Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.
Michelin. Ei se märkäpito mikään ongelma ole ellet monsuunissa aja motarilla perseessä kiinni.
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.
Se kolmihuippu on paras tunnus, mutta katselee vaikka TM/Moottori/Huulilasi/Autobild tai rengasfirmojen mainontaa täällä suomessa, mitkä on 'meidän' renkaita.
Ja tietysti kysymällä täältä esimerkin kera.
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen?
Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.
Testien mukaan käytettyjen nastarenkaiden suorituskyky jäällä oli 20–30 % heikompi kuin uusien nastarenkaiden. Sen sijaan käytettyjen pohjoismaisten ja KeskiEuroopan kitkarenkaiden suorituskyky jäällä oli vain 10–15 % heikompi kuin vastaavien uusien renkaiden. Tutkijat halusivat kuitenkin huomauttaa, että tästä huolimatta käytettyjen nastarenkaiden suorituskyky jäällä oli käytettyjä kitkarenkaita parempi.
Pohjoismaisen kitkarenkaan nopeusluokka yleensä alhaisempi, kuten R, S & TOnko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ei oo kitkoilla tullut leikittyä n. 13 vuoteen ja voisi taas kokeilla. Edellinen kokeilu päättyi ennen joulua, kun ei silloisen asuinpaikan mäkeä päässyt ylös ilman raskasta soritusta.
Onko kitkarenkaissa jokin merkintä siis itse kumissa, et onko ne suunniteltu keskieurooppaan vai pohjoismaihin? Uusissahan on se tarra missä ois vuori.
Ja vaihdat toki myös ne nastarenkaas joka vuosi uusiin, koska niiden ominaisuudet kyykkää nopeammin huonommaksi kuin vastaavien kitkojen?
Minä varoitan; voin tägätä Aapelin tänne, jokainen räbäävä tietää mitä se tarkoittaisi.
Itsellä taas on se kokemus, että kolmen talven jälkeen kitkojen jääpito oli edelleen hyvä, mutta pito lumella ja loskassa oli heikentynyt. Vielä kolmannen talven kevään puolella ajelin noilla vesijäisiä pikkuteitä samaan tapaan kuin ensimmäisenä talvena. Lumella alkoi taas mennä liikenneympyrät välillä pitkäksi ja keväällä takatalven koittaessa auto veteli loskaisella tiellä joka suuntaan. Silloin tuli se fiilis, että ensi talveksi uusittava talvirenkaat.
...
Contin IceContact 2:t eivät pitäneet kolmen talven jälkeen jäälläkään enää juuri yhtään. Nastat olivat kaikki tallessa, mutta jostain syystä uponneet varsin syvälle. Luin jostain, että tyyppivika noille renkaille. Oli hämmentävä fiilis, kun uudet kitkat pitivät jäälläkin paljon paremmin.
Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?
Itse ajoin 6 talvea Bridgestone Noranza 001:llä yhteensä n.55-60tkm ennen kuin laitoin ne vaihtoon. Ekat 3-4 talvea mainiot, sen jälkeen piti kyllä ajaa hieman varovammin vaativassa kelissä. Säilytys toki sisätilassa viileässä.Monenko vuoden välein kannattaa kumit vaihtaa? Omat talvikumit nyt 4 vuotta vanhat, ihan ok kunnossa, tosin en jäällä ole testannu. Ajelen satunnaisesti, mutta eikö renkaat kuitenkin vanhenee vaikkei niitä käyttäisi?
Onko muuten käytettyjen renkaiden (ilman vanteita) markkinat millaiset? Laitoin tuossa kitkat tilaukseen ja nyt jää ylimääräiseksi nastat joissa pintaa ehkä 6-7mm ja nastoja ihan hyvin. Kannattaako ottaa liikkeestä mukaan ja yrittää myydä vaikka 50€ hintaan, vai jättääkö vaan sinne kun kierrätysmaksu kuuluu uusien hintaan. Mitään kunnon säilytystilaa noille ei ole (häkkivarastossa ei varmaan saisi säilyttää), eli aika nopeasti pitäisi päästä eroon. Kyllä noilla joku vielä talven tai pari ajaa, niin hölmöltä tuntuu heittää kierrätykseen.
Riippuu varmaan rengaskoosta ja rengasmerkistä/mallista. Hakkapeliitta 9:t 205/55R16 lienee kuumaa tavaraa, mutta Linglongit Smart Fortwon koossa voi olla hankalammat myytävät.
Käytetyt talvirenkaat menevät ihmeen hyvin kaupaksi. Itse myin Contin nastat, jotka olivat mielestäni aika lopussa ja olin ilmoituksessa rehellinen. 100 euron hintapyynnöllä oli jonossa useita ostajia. Kaveri myi taas vanhat Hakkapeliitta 5:t 80 eurolla.
Verrokkeina mukana olleiden renkaiden suoritus oli osin odotettu, osin yllätyksellinen. Jäällä lähes loppuun kulunut kitkarengas oli todella liukas, mutta se tarjosi silti parempaa pitoa kuin uudet, eteläisempiin talviin suunnitellut talvirenkaat.
Yllätys oli kuitenkin se, että kulunut laatunastarengas ei pärjännyt kitkarenkaille. Tulokset osoittavat, että käyttipä talvella millaisia renkaita tahansa, niiden kunnosta kannattaa pitää huolta. Silmämääräisesti hyvä kunto tai nastojen säilyminen ei välttämättä takaa nastarenkaan ominaisuuksia.
Mitä sitä ihmettelemään vanhojen renkaiden myyntiä. Tottakai kannattaa vanhat renkaat myydä pois jos ne yhtään on asiallisen näköiset, vaikka vanhat olisivatkin. Vaikkapa 50e käytetyt renkaat + vaihto on vieläkin edulliset ostajalle pienessä koossa (tuo 1856514) johonkin vanhaan myytävään autoon, tai sitten vaihtoehto niille aivan lisuille vanhoille renkaille, kun tuliteriin ei rahat riitä. Tuollaiset GY nastarenkaat menee kuin kuumille kiville vielä siinä 50-80e sarja sijainnista riippuen.
TM:n talvirengastesti luettavissa alla olevan linkin kautta (tärmäsin linkkiin toisaalla ja tuntuisi toimivan).
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä Hankookille on tapahtunut. Viime vuonna vierinvastukseltaan paras rengas oli Nokian kitka, kuten tänäkin vuonna. Viime vuonna Hankookin nastarengas lisäsi kulutusta 1,4 prosenttia, tänä vuonna se lisää kulutusta peräti 4,9 prosenttia.
Itsellä on nyt alla 2015 paistetut kitkat, vieläköhän menisi tämä talvi...
Nastarengas vuodelta 2019Käytetty nastarengas kuitenkin biittasi käytetyn kitkarenkaan, jääjarrutus 52,7 m nastalle ja 64,1 m kitkalle. Jääkäsittely 57,8 s nastalla ja 63,0 s kitkalla. Eli luistimena toimivat tylsyneet nastat on nyt todistettu legendaksi.
Itsellä oli vielä viime talvena juuri noin vanhat Contin kitkat (ensiasennusrenkaat). Oli todella liukkaat, täksi talveksi suosiolla vaihtoon. Pintaa oli vaikka kuinka paljon jäljellä, oli vaan kovettuneet.Itsellä on nyt alla 2015 paistetut kitkat, vieläköhän menisi tämä talvi...
Joo, ja muutenkin aika nollatutkimus.Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015
Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pästää 4 vuotta vanhalle
Vielä huonommin ne olis pärjänny jos rengaskoko olis edes ollut sama. Nuo käytetyt kitkat olivat kokoa 225/45 R17 ja tätähän ei tietenkään avattu tmn tekstissä mitenkään. Vesilintua voi siis heittää tolla vertailulla.Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015
Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pästää 4 vuotta vanhalle
Ei ole sitten laatu parantunut Hakka 8 jälkeenkään. Kasit oli viimeinen niitti siltä osin että en tule enää Nokialaisia hankkimaan. Esim. käytännössä peilijäällä ollut jyrkkä mäki. Vanhoilla seiskoilla ollut auto nousi todella nätisti mäen ylös asti mutta kaseilla ei päässyt edes mäen puoleen väliin. Todella nopeasti kasit hankinnan jälkeen menetti rajusti pitoa vaikka kaikki nastat tallella ja ajettu oikealla tapaa sisään. Olivat sellaiset renkaat että autoa piti oikeasti "ajaa" että pysyi tiellä. Yhdet Black 2 (kesärenkaat) oli sellaiset että vielä takuuajan sisällä (onneksi) renkaiden kuviopinnan rakojen ulkokehälle tuli joka ikiseen kohtaan isot halkeamat. Siirryin Hankookin leiriin tuon myötä. Oma kotipiha sellainen että täytyy olla pitävät talvirenkaat jotta pääsee pihaan asti. Julkiselta tieltä kun kääntyy kotitielle niin heti on iso jyrkkä mäki eli käytännössä vauhtia ei saa ellei pakita julkisen tien vastakkaiselle ojan reunalle ja ota siitä sen verran vauhtia mitä saa. Itselle kun pito on tärkeämpi tekijä talvirenkaissa mitä rengasmelu. Ei ole ollut ikävää sanottavaa myöskään Hankookin kesärenkaistakaan.Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.
Mikä se vika on, ajomeluko? Sanovat että se vähenee kun on ajettu enemmän.Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.