikista KE-kitkoista ja all-seasoneistakin (Crossclimate jne.). Esim. Saksassa se on ollut vaatimuksena uusille talvirenkaille jo vuosien ajan ja siirtymäsääntö vanhojen M+S merkittyjen kumien käytöstäkin päättyy vuonna 2024.


Jääpitotestille on oma symbolinsa, näkyy tuossa labelissa alaoikealla. Keskellä on 3PMSF. Tosin en hämmästyisi, jos jääpitomerkintää alkaisi kohta tulla kilpailuvalttina myös parhaisiin KE-kitkoihin.

1697196294832.png


Ja kai sekin lyödään renkaan sivuseinään...

1697196429315.png
 
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen? :shifty:

Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.

:joy:

Niin, tästä oli se ruotsalaislehden testi. Toisaalta Väylävirasto on julkaissut 10/2023 tutkimustiedon päivitystä tästäkin aiheesta ja ruotsalaiset tiesivät muutenkin jo vuonna 2015, että:

Testien mukaan käytettyjen nastarenkaiden suorituskyky jäällä oli 20–30 % heikompi kuin uusien nastarenkaiden. Sen sijaan käytettyjen pohjoismaisten ja KeskiEuroopan kitkarenkaiden suorituskyky jäällä oli vain 10–15 % heikompi kuin vastaavien uusien renkaiden. Tutkijat halusivat kuitenkin huomauttaa, että tästä huolimatta käytettyjen nastarenkaiden suorituskyky jäällä oli käytettyjä kitkarenkaita parempi.


Kutsu myös Jultsu ja varaa riittävästi popcornia...
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.
Pohjoismaisen kitkarenkaan nopeusluokka yleensä alhaisempi, kuten R, S & T
Tosin taitaa olla pari poikkeustakin.
 
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.

Tavallaan. Renkaan olkapää, eli kulutuspinnan ulkokulma on lumelle ja jäälle optimoidussa kulmikas, kun asfalttiominaisuuksia haettaessa se on pyöreä. Selventävä kuva netin syövereistä, tekstit on tarkoitettu muille markkinoille joten ne voi ingnoorata.
snow-vs-tires-1.jpg
 
Vaikea sitä merkintää on renkaasta alkaa edes etsiä ilman että asian on jo metrin päästä bongannut siitä kulutuspinnasta. Mutta jatkakaa toki.

Btw. Yleisellä tasolla Rengas365 ei välttis ole ihan luotettavin lähde, jorisee mm. kalenterisidonnaisesta talvirengaspakosta etusivullaan.
 
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen? :shifty:

Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.

:joy:

Eikö tämä ole toisinpäin? Kitkat perustuu pehmeän kumin pitoon jäällä, joten muutaman vuoden jälkeen se kovettunut seos ei pidä enää mitään. Nastat toki pyöristyy käytössä, mutta edelleen törröttää hyvin pystyssä vaikka olisi parikytvuotiaat Hakkapeliittat, ellei sitten niitä sudita hevonv***uun.

Ainakin omat kokemukset on, että nastoilla ajoi joskus uskomattomia suorituksia, kun taas kitkat tuntuu heikkenevän niin että muutaman talven jälkeen jäällä kuin luistimet. Lumella ja sulalla toki pitää, mutta jäätie on aina se haaste.
 
Itsellä taas on se kokemus, että kolmen talven jälkeen kitkojen jääpito oli edelleen hyvä, mutta pito lumella ja loskassa oli heikentynyt. Vielä kolmannen talven kevään puolella ajelin noilla vesijäisiä pikkuteitä samaan tapaan kuin ensimmäisenä talvena. Lumella alkoi taas mennä liikenneympyrät välillä pitkäksi ja keväällä takatalven koittaessa auto veteli loskaisella tiellä joka suuntaan. Silloin tuli se fiilis, että ensi talveksi uusittava talvirenkaat.

Kumiseos ei ollut ainakaan sormilla havaittavasti kovettunut. Oletan, että se tarrasi edelleen jäähän kohtuullisen hyvin. Sen sijaan vähentynyt kulutuspinta näkyi lumella ja loskakelillä kuvio ei saanut poistettua loskaa alta tarpeeksi nopeasti.

Contin IceContact 2:t eivät pitäneet kolmen talven jälkeen jäälläkään enää juuri yhtään. Nastat olivat kaikki tallessa, mutta jostain syystä uponneet varsin syvälle. Luin jostain, että tyyppivika noille renkaille. Oli hämmentävä fiilis, kun uudet kitkat pitivät jäälläkin paljon paremmin.

Nykyisen 160tkm ajetun auton mukana tuli alkuperäiset Hakkapeliitta 9:t. Niiden nastat tuntuivat yllättäen vielä jossain määrin teräviltä. Ei ainakaan oltu suditeltu, kun oli ollut vanhemman miehen työmatka-ajossa. Ehkä jäällä olisi pitänyt vielä jotenkin. Pintaa neljän talven jälkeen oli kuitenkin enää 5mm, niin saivat lähteä kierrätykseen ja uutta kitkaa tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä, miten pärjätään, kun on 4 kärryä ja vain pienimmässä kirpussa testikärkeä alla. Honda Jazz Nokian R5:t. RAV4 2011 alla Bridgestonen DM-V3 samoin kuin RAV4 plugarissa. Land cruiserissa Bridgestonen DM-V2. Uusi plugari tuli noilla DM-V3:lla, kun en halunnut niiden alikokoisia 225/60-18 talvirenkaita, vaan vaihdoin välirahalla (780€) originelleihin 235/55-19 vanteisiin ja renkaisiin. Mittarivirhekin pysyy totutussa +5km/h lukemassa, eikä +8:ssa. Ihan kohtuulliselta noilla BS:lla tuntuu ajella jo vanhasta tottumuksesta. Laitetaan sitten seuraavalla kierroksella maksua vastaan parempaa alle, jos rupeaa siltä tuntumaan. Nyt on päässyt vielä pikkusta vaille ilmatteeksi näillä, kun LC sarja maksoi 500 € alle asennettuna (275/60-18), vanhempi RAV4 550 € (225/60-17) ja plugariin vanteiden erotuksella (560€) ja rengaskoon vaihdolla (225/60-18=>235/55-19). Kauppias tosin veloitti vain 500 € koko hommasta.
 
Itsellä taas on se kokemus, että kolmen talven jälkeen kitkojen jääpito oli edelleen hyvä, mutta pito lumella ja loskassa oli heikentynyt. Vielä kolmannen talven kevään puolella ajelin noilla vesijäisiä pikkuteitä samaan tapaan kuin ensimmäisenä talvena. Lumella alkoi taas mennä liikenneympyrät välillä pitkäksi ja keväällä takatalven koittaessa auto veteli loskaisella tiellä joka suuntaan. Silloin tuli se fiilis, että ensi talveksi uusittava talvirenkaat.
...
Contin IceContact 2:t eivät pitäneet kolmen talven jälkeen jäälläkään enää juuri yhtään. Nastat olivat kaikki tallessa, mutta jostain syystä uponneet varsin syvälle. Luin jostain, että tyyppivika noille renkaille. Oli hämmentävä fiilis, kun uudet kitkat pitivät jäälläkin paljon paremmin.

Loska mainittu! Omasta mielestäni tuo on hankalin mahdollinen olosuhde mitä eteen voi tulla, siihen päälle kun rengas nousee niin voi odotellessa tehdä statuspäivityksen someen mutta ei juuri muuta. Sen kerran kun tällä vuostuhannella on tarvinut siviilissä vetoapua ojasta, Contin vitosilla jäisestä mutkasta samaa vauhtia seuraavaan mutkaan jonka oli metsän ympäröimä eikä sohjo ollutkaan vielä jäässä. Oli ns. käsiä ohjaamossa valotolpan lähestyessä repsikan ikkunasta, mutta lopulta suurimmat kolhut sai ylpeys kun takaveto-Sprinterillä piti auttaa ojan luiskasta takaisin tielle. Kotimaisten lehtien poistettua loskan testien sisällöstä, se on pikkuhiljaa poistunut myös keskusteluista kotimaassa. Kitkoille on käynyt päinvastoin, kun TM totesi kirjallisesti että niillä pärjää niin markkinaosuus on lähtenyt rajuun kasvuun. TM on virallinen totuus?

Pohjolakitkalle loska on se kaikkein hankalin olosuhde, kulutuspinta kun monesti on täynnä lamellia. Uusi Goodyear positiivisena yllätyksenä, Pirellin uuden epäsymmetrisen ollessa jostain hirveän ja kauhean väliltä. Tilanne sitten muuttuu kuvastusti hankalammaksi kulumisen myötä.

Vaimo ajelee nastoilla talvisimmat kuukaudet (3. renkaat), ja kolmannen talven jälkeen tekisi mieli laittaa ne Toriin, pintaa on kuin uusissa mutta mielikuvitus ei enää riitä että pyöristyneet nastat vastaisi insinöörin suunnittelemia miljoonakulmaisia joihin testimenestys pohjaa. Omat IC2:set pomppas leimalla kun nastoja puuttui liikaa..
 
Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?
 
Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?

Sitten kun ollaan lähempänä tuplaa tuosta niin kannattaisi pelkästään iän takia vaihtaa. Jos säilytetty sisätiloissa niin 4 vuotta ei ole vanha. Jos sitten taas ovat ulkona, varsinkin kesällä ja aurinko porottaa päin, niin silloin toki kumi alkaa hapertumaan paljon nopeammin.
 
Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?
Itse ajoin 6 talvea Bridgestone Noranza 001:llä yhteensä n.55-60tkm ennen kuin laitoin ne vaihtoon. Ekat 3-4 talvea mainiot, sen jälkeen piti kyllä ajaa hieman varovammin vaativassa kelissä. Säilytys toki sisätilassa viileässä.
 
Onko muuten käytettyjen renkaiden (ilman vanteita) markkinat millaiset? Laitoin tuossa kitkat tilaukseen ja nyt jää ylimääräiseksi nastat joissa pintaa ehkä 6-7mm ja nastoja ihan hyvin. Kannattaako ottaa liikkeestä mukaan ja yrittää myydä vaikka 50€ hintaan, vai jättääkö vaan sinne kun kierrätysmaksu kuuluu uusien hintaan. Mitään kunnon säilytystilaa noille ei ole (häkkivarastossa ei varmaan saisi säilyttää), eli aika nopeasti pitäisi päästä eroon. Kyllä noilla joku vielä talven tai pari ajaa, niin hölmöltä tuntuu heittää kierrätykseen.
 
Onko muuten käytettyjen renkaiden (ilman vanteita) markkinat millaiset? Laitoin tuossa kitkat tilaukseen ja nyt jää ylimääräiseksi nastat joissa pintaa ehkä 6-7mm ja nastoja ihan hyvin. Kannattaako ottaa liikkeestä mukaan ja yrittää myydä vaikka 50€ hintaan, vai jättääkö vaan sinne kun kierrätysmaksu kuuluu uusien hintaan. Mitään kunnon säilytystilaa noille ei ole (häkkivarastossa ei varmaan saisi säilyttää), eli aika nopeasti pitäisi päästä eroon. Kyllä noilla joku vielä talven tai pari ajaa, niin hölmöltä tuntuu heittää kierrätykseen.

Saa varmaan myytyä
 
Riippuu varmaan rengaskoosta ja rengasmerkistä/mallista. Hakkapeliitta 9:t 205/55R16 lienee kuumaa tavaraa, mutta Linglongit Smart Fortwon koossa voi olla hankalammat myytävät.
 
Käytetyt talvirenkaat menevät ihmeen hyvin kaupaksi. Itse myin Contin nastat, jotka olivat mielestäni aika lopussa ja olin ilmoituksessa rehellinen. 100 euron hintapyynnöllä oli jonossa useita ostajia. Kaveri myi taas vanhat Hakkapeliitta 5:t 80 eurolla.
 
Riippuu varmaan rengaskoosta ja rengasmerkistä/mallista. Hakkapeliitta 9:t 205/55R16 lienee kuumaa tavaraa, mutta Linglongit Smart Fortwon koossa voi olla hankalammat myytävät.

215/60/16" nämä oli ja ihan ok merkkiä, mitä en edes itse nyt muista tietenkään kun ovat mökillä säilytyksessä. Mutta mieluummin myyn nuo halvalla eteenpäin tarvitsevalle kuin laitan kierrätykseen, jos edes jonkinlaista kysyntää on.
 
Käytetyt talvirenkaat menevät ihmeen hyvin kaupaksi. Itse myin Contin nastat, jotka olivat mielestäni aika lopussa ja olin ilmoituksessa rehellinen. 100 euron hintapyynnöllä oli jonossa useita ostajia. Kaveri myi taas vanhat Hakkapeliitta 5:t 80 eurolla.

Vitoshakkapeliittojen myynti ei toivottavasti tapahtunut ihan viime vuosina? :D

Sitä alkaa pohtia, pitäisikö itsekin rahastaa renkaitaan. 185/65R14 Goodyear Ultra Grip Ice Arcticit olisi vapautumassa lähiviikkoina, pintaa 6+ mm ja varmaan 90%+ nastoista tallessa. DOT15-koodilla voi tosin olla liukkaat... ja kun joku kuitenkin ottaa rahaa vannetöistä, niin hiukan ihmettelen käytettyjen renkaiden ostajia. Ellei oikeasti ole jotkin yhden talven ajetut kumit kyseessä ja hinta kohdillaan (eli vähintään -50% liikkeen hinnoista).

RenkaatVex - anna rengasliikkeiden kilpailla renkaistasi!
 
Mitä sitä ihmettelemään vanhojen renkaiden myyntiä. Tottakai kannattaa vanhat renkaat myydä pois jos ne yhtään on asiallisen näköiset, vaikka vanhat olisivatkin. Vaikkapa 50e käytetyt renkaat + vaihto on vieläkin edulliset ostajalle pienessä koossa (tuo 1856514) johonkin vanhaan myytävään autoon, tai sitten vaihtoehto niille aivan lisuille vanhoille renkaille, kun tuliteriin ei rahat riitä. Tuollaiset GY nastarenkaat menee kuin kuumille kiville vielä siinä 50-80e sarja sijainnista riippuen.
 
Verrokkeina mukana olleiden renkaiden suoritus oli osin odotettu, osin yllätyksellinen. Jäällä lähes loppuun kulunut kitkarengas oli todella liukas, mutta se tarjosi silti parempaa pitoa kuin uudet, eteläisempiin talviin suunnitellut talvirenkaat.

Yllätys oli kuitenkin se, että kulunut laatunastarengas ei pärjännyt kitkarenkaille. Tulokset osoittavat, että käyttipä talvella millaisia renkaita tahansa, niiden kunnosta kannattaa pitää huolta. Silmämääräisesti hyvä kunto tai nastojen säilyminen ei välttämättä takaa nastarenkaan ominaisuuksia.

©TM
 
Mitä sitä ihmettelemään vanhojen renkaiden myyntiä. Tottakai kannattaa vanhat renkaat myydä pois jos ne yhtään on asiallisen näköiset, vaikka vanhat olisivatkin. Vaikkapa 50e käytetyt renkaat + vaihto on vieläkin edulliset ostajalle pienessä koossa (tuo 1856514) johonkin vanhaan myytävään autoon, tai sitten vaihtoehto niille aivan lisuille vanhoille renkaille, kun tuliteriin ei rahat riitä. Tuollaiset GY nastarenkaat menee kuin kuumille kiville vielä siinä 50-80e sarja sijainnista riippuen.

Kyse ei nyt varsinaisesti ollut kannattavuudesta, vaan siitä miten paljon noille on kysyntää. Kun ei ole kunnon varastotilaa noille, niin ei kiinnostaisi säilyttää noita paria kuukautta sen takia että saa 50€-100€. Mutta jos kysyntää on ja sopuhintaan saa nopeasti eteenpäin, niin eri tilanne.
 
TM:n talvirengastesti luettavissa alla olevan linkin kautta (tärmäsin linkkiin toisaalla ja tuntuisi toimivan).


Vanha:


Olisi mielenkiintoista tietää, mitä Hankookille on tapahtunut. Viime vuonna vierinvastukseltaan paras rengas oli Nokian kitka, kuten tänäkin vuonna. Viime vuonna Hankookin nastarengas lisäsi kulutusta 1,4 prosenttia, tänä vuonna se lisää kulutusta peräti 4,9 prosenttia.
 

Todellinen yllätys, että käytetty nastarengas ei pärjää uusille kitkarenkaille. :D

Käytetty nastarengas kuitenkin biittasi käytetyn kitkarenkaan, jääjarrutus 52,7 m nastalle ja 64,1 m kitkalle. Jääkäsittely 57,8 s nastalla ja 63,0 s kitkalla. Eli luistimena toimivat tylsyneet nastat on nyt todistettu legendaksi. ;)
 
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä Hankookille on tapahtunut. Viime vuonna vierinvastukseltaan paras rengas oli Nokian kitka, kuten tänäkin vuonna. Viime vuonna Hankookin nastarengas lisäsi kulutusta 1,4 prosenttia, tänä vuonna se lisää kulutusta peräti 4,9 prosenttia.

Ei sille välttämättä ole tapahtunut yhtään mitään, kilpailijat on vain menneet eteenpäin. Tiettävästi useammilla valmistajilla saattaa samaankin malliversioon tulla sen tuotannon aikana pieniä parannuksia/muutoksia, vaikka nimi pysyy täysin samana.
 
Itsellä on nyt alla 2015 paistetut kitkat, vieläköhän menisi tämä talvi...

Varmaan katselisin viimeistään black friday -tarjouksia, ellei auto sitten ole muutenkin menossa vaihtoon ihan kohta. Itse ajattelin vaihtaa huomenna samaa paistovuotta edustavat nastarenkaat alle, kun yöpakkasia on luvassa, ja mennä sitten kohta puoliin tilailemaan loppua lähestyvän kesärengassarjan vanteille uutta talvirengaskertaa. Ei nuo nykyiset niin hyvät ole, että koko talvea viitsisi ajaa, mutta toisaalta ei viitsi paljaalla asfaltilla ajaa uutta rengassarjaa pilalle.
 
St fiestan alle tuli 2316 paistetut Nokian R2 kitkat alle muutamaksi kuukaudeksi täällä etelänvetelälle. Säästellään kesäpyöriä ennemmin.
Kahtelin että nuita kumhoja saa erenkaat.fi koossa 195/55R16 ainoastaan 306€ - eli siis täysin ilmaista. Rengastyöt päälle nii silti ollaan alta 400. Ei mitään syytä olla päivittämättä.
 
Käytetty nastarengas kuitenkin biittasi käytetyn kitkarenkaan, jääjarrutus 52,7 m nastalle ja 64,1 m kitkalle. Jääkäsittely 57,8 s nastalla ja 63,0 s kitkalla. Eli luistimena toimivat tylsyneet nastat on nyt todistettu legendaksi. ;)
Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015

Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pärjää 4 vuotta vanhalle ;)
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on nyt alla 2015 paistetut kitkat, vieläköhän menisi tämä talvi...
Itsellä oli vielä viime talvena juuri noin vanhat Contin kitkat (ensiasennusrenkaat). Oli todella liukkaat, täksi talveksi suosiolla vaihtoon. Pintaa oli vaikka kuinka paljon jäljellä, oli vaan kovettuneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 507 397
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom